Da citychef Anders Baagland fik en lønforhøjelse i 2025, fastslog en allonge til samarbejdsaftalen, at den alene skulle betales af Brobygning Middelfart, foreningen der er finansieret af Middelfart Kommune med 3,2 millioner kroner om året. Hans arbejdsgiver, Jysk-Fynske Medier, bidrog ikke en krone til stigningen. Det er det seneste led i en konstruktion, der ifølge foreningens egne fakturaer har kostet de kommunale kasser godt to millioner kroner i løn til citychefen siden 2020.
Strid om fælles rengøring kogte over: Politiet tilkaldt til nabostrid
KRIMI. En nabostrid på Tvedvej i Kolding udviklede sig tirsdag eftermiddag så meget, at den ene part forsøgte at sparke en dør ind. Politiet rykkede ud klokken 15.36 for at få gemytterne dæmpet ned.
Bag striden ligger uenigheder, der har stået på i længere tid. Stridens æble er rengøringen af et fælles område, og den uenighed var altså nok til at få den ene nabo til at gå til angreb på den andens dør.
Det var en 52-årig mand, der forsøgte at sparke døren ind, mens det var hans nabo, en 55-årig mand, der anmeldte sagen til politiet. Døren blev forsøgt sparket ind, men tog ingen skade.
Ingen er på nuværende tidspunkt sigtet i sagen.
Det oplyser politikommisær Casper Christensen fra Sydøstjyllands Politi.
Spritbilist tog ung kvindes bil med i faldet: To totalskadede biler i Fredericia
KRIMI. Et færdselsuheld i Prins Christians Kvartér i Fredericia endte tirsdag eftermiddag med to totalskadede biler. Ingen af de involverede kom dog til skade.
Klokken 15.04 kørte en 62-årig mand ud for en ubetinget vigepligt og ramte en bil ført af en 17-årig kvinde. Sammenstødet var kraftigt nok til, at begge køretøjer måtte erklæres totalskadet.
Manden viste sig at have en promille over det tilladte. Han blev anholdt på stedet og sigtet for spirituskørsel.
Begge involverede er fra Fredericia.
Det oplyser politikommissær Casper Christensen fra Sydøstjyllands Politi.
Togballade i Fredericia: Beruset mand ville ikke gå og endte i detentionen
KRIMI. En 26-årig mand blev tirsdag aften anholdt på Fredericia Banegård efter at have skabt uro i et tog. Politiet modtog klokken 20.39 en anmeldelse fra DSB om en mand, der råbte og skreg i toget.
Manden var tydeligt beruset. En patrulje rykkede ud og formanede ham om at opføre sig ordentligt og forlade stedet, da han ikke var ønsket i toget eller på perronen. Manden gik derfra, men vendte tilbage et kvarter senere og fortsatte sin adfærd.
Det endte med, at han klokken 21.27 blev anholdt og anbragt i detentionen i medfør af politilovens bestemmelser. Han blev løsladt lidt senere.
Det oplyser politikommisær Casper Christensen fra Sydøstjyllands Politi.
For 20 år siden stod han selv der: I aften åbner SHOWCASE igen
KULTUR. Der er en særlig slags nervøsitet, der lægger sig over et teater, når et hold unge skal vise, hvad tre års arbejde er blevet til. I aften går tæppet op for SHOWCASE 2026 på Fredericia Musicalteater, og for teaterdirektør Thomas Bay er det en helt særlig aften. Det er afgangsforestillingen for de tredjeårsstuderende på Musicalakademiet, det allersidste, de skaber, inden de forlader skolen og træder ud på landets professionelle scener.
»Det er det sidste, de laver, inden de kommer ud i branchen. Så det er vigtigt for dem, og det er vigtigt for os. Vi fejrer jo, at Musicalakademiet har sine rødder her i Fredericia,« fortæller Thomas Bay.
Og netop de rødder stikker dybt. SHOWCASE er kulminationen på noget, der har bygget sig op gennem et helt skoleår, og som rækker langt videre end de dimittender, der står forrest i lyset. Det er en forestilling, hele huset har en finger med i. »SHOWCASE har eksisteret siden 2003, så det er en dejlig lang tradition. Det er et super fedt projekt, fyldt med kærlighed og pep, hvor man får sendt dimittenderne afsted på en rigtig god måde, og det er hele skolen, der samarbejder. Både første, anden og tredje årgang skaber det sammen med professionelle instruktører og et professionelt hold omkring sig, og så medproducerer vi det som teater,« forklarer Thomas Bay.
Når han taler om de unge, der nu skal videre, er det med en stemme, der selv har stået samme sted. For Thomas Bay rummer årets udgave et sammenfald, der gør den personlig. Han kender vejen fra akademiet til scenen indefra, for han har gået den selv, og i år er det præcis to årtier siden. »Det er 23 år siden, jeg startede på skolen, og 20 år siden, jeg blev uddannet. Det har lagt fundamentet for hele min professionelle karriere, og den startede her i Fredericia,« fortæller han.
Siden dengang har uddannelsen forandret sig, og det er en anden skole i dag, end den han gik på. Men tiden har kun bekræftet, hvor langt de første skridt i Fredericia kan bære. Bay har selv fulgt sporet helt ud i verden. »Man kan tydeligt se, hvor stor en effekt det har, både på dansk scenekunst og internationalt. Jeg har selv haft fornøjelsen af at arbejde i udlandet. Personligt er det bare en fantastisk tid, hvor man får lov at vise det, man har lært i tre år, og så bære det ud til hele verden.«
Den verden får publikum en forsmag på i aften. Årets forestilling fører gennem to vidt forskellige universer, og det er et bevidst valg, for spændet skal vise, hvad et helt afgangshold rummer. Først venter mørket. »Lizzie har vi produceret på teatret for en del år siden. Det er en forestilling, der foregår i et tidligere århundrede, og den er ret drabelig, nærmest en horrorhistorie, men med noget super fed og atypisk rockmusik,« fortæller han.
Når rockmusicalens dystre toner har lagt sig, slår aftenen over i noget varmere og lysere. »Kinky Boots er en stor Broadway-titel, der bygger på en engelsk film. Det er en livsbekræftende historie, der fejrer, at man skal have lov at være den, man er. En rigtig feel good-fortælling, og en fantastisk film, hvis man har set den,« siger Thomas Bay.
Spørgsmålet er blot, om man når at opleve det. Interessen for SHOWCASE er vokset støt fra år til år, og i år har den for alvor sat sig i billetsalget, så hvem der vil nå at se næste generation tage springet, skal være hurtig. »Vi har oplevet stigende interesse år for år, og nu er vi næsten udsolgt. Skal man nå at se det, er der kun ganske få billetter tilbage,« bemærker teaterdirektøren afslutningsvis.
SHOWCASE 2026 spiller i AHA Salen på Fredericia Musicalteater fra i aften til og med fredag den 19. juni.
Efter sygdom kæmper ung profil sig tilbage og forlænger med FHK
SPORT. Fredericia Håndboldklub kan glæde sig over at beholde et af sine egne talenter nogle år endnu. Klubben og Malthe Hejsel er blevet enige om en kontraktforlængelse, der binder den unge bagspiller til FHK frem til sommeren 2028.
Den 21-årige venstre back har været en del af FHK-miljøet gennem flere år, og forlængelsen føjer sig ind i den udviklingsvej, klubben gerne vil skabe for sine egne. Gennem de seneste sæsoner har Hejsel arbejdet sig ind på ligaholdet og samlet vigtige erfaringer som seniorspiller.
Vejen har dog ikke været uden bump. Et sygdomsforløb satte ham tilbage, men gennem foråret har han kæmpet sig tilbage på banen og igen vist de kvaliteter, der gør ham interessant for fremtiden. Netop den indsats lægger direktør Thomas Renneberg-Larsen vægt på. »Malthe er en spiller, som vi tror meget på. Han har været igennem en periode, hvor han har skullet kæmpe sig tilbage efter sygdom, og det har han gjort med stor dedikation og tålmodighed. Vi ser fortsat et stort udviklingspotentiale i ham. Derfor er vi glade for, at han fortsætter i Fredericia Håndboldklub,« siger Thomas Renneberg-Larsen.
For spilleren selv var beslutningen ligetil. Hejsel kender klubben indgående og ser den som det rette sted at tage de næste skridt, ikke mindst under den nye cheftræner. »Jeg er rigtig glad for at forlænge min aftale med FHK. Det er en klub, jeg kender rigtig godt, og hvor jeg føler, at jeg har de bedste muligheder for at udvikle mig både som spiller og person. Jeg glæder mig meget til at samarbejde med den nye cheftræner, Mathias Madsen,« siger Malthe Hejsel. Trods en sæson med modgang ser han fremad med fortrøstning. »Det har været en sæson med nogle udfordringer, men jeg føler mig godt på vej tilbage, og jeg ser frem til de kommende år i Fredericia,« siger han.
Med forlængelsen fortsætter FHK arbejdet med at udvikle egne talenter og skabe kontinuitet i truppen, og dermed har Malthe Hejsel og Fredericia Håndboldklub papir på hinanden frem til sommeren 2028.
Mens Rock under Broen spillede: I biografmørket havde de små deres helt egen festival
KULTUR. Mens forældrene stod foran scenen under Lillebæltsbroen og lod basgangen runge, sad børnene i mørket et andet sted i Middelfart, med popcorn i skødet og benene dinglende fra de bløde sæder. Lørdag åbnede Panorama Middelfart dørene for to gratis filmforestillinger til de børn, der ikke selv skulle til Rock under Broen, og dagen blev alt det, Helle Broen havde håbet på.
Bag arrangementet stod biografen sammen med Rock under Broen Kids og Sport ‘N’ Charity, der til daglig arbejder med at hjælpe kræftramte børn tilbage til leg, styrke og fællesskab. Sammen havde de fundet en løsning på et helt jordnært problem: hvad gør børnene, mens far og mor er til fest? Og løsningen viste sig at ramme plet. »Det er simpelthen gået så godt. Det var fantastisk, sjovt og hyggeligt,« fortæller Helle Broen, der er indehaver af Panorama Middelfart.
At dømme efter billetterne var hun ikke den eneste, der havde set frem til dagen. Interessen var der fra første øjeblik, og de 150 pladser blev revet væk, længe før tæppet gik. »Vi havde et begrænset antal pladser, og de blev udsolgt på fem minutter,« fortæller hun.

Og glæden bredte sig, som glæde har for vane, fra dem, der skulle afsted, til dem, der blev hjemme. For mange af børnene var det bedsteforældrene, der havde taget tjansen, mens far og mor var til fest under broen. »Det var et fantastisk arrangement. Det der med, at når nogen skal ud og opleve noget spændende, så smitter det af på de andre også. De var glade for, at de kunne invitere de små med på noget festligt,« siger Helle Broen.
Festligt blev det også inden for biografdøren. Til at tage imod havde hun dækket op med sodavand og slik, og bag den lille overflod lå en fin genbrugstanke. Rock under Broen havde holdt deres Kids-koncert tidligere på sæsonen og sad tilbage med et overskud af forsyninger. »De havde nogle sodavand og noget slik i overskud fra det arrangement. Så tænkte vi, at det kunne vi da lige så godt give videre, når børnene kom her,« fortæller hun. Resultatet var til at aflæse i børnenes ansigter. For dem var der ingen tvivl om, at nogen havde gjort sig umage. »De blev jo helt vildt overraskede og glade,« siger Helle Broen.
Da den sidste festivaltone var klinget ud søndag, fortsatte samarbejdet mellem biograf og festival i en anden form. Tog man sit Rock under Broen-armbånd med i biografen, kunne det byttes til en spand popcorn i kiosken, og det trak flere ned, end Helle Broen havde regnet med. »Jeg står lige her med en ordentlig bunke armbånd. Jeg havde egentlig ikke troet, der kom så mange, men folk kom altså ned og byttede dem til popcorn,« fortæller hun.
Det hele er blevet til ved den slags samtaler, der opstår hen over en biografdisk, og når sådan en weekend ender med fulde sale og en bunke indløste armbånd, melder spørgsmålet om en gentagelse sig næsten af sig selv. »Det har jeg allerede tænkt på,« slutter hun med et stort smil.
Middelfart sikrer sig ungt bekendtskab fra 1. division
SPORT. Middelfart Boldklub har sikret sig endnu en profil til den kommende sæson. Klubben har skrevet en toårig kontrakt med 20-årige Frederik Møller, der efter sommerferien skifter Kolding IF ud med Middelfart. Han er hentet ind til rollen som højre wingback.
Til trods for sin unge alder kommer Møller med solid erfaring i bagagen. Han står noteret for 48 kampe for Kolding IFs førstehold, hvoraf de 42 har været i 1. division, og det er netop kombinationen af ungdom og rutine, der gør ham interessant for klubben. »Det er en energisk spiller med en stor motor, vi får ind her. Frederik giver sig altid 100 procent, og man er ikke i tvivl om, hvad man får, hver eneste gang han er i aktion. Det er hårdt arbejde, det er energi, og samtidig er det en dygtig fodboldspiller,« siger sportschef Søren Godskesen.
Frederik Møller har hidtil spillet en stor del af sine kampe i den centrale del af banen, men i Middelfart er planen en anden. Den erfaring tager han med sig ud på kanten, og det ser sportschefen som en styrke snarere end en omstilling. »Han er hentet for at skulle spille højre wingback hos os. Tidligere har han spillet mange kampe centralt, og det har givet ham nogle kompetencer på bolden, som vi helt sikkert bliver rigtig glade for,« siger Søren Godskesen.
For klubben handler det både om potentiale og om en spiller, der allerede har bevist sit værd på et højt niveau. »Han er blot 20 år, men har alligevel spillet 48 kampe for Kolding IF, hvoraf de 42 har været i 1. division. Han er ung og har et godt udviklingspotentiale, men han har også bevist, at han har kvaliteterne til at træde ind og gøre en forskel fra dag ét. Derfor er vi rigtig glade for, at Frederik har valgt os til som sin næste klub,« siger Søren Godskesen.
Glæden er gengældt hos spilleren selv. For Frederik Møller var valget af Middelfart Boldklub ingen tilfældighed, og han peger på flere grunde til, at det netop blev her, det næste skridt skulle tages. »Jeg ser Middelfart som et rigtig godt sted for mig, og som et sted, hvor jeg kan udvikle mig som spiller og som person. Spillestilen her passer virkelig godt til mig, og jeg føler, det er det helt rigtige sted, når jeg vil tage næste skridt i min karriere,« siger Frederik Møller. Han lægger ikke skjul på, hvad han kommer med, og hvordan han ser sin egen rolle på banen. »Jeg er en energisk spiller med en god fysisk pakke. Jeg kan godt lide at arbejde for holdet, når vi ikke har bolden, og når vi har den, kan jeg godt lide at tænke fremad og sætte mine holdkammerater op.«
Selvom skiftet til wingback er nyt for ham, ser han det som et naturligt match mellem hans spillertype og den måde, Middelfart vil spille på. »Jeg er glad for den plan, der er lagt for mig. Selvom jeg indtil videre mest har gjort mig centralt, ser jeg helt vildt meget frem til det. Rollen på wingbacken, måden vi spiller fodbold på her, og min spillertype er nemlig et rigtig godt match, så jeg glæder mig til, at vi skal i gang,« siger Frederik Møller.
Han er den tredje nye spiller, klubben præsenterer forud for den kommende sæson. De to øvrige er Tobias Haahr Jakobsen, der kommer fra Vejle Boldklub, og Alberto Vogtmann, der er hentet i Sønderjyske Fodbold. De tre nytilkomne og resten af divisionsholdet har første træningsdag mandag den 29. juni.
ADP runder en million tons gods for første gang siden 2014
BUSINESS. For første gang i mere end et årti har ADP rundet en million tons gods på en enkelt måned. I maj 2026 passerede havneselskabet, der driver havnene i Fredericia, Nyborg og Hanstholm, en samlet godsmængde på 1.012.000 tons. Sidst, det skete, var i 2014.
Det er imidlertid ikke selve tallet, der vækker mest opmærksomhed hos selskabet, men måden, det er nået på. Hvor det tidligere først og fremmest var flydende bulk som olie, der trak de store mængder gennem havnene, fordeler aktiviteten sig nu langt bredere. Flere segmenter bidrager til billedet, og det giver efter ledelsens vurdering en mere robust og balanceret forretning. »Det er yderst positivt, at vi når over en million tons på en måned. Men det er især måden, det sker på, der er interessant. I dag er det en bredere sammensætning af gods, der driver udviklingen på tværs af vores havne, og det giver et mere stabilt fundament fremadrettet,« siger Rune D. Rasmussen, der er CEO i ADP.
Fremgangen kommer fra flere kanter på én gang. Særligt de faste bulktyper fylder mere end før, samtidig med at containerområdet er i vækst. Dertil kommer den aktivitet, der er kommet til på Hanstholm Havn, og en række nye varestrømme, som tilsammen løfter niveauet. Bevægelsen peger mod en mere differentieret havneforretning, hvor afhængigheden af enkelte varestrømme mindskes, efterhånden som flere segmenter bærer aktiviteten.
For ADP er det en udvikling, der ventes at fortsætte, og som hænger sammen med de seneste års strategiske skridt. Selskabet har gennemført en række udvidelser og indgået samarbejder, der styrker positionen, og som ifølge Rasmussen nu kan aflæses i tallene. »Det er en udvikling, vi forventer fortsætter. Den hænger tæt sammen med de strategiske samarbejder og de udvidelser, vi har gennemført, som styrker vores position. Samtidig ser vi, at større og mere varierede godsmængder i stigende grad bliver fragtet til vores havne, og det understøtter udviklingen fremadrettet,« siger han.
Milepælen føjer sig til en længere stribe af gode tal for havneselskabet. ADP har de seneste seks år haft en gennemsnitlig årlig omsætningsvækst på over 20 procent, og omsætningen er næsten fordoblet siden 2021, båret af høj aktivitet på tværs af forretningen, ikke mindst inden for containere og faste bulktyper.
Susanne Eilersen: Fredericia står stærkt – men efteråret bliver svært
POLITIK. Torsdag den 11. juni 2026 inviterede Fredericia AVISEN 1. viceborgmester i Fredericia, Susanne Eilersen fra Dansk Folkeparti, til en samtale om den kommunalpolitiske status netop nu og udsynet frem mod resten af 2026.
Det blev en længere samtale om et solidt fundament for byrådet, fremgang i Fredericia, en succesfuld bosætning, behovet for forbedringer på familieområdet via analyse og teknologi, et bedre politisk klima og en mere tilgængelig borgmester, økonomiske udfordringer der kræver svære prioriteringer, og en balance mellem velfærd og fremadrettede investeringer.













