Byer skal bruge naturen til at klare hedebølger og oversvømmelser

0

Store flader af asfalt og beton, hårde facader og mørke tage og kun få grønne åndehuller kendetegner mange af vores byer i dag. Det er hverken godt for klimaet eller den voksende del af befolkningen, der bor i byerne. Men billedet af den moderne, klimarobuste by skal se helt anderledes ud. Tiden er inde til at forme og udvikle vores byer på en ny måde med naturen i centrum. Det lægger CONCITO op til i en ny rapport ’Naturbaserede byer’.

Klimaforandringerne rammer byerne hårdt. De mange hårde og mørke flader får temperaturen til at stige hurtigere end andre steder, fordi varmen bliver absorberet i fx veje og bygninger. Voldsom nedbør og stigende grund- og havvand udfordrer også byerne – for hvor skal vandet løbe hen? Mange byers kloakker kan ikke klare de nye, store vandmængder, og oplever derfor ødelæggende og dyre oversvømmelser.

– Vores måde at planlægge og indrette byerne på i dag forværrer konsekvenserne af klimaforandringer. Samtidig sker udbygningen af byerne på bekostning af naturlige levesteder for dyr og planter. Ved at gøre bynatur central i byudviklingen, kan vi skabe klimarobuste og klimaneutrale byer, der er rare at bo i, siger programchef Anna Esbjørn, Fremtidens byer, CONCITO.

Den nye rapport samler viden om klimaudfordringer i byer og beskriver, hvordan naturbaserede løsninger kan bidrage til at handle på flere kriser samtidig: global opvarmning, biodiversitetskrisen med uddøende plante- og dyrearter samt udfordringer med utryghed, dårlig trivsel og sundhed i byerne.

Sådan fungerer naturbaserede løsninger i byer

Byerne står for ca. 75% af de globale CO2-udledninger. De spiller derfor en vigtig rolle i omstillingen til et klimaneutralt og klimarobust samfund, der kan modstå de stadig mere mærkbare effekter af klimaforandringerne. Samtidig vokser byerne, både i størrelse og i antal indbyggere. I dag bor over halvdelen af verdens befolkning i byer, i 2050 forventes det at være to tredjedele.

– Vi står overfor en massiv udbygning af byerne, og det giver os muligheden for at gøre det på en klog og fremsynet måde, der både tager hensyn til et ændret klima og skaber rammerne for det gode liv i byerne. Her spiller bynatur en afgørende rolle, siger Anna Esbjørn.

Natur i byerne kan være vilde byhaver, parker og vejtræer, der skaber blå og grønne væresteder for mennesker og dyr og bedre vilkår for biodiversitet i byerne. Samtidig giver de naturlig skygge, reducerer temperaturstigningen og derfor også behovet for energikrævende aircondition. Det kan også være grønne afvandingsområder, der kan lagre CO2, køle byerne og skabe bufferzoner for vand, som beskytter byerne mod oversvømmelse. Store sidegevinster er her at sikre rent vand og styrke sundhed og trivsel ved at reducere luftforurening og give mennesker adgang til større, rekreative områder.

Tænk naturen ind fra start i byudviklingen

Flere danske kommuner arbejder med naturbaserede løsninger i byerne, særligt for at håndtere de øgede mængder vand. Det gælder blandt andet København, Vejle og Aarhus. Begrebet er imidlertid ikke implementeret på nationalt niveau i hverken lovgivning, strategier eller nationale planer. 

– Naturen kommer ofte for sent ind i byudviklingen. Derfor bliver tiltagene lidt spredte og med lille effekt. Bynaturen fortjener meget mere opmærksomhed, fordi den kan hjælpe os. Men det kræver, at politikere og byplanlæggere prioriterer naturen i byerne. Ikke kun som enkeltstående projekter, men gennem langsigtede bystrategiske indsatser, siger Anna Esbjørn.

Rapporten introducerer derfor begrebet naturbaseret tænkning. Det indebærer, at naturen tænkes ind fra starten og at alle aktører – fra udvikling til finansiering, planlægning og drift – arbejder på tværs af sektorer og fagligheder for en lokal forankring af naturbaserede løsninger. Også af hensyn til både økonomi og CO2-udledning giver den tilgang god mening, for naturbaserede løsninger er generelt billigere og mindre ressourcekrævende end traditionel grå infrastruktur som betonbassiner og kloakker.

Akutpakke for vandmiljøet

0

Nu åbner en pulje på 32,8 millioner kroner, som skal hjælpe til, at lavbundsjorde hurtigere går fra landbrug til natur. Midlerne kan søges af kommunerne og er med til at fjerne forhindringer og forsinkelser i udtagning af lavbundsjorde.

Mange danske fjorde og indre farvande er plaget af iltsvind. Sidste sommer og efterår så vi alarmerende billeder af døde fisk og fjordbunde dækket af alger, der kvæler alt liv. Kun fem ud af 109 danske kystvande er i god økologisk tilstand, og sidste år blev der målt et rekordhøjt iltsvind i de danske fjorde.

Derfor skal der sættes mere fart på udtagning af lavbundsjorde, hvor store områder skal gå fra landbrug til natur for at mindske udledningen af næringsstoffer og CO2. Med akutpakken for vandmiljøet vil regeringen og aftalepartierne fjerne de flaskehalse og stopklodser, der forhindrer eller forsinker udtagning af lavbundsjord.

– Det vigtigste middel til at forhindre udledning af næringsstoffer til havmiljøet er at tage landbrugsjord ud af produktion. Men det går ikke hurtigt nok. Vores ekspertgruppe peger blandt andet på sagsbehandlingstiden, som en af forhindringerne. Derfor har vi netop åbnet en pulje på 32,8 mio. kr., der skal løfte kommunernes indsats for at hjælpe de landmænd, der er klar til at give noget af deres landbrugsjord tilbage til naturen. Vi skal gøre det lettere at gennemføre lavbundsprojekter, og her spiller kommunerne en central rolle, siger miljøminister Magnus Heunicke.

32,8 millioner kroner skal støtte kommunernes lavbundsindsats i 2024

Den første pulje i tilskudsordningen for ”Faciliterende lavbundsindsats” er på 32,8 mio. kr. og er åben frem til 24. maj 2024. Tilsagn forventes givet inden sommerferien.

Puljen skal understøtte kommunernes koordinerende og opsøgende indsats, og den er målrettet områder med store andele af kulstofrige lavbundsarealer og stort kvælstofindsatsbehov, for at opnå størst mulig reduktion af udledning af CO2 og kvælstof.

Den seneste status fra november 2023 viser, at 38.628 ha lavbundsjorde enten er under forundersøgelse, realisering eller færdigetableret. Hertil er der yderligere 7.300 hektar under ekstensivering. Målet er at udtage 100.000 ha lavbundsjorde fra landbrugsproduktion.

Fakta

  • Tilskudspuljen for 2024 til kommunernes faciliterende indsats består af midler fra to aftaler: Aftale om Grøn Omstilling af Dansk Landbrug (2021) og Akutpakke for Vandmiljøet. Tilskudspuljen for 2024 er på 32,8 mio. kr.
  • Der er samlet afsat 60 mio. kr. til kommunernes faciliterende lavbundsindsats. Heraf kommer 40 mio. kr. fra Akutpakken for vandmiljøet og 20 mio. kr. kommer fra Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug fra 2021.
  • De 40 mio. kr. fra Akutpakken for vandmiljøet, der er øremærket til kommunernes faciliterende indsats for udtagning af lavbundsjorde er fordelt over tre år. 15 mio. kr. i 2024, 15 mio. kr. i 2025 og 10 mio. kr. i 2026.
  • Regeringen og aftalepartierne bag finanslov 2024 (Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet) har afsat 405 mio. kr. til en akutpakke, der skal forbedre vandmiljøet i Danmark. 80 mio. kr. blev med aftalen øremærket til at understøtte indsatsen med udtagning af lavbundsjorde. Pengene skal bruges til kommunernes faciliterende rolle (40 mio. kr.) og til lavbundskonsulenter, der skal sikre fremdrift i projekterne (40 mio. kr.). De resterende 325 mio. kr. i Akutpakken for vandmiljøet forhandles lige nu med partierne. Akutpakken skal bidrage til at opnå målene i vandrammedirektivet.

Kvinde snydt af falsk bankmand for stort beløb

0

Torsdag blev en borger udsat for et tricktyveri på Hyldevænget i Fredericia. Gerningsmanden, der udgav sig for at være ansat i Danske Bank, kontaktede offeret med en overbevisende historie om at hjælpe til med at forhindre svindel mod offerets bankkonti.

Ifølge politiets døgnrapport blev offeret kontaktet midt på eftermiddagen og ført bag lyset af den falske bankansat. Tricktyveren overtalte den forurettede til at udlevere sit dankort og tilhørende pinkode samt en større sum kontanter. Tricktyveren argumenterede for, at disse forholdsregler var nødvendige for at “sikre kontanterne” og beskytte mod yderligere svindel.

Situationen eskalerede, da den forurettede blev overbevist om, at en kurér fra Post Nord ville afhente hendes værdigenstande for sikker opbevaring. Hun endte med at udlevere i alt 35.000 kroner kontanter, hvoraf 34.000 kroner blev trukket fra hendes kort gennem databedrageri.

Gerningsmanden beskrives som værende mellem 175 og 180 cm høj og slank af bygning. Han talte dansk og var klædt i joggingbukser. Han bar også en mørk tophue, og yderligere bar han en hvid konvolut og en mobiltelefon

Kønsdebat i Vejle Byråd

0

Vejle Byråd stod over for en livlig debat, da de drøftede kønssammensætningen på de øverste ledelsesniveauer i kommunen under et nyligt byrådsmøde. Sagen, som var en orienteringssag og dermed ikke til afstemning, vakte alligevel stærke meninger blandt de forskellige politiske partier.

I henhold til Lov om ligestilling af kvinder og mænd § 11, skal der tilstræbes en ligelig sammensætning af kvinder og mænd i de øverste ledelsesniveauer i institutioner og virksomheder, herunder kommuner. Vejle Kommune har allerede opnået en ligelig sammensætning med en 50/50 fordeling (3 kvinder, 3 mænd) på de øverste ledelsesniveauer, og er derfor ikke forpligtet til at opstille måltal eller udarbejde politikker for kønsligestilling.

Skærpede regler indført i 2022 udvider dog dette krav til også at omfatte kommunal forvaltning, hvorved der lægges vægt på øget åbenhed og gennemsigtighed i arbejdet med at fremme en mere ligelig kønssammensætning.

Rune Bønnelykke (O) udtrykte en stærk holdning til håndteringen af kønsfordelingen i ledelsesniveauerne. Han understregede vigtigheden af kvalifikationer frem for køn i ansættelsesprocesser:

– Jeg vil ikke bruge ordet, men det er vanvittigt ikke at tage hensyn til kvalifikationer, men i stedet tage hensyn til køn. Man kunne nedlægge HR og ansætte kvinder til at ansætte medarbejdere fremadrettet, siger Rune Bønnelykke.


Eva Width (D) delte sine tanker om kønskvoter og ligestilling i kommunens ledelsesstruktur og understregede vigtigheden af kompetence frem for køn:

– Det er et bevis på, at vi har det godt i vores samfund i forhold til, at vi skal se, om vi opfylder kvoterne. Jeg synes, det er noget pjat. Det er godt, at vi giver kvinder lige muligheder; det skal ikke være på grund af deres køn. Jeg ser gerne, at kvinder belønnes ligesom mænd, men det skal være baseret på kompetencer og indsats. Jeg mener, det er relevant at have fokus på ligestilling, men jeg er ikke tilhænger af kvoter. Vi skal have mennesker med de rigtige kompetencer, uanset om man er mand eller kvinde, siger Eva Widt.

Isabella Kure (C) kommenterede på lovens krav om kønsligestilling og dens potentielle positive effekter på organisationen:

– Det fremgår af loven om ligestilling, at der skal være en ligelig fordeling. Det kan bidrage til en bredere vifte af resultater. En ligelig fordeling kan være et godt signal om, hvad man står for, så der er både signalværdi og en reel, ægte, fyldestgørende værdi i at have kvindelige ledere på topledelsesniveau, forklarer Isabella Kure.


Lone Myrhøj (F) udtrykte sin tilfredshed med SF’s indsats og kritiserede den opfattelse, at ansættelser baseres udelukkende på køn:

– Jeg kan glæde mig over, at SF er nået i mål med det, som Eva tidligere har redegjort for. Det tilstræbes. Jeg har svært ved at se, hvordan man kan være imod dette, ligesom mangfoldighed i vores ansættelser. Rune antager, at man har fået job på grund af køn, og forudsætter, at kvinder er dårligere kvalificerede, siger Myrhøj.


Svend Erik Nielsen (Æ) erkendte en vis uopmærksomhed omkring sagens detaljer, men påpegede lovens krav og den procedure, kommunen følger:

– Jeg må indrømme, at jeg ikke har nærlæst sagen 100 procent. Der er en ligestillingslov, vi skal overholde, og kommunen skal indberette kønssammensætningen. Nederst står der, at vi skal tage det til efterretning. Det kan jeg ikke stemme imod, så derfor er det en ikke-sag, vi har. Loven siger, man skal indberette, og vi ser det, man indberetter, og nu skal vi tage til efterretning, at man indberetter, siger han.

Svend Erik Nielsens bemærkning blev den sidste i sagen, der var en orientering, og derfor ikke skulle til afstemning.

SF-Fredericia uddeler trøstehveder

0

I morgen, lørdag den 27. april 2024 kl. 10, vil SF-Fredericia være ude på gaden for at påpege, at det normalt ville have været Store Bededag. Du kan finde dem foran rådhuset i centrum af Fredericia.

Sidste år vedtog Regeringen med et meget snævert flertal at afskaffe Store Bededag, selvom en samlet fagbevægelse og blandt andet SF var imod. Det var en skammelig beslutning, synes SF-Fredericia i en tid, hvor stress og jag fylder for meget. Store Bededag var en mulighed for helt almindelig hårdtarbejdende danskere til at få en forlænget weekend med familie og venner. Regeringen ville hellere bruge pengene på skattelettelser til den rigeste del af befolkningen, skriver den politiske afdeling i Fredericia i en pressemeddelelse.

SF-Fredericia vil uddele 100 ”trøste-hveder” til lokale fredericianere som en lille trøst, for Regeringens tilsidesættelse af den danske aftalemodel for arbejdsmarkedet. Lørdag den 27/4 2024 er også den dag SF’s lokale EU-kandidat Allan Søgaard-Andersen har første kampagnedag på gaden i Fredericia.

– Dagen er perfekt som første kampagnedag. EU-valget den 9. juni 2024 handler også om hvilke vilkår helt almindelige lønmodtagere bydes rundt i Europa. Det er vigtigt, at vi lytter til fagbevægelsen, som sikrer ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Store Bededag er et ærgerligt eksempel på, når en regering vælger ikke at lytte, siger Allan Søgaard-Andersen

SF-Fredericia har peget på Allan Søgaard-Andersen som en af de 20 kandidater. Allan er til daglig leder på en specialskole, er 46 år gammel, gift med Malene, bosat i Erritsø og sammen har de en søn på 16 år.

– Jeg er stolt af, at SF har valgt mig som kandidat til EU-parlamentet. Det er et vigtigt valg for Fredericia, for Danmark og for EU og jeg håber, at man vil sende ’Allan til EU’, som er mit slogan for valget”, fortæller Allan Søgaard-Andersen.

FC Fredericia spolerede AaB’s oprykningsfest

0

FC Fredericia sikrede en 2-1-sejr over AaB og forsinkede dermed nordjydernes længe ventede oprykningsfest.

AaB stod over for en gylden mulighed for at sikre oprykning til Superligaen med en sejr over FC Fredericia, efter at have tilbragt en sæson udenfor den øverste danske fodboldrække. Mens AaB havde alt at spille for, var situationen en anden for FC Fredericia. Selvom de teoretisk set kunne nå oprykningspladserne, var chancerne for at indhente AaB og Sønderjyske på tabellen meget små.

Allerede fra kampens start var AaB tæt på at tage føringen. Kun et minut efter kampens start havde Mathias Jørgensen en gylden mulighed for at bringe gæsterne i front, men hans forsøg lykkedes ikke i at overliste FC Fredericias målmand, Mattias Lamhauge. Efter denne tidlige chance skiftede kampens momentum, og FC Fredericia overtog boldbesiddelsen og begyndte at dominere kampen.

Tolv minutter inde i opgøret fik FC Fredericia en stor mulighed til at åbne målscoringen. Sofus Berger blev spillet til afslutning inde i feltet og var blot få centimeter fra at score. AaB’s målmand, Josip Posavec, reagerede dog instinktivt og fik med nød og næppe slået Bergers skud på stolpen.

Kun to minutter efter den nærgående chance fra Sofus Berger, brød FC Fredericia dødvande. Efter et hjørnespark fandt Mikkel Wohlgemuth sig selv i den rette position i straffesparksfeltet. Med et velplaceret skud fik han sendt bolden ind bag Josip Psavec og bragte dermed FC Fredericia foran 1-0. Dette mål gav Fredericia et overraskende pusterum og lagde yderligere pres på AaB, som havde håbet på en nemmere vej til oprykning.

https://www.estate.dk/ejendomsmaeglere/midtjylland/estate-peter-moeller-fredericia?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI8dPQyoXPhQMVZheiAx3prQAJEAAYASAAEgKDkfD_BwE

Målet fik ikke FC Fredericia til at læne sig tilbage og slappe af. Tværtimod fortsatte de med at presse på og var flere gange tæt på at udbygge føringen i den efterfølgende periode. Især var Christian Gammelgaard tæt på at score efter en halv time, da han trak ind i banen fra højre side og afsluttede med venstre fod. Endnu engang var det AaB’s målmand, Josip Posavec, der stod i vejen og forhindrede en udbygning af Fredericias føring.

AaB forsøgte at svare igen, men det var FC Fredericia, der endnu en gang kunne juble kort før pausen. Efter 44 minutter modtog Frederik Carstensen bolden i et dybdeløb mod AaB’s mål. Han førte bolden ind i straffesparksfeltet og afsluttede resolut ved at kanonere bolden op i det korte hjørne, hvilket bragte FC Fredericia foran 2-0. Dette resultat holdt sig indtil pausen, og gav Fredericia en overraskende solid føring mod et AaB-hold, der kæmpede for oprykning.

Fra starten af anden halvleg intensiverede AaB deres bestræbelser og lagde et tungt pres på FC Fredericia. Deres ihærdighed blev belønnet allerede fire minutter efter pausen, i det 49. minut, da Oliver Ross reagerede hurtigst på en returbold efter en fremragende redning af Mattias Lamhauge. Ross fik styret bolden i mål, og reducerede dermed stillingen til 2-1. Med denne scoring tændtes et håb for AaB, og man kunne forvente et stormløb mod Fredericias mål i jagten på en udligning resten af kampen.

Med en halv times tid tilbage af kampen var AaB tæt på at udligne, da et hovedstød sneg sig forbi målposten. Efter denne nærgående situation formåede FC Fredericia at spille sig ud af AaB’s intense pres. De fik ro på spillet og viste sig i perioder at være det farligere hold på banen, hvilket gav dem flere muligheder for at øge føringen.

Som tiden gik, intensiverede AaB deres bestræbelser for at finde en udligning, men skarpheden manglede. Med et kvarter tilbage på uret havde indskiftede Jubril Adedeji en gylden mulighed, da han kom i en god position og affyrede et skud mod mål. Desværre for AaB var hans forsøg langt fra målrammen, hvilket understregede holdets frustrerende dag foran mål.

https://racesyd.dk/

FC Fredericia stod defensivt solidt igennem hele kampen, og selv med syv minutters tillægstid lykkedes det ikke for AaB at finde netmaskerne. Resultatet blev, at FC Fredericia sejrede og dermed udskød AaBs oprykningsfest. Sejren havde også betydning for Sønderjyske, da de ikke længere kan rykke op i deres kommende kamp mod Kolding på fredag. I stedet har Sønderjyske mulighed for at sikre oprykningen om præcis en uge, når de står over for netop FC Fredericia i Haderslev.

Politi afspærrer område i Fredericia

0

Sydøstjyllands Politi har afspærret området omkring opgangen til Ydunsvej 22 i Fredericia. Vidner fortæller til AVISEN, at der er fundet en pistol.

Sydøstjyllands Politi er pt. til stede på Ydunsvej i Fredericia. Et område omkring nr. 22 er spærret af.

– Vi stod og skulle af sted, da politiet pludselig afspærrede området, der skulle være fundet en pistol, fortæller en beboer.

Sydøstjyllands Politi har endnu ikke udtalt sig.

19.09: Politiet er kørt fra Ydunsvej, og afspærringen er ophævet. Vi arbejder stadig på en kommentar fra Sydøstjyllands Politi.

John Nyborg får stor formandspost

0

I kølvandet på Steen Wrists afgang som borgmester og fra byrådet har Socialdemokratiet omkonstitueret sig. Her bliver en anden borgmesterkandidat, John Nyborg, formand for Teknisk Udvalg, imens Vibe Dyhrberg får den magtfulde post i Økononi-og Erhvervsudvalget.

I henhold til styrelseslovens § 28, når en plads i et udvalg, en kommission eller en bestyrelse bliver ledig midt i en valgperiode, er det den oprindelige valggruppes ansvar at genbesætte posten. Som følge af denne regel har Socialdemokratiet nu foretaget flere nyudpegninger.

Christian Bro, der for nylig er tiltrådt som borgmester, og Annette Hyre-Jensen, som er nyt medlem af byrådet, er centrale figurer i denne nye konstellation.

Anette Hyre-Jensen, der allerede har erfaring fra en tidligere periode i byrådet, sikrer sig fire udvalgsposter. Hun bliver næstformand i Unge- og Uddannelsesudvalget og medlem af både Kultur- og Idrætsudvalget, Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget, samt Bosætning- og Turismeudvalget.

Vibe Dyhrberg avancerer også i rækkerne. Hun træder ind i Økonomi- og Erhvervsudvalget og overlader samtidig sin tidligere post som næstformand i Unge- og Uddannelsesudvalget til Hyre. Dyhrberg får desuden en lønnet bestyrelsespost i TVIS og en plads i Klima-, Energi- og Miljøudvalget, hvilket markerer en væsentlig udvidelse af hendes ansvarsområder.

Turan Savas opnår også en ny betydelig rolle, idet han bliver formand for Fredericia Spildevand. I forbindelse med denne nye udnævnelse træder han ud af Kultur- og Idrætsudvalget, hvor Anette Hyre-Jensen overtager hans plads.

Den fulde politiske konstituering ser således ud:

Økonomi- og Erhvervsudvalget:

  • Christian Bro er blevet udvalgets nye formand, efter at han tidligere sad som medlem.
  • Vibe Dyhrberg indtræder som nyt medlem, erstatning for Christian Bro.

Teknisk Udvalg:

  • Christian Bro udtræder af udvalget, og John Nyborg tager hans plads.

Kultur- og Idrætsudvalget:

  • Turan Savas udtræder, og Anette Hyre-Jensen indtræder som nyt medlem.

Klima-, Energi- og Miljøudvalget:

  • John Nyborg forlader udvalget, og Vibe Dyhrberg indtræder.

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget:

  • Anette Hyre-Jensen indtræder i udvalget, erstatter John Nyborg.

Bosætning- og Turismeudvalget:

  • Anette Hyre-Jensen indtræder også her, tager pladsen fra Christian Bro.

Unge- og Uddannelsesudvalget:

  • Anette Hyre-Jensen fortsætter med at indtræde i udvalg, denne gang erstatter hun Vibe Dyhrberg.

§ 17, stk. 4 udvalget for erhverv og arbejdsmarked:

  • Christian Bro overtager Steen Wrist’s tidligere plads i udvalget.

Skole har lukket på Store Bededag

0

I kølvandet på afskaffelsen af Store Bededag som officiel helligdag i Danmark, har folkeskolerne i Fredericia åbent. Fredericia Realskole har derimod lukket, og forklaringen er simpel: Ferieåret var lagt for privatskolen, før regeringens beslutning.

Nogle virksomheder har valgt at holde lukket for at bevare traditionerne om Store Bededag. Det kunne Fredericia Realskole også tillade sig at gøre, da de ikke er underlagt samme rammer som en folkeskole, men det er ikke dét, der er grunden til lukningen. For at forstå, hvorfor Fredericia Realskole har valgt at holde lukket på en dag, hvor andre skoler er åbne, giver skoleleder Pernille Petersen en klar forklaring:

– Forklaringen er ganske simpel. Vi havde allerede lagt ferieplaner for året, før det blev vedtaget at afskaffe Store Bededag, siger hun.

Selvom bededag for mange danskere handler om traditioner og fritid, så bliver det ikke en tradition for Fredericia Realskole at lukke ned Store Bededag. Det ændrer sig nemlig allerede næste år.

– Fra næste år vil vi holde åbent, ligesom de kommunale folkeskoler. I år vil vi dog også holde vores SFO åben, da ikke alle har mulighed for at få passet deres børn, fortsætter skoleleder Pernille Petersen.

Læs også

Klubber uenige om tilgang til udebanefans blandt hjemmefans

0

Torsdag spiller FC Fredericia mod AaB, og fredag spiller Kolding IF mod Sønderjyske. Begge udehold kan sikre sig oprykning, og derfor er interessen fra de to holds fans stor. Fredericia og Kolding har valgt at gå to forskellige veje i forhold til udefans på hjemmeholdets tribuner.

Allerede den 15. april meddelte Kolding IF på deres Facebook-side, at de ikke vil have fans af Sønderjyske på Kolding-fansenes tribuner.

– Vi vil gerne gøre opmærksom på, at ethvert synligt tilhørsforhold til udebaneholdet, i form af beklædning eller adfærd, på andre afsnit end udebaneafsnittet, medfører afvisning ved døren eller bortvisning fra stadion uden refusion af billet, skriver Kolding IF i opslaget og understreger, at alle afsnit, udover udebaneafsnittet, er til Kolding IF-fans og neutrale tilskuere.

Anerledes lyder tonen fra FC Fredericia, der inviterer AaB-fans til at købe billet til FC Fredericias siddetribune, blot man ikke kommer iklædt i AaB-farver.

– Bliver der udsolgt, eller ønsker I siddepladser, så er I velkomne til at købe plads på neutrale pladser på Monjasa-tribunen, lyder det i et opslag fra FC Fredericia, som dermed har en anden tone end Koldings opslag.

https://racesyd.dk/

Salgsansvarlig i FC Fredericia, Christian Johansen, uddyber opslaget:

– Det med de neutrale pladser er henvendt til eksempelvis en far og søn, eller ældre, der ikke er kommet for at stå op og synge en hel kamp. Altså fans, der ikke er kommet for at lave stemning, men for at hygge sig og se noget fodbold, siger Johansen, der forventer omkring 500 AaB-fans på tribunen torsdag aften:

– Der kan være omkring 600 i udebaneafsnittet, og havde kampen været imorgen, så havde det været en anden situation. AaB-fansene skal af sted allerede klokken 14:00 i dag, og havde formentlig regnet med de rykkede op i søndags, så de har ikke taget fri efter det. Hvis AaB sagde, at de ville komme med eksempelvis fem ekstra busser, og ville have dem ind på vores neutrale afsnit havde vi også sagt nej. Det ville vi ikke kunne styre, men for at tilgodese dem, der vil sidde og se en fodboldkamp, har vi altid ladet den slags fans sidde på neutrale afsnit så længe, at de ikke har deres klubs tøj på, forklarer Christian Johansen og oplyser, at han forventer omkring 1.500 tilskuere i alt på Monjasa Park.

https://www.estate.dk/ejendomsmaeglere/midtjylland/estate-peter-moeller-fredericia?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI8dPQyoXPhQMVZheiAx3prQAJEAAYASAAEgKDkfD_BwE

Debatten omkring fans af udeholdet på hjemmeafsnit tog for alvor fat, da 40 AGF-fans blev smidt ud til pokalsemifinalen mellem FC Nordsjælland og AGF i Farum, fordi AGF-fansene jublede over et mål, mens de sad på et af hjemmeholdets afsnit.

– Jeg synes, det er forkert. Jeg synes, det er meget forkert. Der er i hvert fald nogen, der føler, at de har fået en urimelig behandling. Men det må vi kigge ind i, sagde AGF-direktør Jacob Nielsen i pausen af opgøret til DR.

Nielsen blev konfronteret med, at AGF forud for kampen havde understreget på deres hjemmeside, at det ikke var tilladt for deres fans at købe billet til FC Nordsjællands afsnit.

– Jeg ved ikke, hvad vi har skrevet på vores hjemmeside. Men det er i hvert fald noget, vi skal have en dialog om, for det er helt forkert. Det er slet ikke ånden i hverken Superligaen eller pokalturneringen, sagde Jacob Nielsen.

Der er kampstart mellem FC Fredericia og AaB klokken 18:00.