Brian ville hjælpe og fik to knytnæveslag

0

Brian Nørholt ville stoppe en 52-årig mand, da han udviste truende adfærd over for en yngre mand. Det endte med, at Brian blev tildelt to knytnæveslag i hovedet, inden han fik lagt den 52-årige ned.

Episoden fandt sted på parkeringspladsen ved Circle K på Vejlevej i Fredericia, hvor en kvinde sad og ventede på kæresten, der var inde på tankstationen. Mens kæresten var inde på tanken, kom den 52-årige mand hen til kvinden i bilen og sagde, at han var fra politiet og ville beslaglægge bilen.

Han endte med at få nøglen, men kvindens kæreste kom ud fra tankstationen og fik stoppet det, da manden var i færd med at bakke. Det stoppede ikke der, da manden igen sagde, han var fra politiet. Det troede kvindens kæreste ikke på, og så steg den 52-årige mand ud af bilen og gik hen mod, hvad Brian Nørholt beskriver som en ung mand.

Og det var der, Brian Nørholt kommer ind i billedet. Han havde været i svømmehallen og holdt for rødt lys ved krydset ved Circle K. Inde på tankstationens parkeringsplads kunne han se et optrin.

– Ved el-ladestanderne stod en ældre og yngre mand. Den ældre mand slog efter den yngre, og da det blev grønt, kunne jeg se, at den unge løb væk fra den ældre. Jeg ville derfor hjælpe ham og kørte derind. Jeg kørte 1-2 meter op bag ham og dyttede kraftigt og rullede vinduet ned og råbte, at manden skulle stoppe. Det hjalp ikke. I stedet vendte han sig om mod mig og gik mod mig. Jeg synes, at han virkede fattet og forventede derfor, at han ville sige noget, siger Brian Nørholt og fortsætter:

– Helt umotiveret gav han mig to hurtige knytnæveslag. Det hele skete inden for ti sekunder. Jeg tog derefter fat i hans højre arm, rev ham ind i bilen. Jeg prøvede at få min sele af og tog hans arm i brydergreb. Det gjorde ham rolig, og så kunne jeg få selen af. Jeg tog ham derefter ud af bilen og lagde ham ned. Jeg ringede derefter til politiet, der kom og optog rapport.

På forhånd tænkte Brian Nørholt ikke over at sige noget til den 52-årige mand, da der er væsentlig fysisk forskel på de to personer.

– Jeg handlede instinktivt. Manden, som slog mig, er mindre end mig og der er vel 50 kilo til forskel på os, og derfor var jeg ikke nervøs. Da han slog mig, var det derfor ret dumt af ham. Jeg tænkte, at der var noget galt med manden, men han havde en pæn skjorte og pæne bukser på, så jeg troede, at han var normal. Da jeg hørte historien om fra de implicerede, så blev jeg vred, og det var jeg ikke, da jeg lagde ham ned. Jeg synes, at det er enhvers pligt at reagere i sådan en situation, og det gjorde jeg, slutter Brian Nørholt.

Den 52-årige mand er efterfølgende sigtet for vold, tyveri af personbil og for spirituskørsel.

Affaldsindsamlere fandt 115.000 snus- og nikotinposer

0

Op mod 240.000 danskere var for nylig på skraldejagt i forbindelse med Danmarks Naturfredningsforening årlige affaldsindsamling. Samlet set blev der fjernet mere end 100 ton affald fra natur, gader og veje – heriblandt tusindvis af de små hvide snus- og nikotinposer.

Frivillige danskere landet over gav for to uger siden naturen, gader og stræder en veritabel forårsrengøring, da børn og voksne rykkede ud med affaldssække, handsker og gribetænger i forbindelse med Danmarks Naturfredningsforenings årlige affaldsindsamling, der i løb af stablen midt-april.

I løbet af en enkelt uge blev der registreret 116 ton affald.

Blandt affaldet var enorme mængder af de såkaldte snus- og nikotinposer. De små poser er en relativt ny affaldstype, som Affaldsindsamlingen derfor i år havde valgt at sætte fokus på.

Indsamlerne blev bedt om at tælle og registrere, hvor mange de fandt. Og det endelige resultat landede altså på 115.000 stk. Det reelle tal er sandsynligvis højere, da ikke alle indsamlere tæller eller registrerer.

Udfordring i hele landet

Der er fundet flest af de små hvide poser i de større byer, men registreringen tegner samtidig et billede af, at det er et landsdækkende problem. Således svarer 76 % af alle, der har registreret affald, ja til, at de har fundet snus- og nikotinposer på deres indsamling, mens kun 19 % svarer nej. Sluttelig svarer 5 % ved ikke.

Og spørger man danskerne bredt, er de også opmærksomme på dem i gadebilledet. Over halvdelen af danskerne mener således, det flyder med snus- og nikotinposer, mens 2 ud af 3 oplever, at affaldstypen er et stigende problem. Det viser en ny undersøgelse som Epinion har foretaget for Danmarks Naturfredningsforening.

For Maria Reumert Gjerding, præsident i Danmarks Naturfredningsforening, vidner årets resultat om, at vi stadig har et kulturproblem med affald.

– På trods af vi er i 2024, finder vi stadig enormt meget affald, som nogen har smidt i vores byer og natur. Man kan prøve at forestille sig: Når en trods alt lille procentdel af befolkningen på én uge kan samle så store mængder affald og jo i sagens natur kun kan dække en brøkdel af Danmarks areal – hvor meget affald og nikotinposer ligger der så ikke reelt derude?

– Hvis vi for alvor skal problemet til livs på den lange bane, er vi nødt til alle sammen at blive bedre til at respektere naturen og vores omgivelser. Samtidig ligger der en helt grundlæggende opgave i, at vi som samfund skal blive bedre til at producere mindre emballage, genbruge og genanvende meget mere. Det vil ikke alene skåne naturen for en masse affald, men er også afgørende i forhold til at nedbringe Danmarks enorme ressourceforbrug, siger hun.

Største opbakning til indsamlingen nogensinde

Aldrig har så mange deltaget i Affaldsindsamlingen som i år. Danmarks Naturfredningsforening vurderer, at op imod 240.000 børn og voksne var ude at samle skrald fra den 8. til 14. april.

– Mens vi kan ærgre os over, at vi stadig finder så meget affald, så glæder vi os virkelig over, at flere og flere danskere bakker op og generelt passer på naturen. Vi ved, at det sender et stærkt signal, når folk ser vores indsamlere – de bliver simpelthen hyldet som helte – så vi håber det påvirker en stor del af danskerne, siger Maria Reumert Gjerding.

Populær legeplads og badebro blev indviet i forårssolen

0

Legepladsen ved Naturcenter Lundingsvej og en badebro ved Hyby Strand i Fredericia blev torsdag indviet.

Legepladsen har egentlig været i brug i nogen tid, men er ikke officielt blevet indviet. Ligesom det er tilfældet med badebroen og nogle undersøgelsesborde ved Hyby Strand, er legepladsen etableret via midler fra Nordea Fonden, som har gjort det muligt at opføre det hele.

John Nyborg, der sidder i forretningsudvalget i Naturpark Lillebælt, kunne løfte sløret for, at legepladsen hedder Marinas Legeplads. Det fortalte han til fremmødte børnehavebørn fra Kløverløkken og Østervold, der blev budt på is og tangbrød i forårsvarmen. Og nydt – det blev der. Fra at have været ivrige blev der pludselig stille, da børnene blev forsynet med is, inden John Nyborg skulle tale. Inden det kom så vidt, løftede han sløret for, at han på dagen fyldte 61 år, og så var det ellers tid til fødselsdagssang, inden det kom til det reelle formål: Den officielle åbning af Marinas Legeplads, der er kommet i stand via et tilskud fra Nordea Fonden på ti millioner kroner, der er gået til projektet “Bælt i balance”.

Legepladsen er nøje inspireret af, hvad man finder ude i Lillebælt. John Nyborg interagerede med børnene og spurgte, hvad de forskellige ting var, og selvom det ikke var givet, at de vidste det allerede i en børnehavealder, så var der alligevel svar på alle spørgsmålene, der drejede hen mod det maritime. Eksempelvis hvad det var for et dyr fra vandet, der var formet på legepladsen. Der var tale om et marsvin, der er et særligt kendetegn fra Lillebælt.

– Den her legeplads er en del af Naturpark Lillebælt. Det er lykkedes os at lave en flot legeplads her, sagde John Nyborg.

Særligt børnene fra Østervold kendte til legepladsen på forhånd, da børnehaven ligger små fem minutters gang væk fra legepladsen, der ligger for enden af Lundingsvej. I både vådt og tørt er turen gået derhen, fortæller pædagogerne, som kunne berette om, at den allerede er populær blandt børnene.

Lene Rydal fra Nordea Fonden og Lars Bak. Foto: AVISEN

Det var ikke kun legepladsen, som skulle indvies. Via strandstien gik turen hen til Hyby Strand. Her fortalte landskabsarkitekten fra Vej og Park, Lars Bak, at der er opsat en måler på stien, som viste, at der sidste år gik 100.000 mennesker forbi på det pågældende stykke. Omkring 700 meter nede af stien kunne man se de nye undersøgelsesborde samt badebroen.

– Det er en formidlingsbro. Helt tilbage i 50’erne har der været en badebro, og Hyby Lund har været et historisk populært område for byens børn at søge ud. Derfor var det oplagt at lave en badebro, hvor der tidligere har været en. Vi har tænkt mange tanker om, hvordan man laver en formidlingsbro, da man kan lave mange spændende ting på den. Vi skal bare ikke glemme, hvor hårdt Lillebælt kan være, og det har vi selv oplevet tidligere. Vi har fået lavet det af holdbart materiale, sagde Lars Bak, som redegjorde for, hvorfor der endnu ikke er kommet en trappe op ved broen. Forklaringen lød, at grundet stormskader, så er materialet, som den skal laves af, meget efterspurgt og kommer først om nogle uger.

Lars Bak fortalte, at hensigten med formidlingsbroen og bordene er, at man kan undersøge, hvad der er i Lillebælt, og så tage det med op til bordene for at se, hvad det er.

– Så kan man se, hvad det eksempelvis er for en krabbe man har fået med op, sagde Lars Bak.

Faciliteterne er en integreret del af et ambitiøst initiativ i Naturpark Lillebælt, som har til formål at opgradere og formidle de kystnære områder i naturparken, til fordel for offentligheden. Dette skal bidrage til en forbedret forståelse for de marine og kystnære zoner. Både legepladsen og badebroen er skabt som en del af “Bælt i Balance” projektet, og er realiseret med finansiel støtte fra Nordea Fonden, den Europæiske Union, og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Virksomhed beder om hjælp til at finde minigraver

0

Jørgen Suhr ApS står over for et uventet tab, efter at deres minigraver, en Wacker Neuson EZ17, blev stjålet fra området nær Stjernekvarteret og Hannerup Skov. Tyveriet er blevet meldt til politiet, men virksomheden appellerer nu til offentligheden om hjælp på Facebook.

Enhver med oplysninger eller som har observeret mistænkelige aktiviteter i de nævnte områder, opfordres til at kontakte Jørgen Suhr ApS på telefon 75 91 30 35 eller 40 27 47 13. Information kan også gives direkte til politiet.

Social- og sundhedsassistenter kan nu tage sygeplejerskeuddannelsen – og få fuld løn

0
Arkivfoto

Psykiatrien i Region Syddanmark indgår aftale med UCL (Erhvervsakademi og Professionshøjskole) for at lette vejen til sygeplejerskeuddannelsen for social- og sundhedsassistenter. Begge parter glæder sig over, at det i fremtiden bliver muligt for social- og sundhedsassistenter, der er ansat i psykiatrien, at videreuddanne sig til sygeplejerske med fuld løn.

Traditionelt set har social- og sundhedsassistenter, der ønskede at blive sygeplejersker, været nødt til at tage uddannelsen på SU. Samarbejdet mellem Psykiatrien i Region Syddanmark og UCL vil derfor gøre det muligt for de social- og sundhedsassistenter som har haft lysten til at videreuddanne sig, men ikke har haft muligheden for at gå på SU. Derudover giver tilrettelæggelsen af studiet med fortsat tilknytning til arbejdspladsen en unik koblingsmulighed mellem teori og praksis.

– Vi er meget glade for dette samarbejde med UCL. Det vil ikke blot hjælpe vores dedikerede social- og sundhedsassistenter med at udvide deres kompetencer, men det vil også give dem mulighed for at avancere i deres karriere inden for psykiatrien, forklarer sygeplejefaglig direktør, Anne Mette Vind.

De kommende studerende skal igennem et undervisningsforløb, der er specielt tilrettelagt til social- og sundhedsassistenter. Det tager 4,5 år og i løbet af uddannelsen bliver det muligt for de studerende at kombinere deres praksiserfaring med teoretisk viden og klinisk praksis undervejs.

– Det er et stærkt og vigtigt initiativ, hvor psykiatrien er med til at bane vejen for at flere får muligheden for at uddanne sig til sygeplejerske. At det sker i et samarbejde, hvor vi kombinerer vores fagligheder og ekspertise gør bare tilbuddet endnu mere værdifuldt, og jeg håber, at modellen kan inspirere andre fagområder på sundhedsområdet, siger Kim Bøg-Jensen, direktør Området for Sundhed på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Psykiatrien i Region Syddanmark ser dette samarbejde som en investering i fremtiden og som en måde at imødekomme regionens behov for at rekruttere flere sygeplejersker i psykiatrien.

Optagelseskrav

  • Social- og sundhedsassistentuddannelse med Dansk og Naturfag på C-niveau samt Engelsk på D-niveau
  • Ni måneders erhvervserfaring på min. 28 timer pr. uge. som social- og sundhedsassistent

Fakta

  • 28 social- og sundhedsassistenter optages på uddannelsen. Kandidaterne kommer fra alle afdelinger, så der er læring på tværs i sygehuset, når de kommende studerende mødes i deres skoleperioder.
  • Varighed 4,5 år – kombination mellem studie og arbejde

Erritsø-rugbypige høstede nye erfaringer internationalt

0

Ingrid Friend, U16-spiller i Erritsø GIF Rugby, kæmpede igen på udvalgt SUPER-3 hold, som i weekenden deltog i international 7-a-side turnering i Berlin.

SUPER 3 U16 Sevens er et udvalgt hold af unge kvindelige rugbyspillere fra klubber i Jylland, samt Fyn og Sjælland. I februar fik holdet debut og blev suveræne vinder af en 7s turnering på Malta. I den forløbne weekend høstede pigerne nye, værdifulde erfaringer, selv om det ikke blev til sejr op tysk grund.

I de tre gruppekampe i Berlin 7s blev det til en uafgjort og to nederlag. Men Erritsøs Ingrid Friend lavede undervejs en fornem scoring, hvor hun løb næsten en hel banelængde og fintede sig forbi et helt modstanderhold undervejs. Selv siger Ingrid, der fylder 15 år om en måned, om oplevelsen i Berlin:

– Det var virkelig en rigtig sjov turnering, og jeg nød at knytte bånd til de andre piger på holdet og spille mod hård modstand i Tyskland.

Super 3 projektet blev startet for et år siden. Hovedformålet er at få samlet pigerne med det for øje, at de skal socialisere, blive i sporten og udvikle deres rugbykompetencer til at blive dygtige 7-a-side rugbyspillere. Træning, tests, isbad, samarbejdsøvelser og hygge er nogle af elementer, når pigerne samles til træning, som foregår i Rugby Club Odense.

Ny undersøgelse: Foreningerne holder liv i lokalsamfundene

0

En undersøgelse fra SDU viser, at foreningslivet både skaber liv og aktivitet og bidrager til udviklingen af lokalsamfundene, og særligt i de mindre byer. DIF opfordrer regeringen til at tænke idrætsforeningerne ind, når der lanceres udspil om landdistrikterne.

Danskere, der er aktive i foreninger i landdistrikter, bidrager i høj grad til de lokale samfund gennem frivillige indsatser. Det er konklusionen i en ny undersøgelse, der er foretaget af SDU’s Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC).

Den konklusion vækker både genkendelse og glæde i Danmarks Idrætsforbund (DIF):

– Undersøgelsen er endnu et kæmpe skulderklap til de frivillige i foreningerne. Det understreger den enorme værdi, der bliver leveret ikke blot for medlemmerne, men også for deres lokalsamfund i form af et aktivt forsamlingshus og engagement i det lokale forretningsliv. Et velfungerende foreningsliv kan være forskellen på udvikling og afvikling i de mindre lokalsamfund, siger Thomas Bach, der er næstformand i DIF.

Blandt foreningerne i de mindre landdistrikter med 1000-3000 indbyggere er der for eksempel 33 % af foreningerne, der er helt enige i, at foreningen altid vil engagere sig i opgaver, som har betydning for lokalsamfundets bevarelse og udvikling.

Tænk foreningerne ind i udviklingen

Undersøgelsen peger dog på, at foreningerne kan spille en større rolle, hvis de bliver inddraget bedre lokalt:

– En af grundene til, at det er vanskeligt for civilsamfundet at overtage kollektive opgaver, er måske, at de inddrages for sent og ikke får tilstrækkelig indflydelse på, hvordan de skal inddrages og på hvilke opgaver, civilsamfundet kan løse, siger leder af CISC Evald Bundgaard Iversen i en pressemeddelelse.

På baggrund af undersøgelsen opfordrer DIF folketingets partier til at tænke foreningslivet ind fra politisk side. Ikke kun lokalt, men også nationalt:

– Det er vigtigt, at man fra politisk hold ikke blot tager bidraget fra de frivillige i foreningslivet for givet. Det kræver, at man indtænker foreningerne tidligt både ved at inddrage i processerne, men også ved at indtænke resurser, når Regeringen for eksempel skal udmønte det nye udspil om landdistrikterne, siger Thomas Bach.

Det har foreningerne bidraget til de seneste 5 år:

  • Byer med mindre end 3000 indbyggere: Kultur-, fritids- og idrætsaktiviteter (59 %), grønne områder (49 %), skoler (42 %), daginstitutioner (30 %) og dagligvarebutikker (30 %)
  • Byer med 3000 til 5000 indbyggere: Kultur-, fritids- og idrætsaktiviteter (47 %), skoler (26 %), dagligvarebutikker (23 %), grønne områder (22 %) og ældreinstitutioner (22 %)
  • Byer med mere end 5000 indbyggere: Kultur-, fritids- og idrætsaktiviteter (46 %), skoler (37 %), grønne områder (26 %) og private virksomheder (20 %)

Live: Kan FC Fredericia udskyde oprykningsfesten igen?

0

FC Fredericia ødelagde for en uge siden AaB’s oprykningsfest, der blev udskudt. I dag kan de gentage det med en sejr mod Sønderjyske på udebane. Vi er til stede i Haderslev, hvor vi liveopdatere fra opgøret.

Indbrud på museum

0

Museerne i Fredericia er blevet udsat for et indbrud.

Indbruddet er sket i museets garage på Jernbanegade, hvor en hængelås er blevet klippet op, og man har stjålet haveredskaber.

Defekt forlygte endte med at afsløre narkopåvirket bilist

0

En mand fra Fredericia kørte onsdag rundt med en forlygte, der ikke virkede. Det endte med at afsløre, at han kørte bil i påvirket tilstand.

Episoden fandt sted på Vesterbrogade onsdag klokken 03:30, hvor politiet standsede en bil, da den ene forlygte ikke virkede.

Det viste sig, at føreren af bilen, en 27-årig mand fra Fredericia, kørte bil uagtet, at han var påvirket af euforiserende stoffer.