I de tidlige dage, da Toyota Fredericia som de kaldte sig dengang, så dagens lys, var det med udelukkende japanske biler under navnet. Tiden er skredet frem, navnet er ændret til ATbiler, og flere bilbrands har indtaget salgslokalet. Nu blæser vinden dog i en ny retning: De store skilte med Fiat og Jeep er væk, og ATbiler genopfinder sig selv som ren Toyota-forhandler fra den 30. juni.

Daglig leder hos ATbilers Fredericia-afdeling, Carsten Pedersen, uddyber årsagen til dette skift og de generelle tendenser i bilbranchen.

Carsten Pedersen, AT Biler Fredericia. Foto: AVISEN

– Lige nu er det primært brugte biler, vi sælger. Salget af nye biler står stille, og jeg er ikke sikker på, om det er, fordi folk tænker mere på økonomien. Vi har sjældent biler, der har kørt over 100.000 km på lager. Jeg har hørt fra mine kolleger, at det generelt går lidt stille for sig, siger han.

ATbiler har en finger på pulsen og forsøger at forstå kundernes bekymringer om fremtiden. Carsten Pedersen forklarer, at Toyota er i gang med at udvikle brintteknologi og at de fortsætter med at investere i det område. Dog er der udfordringer forbundet med dette, herunder en mangel på brinttankstationer.

– Kunderne er også bekymrede over elbilernes fremtid – specifikt omkring muligheden for opladning og tilgængeligheden af ladestandere. “Efterspørgslen på elbiler er dog ikke den største i øjeblikket, påpeger Carsten Pedersen og uddyber:

– Fremtiden ligger stadig hos Toyota. Vi har tidligere haft et samarbejde med Jeep og Fiat, men fra den 30.6 vil vi kun forhandle Toyota. At have kun ét mærke gør det nemmere for både værkstedet og sælgerne. Nu har vi ét stort hus, så importørerne ikke har forskellige krav. Vi går tilbage til det gamle koncept med udelukkende Toyota.

Han mener, at Toyotas tiltag – som at købe sig ind i Fiats fabrik i Italien – vil gøre en positiv forskel. De planlægger at sætte deres eget præg på produktionen, og han ser dette som et tegn på Toyotas engagement og deres vilje til at innovere.

– Vores faste kunder, der tidligere har købt mange biler hos os, spørger ofte, hvor meget der kan gives i rabat. Og ja, der kan gives rabat. På en Aygo tjener vi måske 2.500 kroner, tilføjer han.

Det er dog vigtigt at bemærke, at der kan være ventetid på nye biler. Specielt elbiler i topudstyrsniveau vil først være klar til levering i august. Pedersen slutter:

– Brugte biler sælges som de er, men på nye biler kan der være lidt leveringstid.

ATbilers tilbagevenden til deres Toyota-rødder markerer en spændende tid i deres virksomhedsfortælling. Det er et bevis på deres fleksibilitet og vilje til at tilpasse sig markedets dynamik, alt imens de bevarer deres kerneidentitet.