Billige dagligvarer står på stribe i den nye discountbutik Basalt på Vejlevej, flere af dem direkte på de paller de blev leveret på. I dag kl. 08.00 blev snoren klippet og borgerne i Fredericia kan nu også få lov at prøve Salling Groups nye discount satsning, BASALT.

Ved indgangen til butikken blafrer de røde ender fra et overklippet bånd og en gruppe af nysgerrige kunder bevæger sig utålmodigt ind ad døren. De har et håbefuldt udtryk i ansigtet, på sidelinjen står butikschef Pernille Kold sammen med kædechef Henrik Nielsen og ser til. Den nye butik er blevet til på kort tid, og medarbejderne har knoklet for at forvandle den tidligere Gourmet Outlet, der husede lokalerne, inden Basalt overtog dem.

Den hurtigtvoksende butikskæde, har nu åbnet deres første butik i området, med den 25-årige Pernille Kold i spidsen. Hun er tidligere butikschef for Netto i Vejen og glæder sig til fortsat at bygge videre på rammerne for den nye butik og glæder sig til at tage imod endnu flere af de lokale kunder. Hun ser optimistisk på åbning, og den første halve time overgår da også forventningerne. Med ti års erfaring fra Netto, tror hun på potentialet i Basalts koncept.

– Det har været en stille og rolig start, men det ser da godt ud. Der var mødt en del op, hvilket faktisk var overraskende, vi har færre varer, vi er her for at opfylde de basale behov og så tester vi altid ting, vi leger med konceptet, eksempelvis er alle priserne her markeret med gult, som symbol på de lave priser, fortæller hun.

Butikschef, Pernille Kold. Foto: AVISEN

Basalt, med sloganet “Billig, billigere, Basalt”, lægger ikke skjul på, at de ønsker at være billigst på discountmarkedet. Det betyder, at i de fleste af deres butikker finder man et mere skrabet sortiment, men i Fredericia har de faktisk introduceret et par nye varekategorier, blandt andet er der integreret frostvarer i sortimentet, hvilket er nyt for Basalt.

– Frost er nyt, det findes ikke i andre af butikkerne, det er svært med køl i forhold til at holde priserne nede, som vi ønsker, der er meget håndtering og så skal der leveres tit. Foruden det er der en del madspild ved kølevarer. Derfor finder du også kun UHT-mælk her i butikken, som ikke behøver være på køl. Frostvarer derimod er der intet madspild på. forklarer Kold. og nudlerne er nyt.

Denne taktik hjælper med at holde omkostningerne nede, hvilket er en nøglefaktor i Basalts forretningsmodel. Foruden frostvarer, forsøger Basalt i Fredericia sig også med et større udvalg af nudler og asiatisk mad foruden, at de også er den eneste af kædens butikker, som har legetøj på hylderne.

– Vi får kun levering to gange om ugen, og det betyder, at vi kan holde omkostningerne nede. Og så er elpriserne også til at have med at gøre nu, sammenlignet med dengang vi åbnede den første butik, tilføjer hun og peger på de fire frysemontre, hun står ved siden af.

Kunderne synes at tage godt imod den nye butik og det lidt anderledes sortiment. Jørgen Jørgensen, formand for beboerforeningen i Højhusene på Rygårdsvej, er meget positiv. Han har længe håbet på at en ny dagligvarekæde ville åbne i de lokaler der også engang har huset en Rema 1000.

– Jeg havde faktisk ikke regnet med, at de ville have så meget, jeg vil faktisk kunne foretage de fleste af mine indkøb hernede. Ovre i højhusene, hvor jeg bor, er der en masse ældre, som meget lettere bare kan komme her og købe en masse af de basale nødvendigheder til dagligdagen. Vi var meget kede af det, da Rema lukkede, det her er et dejligt alternativ, faktisk er her jo også frugt og grønt, det havde jeg slet ikke regnet med, siger han.

Jørgen Jørgensen. Foto: AVISEN.

Sammen med sit team har Pernille Kold, store ambitioner om at blive den største og bedste af Basalt-butikkerne, for hende er det vigtigt at have stærke ambitioner om udfordre de andre.

– Vi sammenligner det nok lidt med de andre Basalt-butikker og selvom vi skal spille sammen med dem, skal vi også udfordre hinanden. Jeg har stærk tillid til mit hold og håber, at butikken kan blive den største i Basalt-kæden. Det har været en fantastisk proces at skulle åbne min egen butik, ingen andre har haft den her butik, jeg har selv været med hele vejen, det er meget fedt, fortæller hun med et stort smil.

Butikkens koncept er simpelt men stærkt. Med skilte, der proklamerer budskaber som “Billigere end dem, du normalt kalder billig” og “Du sparer to ting ved at købe stort ind: Tid og penge”, gør Basalt det klart, at de er her for at tilbyde kunderne de mest basale varer til de laveste priser.

Basalt har åbenlyst ramt en nerve i Fredericia, og det bliver spændende at se, hvordan de vil udvikle sig på det konkurrenceprægede discountmarked.