Den årlige CSR-pris i Fredericia blev tirsdag eftermiddag uddelt i ADP Loungen i Fredericia Idrætscenter. Prisen er en anerkendelse af virksomheder, der har udvist særlig social ansvarlighed og engagement i det lokale erhvervsliv. Prisen gik i år til Temashop.

Inden uddelingen var der god mulighed for at netværke. Dagens program indeholdt blandt andet en tale fra borgmester Steen Wrist og en introduktion af Business Fredericias nye erhvervsplaymaker, Ruth Axø. Yderligere var der underholdning af Thomas Jensen og et inspirerende oplæg af koncernchef Henriette Kort Graversen, der talte om Jobcenter Fredericia og CSR.

Sidste års vinder af CSR-prisen, Torben Eriksen fra Linde A/S, delte sine erfaringer med betydningen af prisen. Derefter blev spændingen udløst, og vinderen afsløret.

De nominerede virksomheder i år var KM Telecom A/S, Temashop ApS, Nippon Gases A/S, Airco Diet A/S, og P. Fournaise A/S.

Vinderen blev Temashop A/S. Det var Daniel Diness Andersen, ejer og direktør i Temashop, der med stor glæde modtog prisen fra borgmester Steen Wrist og Torben Eriksen.

– Det er en stor ære og kæmpe skulderklap til hele holdet. Det er ikke kun mig. Medarbejderne synes, det er sjovt at se folk udvikle sig, siger Daniel Diness Andersen.

Han fortæller videre, at virksomheden for mange år siden gik ind i et forløb med den sociale kapitalfond.

– Vi skal tjene penge, men også have det menneskelige med. Vi måler begge dele og ser, hvor mange mennesker vi hjælper. Vi kan ikke ændre hele verden, men hjælpe dem, vi har, siger Daniel Diness Andersen.

Temashop har et særligt fokus på at ansætte personer med psykiske udfordringer, hørehæmmede, og andre der har en “skæv” baggrund.

– Vi kan give dem mere rummelighed og tid til at falde til, forklarer Daniel.

CSR-prisen i Fredericia er således med til at anerkende det vigtige arbejde, Temashop og andre virksomheder gør for at skabe et mere inkluderende erhvervsliv.

– Prisen er med til at give et skulderklap, og det er fedt. Det skaber mere opmærksomhed omkring CSR, og det er kun godt, da det er vigtigt man tager ansvar, slutter Daniel Diness Andersen.

Corporate Social Responsibility (CSR), eller virksomheders sociale ansvar, er et begreb, der beskriver de initiativer en virksomhed tager for at bidrage positivt til samfundet. Dette kan omfatte en bred vifte af aktiviteter, fra miljømæssige initiativer til at mindske virksomhedens CO2-aftryk, til sociale programmer, der fremmer lighed og inklusion på arbejdspladsen.

CSR er blevet en stadig vigtigere del af moderne virksomhedsstrategi, da forbrugere, medarbejdere og investorer i stigende grad søger virksomheder, der ikke kun fokuserer på økonomisk profit, men også på deres indvirkning på samfundet og miljøet. Virksomheder, der effektivt implementerer CSR-initiativer, kan ofte opnå en række fordele, herunder forbedret brandbillede, øget medarbejderengagement og loyalitet, og i nogle tilfælde endda øget økonomisk præstation.

CSR-prisen i Fredericia er et eksempel på en anerkendelse, der gives til virksomheder, der har udmærket sig ved at tage et særligt socialt ansvar og vist engagement i det lokale erhvervsliv. Prisen understreger betydningen af CSR i det moderne erhvervsliv og anerkender de virksomheder, der går foran i dette vigtige arbejde.