Da coronapandemien ramte os allerhårdest, og blandt andet placerede landets kulturliv på gravens rand, begyndte den danske singer-songwriter, Soleima at både skrive og synge på dansk. 

Det var faktisk ganske nyt for solisten, Soleima.

Hendes karriere i eget navn indtil da havde nemlig budt på to internationale, storsælgende albums på engelsk. 

Her tænkes der på EP’en “Nr. 14” fra 2017 samt ikke mindst “Powerslide” fra 2020. De var begge musikalsk set rene elektroniske, boblende pop-bangere.

Foto: Thomas Kvist Christiansen

Sange på dansk

Modersmål-sangene, der er pakket ind i funky rytmer, lækre guitarsoli, stærke omkvæd og kor ditto, er i år udkommet på et fuldlængde album under titlen “Nationens Skrammer”. 

Den skive er bestemt ikke uden charme, varme og perlende poesi. 

En sjov detalje er i øvrigt, at vinyludgaven skal afspilles på 45 omdrejninger, som ellers er forbeholdt single-plader!

Men frem for alt er udgivelsen ualmindelig modigt gået af den nyslåede mor, Soleima.

En oplevelse og en status, som dannede grundlag for en del af sangene på det nyeste album. Ikke mindst titelsangen.

Når man vælger at skifte både sprog og musikalsk udtryk i en så radikal ny retning, satser man hele butikken og ender måske med at skulle holde ophørsudsalg.

Men hjulpet godt på vej via deltagelsen i TV underholdningsprogrammet, “Toppen Af Poppen” plus disse 3 udgivelser under armen, er 34 årige Sarah Mariegaard, alias Soleima godt i gang med at lægge hele landet for hendes fødder. 

Rygter i musikbranchens randområder hvisker faktisk allerede om, at hun stille og roligt har overhalet etablerede, gode navne som Stine Bramsen, Oh Land og Dorthe Gerlach. 

Og så har man fat i den lange ende, skal jeg hilse og sige….

Foto: Thomas Kvist Christiansen

Koncerten lørdag aften i Tøjhuset var en mega magtfuld manifestation på, at nutiden og helt sikkert også fremtiden tilhører Soleima. 

Hun og bandet virkede vidunderlig vedkommende og naturstridig nærværende.

Soleimas musikalske butik er derfor langt fra lukningstruet, men den har tværtom stadig åben med masser af nye spændende sager på og fra øverste hylde.

Så den nye plade med nærværende danske tekster er derfor åbentlys ikke gået ud over hverken hendes brede publikumsappel eller musikalske integritet. 

Både de nye danske sange og de stor-sælgende hits ( “Cheers”, “Breathe” og “Low Life” ) på engelsk blev nemlig leveret hjertevarme og medførte stor jubel fra de tydeligvis tilfredse tilhørere. 

De taktfaste klapsalver vidnede faktisk om en herlig, hengiven med-syngende fanbase.

Der opstod ren magi de gange, hvor Soleimas stemme alene blev ledsaget en akustisk guitar.  

En sang som “(Helt Ud Til) Kanterne” var så smukt og intenst udført, at den kan stoppe tiden og få os til at glemme at stille uret en time frem.

Der kunne man vitterlig høre en knappenål falde til jorden. Så respektfuld lyttende var publikum.

Foto: Thomas Kvist Christiansen

Soleimas stemme

Soleima har en meget unik, særpræget, lys stemme.

Den virkede dels direkte dragende, dels så sanselig skrøbelig, at man frygtede en krakelerende, hulkende grådkvalt nedsmeltning på scenen.

Men vokalen, varmen, vedkommenheden holdt. Især fordi hun havde valgt at omgive sig med dygtige musikere, der alle havde forstået essensen af det forførende funky udtryk, som fornemmes på “Nationens Skrammer”.

De 5 musikerne byggede nærmest både stemning, sange og lydbilledet mere skarpt op, end man fornemmer på pladen.

Soleima selv holdt koncerten igennem et tårnhøjt musikalsk, sangteknisk og lyrisk niveau.  

Hendes dragende store øjne fangende og fastholdte de mange fans i et fascinerende greb.

Foto: Thomas Kvist Christiansen

Netop fordi koncerten både nedtonede og funk’ede udtryk var i fokus, gjorde de såvel skarpe sange som sounden langt mere interessant, spændende, ja sågar til tider uforudsigelig at lytte til. 

Musikken var nøjsomt nedbarberet i sit minimale lydunivers og et talentfuldt tekstunivers, hvor hun ramte et sweetspot mellem Medina og Minds Of 99. 

Så hold endelig fast i modersmålet, suveræne Sarah….

Koncerten blev rundet af den opløftende sang, “Livet Begynder”.

De mennesker, som endnu ikke kender Soleima, kan passende begynde et nyt og bedre liv ved at købe “Nationens Skrammer” eller billet til en Soleima-koncert.

Det kan man faktisk godt blive et bedre menneske af.

Da jeg var ung i 70’ernes Skanderborg var Soleima et fy-ord, rettet mod blandt andet uartige unger og mod arbejdssky tosprogede.  

I dag er ordet og navnet Soleima ensbetydende med en artig, hårdtarbejdende, flersproget artist. 

Ja i dag sågar synonym med fyndord for folket a la ” Hvem ka’? SOLEIMA!