Modeshow er kommet for at blive

Modeopvisning hos Gelato di Natura var en populær begivenhed, og som de andre forretninger i Løvestrøget, så viser modeopvisningen ikke kun smarte varer, men også et stærkt sammehold.

Gelato di Natura lagde lokaler til, og det var man virkelig glade for, men det er den samlede modtagelse fra de øvrige forretninger i Løvestrøget, der har gjort det største indtryk på Winni Drøhse fra den populære iscafe.

– Vi er så heldige, at vi har åbnet vores butik her i det, der nu hedder Løvestrøget, og her er vi blevet så godt modtaget. Og alle forretningdrivende her i gaden, har valgt at gå sammen om at skabe lidt opmærksomhed om vores gade og vores butikker her. Derfor har vi valgt at gå sammen flere butikker her i gaden, og så tænkte vi, at vi kunne lægge lokale til, og så havde de det flotte tøj, og så åbner de butikkerne nu, til at handlen den kan gå løs, fortæller Winni Drøhse, fra Gelato di Natura

Ideen til modeshows er noget, der er skabt i fællesskab.

– Det med at lave modeshow har vi nok gjort lidt fælles. Da i startede op, var i friske til at gå en runde og snakke med os alle sammen, og jeg har jo ligget i gaden i 30 år, så jeg er ikke ny i billedet her. Men jeg synes det er lækkert, at blive modtaget, og også at man kan bruges til mange ting. Der er ikke noget kunderne elsker mere end at få serveret noget, og de kan bedre se, hvordan tøjet ser ud, når de ser det på de piger og kvinder, som vi har til at gå rundt. De har en idé om at det de ser i fjernsynet, det er langt fra den rigtige verden, så det vi står med, det er den rigtige verden, og de elsker det, vores billetter er jo revet væk på få dage, fortæller Susanne Vinstrup fra Ørntoft.

Billetterne var hurtig revet væk.

– Vi har ikke lavet annoncer på det, vi har kun puttet det på Facebook, og så har de hentet billetterne hernede ved Gelato di Natura. Det varede ikke mange dage, så var de væk. Vi kunne nemt gøre det to dage, men det skal vi lige have arbejdet med, siger Susanne og bliver suppleret med et smil og grin fra Winni Drøhse, der siger: – Men så unge er vi ikke.

Der blev også solgt is til den store guldmedalje. Det var generelt en super god aften.

– Der bliver også solgt is. Det gør der i hvert fald. Der er ikke nogen tvivl om, at alle de dejlige gæster, der er her, de er også kommet her både for at bruge penge på os, men også i butikkerne bagefter. Det er en super god aften for os alle sammen, fortæller Winni.

Modeshowet er kommet for at blive.

– Det kommer jo tilbage selvfølgelig, vi laver det to gange om året nu. Der er jo også det her med, at vi jo helst ikke skal skuffe for mange, for flere inde i butikken i dag, de havde slet ikke hørt noget om det, så der er jo det her først til mølle. Men det er altså ikke bare noget man laver henover en eftermiddag, det er et kæmpe arbejde. Det er at man skal finde tøj til hver enkelte person, og skrive korte, og det er et kæmpe arbejde. Men man kan sige lad os se, hvad tiden viser. Det bedste er jo at vi kan lave det gode samarbejde her på gaden, siger Susanne Vinstrup.

Udgravninger viser Asperups historie

0

Per Mandrup, arkæolog fra Museum Odense, er sammen med sit team i gang med historiske udgravning i Asperup, Middelfart Kommune.

Se med her.

Virksomhedsindbrud på Albuen i Kolding

0
Foto: AVISEN

Sydøstjyllands Politi modtog mandag aften kl. 19.50 en anmeldelse om et indbrud i en virksomhed beliggende på Albuen i Kolding.

Det er konstateret, at døren er blevet opbrudt med et koben, og flere skuffer i virksomheden er blevet gennemrodet. Der er endnu ikke overblik over, hvad der præcist er blevet stjålet, kunne vagtchef Mikkel Ross fra Sydøstjyllands Politi fortælle.

Indbrud i lageropbevaring i Smedegade

0
(Foto: politi.dk)

Mellem torsdag kl. 12.00 og mandag kl. 09.00 blev der begået indbrud i en lageropbevaring i Smedegade i Kolding.

Fra stedet er der stjålet en John Deere Gator og to kabeltromler, fortæller vagtchef Mikkel Ross.

Ældre kvinde udsat for bedrageri

0

En 89-årig kvinde, fra Almind i Kolding Kommune, blev torsdag offer for et bedrageri.

Hun blev kontaktet af en person, der udgav sig for at være fra hendes bank. Personen fortalte kvinden, at hendes konto var ved at blive tømt af udenlandske bagmænd og opfordrede hende til at udlevere sit kort og kode. Kort tid efter dukkede en ung, lyshåret og velklædt mand op, der udgav sig for at være bankmand. Kvinden udleverede sit kort og kode, og der blev efterfølgende hævet op til kortets maksimale beløb.

Vagtchef Mikkel Ros vil gerne understrege, at hverken banker eller politi sender folk ud for at indsamle kort og koder, og man bør aldrig udlevere disse oplysninger.

Indbrud på Tornsagervej i Pjedsted

0
Foto: AVISEN

Mandag klokken 17.56 modtog Sydøstjyllands Politi en anmeldelse om et indbrud på Tornsagervej i Pjedsted. Gerningsmændene kom ind via en ulåst bagdør og stjal en række Makita elværktøjer.

Et vidne så en lys stationcar køre væk fra stedet med to personer i bilen, beskrevet som værende i alderen 30-40 år. Manden i bilen havde en tatovering i ansigtet. Vagtchef Mikkel Ross meddeler, at en patrulje blev sendt til stedet, men de fandt ikke gerningsmændene.

Flere indbrud ved Lystbådehavn

0
(Arkivfoto)

Mandag morgen kl. 07.59 blev politiet kontaktet vedrørende et indbrud i en båd i Lystbådehavnen i Fredericia.

Det var tydeligt for anmelderen, at også nabobådene havde været udsat for indbrud. Gerningsmændene har gennemrodet bådene, men det er på nuværende tidspunkt uklart, hvad der præcist mangler.

Vagtchef Mikkel Ross fra Sydøstjyllands Politi bekræfter hændelsen.

Svømmehal lukker midlertidigt efter brand

0

På grund af tekniske vanskeligheder, som er opstået efter en installationsbrand, ser Fredericia Idrætscenter sig nødsaget til at lukke svømmehallen for i dag.

– Grundet tekniske udfordringer forårsaget af en installationsbrand, holder vi desværre lukket i dag. Vi arbejder på højtryk for at løse problemet og undskylder for ulejligheden, skriver Fredericia Idrætscenter på Facebook og takker for tålmodighed og forståelse.

Hotel Fredericia er klar til et overflødighedshorn af arrangementer

Hotel Fredericia ser tilbage på et godt 2023, hvor gæsterne er blevet forkælet af dedikerede medarbejdere. Hoteldirektør Einar Kring fortæller om de kommende planer for hotellet, og selvom et hotel også handler om dyner og puder, så er der meget mere på programmet.

2022 var et rekordår hos mange hoteller i Danmark, og det år bliver svært at komme efter, men der hviles ikke på laurbærene hos de danske hoteller. Der sker nye ting hver eneste dag.

– Det går godt på Hotel Fredericia. Det gør det af flere årsager. Vi har for det første rigtig mange gæster, der besøger os. Når man har det, og de også kommer igen, så er man rigtig glad, så overordnet set går det godt.Vi har også som alle andre udfordringer, sådan er det at drive virksomhed. Vores er pt., at vi er ramt af inflationen, hvilket betyder, at det er blevet prismæssigt dyrere for os at handle ind, det er præcis som i husholdningen i den private økonomi, hvorfor vores priser er steget på nogle produkter, siger Einar Kring og tilføjer:

– Derudover har vi medarbejdere, som vi lykkes med at få trukket til området, men der er en generel mangel på arbejdskraft, hvorfor vi skal være meget opmærksomme på, hvordan vi får folk til området. Det er noget, vi har meget fokus på.

Hotel Fredericia oplever også, at konkurrencen om faglærte medarbejdere er hård, derfor kræver det også, at man tænker ud af boksen.

– På nogle områder er det faktisk blevet lidt lettere at tiltrække folk, men på andre, hvor der er behov for stor faglighed, som eksempelvis kokke. På det område er vi virkelig begrænset af, hvor mange kokke, man får ind i vores branche, det betyder også, at alle ser til, hvad naboen står med af kapacitet, og så forsøger man at trække dem til sig. Der kommer ikke nok nye ind, og det er en af de store udfordringer at stå med lige nu, fortæller Kring.

– Vi prøver at være en attraktiv arbejdsplads, blandt andet med nogle vagtplaner, der ikke bare sender en på arbejde weekend efter weekend, men også giver en fri. Vores kokke har en 5-2 arbejdsplan. Det betyder, at vores kokke i den ene uge kun har to arbejdsdage, det er en af de ting, vi slår på, fortsætter han.

Det skal være sjovt og givende at arbejde på Hotel Fredericia, og det understøtter man gerne på det populære hotel.

– Generelt handler det om at have et arbejde og en dagligdag, hvor man synes, at det er sjovt at være på arbejde. Det gør vi ved, at man får lov at lave de ting, man interesserer sig for, at man har nogle gode kolleger og har et fælles mål om at nå nogle ting. Jo mere, at vi kan understøtte det, jo bedre er det også, set med mine øjne, lyder det fra Einar Kring.

Internationale turister forventes at fylde mere i de mindre byer de kommende år. Det er der flere årsager til, blandt andet flere ruter til Billund Lufthavn.

– Vi mærker ikke konkret, at der er flere ruter til og fra Billund Lufthavn, men vi forventer det, fordi man har en formodning om, at der indenfor en årrække vil komme flere internationale gæster, der ikke kun går til hovedstaden, men også til mindre byer og ukendte byer. Der betyder det helt vildt meget, at Billund har fået flere destinationer. Lige nu har man 120 destinationer til Europa, og i den forbindelse skal vi da arbejde med, at vi får nogle af de gæster, forklarer Einar Kring og tilføjer:

– Vores sommer i 2023 var ikke så god som 2022, men i 2022 var der også en ketchupeffekt, der var imponerende, især når det kommer til danskerne, der besøgte vores hoteller. Vi kørte med en belægning på 90 procent i 2022 og 70 procent i 2023, men vi ser ind i en positiv tid, hvor pibelinen ser god ud.

Der er snart udsolgt til årets julefrokoster, men der er også mange andre muligheder hos Hotel Fredericia de kommende måneder.

– Julefrokostsæsonen 2023 ser god ud. Vi har lukket flere af vores dage allerede, der er dog nogle få pladser på enkelte dage, hvis man ikke har nået det endnu, så er det ved at være tiden. Vi har planlagt det siden sommerferien, men vi kører løbende arrangementer, som vi planlægger. Der er alt fra Mortens Aften, julefrokoster til Nytårsaften. I foråret har vi en fiskeaften og aspargesaften. Det er oplevelser, vi sælger som gavekort allerede nu. Det kunne være en pakke under juletræet. Vi prøver at være på forkant med tingene, siger Einar Kring og slutter:

– Det er vigtigt, at medarbejderne får lov at prøve forskellige ting, men også at gæsterne kan se, at der er et hav af muligheder på denne destination. Vi prøver at lancere så meget som muligt, nogle gange er det i huset, men andre gange også ekstern, når vi eksempelvis kører mad ud af huset Nytårsaften.

Dødsfald Fredericia den 16. oktober 2023

0

Kaj Brogaard Petersen, 1939 – 2023

Poul Helmer Taarnby Kopp, 1940 – 2023

Anna Kirstine Lund Lauridsen, 1940 – 2023

Magten rykker tættere på

Magten rykker tættere på

0
I sidste uge begyndte vi nedtællingen ved nummer halvtreds. Nu fortsætter den, og noget forandrer sig undervejs. Jo længere op ad listen vi kommer,...