Efter flere ugers forsøg på at modarbejde det foreslåede lovforslag om kilometerafgift på lastbilkørsel, annoncerer Vejskatskomiteen, at den opløser sig selv.
Komiteen havde overvejet at støtte en plan fremlagt af en aktionsgruppe, der foreslog, at mindre grupper af vognmænd selv skulle planlægge og gennemføre lokale demonstrationer i hele Danmark. Dette skulle anmeldes som individuelle demonstrationer, en tilgang, som komiteen og deres advokat fandt juridisk forsvarlig.
Under hele processen har Vejskatskomiteen haft en positiv dialog med politiet, der har støttet op om deres planer. Politiet meddelte dog, at eventuelle blokeringer af hovedveje straks ville blive ophævet.
Komiteen viderebragte denne information til deres medlemmer, hvorefter vognmændene blev omdirigeret til at demonstrere ved motorvejstilkørslerne. På det tidspunkt var beskeden fra myndighederne, at disse demonstrationer kunne gennemføres lovligt, forudsat at Vejskatskomiteen fremlagde en detaljeret plan for demonstrationernes gennemførelse, og hvordan de ville sikre passage for nødvendige trafikanter.
Komiteen blev dog aldrig givet mulighed for at fremlægge denne plan. I stedet har repræsentanter fra Midt- og østjyllands politi koordineret en indsats for at gennemgå sagen juridisk. Som resultat heraf er Vejskatskomiteen blevet stillet over for betingelser, som de finder umulige at efterkomme.
De føler, at enhver lovmæssig mulighed er blevet udnyttet for at forhindre deres planlagte, lovlige demonstration. På baggrund heraf, og fordi komiteen udelukkende ønsker at støtte lovlige, demokratiske metoder, har de besluttet at opløse Vejskatskomiteen med øjeblikkelig virkning.
Vejskatskomiteen afslutter med at takke for den støtte, de har modtaget igennem projektet. De har værdsat den passion og engagement, som de har oplevet. De vil fortsætte med at deltage i planlagte møder og høringer, men nu som private borgere.
Ejer af Østjysk Smede og Maskinværksted, Brian Schmidt, har kæmpet mod hjertesvigt siden februar 2021. Trods sin svære sygdom, har han kæmpet for at holde sit livsværk i gang. Nu, da hans hjerte begrænser evnen til at drive virksomheden videre, søger han en ny ejer, der vil føre Østjysk ind i fremtiden med samme passion og engagement som ham selv.
Brian Schmidt har været en del af virksomheden siden han var 15 år og overtog den fra sin far i 1995. Trods udfordringer med sygdom, har han fortsat med at drive en stærk og succesfuld virksomhed, kendt for sit gode arbejde og ry. Nu søger Østjysk Smede og Maskinværksted en ny ejer med samme dedikation og passion for at fortsætte Brian Schmidts livsværk.
– Østjysk er mig, og omvendt. Det er med blødende hjerte, bogstaveligt talt, at jeg nu må søge en ny ejer til Østjysk. Jeg ønsker kun, at virksomheden fortsætter med at eksistere, helst her i byen, men udseendet betyder ikke så meget for mig. Det vigtige er, at kunderne og virksomheden fortsætter, fortæller Brian.
Brian Schmidt, indehaver Østjysk Smede- og Maskinværksted. Foto: AVISEN
Brian er yderst taknemmelig og har den dybeste respekt for kundernes vedholdenhed og loyalitet.
– Vi har kunder, der har været med lige så længe jeg kan huske. Dem skylder jeg en tak. Kunderne, tror på os. De er påskønner vores tilgang og udførsel af de opgaver de kommer med, som strækker sig fra fru. Jensens havelåge til store tank- og skibsreparationer, og mange forskellige opgaver, uddyber han.
Den daglige vedligeholdelse, fremstilling og montering af altaner, og opretholdelse af faste folk hos kunderne, er bare nogle af de opgaver, de har mestret med dygtighed og dedikation.
Det er hjerteskærende for Brian at skulle fortælle kunder og kollegaer, om hans tilbagetrækning.
– Hvis jeg vil opleve mine børnebørn vokse op, skal jeg trække mig tilbage fra hverdagen på alle parametre, både arbejde og fritid. Kunderne har forståelse, og de ansatte, som stadig er hos mig, har taget over og ledet den daglige drift. De har løftet i flok. De har taget ansvar. De har set muligheder og ikke begrænsninger, fortæller han, med stolthed.
Til trods for de udfordringer han har mødt, har Brian Schmidt stor respekt og er dybt taknemmelig over for sine ansatte, der kontinuerligt står fast og holder på.
– Jeg har været meget åben omkring min sygdom, for mennesker omkring mig fortjener at få det og vide, mine medarbejdere, er med på, at fremtiden byder på forandringer, men de er med hele vejen, konkluderer han.
Den nye ejer vil få frie tøjler og mulighed for at sætte sit eget præg på virksomheden. Brian ønsker at hjælpe den nye ejer med at få alting sat i gang og understreger, at han ikke vil blande sig i driften. Han vil dog gerne være en del af pakken på lavt blus og tilbyde sin erfaring og ekspertise.
Ordrebogen er fuld, og mulighederne for at udvide og jagte nye kunder og projekter er nærmest uudforskede. Det betyder, at en ny ejer med blod på tanden og ambitioner kan skabe en endnu større succes.
– Nu skal det være. Vi skal se, om der er nogen der er friske på at ville det, afslutter Brian Schmidt og tilføjer med et smil.
Temashop fortsætter væksten og planlægger nu udvidelse af deres lagerbygninger i Erritsø, der på nuværende tidspunkt er 3.700 kvadratmeter og rummer 1,2 millioner vareprodukter.
– Vi er simpelthen ved at vokse ud af vores lager- og kontorbygning, og vi har en udvidelse af vores lager på tegnebrættet. Vi påtænker at tilføre mindst 2.000 kvadratmeter, fortæller administrerende direktør Daniel Diness Andersen.
Sidste år opkøbte Temashop 5.000 kvadratmeter jord, der ligger i forlængelse af virksomhedens nuværende kontor- og lagerbygninger på Håndværkervej 24, og det er her udvidelsen skal ligge.
Vækst og social ansvarlighed går fortsat hånd-i-hånd
Nyheden om Temashops vækst og udvidelse vækker også glæde hos Fredericias borgmester Steen Wrist:
– Det er fantastisk, når det går så godt for vores lokale virksomheder, at der skal større rammer og mere plads til. Temashop er også en af de mange virksomheder i Fredericia, som gør en forskel for vores borgere på kanten af arbejdsmarkedet, så jeg er glad for, at de har valgt at udvide deres aktiviteter i kommunen, siger han.
Det har fra starten været en central del af Temashops strategi at have udsatte medarbejdere, hvorfor fleksjobbere, hørehæmmede og folk med psykiske udfordringer er en naturlig del af medarbejderstaben.
– Jeg tror på, at alle kan bidrage, hvis de får en håndsrækning, og lige nu har vi flere hørehæmmede og fleksjobbere. Vi har en ambition om, at mindst 20% af vores medarbejdere er fra udsatte grupper, udtaler Daniel Diness Andersen.
Daniel Diness Andersen. Arkivfoto: AVISEN
Festen vender også tilbage til Pjedsted
I begyndelsen af 2020 rykkede Temashop til større kontor- og lagerbygninger i Erritsø efter mange år med base i Pjedsted. Nu må de gamle kontorlokaler dog i brug igen.
– Vi er allerede vokset ud af vores kontorlokaler i Erritsø, og flere af vores marketing- og indkøbsmedarbejdere er rykket tilbage til vores gamle kontorlokaler i Pjedsted, siger Daniel Diness Andersen og tilføjer, at de har moderniseret kontoret og er i gang med at omdanne de gamle butikslokaler til fotostudie. Bygningen i Pjedsted udgør 2.200 kvadratmeter, og her har virksomheden også et fjernlager.
– Temashop er en virksomhed, som har formået at opfinde sig selv og ramme tidens trends. Det er dejligt at virksomheden valgte at flytte i større rammer i Fredericia kommune og nu atter udvider mulighederne for yderligere ekspansion. Temashop skaber mange arbejdspladser lokalt for kommunens borgere nu og i fremtiden. Der er potentiale til mere, udtaler Kristian Bendix Drejer, erhvervsdirektør hos Business Fredericia.
Et trafikuheld fandt sted på Nordre Kobbelvej i Fredericia onsdag morgen, da en 43-årig kvinde overså en 17-årig cyklist i et venstresving.
Hændelsen skete klokken 08:03, da kvinden, der førte en bil, tilsyneladende begik en vigepligtsforseelse. Kvinden kørte i venstre retning, da hun uforvarende overså den unge mand på hans cykel.
Elektriske- og hybridbiler har et stigende fokus i det moderne transportlandskab. De tilbyder en række fordele sammenlignet med traditionelle benzin- og dieselbiler, men mange spørgsmål omkring vedligeholdelse, omkostninger og markedsdynamikker forbliver uafklarede.
For at dykke dybere ind i disse spørgsmål har vi talt med Ermin Balešić, som er medindehaver hos Linderoth A/S, der forhandler begge dele.
Efterhånden som de første generationer af elbiler bliver ældre, kan der opstå bekymringer for, hvordan man eventuelt skal erstatte de batterier der med tiden forældes og degenerere. En sådan udskiftning er ikke billig, men Balešić bemærker, at omkostningerne ved at udskifte et batteri kan sammenlignes med de økonomiske omkostninger ved alvorlige motorproblemer i traditionelle benzinbiler.
– Vedligeholdelse af elbiler begrænser sig typisk til dæk og bremser, men med den første generation af Tesla Model S ser vi nu at batterierne stille og roligt skal udskiftes, hvilket bliver en bekostelig faktor. Det sker for alle batterierne over tid, men udskiftning af batterier kan sammenlignes med en motorfejl i en benzinbil – begge dele er en dyr affære, siger Balešić.
Med de ord er der som sådan skakmat, mellem de to store modpoler på bilmarkedet. Selvom omkostningerne ved batteriudskiftning kan vække bekymring, så er der også nogle fordele for elbilsejere. For eksempel er batteriets garanti ofte på 8 år, hvilket giver en vis sikkerhed og tryghed for ejeren i en betydelig periode. Selvom en batteriudskiftning vil være en stor udgift, så kan det også være en investering i at forlænge levetiden på elbilen. På denne måde kan batteriudskiftning bidrage til at opretholde en god ydeevne og en høj værdi for elbilen på lang sigt.
– I vores stadig mere konkurrenceprægede verden har markedstendenserne gennemgået en betydelig ændring. Tidligere var det leveringskapaciteten, der var i centrum for diskussionerne, men i de seneste måneder har der været en markant skift i fokus mod priser. Dette er særligt tydeligt inden for elbilindustrien. Hvor elbilerne de sidste måneder har været noget mere fokuserede på priser. Så det er vendt, før var det egentlig spørgsmålet om man kunne levere? Nu er vi tilbage til at snakke pris igen, siger Balešić og tilføjer:
– Dette skift i fokus markerer en tilbagevenden til en mere traditionel markedsdynamik, men det signalerer også en ny udfordring for producenterne. Markedet er blevet ‘sindsygt prisfølsomt’.
Anders Smidt,
Salgskonsulent tv., Bjarke Linderoth,
Indehaver mf. og Ermin Balešić,
Indehaver th. Foto: AVISEN
Denne nye udvikling, som har taget form over de sidste 2-3 måneder, understreger hvordan det næsten er blevet en trend at købe en billig elbil, det er derfor næsten umuligt at forstå og reagere på skiftende forbrugeradfærd for bilproducenterne, således at de kan opretholde konkurrenceevnen i et stadig mere præget marked.
– Markedet har oplevet et betydelig skift i fokus fra leveringskapacitet til priser, og at dette især har været tilfældet for elbilerne i de sidste måneder. Tidligere var spørgsmålet primært om, hvorvidt producenterne kunne levere bilerne, men nu er prisen igen blevet en afgørende faktor for forbrugerne. Markedet er blevet utroligt prisfølsomt i de sidste 2-3 måneder, fortæller Ermin og påpeger, at det faktisk ikke er på samme måde virker til at markedet for fossile biler er påvirket.
Det antyder en markant forskel i markedets reaktion på prisændringer mellem elbiler og konventionelle biler. Mens vi har set en stigning i efterspørgslen efter elbiler som reaktion på prisfald, er interessen for traditionelle benzindrevne biler tilsyneladende ikke steget i samme omfang. Her er markedet ikke på samme måde gået op, eller ned, for den sags skyld. Dette mønster i markedets reaktion er et klart tegn på, at elbiler er på vej til at blive den nye norm, men samtidig er traditionelle biler ikke på vej ud, helt så hurtigt som man kunne antage.
Muligvis skyldes det forbrugernes voksende bekymring for klimaændringer og et skift i opfattelsen af transportens rolle. Det kunne også indikere, at forbrugerne nu er mere villige til at investere i teknologi, de anser for fremtiden, uanset kortsigtede prisudsving. Men som med enhver teknologisk revolution, er vejen til udbredt accept ikke en lige linje.
– Der er en begyndende tendens, der bevæger sig lidt tilbage mod fossilbiler. Der har været gået mode i det med elbiler, men det kommer langsomt tilbage med fossilbiler. For folk kigger på deres behov, for nogen giver det stadig ikke mening at have en bil, der kører på el, siger han.
Det afspejler en vigtig realitet i overgangen til elektrisk transport: ikke alle forbrugere finder, at elbiler passer til deres specifikke behov. Nogle kan være skræmt af begrænsningerne ved rækkevidde eller bekymret over opladningsinfrastrukturen. Andre kan finde, at de højere omkostninger forbundet ved købet af elbiler gør dem utilgængelige.
Men Balešić advarer også om, at denne tendens kan resultere i et ‘efterslæb’ på elbilmarkedet, hvor en bølge af forbrugere, der oprindeligt blev tiltrukket af den teknologien og de gode priser, opdager, at deres elbiler ikke opfylder deres behov og derfor vil tilbage til traditionelle biler. Dette kunne skabe en midlertidig opbremsning i elbilernes fremmarch, men vil også kunne give industrien værdifulde lektioner om, hvordan man bedre kan imødekomme forbrugernes behov i fremtiden
På trods af disse udfordringer, er han dog ikke i tvivl om, at forandringen i bilindustrien er kommet for at blive.
Fredericia Håndboldklub mødte i pokalturneringens 6. runde Elitesport Vendsyssels 2. divisionshold på udebane. Holdet kom i uventede problemer, men gik videre.
Det var ikke til at se, at FHK er et af de mest formstærke hold i slutspillet. Holdet kom i uventede problemer, da turen onsdag aften gik til Hjørring for at møde Elitesport Vendsyssel, der endte som nummer et i 2. division pulje 1, og dermed i næste sæson er at finde i 1. division,
Dermed burde der være forskel på de to hold, og det var også til at se i første halvleg, hvor FHK førte med 11-5 undervejs, og endte med at gå til pause foran 14-10.
FHK roterede kampen igennem, men det blev ingen hviledag på kontoret for nogen af de etablerede spillere, der i stedet fik kampen som et træningspas, hvor der i stedet for taktiske øvelser, var et pokalavancement på spil.
I anden halvleg begyndte Elitespor Vendsyssel at få tro på tingene samtidig med, at FHK ikke spillede op til niveau. Hjemmeholdet reducerede til 16-15 inden, at udligningen kom til 20-20, men så fik FHK sat en prop i.
Martin Bisgaard gjorde det til 24-21 og så fik FHK afstand igen, men Elitesport Vendsyssel lagde sig ikke ned.
Med fem minutter igen havde FHK stadig ikke fået hægtet Elitesport Vendsyssel af. Stillingen var 28-26 til FHK, og det blev ved med at være tæt til det sidste. Gudmundur Gudmundsson forlangte timeout med omkring 30 sekunder igen, og det lykkedes efterfølgende fredericianerne at køre bolden rundt inden, at Rasmus Meyer blev spillet fri i sidste sekund. Stregspilleren misbrugte forsøget, men FHK vandt kampen 30-29 og er videre til næste runde i Santander Cuppen.
Næste gang FHK skal i aktion er på søndag, hvor modstanderen er Skanderborg Aarhus i slutspillet. Med minimum uafgjort sikrer FHK sig en plads i DM-semifinalen.
Billige dagligvarer står på stribe i den nye discountbutik Basalt på Vejlevej, flere af dem direkte på de paller de blev leveret på. I dag kl. 08.00 blev snoren klippet og borgerne i Fredericia kan nu også få lov at prøve Salling Groups nye discount satsning, BASALT.
Ved indgangen til butikken blafrer de røde ender fra et overklippet bånd og en gruppe af nysgerrige kunder bevæger sig utålmodigt ind ad døren. De har et håbefuldt udtryk i ansigtet, på sidelinjen står butikschef Pernille Kold sammen med kædechef Henrik Nielsen og ser til. Den nye butik er blevet til på kort tid, og medarbejderne har knoklet for at forvandle den tidligere Gourmet Outlet, der husede lokalerne, inden Basalt overtog dem.
Den hurtigtvoksende butikskæde, har nu åbnet deres første butik i området, med den 25-årige Pernille Kold i spidsen. Hun er tidligere butikschef for Netto i Vejen og glæder sig til fortsat at bygge videre på rammerne for den nye butik og glæder sig til at tage imod endnu flere af de lokale kunder. Hun ser optimistisk på åbning, og den første halve time overgår da også forventningerne. Med ti års erfaring fra Netto, tror hun på potentialet i Basalts koncept.
– Det har været en stille og rolig start, men det ser da godt ud. Der var mødt en del op, hvilket faktisk var overraskende, vi har færre varer, vi er her for at opfylde de basale behov og så tester vi altid ting, vi leger med konceptet, eksempelvis er alle priserne her markeret med gult, som symbol på de lave priser, fortæller hun.
Butikschef, Pernille Kold. Foto: AVISEN
Basalt, med sloganet “Billig, billigere, Basalt”, lægger ikke skjul på, at de ønsker at være billigst på discountmarkedet. Det betyder, at i de fleste af deres butikker finder man et mere skrabet sortiment, men i Fredericia har de faktisk introduceret et par nye varekategorier, blandt andet er der integreret frostvarer i sortimentet, hvilket er nyt for Basalt.
– Frost er nyt, det findes ikke i andre af butikkerne, det er svært med køl i forhold til at holde priserne nede, som vi ønsker, der er meget håndtering og så skal der leveres tit. Foruden det er der en del madspild ved kølevarer. Derfor finder du også kun UHT-mælk her i butikken, som ikke behøver være på køl. Frostvarer derimod er der intet madspild på. forklarer Kold. og nudlerne er nyt.
Denne taktik hjælper med at holde omkostningerne nede, hvilket er en nøglefaktor i Basalts forretningsmodel. Foruden frostvarer, forsøger Basalt i Fredericia sig også med et større udvalg af nudler og asiatisk mad foruden, at de også er den eneste af kædens butikker, som har legetøj på hylderne.
– Vi får kun levering to gange om ugen, og det betyder, at vi kan holde omkostningerne nede. Og så er elpriserne også til at have med at gøre nu, sammenlignet med dengang vi åbnede den første butik, tilføjer hun og peger på de fire frysemontre, hun står ved siden af.
Kunderne synes at tage godt imod den nye butik og det lidt anderledes sortiment. Jørgen Jørgensen, formand for beboerforeningen i Højhusene på Rygårdsvej, er meget positiv. Han har længe håbet på at en ny dagligvarekæde ville åbne i de lokaler der også engang har huset en Rema 1000.
– Jeg havde faktisk ikke regnet med, at de ville have så meget, jeg vil faktisk kunne foretage de fleste af mine indkøb hernede. Ovre i højhusene, hvor jeg bor, er der en masse ældre, som meget lettere bare kan komme her og købe en masse af de basale nødvendigheder til dagligdagen. Vi var meget kede af det, da Rema lukkede, det her er et dejligt alternativ, faktisk er her jo også frugt og grønt, det havde jeg slet ikke regnet med, siger han.
Jørgen Jørgensen. Foto: AVISEN.
Sammen med sit team har Pernille Kold, store ambitioner om at blive den største og bedste af Basalt-butikkerne, for hende er det vigtigt at have stærke ambitioner om udfordre de andre.
– Vi sammenligner det nok lidt med de andre Basalt-butikker og selvom vi skal spille sammen med dem, skal vi også udfordre hinanden. Jeg har stærk tillid til mit hold og håber, at butikken kan blive den største i Basalt-kæden. Det har været en fantastisk proces at skulle åbne min egen butik, ingen andre har haft den her butik, jeg har selv været med hele vejen, det er meget fedt, fortæller hun med et stort smil.
Butikkens koncept er simpelt men stærkt. Med skilte, der proklamerer budskaber som “Billigere end dem, du normalt kalder billig” og “Du sparer to ting ved at købe stort ind: Tid og penge”, gør Basalt det klart, at de er her for at tilbyde kunderne de mest basale varer til de laveste priser.
Basalt har åbenlyst ramt en nerve i Fredericia, og det bliver spændende at se, hvordan de vil udvikle sig på det konkurrenceprægede discountmarked.
Den årlige Sommerrock i Fredericia, der finder sted den 2. juni 2023, oplever i år en overvældende opbakning fra det lokale erhvervsliv. En række virksomheder har valgt at støtte op om den populære begivenhed, og der er forventning om en dag fuld af aktivitet og handel i byens butikker.
Programmet for Sommerrock er nu på plads, og det lover godt for en dag fyldt med fantastisk musik og underholdning. På Rådhuspladsen kan publikum se frem til følgende program:
14.00: JensJulius 15.00: AksGlæde 17.00: Bryan Adams Tribute 19.15: Hardinger Band 21.30: Midt Om Natten
Men Sommerrock er mere end bare det, der sker på Rådhuspladsen. Rundt omkring i hele byen vil der være et væld af aktiviteter og optrædener som en del af det stærke program, der er lagt for dagen.
Udover de virksomheder, vi allerede har nævnt i tidligere pressemeddelelser, er vi glade for at kunne tilføje følgende navne til listen over støtter: CrossBridge Energy, Fredericia AVISEN, Elbobladet, EventC, Monjasa, Middelfart Sparekasse, EWII, Fredericia Shipping, og Danske Bank.
Kristian Bendix Drejer, erhvervsdirektør hos Business Fredericia, udtrykker sin begejstring for det lokale engagement:
– Vi glæder os til en folkefest, og ikke mindst til, at butikkerne, cafeerne og restauranterne får de bedste muligheder for at give befolkningen en oplevelse, der i sidste ende sikrer handel i vores handelsby. Dialogen med virksomhederne har været god. Der er en stor vilje og lyst til at gøre det her for byen, så Fredericia er en spændende by at besøge og opleve i. Det er fantastisk at høre det fra de mange virksomheder, der i år har valgt at støtte, siger erhvervsdirektør Kristian Bendix Drejer.
Også formanden for Fredericia Shopping, Ole Mortensen, er begejstret over den brede opbakning:
– Vi er simpelthen direkte taknemmelige og glade for, at så mange virksomheder har meldt sig på banen for at bakke op om byen. Det viser, at vi kan meget, når vi står sammen i Fredericia, siger Mortensen.
Sommerrock i Fredericia er en årligt tilbagevendende begivenhed, der skaber liv i byen og skaber en festdag for borgerne. Med den stærke opbakning fra det lokale erhvervsliv og et spændende og varieret program både på Rådhuspladsen og rundt omkring i byen, er der lagt op til en endnu større fest i år. Vi glæder os til at byde velkommen til en uforglemmelig dag fuld af musik, fest og fællesskab.
Onsdag klokken 10:14 kom der en melding om brand på Sct. Knuds Skole i Fredericia. TrekantBrand blev hurtigt alarmeret og satte ressourcer i bevægelse for at slukke branden.
Foto: AVISEN
Politiet ville benytte sig af gågaderne for at komme hen til branden på skolen, men det bev pludselig forvandlet til en forhindringsbane for dem. På vej mod brandstedet blev de mødt af flere udfordringer, herunder en postbil, der blokerede vejen, og arbejde på et stillads, der forhindrede fri passage.
Foto: AVISEN
Da brandkøretøjerne nåede frem til pulterne ud for Milano Pizzaria, blev fremdriften igen hæmmet. De var ikke i stand til at få pulterne ned, hvilket yderligere forsinkede deres ankomst til skolen.
På Sct. Knuds Skole var brandalarmen gået. Branden var opstået på grund af noget plastik på et komfur, der var brændt. Branden var ikke alvorlig, men det krævede en hurtig reaktion for at forhindre den i at sprede sig.
Foto: AVISEN
Eleverne fra skolen blev straks evakueret og trukket hen mod Gasværksgrunden.
Fejlalarm
AVISEN har efterfølgende talt med skoleleder Joachim Grundtvig, som siger det hele foregik udramatisk.
– Der var faktisk tale om en fejlalarm. Det var noget plastik, der smeltede, og så kom der lidt røgudvikling. Vi evakuerede hele skolen, og et minut senere havde vi selv overblikket og kunne se, at de ikke var noget stort. Men der havde vi kontaktet brandvæsnet, der kom hurtigt, siger Grundtvig.
Efterfølgende har skolen været i dialog med TrekantBrands indsatsleder.
– Han roste børene og personalet, og sagde vi havde leveret en god indsats. Det er fedt, at brandvæsnet give sig tid til at sige det til både børnene og personalet, siger Joachim Grundtvig.
Børnene er nu tilbage på skolen efter at have været evakuereret. Skoledagen kan nu fortsætte helt normalt.
– Vi holdt eleverne ude i en halv times tid. De kunne nyde det gode vejr, og alle er retur nu, fortæller Joachim Grundtvig.
En mand er blevet sigtet for overtrædelse af beredskabsloven efter en brand opstod tirsdag aften på Pilevej i Taulov.
Branden blev anmeldt klokken 19:19, og hurtigt blev seks brandbiler og to politipatruljer sendt til stedet. Branden blev forårsaget af, at den sigtede, hvis i, brugte en ukrudtsbrænder – en handling der nu har fået alvorlige konsekvenser.
Fyns Politis døgnrapport for torsdag den 18. december rummer flere færdselsuheld på motorvejen, et alvorligt trafikuheld nær jernbanen samt indbrud og sigtelser for narkokørsel...