-2.1 C
Copenhagen
torsdag 25. december 2025

Uro på Østerstrand: Bekymrede borgere, borgmester og politiet er opmærksomme

0

Foruroligende beretninger om aktiviteter på Østerstrand i Fredericia efter mørkets frembrud giver anledning til bekymring, mener flere borgere.

Ifølge flere læsere, der har henvendt sig til AVISEN, samles unge mennesker på stranden efter kl. 22.30. Her bliver stranden, ifølge vidnesbyrd, et samlingspunkt for salg af stoffer, knivvisninger og potentielle voldelige sammenstød.

– Det er virkelig bekymrende, hvad der sker nede ved Øster Strand om aftenen. Du har disse grupper af unge mennesker, nogle så unge som 16 eller 17 år, der bare hænger ud på toiletterne, og det er ikke fordi, de nyder havluften. De handler med stoffer, åbent og skamløst. Det, der virkelig slår mig, er, at de tilsyneladende er uvidende om de alvorlige konsekvenser, deres handlinger kan have – både for dem selv og for det samfund, de er en del af, siger en bekymret borger, der ønsker at forblive anonym.

Ifølge øjenvidner skifter stemningen på stranden i løbet af aftenen.

– Ændringen er så mærkbar. I løbet af dagen ser du familier nyde solen, børn bygger sandslotte, folk læser bøger – den typiske strandidyl. Men når solen begynder at gå ned, sker transformationen. Pludselig er stranden ikke længere et sted for familier og fredelige aftenture, men bliver invaderet af disse unge grupper. Det, der slår mig mest, er deres mangel på respekt for stedet og for de andre mennesker omkring dem, fortæller et vidne.

Borgmester Steen Wrist er opmærksom på problemet og har rettet henvendelse til de relevante myndigheder.

– Jeg har hørt om det for nogen tid siden, at der nogengange er uønsket aktivitet dernede om aftenen. Det har jeg givet videre til SSP og vores egne folk, således de skal være ekstra opmærksomme på området, siger han.

Vicepolitiinspektør Mikkel Ross fra Sydøstjyllands Politi er dog ikke umiddelbart enig i bekymringen.

– Vi er opmærksomme på, at Østerstrand er et populært sommerspot, især for de unge. Selvom vi ikke oplever væsentlige problemer, er vi meget opmærksomme, og vores forebyggende patrulje, ‘Nærhed og Tryghed’, samt vores almindelige patruljer, kører jævnligt i området. Vi arbejder konstant på at sikre, at Østerstrand forbliver et sikkert og behageligt sted for alle, forklarer han.

Han fremhæver samtidig, at der også er positive aspekter ved de unge menneskers samvær på stranden.

– Østerstrand bør være et trygt og indbydende sted, hvor unge kan mødes og nyde hinandens selskab. I stedet for at holde sig inden døre, kommer de derned og laver noget sammen, hvilket vi ser som en positiv ting. Derfor er det vigtigt for både politiet og SSP at have en tilstedeværelse i området. Vi ønsker at støtte og opmuntre fællesskab, samtidig med at vi sikrer, at alle føler sig trygge, understreger Vicepolitiinspektør Mikkel Ross.

Han opfordrer dog stadig alle, der ser mistænkelige aktiviteter på stranden, til at melde det til politiet.

– Vi er i gang med at undersøge et bestemt spor i forhold til det tidligere hærværk, men det kræver stadig yderligere efterforskning. Vi holder fortsat et skarpt øje med situationen, og arbejder på at komme til bunds i sagen, afslutter Vicepolitiinspektør Mikkel Ross.

Til trods for de forskellige udsagn om situationen på Østerstrand, er det klart, at både borgere, borgmesteren og politiet ønsker at sikre et trygt og indbydende miljø for alle, der ønsker at nyde stranden.

Vingegaard fastholder den gule førertrøje trods Pogacars brutale angreb

0
Foto: ASO

Michael Woods fra Israel-Premier Tech triumferede på etapen, efterfulgt af Pierre Latour fra TotalEnergies, som endte 28 sekunder efter Woods. Matej Mohoric fra Bahrain-Victorious sikrede sig en tredjeplads, 36 sekunder bag etapens vinder.

Etapen var præget af et tidligt stort indbrud, der kom foran hovedfeltet og skabte spænding og intensitet.

En dramatisk kamp om topplaceringen i klassementet mellem favoritterne udfoldede sig undervejs. Jonas Vingegaard, den stærke dansker fra Jumbo-Visma, blev udfordret af Tadej Pogacar en kilometer og en halv før målstregen. Vingegaard holdt fast i første omgang, men mistede grebet kort efter.

Vingegaard gjorde et forsøg på at indhente Pogacar, men den slovenske rytter viste sig at være overvældende stærk på den ikoniske stigning, Puy de Dôme.

Pogacar krydsede målstregen med en fordel på otte sekunder over Vingegaard. Men Vingegaard kæmpede bravt og formåede at fastholde den gule førertrøje med et forspring på 18 sekunder.

En rejse gennem tid, teknologi og dedikation: Oplevelser fra en togtur mellem Taulov og Fredericia

0

Der er formiddag på DB-terminalen i Taulov. Solens stråler leger med metaloverfladerne på de imponerende godstog, der står klar til at begive sig ud på dagens første tur. Et af disse tog har særlig opmærksomhed.

Dagens mission: at køre flere ture mellem Fredericia Havn og Taulov-terminalen – en vigtig operation for Fredericia Shipping og DB Cargo.

– Det tog, vi skal køre i dag, har tomme vogne og er på opgave for at hente containere fra havnen. Toget er relativt kort, kun 297 meter langt, forklarer Lars La Cour, lokomotivinstruktør hos DB Cargo, og tilføjer:

– Når vi kører med de virkelig store tog, strækker de sig op til 835 meter i længden. Så i den sammenhæng er toget, vi har i dag, bestemt i den ‘lille’ ende. Men lad dig ikke narre af størrelsen, selv dette ‘lille’ tog rummer en imponerende kraft på 3900 hestekræfter.

Lokomotivføreren, Jess Petersen, er en sand kender af jernbanesystemet. Han har et indgående kendskab til hver centimeter af de ti kilometer, der forbinder DB-terminalen med Fredericia Shipping på havnen i Fredericia.

– Vores tog er udstyret med flere forskellige typer bremser, herunder én for hele toget og en separat for lokomotivet. Disse mekanismer er vitale for vores operationer, da vi således kan bremse de forskellige dele individuelt, forklarer Lars La Cour, mens Jess nikker, uden at flytte fokus fra sporet.

Lars har i mellemtiden fundet et faktaark frem om lokomotivet, vi i dagens anledning er med i.

– Hvad angår lokomotivet, det er en ægte klassiker fra 1978. Det er faktisk et af de sidste i sin generation, der endnu ikke er blevet renoveret. Typisk bliver lokomotiverne sendt til Sverige, én ad gangen, hvor de undergår omfattende renoveringer – alt fra motorer til generatorer og førerhuse bliver opdateret til moderne standarder, det gør det dog ikke mindre imponerende, fortæller han.

Efter skoven ændres landskabet drastisk. Fra det grønne og frodige skovlandskab til Fredericias kendte station. Her kører toget først frem ad det ene spor, hvorefter det bakker ned ad det yderste spor til højre – det spor, der leder ned til havnen. Vi passerer det gamle vandtårn, der i sin tid forsynede damplokomotiverne med vand. Det minder os om jernbanens historie, en historie i konstant udvikling.

– Vi opererer stadig på det ældre signaleringssystem i øjeblikket. Men forandring er på vej; vi forventer at overgå til det moderne signaleringssystem senest i 2028, siger han og fortsætter:

– DB Cargo er allerede proaktiv i forhold til denne overgang. Vi er i fuld gang med at uddanne vores personale til at navigere og bruge det nye system effektivt. Vi er dedikerede til at holde os ajour med de nyeste teknologiske fremskridt i jernbaneindustrien, for at sikre en glidende og effektiv service for vores kunder. Derfor har vi faktisk også lige nu et lokomotiv til låns, som kører med det nye system.

Turen fortsætter under Prangervej, hvor Banedanmark har et lager af nye skinner liggende, inden vi ankommer til havnen. Her kan kun halvdelen af vognene holde, så nogle vogne bliver sat af, mens resten køres ned for at blive lastet.

– Lige som vi triller ind på havneområdet, markerer vi vores ankomst med et brøl fra lokomotivets horn, vi kan aldrig være for sikre. Der kunne være en truck eller andet køretøj, der krydser vores vej. Så vores hornsignaler tjener som en venlig, men vigtig, påmindelse for alle om at være opmærksomme på deres omgivelser, siger Lars La Cour.

For Thomas Andersen, rangsisten, er hver dag en ny udfordring. Han har ansvaret for at tjekke, at containerne er korrekt placeret, at vognene kobles korrekt fra og til, samt at bremserne fungerer. Da den app-betjente port ikke vil åbne, må han hurtigt afsted for at åbne den med hans nøgle.

– Vi er stødt på en mindre udfordring, da porten til havneområdet beslutter sig for at give os lidt modstand. Det ser ud til, jeg er nødt til at åbne den manuelt, siger han over radioen med et lille smil.

Bare sekunder efter vi ser hans gule uniform ud af lokomotivets forrude, går han mod en diskret nøgleboks placeret langs sporet. Han drejer hurtigt nøglen i boksen, en simpel handling, som sætter en kompleks kæde af hændelser i gang. Signalerne skifter langsomt til rød for trafikken og til grøn for lokomotivet, derefter igangsætter den åbningen af den ellers så genstridige port.

Denne tur handler om mere end bare at køre mellem to terminaler. Det er en mission om at forbinde to lokationer, om at flytte gods effektivt og sikkert, og om at respektere det område, der gør det hele muligt.

Amalie Laigaard Andersen, Area Manager hos Fredericia Shipping, der har været en del af processen siden det første testtog kørte i efteråret, men selv kører med for første gang, er optimistisk:

– Vi begyndte med denne rute cirka en gang om ugen for to måneder siden, som en måde at afprøve konceptet og evaluere dets potentiale. Det er vigtigt for os, at vores kunder på sigt bliver engageret i denne proces, da de skal være indstillet på at levere og modtage varer i Taulov. Jeg har tiltro til, at mange af dem er i stand til at se de logistiske fordele, idet Taulov-terminalen ligger strategisk godt placeret lige ved motorvejen.

Da vores rejse runder af, bliver det tydeligt, at det ikke blot var en simpel forflytning mellem to terminaler vi har været med til. Det var en ekspedition gennem tid, teknologi, og menneskelig indsats – et ægte testamente til den indgribende vækst og udvikling, der udgør hjertet af Fredericia Shipping.

Jess, der med 37 års erfaring som lokomotivfører, ønsker os en god dag og sætter et sidste punktum for oplevelsen, som er mere kompliceret end man kan fristes til at antage.

– Ethvert aspekt ved jernbaneinfrastrukturen skal være underlagt den mest grundige og omhyggelige kontrol. Prisen på hver eneste komponent er proportionalt højere end for andre brancher – faktisk kan man sige, at man skal gange med pi. Hvert element skal godkendes, hver svejsning skal røntgenfotograferes. Vi er yderst omhyggelige med at teste alt det, vi bruger. Det er med god grund, for sikkerheden er altafgørende. Fredericia by ligger lige ved siden af vores spor, og det er en nabo, vi både værdsætter og passer utrolig godt på.

Der er en integritet bag driften af banen, men også en dyb stolthed og kærlighed til arbejdet, som Jess og hans kollegaer næres af. Denne lidenskab, den respekt for det arbejde de udfører, er noget, der gennemsyrer alle vi mødte på turen. Det er ikke bare en smart ide at flytte gods med tog mellem de to terminaler, det giver utrolig god mening, og udførelsen kan kun siges at være til topkarakter.

Ugens erhverv

0

Vi har samlet nogen af erhvervshistorierne fra den forgangne uge. Vi dykker ned i forskellige emner for at give et overblik over udvikling, tendenser og fremskridt. Der er ingen tvivl om, at erhvervslivet er i konstant bevægelse og forandring.

CCPIP slår dørene op i Danmarksgade: Anders sad 18 timer på gaden for en iPad

I den tidlige morgentåge i Fredericia, hvor regndråberne stadig hang tungt i luften, var en lille skare af dedikerede kunder samlet foran den nybyggede CCPIP-butik. Flere havde tilbragt natten i kø, spændte på åbningstilbuddene, især de utrolige 1-krone tilbud, af hvilke der var 15. Trods det kølige, våde vejr var stemningen høj, og da dørene endelig åbnede, var det klart, at den hårde ventetid havde været det hele værd.

Experience Fredericia udvider med to nye aktører

Experience Fredericia byder velkommen til to nye aktører, Bridgewalking Lillebælt og Restaurant ene. Samarbejdet markerer et nyt kapitel i bestræbelserne på at styrke Fredericia som destination for erhvervsturisme og skabe unikke oplevelser for erhvervsturister.

Bæredygtig byggeboom: Fredericia-firmaet Mobilhouse udvider med opkøb af Dalsgaard Byg og Dalsgaard Pavilloner

Det fredericianske byggefirma Mobilhouse, førende udlejer af bæredygtige modulløsninger, har opkøbt Dalsgaard Byg og Dalsgaard Pavilloner fra Vejle. Dette skaber en ny og stærk koncern, der forventer en samlet omsætning på over 300 mio. kr. i 2023.

En uovertruffen fest: EventC’s håndtering af VIP og barer ved store arrangementer bærer frugt

Ulrich Nicolaisen, direktøren for EventC, er ikke en mand, der er bange for at tage chancer. Med en dyb forståelse for musikkens univers og et øje for de mest unikke og engagerende oplevelser, er det lykkedes ham at drive EventC til nye højder.

Lisa Ravns drøm går i opfyldelse: Åbner i nyt stort lokale

Mandag den 31. juli vil et velkendt fitnesscenter få nyt liv på Sanddal Bakke 31 i Fredericia. Stedet, som tidligere var hjem for iGym, vil nu blive drevet af Lisa Ravns Body Club, der hidtil har haft til huse på Navervej.

Veteranernes Levevilkår åbner pop-up butik i 5.-6. juli-dagene

Non-profit organisationen “Veteranernes Levevilkår” er klar til at gøre en forskel i Fredericia. I forbindelse med byens fejring af 5.-6. juli-dagene, er gruppen af frivillige veteraner, pårørende og engagerede medborgere i færd med at åbne en pop-up butik i Danmarksgade 12.

Godt Lederskab

0

Vejen til et Godt Lederskab og God ledelse handler grundlæggende om, at lederen har styr på fem ting: Nutiden, Fortiden, Fremtiden, strategien og handleplanerne og de første skridt. På dette fundament bygger lederen videre på sit lederskab, så alle hylderne i lederskabet bliver fyldt med lige præcist de ledelsesværktøjer, som den pågældende leder har brug for til at lede andre og til at lede sig selv. Det handler denne artikel om.

Forudsætninger for Godt Lederskab

Inden vi tager hul på selve ledelsesprocessen er der flere spørgsmål, som lederen med fordel kan overveje og formulere sine tanker om, holdninger til og finde svar på. Inddragelse af medarbejderne i disse overvejelser og formulerede tanker og holdninger skal ske tidligst muligt. Det er afgørende for at skabe gode ledelsesresultater.

Det første spørgsmål handler om: Hvordan definerer jeg formålet med den ledelse, som jeg udfører?

Det andet spørgsmål handler om: Leder-identitet – Hvem er jeg som leder? og hvorfor er vi (jeg) her?

Det tredje spørgsmål handler om: Vores syn på Verden – Hvilke overbevisninger og modeller har jeg af verden omkring os?

Det fjerde spørgsmål handler om: Hvilke værdier, hvilken etik og adfærd skal præge vores arbejdsliv?

Det femte spørgsmål handler om: Hvilke ledelsesprincipper skal gennemstrømme hverdagslivet på jobbet?

Flere forudsætninger kan helt sikkert nævnes ud fra en mere specifik ledelsessituation, fordi ledelse er altid situationsbestemt. Der vil altid være eller kan opstå nuancer, der gør de enkelte ledelsessituationer unikke. Det er en af grundene til, at en leder aldrig, råt for usødet, skal kopiere andre ledere, men alene lade sig inspirere af andre, og indpasse det ens egen leder-identitet og –profil. Godt lederskab opstår under mange forskellige former og udfoldelser. Der er ikke kun ét Godt Lederskab.

Ledelsesprocessens 5 trin

Ledelsesprocessen handler om at knytte nutiden (vores mission og vores model af verden) til fortiden (vores historie og erfaringer), og knytte nutiden til fremtiden (vores mål) i en helt særlig proces. Ledelsesprocessen skabes ud fra dette helhedsperspektiv. Et holistisk perspektiv, hvor vores mål indgår, som et af elementerne blandt flere, i en kompleks responsiv proces, der aldrig ophører. Det er helt centralt for en succesfuld ledelsesproces.

I dag oplever vi en meget dynamisk, kaotisk og ikke-lineær verden, der er i konstant forandring. En verden hvor den umiddelbare sammenhæng mellem årsag og virkning synes afløst af meget komplicerede refleksive og dynamiske processer. De kriser, som vi oplever (finans-krisen, Corona-krisen, Klima-krisen og Ukraine-krigen), synes at accelerere denne forandringsproces.

Ledelsesprocessen er derfor iterativ. Det vil sige, der skal ske en stadig tilbagevenden til tidligere elementer i processen. Vi bliver klogere undervejs, det er en lærende proces, nye aktører kommer på banen og nye strategier dukker op og præger processen på nye måder. Alt i alt betyder dette, at ledelsesprocessens delelementer undervejs bør genovervejes. Hvis vi ikke indbygger den dynamik, så bliver det, vi leder efter, og vores ledelsesmål forældet. Målet bliver i realiteten et fængsel frem for et fyrtårn for os. Målene bør ændres, når der sker markante og pludselige, uforudsete omvæltninger i verden omkring os, der gør målene irrelevante og meningsløse.

Meget kort fortalt består ledelsesprocessen af fem grundelementer (se ovenstående grafik): 1) Vores overvejelser om, hvor vi står netop nu (nutiden), 2) Et tilbageblik på det, som vi ønsker at fastholde, vores hidtidige succeser og fælles ressourcer (fortiden), 3) Et udsyn mod og fastlæggelse af vores nye mål, 4) Strategien og handleplanerne for at nå målet og 5) De første skridt (delmål) henimod hovedmålet. Det er vigtigt, at holde sig for øje, at det ikke er en lineær proces, men en dynamisk evolutionær ledelsesproces. En dynamisk evolutionær ledelsesproces, der betyder, at der er gang i alle fem grundelementer på samme tid på mange forskellige ledelsesniveauer. Tidligere grundelementer genbesøges, og nye informationer fra omverdenen, om både nutiden, fortiden og fremtiden, dukker op – ofte overraskende. Men de nye informationer og data skal gribes og anvendes i ledelsesprocessen lige præcis der, hvor det er relevant.

Værktøjerne i Lederskabet

Ligesom vi ser det i byggemarkederne, så findes der uendeligt mange slags ledelsesværktøjer, som vi kan proppe ind i et Godt Lederskab. Udbuddet er kolossalt, så kunsten bliver at finde lige præcis det sæt af ledelsesværktøjer, der passer til dig som leder, dine medarbejdere, virksomheden og jeres omverden i øvrigt, herunder de føromtalte forudsætninger for Godt Lederskab.

Valget af ledelsesværktøjer afhænger eksempelvis af, om den virksomhed, som man leder, overvejende består af mekaniske eller humanistiske processer, eller om den er et mix af de to. Tilsvarende vil valget af målsætningsværktøjer kunne variere og afhænge af, hvilken del af virksomheden vi taler om.

Der er særligt to ledelsesværktøjer, som jeg finder helt afgørende for et Godt Lederskab, og som jeg anbefaler dig at sætte ind på øverste hylde i dit lederskab. Det er God Kommunikation og Mental Fitness, både for dig selv og dine medarbejdere, og for dine chefer, hvis du har dem.

Evnen til at kommunikere godt er det, der binder dit lederskab og virksomheden sammen som en helhed, både internt og eksternt ud til jeres omverden. God Kommunikation er nøglen til virksomhedens eksistens.

Evnen til at være Mental Fit, både som leder og som medarbejder, uanset hvad der sker omkring jer og uden god grund, er nøglen til din og jeres eksistens omkring et meningsfyldt liv.

Den gode nyhed er, at alt det her kan du også bruge i den måde, som du leder dig selv.

Ugens krimi: Utrygge situationer med alt fra antastelser og vold til tyveri og syrebomber

0

Vi bringer her de væsentligste krimihistorier, som vi har bragt i ugens løb.

Mand i hvid varevogn antastede ung pige i Vamdrup:

En mand i en hvid varevogn forsøgte at lokke en 15-årig pige ind i hans bil. Han beskrives som 40-50 år, af anden etnisk herkomst, med mørkt hår og taler dansk med accent. Politiet efterforsker nu sagen.

Kunde kendt for butikstyveri sparkede ansat i Netto, Kolding

En 55-årig lokal mand kendt for butikstyveri sparkede en 24-årig ansat, da han blev bedt om at forlade butikken. Gerningsmanden er nu anholdt og sigtet for vold.

Stjålet kølebil tilbage hos rette ejer – mistanke om gerningsmand fra misbrugsmiljø

En stjålet kølebil er blevet returneret til sin ejer. Bilen, der bruges til at levere mad til ældre, blev stjålet af en ukendt person. Bilen blev fundet i Vejle, og det mistænkes at gerningsmanden kommer fra misbrugsmiljøet.

‘Fucking panser’ – Ung koldingenser kan se frem til bøde

En 19-årig mand råbte ukvemsord efter en politipatrulje i Kolding og fik derfor en bøde for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen.

Drenge fremstillede syrebomber i Sønderborg

Tre mindreårige drenge fremstillede og affyrede syrebomber i Sønderborg. Sagen er overdraget til de sociale myndigheder. Politiet advarer om farerne ved at eksperimentere med syre.

Mand anholdt med kniv på Axeltorv i aftes

0

Som tidligere omtalt fandt der en politiforeretning sted på Axeltorv i Fredericia i går, hvor Sydøstjyllands Politi ifølge øjenvidner på stedet tilbageholdt to personer.

Flere vidner på stedet fortalte, at situationen muligvis kunne være relateret til besiddelse af en kniv. Øjenvidnerne ønskede dog ikke at træde frem offentligt med deres udsagn.

Vagthavende ved Sydøstjyllands Politi var på stedet og udtalte i går:

– Vi er på stedet på grund af et mistænkeligt forhold. Vores betjente har nogle personer i forvaring, men på nuværende tidspunkt kan vi ikke give flere oplysninger, da undersøgelsen stadig pågår.

Der er nu kommet flere detaljer fra politiet om den mistænkelige situation.

Søren Lisbjerg, vagthavende ved Sydøstjyllands Politi, bekræfter i dag en hændelse i Fredericia.

– På Jyllandsgade, der ligger i umiddelbar nærhed af Axeltorv, blev en person klokken 20.17 i går anholdt for overtrædelse af knivloven. Personen var i besiddelse af en lommekniv, fortæller han.

Solouheld i Kolding: Lokal mand anholdt for spirituskørsel

0

I et solouheld, der fandt sted på Højrup Landevej i Kolding, blev en lokal mand 34-årig anholdt og sigtet for spirituskørsel. Uheldet skete kl. 18.37, hvor manden mistede herredømmet over sit køretøj.

Vagtchef Søren Lisbjerg hos Sydøstjyllands Politi bekræfter hændelsen:

– Han ender med at blive anholdt og sigtet for spirituskørsel, efter at han havde mistet herredømmet over sin bil. Der er heldigvis kun tale om materielle skader.

Ugens profil: Rune D. Rasmussen

0
CEO Rune D. Rasmussen, ADP A/S

Rune D. Rasmussen, administrerende direktør for Associated Danish Ports (ADP), er en mand med stor passion for transport og logistik. Han voksede op i en familie, der altid har haft en stærk tilknytning til transportbranchen, har været et omdrejningspunkt i hans liv, og det har været med til at forme hans karriere.

Han er en karrieremand, der aldrig har holdt en pause fra sit arbejde – men for ham, er det ikke blot en karriere, det er en passion. Alligevel må den aldrig komme i vejen for hans familie.

– Jeg har faktisk haft en tilknytning til trekantområdet det meste af mit voksenliv, siger Rune.

Han har arbejdet mange år i Kolding, men har også haft arbejde i Aarhus, København og Göteborg. Han har en baggrund som speditør og har arbejdet for både Itella og DB Schenker, som havde kontor i Kolding, men nu er flyttet til Taulov.

Det var en naturlig overgang for Rune at komme ind i transportbranchen. Hans familie og hans kones familie har begge haft en dyb forbindelse til landbruget og vognmandsforretning på Mors, hvor de begge er født og opvokset. Hans lillebror er også speditør, og dette arbejde med at flytte ting fra ét sted til et andet har altid været en del af hans liv.

Men selvom det ville have været naturligt for Rune at få et stort kørekort, har han altid nægtet det.

– Det har altid føltes naturligt for mig at beskæftige mig med transport. Jeg har altid været drevet af at være med til at flytte ting derhen, hvor de skal være. Det ligger i familien, med en baggrund i lastbilbranchen. Men interessant nok tog jeg en bevidst beslutning om ikke at tage det store kørekort. Jeg ville ikke bruge mine weekender på at hjælpe min far med lastbiler – jeg ønskede at gøre noget andet. Og ganske rigtigt, min lillebror, der tog det store kørekort, endte med at bruge sine weekender på netop det. Selvom det måske ville virke naturligt for nogen fra en vognmandsfamilie at have stort kørekort, så har jeg det ikke, og jeg har heller ikke planer om at få det, forklarer, Rune.

I stedet har han fokuseret på at opbygge sin karriere inden for transport og logistik.

Rune’s kone, Annette, har også spillet en væsentlig rolle i hans liv. De er begge fra Mors, og mødte hinanden igen i Aarhus efter at have gået på forskellige skoler og deltaget i håndbold på divisionsniveau. I dag har de to børn sammen, og Rune fremhæver det faktum, at han ikke kunne undvære sin kone.

– Annette, min kone, er to år ældre end mig. Vi gik på samme skole i syvende, ottende og niende klasse. Hun var den smukke pige i niende klasse, som jeg bare ikke kunne stå for, men som jeg troede, jeg aldrig ville have en chance hos. Men vi fik lov til at kysse lidt på hinanden alligevel. Da hun gik på gymnasiet, og jeg gik på handelsskolen i Nykøbing, var vi ikke særlig meget sammen. Vi har begge spillet meget håndbold på divisionsniveau. Hun har endda spillet en Champions League-kamp for Ikast.

Der skal gå nogen år inden de to støder på hinanden igen, hvor hvad Rune beskriver som en dårlig film udspiller sig en aften i det Aarhusianske natteliv.

– Vi stødte på hinanden en fredag aften for snart 14 år siden, og det var ligesom en scene fra en dårlig amerikansk film, hvor tiden står stille. Der var Annette igen. Heldigvis, vil jeg sige, tænkte hun nogenlunde det samme, og nu er vi gift, bor i Ry og har to dejlige børn sammen. Hun er virkelig min fantastiske kone, som jeg ikke ville kunne undvære, uddyber han.

Selvom han er direktør for ADP, holder Rune en aktiv pendlerlivsstil sådan at familien kan bo hvor deres liv fungerer. Han starter dagen tidligt, kører fra Ry til trekantsområdet, og han bruger pendlingstiden effektivt til at tænke over sin dag og planlægge fremad. Rune arbejder også typisk i et par timer hver lørdag formiddag for at rydde op og forberede sig til den kommende uge.

Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S

– Det er et hektisk job at være direktør for ADP. Der er ikke mange vågne minutter i løbet af en dag, hvor det ikke er det, der fylder mest for mig, bemærker han.

Men det er netop denne hengivenhed, der driver ham og hjælper ham med at trives i sin stilling. Han elsker sit arbejde og det faktum, at han bidrager til den spændende verden af transport og logistik, og for ham er det mere end bare et job – det er en livsstil.

Rune er kendt for at være en hårdtarbejdende og engageret direktør, men hans perspektiv på livet og arbejdet er langt mere nuanceret end de stereotype opfattelser, der ofte klistres på dem i toppositioner.

– Der er et eller andet skørt med os, der arbejder med transport og logistik. Rejser og pendling er bare en del af pakken. I alle de år, jeg har arbejdet med det, har jeg enten skulle køre fra Aarhus eller Ry til trekantsområdet, til København eller være i Göteborg og Oslo. Jeg har altid haft det okay med det. Typisk for mig starter en dag ved, at jeg sætter mig ind i bilen senest kl. 06.45 om morgenen.

På havnen er driften allerede i fuld gang, så hans tid om morgenen bliver typisk brugt på at snakke med den del af butikken. Spørge til hvordan går det? Og om eftermiddagen, når han skal hjem, lægger han dagens opgaver ‘på plads’ så der er ro i hovedet.

– Jeg prøver altid at være hjemme i tide til at spise aftensmad med min kone og børn, senest kl. 18.00. Den time, jeg har til hjemturen, bliver faktisk brugt på ikke at snakke ret meget i telefonen. Måske ringer jeg til min lillebror, hvis det er længe siden vi har talt sammen, eller min mor og far. Men ellers bliver den brugt på at tænke lidt over dagen og de ting, vi har gang i, så når jeg kommer hjem, er jeg mere til stede, forklarer Rune Rasmussen.

Som far til to drenge og med sin partner Annette, har de skabt et liv ikke nødvendigvis i Fredericia, med stadig med stor tilknytning dertil. En by i transformation som Rune udlægger det, der er ved at forme fremtiden på flere fronter. For ham er det ikke bare om at gøre en forskel i erhvervslivet, men også om at være tilstede i familielivet.

– Når man tænker på fremtiden, ser jeg mig selv, Annette, og vores to drenge fortsætte vores liv i Ry, men vi kigger faktisk på sommerhus i Fredericia, hvor vi kan se vores børn vokse og blive til voksne mennesker. Som far, vil jeg sørge for at være til stede i deres liv, og ikke lade mit arbejde forhindre mig i at deltage i deres vigtige øjeblikke, siger Rune.

For ham, er balance nøglen. Han har dedikeret sit liv til sit arbejde, men det har aldrig stået i vejen for hans familieliv.

– Jeg tror, det handler om at finde balancen. Jeg har aldrig været en af dem, der tager en pause eller holder sabbatår. Jeg har arbejdet hele mit liv, og jeg planlægger at fortsætte så længe det ikke går ud over min familie. Annette er lige blevet 40 år, jeg er 38, og vi er forældre til de her to fantastiske drenge på 7 og 5 år. Jeg vil ikke være den karrieremand, der ikke er til stede i mine børns liv – der skal være plads til familien, uddyber han.

Fredericia, byen som for Rune er hans andet hjem, ser han på med stor glæde og et sted med enorme muligheder.

– Fredericia er ved at gennemgå en fantastisk transformation, og det er en rejse, som jeg er stolt over at være en del af. Byen er på en fantastisk rejse, ikke bare ADP, men hele byen. Vi har en forpligtelse over for Fredericia, og vi skal alle være med til at realisere byens potentiale. For hver måned, der går, bliver flere og flere opmærksomme på Fredericias muligheder. Vi lever i en usikker verden, men Fredericia vokser stille og roligt, udtaler han.

Han ser byen som et af de mest spændende steder i Danmark, især når det kommer til grøn omstilling, CO2, brintinfrastruktur, transport og logistik. Rune er dog bevidst om skeptikerne.

– Der er selvfølgelig altid skeptikere, som sætter spørgsmålstegn ved om det er det rigtige, vi gør. Men når man har det brede billede og den kontekst, som jeg har, er jeg overbevist om, at vi er på rette vej. Jeg tror, vi skal blive bedre til at kommunikere, hvor vi er, og hvor vi er på vej hen, siger han.

Han mener også, at det er vigtigt at anerkende og kompensere for Fredericias industrielle fortid.

– Fredericia har betalt en pris for at være den industriby, den er i dag, men jeg tror på, at vi kan skabe et nyt eventyr, hvor vi kan give noget tilbage til byen. Det er enormt motiverende at arbejde med, og jeg kan mærke, at mange mennesker i og omkring Fredericia deler den følelse. Som et slags nytårsforsæt, tror jeg, at vi alle sammen skal hjælpe hinanden med at kommunikere de perspektiver, der er, slutter han.

Rune D. Rasmussen er mere end blot CEO for ADP, han er en visionær, en dedikeret far og en passioneret leder, der ser lige så meget potentiale i byen som i sit arbejde. Med balance som sit mantra er han fast besluttet på at hjælpe Fredericia og ADP ind i en bæredygtig fremtid.

CEO Rune D. Rasmussen, ADP A/S

Er FHK rustet til at gentage succesen?

0

Fredericia Håndboldklub hentede en bemærkelsesværdig DM-bronze i sidste sæson og gjorde sig bemærket med flotte præstationer i slutspillet, der vil blive husket længe. Nu, med blikket fast rettet mod den kommende sæson, står FHK med en komplet trup klar til at gentage succesen. Spørgsmålet er, om de nye spillere har, hvad der skal til for at opretholde FHK’s triumferende momentum.

FHK har tilføjet nye ansigter til deres rækker i et forsøg på ikke kun at gentage sidste års succes, men også på at udbygge den. Disse nytilkommere bringer nye evner, erfaringer og styrker til holdet, men vil de være nok til at holde FHK i toppen dansk håndbold?

Dette er den udfordring, som FHK står overfor: at integrere deres nye spillere, maksimere deres potentialer og skabe et hold, der er endnu stærkere end det, der sikrede sidste sæsons triumf. Sammenligning af de nye spillere med dem, der er taget afsked med, giver et praj om, hvorvidt FHK er i stand til at leve op til forventningerne, og om holdet er blevet forstærket nok til at være klar til endnu en sæson med høje ambitioner.

Sebastian Frandsen (målmand fra Porto):

Han har store sko at udfylde, men kigger man på det i det store hele, er Frandsen en opgradering i forhold til Emil Tellerup. Bortset fra slutspillet, hvor han virkelig peakede, har Tellerup generelt været meget svingende. I slutspillet, hvis man medregner både gruppespilskampene og de efterfølgende finalekampe, var Emil Tellerup med i toppen på listen over bedste redningsprocenter, men kigger man derimod på grundspillet, er Tellerup nede på en samlet redningsprocent på 27,7 procent. Det rækker til en placering som den 22. bedste keeper. Derfor kan man ikke fortænke FHK i at have hentet Sebastian Frandsen, der over en hel sæson tidligere har markeret sig som en af ligaens bedste målmænd.

Sebastian Henneberg (bagspiller fra Eurofarm Pelister):

Når man taler med kilder i håndboldmiljøet, er forventningerne store. Er han skadesfri, og det er også det aber dabei, der er, er Henneberg en spiller, som FHK under normale omstændigheder ikke ville kunne tiltrække. Efter sigende har han haft en god og stabil sæson i den nordmakedonske klub, Eurofarm Pelister, som overraskende vandt mesterskabet. I forhold til Nicolaj Nørager, som han erstatter, er han en anden spilletype, og man kan derfor ikke sammenligne dem en til en. Med sit udadvendte væsen og flotte kampe i slutspillet, er Nørager et savn blandt fans, men skal klubben rykke sig på grundspilsplaceringerne, skal man forsøge at blive bedre over en hel sæson. Er Sebastian Henneberg skadesfri, er det en opgradering.

Jonas Langerhuus (højre back fra HC Midtjylland):

Ikke det indkøb, der skriger mest i øjnene. Langerhuus har spillet en fin sæson i HC Midtjylland, men i forhold til de andre indkøb er høsten lav. Havde FHK haft mere is i maven, kunne de formentlig godt have fået en på papiret bedre spiller. Angrebsmæssigt er det en opgradering af Mads Christiansen, men i forhold til at skulle presse Anders Kragh Martinusen, er spørgsmålet, om det er nok. I flere sæsoner har Martinusen været det eneste kort på højre back angrebsmæssigt, da tiltroen til Mads Christiansens evner ikke har rakt til andet end en solid forsvarsspiller, med mindre Martinusen har været skadet.

Fredrik Mossestad (højre fløj fra IFK Skövde):

Måske ikke den mest profilerede spiller, men taler man med folk med indsigt i håndboldmiljøet, kan det pege i retning af, at FHK har gjort et scoop. Mossestad er nemlig ikke en traditionel højre fløj. Han kan også dække en rigtig solid back, og da forsvaret hverken er Anders Kragh Martinusen eller Jonas Langerhuus’ stærkeste side, giver det FHK muligheden for at lade Mossestad dække backen, når han er på banen, og så kan man sende en af de to højre backs ud på fløjen i forsvaret. Dertil er Fredrik Mossestad også en habil afslutter. Med al respekt for Jakob Frederiksen, hans niveau og hans klubhjerte, kommer norske Mossestad til at rykke FHK et niveau op på højre fløj.

Evgeni Pevnov (stregspiller fra TSV Hannover-Burgdorf):

Den måske største forstærkning FHK har sikret sig er Pevnov. Øjnene blev spærret noget op, da FHK præsenterede den tyske stregspiller. Rygtemøllen i håndboldmiljøet havde kørt i noget tid før præsentationen, da det ikke har været en hylde FHK har handlet på før. En tysk stregspiller, med landskampe på cv’et, og som vel at mærke var fanfavorit i Hannover, hvor han fik en del spilletid, er bestemt ikke hverdag i FHK. Stregpositionen har i flere sæsoner været et af FHK’s svage punkter, men med tilgangen af Evgeni Pevnov, der er født i Uzbekistan, er det lavet om. Med tilgangen af Pevnov fik Rasmus Meyer muligheden for at forlade FHK, og det er en win-win situation for parterne at kunne sende Meyer til Bundesligaen, da han formentlig ville komme lidt i overskud med tilgangen af den 198 cm høje Evgeni Pevnov.

Dermed kommer FHK på papiret styrket ud til den kommende sæson, hvor målsætningen formentlig bliver at ende højere i grundspillet, komme i pokalturneringens Final4, og igen forsøge at spille sig til DM-semifinalen.

Mænd stoppede bilister ved tankstation – politiet rykkede ud

Mænd stoppede bilister ved tankstation – politiet rykkede ud

0
KRIMI. Sydøstjyllands Politi rykkede torsdag middag ud efter en anmeldelse om mistænkelig adfærd ved Vejlevej i Kolding. Klokken 12.33 modtog politiet en henvendelse om,...