Edmund de Waal om Axel Salto og kunsten at lege med ilden

0
Edmund de Waal in dialogue with Axel Salto at CLAY Museum of Ceramic Art Denmark.

Torsdag den 11. april byder på en enestående chance for at møde den verdenskendte kunstner, forfatter og kurator Edmund de Waal, når han besøger CLAY for at holde et eksklusivt foredrag.

Her vil Edmund de Waal fortælle om sin egen kunstneriske praksis og ikke mindst om sin fortsatte fascination af Axel Saltos arbejde i forbindelse med museets anmelderroste udstilling, Playing with Fire: Edmund de Waal and Axel Salto. 

I udstillingen går de Waal i dialog med Salto – helt bogstaveligt. Som kurator for projektet træder han ind i rummet som en kollega, der går en tur med den gamle stentøjsmester ved sin side. Gennem forskellige rum udfolder der sig en samtale mellem de to kunstnere, hvor angst og alvor går hånd i hånd med glæde, kreativitet og legesyge.

Foredraget vil foregå på engelsk.

Erik Grip med pianist Henrik Gunde på KulturØen i Middelfart

0

Én af de mest navnkundige danske visesangere igennem mere end 60 år, Erik Grip, lander endnu engang i Middelfart hos Foreningen GUF, torsdag den 18. april. Igen er det KulturØen der danner rammen om koncerten som afholdes i samarbejde med Middelfart Bibliotek.

Der er langt fra moderne pop og rock til den slags musik Erik Grip udøver og beskæftiger sig med, skrev Ritzau for nylig. Erik Grip er visesanger, folkesanger, der i dag minder mest om den som amerikanske folk-revival Pete Seeger udøvede og netop kom til Danmark med i de år Erik Grip begyndte sin karriere i 1963. Det mere professionelle starttidspunkt med honorar sættes hos Thøger Olesen i Smøgens Visevershus i Tivoli, København 1966.

I 1975 udkom den første plade ”Frank Jægers Viser” og en hel række LP’er udkommer i årene derefter. Højdepunktet i 1983 er udgivelsen af ”De levendes land” med tekster af N.F.S. Grundtvig, og sangen ”Velkommen i det grønne”. Karrieren fortsætter med endnu et højdepunkt, ”Åbent landskab” på dansk fra 1987. Og i 2022 udgivelsen ”Du kom med alt det der var dig”. 12 sange og salmer med tekster af Jens Rosendal, samt det mere Folk-agtige album ”Jeg er her endnu” – et personligt punktum på en lang karriere. Et album der viser de mange sangudtryk Erik Grip har haft og stadig har.

De danske festivaler har haft Erik Grip på plakaten siden 1976. Det er også blevet til en del priser, bl.a. ”Den danske Folkemusikpris” 2020 som uddeles hvert år på Skagen Festival. O

– Koncerter er der stadig. En koncert med Erik Grip er en musikalsk og yderst nærværende oplevelse. Og Røverhistorierne og anekdoterne fra de mange år på scenen er ligefrem morsomme. En meget lang karriere kan som nævnt fejre 60 års Scene-jubilæum, oplyser GUF i en pressemeddelelse.

Billetter til GUF koncerten i Middelfart kan erhverves på www.guf-strib.dk.

Hvordan ser det ud med ladestandere til elcykler?

0
Detail Of Electric Bike On The Grass

Det er der faktisk ikke ret mange kommuner, der endnu har taget højde for. Men i Vejle Kommune har vi skabt et godt overblik over offentligt tilgængelige ladestandere til elcykler. Til gavn for både kommunens borgere, der gerne vælger den tohjulede som transportmiddel, og for vores turister, hvoraf mange besøger vores bakkede landskab på cykel.

Det overblik har netop udløst titlen Elcyklisternes Drømmekommune 2024, som uddeles af Kommunernes Landsforening (KL).

Solidt fokus på cykling

– Vi er superstolte af at få den titel. Det skyldes ikke mindst vores gode samarbejde med Bike Friends Vejle. Vi har i flere år haft solidt fokus på cykling – både rekreativt, konkurrencemæssigt og hverdagscyklisme. Fx var vi for to år siden startby for 3. etape af Tour de France, vi er for 25. år i træk Kongeetape på Post Nord Danmark Rundt, og så får vi hvert år besøg af en masse dejlige turister, der har lyst til at prøve kræfter med både vores mange bakker og naturoplevelser i ådalen, siger Søren Peschardt, formand for Klima-, Natur- og Miljøudvalget.

Planlæg de lange ture

– Vejle Kommune har en klimaplan, som følger Parisaftalens mål. Et af planens mål er at nedbringe antallet af køretøjer, der kører på fossilt brændstof. Vi har med vores grønne visionstillæg til mobilitetsplanen fokus på at skabe et godt og varieret udbud af elladestandere til biler, og vi arbejder helt generelt på at gøre vilkårene for cyklister endnu bedre. Med overblikket på GeoFa kan man – ligesom elbilisten – planlægge også de længere ture uden at være nervøs for at køre tør for strøm, siger Gerda Haastrup Jørgensen, formand for Teknisk Udvalg.

Hæderen og titlen kommer til at blive en integreret del af en adfærdskampagne, I Vejle Cykler Vi, som kommunen skyder i gang i løbet af foråret.

Omdiskuteret bosted får konsulent som leder

0

I sidste uge kom det frem, at voksenhandicapchefen, Holger Torp, der var øverste chef på Kobbelgården i Fredericia, er fortid i stillingen. På kort sigt har Fredericia Kommune valgt en ekstern konsulent til at afløse Torp.

Kobbelgården har trukket mange overskrifter siden december, hvor de fik et skærpet påbud på bostedet. Det seneste i sagen er, at Holger Torp, der er øverste chef på stedet, har indgået en fratrædelsesaftale med Fredericia Kommune.

Det gør, at stillingen som voksenhandicapchef er ledig. Den stilling dækker blandt andet Kobbelgården, men der er nu fundet en løsning på det. Maibritt Kuszon fra konsulentvirksomheden Komponent, der i forvejen er i gang med en kvalitetsanalyse af det specialiserede voksenområde i Fredericia, med blandt andet fokus på Kobbelgården, kommer til at overtage stillingen midlertidigt.

– Vi har lavet en aftale med Komponent om det frem til sommer. Det er den samme konsulent, som har været på Kobbelgården i forbindelse med kvalitetsanalyse. Vi kommer til at have en permanent løsning klar omkring sommerferien, og indtil da kommer Maibritt til at være på Kobbelgården et par dage om ugen, siger direktør for beskæftigelse og velfærd, Mette Heidemann.

Når der indgås en fratrædelsesaftale eller lignende, er det normalt at tage en intern løsning. Det har Fredericia Kommune ikke valgt.

– Vi har vurderet, at dette er den bedste løsning på kort sigt. Med det som Komponent er kommet frem til i deres analyse, synes vi, at det er gavnligt med en udefrakommende, der kommer med et friskt blik på tingene, forklarer Mette Heidemann.

Det lyder også som en dyr løsning?

– Det er dyrere, end hvis vi bare havde konstitueret en vi har i forvejen. Vi synes, at vi har brug for alle de afdelingsledere vi har, og det er også en af grundene til, at vi har valgt denne løsning, siger Heidemann.

Mette Heidemann forventer, at Fredericia Kommune inden for den nærmeste fremtid laver et stillingsopslag til den fremtidige voksenhandicapchef i Fredericia Kommune.

Triathlon-formand stopper efter 16 år

0

Carsten Andersen har været formand for Fredericia Triathlon Team i 16 år, men i torsdags, til klubbens generalforsamling, gav han stafetten videre.

Efter de formelle agendapunkter skulle der tages stilling til bestyrelsesposter på valg. Da Carsten Andersen havde valgt ikke at genopstille til posten som bestyrelsens formand, skulle der her vælges en ny. Carsten Olesen var som eneste kandidat opstillet og blev derfor valgt som klubbens nye bestyrelsesformand.

– Da jeg startede i klubben for cirka fem år siden, var dette ikke min plan – men nogle gange udvikler tingene sig hurtigt, smiler Carsten Olesen og fortsætter:

– Det er nogle store sko at fylde ud, da den afgående formand har siddet på posten i 16 år, men jeg glæder mig utroligt meget til at tage fat på de fremtidige opgaver sammen med bestyrelsen. Jeg er meget struktureret som person, og her har jeg helt sikkert nogle egenskaber, som jeg vil bringe ind i bestyrelsesarbejdet. Fredericia Triathlon Team er en klub, hvor der er plads til alle, og det tror jeg også på. Her skal være plads til unge og ældre, motionisten, der er her for det sociale – og atleten, der har mål og planer, og en mere struktureret tilgang til træningen. Endelig tror jeg på transparens og gennemsigtighed gennem kommunikation som ledelsesværktøj, så det kommer klubbens medlemmer nok til at mærke i den nærmeste fremtid.

Til øvrige bestyrelsesposter blev Emilie Vejby Mott valgt ind, Charlotte Boye og Henrik Thomsen blev genvalgt. Første suppleant til bestyrelsen blev Glen Leonhardt, og anden suppleant Helle Hygum.

Klubbens nuværende bestyrelse vil snarligt afholde deres første bestyrelsesmøde, hvor denne vil konstituere sig selv og kigge ind i, hvilke opgaver der ligger for fremtiden.

Kendte løsninger er ikke nok til at dæmme op for trivselskrisen blandt unge

0

Af Pernelle Jensen (V), formand for Unge- og Uddannelsesudvalget, og Vibe Dyhrberg (A), næstformand for Unge- og Uddannelsesudvalget

Vi er nødt til at snakke om noget alvorligt: Alt for mange af vores unge mistrives, og det bliver ikke bedre af sig selv. Tallene taler deres tydelige sprog. Ifølge Den Nationale Sundhedsprofil fra 2022 har 34 procent af landets unge kvinder og 21 procent af landets unge mænd mellem 16-24 år dårligt mentalt helbred. Det er en trivselskrise, der ikke kan ignoreres. Det handler ikke kun om at undgå problemer, men også om at skabe nye muligheder. Derfor har vi på tværs af byrådet i Fredericia de seneste år styrket ungeindsatsen i kommunen, både ved at etablere Ungeenheden, udvide paletten af tilbud til unge i psykisk mistrivsel og gennem den nye og systematiske tilgang til hurtigt, tværfaglig hjælp: Trivsel+

Men der er stadig brug for at udvikle den måde, vi arbejder sammen med unge på. Ikke nødvendigvis ved at gøre mere, men ved at gøre noget andet. Og især ved at gøre noget andet på tværs af faglige spænd og organisatoriske siloer.

Heldigvis har vi stadig masser af muligheder for at skabe forbedringer. Unge- og Uddannelsesudvalget i Fredericia Kommune har netop sagt ja til at være en del af et projekt kaldet “Thriving Youth – Sammen om unges trivsel”, som er skabt af Dansk Designcenter. Vi er nemlig, sammen med 3-4 andre frontløberkommuner, blevet udvalgt til at tage kampen op mod den dårlige trivsel blandt unge. Udvalgt fordi vi i Fredericia allerede gør noget særligt, og fordi vi er klar til at udvikle mere.

Som partnerkommune i dette projekt har vi taget på os at sprede budskabet om, hvad der virker, og at være med til at skabe nye og spændende løsninger. Vi vil ikke bare tage ansvar for at løse trivselskrisen blandt vores egne unge – vi vil også inspireres af og være med til at sprede gode løsninger til hele landet.

Selvom trivselskrisen ikke forsvinder på den korte bane, er vi klar til at tage fat. Dette partnerskab løber frem til udgangen af 2025, og vi kan ikke vente med at se, hvad vi kan opnå sammen med andre kommuner, eksperter og alle jer, der brænder for at gøre en forskel for vores unge.

Så kom og vær med! Lad os sammen gøre en forskel for vores unge og skabe en fremtid, hvor trivsel er en selvfølgelig del af hverdagen!

48-årig svensker stjal tebirkes og truede personale

0

En 48-årig svensk statsborger lavede lørdag, hvad der karakteriseres som et røveri i Fredericia.

Det skete lørdag klokken 16:31, hvor svenskeren indfandt sig i Coop 365 på Vendersgade. Manden gik hen til bake-off-afdelingen, hvor han begyndte at spise tebirkes. Det påtalte personalet, som efterfølgende fik ukvemsord kastet deres vej. Samtidig gjorde den 48-årige mand tegn til, at han var klar til at slås med personalet. Sydøstjyllands Politi oplyser, at disse handlinger gør, at episoden udvikler sig fra et tyveri til et røveri.

Efterfølgende gik manden ud af Coop 365, men det lykkedes politiet at finde manden i nærheden, hvorefter han blev anholdt og sigtet for røveri.

Da der er tale om en udenlandsk statsborger, kan den 48-årige mand se frem til at blive indkaldt til et retsmøde om et par uger. Det blev vurderet, at der ikke var grundlag for et grundlovsforhør, hvorfor den beslutning blev truffet. Møder manden ikke op, kan han se frem til at uden at være til stede.

19-årig sigtet efter slagsmål i Fredericia

0

En 19-årig mand er blevet sigtet efter knivloven i forbindelse med, at der har været et slagsmål i Fredericia tidligt fredag aften.

Episoden fandt sted klokken 19:26, hvor politiet blev tilkaldt til Danmarksgade, da 6-7 personer var røget i slagsmål, og den ene angiveligt havde en kniv på sig.

Da politiet kom til stedet, var alle væk, men i nærheden fandt politiet en gruppe på fem unge, der sagde, at de havde været til stede ved slagsmålet, men uden at deltage. Et af vidnerne forklarede, at der havde været en med en kniv og kom med et signalement.

Det lykkedes politiet at finde frem til vedkommende, som havde smidt kniven. Der er tale om en 19-årig mand fra Juelsminde, som blev sigtet for overtrædelse af knivloven. Politiet fandt den 19-årige i den østlige del af Danmarksgade, nær Østerstrand.

JCI Danmark fortsætter sin rejse gennem landet og ankommer til Fredericia

0

JCI Danmark fortsætter sin spændende rejse gennem landet og gør sit næste stop i Fredericia d. 17. april. KM Telecom Denmark er værter for det første møde om personligt lederskab, under overskriften; ”Følger du strømmen, eller sætter du retningen som leder?” Et møde der ikke blot sigter mod personlig vækst, men også professionel udvikling.

Denne rejse blev indledt i januar måned, da JCI Danmark først blev introduceret for ambitiøse unge i Vendsyssel. Introduktionen er fortsat gennem en række velbesøgte netværksarrangementer i Brønderslev. JCI Danmark, en del af verdens største netværk for unge ledere og iværksættere, fortsætter med at engagere og inspirere unge over hele landet gennem en række lokale og nationale initiativer, projekter og
arrangementer.

Med Fredericia som det næste stop på rejsen og med KM Telecom Denmark som værter vil JCI Danmark inspirere ambitiøse mennesker imellem 18 og 40 år med en workshop om personligt lederskab. Deltagerne vil få mulighed for at lære og udvikle sig både personligt og professionelt med ligesindede fra mange forskellige brancher.

– Vi er begejstrede for at bringe vores rejse til Fredericia og samarbejde med KM Telecom Denmark for at levere et spændende og givende møde om personligt lederskab, udtaler Steen Mølkjær, National President (Formand) for JCI Danmark.

– Vi tror på at inspirere og støtte ambitiøse unge til at realisere deres fulde potentiale, og dette møde er et skridt i den retning. Mødet om personligt lederskab vil fokusere på nøgleaspekter af lederskab, herunder selvrefleksion, kommunikation og strategisk målsætning. Deltagerne vil få praktiske værktøjer og indsigt til at vokse både personligt og professionelt.

Om JCI Danmark:

JCI Danmark er en del af Junior Chamber International, en verdensomspændende organisation for ambitiøse unge mennesker mellem 18 og 40 år. Organisationen arbejder for at give medlemmerne mulighed for at udvikle sig personligt og fagligt gennem træning og netværksmuligheder – særligt indenfor ledelse herunder projektledelse og selvledelse.

Første gang FHK-profil skal i slutspillet

0

35-årige Evgeni Pevnov har aldrig før prøvet at spille et slutspil, som det, der venter forude for FHK. Han har været vant til en ligeud turnering i Bundesligaen, men han mener ikke, at der venter ham noget, som han ikke har prøvet.

Den tyske stregspiller kom til FHK forud for denne sæson. Nu er grundspillet overstået, og FHK endte på andenpladsen. Sidste runde i grundspillet faldt således ud, at GOG, Skjern og TMS Ringsted bliver fredericianernes modstandere i slutspillet.

– Ærligt, så tænker jeg ikke på, hvem vi møder. Jeg vil bare vinde hver kamp, siger Pevnov på spørgsmålet om, hvad han tænker om puljen.

Kampen, som Pevnov havde spillet forinden interviewet, var mod Nordsjælland. Der var på papiret ikke noget at spille for, men alligevel vandt FHK 31-26.

– Det siger vel bare, at vi er et godt hold. Det har vi vist hele sæsonen, og jeg er glad for det, vi har præsteret, siger Pevnov.

Rent principielt kunne FHK have sendt Nordsjælland ned i 1. division, men det var ikke noget, stregspilleren skænkede en tanke. Ud fra et sportsligt perspektiv ville FHK vinde mod Nordsjælland under normale omstændigheder, men i sådan en situation kunne det have været anderledes.

– Det er ikke noget, jeg tænker på, og det er ikke noget, der bekymrer mig, at de kunne rykke ned. Var det sket, så var det sådan, det var. Jeg vil altid vinde, når jeg går på banen, og det viste kampen også, forklarer Evgeni Pevnov.

Fra at spille i Bundesligaen, der er en ligeud turnering, skal Pevnov nu spille slutspil. Han ser det dog ikke som en omvæltning.

– I Bundesligaen er der hele tiden noget på spil, så det betyder ikke noget på den måde. Der er ikke den store forskel for mig, siger han.

Der er dog én forskel, som Pevnov gerne medgiver.

– Man kan have haft et lidt dårligt grundspil og alligevel komme i semifinalen, og omvendt set kan man have spillet et godt grundspil og ikke komme i semifinalen, slutter Pevnov.

FHK tager hul på slutspillet fredag den 5. april på udebane mod TMS Ringsted.

Bil bremsede op på motorvejen: Bagvedkørende nåede ikke at reagere

Bil bremsede op på motorvejen: Bagvedkørende nåede ikke at reagere

0
KRIMI. Fredag aften opstod der trafikale udfordringer på Sønderjyske Motorvej, efter at to biler kørte sammen. Det oplyser vagtchef Jesper Knudsen fra Sydøstjyllands Politi. Uheldet skete...