Kajakklub fik kærkommen bevilling på 90-års fødselsdag

0

Fredericia Kajakklub fejrede lørdag formiddag deres 90-års fødselsdag. De kunne glædeligt notere sig, at der var en kærkommen gave til at reparere skader ved klubben, der var sket i forbindelse med stormskader. I alt er klubben blevet tildelt 128.862,75 kroner.

Lørdag var en stor dag i kajakklubben. Flagene var sat frem allerede inden man kørte ned mod klubhuset på Øster Voldgade. Nede ved klubhuset, hvor omkring 50 medlemmer var mødt op til kaffe, kage og standerhejsning, var der rød løber i forbindelse med jubilæet, hvor der i aften er arrangeret en fest.

Tanja Langer.

Inden det kom så vidt bød formand Tanja Langer velkommen klokken 10:00. Det var en stor dag for klubben, der havde indbudt til 90-års fødselsdag, og som en gimmick i løbet af fejringen sætter “90 års fødselsdag” på skærmen, som man kender det fra nytårsaften, hvor den gamle film kommer i tv.

Tanja og flere af de andre medlemmer viste gamle billeder frem fra, hvordan klubhuset så ud, da kajakklubben blev stiftet tilbage i 1934. Dengang var klubhuset ikke så stort som i dag, og det er siden blevet udbygget i flere etaper, og fremstår i dag som et hyggeligt klublokale, der er tidssvarende, men hvor hyggen samtidig er bevaret med nostalgiske minder.

Foruden klubhuset er der også opmagasinering af kajakker. Der er forskellige typer alt efter, hvad det enkelte medlem foretrækker. Det er også muligt at købe ens egen kajak, så indstillingerne ikke skal tilpasses hver gang man skal på vandet, og for nogens vedkommende er det ret mange gange i løbet af et år.

– Der er nogen, der er ude at ramme omkring 1000 kilometer på et år, siger et medlem.

Et medlem, der havde været en tur på vandet.

Det sker eksempelvis ofte, at nogen tager madpakker med ombord i kajakken med noget at drikke, og så går turen ellers ud på vandet, hvor der hygges.

– Det er ikke alle, der bare giver den fuld smadder. Der er også nogen, der “bare” hygger, lyder forklaringen på, hvordan de forskellige medlemmer er.

At bevillingen på 128.862,75 kroner er faldet netop nu, er en ekstra god timing.

– Det er en rigtig god fødselsdagsgave, konstaterer Tanja Langer inden, et medlem viser stormskaderne, der er tydelige.

Flaget blev hejst.

En rampe, som klubbens medlemmer bruger til at få kajakken ned på stranden, er røget væk i forbindelse med stormene, og en del af terrassen er også gået i stykker. I alt er der plads til 84 kajakker hos klubben, hvor de 74 bliver brugt, og der skal være mulighed for at bære kajakkerne ned, og ligeledes mulighed for at køre kajakker ud fra båshuset og ned på stranden. Det skal foregå via hejseværk inde i bådhallen, med små vogne, og via rampen ud fra terrassen. Det er etableret således, at medlemmer, der ikke kan løfte kajakken selv, kan få den 25 kg kajak ned til vandet, men det er pt. ikke muligt grundet stormskaderne. Derfor falder pengene på et tørt sted.

Fællesskaber er blevet skabt

Peder Tind.

Med til fejringen af Fredericia Kajakklub var Kultur- og Idrætsudvalgsformand Peder Tind (V), der holdt en tale for de omkring 50 fremmødte, der stod på den del af terrassen ved kajakklubben, der ikke var ramt af stormskaderne. Tind fremhævede blandt andet de fællesskaber, der er blevet skabt i klubbens nu 90 års lange historie.

– Man skal huske at rose hinanden og det gode arbejde, I gør. Det I gør, tager vi ikke for givet; vi er stolte af en forening som jeres. At komme her og lykønske jer med jeres 90-års fødselsdag er jeg stolt. Når man kigger på de 90 år, er der mange oplevelser og minder, kammeratskaber på kryds og tværs, der er skabt i den her tid. Jeg ved, der er en stærk klubånd og fællesskab, der definerer jeres klub. Det er særligt, at man har eksisteret i 90 år. Tilbage i 1934, før jeg blev født, blev det her grundlagt af nogle kajakfolk, der havde en passion for at komme ud i naturen og se Fredericia fra vandet og dyrke kajak. Helt tilbage fra dengang og frem til i dag har der været fantasirige frivillige, der har løftet opgaven, siger Tind.

Det første klubhus til Fredericia Kajakklub blev ifølge Lokalhistorisk Arkiv bygget i 1935-36 af nogle af klubbens medlemmer, inden der i 1960 blev bygget et hus i sten. Den dag i dag fremstår klubhuset moderne, og med bevillingen fra Kultur- og Idrætsudvalget er det nu en 90 år gammel forening, der, når stormskader er udbedret, igen står helt skarpt og er klar til at skabe nye minder til den historiske klub.

Ung kvinde sigtet for spirituskørsel

0
Foto: Rådet for sikker trafik

En 19-årig kvinde blev tidligt lørdag morgen anholdt og sigtet for spirituskørsel på Haderslevvej i Kolding.

Kvinden blev stoppet af Sydøstjyllands Politi klokken 04.24, hvor en efterfølgende test viste, at hun var påvirket af alkohol bag rattet. Vagtchef Halfdan Kramer fra Sydøstjyllands Politi oplyser, at den unge kvinde efterfølgende blev indbragt for at få taget en blodprøve. Efter at prøven var sikret, blev kvinden løsladt igen.

Indbrud i virksomhed

0

I de sene nattetimer lørdag blev Sydøstjyllands Politi kaldt ud til Essen i Kolding efter en anmeldelse om indbrud i en virksomhed.

Sydøstjyllands Politi modtog anmeldelsen klokken 03.06, hvor gerningsmændene havde knust en rude til kontoret ved at kaste en sten igennem den. Efterfølgende lykkedes det dem at åbne et vindue og dermed få adgang til bygningen.

Vagtchef Halfdan Kramer fra Sydøstjyllands Politi fortæller at politiet, er i gang med en gerningsstedsundersøgelse. Det er på nuværende tidspunkt uklart, hvad gerningsmændene har stjålet fra stedet.

DMI: Lun lørdag i vente

0
Fredericia Vold som den ser ud netop nu, hvor foråret begynder at bide sig fast. Voldområdet fra Den Hvide Bro og til bastionen med DSB´s mindelund vil få lov til at vokse ”vildt” frem til konkurrencen, hvor deltagerne skal arbejde med det, de finder i naturen i området. Foto: Thomas Kvist Christiansen.

April måned fortsætter med at byde på vejroverraskelser, og i dag er ingen undtagelse. Efter en fredag, der så et større frontsystem feje over landet og bringe regn til det meste af Danmark, viser lørdagen sig fra en tørrere og varmere side.

Fredagens nedbør blev omfattende med 10,8 mm regn på landsplan, og nogle områder oplevede endda højere mængder, som det var tilfældet i Brande, hvor der blev målt 17 mm. Dette er bemærkelsesværdigt, idet april typisk er en af de tørrere måneder med et gennemsnitligt nedbørstal på 38,5 mm ifølge klimanormalerne for 1991-2020. I modsætning til normalen har denne april allerede overgået det gennemsnitlige nedbørstal med en samlet mængde på 42,4 mm siden månedens start. Det står i skarp kontrast til rekorden fra 1936, hvor april bød på hele 98 mm.

Til trods for den våde start på måneden, lover lørdagen godt. Dagen tegner til at være mest tør, og solen vil kigge frem, hvilket giver mulighed for lidt eller endda nogen sol over hele landet. Temperaturene vil stige til mellem 13-18 grader, og visse dele af Sønderjylland kan endda opleve temperaturer op til 20 grader.

Natten til søndag forventes at være usædvanligt lun, med temperaturer, der mange steder vil forblive over 10 grader. Dette skyldes primært en luftstrøm fra det varmere Sydvesteuropa samt skydække, der trækker ind over landet i løbet af natten, hvilket hjælper med at holde på varmen. Søndagen starter dog skyet med udsigt til regn, og vejret forventes at fortsætte ustadigt ind i den kommende uge. Aprils samlede nedbørsmængde ser derfor ud til at stige yderligere.

Omdiskuteret VE-projekt droppes i Nørre Aaby

0

Efter grundige overvejelser og frugtbar dialog med borgere og udviklerne af projektet har forligskreds bag VE-aftaler i Middelfart Byråd valgt ikke at sætte lokalplanarbejdet i gang for det ansøgte VE-projekt øst for Rolund og syd for Nørre Aaby. Projektet er derfor ikke en del af planen for selvforsyning med vedvarende energi i Middelfart Kommune frem mod 2030.

– Kommunerne er afgørende for, at den grønne omstilling kan gennemføres. Det gælder også Middelfart Kommune, som lige har indgået et forlig om at være selvforsynende med grøn strøm i 2030. Vi har imidlertidig efter grundige overvejelser og på baggrund af de mange input og vidensindsamling besluttet, at projektet ved Rolund og Nørre Aaby ikke skal indgå i den samlede plan om at være selvforsynende med grøn strøm i 2030. Det skyldes projektets størrelse kombineret med nærheden til en større sammenhængende bymæssig bebyggelse.

Sådan lyder det fra Middelfart Kommunes borgmester, Johannes Lundsfryd Jensen, efter at forligskredsen – Socialdemokratiet, Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Dansk Folkeparti – bag VE-delaftalerne har aftalt, hvilke vedvarende energi-projekter, der skal arbejdes videre med.

Middelfart Kommune har i perioden 4. oktober til 15. november 2023 afholdt en forfase om et muligt VE-anlæg mellem Rolund og Nørre Aaby indeholdende tre vindmøller og cirka 100 hektar solceller. Der er i forfasen indkommet en række høringssvar fra borgere og institutioner i området.

Det har betydet, at byrådet har foretaget grundige undersøgelser af projektet. Der har været studietur til etablerede anlæg med møller og solceller samt været besigtigelser for byrådet i området. Derudover har der været dialog med lodsejerne og udviklerne om mulige alternativer til det oprindeligt foreslåede anlæg.

På baggrund af undersøgelserne og dialogen er det aftalt mellem aftaleparterne, at projektet ikke indgår i planen for selvforsyning med vedvarende energi i Middelfart Kommune frem mod 2030.

FHK tabte efter rædselsfulde 40 minutter

0

FHK var bagud med ni mål flere gange undervejs mod TMS Ringsted. I sidste ende var FHK meget tæt på et comeback, men det skete ikke. I stedet tabte fredericianerne 28-25.

FHK tog fredag aften hul på slutspillet. Det skete på udebane mod TMS Ringsted. Det skete i en meget varm, intim hal i det midtsjællandske, hvor værterne sæsonen igennem har overrasket og slået blandt andet Aalborg. Spørgsmålet var, om de kunne holde kadencen i slutspillet, hvor FHK kom ind med to point qua andenpladsen i grundspillet.

Fra start var der en overraskelse i luften. Efter et par sjuskede afslutninger blev Tobias Lantz skudt varm. Lantz var pludselig noget nær umulig at få bolden forbi samtidig med, at FHK ikke kunne finde flow i angrebsspillet. Flere gange blev der lavet tekniske fejl, som ikke hører hjemme på dette niveau.

https://www.estate.dk/ejendomsmaeglere/midtjylland/estate-peter-moeller-fredericia

13 minutter inde i opgøret var TMS Ringsted i front med 6-2. Forskellen var Lantz, og at TMS havde skudt hul på Sebastian Frandsen i den anden ende. Ligegyldigt hvad FHK forsøgte, gik det galt. Syv mod seks blev forsøgt efter, at det ikke lykkedes for Reinier Taboada og James Junior Scott at få gang i angrebsspillet.

Jonas Kruse og Kristian Stoklund blev begge forsøgt, men heller ikke de kunne løfte opgaven. Derfor holdt TMS Ringsted fast i deres forspring, som ved pausen lød på 13-7 efter en absurd afslutning på første halvleg. Anders Agger havde oprindeligt brændt hvad der lignede første halvlegs sidste skud. Thorsten Fries ville kaste bolden ud, men Einar Olafsson var ikke klar på det, og i mellemtiden fik Nicolai Colunga brudt afleveringen og endte med at banke bolden i kassen i allersidste sekund.

Anden halvlegs indledning blev et sandt mareridt for FHK. FHK kom bagud 19-10 efter 38 minutter. Reinier Taboada gik lidt hårdt til en TMS-spiller, der gik i jorden. Dommerne skulle se video og valgte at trække det røde kort op af lommen til Taboada for øjnene af hovedrystende FHK-spillere.

Det røde kort satte imidlertid fut i FHK. Med et kvarter igen kom FHK på 20-15 efter en række hurtige scoringer på kontra, og samtidig var TMS Ringsted gået i stå angrebsmæssigt. 21-19 ved stillingen med ni minutter, og et comeback lå i luften, men det lykkedes ikke, selvom det var tæt på.

adp-as.dk

Med tre minutter igen scorede Einar Olafsson til 24-23, da der var tomt mål. I samme øjeblik blev han flået omkuld uden følgestraf. I det efterfølgende angreb lavede TMS’ Colunga en dobbeltdribling, som normalt ville give en teknisk fejl. Det skete ikke, og i øjeblikket efter scorede Christoffer Drejer til 25-23. FHK satsede hele butikken til sidst, og det gjorde, at TMS vandt 28-25.

FHK får mulighed for at komme tilbage på sporet på tirsdag mod Skjern.

LIVE: FHK tager hul på slutspillet

0

Klokken 20:00 går det løs. FHK tager hul på denne sæsons slutspil, når de på udebane møder TMS Ringsted. Vi er til stede og liveopdaterer fra opgøret.

Områdefornyelsen i Nørre Aaby begynder nu at tage form

0

Anlægsarbejdet med at forskønne Østergade i Nørre Aaby, som er et af fire indsatsområder i områdefornyelsesprogrammet, har første spadestik 8. april.

Nørre Aaby skal nu for alvor i gang med en større områdefornyelse til i alt cirka 7,2 millioner kroner, da en del af områdefornyelsens indsatser nu bliver ny synlig. Forskønnelsen af Østergade i Nørre Aaby begynder nemlig 8. april, når anlægsarbejdet i området starter med et første spadestik-arrangement.

– Jeg er meget glad for, at vi nu kan tage det første spadestik på områdefornyelsen i Nørre Aaby. Det er Middelfart Kommunes overbevisning og ambition, at Nørre Aabys bymidte – blandt andet gennem områdefornyelsesprojektet – kan udvikle de fysiske rammer for et bedre butiks- og hovedgade til glæde for borgere og besøgende i byen. Og jeg er overbevist om, at disse tiltag vil forstærke ønsket om at være en del af bylivet, siger borgmester Johannes Lundsfryd (A) og fortsætter:

– Sammen med de mange gode lokale kræfter – heriblandt Nørre Aaby Lokaludvalg, engagerede borgere og foreningslivet – ønsker Middelfart Byråd, at Nørre Aabys udvikling styrkes i form af blandt andet de fysiske rammer og de aktive fællesskaber i byen. Byen er et lokalsamfund i vækst, som vi er stolte af. Derfor skal Nørre Aaby forblive en by i bevægelse, hvilket områdefornyelsen er en del af blandt en lang række indsatser.

Anders Møllegaard (V), formand for Teknisk Udvalg, glæder sig også.

– Jeg glæder mig meget over, at anlægsarbejderne nu endelig starter. Sammen med borgerne i Nørre Aaby har vi gjort os grundige overvejelser. Jeg synes, vi er nået frem til nogle gode løsninger, der vil give Østergade og dermed Nørre Aaby det bedste løft til glæde for borgere og besøgende i Nørre Aaby.

At arbejdet med områdefornyelsen nu begynder at tage form, ser Trine Erdmann, formand for Nørre Aaby Lokaludvalg, også frem til:

– Det er enormt spændende, at vi nu kan begynde at se områdefornyelsen blive implementeret. Mange engagerede borger har bidraget med ideer, lokal viden og synspunkter. Der har være mange drøftelser, og vi har ikke altid været enige. Men vi har fundet en fælles vej.

– At vi nu er nået så langt, at gravemaskinen nu kan sættes i jorden, det er fantastisk. Sammen med de øvrige tiltag i områdefornyelsen er jeg sikker på, at endnu flere vil få øjnene op for Nørre Aaby som en oplagt by at bosætte sig i med gode mulighed for at pendle til både Trekantområdet mod vest og til Odense mod øst, siger hun.

Anlægsarbejdet bliver desuden et unikt et af slagsen i Middelfart Kommune, da en el-minigraver skal bruges som et pilotprojekt i samarbejde med Munck Forsyning og Zeppelin Rental.

– I Middelfart Kommune forsøger vi hele tiden at vælge de bæredygtige og klimavenlige tiltag, når det er muligt. Derfor er jeg glad for, at der bliver gjort erfaringer med en el-minigraver i dette projekt, så der på sigt kan stilles krav om emissionsfrie køretøjer, når vi laver anlægsprojekter. Samtidig nedtages lysmasterne i Nørre Aaby og genbruges på banestien mellem Asperup og Brenderup, siger Anders Møllegaard .

Forskønnelsen af Østergade sigter mod at reetablere og genopfinde Østergade i Nørre Aaby som livlig handelsgade med hyggelige opholdsrum. Det skal sikre, at gaden bliver et vartegn for byen ved at give hovedgaden et æstetisk løft, som kan understøtte den udvikling.

Udover indsatsområdet med Østergade i områdefornyelsen er der følgende tre indsatsområder:

  • Tunneller: Denne indsats har til formål at forskønne og gøre eksisterende tunneller og viaduktovergange mere trygge.
  • Visuel identitet: Nørre Aaby har fået en ny visuel identitet med et gennemgående farvevalg: Blå for åen, der har givet byen sit navn. Rød for banen, der har fået byen til at vokse. Og brun for industrien, der har fået byen til at leve. Ud over et helt nyt logo ses den visuelle identitet i bybilledet blandt andet i form af skiltning og de mange stærepæle og fuglekasser, der bliver opsat på udvalgte steder.
  • Program til nyt fælleshus: Formålet med denne indsats er at få samlet Nørre Aabys ønsker og ideer til et fælleshus, så det bliver finansielt bæredygtigt, så interessenterne har mulighed at realisere projektet på frivillig basis.

Vej­le Kom­mu­ne ar­bej­der for me­re grøn trans­port i de ansat­tes hver­dag

0

Ny grøn transportpolitik opfordrer medarbejderne til at cykle eller gå rundt til opgaverne i det omfang, det er muligt for den enkelte og med respekt for kerneopgaverne.

Vejle Kommunes byråd har sat en ambitiøs kurs for arbejdet med klima og bæredygtighed, og det udmønter sig nu også helt konkret i en række målsætninger om, hvordan medarbejderne naturligt vælger de grønneste og mest effektive transportformer i deres arbejdsdag.

Det betyder blandt andet, at medarbejderne skal overveje, om et møde kan tages online i stedet for at mødes fysisk, om man kan gå eller cykle på el-cykel, hvis man har under fem kilometer til en given lokation eller om man på længere afstande kan bruge kollektiv transport eller køre sammen i elbiler.

For at gøre mulighederne reelle arbejder vi i Vejle kommune arbejde for, at der i fremtiden vil være elcykler, hjelme og refleksveste til rådighed samt parkeringspladser og lademuligheder for elcykler. Derudover kan det lokalt give parkeringsfordele, hvis man vælger at køre flere kolleger sammen.

HR-chef Kristine Schou glæder sig over den nye transportpolitik, som medarbejderne selv får lov at give deres besyv med til, når der åbnes for dialog ude på arbejdspladserne.

– Det handler om, at vi sammen skaber nye vaner, og at vi altid overvejer det grønneste og mest effektive valg. På en elcykel vil vi kunne komme hurtigere fra a til b gennem byens trafik – ligesom det er lettere at finde parkering til cykel frem for bil. Vi har naturligvis stadig respekt for kerneopgaven og for at natarbejde, handicap og personlige forhold kan gøre det uhensigtsmæssigt at cykle, siger hun.

Politikken bliver først fuldt implementeret i 2026.

Nu udvides første stykke af E45 mellem Vejle og Skanderborg

0

Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer Vejdirektoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant.

38 kilometer motorvej mellem Vejle og Skanderborg skal opgraderes med et 3. spor, og der er derfor fuld gang i alt fra udvidelse af broer og tunneler til arkæologi og rydning langs strækningen.

I næste uge gør Vejdirektoratet klar til at tage de første spadestik til den egentlig udvidelse af selve motorvejen.

– Der er store trængselsproblemer på E45-motorvejen, som betyder, at bilister dagligt holder i kø. Og i takt med at trafikken stiger, vil problemerne kun vokse. Det er derfor glædeligt, at vi nu for alvor kan sætte gang i udvidelsen af motorvejen. Med et 3. spor forventer vi at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant, siger projektchef i Vejdirektoratet John Kjærsgaard.

Det er de seks kilometer mellem Vejle N og Hedensted ved Sole Bæk, der skal udvides først.

Her skal til- og frakørsel <59> Hornstrup samt de skærende veje også bygges om, og så får borgerne i Gammelsole glæde af en 1500 meter lang støjskærm.

Trafikale konsekvenser

Trafikanter har indtil nu oplevet drypvis vejarbejde på turen mellem Vejle og Skanderborg. Nu samler Vejdirektoratet flere vejarbejder, som betyder flere kilometer med hastighedsbegrænsninger.

I næste uge starter arbejdet med at omlægge trafikken, hvor trafikanter – ud over de igangværende vejarbejder – vil møde 80 km/t og smalle spor fra <59> Hornstrup til syd for <58> Hedensted.  

Der vil desuden kunne forekomme enkelte perioder med 50 km/t i aften- og nattetimerne.

-Vi forventer ikke, at vejarbejdet giver anledning til de store gener for trafikanter på E45, men rejsetiden mellem Vejle og Skanderborg vil i nogle tilfælde blive forlænget. Så det vil være en god idé at orientere sig på trafikinfo.dk, inden man starter sin køretur, siger John Kjærsgaard.

Arbejdet vil påvirke lokaltrafikken, når til- og frakørsel <59> Hornstrup og de skærende veje skal ombygges, samt når kommunevejene Toftegårdsvej og Troldhøjvej skal forlægges.

null
Motorvejen udvides ved at flytte trafikken ind mod midten i to smalle spor og inddrage nødsporene. Der vil fortsat være to spor åbne på motorvejen med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t. Når udvidelsen er færdig, flyttes trafikken ud i siderne, imens der etableres afvanding og autoværn i midterrabatten. Herefter flyttes al trafikken skiftevis over i den ene side af vejen, imens der lægges asfalt på den modsatte side. Til slut bliver der malet striber – inden de nye spor kan tages i brug Grafik: Vejdirektoratet
null
Vejarbejde med 80 km/t mellem Vejle og Skanderborg, når første udvidelsesstrækning går i gang. Kort: Vejdirektoratet


Danmarks længste arbejdsplads

De 38 kilometer motorvej skal udvides i syv etaper, og inden året er omme, vil der være vejarbejde og 80 km/t på næsten hele strækningen. Omkring Horsens starter udvidelsen forventeligt op i foråret 2025.

Kører man lidt længere mod nord er udvidelsen af motorvejen mellem Aarhus S og Aarhus N også i fuld gang.

Der går altså ikke længe, før både trafikanter og naboer får udsigt til Danmarks længste arbejdsplads. En arbejdsplads hvor vejarbejdernes sikkerhed har høj prioritet.

– Vi gør hvad, vi kan for at opretholde trafikken på motorvejen gennem hele projektet, men det stiller også krav til trafikanterne, som skal finde tålmodigheden frem, køre opmærksomt og vise hensyn til de vejarbejdere, der arbejder på eller under vejen. Det er ikke altid lige sjovt at have arbejdsplads tæt på motorvejen, og derfor spiller sikkerhed en vigtig rolle i planlægningen og udførslen af vores opgaver, siger John Kjærsgaard.

De nye spor vil løbende blive taget i brug fra udgangen af 2025 og frem mod 2027.

null
Motorvejsudvidelse i syv etaper. Første etape af motorvejsudvidelsen starter mellem Vejle N og Hedensted efter påske. I juni fortsætter udvidelsen omkring <58> Hedensted og videre op til <57> Horsens S fra december. I nord starter etaperne mellem Skanderborg S og Horsens N op inden sommerferien, og de sidste to etaper omkring selve Horsens igangsættes i foråret 2025. Kort: Vejdirektoratet