Alle skal være en del af arbejdsfællesskabet – også kvinder af anden etnisk herkomst

0

I dag er alt for mange indvandrere, især kvinder med ikke-vestlig baggrund, ikke i job. 40 procent af alle kvinder, der har modtaget kontanthjælp i over 10 år, har ikke-vestlig baggrund. Derfor har folketinget fra d. 1. januar 2025 indført en arbejdspligt på 37 timer specielt rettet mod kvinder af anden etnisk herkomst end dansk, der ikke er en del af et arbejdsfællesskab. Det drejer sig i Fredericia om ca. 200 kvinder af anden etnisk oprindelse, der er i kontanthjælpssystemet og ikke opfylder et opholdskrav og et beskæftigelseskrav. 

Det er et vigtigt forslag, da det betyder rigtig meget for børns kommende tilknytning til arbejdsmarkedet at deres forældre går på arbejde. Forskningen viser, at vi spejler os i vores forældre, så det er vigtigt at have rollemodeller, der viser, at man skal arbejde hvis man kan. Ellers bryder vores velfærdsstatsmodel sammen. Det drejer sig om ret og pligt. Indvandrere, især kvinder med ikke-vestlig baggrund, skal opleve, at de har noget at bidrage med. At møde et andet menneske med krav og forventninger er et signal om, at man regner dem for noget. 

Hvis vi lykkes med at få flere i arbejde i Fredericia kommune, så kan vi spare et stort beløb, der kan bruges på anden velfærd. En velfærd, der i fremtiden kommer under pres.

Sol, sommer og festlig stemning

0

På en strålende sommeraften med vindstille vejr og ingen brandfare, inviterede Urbania Beach Bar til en mindeværdig Sankt Hans aften fyldt med aktiviteter for hele familien. Solen skinnede ned over stranden, og stemningen var høj allerede fra start.

Aftenen bød på et væld af oplevelser. Der var lækker mad, som fristede både store og små, og musikken spillede en central rolle i festlighederne. Den talentfulde Jesper Gade sørgede for stemningsfuld guitarmusik, som skabte den perfekte baggrundsmusik til solnedgangen.

Aftenens højdepunkt var båltalen, som blev holdt af Thomas Bay, teaterdirektør på Fredericia Musicalteater. Hans ord inspirerede og samlede de mange fremmødte omkring bålet.

Efter båltalen var der fællessang, hvor Thomas Bay satte sig ved klaveret og spillede til Midsommervisen. De besøgende sang med og skabte en rigtig sommer atmosfære af fællesskab og glæde.

Ved Urbania Beach Bar-disken var der travlt hele aftenen. Køen ved disken var lang, og personalet havde hænderne fulde med at servere kølige drikkevarer, mad og is til de mange gæster. Det samme kan siges om udskænkningsvognene.

En fejring af Sankt Hans, som skabte glæde og fællesskab blandt alle aldre.

Dramatiske kampafslutninger i Tyskland

0

Det blev en spændende aften i fodboldens tegn, hvor Tyskland og Schweiz kæmpede om gruppens førsteplads, mens Skotland og Ungarn stred for deres EM-overlevelse. I Frankfurt blev det tyske hold udfordret af et stærkt schweizisk forsvar og måtte kæmpe til sidste sekund for at sikre en udligning. Samtidig lykkedes det Ungarn at holde liv i deres EM-drømme med en dramatisk sejr over Skotland 

Tyskland gik ind til gruppefinalen mod Schweiz med to sejre ud af to mulige i bagagen. Aftenens kamp i Frankfurt begyndte med et chok for værterne, da Schweiz tog føringen i det 28. minut ved Dan Ndoye. Tyskland dominerede kampen og havde bolden i nettet efter et kvarter, men målet blev annulleret efter VAR-gennemsyn, hvor et frispark i opspillet blev dømt. Schweiz viste et defensivt mesterværk, men i kampens tillægstid udlignede Niclas Füllkrug til 1-1 og sikrede Tyskland det ene point. Tyskerne holder dermed fast i gruppens førsteplads, mens Schweiz havde vundet gruppen, hvis de havde holdt føringen.

  • 28′: Dan Ndoye (Schweiz) scorer til 1-0.
  • 92′: Niclas Füllkrug (Tyskland) udligner til 1-1.

Tyskland dominerede spillet, men Schweiz formåede at neutralisere deres angreb det meste af kampen. Tyskland forsøgte ihærdigt at få flere mål, men det blev ved Füllkrugs sene udligning, som reddede værterne fra et nederlag.

https://www.philips.dk/c-m-so/tv

Skotland 0 – 1 Ungarn

Ungarns EM-drømme lever videre efter en dramatisk sejr over Skotland. Begge hold gik ind til søndagens kamp med håbet om at avancere, men det var Ungarn, der trak det længste strå med en sen scoring. Første halvleg var fattig på chancer, men Ungarn ramte overliggeren efter et frispark. Anden halvleg bød på en voldsom kollision mellem Skotlands målmand Angus Gunn og Ungarns Barnabas Varga, som skabte panik og medførte næsten ti minutters pause i spillet. Da spillet blev genoptaget, jagtede begge hold sejren, og ti minutter inde i tillægstiden scorede Kevin Csoboth sejrsmålet for Ungarn.

  • 100′: Kevin Csoboth (Ungarn) scorer til 1-0.

Ungarn slutter dermed på tredjepladsen i gruppen med tre point og håber nu på at ende blandt de fire bedste treere, mens Skotland slutter som nummer fire og er ude af EM.

Hvis Danmark går videre som nummer to i deres gruppe, vil de møde Tyskland i 1/8-finalen, da nummer to i Danmarks gruppe (gruppe C) skal spille mod vinderen af gruppe A, som er Tyskland.

Søjberg snød favoritterne ved DM i linjeløb

0

Der var hård kamp om titlen og dannebrogstrikoten, da DIF DM-ugen søndag bød på linjeløb. Rasmus Søjberg Pedersen vandt overraskende hos herrerne, mens Rebecca Koerner var hurtigste kvinde.

Mads Pedersen, Mattias Skjelmose, Magnus Cort, Michael Mørkøv, Kasper Asgreen og mange flere. Der var i den grad prominente ryttere fra World Touren i feltet, da der søndag blev dystet om titlen som danmarksmester i linjeløb.

Det 218 kilometer lange cykelløb på de midtjyske veje blev fulgt tæt af medier og mange tilskuere frem til målstregen i Herning. Og for rytterne var der mere på spil end blomster, gavechecks og champagnesprøjt på podiet.

Vinderen sikrer sig nemlig også retten til at køre i den såkaldte dannebrogstrikot indtil næste års DM. Et synligt bevis på det nationale mesterskab, som kan trækkes over hovedet til cykelløb rundt om i verden det kommende år.  

Satte World Tour-ryttere til vægs 
Derfor var der som altid hård kamp om titlen, da den 92. udgave af løbet blev skudt i gang. Og til sidst måtte konkurrenterne se sig slået af Rasmus Søjbjerg fra holdet Decathlon-AG2R. 

Et udbrud med en håndfuld ryttere holdt hjem, og her oversprintede den unge U23-rytter sine konkurrenter. Blandt andet Kasper Asgreen og Frederik Wandahl, som blev henholdsvis nummer to og tre. 

”Det er ren lykke. Det går nok først op for mig senere, hvad der lige er sket. Jeg slår toppen af dansk cykelsport med en masse store ryttere fra World Touren her til DM-ugen, hvor der er fantastisk stemning og opbakning”, sagde Rasmus Søjbjerg Pedersen efter sejren.  

Hos kvinderne kunne Rebecca Koerner for andet år i træk stille sig øverst på skamlen efter et stærkt soloudbrud, mens holdkammeraten Amalie Dideriksen blev nummer to og Emma Norsgaard nummer tre. 

”Jeg er vildt glad. At gøre det én gang er kæmpestort. At gøre det to gange i træk er endnu større. Jeg glæder mig allerede til at køre i dannebrogstrikoten endnu et år,” lød de fra den glade vinder. 

Lokal iværksætter styrker FDM Test & Bilsyn med ny software

0

Med software fra danske WeFleet øger FDM Test & Bilsyn nu sit fokus på flådestyring og arbejdsprocesser samt skræddersyet afrapportering til B2B-kunder.

Med syn og kontrol af mere end 100.000 biler om året og tjek-ind af 34.000 leasingbiler er behovet for nem afrapportering til B2B-kunder stigende hos FDM Test & Bilsyn, Danmarks største aktør på synsmarkedet inden for defleeting.

Derfor har FDM Test & Bilsyn indgået samarbejde med danske WeFleet, som med sin softwareløsning har specialiseret sig i effektiv administration og optimering af flådestyring.

Konkret giver det FDM Test & Bilsyn langt bedre mulighed for at styre logistikken på de 22 testcentre, holde overblik over arbejdsopgaver og samle data om den enkelte bil. Det sker via QR-koder på alt fra bil til test- og tjek-ind-rapporter, som den enkelte testassistent kan scanne på sin smartphone for både at kunne følge bilen og se dens historik.

“Med den nye software får vi et flådestyringssystem, der gør det muligt både at tracke leasingbiler og se, hvor og hvor mange dage de holder hos os. Det er vigtig viden med det store antal biler, vi har holdende. På den måde kan vi ikke bare spare tid, men systemet giver os mulighed for nemt at skræddersy rapporter til vores B2B-kunder, præcis som de ønsker indholdet af gennemgangen skal være,” siger business unit director i FDM Test & Bilsyn, Helle G. Söderhamn.

Wefleets løsning bruges allerede i dag af flere aktører i branchen herunder Kvalitetsbiler, P. Christensen, Toyota Finans m.fl.

“I FDM Test & Bilsyn har vi en enorm knowhow, men vi kan ikke være best in class til alt. Derfor går vi nu sammen med B2B-branchen om at udvikle en leasingrapport, som løbende kan tilpasses markedet og vores B2B-kunders behov. Allerede nu ved opstarten kan vi give vores kunder ‘livedata’ på deres biler, så de ikke alene kan se, hvor de holder, men også hvilke fejl vi finder, så vi kan give vores kunder en konkurrencemæssig fordel på deres markeder. Det ved vi, er efterspurgt,” siger Helle G. Söderhamn.

Hos WeFleet er man glade for FDM Test & Bilsyns valg af flådestyringssystem.

“FDM Test & Bilsyn er et stærkt brand, og derfor er vi også stolte af at være valgt som leverandør af ny IT-løsning til alle FDM Test & Bilsyns testcentre og medarbejdere. Vi er ikke i tvivl om, at det vil gøre en mærkbar forskel for både FDM Test & Bilsyn og deres kunder, når det kommer til optimering af hele processen omkring infleet/defleet for både B2B- og B2C-kunder,” siger adm. direktør i WeFleet, Thomas Nuppnau.

Indbrud på Fløjstrupvej

0
Foto: AVISEN

Mellem torsdag klokken 11.00 og søndag klokken 11.00 er der sket et indbrud i en villa på Fløjstrupvej i Vejle.

Indbrudstyvene fik adgang til huset ved at bryde et vindue op. Der er endnu ikke overblik over, hvad der er blevet stjålet, fortæller vagtchef Torben Wind fra Sydøstjyllands Politi.

Idrætstalenter sendte Alberte til OL med highfives

0

Fredericia Eliteidræt havde torsdag afslutning på skoleåret, og i den forbindelse kom den fredericianske OL-atlet, Alberte Kjær, forbi. Hun fik highfives på vejen af de omkring 100 elever fra talentklasserne, der var til stede.

Torsdag var en særlig dag. Fredericia Eliteidræt havde valgt at holde deres afslutning på skoleåret 2023-24 i forbindelse med, at Alberte Kjær kunne komme forbi og fortælle om hendes OL-deltagelse, og samtidig lade eleverne fra talentklasserne stille hende spørgsmål.

Normalt er talenterne, der har morgentræning hver tirsdag og torsdag, opdelt mere, men torsdag var der kaldt til fællessamling klokken 08:30, efter at noget af træningen var overstået. Anledningen var, at Alberte, som til dagligt bor i Aarhus, men stadig er tilknyttet Fredericia Eliteidræt, lagde vejen forbi og med sig havde hun hendes far.

På halgulvet i hal 4 blev de omkring 100 elever fra talentklasserne, der deltager i morgentræningen, bedt om at sætte sig ned, og på en lille opsat scene kom Alberte Kjær i rampelyset. I slutningen af maj blev hun udtaget til OL i triathlon, efter at hun siden 2020 har været en del af den fredericianske OL-satsning frem mod netop OL i Paris.

Inden det kom så vidt, fortalte Alberte Kjær, at hun faktisk ikke startede op i Fredericia Eliteidræt som triatlet.

– Jeg startede som håndboldspiller og var det i 7.-8. klasse. Jeg fik lov til at rykke over til fysisk træning, og senere kom svømning i morgentræning, og derfor deltog jeg i det. I 8. klasse startede jeg til onsdagstræning også, husker Alberte Kjær.

“Alberte fra Fredericia” er god branding

Alberte Kjær var dog ikke alene om at være på scenen. Med sig havde hun Kultur- og Idrætsudvalgsformand i Fredericia, Peder Tind (V), som også er næstformand i Fredericia Eliteidræt. Tind ser det som god branding af Fredericia, at Alberte Kjær skal med til OL, og benyttede samtidig lejligheden til at huske alle på “hverdagens helte”.

– Alle ser Alberte, men dem bagved skal vi også huske. Familien, trænerne og de andre, der står bag Alberte, skal man huske. For kommunen er det hamrende vigtigt, og vi er stolte over, at vi har en atlet med. Vi skal huske at rose hinanden, og det skal vi blive bedre til. Vi skal derfor rose Alberte – det er virkelig hårdt arbejde. Hver gang vi har én ude i verden, er man ambassadør for vores by. Når vi derfor sender Alberte afsted, er det en fredericianer, vi sender afsted, siger Peder Tind.

En tredje mand var også på scenen. Det var Torben Øllegaard-Sørensen, der til dagligt er pressechef hos Crossbridge Energy. Derudover er han med i Fredericia Eliteidrætsfonds bestyrelse, hvor hans arbejdsplads er hovedsponsor og netop har været med til at støtte blandt andet Alberte Kjær med økonomiske midler.

– Da vi gik ind i det i sin tid, var det fordi man ikke kan alene. Vi har også nogen, der skal præstere i vores virksomhed, og det kan man ikke uden et team bagved, og det samme med Alberte. Vi kan spejle os i det med, at man skal konkurrere i toppen internationalt – det gør vi også hver eneste dag, og siden har vi fulgt Alberte. Vi har haft Alberte ude at fortælle om hendes arbejde, og det har inspireret os. Nu har vi sat kryds i kalenderen, og vi er glade for, at den opbakning vi har givet med sponsoratet, giver resultater, siger Torben Øllegaard-Sørensen.

Ikke forvent en medalje

Fra elevernes side var der mulighed for at stille spørgsmål til Alberte Kjær. Et af spørgsmålene gik på, om hun kan vinde guld. Til det måtte Alberte Kjær komme med en realistisk vurdering.

– Jeg er nok ikke en medaljekandidat. Jeg er omkring nummer 30 på verdensranglisten, og det vil være et stort spring at ligge nummer et, men man ved aldrig. Det kan være, jeg rammer dagen, siger hun med et smil.

Til gengæld har Alberte Kjær, i en del af tiden hvor hun har satset benhårdt på at komme med til OL i Paris, været optimist og virkelig troet på, at det kunne lade sig gøre.

– Jeg troede for alvor på det omkring 2021-22 stykker, hvor jeg vandt min første World Cup og faktisk også var tæt på at komme med til OL i Tokyo, uden at jeg havde haft det som et egentlig mål. Så min træner Boris og jeg satte os ned og talte om, hvad jeg skulle gøre og satte Paris som et mål, forklarer Alberte Kjær.

Netop Boris Bjulver, som Alberte Kjær refererer til, fortæller hun har været en vigtig del af hendes succes.

– Jeg har altid været meget ærlig over for ham, og han kender mig rigtig godt. Det har hjulpet mig rigtig meget, og noget af det vigtigste er, at man er ærlig over for ens træner, siger Alberte Kjær.

Efter at have talt til eleverne i 20 minutters tid var det tid til, at der skulle sættes autografer på en papfigur som moralsk opbakning til Alberte Kjær, som efterfølgende var med til at dele sommer-is ud til talenterne, der kvitterede med et high five samt held og lykke til den fredericianske OL-atlet.

Tømreruddannelsen har taget fart på EUC Lillebælt

0

EUC Lillebælt har ikke altid haft tømreruddannelsen, men siden 2021 har skolen haft hele uddannelsen. I fredags blev skolens nye tømrerafdeling indviet.

Fredag var en festdag på EUC Lillebælt på Teknikervej i Erritsø. I 2023 startede opførelsen af nye faciliteter til tømrerafdelingen, og fredag blev de indviet officielt. Det var kulminationen på et arbejde, der først startede med at få grundforløbet på tømreruddannelsen til EUC Lillebælt og siden med at få hovedforløbet til for at fuldende uddannelsen. Det huskede Morten Lehmann, der er næstformand i Træforeningen, som står bag tømreruddannelsen, tilbage på, da han holdt tale til indvielsen.

– Under covid-19 i 2021 arbejdede jeg hjemmefra som så mange andre, det gjorde, at jeg havde tid indimellem. Jeg fik en aftale med borgmesteren i Fredericia og talte om erhvervsuddannelser og den gruppe, der ikke får en uddannelse. Vi kom til at tale om, at EUC Lillebælt godt kunne bruge lidt flere uddannelser, så på vej tilbage fra mødet ringede jeg til John og sagde, at vi skulle have hovedforløbet. Det sagde John ja til, og så gik han til direktøren Lars og sagde noget til ham, sagde Lehmann og fortsatte:

– Fire måneder senere lå der en ansøgning. Det er ikke stoppet siden da. Vi har sat gang i uddannelsen, og der er bygget Danmarks flotteste og nyeste tømrerhal. Det er også noget af det, vi går op i på erhvervsuddannelser. Der har man været med på beatet her. Jeg er også glad for at høre borgmesteren i Middelfart og repræsentanten fra Fredericia Byråd tale tømreruddannelsen op.

Den nævnte John er John Bruun Lyng. Han er uddannelsesleder på tømreruddannelsen på EUC Lillebælt og kunne godt huske oplevelsen med Morten Lehmann.

– Jeg er meget glad for at stå her. Det var en drøm, vi havde. Vi havde grundforløbet. Vi fik at vide, at vi skulle søge om hele uddannelsen, og det var en fantastisk opbakning at få. Jeg gik op til Lars Middelboe (direktør på EUC Lillebælt) med det samme og bankede på døren. Det har været en fantastisk rejse. Når jeg ser tilbage, er det gået stærkt. Vi har kørt på og har gode kontakter til virksomhederne. Vi har løbet stærkt, og nu står vi med en ny tømrerafdeling, sagde Lyng.

Med åbningen af 1350 kvadratmeter nye faciliteter kan tømreruddannelsen på EUC Lillebælt nu tage imod op til 260 tømrerlærlinge.

Erhvervsministeren undersøger opstramninger over for influencere

0

På baggrund af den seneste tids historier i medierne melder erhvervsminister Morten Bødskov nu ud, at han vil undersøge om lovgivningen over for influencere og deres reklamering skal strammes. Ministeren vil også invitere influencere og brancheorganisationer for fødevarevirksomheder til møde om problematikken med reklamer målrettet børn og unge.

Hver dag bliver børn og unge udsat for massevis af reklamer på de sociale medier. I flere tilfælde er der brugt en influencer som trækplaster, og det gør svært for børn og unge at skelne mellem reklame og underholdning.

I den seneste tid er flere fødevareproducenter og influencere blevet kritiseret for at være i strid med branchens kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn.

Derfor vil erhvervsminister Morten Bødskov nu undersøge, om lovgivningen på området skal strammes endnu mere. Samtidigt vil erhvervsministeren kalde influencere og brancheorganisationer for fødevarevirksomheder til et møde for at understrege vigtigheden af god markedsføringsskik og deres ansvar om trygheden for børn og unge på sociale medier.

Erhvervsminister Morten Bødskov:

– Virksomheder og influcere har et ansvar for at passe på børn og unge. Det står klart i loven, at man skal overholde god markedsføringsskik. Og vi har jo gentagne gange set, hvordan virksomheder går på kanten med markedsføringsloven med reklamer målrettet børn. Det er uacceptabelt. Jeg synes ærlig talt, at det er en glidebane, at børn og unges venner og idoler i form af influencere reklamerer for f.eks. diverse usunde fødevarer. Det handler om, at vores børn og unge kan have et trygt digitalt liv. Derfor vil jeg nu se på, om der er behov for, at vi giver loven en opstramning. Og så indkalder jeg influencere og brancheorganisationer til et møde, så vi kan få en snak om både loven på området og deres ansvar for passe på vores børn og unge.

Bredt flertal enige om milliardaftale for dansk iværksætteri

0

Bredt flertal enige om milliardaftale for dansk iværksætteriRegeringen og et flertal bestående af Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti er enige om en ny pakke for dansk iværksætteri. Aftalen sikrer markant bedre vilkår og et milliardløft til dansk iværksætteri.

Danmark skal være et iværksætterland i verdensklasse.

Det er ambitionen med den nye iværksætterpakke, som regeringen og Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Konservative, Radikale og Dansk Folkeparti netop er blevet enige om.

Med 46 initiativer bidrager aftalen bl.a. til, at det bliver lettere for danske iværksættere at tiltrække kapital, at der bliver færre byrder og mindre bøvl, og at Danmark kan udnytte sit potentiale for at skabe fremtidens erhvervssucceser.

Erhvervsminister Morten Bødskov:

– Danmark skal være et iværksætterland i verdensklasse. Sammen med et bredt flertal af Folketingets partier har vi nu banet vejen for dét mål. Med aftalen sørger vi for, at der bl.a. bliver sat skub i iværksætteriet i hele landet, talenter rykkes frem i bussen og at flere kvinder kan gå efter drømmen om at blive iværksætter. Og så rydder vi op i unødvendige regler og barrierer, så de gode idéer kan komme ud og leve. Jeg er glad for, at så mange partier har været klar til at tage ansvar. Det er med til at sikre vækst og velstand. Det er godt for Danmark.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M):

– Endelig fjerner vi en række af de dummebøder, der i alt for mange år har generet virkelystne mennesker i vores samfund. Først og fremmest gør vi op med den skat, som med god grund er kendt som “skatten fra helvede”, fordi den har pålagt hårdtarbejdende iværksættere fiktive beskatninger i millionklassen af gevinster, som de slet ikke har fået endnu. Nu sikrer vi, at iværksættere og investorer kan have ro i maven og koncentrere sig om at udvikle virksomheden i de første ikke bare fem, men syv år efter børsnoteringen. Vi afskaffer også iværksætterskatten, som har diskrimineret små aktionærer og har været en kæmpe initiativ-dræber. Naturligvis skal de folk, som skaber fremtidens arbejdspladser og rigdom, belønnes højere end dem, der blot lægger sig hjem under dynen og venter på, at murstenene stiger i værdi. Jeg er vanvittigt stolt over den aftale, vi har indgået i dag, som med sine mange fremragende initiativer kommer til at gøre en kæmpe forskel.

Skatteminister Jeppe Bruus (S):

– Jeg er rigtig glad for, at vi i dag har indgået en aftale, der sikrer bedre rammevilkår for at etablere og drive virksomhed i Danmark. Iværksætterne og de mange små og mellemstore virksomheder er med til at skabe arbejdspladser, vækst og velstand til gavn for os alle. Og så spiller de en afgørende rolle i forhold til at finde på og udvikle fremtidens løsninger, der fx skal få os i mål med den grønne omstilling.

Louise Elholm, erhvervsordfører for Venstre:

– For Venstre har det været vigtigt, at det skal være lettere at være iværksætter i Danmark, og at succesfulde iværksættere bliver i Danmark, når de vokser sig store. Derfor gør vi adgangen til kapital og talent nemmere med iværksætterstrategien.

Betina Kastbjerg, erhvervsordfører for Danmarksdemokraterne:

– Det vigtigste er, at vi skaber de bedst mulige rammer for at drive virksomhed i Danmark, og den her aftale er et rigtig godt skridt på vejen. Nu letter vi de administrative byrder for fremtidens iværksættere, så det fremover bliver lettere at skabe vækst – og samtidig sørger vi for, at vores iværksættere ikke drukner i bøvl og papirarbejde. Desuden styrker vi rammevilkårene for iværksættere i landdistrikterne ved at afsætte 1 mia. kr. til vækstlån i landdistrikterne. Det er jeg meget tilfreds med.

Lars Brask, erhvervsordfører for Liberal Alliance:

– Enhver nationaløkonomi er afhængig af innovation og folk, der sætter i værk, og det er denne pakke med til at sikre. Vi er i Liberal Alliance ganske tilfredse med den iværksætterpakke, der er forhandlet på plads, og LA har sammen med en række andre partier sat vigtige fingeraftryk i denne aftale. Vi har blandt andet sikret bedre forhold for iværksættere og investorer i iværksætteri ved at sikre mindre bureaukrati og færre skatter, hvilket giver bedre muligheder og grobund for at starte og investere i iværksætteri. Når man forhandler aftaler som denne, er det altid et spørgsmål om kompromisser. Der er også ting, vi i oppositionen havde ønsket os, som ikke blev en del af den endelige aftale, men det er noget, vi arbejder videre for, så vi kan skabe de mest gunstige vilkår for iværksætteri i Danmark.

Helle Bonnesen, erhvervsordfører for Det Konservative Folkeparti:

– Vi skal leve af den vækst og velstand, som vores virksomheder og iværksættere skaber. Derfor er vi konservative selvfølgelig med i en aftale, som i høj grad har fundet inspiration i forslag, vi selv har præsenteret de seneste år. Når det er sagt, så ærgrer det os, at vi har ventet over 1300 dage på denne aftale, og at ambitionsniveauet så ikke er højere. Vi tager det som et godt første skridt i den rigtige retning.

Katrine Robsøe, erhvervsordfører for Radikale Venstre:

– Endelig skaber vi bedre rammevilkår for alle vores dygtige iværksættere – og den næste generation af iværksættere. I maj 2023 fremlagde Radikale Venstre sammen med Konservative og Liberal Alliance otte konkrete og centrale forslag til en kommende iværksætteraftale. Forslagene er imødekommet af regeringen, ligesom en bred aftalekreds nu har samlet sig om at skabe bedre iværksættervilkår i Danmark. I maj i år opfordrede vi regeringen til at løfte kapital- og skatteambitionerne. Det er også imødekommet i aftalen. Alt sammen er positive skridt i retning af bedre rammevilkår for den næste generation af idéer og velstandsmuligheder i Danmark.

Peter Kofod, finansordfører for Dansk Folkeparti:

– Vi er i Dansk Folkeparti tilfredse med at være med i en aftale, der skaber stærke rammer om iværksætteri i Danmark. Det er vigtigt for vores velstand, vækst og fremtidige arbejdspladser, at flere kommer til at gå iværksættervejen. Vi har i DF under forhandlingerne haft særligt fokus på smv’er og landdistrikterne, og derfor er vi i aftalen meget tilfredse med at have sikret 1 mia. kr. i vækstlån til landdistrikterne og sikret, at der indføres en ny model for medarbejdereje, der betyder, at flere arbejdspladser kan fastholdes lokalt. Samtidig vil jeg også kvittere for, at erhvervsministeren har skabt et forhandlingsrum, hvor vi sammen har kunnet gøre en god aftale endnu bedre.

Mette Reissmann, erhvervsordfører for Socialdemokratiet:

– Socialdemokratiet er glade for den brede og ambitiøse aftale som varigt vil forbedre vilkårene for danskere, der ønsker at blive iværksætter. Vi styrker fødekæden af iværksættere til et robust og produktivt dansk erhvervsliv, der er med til at skabe arbejdspladser. samtidig sikrer vi, at det bliver nemmere at starte virksomhed, uanset uddannelsesbaggrund, økonomisk formåen, livssituation og hvor i landet man bor i landet. Vi forbedrer mulighederne for kvindelige iværksættere, barsels- og dagpengevilkår forbedres, vi prioriterer iværksættere i landets yderområder, og vi styrker iværksættermiljøerne på tværs af alle uddannelser.

Charlotte Bagge, erhvervsordfører for Moderaterne:

– I dag er en fantastisk dag for vores iværksættere, da vi nu gør det markant nemmere at starte virksomhed i Danmark. Vi forbedrer blandt andet adgangen til kapital, reducerer bureaukratiet og fjerner unødvendige skatter, herunder iværksætter- og fantomskatten, som har været nogle af Moderaternes mærkesager. Resultatet er markant bedre rammevilkår for vores iværksættere. I Moderaterne mener vi det, når vi siger, at vi er ambitiøse på Danmarks fremtid. I dag tager vi det første skridt mod en mere bæredygtig og dynamisk iværksætterkultur.

Med aftalen afsættes ca. 2,2 mia. kr. i årene 2024-26 og ca. 1,2 mia. kr. om året fra 2027 og frem.

Magten rykker tættere på

Magten rykker tættere på

0
I sidste uge begyndte vi nedtællingen ved nummer halvtreds. Nu fortsætter den, og noget forandrer sig undervejs. Jo længere op ad listen vi kommer,...