Turismen spiller en afgørende rolle i Destination Trekantområdet, hvor otte ud af ti borgere mener, at turismen har flere positive end negative konsekvenser for lokalområdet. Denne positive opfattelse gør sig også gældende i Fredericia Kommune, hvor Susanne Eilersen (O), formand for Bosætning og Turisme samt viceborgmester, har en klar vision for, hvordan turismen skal udvikles i byen og området, alternativet er butiks- og restaurationsdød.

Turisme er vigtigere end nogensinde for Fredericia, og den vil spille en større rolle på sigt, både for hoteller, restaurantioner, caféer og butikker, men også for byens udvikling i fremtiden. Godt 79 procent er meget positive over turismen i Fredericia, det glæder Susanne Eilersen, der giver sit bud på hvorfor. Hun har selv en baggrund hotelbranchen gennem mange år, og derfor er hun også stolt over den udvikling, som hun ser i Fredericia i disse år.

– Jeg tror, at flere ting spiller ind. Vi har måske ikke helt så mange koncentrerede turister, som man har i storbyen. Vi ved godt, at når man bor lidt uden for de store byer som Fredericia, så har man brug for turister for at kunne opretholde caféer, restauranter og butikker. Det er simpelthen essentielt for at fortsætte med at være en handelsby. Vi skal derfor i løbet af året sørge for, at der kommer turister til, alternativt ville endnu flere butikker og restauranter lukke. Det kan borgerne se, og det viser rapporten også her, hvor de udtrykker stor tilfredshed med turismespørgsmålet, siger Susanne Eilersen.

Samarbejde med erhvervslivet virker og giver resultater

Fredericia Kommune arbejder strategisk for at styrke turismen ved at fremhæve byens unikke kvaliteter, det sker i samarbejde med Experience Fredericia og Destination Trekantområdet. Susanne Eilersen er heller ikke i tvivl om, at byens historie betyder meget i den kontekst.

Sommerrock i Fredericia. Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen, Fredericia AVISEN.

– Fredericia Kommune har lavet en turismestrategi, hvor vi arbejder med en række parametre, der skal sælge Fredericia. Det gælder vores magiske natur med en strand midt i byen, men også historiens vingesus med Nordeuropas bedst bevarede voldanlæg. Vi kan byde på meget, men vi har ikke været gode til at fortælle det. Det gør vi noget ved. Vi sætter også en række ekstra aktiviteter i gang i løbet af sommer- og juleperioden, i øvrigt i samarbejde med Experience Fredericia, siger Eilersen og tilføjer:

– Vi er samtidig blevet en del af Destination Trekantområdet. De hjælper os med international anerkendelse og får løftet opgaven med at trække internationale turister til vores område. Den opgave kan vi ikke løfte selv.

Fredericia er en by med mange facetter, hvor man både kan mærke historiens vingesus og nyde den moderne kultur. Men det kræver en strategisk indsats at vække byens fulde potentiale. Derfor arbejder kommunen tæt sammen med Experience Fredericia for at skabe unikke oplevelser, der tiltrækker turister fra nær og fjern. Ved at kombinere lokale aktører som hoteller, restauranter, Bridgewalking og events, skaber de en symfoni af oplevelser, der gør Fredericia til et must-see:

– Vi arbejder løbende på at gøre det bedre. Vi arbejder strategisk sammen med Experience Fredericia af flere årsager i almindelighed, men i særdeleshed fordi størstedelen af vores turister er erhvervsturister. Experience Fredericia startede med at gå sammen med en række hoteller, og nu er spisesteder, Bridgewalking og andre eventfolk kommet med ind over, og sådan skal det være. Vi kan ikke selv løfte den opgave. Det gør de, og de gør det i øvrigt rigtig godt med pakkeløsninger, der gør det interessant for turisterne at komme her, fortæller viceborgmesteren og uddyber:

– Vi ved godt, at vi ikke er en typisk turistdestination, fordi vi ikke har sommerhuse i samme grad som andre kommuner, men vi er blevet gode til det, vi kalder 4-dages-turister. Dem, der bliver over weekenden, men også endagsturisterne. De opgaver med at få dem hertil, får vi hjælp til af Experience Fredericia, og det er en stor del, at de løfter det.

Fredericia har potentialet til at opnå meget mere de kommende år

Eilersen er vild med Fredericia, der ifølge hende summer af liv med sin rige kulturarv, pulserende restauranter og levende teaterscene. Byen ønsker at byde endnu flere velkommen som faste beboere. Med en bosætningsstrategi på tegnebrættet er visionen klar: At give indpendlere en smagsprøve på byens unikke charme gennem arrangementer, ture og teateroplevelser. Ved at skabe rammerne for en levende hverdag og samtidig vise byens muligheder og historiske perler, håber Fredericia Kommune at overbevise flere om, at deres fremtid ligger her:

– Vi har også lavet en bosætningsstrategi, hvor vi skal have lavet nogle handleplaner. Det kræver investeringer. Fredericia har utroligt mange indpendlere til kommunen, og det skal vi udnytte ved at lave en række arrangementer, ture og lignende, hvor de kan se teaterstykker, spise på restauranterne, se byens historie og se de grunde, vi har til salg. Det skal vi tilbyde de mange mennesker, der arbejder i vores område. Det kan være, at selvom de har familie og et dejligt hus i en anden by, så kan vi byde på noget andet, og det kunne være interessant at kigge til Fredericia, lyder det fra formanden.

Fredericia stræber efter at bevare sin magiske natur og samtidig byde gæster velkommen fra hele verden. Derfor har kommunen iværksat tiltag for at beskytte miljøet, såsom affaldsspande og shelters, så skraldet holdes væk fra naturen. Byen mærker også de globale udfordringer, der påvirker krydstogtsturismen, men med moderne løsninger som el-tilslutning og landstrøm er Fredericia Havn godt rustet til fremtiden. Byen står klar til at modtage skibene, der bidrager til det lokale handelsliv og glæder sig over at have en havn med den nødvendige dybde til de store skibe:

– Rapporten viser, at der, hvor vi ser den største bekymring, er på miljø- og naturområdet. Derfor sørger vi også for at lave ruter, stier og affaldsspande, så vi sikrer, at skraldet ikke havner i naturen. Vi har også en række shelters i områderne, hvor man kan opholde sig uden at udøve ”vold” på den udfordrede natur. I forhold til krydstogtsturisme har vi set en nedgang i antallet af skibe i havnen efter Ukraine-krigen. Men Fredericia Havn kommer med el, og de nye skibe, der bliver bygget, kommer med landstrøm, hvilket de kan bruge, når de ligger i havn. Krydstogtsskibe er en gevinst for byens handlende, og vi er en af de få havne, der har en dybde, der gør det muligt at have dem, forklarer hun.

Arkivfoto.

Billund står som en dynamisk magnet for børnefamilier fra hele verden, men Fredericia har sin egen charme og unikke tilbud, der komplementerer områdets hovedattraktion. Med sin rige natur og fængslende historie kan byen let blive et spændende pitstop for Billund-gæster, der søger noget andet end legoklodser. Fredericia tager også imod voksne besøgende med åbne arme og byder på et væld af kulturelle oplevelser inden for musik, teater og kunst. Susanne Eilersen understreger vigtigheden af samarbejdet i Destination Trekantområdet og glæder sig over synergierne:

– Der er ingen tvivl om, at rapporten viser, at Billund er motorvejen i destinationssamarbejdet. Det skal vi ikke være kede af. Når det regner på præsten, så drypper det på degnen. De synergier kan vi godt få gode ting ud af. Det er meget børnefamilierne, der gæster Billund, hvor vi med vores natur- og historiefortælling har mange ting at byde på. Der kan vi være en afstikker i forhold til Billund-gæsterne, der kommer en dag eller to for at opleve noget andet. Vores naturoplevelser tiltrækker gæster. Derudover har vi et voksensegment, hvor børnene er flyttet hjemmefra. Vi har i den forbindelse rigtig meget kultur at byde ind med, både i forhold til musik, teater og oplevelser. Så vi skal ikke være kede af, at Billund har førertrøjen. Det har vi faktisk glæde af i Fredericia, mener Susanne Eilersen, der også glæder sig til fremtiden, hvor et nyt fæstningscenter forhåbentligt ser dagens lys.

Fredericia er rig på historie, og selvom bymuseet er en populær destination for mange turister, så vil et Fæstningscenter tiltrække tusinder af gæster, mener Eilersen. Foto: AVISEN

Fredericia har store planer for fremtiden med et nyt fæstningscenter på vej, der skal fungere som en kulturel motor for hele Syddanmark. Susanne Eilersen ser dette som en fantastisk mulighed for at skabe et større samarbejde med museer i hele regionen. Kombinationen af den historiske arv, et nyt museum og partnerskabet i Destination Trekantområdet vil løfte Fredericia til nye højder. Det fælles destinationssamarbejde giver turisterne en større oplevelsespakke, hvor de kan nyde alt fra natur og historie til kultur og erhvervsturisme. Med et blik på fremtiden og det stærke fundament i erhvervsturismen deler Eilersen her sine tanker om byens lyse udsigter:

– Om 4-5 år bliver et nyt museum et trækplaster. Det skal vi udnytte allerede i dag. Et nyt fæstningscenter vil blive en motor for hele Syddanmark og for Fredericia. Vi kan samarbejde med de andre museer, hvor gæsterne besøger Odense og Varde også som eksempel, siger hun og fortsætter:

– Opsummeret er det nye museum det største trækplaster i fremtiden. Det er der ingen tvivl om. Fremtiden er derfor også lys med destinationssamarbejdet. Det virker for os; vi står bedre, end da vi var alene og tidligere samarbejdede over bæltet. Der blev vi glemt. Her kan vi byde ind med vores styrker og få assistance på de andre områder. Erhvervsturismen er vores styrke, grundet det arbejde som Business Fredericia og Experience Fredericia har leveret. På de andre parametre er motoren kommet op i fjerde gear grundet det frugtbare samarbejde med destinationen, hvor turisterne får en større oplevelsespakke, hvor man ikke er på ferie i den ene eller den anden by, men i hele destinationen, og det virker.

Er der udfordringer set med dine øjne i forhold til turismen i Fredericia på nuværende tidspunkt?

– Vi skal samtidig blive bedre til det, vi kan kalde rent basic, nemlig at have en ren og pæn by, hvor infrastrukturen også er god og virker. Vi skal blive endnu bedre til at formidle, hvad vi har omkring os, bruge Lillebælt mere og give mere gas, slutter Susanne Eilersen, Formand for Bosætning og Turisme i Fredericia Kommune.

Læs rapporten her