At fylde den rette mængde motorolie på din bil er en vigtig del af vedligeholdelsen. Smøremidler beskytter nemlig de bevægelige dele af motoren imod slid og korrosion samt vasker snavs væk. Men ligesom brændstof og mange andre varer er motorolie ikke just blevet billigere i løbet af de sidste par år – og hvis du også skal have råd til at dække de mange andre stigende udgifter uden at gå på kompromis med vedligeholdelsen af din bil, er det om at vide, hvordan du kan spare. Et godt sted at starte er at finde ud af, hvad du kan gøre for at få den olie, du allerede betaler for, til at holde længere.

Hvilke forskellige typer motorolie findes der?

Før du kan finde ud af, hvor du kan spare, er det selvfølgelig vigtigt at være bevidst om, hvad du bruger dine penge på til at begynde med. For motorolie er ikke bare motorolie, og køber du det forkerte, vil du sandsynligvis være nødt til at skifte den meget oftere og måske endda betale mere, end du burde. Nedenfor vil vi baseret på information om typer motorolie fra siden autodoc.dk kort gennemgå nogle af de forskellige slags smøremidler – men besøg endelig siden selv, hvis du vil dykke længere ned i stoffet.

Olier til forskellige motortyper

Akkurat ligesom med benzin kræver forskellige motorer også forskellige smøremidler. Derfor findes der naturligvis både motorolie beregnet specifikt til benzinmotorer (markeret med bogstavet S ifølge API-klassifikationen) og dieselmotorer (markeret med bogstavet C). Derudover kan du også købe universalolier, som tolereres af begge slags motorer (markeret med både S og C), hvis det giver mening for dig.

Sæson, viskositet og basebeholdning

En anden faktor, du skal tage i betragtning, er om din olie er sæsonbestemt eller til hele året. Selvom der både findes sommer- og vinterolie, kan du også vælge at købe helårsolie – og hvis det passer til din bil, kan det spare dig en masse besvær og udskiftning. Der er også forskel på, hvor tyk olie din motor har brug for, hvorfor du kan få motorolie med meget forskellig viskositet. Olierne kan derudover også have mange variationer af basebeholdninger. Disse har alle både fordele og ulemper: F.eks. er petroleumsolier billige, men har den ulempe, at du risikerer fordampning og fortykning i koldt vejr og ophobning af slam ved overophedning. Omvendt har syntetiske olier lang levetid og beskytter effektivt mod korrosion, men er til gengæld i den dyre ende.

Vær opmærksom på symboler

Sidst, men ikke mindst skal du også holde godt øje med, hvad der står af forkortelser og symboler på motorolien. Disse kan fortælle dig, hvilken årgang og type af bil, motorolien er egnet til – og det er vigtigt at vælge en, der passer til din bil. Olier markeret med SF og SG passer bedst til ældre biler fra 1980’erne, SH passer til biler fabrikeret efter 1994 og SL til multi-ventil turboladede motorer fra efter 2000.

Forringelse af olien: Det skal du holde øje med

Det er dog ikke helt nok blot at vælge den rigtige motorolie. Det kan også gøre stor forskel for dens holdbarhed, hvordan du behandler den. Selvfølgelig mister al olie med tiden egenskaber, og du vil skulle fylde på uanset hvad – men du kan gøre meget for at gøre intervallerne imellem skiftene længere.

Først og fremmest skal du selvfølgelig ikke sabotere din olieschancer for at virke på forhånd ved at blande den med en anden. Det kan nemlig resultere i, at uopløselige aflejringer dannes på motorens vægge. Derfor anbefaler vi altså, at du holder olier af forskellige typer og mærker adskilt i forbindelse med skift.

Prøv også at vænne dig af med kørevaner, der forkorter motoroliens levetid. Hvis du f.eks. ofte starter en benzinbil fra kold, øger du risikoen for oliefortynding. Benzin blandes herved med motorolien og forbrændes pga. oliens lavere temperatur ikke fuldstændigt – hvilket fortynder olien, så viskositeten ændres og standen stiger. Bilen bør heller ikke køre i tomgang for ofte, da det også forringer oliens kvalitet.

Hvornår og hvordan skal du påfylde motorolie?

Som tommelfingerregel anbefales det at skifte olie i hvert fald én gang årligt uanset hvad – og ca. efter 10.000-15.000 km i gennemsnittet eller 6.000-8.000 km under hårdere belastning. Derudover bør du ca. efter 1.000 km tjekke, at oliestanden er mellem de to mærker på din oliepind – og hverken under eller over. Overfyldning kan få olien til at skumme og forringe dens effekt, hvilket kan føre til motorskader. Når du vil tjekke din oliestand, bør du parkere bilen plant, varme motoren op til driftstemperatur og slukke den. Fem minutter efter kan du tage målingen.

Hvorvidt du selv bør skifte motorolie afhænger af dine evner og hvad du føler dig tryg ved. Er du i tvivl, kan du altid få hjælp på et værksted. Men har du selv mod på det, findes der masser af pålidelige guides til processen: F.eks. finder du solid, troværdig information om skift af motorolie i artiklen actualidadmotor.com. Her handler det også om at holde på et plant underlag og lade motoren køle ned. Herefter skruer du drænproppen af bundkarret og har en beholder klar til at tømme olien over i. Husk også at installere et nyt oliefilter og bruge lidt af olien til at smøre O-ringen – hvorefter du kan hælde resten i, indtil det når den ønskede højde på målepinden.