Vejdirektoratet afholdt onsdag fra kl. 16:00 – 17:30 et borgermøde på Hotel Kryb i Ly Kro i Fredericia. Mødet havde fokus på en potentiel etablering af en støjskærm langs sydsiden af motorvej E20 i Taulov. Stemningen blandt de fremmødte var skeptisk og nervøs.

Omkring 50 lokale beboere deltog, deres ansigter præget af en vis skepsis, uden tvivl grundet tidligere erfaringer med lignende projekter.

Foto: AVISEN

Fra Vejdirektoratet deltog projektchef Ulrik Larsen, senior projektleder Mette Menne Vikjær og chefkonsulent Jakob Fryd. Det viste sig, at borgerne havde mange spørgsmål og bekymringer, som de gerne ville have adresseret.

– Vi er her for at lytte og for at forklare vores planer. Beslutningen om at anlægge projektet om udbygning af motorvejen ved Kolding er allerede truffet, og det gamle projekt skal opdateres. Det er nu sendt i høring, sagde Larsen.

Ulrik Larsen lagde ud med en præsentation af Vejdirektoratets “Infrastrukturplan 2035”, der bl.a. omfatter en beslutning om at udbygge motorvejen ved Kolding. Han forklarede, at før det arbejde kan begynde, skal det tidligere projekt opdateres, noget der nu er sendt i høring. Ifølge Larsen, er der bevilget 631 millioner kroner til det samlede projekt, inklusiv en mulig støjskærm i Taulov, som forventes at koste omkring 44,8 millioner kroner.

Hvad angår støjskærmen, så var borgerne særligt interesserede. Et af de mest stillede spørgsmål var, om støjmuren kunne blive forlænget. Vejdirektoratet opfordrede alle til at skrive deres forslag og ideer til dem.

Spørgsmålene var mange. Blandt andet fra manden på billedet. Foto: AVISEN

En i salen tog ordet og spurgte: Har man overvejet at lave støjværn i midterrabatten?

Svaret på spørgsmålet tog Jakob Fryd sig af.

– Vi har foretaget beregninger. Det er forskelligt, om man får noget markant ud af det. Vi planlægger et projekt i København, hvor der indgår støjskærm i midterrabatten. Så, ja, vi har overvejet det, og det er noget, vi vil fortsætte med at undersøge.

Tommy Rachlitz Nielsen ser gerne der etableres en støjskærm. Foto: AVISEN

Formand for Klima-, Energi- og Miljø-udvalget, Tommy Rachlitz Nielsen (C), var også til stede og tog ordet mod slutningen af mødet.

– Støj er ekstremt generende. Vi har sendt et brev til ministreren, hvor vi opfordrer til at nedsætte hastigheden fra Lillebæltsbroen, da der er så meget fokus på støj. Vi er glade for, at der kigges på støjskærme. Min forvaltning forbereder et høringssvar, og det håber jeg også, at I andre her gør, sagde Rachlitz.

Vejdirektoratet gjorde det klart, at de værdsatte borgernes feedback og aktivt opfordrede alle til at deltage i høringsprocessen. Med borgernes tydelige skepsis og Vejdirektoratets åbne lydhørhed, står det klart, at den kommende tid vil være præget af en dybdegående og vigtig dialog.

Foto: AVISEN

Stemningen efter mødet var præget af en blanding af lettelse og fornyet mistro. For mange af de lokale beboere var mødet en mulighed for at udtrykke deres bekymringer og få svar på presserende spørgsmål. For Vejdirektoratet var det en chance for at engagere sig med de mennesker, deres beslutninger vil påvirke mest direkte.