Per Lykkegaard fra CCPIP er glad. Kunderne har taget godt imod computerbutikkens nye lokation i Danmarksgade. Trods regn, vind og andre udfordringer på åbningsdagen, er han ikke i tvivl om, at det er det helt rigtige for CCPIP at blive en del af gågademiljøet i Fredericia.

Siden CCPIP slog dørene op i Danmarksgade er det gået rigtig godt. Kunderne er glade for den nye lokation.

– Vi synes, det er gået godt. Vi slog dørene op første gang den 15. juli, og ramte en dag, hvor det regnede som en gal. Det vil sige, at den menneskemængde, som vi håbede på kom, ikke mødte frem, men til gengæld så havde vi stadigvæk en rigtig fin åbningsdag, hvor vi havde 25 gæster overnattende ude foran i gågaden, det var rigtig flot, husker Per og fortsætter:

– Det er et stunt at åbne sådan. Et stunt, der er gået igen nogle gange. Det fungerer efter planen, det trækker en masse folk til, og det giver selvfølgelig en masse omtale. Det er egentlig det, der også var ideen med det. Vi skulle ligesom gøre opmærksom på, at vi også var flyttet herom. Det var rigtig sjovt. Folk havde det hyggeligt herude heldigvis, der var lidt med nogle toiletforhold, der kneb lidt, men det fandt man ud af i løbet af natten og så videre.

Flytningen af computerbutikken var en nødvendighed for at genoplive virksomhedens tilstedeværelse i byen. Flytningen allerede har givet pote. I dag kommer kunderne direkte ind fra gaden, hvor de før kom til butikken, fordi de havde et ærinde. Den ændring er Per Lykkegaard meget tilfreds med.

– Vi var lidt ved at dø deromme, vi så det lidt som “Udkants Fredericia”. Det vil sige, at den mængde folk, der kom omkring forretningen i Købmagergade var meget aftagende. Det var også en af grundende til, at vi selvfølgelig skulle flytte herom. Vi skulle se, om der ikke kunne ske noget mere heromme. Det gør der også, heldigvis. Det var planen, og der kommer flere her. I vores tidligere rammer var det sådan lidt, at folk vidste, vi var der. De kom kun fordi de vidste, at vi var der. Her ser vi også nogle kunder, som kommer ind direkte fra gaden, eller så kommer de og snuser lidt, og kommer igen senere og så videre. Vi får langt flere kunder ind i butikken nu end tidligere, siger Lykkegaard.

Ejeren af CCPIP reflekterer over de første måneder i butikkens nye lokation med en blanding af strategisk indsigt og optimistisk intuition

– Ikke alene håbede vi på succes; vi havde faktisk strategisk planlagt det. Tre måneder er gået siden, vi åbnede, og selvom vi har navigeret i en ferieperiode, som også inkluderede et kongeligt besøg, har det været udfordrende at kvantificere vores fremskridt præcist. Men min intuition fortæller mig, at vi er på rette spor, og jeg er fortrøstningsfuld for fremtiden. Selvom, der var en risiko involveret, virker det til, at vi klarer os godt. Opstarten faldt sammen med vores traditionelt rolige periode, som er ferietiden. Nu ser vi et opsving i aktiviteten. Folk vender tilbage for at prøve udstyr, hvilket bringer liv i butikken. Generelt er der sket meget i Fredericia, Dronningen har endda været forbi, forklarer Lykkegaard.

Når Per Lykkegaard spørges til, hvordan markedet påvirkes udefra, så spiller flere ting en rolle, men den fysiske butik har store muligheder.

– Naturligvis oplever vi kunder, der nøje betragter vores varer og priser – en kritisk faktor i enhver købsbeslutning. De vejer ofte mulighederne, velvidende at de måske kunne spare 50 kroner online. I sådanne øjeblikke er vi klar til at engagere os og finde en løsning, som for eksempel at dele prisforskellen. Det skaber en værdi, der rækker ud over besparelser alene. Mange af vores kunder værdsætter muligheden for at erhverve deres varer omgående, at nyde sikkerheden ved personlig rådgivning og direkte at kunne stille spørgsmål om produktets funktioner. Dette er vores fortrin i forhold til e-handel – den taktile oplevelse og forsikringen om kvalificeret support. Pris er en faktor, men den personlige service og garanti vi tilbyder, lokker mange til at vælge os frem for et anonymt køb på nettet, siger Per Lykkegaard.

Om lidt er det Black Friday igen, og særligt de elektroniske varer er popolære denne dag. Men Per Lykkegaard er ikke tilfreds med dagen, som han mener er blevet misforstået.

– Desværre har Black Friday udviklet sig til en kilde til frustration, idet mange misforstår hensigten bag dagen. Forbrugere forventer ofte store nedsættelser på de nyeste produkter, men traditionelt har Black Friday handlet om at skabe attraktive tilbud på varer, som har været længere tid på hylderne. Det oprindelige koncept bliver yderligere udfordret af tendensen til at udvide begivenheden til en hel ‘Black Week’ eller endda ‘Black November’, hvilket kan hæmme salget, da kunderne afventer disse tilbudsdage. Dette fænomen har vi observeret de sidste par år, hvor handlen bogstaveligt talt har ligget stille indtil selve Black Friday. Det kan føre til skuffelse for kunderne, som ikke finder de tilbud, de havde forventet. Selvom jeg personligt er ambivalent overfor Black Friday, er det en fast del af detailhandlen, og vi tilpasser os derfor med tilbud, der møder vores kunders forventninger, siger Per Lykkegaard.

Heldigvis er der andet en Black Friday. CCPIP lever af god rådgivning og vejledning.

– Vores kernekompetence ligger i personlig vejledning. Vi stræber efter at skabe en atmosfære, hvor kunderne føler sig sikre og støttede i deres valg. En væsentlig del af vores service er at sælge nye computere, hvilket er en meget personlig proces for mange. Vores kunder sætter pris på assistance til at overføre data og indstillinger fra deres gamle enheder til de nye. Det sikrer vi i et trygt og pålideligt miljø, hvor kundens privatliv og sikkerhed er i højsæde, slutter Per Lykkegaard.

CCPIP ligger i dag i Danmarksgade, og den centrale placering har allerede givet pote.