5.9 C
Copenhagen
lørdag 13. december 2025

Undvegen fange anholdt

0
(Foto: Aarø)

Syd- og Sønderjyllands Politi har eftersøgt undvegen fange, der blev anholdt i København i går

Syd- og Sønderjyllands Politi efterlyste onsdag den 10. juli en undvegen fange. Han er nu anholdt.

Den 50-årig mand, der var indsat i Renbæk Fængsel ved Skærbæk i Sønderjylland, undveg mandag den 8. juli klokken 19.21 fra Psykiatrisk Afdeling Aabenraa. Han blev mandag klokken 15.09 anholdt i København.

Den undvegne fange blev anholdt af Københavns Politi, hvorefter Kriminalforsorgen har overtaget sagen.

Kommune ser ikke problemer i farligt vejkryds

0

I krydset ved Indre Ringvej og Vesterbrogade i Fredericia er der ofte ved at opstå farlige situationer, især for cyklister, der kommer fra Indre Ringvej. Til trods for flere meldinger om potentielt farlige situationer, fastholder Fredericia Kommune, at cykelstien i området ikke udgør et problem.

Flere gange inden for de seneste måneder har AVISEN både set hændelser i krydset og fået henvendelser omkring det. Særligt i morgentrafikken og igen om eftermiddagen, hvor børn skal til eller fra skole, og voksne til og fra arbejde, opstår der farlige situationer. Cyklister rapporterer om gentagne episoder, hvor bilister ikke overholder vigepligten, hvilket resulterer i nærved-kollisioner og risikable manøvrer. Dette skaber en følelse af utryghed blandt de cyklister, der dagligt benytter ruten. Mange opfordrer kommunen til at tage problemet alvorligt og implementere nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.

Situationerne opstår særligt, når biler skal i højresvingsbanen, når de kommer fra den nordlige del af Indre Ringvej og skal til højre ad Vesterbrogade i retning mod jernbanebroen ved Fredericia Banegård. I mellem venstre- og ligeudbanen og højresvingsbanen er nemlig cyklisterne. Det betyder, at cykler og biler potentielt krydser hinanden, og bare ét øjebliks uopmærksomhed kan forudsage en farlig situation, og sådanne situationer opstår ofte på strækningen.

Biler og cyklister skal krydse hinanden for at komme hen i den rigtige vejbane. Det giver ofte farlige situationer. Foto: AVISEN

Kommune afviser kritik

Den nuværende løsning med en cykelbane placeret mellem de to kørebaner er usædvanlig og ses sjældent i trafikplanlægningen. Trods kritik og bekymringer fra borgerne har Fredericia Kommune ingen planer om at ændre denne opbygning. Kommunen fremhæver, at cykelbanen er designet i overensstemmelse med gældende standarder og regler, og at løsningen er blevet godkendt af relevante myndigheder. De mener, at denne konfiguration er sikker og hensigtsmæssig, selvom den skaber potentielle konflikter mellem cyklister og bilister i krydset. På trods af de gentagne meldinger om farlige situationer fastholder kommunen, at infrastrukturen ikke udgør et problem.

Løsningen med cykelstien mellem ligeud- og højresvingsbanen fremgår som en godkendt udformning i håndbogen for krydsudformninger i byen.

– Det er ikke en løsning, vi har anvendt ret tit, men det er en veldokumenteret løsning, siger civilingeniør hos Vej og Park i Fredericia Kommune, Nicolai Bay, til AVISEN.

Figur fra Fredericia Kommune, der viser, hvordan et sådan kryds er udformet.

Bay kan ikke oplyse, hvorfor man valgte den nævnte løsning i sin tid, da krydset blev udformet som det er nu. Til gengæld mener Nicolai Bay ikke, at det er et farligt kryds ud fra statistikken.

– Der har kun været et uheld de seneste fire år med en cyklist i den omtalte cykelbane. Så det er ikke en udformning, der ser problematisk ud, slutter Nicolai Bay.

Dermed ser det ud til, at der fortsat i fremtiden kan opstå farlige situationer i krydset ved Indre Ringvej – Vesterbrogade. På trods af de eksisterende bekymringer fra borgere, og selvom der kun er registreret få uheld, er der stadig en potentiel risiko for, at bilister og cyklister kan komme i konflikt med hinanden. Uden ændringer i den nuværende infrastruktur eller yderligere sikkerhedsforanstaltninger, vil det fortsat være et sted, hvor trafikanter skal være ekstra opmærksomme for at undgå ulykker.

Før sejlskibenes store Fyn Rundt-fest: Også grund til bekymring for fremtid

0

Desværre forsvinder stadig flere af de gamle, bevaringsværdige træskibe, siger stævneleder Jan Jay Brun Jensen, Svendborg.

Midt i glæden over, at årets Fyn Rundt-sejlads samler mere end 50 sejlskibe med 650 medsejlere om bord, udtrykker stævneleder Jan Jay Brun Jensen, Svendborg også en bekymring for fremtidig bevaring af den sejlende kulturarv:

– Tendensen er desværre stigende. Antallet af skibe siver langsomt. De går til. Ligger måske og forfalder i et hjørne af en havn. Det kan være fordi ejerne ikke har økonomi eller kræfter til at holde dem eller måske har mistet interessen. Det er trist, når ophugning så bliver den sidste udvej. De bevaringsværdige brugs-skibe er jo en meget vigtig del af en søfartsnations sejlende kulturarv.

Fyn Rundt skal ifølge stævnelederen også ses som et aktivt bidrag til den nødvendige indsats for at bevare sejlskibene til glæde for mange. Sejladsen synliggør skibene på flotteste vis:

– Vores mange hundrede medsejlere og de tusinder af gæster i havnene vil opleve, at her er noget interessant, smukt og værdifuldt at passe på for fremtiden, siger Jan Jay Brun Jensen.

Formand for Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe, Andrea Gotved, København glæder sig over at se stadig flere unge medsejlere:

– Det er fantastisk. Vi gør, hvad vi kan for at holde på dem. Det er de unge, som skal videreføre det kæmpearbejde, der allerede er lagt. De er en super-resurse at få om bord. På de enkelte skibe håber man at kunne tænde de unges kærlighed til de gamle skibe og måske finde en fremtidig besætning, et medlem af foreningen eller nye frivillige, siger Andrea Gotved.

Sejladsen Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe samler i år mere end 50 fartøjer og 650 aktive medsejlere.

Skibene i denne 42. Fyn Rundt samles i Bogense søndag den 21. juli. Mandag morgen skydes kapsejladsen i gang. Fredericia er første anløb. Inden finale og præmiefest i Svendborg fredag den 26. juli er flåden af flotte sejlskibe også blevet festligt modtaget på kajerne i Assens, Haderslev og Faaborg.

Selvom der kæmpes bravt under de fem etaper, er ånden i kapsejladsen venskabelig. Skibene kommer fra fem lande og skydes af sted i klasser. Blandt de største er tremasterne LOA, Fylla, Northern Grace og Den Store Bjørn. I næststørste klasse sejler bl.a. Nationalmuseets galease, den motorløse Anna Møller samt ketchen Yokun, der sidste år vendte hjem til Strynø efter en jordomsejling.

Til landkrabber med mod på havluft i håret sælger nogle af skibene både endagsture eller billetter til hele sejladsen.

Sejlskibenes aktuelle sejlads og placering kan følges via www.fyn-rundt.dk.

Bugtaleshow bragte latter og glæde i sommerregnen

0

I dag blev Fredericia beriget med en sjov og underholdende forestilling på rådhuspladsen, hvor den kendte bugtaler Sine optrådte sammen med sin frække dukke, Rikke. Sine, der er anerkendt som en af Danmarks bedste bugtalere, formåede at tiltrække en betragtelig mængde børnefamilier trods det regnfulde vejr.

Sine var blevet hyret af Visit Fredericia som en del af byens sommeraktiviteter, hvilket gjorde showene gratis for publikum. Der blev optrådt to gange i løbet af dagen, klokken 10:00 og 12:00, og begge shows tiltrak et ivrigt publikum, der var klar til at blive underholdt.

Forestillingerne var en kombination af Sines imponerende bugtalekunst, frække bemærkninger fra dukken Rikke, og interaktioner med publikum. Børnene var særligt begejstrede, og en heldig dreng fik endda chancen for at komme på scenen. Han bad om et ballondyr, specifikt en kameleon. Dette gav Sine en udfordring, men hun improviserede hurtigt og lavede en ballonhund, som hun præsenterede som en “hund-kameleon”. Drengen accepterede denne kreative løsning med et stort smil.

Trods regnen formåede Sine at skabe en uforglemmelig oplevelse for de fremmødte. Hendes dygtighed som bugtaler og evne til at engagere publikum gjorde showet til en stor succes. Børnefamilierne forlod rådhuspladsen med smil på læben og glade minder fra en dag fyldt med latter og underholdning.

Sine, der er kendt som en af Danmarks bedste bugtalere, har gennem årene skabt et navn, der er synonymt med super underholdning for både børn og voksne. Med sin charmerende og frække dukke, Rikke, har hun formået at bringe latter og glæde til utallige arrangementer landet over. Sine har optrådt i stort set alle hjørner af Danmark og har været en fast bestanddel på scenerne fra små private fødselsdage til store festivaler som Langelandsfestivalen, hvor hun har underholdt hundredvis af børn.

Sines bugtalershows er kendt for deres medrivende humor og kant, hvor hendes dukker ofte siger de ting, man normalt ikke må sige. Dette resulterer i en unik form for underholdning, der får både børn og voksne til at grine, til tårerne triller ned ad kinderne. Hun leverer underholdning på første klasse – uansvarlig, umoralsk og utroligt morsom.

Selvom mange har haft glæden af at opleve Sine live, er der stadig mange, der først og fremmest kender hende fra hendes optrædener i diverse tv-programmer. Hun har været med i populære shows som “Børnenes 1’er”, “Rundfunk”, “Go’ Aften Danmark” og “Sommer Summarum”, hvor hun hver gang har leveret bugtalerkunst af højeste kvalitet. Denne mandag var det dog i Fredericia, at hun blev kendt, og undervejs i showet kom flere og flere til Rådhuspladsen.

Udbredt praksis blandt sportsfolk skader både deres præstation og sundhed

0

Det er en populær praksis blandt elitesportsfolk at skære drastisk ned på kalorieindtaget for at tabe sig op til konkurrencer. Men ikke alene får ’slankekuren’ dem til at præstere dårligere, det skader også deres immunsystem. Det konkluderer et nyt studie fra Københavns Universitet.

Om det er svømmere, roere eller løbere, der er udtaget til OL, eller ryttere, der gør sig klar til Tour de France, så har den ’rigtige’ vægt i årtier været et stort fokuspunkt for mange elitesportsfolk. Enten for at tage sig skarpest ud, når de skal vise sig frem i badedragt eller trikot, eller fordi de gerne vil kunne dyste i en bestemt vægtklasse. Men også i den tro, at vægttab får dem til at præstere bedre rent sportsligt.

Derfor er det et udbredt fænomen blandt atleter – især inden for udholdenhedssport som løb, svømning, cykling og roning at spise for lidt i tiden op til konkurrencer.

– Især blandt kvindelige udholdenhedsatleter er det en stor problematik. Rigtig mange atleter har et stort fokus på vægt i deres respektive sportsgrene. Derfor har de tendens til at gå ind i kortvarige, men ret kraftige vægttabsperioder med forventning om, at de så vil præstere bedre, siger professor Ylva Hellsten fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Hun og ph.d.-studerende Jan Sommer Jeppesen er to af forskerne bag et nyt studie om effekterne af for lavt et energiindtag blandt kvindelige atleter.

– Man ved, at fænomenet med ikke at spise nok er associeret med mange sundhedsskadelige ting – bl.a. udeblivende menstruation og forringelse af knogletæthed og stofskifte, men der er også rigtig meget, at man ikke ved. Derfor undersøgte vi nogle af de mulige konsekvenser nærmere, siger Jan Sommer Jeppesen, som er førsteforfatter til det nyt studie.

Præsterede dårligere på cykel

Til studiet rekrutterede forskerne 12 kvindelige veltrænede triatleter, som havde et normalt energiindtag. Atleterne fik under den ene del af forsøget tilstrækkeligt med kalorier i 14 dage, hvorefter deres præstationsevne blev testet. De samme atleter gennemgik ligeledes en 14-dages-periode, hvor de kun indtog cirka 50% af deres energibehov samtidig med de opretholdte deres normale høje træningsvolumen.

Perioden uden nok kalorier resulterede i, at atleterne i gennemsnit tabte ca. 4% af deres kropsvægt, hvoraf omkring halvdelen var muskelmasse. Og dette gik ud over deres præstationsevne:

– De 14 dage med for lidt mad forringede deres præstationsevne med 7,7% i en 20-minutters tidskørsel på cykel, hvilket må siges at være ret kraftigt. Og under en mere intens korttidstest var deres præstation dalet med hele 18%. Så der er ingen tvivl om, at selv kort tid med denne praksis kraftigt forringer ens præstationsevne som atlet, siger Jan Sommer Jeppesen.

Dårligere immunsystem

Ud over sportspræstationen undersøgte forskerne effekterne på atleternes immunfunktion:

– Vi så blandt andet, at det utilstrækkelige energiindtag var associeret med øget systemisk stress. Atleterne havde en stor stigning i stresshormonet kortisol og et voldsomt øget stressniveau af immuncellerne. Så det tyder altså på, at hvis ikke man spiser tilstrækkeligt, har det en ret kraftig indvirkning på flere aspekter af vores immunforsvar. Dette kan potentielt bidrage til at atleterne er mere udsatte for sygdom, siger Jan Sommer Jeppesen.

Forskerne håber, at resultaterne fra studiet vil være med til at skabe mere opmærksomhed om fænomenet:

– Der er stadig mange trænere, som presser atleterne til at tabe sig. Det har i mange år været en del af kulturen i idrætsverdenen – og er det stadig. Vi er nødt til at kaste lys over fænomenet og spørge kritisk: Hvad er det egentlig, vi gør ved vores atleter både fysisk og psykologisk? siger Ylva Hellsten.

Hos Team Danmark, den statslige organisation for eliteidræt, tager man imod de nye forskningsresultater med åbne arme.

– Det sætter fokus på et rigtig vigtigt emne og udfordrer holdningen om, at lettere altid er bedre. Det er nemlig stadig en teori og en kultur, der hersker i rigtig mange sportsgrene. Jeg oplever en del atleter, der trimmer ned i de sidste uger op til en konkurrence, men uden at kende konsekvenserne af det, siger Majke Jørgensen, der er faglig leder og ernæringsfysiolog hos Team Danmark.

Hun ser resultaterne som brugbar viden, som kan bakke op om et budskab, som Team Danmark allerede forsøger at få ud:

– Min erfaring er, at eliteatleter og trænere er nysgerrige, men har brug for forskning, der bakker kritikken af fænomenet op. Og her er det en stor styrke, at forsøgspersonerne er deciderede atleter, så resultaterne kan overføres til de atleter og trænere, som Team Danmark samarbejder med. Så vi vil bruge de her resultater til at underbygge det, vi allerede forsøger at formidle, både når vi sidder med atleterne én til én, men også under workshops og oplæg og i den slags sammenhænge, siger Majke Jørgensen.

Efter de 14 dage uden nok energi gennemgik atleterne som en del af forsøget en tredages ”refeeding”-periode, hvor de fik tilstrækkeligt at spise.

– Vi havde forventet, at de tre dage med nok mad ville genoprette deres præstationsevne – og måske endda forbedre den – men der var absolut ingen effekt. Deres præstation var lige så forringet som før de tre dage. Det fortæller os, at de negative effekter ikke kan vendes om ved hurtigt at fylde energidepoterne op igen, hvilket er den strategi, som mange atleter ellers har, siger Jan Sommer Jeppesen.

Ifølge forskningslitteraturen tyder det på, at mænd er mere modstandsdygtige, når det gælder lige præcis for lavt energiindtag.

– Ud fra den smule forskning, der er lavet på området, ser det ud til, at mænd kan tåle at gå længere ned i energiindtag, før det påvirker os negativt. Så det tyder altså på, at især kvinder er en udsat population på dette punkt, siger Jan Sommer Jeppesen.

Kønsforskellen skyldes bl.a., at et for lavt energiindtag kan få kvinders østrogenniveau til at falde drastisk. Eftersom østrogen beskytter kredsløbet, muskler og knogler m.m., har østrogentab omfattende effekter på kvindens fysiologi. Ylva Hellsten pointerer, at skadesvirkningerne af ikke at spise nok i lange perioder, især hos kvinder, derfor også kan være livsvarige.

Pølser skyld i røgudvikling i lejlighed

0

Klokken 22:14 blev TrekantBrand tilkaldt til en brand i en lejlighed på Høgevej i Fredericia. 

Både politi og brandvæsen reagerede hurtigt og tog alle nødvendige forholdsregler, da der var tale om en etageejendom, hvilket altid medfører en øget risiko for spredning af brand og røg.

Ved ankomsten viste det sig dog, at situationen var mindre alvorlig end frygtet. Der var kun minimal røgudvikling i lejligheden. Branden opstod, da en beboer havde brændt nogle pølser på, hvilket hurtigt blev kontrolleret. Indsatsleder Per Møller oplyste, at der ikke var nogen væsentlig fare for bygningen eller de øvrige beboere.

En ambulance blev også tilkaldt til stedet og tilså en person.

Efter omtrent en halv time på stedet kunne både brandvæsen og politi forlade Høgevej, idet situationen var under kontrol, og der ikke var yderligere fare for de omkringliggende boliger.

Trafikuheld på motorvejen mellem Vejle og Kolding

0

I dag har der været et trafikuheld på E45-motorvejen fra Vejle mod Kolding, mellem rasteplads Skærup og motorvejskryds Skærup omkring klokken 11:45.

Vejdirektoratet har meddelt, at uheldsstedet endnu ikke er sikret, men vejhjælp og redningskøretøjer er på vej til stedet.

Uheldet forventes at være overstået i løbet af eftermiddagen, men bilister opfordres til at være ekstra opmærksomme og vise hensyn, når de nærmer sig området.

Det er endnu uklart, hvor mange køretøjer der er involveret, og om der er personskader. 

Seniorbeskæftigelse i Trekantområdet: Fra udfordringer til fremgang

0

I det seneste årti har beskæftigelsen blandt seniorer gennemgået en markant udvikling i Danmark. Især i byerne Fredericia, Middelfart, Vejle og Kolding, som udgør en central del af Trekantområdet, har der været betydelige fremskridt. Denne artikel undersøger, hvordan disse kommuner har oplevet en bemærkelsesværdig stigning i seniorbeskæftigelsen siden 2012, hvilket afspejler en bredere national trend, hvor forskellene mellem regionerne er blevet mindre.

I 2012 var der store geografiske forskelle i beskæftigelsen blandt 60-64-årige i Danmark. Nordsjælland dominerede med højere beskæftigelsesfrekvenser, mens mange andre regioner, herunder Trekantområdet, lå under landsgennemsnittet på 39,1 procent. Eksempelvis var beskæftigelsen blandt seniorer i Fredericia, Middelfart, Vejle og Kolding betydeligt lavere end i de velhavende nordsjællandske kommuner.

Markant fremgang i Trekantområdet

I dag ser billedet anderledes ud. Ifølge en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) er beskæftigelsen blandt 60-64-årige seniorer steget markant i hele landet, men fremgangen har været særligt markant i kommuner som Fredericia, Middelfart, Vejle og Kolding.

Fredericia har set en beskæftigelsesfremgang fra 36,6 procent i 2012 til 62,2 procent i 2023 – en stigning på 25,6 procentpoint. Middelfart har oplevet en endnu større fremgang med en stigning på 29,0 procentpoint, hvilket bringer beskæftigelsesfrekvensen op fra 35,3 procent i 2012 til 64,3 procent i 2023. Vejle har også haft en betydelig stigning fra 39,8 procent til 65,6 procent, svarende til en fremgang på 25,7 procentpoint. Kolding har set en stigning fra 38,6 procent til 63,9 procent, hvilket udgør en fremgang på 25,3 procentpoint.

Flere faktorer kan forklare denne udvikling. For det første har reformer, der har øget efterløns- og pensionsalderen, haft en stor indflydelse. Disse reformer har betydet, at flere seniorer forbliver længere på arbejdsmarkedet. Derudover har en gunstig økonomisk udvikling og vækst i beskæftigelsen generelt også bidraget til den positive udvikling.

En anden vigtig faktor er, at beskæftigelsesfremgangen blandt seniorer har været mest markant blandt ufaglærte og faglærte, der traditionelt har haft en lavere beskæftigelsesfrekvens. Dette gælder også for Trekantområdet, hvor mange jobmuligheder findes inden for industri, service og handel – sektorer, der har set en betydelig vækst.

Fremtidige udfordringer og muligheder

Selvom beskæftigelsesfrekvensen blandt seniorer i Trekantområdet har oplevet en betydelig stigning, er der stadig udfordringer. Specielt i forhold til at sikre, at denne positive trend fortsætter, og at de ældre på arbejdsmarkedet har adgang til de nødvendige ressourcer og støtte.

En vigtig faktor for at opretholde og videreudvikle denne fremgang er at fokusere på uddannelse og efteruddannelse af seniorer, så de kan tilpasse sig de skiftende krav på arbejdsmarkedet. Derudover kan fleksible arbejdsforhold og sundhedsinitiativer spille en afgørende rolle i at fastholde seniorer i beskæftigelse.

9 ud af 10 Brobizz-kunder vælger i dag nummerpladebetaling frem for en fysisk bizz

0

Sommerferien er i gang og hundredetusinde danskere forventes at krydse Storebælt og Øresund de kommende seks uger. Og når de skal passere betalingsanlæggene, vil det i højere grad ske med en nummerpladebetaling, viser tal fra Brobizz.

De seneste tre år har 9 ud af 10 af alle nye Brobizz-kunder nemlig valgt at bestille en nummerpladebetaling frem for en fysisk bizz. Faktisk udgør fysiske bizzer kun 6 procent af alle nye bestillinger i 2024 frem til i dag.  

Ifølge Helene Holm Heitmann, der er chef for Brobizz Privat, er udviklingen positiv og helt forventelig.

– Nummerpladebetaling har været kundernes foretrukne betalingsløsning i flere år og skyldes nok især, at den er både gratis at oprette og kan benyttes allerede efter 20 minutter på Storebælt – og 24 timer efter på Øreundsbron. Det flugter med vores ambition om at gøre det  nemt for trafikanterne at betale. Desuden er det også mere bæredygtigt, da vi sparer på elektronikken, fortæller Helene Holm Heitmann. 

Med en nummerpladebetaling kan man, ligesom med en bizz, benytte ekspresbanerne på Storebæltsbroen og Øresundsbron. 

Fakta om Brobizz: 

  • Nummerpladebetaling kan bestilles gratis på Brobizz.com og benyttes efter 20 minutter på Storebæltsbroen og 24 timer efter på Øresundsbron.  
  • En Brobizz-aftale giver automatisk rabat på Storebæltsbroen. Der kan opnås rabat på Øresundsbron ved at tilkøbe en ØresundGO-aftale.
  • I 2022 og 2023 var 93 procent af alle nye bestillinger hos Brobizz’ privatkunder nummerpladebetaling. I 2024 frem til i dag er tallet 94 procent.

Kraftig regn resulterede i motorvejsulykke ved Middelfart

0

Uheldet fandt sted på Fynske Motorvej nær Nørre Aaby søndag i forbindelse med, at det regnede.

Fyns Politi oplyser, at søndag klokken 09:18 fandt der et uheld sted på motorvejen. En personbil kørte i anden vognbane i vestgående retning mellem afkørsel 57 og 58a, hvorefter vedkommende mistede herredømmet over køretøjet og gled ud og ramte autoværnet ved afkørslen til rasteplads Lillebælt Nord.

Det viste sig efterfølgende, at føreren af bilen havde en promille over det tilladte, hvorfor vedkommende blev sigtet for det.

Alvorligt motorvejsuheld ved Ejby – mand svært tilskadekommen, én hund omkom

Alvorligt motorvejsuheld ved Ejby – mand svært tilskadekommen, én hund omkom

0
Et alvorligt færdselsuheld på den Fynske Motorvej ved Ejby har lørdag medført både personskade og længerevarende trafikale problemer. Det oplyser Fyns Politi lørdag aften. Ifølge...
Julestemning og ministerbesøg i gågaden

Julestemning og ministerbesøg i gågaden