4.9 C
Copenhagen
mandag 22. december 2025

Brandkrav til foreningslivet kan godt lempes

0

Lempelse af brandsikkerhedskrav til foreningslivet kan give god mening, men må ikke blive et slaraffenland, siger ekspert

Der er umiddelbart flere steder, hvor bygningsreglementet kan gøres mere smidigt for foreningslivet, uden at det går ud over sikkerheden, Det siger Jens Kastvig, der er brandekspert i Ingeniørforeningen, IDA.

Han understreger dog, at det er en balancegang, hvor man skal tænke sig godt om.

– Vi skal jo ikke ende med situationer, hvor der står telte på kræmmermarkeder, som er rene brandfælder. Men efter min mening er der behov for nogle mere simple krav. Det seneste bygningsreglement (BR18) medførte nogle alt for restriktive krav til ansøgningsprocesser og dokumentation, der ikke har øget sikkerheden, men bare givet meget mere papirarbejde, siger han.

Jens Kastvig holder dog fast i, at der skal være orden på sikkerheden, og at der skal være styr på flugtveje, slukningsudstyr og andre basale foranstaltninger.

– Et absolut minimum skal stadig være, at der stilles krav om, at der benyttes nogle forhåndsgodkendte og certificerede telte. Kombineret med at der forsat skal udarbejdes operationelle vejledninger til de frivillige, vil det i min optik være et godt fundament for, at sikkerheden er tilfredsstillende, siger han.

IDA’s brandekspert er mere skeptisk, når det kommer til gensidige anerkendelse af tilladelser efter bygningsreglementet, så en tilladelse, der bliver givet til at afholde mindre festivaler eller foreningsarrangementer for op til 1.000 personer, også skal være gyldige i andre kommuner.

– Hvis nu der er givet tilladelse i en kommune, fordi brandvæsenet kan holde lige ved siden af et telt, og der i øvrigt er mange flugtveje væk fra området er det fint. Men hvis tilladelsen automatisk gælder i nabokommunen, hvor brandbilerne skal holde 500 meter væk, så vil et uheld hvor der er behov for beredskabet, kunne give helt andre og alvorlige problemer, siger Jens Kastvig.

Fredericia hylder scenekunsten med Musicalens Folkemøde

0

Fredericia står på tærsklen til en begivenhed, der fejrer byens rige musicaltradition og passion for scenekunsten. Fra den 16. til 18. august inviterer byen til Musicalens Folkemøde, en festival, der vil bringe musicals ud i byens gader og skabe oplevelser for hele familien. Arrangementet er skabt i samarbejde med lokale kulturinstitutioner som Fredericia Musicalteater, Panorama, og Musicalakademiet, og det lover at blive en festlig weekend fyldt med musik, workshops, foredrag og koncerter.

David Gulløv, næstformand i Kultur- og Idrætsudvalget og medlem af Fredericia Musicalteaters bestyrelse, ser frem til festivalen med stor begejstring. Han understreger, at Musicalens Folkemøde er et vigtigt skridt i at bringe musicalgenren ud til et bredere publikum og vise, hvad Fredericia har at byde på.

– Det er helt fantastisk. For år tilbage forsøgte man med en musicalfestival, men nu vil man virkelig have det ud og se, hvad Fredericia har at tilbyde. Vi ønsker at bringe det ud i byens rum og give folk mulighed for at opleve det på en ny måde, siger Gulløv.

Musicalens Folkemøde byder på et bredt program, der rummer noget for alle aldre. En af de spændende aktiviteter er “Den Fortryllede Kuffert”, som er særligt rettet mod børnene.

– Det er en fantastisk mulighed for at vise børnene magien i musicals. Den Fortryllede Kuffert er en kreativ og fantasifuld oplevelse, som jeg virkelig tror, børnene vil elske, siger Gulløv, som glæder sig til at se børns reaktioner på denne særlige forestilling.

Weekenden er spækket med arrangementer, og Gulløv håber, at byens borgere vil tage godt imod festivalen og deltage i de mange aktiviteter.

– Weekenden er stort set optaget med fantastiske tilbud. Jeg håber virkelig, folk tager sig tid til at komme ned og opleve noget af det. En debat kan måske lyde tør, men det kan være virkelig interessant. Det giver indblik i arbejdet bag scenen, før man overhovedet står på scenen, fortæller Gulløv og mindes tidligere oplevelser, hvor han blev imponeret over den kreative proces bag musicalproduktionerne.

For Gulløv er det svært at pege på ét bestemt højdepunkt i programmet, da han ser frem til hele oplevelsen. “Jeg glæder mig til det hele – musikken, de dygtige performere, biografoplevelserne. Film skal helst ses i biografen, og at de spiller med sang er stort. Jeg glæder mig virkelig til at nyde det hele,” siger han med entusiasme.

Musicalens Folkemøde er ikke kun en fejring af musicalgenren, men også en realisering af Fredericia Kommunes vision om at skabe oplevelser året rundt.

– Det lever op til visionen om oplevelser 365 dage om året, slutter Gulløv.

Festivalen åbner fredag den 16. august kl. 16.30 på udendørsscenen ved Tøjhuset, hvor byens borgere inviteres til en festlig start på folkemødet. Senere samme aften, kl. 20.00, kan man opleve koncerten “Musicalens Mixtape” med de talentfulde performere Lars Mølsted, Katrine Skovbo og Diluckshan Jeyaratnam. Aftenen afsluttes med en Q&A-session kl. 21.30 på AHA Livestage med Johanne Milland og Nanna Rossen.

Lørdag den 17. august byder på en række aktiviteter, der spænder fra workshops for børn fra kl. 10.00-14.00 i Fredericia Biblioteks Foyer og Lille Sal, til en eftermiddagskoncert kl. 15.30 med “Den Fortryllede Kuffert” på Udendørsscenen ved Tøjhuset. Kl. 16.30 kan man deltage i en paneldebat med Rie Hammer, Thomas Bay og Christian Bro i Lille Sal på Fredericia Musicalteater, efterfulgt af “Musical Readings” kl. 19.30 samme sted. Aftenen rundes af med en Q&A-session med Diluckshan Jeyaratnam og Mikkel Hoé kl. 21.30 på AHA Livestage.

Søndag den 18. august fortsætter festivalen med flere workshops for børn fra kl. 10.00-14.00, efterfulgt af en talk om musicals ved ISCENE kl. 12.00 i Lille Sal på Fredericia Musicalteater. Kl. 13.00 er der rundvisning på Fredericia Musicalteater med Thomas Bay, og festivalen afsluttes med en talk om talentudvikling og trivsel ved UngKult kl. 14.00, også i Lille Sal.

Middelfart Jazzfestival leverer overskud

0

Middelfart Jazzfestival, der netop er afsluttet efter fire festlige dage fra den 31. juli til den 3. august 2024, har sat en milepæl i sin historie. For første gang i mange år kan festivalen fremvise et økonomisk overskud, og det medfører en ny begyndelse for det traditionsrige arrangement.

Festivalens nye formand, Bent Frandsen, har haft store ambitioner for Middelfart Jazzfestival. Hans mål har været at løfte festivalen til nye højder og sikre dens status som en central begivenhed i byens kulturliv. Med et ønske om at tiltrække flere besøgende og præsentere musik af højeste kvalitet, har han sammen med sit team investeret betydelige ressourcer i årets program.

Foto: AVISEN

“Vi har købt musik på øverste hylde,” sagde Bent Frandsen tidligere, da han løftede sløret for årets program. Det omfattende fokus på at tiltrække store navne og skabe en attraktiv festival har nu båret frugt.

Økonomisk succeshistorie

Torsdag eftermiddag kunne Bent Frandsen bekræfte, at festivalen ikke blot har tiltrukket mange besøgende, men også har skabt et økonomisk overskud på 72.000 kroner. Det er et bemærkelsesværdigt resultat, især set i lyset af festivalens tidligere økonomiske udfordringer.

“Vi har i dag fået gjort tallene op, og de bekræfter, hvad vi havde på fornemmelsen: Et overskud. Vi skal nu betale moms, hvilket vi ikke har prøvet før. Set i lyset af tidligere dårlig økonomi, er vi stolte over at lande et overskud, hvor vi kan dække underskuddet fra 2023 og samtidig starte på en frisk i 2025,” siger Bent Frandsen.

Støtte fra byen og erhvervslivet

Frandsen fremhæver den stærke opbakning fra både byens borgere og erhvervsliv som en afgørende faktor for festivalens succes.

“Vi er glade og taknemmelige over den opbakning, vi har mødt fra hele byen. Vi takker også byens erhvervsliv, der har bakket op hele vejen. Nu kommer vi om på den rigtige side og kan arbejde imod at skabe flere store oplevelser i byen. Vi har oplevet, at mange mennesker bakker op, og det gør os glade.”

Opskriften på succes

Når Frandsen bliver spurgt om årsagen til den store opbakning, svarer han enkelt: “Det lyder simpelt, men opskriften er: Det rigtige musikprogram, den rigtige markedsføring og løbende fortællinger og aktiviteter, herunder også brug af de sociale medier til at gøre opmærksom på, hvad der sker.”

Med årets succes bag sig er Bent Frandsen og hans team allerede begyndt at se fremad. Målet er klart: Middelfart Jazzfestival skal fortsætte med at vokse og levere store musikoplevelser for byens borgere og besøgende.

Godt vejr lørdag og fest i vente

0

Lige nu melder DMI godt vejr i Middelfart fra fredag eftermiddag og hele lørdagen, og det er præcis, der, at Hindsgavl Slot og EVENT C blænder op for et brag af en festival, hvor der er mulighed for at nyde de ikoniske omgivelser, det gode vejr og suveræn musik.

Denne weekend forvandles Hindsgavl Slot i Middelfart til et festligt musikmekka, når EventC og Hindsgavl Slot åbner dørene for en to-dages festival fyldt med musik og underholdning. Festivalen byder på noget for enhver smag, med en spændende blanding af dansktop, pop og rock over både fredag og lørdag.

Ulrich Nicolaisen fra EventC udtrykker stor glæde over forberedelserne: “Vi er godt i gang med at få det hele til at spille, og vi tør godt love, at gæsterne får en stor og god oplevelse begge dage. Vejrguderne ser ud til at være med os det meste af tiden, så det bliver også noget af en fest, vi kan tilbyde.”

For de, der elsker rockklassikere, er lørdagens optræden af Queen Machine et absolut højdepunkt. Nicolaisen slår fast: “Skulle man have lyst til at nyde det bedste af Queens bagkatalog, så står Queen Machine for et festfyrværkeri af en koncert lørdag aften. Men man kan også nyde Lis Sørensen i storform, når hun synger sine kendte numre.”

Og for dem, der har en forkærlighed for dansktop, er fredagens program fyldt med favoritter: “Er man mere til dansktop, så har vi alt fra Rasmus Bjerg og Kandis til den folkekære Birthe Kjær på programmet. Så vi tør godt love, at det bliver godt.”

Nicolaisen fremhæver også de smukke omgivelser, som festivalen finder sted i: “Vi har opbygget et lækkert miljø i de smukke omgivelser, som vi håber, at alle sætter pris på, og vi glæder os til at se mange.”

Billetter kan købes her

Programmet for weekenden:

Fredag – Dansktop:

  • 16.00: Pladsen åbner
  • 17.00: Rasmus Bjerg
  • 19.00: Kandis
  • 21.15: Birthe Kjær
  • 22.30: DJ Harske Hubbi
  • 23.30: Tak for i dag

Lørdag – Hitparade:

  • 14.00: Pladsen åbner
  • 15.00: En Lille Pose Støj – Danmarks måske bedste Kim Larsen hyldestband
  • 17.00: Love Shop
  • 19.00: Lis Sørensen
  • 21.15: Queen Machine
  • 22.30: Tak for i aften

Gør dig klar til en weekend fyldt med musik, god stemning og uforglemmelige oplevelser i hjertet af Middelfart.

Middelfart udvider naturtilbud for skoler og daginstitutioner

0

Middelfart Kommune udvider nu mulighederne for at bringe skoler og daginstitutioner tættere på naturen. Fra den 15. august vil børn i kommunen kunne deltage i undervisningsforløb på både Middelfart Marina og i Staurby Skov. Dette er en udvidelse af de eksisterende tilbud i Hindsgavl Dyrehave, som mange skoler og daginstitutioner allerede har benyttet sig af gennem flere år.

Som en del af udvidelsen har Middelfart Kommune etableret nye busruter, der gør det muligt for skoler og daginstitutioner at booke ture direkte til Middelfart Marina og Staurby Skov. For at markere de nye muligheder blev der torsdag den 15. august holdt en officiel indvielse af det nye grejhus ved Marinaen, hvor kommunens naturvejledere fremover vil have base for deres undervisning.

Nye læringsmuligheder i naturen

Spidskandidat for Venstre og Formand for Teknisk Udvalg i Middelfart Kommune, Anders Møllegård, var til stede ved indvielsen og klippede det symboliske tangbånd sammen med børn fra Egetræet i Ejby og Nørre Aaby Skole.

– I dag handler det om at give børnene nye læringsmuligheder. Vi har haft Hindsgavl Dyrehave i mange år, hvor børnene har kunnet lære om dyrene og naturen der. Nu udvider vi med Middelfart Marina og Staurby Skov, hvor børnene kan lære om havmiljøet og skovens økosystemer, siger Anders Møllegård.

Han understreger, at det nye grejhus, vil spille en central rolle i undervisningen.

– Vi har nogle rigtig dygtige naturvejledere, som nu har fået deres eget hus her ved Marinaen. Her kan børnene komme ud og få undervisning, bruge kikkerter til at kigge ned i vandet, fiske efter små fisk med net og lære om alt, hvad naturen har at byde på, forklarer han.

Transporten sikret med nye busruter

En af de store forbedringer er de nye busruter, som nu kører direkte til Marinaen og Staurby Skov.

– Med de nye busruter sikrer vi, at børnene fra alle skoler og børnehaver i kommunen har nem adgang til de nye undervisningssteder. Det er en fantastisk mulighed for at give børnene en bredere forståelse af naturen, udtaler Anders Møllegård.

Indvielsen af de nye huse og busruter blev fejret med brunsviger og juice, mens børnene fik lov til at udforske det nye område. Anders Møllegård tog bussen sammen med børnene fra Ejby og brugte turen på at tale med dem om, hvad de kunne glæde sig til at opleve i naturen.

– Jeg håber, at børnene får en mere naturvidenskabelig viden af at komme med herud, udtalte Anders Møllegård.

Her kan du se videoen med Anders Møllegaard, hvor han fortæller om de nye muligheder for skoler og daginstitutioner i Middelfart Kommune:

Middelfart klar til DJ-Festival

0
Foto: Matheus Bolt

Fredag den 16. og lørdag den 17. august gentager Cafe Razz succesen og afholder deres årlige DJ-festival på Havnefronten i Middelfart. Arrangementet, som allerede har fået grønt lys fra Middelfart Kommune til at fylde store dele af Havnefronten, bliver et af årets største festligheder, hvor hele udendørsområdet tages i brug for at skabe en mindeværdig oplevelse for både unge og ældre.

– Det bliver et arrangement for alle, siger Matheus Bolt fra Cafe Razz.

Matheus Bolt fra Cafe Razz er klar til at tage imod de mange gæster fredag og lørdag. Foto: Matheus Bolt

– Vi starter tidligt, så børnefamilier kan komme og nyde lidt hyggemusik, mens de spiser eller bare vil høre noget godt musik. Når vi nærmer os klokken 21-22, bliver det mere rettet mod de unge mennesker.

Festivalen er nøje sammensat for at tiltrække forskellige segmenter af publikum. Fredag begynder festen allerede klokken 15, og lørdag starter den fra middagstid. Matheus forklarer, at programmet er delt op i tidsrum, så der er noget for enhver smag.

– Fra klokken 15-18 vil der være aktiviteter som hoppeborge og vandaktiviteter for de små, og selvfølgelig slushicemaskiner, fortæller han.

– Det er her, folk tager deres børn med ned, og de hygger sig. Fra klokken 18-21 er det mere midaldrende gæster, der kommer for at spise og høre noget godt musik, og fra klokken 21-03 er det mest henvendt til de unge. Vi håber, at vi rammer alle segmenterne.

Foto: Matheus Bolt

Det er tydeligt, at DJ-festivalen er blevet bedre modtaget år for år. Matheus Bolt, som har stået for arrangementet de sidste to år, fortæller, at festivalen nu er det største udendørsarrangement, Cafe Razz afholder.

– Jeg tror, det er tredje eller fjerde år, vi kører med DJ-festivalen, og jeg kan se, at det bliver taget bedre imod hvert år. For to år siden regnede det hele dagen, men da regnen stoppede omkring klokken 21, blev vi væltet bagover af omkring 1500-2000 mennesker. Det er vores største udendørsarrangement, det overgår blandt andet J-dag og vores streetfoodarrangementer, udtaler han.

I år er udendørsområdet blevet lejet, og en lastbil er blevet ombygget til en DJ-truck, hvorfra musikken vil strømme ud over havnefronten. Selvom der ikke bliver fyrværkeri i år, som planlagt, er der arrangeret et spektakulært lys- og lasershow om aftenen.

– Vi har også fået en kvindelig DJ med i år for at tiltrække et bredere publikum, fortæller Matheus.

– Der kommer til at være telte med fire-fem forskellige barer, så vi rammer lidt forskelligt. Vi har blandt andet en vodkaredbull-bar, en shotsvogn, en gin og tonic-bar samt en aperol spritz-bar, og så har vi vores egen ølbar.

Matheus Bolt bemærker også, at der allerede i år er langt flere bookinger end tidligere.

– Som jeg sagde før, det er blevet vildere og vildere for hvert år, og jeg tror, det er et af de største arrangementer hernede på havnen. Jeg kan allerede se på bookinger af borde og bordpakker, at det er noget, folk har ventet på.

Programmet til DJ-Festivalen fredag og lørdag på Cafe Razz.

Med et spændende program, en bred vifte af musik og underholdning samt de mange forskellige barer, er der lagt op til en festlig weekend på havnefronten i Middelfart, som både lokale og besøgende kan glæde sig til at deltage i.

Fredericianer nomineret til årets ejerleder 2024

0

Daniel Diness Andersen, CEO og grundlægger af Temashop i Fredericia, har igen modtaget den ærefulde nominering til Årets Ejerleder 2024, en anerkendelse som han ser som et stort skulderklap.

“Det er ikke første gang, jeg modtager en nominering til Årets Ejerleder, men det er et kæmpe skulderklap hver eneste gang, og jeg er meget taknemmelig,” udtaler Daniel Diness Andersen.

Nominering i Region Syddanmark

I første omgang er Andersen nomineret i Region Syddanmark, en region han tidligere har været anerkendt i.

“Jeg er da glad. Vi tager det hele med, og det bringer da smil frem,” siger Andersen om nomineringen, mens han ser frem til den videre proces og en mulig finaleplacering.

En virksomhed med sociale værdier

På spørgsmålet om, hvorfor Temashop er blevet nomineret, peger han på virksomhedens stærke resultater kombineret med et stort socialt ansvar. “

Vi leverer solide resultater, og vi er en virksomhed, der både gør det godt og tager et socialt ansvar,” forklarer Daniel Diness Andersen. Han tilføjer, at hans profil som leder også spiller ind, især hans vilje til at tage stilling i samfundsdebatten.

“Jeg sætter gerne fokus på det, der sker lige nu, og jeg er ikke bange for at råbe op, når eksempelvis kinesiske Temu er i gang med at smadre vores velfærdssamfund,” siger han.

Bekymring over kineserne fremmarch

Daniel Diness Andersen udtrykker bekymring over Temus og lignende virksomheders hastige fremmarch i Europa, som han mener truer den europæiske tøjindustri.

“Det er vanvittig skræmmende at se udviklingen lige nu, hvor Temu styrter frem i Danmark og Europa. Jeg er sikker på, at arbejdsløshedskøen vil vokse, hvis det ikke stopper,” advarer Andersen, idet han peger på de over 1 million medarbejdere i tøjindustrien i Europa, der kan miste deres job.

Nyt byggeri og fremtidige opkøb

Temashop står i øjeblikket over for ibrugtagningen af deres nye store byggeri i Erritsø, som Daniel ser frem til.

“Det glæder vi os også til, det står vel færdigt indenfor et par uger. Det styrker os også i den globale konkurrence,” siger han.

Han har også stået i spidsen for flere strategiske virksomhedsopkøb, der har styrket Temashops udvikling. Selvom der i øjeblikket ikke er flere opkøb på vej, afviser Andersen ikke muligheden.

“Vi bliver tilbudt meget lige nu, og vi har også snust lidt rundt i Europa. Men indtil videre, så holder vi os i skindet. Men vi afviser naturligvis aldrig en god forretning,” afslutter han.

Personlige Ledelsesprincipper

0

Når det handler om, og vi taler om at lede, og hvilke principper vi, som ledere og medarbejdere, leder efter, er der stadig et stort uforløst potentiale i vores virksomheder, myndigheder, organisationer og foreninger. Vi er blevet bedre til at skrive og tale om det, og mængden er kolossal. Det er fint og godt. Det er i omsætningen fra ord til handling, vi mangler noget. Vi mangler, og jeg savner en mere konkret lederadfærdsændring, hvor der er en bedre synkronisering mellem vores konkrete lederadfærd og de ord, som vi er blevet så meget bedre til at sætte på vores lederstil og kendetegn for God Ledelse. Konkrete handlinger skal følge ordene og principperne. Det handler denne artikel om.

Indledning

Jeg vil tage udgangspunkt i mine egne konkrete ledelsesprincipper. Principper som jeg, i min tid i forsvaret har søgt og stadig i dag søger at efterleve og videreudvikle, både overfor andre og mig selv. Over tid er de formet af mine egne ledelseserfaringer og inspirationskilder. En smeltedigel i en form for hermeneutisk læringsproces, hvor de afprøves og evalueres, og hvor de på ny sættes i spil og praktiseret igen og igen.

Ledelsesprincipper er personlige.

På en måde er ledelsesprincipper et sammenkog og en konkretisering af lederens identitet og model af verden, lederens overbevisninger og værdigrundlag, og ikke mindst lederens etik og moral. Ledelsesprincipperne er en form for operationalisering af disse begreber til en konkret og håndgribelig lederadfærd i hverdagslivet som leder.

Mine egne, personlige ledelsesprincipper anvender jeg til at begrunde og forklare min konkrete lederadfærd i alle sammenhænge. Både i dagligdagen, under medinddragende beslutningsprocesser og i de begrundede valg af mine trufne beslutninger, som chef og som menneske i de meget forskellige roller og funktioner, som jeg varetager, også i dag.

De 9 principper for konkret lederadfærd

Over tid er der ni ledelsesprincipper, som jeg personligt i dag sætter højest, og som jeg søger at lede efter, både overfor mig selv, og når jeg leder andre. De er ikke opstillet i en prioriteret rækkefølge, for de er alle på spil samtidigt om end i større eller mindre grad. De supplerer og komplementerer hinanden kontinuerligt.

De første seks principper formulerede og søgte jeg at udleve første gang som bataljonschef i 1995-96 ved Uddannelsesbataljonen i Haderslev (den tidl. I Kongens Jyske Fodregiment Bataljon) på ca. 700 mand, heraf 550 værnepligtige. De sidste tre principper er kommet til siden i takt med mine uddannelser og erfaringer. De ni ledelsesprincipper er her efterfølgende beskrevet kort med henblik på at give dig inspiration til refleksion og eftertanke over dine egne, personlige principper for din konkrete lederadfærd, og måske tips til nye veje at gå og lede efter.

Ærlighed

Ærlighed over for dig selv som leder, dine medarbejdere, dine kolleger, samarbejdspartnere, chef, leder og foresatte. Tilliden og troen på dit lederskab begynder med en grundlæggende ærlighed, som du aldrig må fravige. Ærligheden gælder især, når du selv og/eller din virksomhed er under pres udefra.

Loyalitet

Loyalitet over for den til en hver tid stillede opgave. Det er opgaven, som lederen bliver nødt til at fastholde i centrum for sit ledervirke og holde fokus på. Også når lederen bliver udfordret af sin egen chef eller andre i forhold til løsningen af opgaven. Her hænger loyaliteten jo tæt sammen med ærligheden, som beskrevet ovenfor.

Initiativ

Grib og fasthold initiativet, og gør det kontinuerligt. Bevar og udvikl et afbalanceret handlings- og svarberedskab. Afvent aldrig en ordre. Hvis din chef eller foresatte myndighed ikke rammesætter din opgaveløsning, er det bare et tegn på, at de forventer, at du selv rammesætter din opgaveløsning. Benyt enhver ledig stund til at tænke fremad og ud af boksen.

Handlekraft

Det handler om at opbygge en tilstrækkelig handlekraft for rettidigt at skabe de ”bedst mulige løsninger” for helheden. Når initiativer er taget skal den nødvendige handlekraft følge efter for at bringe holdbare løsninger i mål effektivt og rettidigt.

Situationsbestemt Ledelse

Enhver ledelses- og medarbejderopgave løses situationsbestemt med udgangspunkt i en velovervejet problemformulering og en grundig opgaveanalyse. Jeg medgiver, at princippet stammer tilbage fra 80erne. Men for mig giver det fortsat god mening at agere i forhold til det, der sker omkring mig netop NU. I de militære operative overvejelser begynder vi med ”de situationsdannende faktorer”, som skal afdækkes, før vi går videre.  Betydningen af at få afdækket alle relevante faktorer i forhold til den opgave, som vi står overfor netop nu, må aldrig underkendes. Fortiden og fremtiden har naturligvis også relevans, men kun i forhold til deres påvirkning af den aktuelle situation.

Et højt fagligt grundlag

Al ledelse skal baseres på et højt fagligt grundlag, som skaber og er fundamentet for helheden. Den rivende teknologiske udvikling og samfundsmaskineriets øgede kompleksitet understreger behovet for lederens rettidige medinddragelse af alle relevante og kompetente medarbejdere i virksomhedens drift og udvikling.

Dit mentale udgangspunkt

Vi tager udgangspunkt i det, der virker og vores resultater. Vi opnår altid de bedste resultater, når vi arbejder ud fra den mentale, åbne tilstand, hvor vi er og fungerer allerbedst. I den tilstand får du lettere adgang til alle de ressourcer, som du besidder. Både dem du er bevidst om og ikke mindst de ubevidste ressourcer, som dukker op, når vi er i den mentale, åbne tilstand. Det er også herfra, at du er bedre til at styre dit sind og dermed dine resultater, og det er også herfra, at du er i stand til at lede dig selv og andre allerbedst.

Det er resultaterne, der tæller

Som leder er du – sammen med dine medarbejdere – sat i verden for at skabe resultater ud fra virksomhedens fastsatte målsætninger. Ingen tvivl om det. Derfor er det vigtigt at synliggøre virksomhedens og jeres resultater, både overfor dig selv som leder, dine medarbejdere, virksomhedens kunder, konkurrenter og omverdenen i øvrigt.

Resultater = Engagement * Relevante Kompetencer

Virksomhedens bedste resultater skabes gennem engagerede og motiverede medarbejdere, som alle rettidigt har de relevante kompetencer. Som leder er du kun noget i kraft af dine medarbejdere.

Afrunding

De her kort beskrevne personlige ledelsesprincipper søger jeg selv at leve op til som menneske og som leder. Det er i lederens egne bevidst valgte ledelsesprincipper, at lederen skal søge og finde begrundelserne for, hvad hun eller han konkret gør i sit daglige virke som leder.

Lederen skal samtidigt forvente og medvirke til, at alle medarbejderne indbygger dem i deres daglige adfærd og virke for virksomheden på lige fod med virksomhedens øvrige ledelsesgrundlag.

Principperne skaber brændstoffet til at implementere virksomhedens mission og vision, og principperne giver brændstoffet til at følge de valgte strategier. Det munder ud i den leder- og medarbejderadfærd, der er helt afgørende for, om virksomheden skaber de resultater, der forventes, og som medarbejderne forhåbentligt også forventer af sig selv.

Dødsfald Middelfart 16. august 2024

0

John Krejberg Thomsen, 1976 – 2024

400 års posthistorie og 400 gratis postkort

0
Foto: Kolding Stadsarkiv. Foto viser landposten med jumbe og hest ca. 1925 i Sdr. Stenderup sogn.

Kolding Kommune inviterer alle til at fejre et unikt jubilæum den 16. august, når cykelløbet PostNord Danmark Rundt har etapestart i Kolding. I år markeres det nemlig samtidigt med cykelløbet, at det danske postvæsen, som blev oprettet af Kong Christian IV i 1624, fylder 400 år.

Samtidig er det også 400 år siden, at Kolding, som den eneste by uden for København, fik sin første postmester. For at fejre dette jubilæum tilbyder Kolding Kommune og PostNord en særlig mulighed for at sende gratis postkort direkte fra Akseltorv til hele landet.

I anledning af jubilæet og cykelløbet kan alle sende et gratis postkort til venner og familie, som viser, hvor dejligt der er i vores smukke Kolding. Postkortene, der er frankeret med et særligt jubilæumsfrimærke, vil være tilgængelige på Akseltorv den 16. august, hvor starten på PostNord Danmark Rundts 3. etape finder sted. Man kan enten vælge at sende sit postkort med det samme fra Akseltorv i en stor, ekstraordinær klassisk rød postkasse, eller tage det med hjem og sende det senere. Postkortene udleveres så længe lager haves, så kom og vær med til at dele dine egne ord og Koldings skønhed med resten af landet.

“Vi glæder os til at være med til at skabe en folkefest og markere vores 400-års jubilæum, mens cyklerne suser forbi i høj fart gennem smukke Kolding. Der er ingen tvivl om, at Kolding har spillet en helt særlig rolle i det danske postvæsens historie med den første postmester uden for København,” siger Isabella Beck Jørgensen, pressechef hos PostNord Danmark.

I 400 år har postvæsenet, nu PostNord, bundet Danmark sammen, og Kolding har haft en central rolle i denne historie. Fra de tidlige dage, hvor posten blev leveret til fods og på hesteryg, til de moderne tider med elbiler og elcykler, har postvæsenet været og er stadig en uundværlig del af hverdagen.

Tag del i cykelløbet, send et postkort, og dyk ned i de historiske rødder, der har formet vores kommunikation i 400 år.

Læs meget mere på:
www.Kolding.dk/postnord

Låge 21: Green Closet: December med plads til at vælge

Låge 21: Green Closet: December med plads til at vælge

0
Der er noget særligt over december i Fredericia. Lyset blinker i kæder over byens gader, og luften er fyldt med duften af gløgg, kaffe...
Mand idømt 7 års fængsel for overgreb

Mand idømt 7 års fængsel for overgreb