1.9 C
Copenhagen
tirsdag 23. december 2025

Borgmesterens grønne vision: Fra ideer til handling

0

Middelfart står endnu en gang som vært for det årlige Klimafolkemøde, der i år finder sted fra den 29. til 31. august 2024. Borgmester i Middelfart Kommune Johannes Lundsfryd Jensen understreger, at dette års møde vil have et stærkt fokus på at omsætte ord til handling.

I et interview forklarer Johannes Lundsfryd, at de to vigtigste temaer i år er at skabe konkrete klimahandlinger og at gøre det i fællesskab.

Handling og kollektivitet i fokus

– Det vigtigste er at handle i forhold til de meget vanskelige klimaudfordringer, vi står over for. Det handler om handling, og det handler om at gøre det sammen, udtaler Lundsfryd Jensen.

Han understreger, at der er noget grundlæggende skævt i vores verden, når det kommer til klimaet, og at vi som samfund har et ansvar for at tage kollektivt ansvar og handle.

– Det er ekstremt vigtigt at tale sammen om klimaet og om klimahandlinger, siger han og tilføjer, at dette forhåbentlig kan skubbe til nogle konkrete handlinger.

Med baggrund i de konkrete handlinger gennemgår Klimafolkemødet også en større udvikling henover årene. I dag er mødet blevet mere konkret med et øget fokus på, hvordan vi skal handle, både på det store og små plan. Borgmesteren fremhæver også, at mødet i år har et internationalt spor, hvor blandt andet tyskere deltager i debatter.

– Vi synes, det er oplagt at lade os inspirere af tyskerne, der for eksempel omkring affaldssortering har været foran i mange år, siger Lundsfryd Jensen.

Han forventer, at Klimafolkemødet i år tiltrækker op mod 40.000 deltagere, hvilket vil gøre det til Danmarks største samtale om klimaet, og han pointerer, at det netop er samtaler, der kan forpligte mennesker til at handle, hvilket han også så efter sidste års Klimafolkemøde.

Fra snak til handling – eksempler fra sidste år

En stor del af samtalen sidste år kredser nemlig om, hvordan virksomheder kan fokusere på deres kerneforretning i forhold til klimatiltag. Johannes Lundsfryd Jensen deler en særlig oplevelse fra sidste års Klimafolkemøde, hvor han deltager i en debat på scenen sammen med repræsentanter fra tre små virksomheder: en ejendomsmægler, en bilhandler og en virksomhed, der tester produkter. De deltager alle med en stærk vilje til at gøre en forskel for klimaet, men de mangler konkrete idéer til, hvordan de kan omsætte deres ambitioner til handling i deres daglige arbejde.

– Ejendomsmægleren siger: ‘Nu har jeg sorteret mit affald og isoleret mine vinduer, men hvad skal jeg gøre nu?’ Bilhandleren tilføjer: ‘Jeg tager på alle de kurser, jeg kan, men det er som om, jeg ikke rigtig kan omsætte det hos mig.’ Denne frustration bliver vendt til handling gennem samtalerne på scenen, fortæller Lundsfryd Jensen. Han forklarer, hvordan diskussionen på scenen fører til, at deltagerne begynder at fokusere på deres kerneforretning, i stedet for blot at tænke på de mere marginale forbedringer, de har været vant til førhen.

Et konkret resultat af denne diskussion er, at bilhandleren, som deltager i debatten, efterfølgende beslutter at fokusere på fremtidens transportmidler. Han bliver Middelfarts første autoriserede Teslaforhandler og går aktivt ind i arbejdet med elbiler.

– Det er deres kerneforretning, og det er her, de virkelig kan gøre en forskel, bemærker borgmesteren.

Ejendomsmægleren, der deltager i samme debat, bliver også inspireret til at tænke over, hvordan han kan integrere bæredygtighed i sin kerneforretning. I stedet for kun at fokusere på de mindre tiltag, bliver han opfordret til at overveje, hvordan han kan tilbyde energirenovering som en del af sine ejendomshandler, så køberne kan få en lavere varmeregning og et mere energieffektivt hjem.

– Det er netop sådanne samtaler, der kan flytte virksomheder fra små skridt til store, meningsfulde klimahandlinger, siger Lundsfryd Jensen.

De store virksomheder spiller også en rolle

Samtidig påpeger han, at der også er store virksomheder på Klimafolkemødet, der spiller en afgørende rolle ved at tage nogle af deres markante handlinger med, som har haft en betydelig indvirkning.

– Vi har også store virksomheder som USTC, der deltager i Klimafolkemødet. De faciliterer handel med brændstof til store dele af verdens skibsflåde, og når de ændrer noget, har det betydning i det store regnskab, forklarer borgmesteren.

USTC er sidste år vært for en debat om ESG (Environmental, Social, and Governance), hvor de diskuterer, hvordan virksomheder bliver nødt til at måle deres fremskridt inden for klima og ledelse.

– Det betyder noget, at de kan dokumentere deres miljøregnskaber og sociale ansvar, for det påvirker deres adgang til finansiering og deres konkurrenceevne, siger han.

Denne fokusering på kerneforretning og konkrete klimahandlinger er, ifølge Johannes Lundsfryd Jensen, nøglen til at sikre, at Klimafolkemødet ikke blot bliver et sted for snak, men et forum, hvor der faktisk sker forandringer.

– Det er den slags samtaler, der flytter ting og kan have en effekt på den store skala, understreger han og tilføjer, at det er sådanne erfaringer og inspirationer, som deltagerne kan tage med sig hjem og implementere i deres egne virksomheder og dagligdag.

Små virksomheder og de store krav

Men borgmesteren vil også gerne understrege, at Klimafolkemødet ikke kun handler om at tænke i store løsninger med 100 procents garanti for alle parter. Han har også en dyb forståelse for de udfordringer, som små og mellemstore virksomheder kan stå overfor i den grønne omstilling.

Johannes Lundsfryd Jensen forklarer, at mange små virksomheder har et oprigtigt ønske om at bidrage til den grønne omstilling, men at de ofte føler sig overvældede af de krav og forventninger, der stilles til dem.

– Der er mange, der allerede har gjort en indsats og måske nået 30 til 60 procent af deres klimamål, siger han og tilføjer, at disse virksomheder er bekymrede for at blive kritiseret eller udskammet for greenwashing, hvis de ikke opnår 100 procent CO2-neutralitet med det samme. Denne frygt for greenwashing kan i nogle tilfælde føre til, at virksomhederne vælger helt at undlade at kommunikere deres fremskridt eller endda afstår fra at tage flere skridt i den grønne retning.

– Så risikerer de at blive udskammet for greenwashing og så videre, fordi de ikke har taget det 100 procent, og så lader nogle af dem bare være, forklarer Lundsfryd Jensen. Ifølge ham er denne dynamik problematisk, fordi det kan bremse den positive udvikling, som faktisk er i gang i mange små virksomheder.

Den store udfordring: At udskifte fundamentet

De store udfordringer, der ligger i den måde, vi skal håndtere klimaforandringerne på, forsøger borgmesteren også at give et billede på, her ved at sammenligne den grønne omstilling med at renovere et hus, hvor fundamentet – olie og gas – skal udskiftes, mens huset, altså samfundet eller virksomheden, faktisk stadig fungerer, som det er.

– Vi skal genopfinde os selv, understreger han.

Fundamentet bestående af fossile brændsler som olie, gas og kul har i årtier været drivkraften bag vores industrielle og økonomiske udvikling.

– Vi har bygget vores velstand på dette fundament, siger Lundsfryd Jensen og peger på, hvordan fossile brændsler har muliggjort alt fra varme i vores hjem til driften af vores fabrikker og transportinfrastruktur.

Men nu står vi overfor den udfordring at skulle udskifte dette fundament, mens samfundet stadig skal fungere – og endda gerne fungere endnu bedre end før.

– Forestil dig at skulle udskifte fundamentet på dit hus, mens du stadig bor i det, og så samtidig med at huset fungerer, og folk kan bo i det på en ordentlig måde, uden at det støjer, roder og larmer. Vi har også råd til det, men vi skal udskifte hele fundamentet, og derefter skal vi stå tilbage med et hus, der er endnu bedre end det, vi byggede. Det er en meget svær opgave, og når man så opdeler det og siger, at der er tusinder eller flere hundrede tusinde virksomheder, der skal ændre deres fundament, og millioner af husholdninger, der skal gøre det samme, så er det en krævende opgave, forklarer han.

Store forventninger til årets Klimafolkemøde

Til sidst spørger AVISEN Johannes Lundsfryd Jensen ind til, hvad han ser mest frem til ved dette års Klimafolkemøde, og det er tydeligt, at borgmesteren har store forventninger til arrangementet.

– Jeg synes, niveauet er tårnhøjt, så det er svært at udpege noget konkret. Vi har udvidet fra 12 scener sidste år til 17 scener i år med højklasse debatter. Et særligt spændende spor i år er, at vi udvider med et internationalt fokus, og det bliver spændende at se, hvad vi kan lære af dem.

Raffinaderiet skal ikke have uheld eller gener

0
Foto: AVISEN

Alt for mange fredericianere i Nordbyen kender kun alt for godt sirenen fra raffinaderiet. Den lyder trofast en gang om ugen, når den testes. Desværre har den også givet lyd fra sig på andre tidspunkter, hvilket betyder, at der er noget galt.

Fredericia har haft det varemærke, at der har været farlig industri i byen. Historisk har der endda været en svovlsyrefabrik klods op af bymidten, hvilket set i bakspejlet virker helt utroligt. Men sådan var det jo. Men i vor tid er farlig industri, kemisk affald og risikofaktorer ikke noget, der tages helt så let på. Derfor er det også en nødvendig del af strategien for Fredericia, at man hele tiden overvejer, hvordan virksomhederne placeres og fungerer.

Når det gælder raffinaderiet, så har ingen en interesse i at høre brandbiler farer afsted for at slukke en brand på stedet. Med to brande på knap et års tid med mere, må der evalueres på, hvad årsagerne er.

Vi hører naturligvis, at beredskabet fungerer. Det er meget tilfredsstillende, og der skal være ros til indsatsen og folkene bag denne. Men når det er sagt, så er det ikke nogen holdbar løsning, at man kan få slukket brande. Det skal høre til den absolutte undtagelse, at der er opstået en farlig situation på stedet. Udover de lugtgener, støj og andet borgerne i Nordbyen må stå model til, så skal der komme nogle konkrete redegørelser for, hvad årsagen til de konkrete uheld er.

Selvom raffinaderiet på mange måder er blevet en del af Fredericias selvforståelse, en naturlig ting i byens historie og virkelighed, er vi nødt til at overveje, om det er risikoen værd, hvis vi skal have årlige uheld. Eller løbende gener fra stedet.

Fredericia bør i det hele taget arbejde på at få fjernet det image af industriel risiko, skorstene og andet. Og meget er sket og gjort de sidste 20 år med mere, i denne retning. Der skal være en meget tydelig kommunikation omkring hvilke risici der fortsat er, og ikke kun fokus på beredsskabet. Der skal være fokus på forebyggelse. Samtidig er det rimeligt, hvis myndighederne selv skrider ind med forebyggende undersøgelser af konkrete uheld, samt ikke mindst, hvordan resultaterne kan kommunikeres ud til offentligheden.

Magtfuldt udvalg skal træffe afgørende beslutning for budgetprocessen

0

Onsdag klokken 16:00 mødes det magtfulde Økonomi- og Erhvervsudvalget i Fredericia Kommune i ADP Loungen i Fredericia Idrætscenter for at diskutere, hvordan man skal håndtere den aktuelle udfordring i budgetprocessen for 2025-28.

På dagsordenen er et vigtigt punkt om, hvordan kommunen skal fremsende spareforslag til høring, når tre centrale udvalg – Senior- og Socialudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Økonomi- og Erhvervsudvalget – ikke har kunnet fremsende forslag til besparelser og udvidelser, som kan indgå i budgetforhandlingerne.

Manglen på input fra disse udvalg udgør en betydelig udfordring. Det samlede sparemål for kommunen er på 44,0 millioner kroner i 2025 og 88,1 millioner kroner i 2026, hvoraf de tre udvalgs andel udgør henholdsvis 38,7 millioner kroner og 77,4 millioner kroner. Uden de nødvendige forslag fra disse udvalg, står budgetprocessen over for en alvorlig blokering.

Socialdemokratiets gruppeformand, Søren Larsen, kommenterer situationen og påpeger den komplekse situation, udvalget befinder sig i:

– Næste step er at finde en måde at få sat det i høring, da vi formelt set ikke kan det, da det er stemt ned, har Larsen tidligere sagt til AVISEN.

Denne udtalelse understreger den vanskelige situation, som udvalget står overfor. Formelt set er der nemlig ikke noget materiale at sende i høring, da forslagene blev nedstemt i de respektive udvalgsmøder i august.

Forvaltningen anbefaler dog, at det samlede materiale, som blev indstillet til udvalgenes møder i august, alligevel fremsendes til høring. Dette inkluderer både konstaterede ubalancer og spareforslag. Hvis ikke dette sker, vil budgetforhandlingerne blive afviklet uden høringssvar fra berørte borgere, organisationer og medarbejdere, hvilket kan resultere i politiske beslutninger, der ikke er tilstrækkeligt kvalificerede af input fra dem, der påvirkes direkte af budgettet.

Denne situation sætter Økonomi- og Erhvervsudvalget i en vanskelig position. På den ene side står de over for presset om at fremsende et komplet høringsmateriale for at sikre en informeret budgetproces. På den anden side står de med en formel udfordring, da forslagene allerede er blevet nedstemt i de respektive udvalg.

Onsdagens møde vil således være afgørende for, hvordan kommunen vælger at håndtere denne udfordring. Der skal findes en løsning, som både respekterer de formelle krav og samtidig sikrer, at høringsprocessen kan gennemføres på en måde, der inddrager de berørte parter.

Konsekvenserne af dette møde kan få stor betydning for, hvordan budgettet for de kommende år kommer til at se ud, og hvordan de politiske partier i byrådet vil kunne præge budgetforhandlingerne. Særligt spørgsmålet om borgernes mulighed for at blive hørt i processen står centralt, og hvordan det vil blive håndteret i lyset af den nuværende situation, vil blive afgørende for det videre forløb.

Forældre i oprør: Kampen for Herslev Børnehave

0

Denise Madsen, en mor til en lille dreng, der netop er begyndt i vuggestuen i Herslev Børnehave, står over for en situation, som mange forældre i lokalsamfundet i Herslev frygter: muligheden for at miste den institution, de har valgt som det trygge og nærværende sted for deres børn. Det, der engang blev betragtet som en sikker base for hendes søn, kan nu blive revet væk, og for Denise, som for mange andre forældre i området, er det en situation fyldt med bekymring og frustration.

For blot et år siden blev Herslev Børnehave lovet tre års fredning, hvilket betød, at institutionen skulle have tid og ro til at konsolidere sig, forbedre den pædagogiske kvalitet og tiltrække flere børn. Denne lovning gav Denise og hendes familie tryghed og tillid til, at deres søn kunne starte et sted, hvor de ikke skulle bekymre sig om en potentiel lukning.

Men nu, blot fire måneder efter at have startet deres søn i børnehaven, står Denise over for muligheden for at skulle flytte ham til en anden institution.

– Vi føler os taget bag i af politikerne i Fredericia. Vi valgte Herslev Børnehave, fordi vi troede på, at vores søn ville få en tryg og stabil opvækst her, siger Denise.

Den tryghed, som Denise og hendes familie havde fundet i Herslev Børnehave, er nu truet. Hvis børnehaven lukkes, vil det betyde, at hendes søn skal flytte til en anden institution, hvilket vil kræve en ny indkøring, en proces, der ofte er stressende for både barn og forældre.

– Som forælder ønsker man ikke det for sit barn, understreger hun.

Uønskede konsekvenser

En lukning af Herslev Børnehave vil ikke kun påvirke Denises familie, men også mange andre familier i området. For Denise handler bekymringen ikke kun om at skulle finde en ny institution, men også om de praktiske konsekvenser af en sådan flytning. Hvis hendes søn skal flyttes til Fyrtårnet i Skærbæk, en institution, der ligger længere væk fra Herslev, vil det påvirke hele familiens daglige rutine.

– Det vil gøre, at vi som familie får mindre tid sammen,” forklarer Denise. Den længere transporttid vil betyde tidligere afleveringer og senere afhentninger, hvilket vil resultere i længere dage for hendes søn i institutionen. For Denise er det ikke bare en ulejlighed, men en reel bekymring for hendes søns trivsel. Vi har prøvet det under sommerferien, og vi ved, at det ikke fungerer for os på længere sigt, siger hun.

En by i fare

For Denise handler kampen for at bevare Herslev Børnehave om mere end blot hendes egen families situation. Hun ser børnehaven som en central del af lokalsamfundet i Herslev, og hun frygter, at en lukning vil have alvorlige konsekvenser for hele byen.

– Jeg føler, at kommunen kører en skræmmekampagne mod byen, siger hun. Den gentagne trussel om lukning af byens sidste offentlige institution skaber en usikkerhed, der ifølge Denise skræmmer børnefamilier og potentielle tilflyttere væk.

– Hvis Herslev Børnehave forsvinder, er jeg bange for, at byen dør hen, siger hun.

For Denise er børnehaven ikke bare en institution; den er et symbol på det fællesskab og den tryghed, som Herslev tilbyder sine borgere. Uden børnehaven frygter hun, at byen vil miste sin appel for nye familier, og at det vil blive sværere for Herslev at overleve som et levende og aktivt lokalsamfund.

Et opråb til politikerne

Denise Madsen er ikke alene om sin bekymring. Hun står sammen med mange andre forældre, lokalsamfundets ildsjæle, og bestyrelsesmedlemmer i kampen for at bevare Herslev Børnehave. For hende er det afgørende, at politikerne i Fredericia Kommune forstår, hvad de små institutioner som Herslev Børnehave betyder for familierne og lokalsamfundet.

– Vi har valgt Herslev af en grund. Vi har valgt Herslev Børnehave, fordi det er en af de eneste små institutioner, der er tilbage i kommunen, siger Denise. For hende repræsenterer Herslev Børnehave alt det, hun ønsker for sit barn: en lille, tryg institution med plads til alle, hvor børnene kan udvikle sig i deres eget tempo, omgivet af kendte og kærlige voksne.

Denises håb er, at politikerne vil holde deres løfte om tre års fredning og give børnehaven den ro og støtte, den har brug for til at blomstre.

– Giv os nu ro til at få vores børnehus til at blomstre i stedet for at skræmme nye børn væk, afslutter hun.

Sagen om Herslev Børnehaves potentielle lukning er et eksempel på de udfordringer, mange små lokalsamfund står over for, når det kommer til at bevare deres offentlige institutioner. Forældre som Denise Madsen står i frontlinjen i kampen for at bevare det, de ser som uerstattelige dele af deres børns opvækst og deres lokalsamfunds overlevelse.

Denise og hendes medborgere håber, at deres stemmer vil blive hørt, og at politikerne vil tage deres bekymringer alvorligt. I sidste ende handler det om mere end blot økonomiske besparelser – det handler om at sikre, at små, men vigtige institutioner som Herslev Børnehave kan fortsætte med at tilbyde børn og familier et trygt og kærligt sted at vokse op.

Flere anmeldelser om bedrageri med samme fremgangsmåde

0

Mandag modtog Sydøstjyllands Politi en række anmeldelser fra borgere, der enten var blevet snydt eller var blevet forsøgt svindlet. Politikredsen opfordrer borgere til at være skeptiske, hvis man over telefonen eller i hjemmet bliver kontaktet af personer, der ønsker at få udleveret betalingskort.

Fremgangsmåden var den samme, da ukendte gerningsmænd i løbet af mandag i flere tilfælde lykkedes med at lokke betalingskort fra forskellige borgere i Sydøstjylland.

Fem episoder blev i løbet af dagen anmeldt til Sydøstjyllands Politi, og af dem fremgår det, at borgerne blev ringet op af en person, som udgav sig for at arbejde for en bank. I telefonen blev borgerne fortalt, at der var hævet penge fra deres konto, og at ”banken” derfor ville komme forbi for at få udleveret betalingskortene.

I umiddelbar forlængelse af telefonopkaldene mødte en person op på borgernes adresser for at få udleveret betalingskort. I et af tilfældene førte det eksempelvis til, at der blev hævet 15.000 kroner på borgerens konto. Sagerne bliver nu efterforsket.

Svindlen er blandt andet gået ud over borgere, der har bopæl i Juelsminde, Skanderborg og Galten.

Sydøstjyllands Politi opfordrer altid til, at man forholder sig kritisk til uventede opkald eller besøg fra personer, der udgiver sig for at være fra banker, politiet eller andre myndigheder.

– Banker eller offentlige myndigheder ringer ikke og beder dig om at overføre penge eller udlevere personlige oplysninger som eksempelvis MitID. Derfor kan det være en god ide at dobbelttjekke, at den person, man bliver ringet op af, rent faktisk er den, som vedkommende udgiver sig for at være. Det kan man eksempelvis gøre ved at lægge på og i stedet ringe til bankens hovednummer og bede om at få fat på medarbejderen på den måde, siger vicepolitiinspektør Finn Ellesgaard Nielsen.

Forebyg kontaktbedrageri

Vær altid opmærksom, hvis en fremmed ringer til dig, eller du får uanmeldt besøg af personer, du ikke kender:

Luk ikke fremmede ind i dit hjem – heller ikke selvom de siger, at de er kommet for at hjælpe dig og fortæller, at de arbejder i banken, hos boligselskabet eller lignede.
Udlevér aldrig personlige oplysninger, koder, kreditkort eller kontanter.
Det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge. Politiet, banken eller en anden offentlig myndighed vil aldrig ringe og bede dig om at overføre penge, udlevere dine personlige oplysninger eller aflevere dit kreditkort.
Ring til dine pårørende, banken eller den påståede myndighed på det nummer, du plejer at ringe til, hvis du bliver det mindste i tvivl.
Ring 1-1-2, hvis svindleren fortsat er til stede eller lige er flygtet.
Ring til politiet på 1-1-4, hvis svindleren ikke længere er til stede.

Prisfald på 11 millioner kroner ved salg af omstridt bygning

0

I sidste uge var der møde i Teknisk Udvalg i Fredericia Kommune, hvor salget af den kontroversielle bygning på Gothersgade 20B blev drøftet. Bygningen, der tidligere har været genstand for stor opmærksomhed og kritik, er nu blevet solgt igen, men til en væsentligt lavere pris end oprindeligt forventet.

Onsdag mødes Økonomi- og Erhvervsudvalget, og sagsfremstillingen til punktet om budget 2025-28 afslører, at den reducerede salgspris på Gothersgade 20B vil medføre en tillægsbevilling. Det betyder, at provenuet fra salget er blevet reduceret med hele 11 millioner kroner, hvilket nu vil blive reguleret på kommunens pulje for salg af ejendomme. Dette afslører, at bygningen er blevet solgt for blot 9 millioner kroner – langt under den oprindelige pris på 20 millioner kroner, som erhvervsmanden Bent Jensen ville betale i den tidligere handel, der blev annulleret.

Problemfyldt ejendomssalg og annullering

Tilbage i november 2023 blev Gothersgade 20B solgt til Bent Jensen, men hurtigt opstod der problemer, da en aktindsigt afslørede alvorlige mangler ved bygningen, som ikke fremgik af udbudsmaterialet. Blandt de kritiske fund var påbud fra Arbejdstilsynet om dårlig luftkvalitet og usikre brandveje i bygningen. Derudover viste det sig, at flere af bygningens vinduer var i så dårlig stand, at de ikke kunne åbnes, hvilket udgjorde en alvorlig sikkerhedsrisiko i tilfælde af brand.

Kommunens håndtering af salget mødte hård kritik, da det kom frem, at ledende medarbejdere i Fredericia Kommune var bekendt med de omfattende problemer i bygningen, men at disse oplysninger ikke blev videregivet til ejendomsmægleren eller køberen. Dette førte til, at handlen med Bent Jensen blev annulleret i foråret 2024 efter en indstilling til Økonomi- og Erhvervsudvalget, som byrådet senere godkendte.

Nye oplysninger: Salgsprisen markant lavere

Ifølge de nye oplysninger, som fremgår af sagsfremstillingen til budgettet for 2025-28, er Gothersgade 20B nu blevet solgt igen. Men prisen er langt under, hvad der oprindeligt var forventet. Den oprindelige salgspris var 20 millioner kroner, men efter afsløringerne af bygningens omfattende problemer, er ejendommen nu blevet solgt for blot 9 millioner kroner – et fald på hele 11 millioner kroner.

Denne betydelige prisreduktion understreger de økonomiske konsekvenser, som Fredericia Kommune har lidt som følge af de kritiske fejl og udeladelser i håndteringen af salget. Det reducerede provenu vil nu blive reguleret i kommunens pulje for salg af ejendomme, hvilket tydeliggør, hvor stor en økonomisk belastning sagen har været for kommunen.

Fremtiden for Gothersgade 20B

Selvom detaljerne om det nye salg endnu ikke er blevet officielt bekræftet, vil det kommende byrådsmøde den 2. september kaste lys over, hvad der nu skal ske med Gothersgade 20B. Hvem den nye ejer er, og hvad planerne for bygningen er, forbliver uvist på nuværende tidspunkt, men én ting er sikkert – Fredericia Kommune har betalt en høj pris for de fejl, der blev begået i den første salgsproces.

René Olesen, direktør for Teknik, Klima og Kultur i Fredericia Kommune, har tidligere udtalt, at Gothersgade 20B er på dagsordenen til det kommende byrådsmøde, men har ikke ønsket at kommentere yderligere. AVISENs oplysninger peger dog på, at salget nu er en realitet, selvom kommunen endnu ikke har bekræftet dette til citat.

Den nye ejer vil få ansvaret for en bygning, som kræver omfattende renoveringer for at leve op til de sikkerheds- og sundhedsmæssige standarder. Med en salgssum på kun 9 millioner kroner står det klart, at den fremtidige ejer står over for en betydelig opgave.

Svømmeklubformand: Reglerne matcher ikke vores virkelighed

0

Regeringen har lanceret otte initiativer, der skal reducere bureaukratiet og gøre livet lettere for landets foreninger. Selvom der er blevet taget nogle gode skridt, oplever nogle foreninger dog fortsat udfordringer i hverdagen, især når de adskiller sig fra den typiske foreningsstruktur.

Foto: Privatfoto.

Rene Erdmann Christensen, formand for den lokale svømmeklub, Fredericia Svømmeklub, understreger, at selvom de nye tiltag er et skridt i den rigtige retning, så er der stadig væsentlige problemer, som gør det vanskeligt for deres forening at fungere optimalt.

– Der er ingen tvivl om, at vi i foreningsdanmark sætter stor pris på, at der bliver gjort en indsats for at mindske bureaukratiet og reducere det administrative bøvl. Alle de tiltag, der kan hjælpe os med det, er selvfølgelig velkomne. Hvis jeg ser på, hvad der virkelig ville give mening for os som forening, så er vi lidt anderledes i svømmeverdenen sammenlignet med mange andre foreninger. Vi har nemlig mange frivillige, der sidder i bestyrelser og udvalg eller hjælper til stævner, men når det kommer til vores trænere, har vi mange lønnede medarbejdere, forklarer Rene Erdmann Christensen.

– For eksempel er vi pålagt at have en whistleblower-ordning, fordi vi har over 50 ansatte, selvom de fleste arbejder meget få timer. Det giver ikke mening for små foreninger som vores, hvor det bliver en unødvendig økonomisk byrde.

Selvom regeringen lover forenklinger, oplever foreninger som Fredericia Svømmeklub, at de eksisterende regler fortsat er forbundet med besvær. Et andet område, hvor svømmeklubben mærker udfordringerne, er bankernes risikovurdering og adgang til konti, hvor teknologien gerne skal fungere.

– Når det kommer til datasikkerhed, er der også udfordringer. Hvis vi skal informere banken om et nyt bestyrelsesmedlem, er der nogle pengeinstitutter, der lader folk uploade deres egne billeder og oplysninger, mens andre kræver, at vi sender det frem og tilbage mellem kassereren og formanden, og det kan hurtigt komme til at være i strid med GDPR-reglerne, fortæller formanden.

Derudover mener han, at de nuværende regler ofte bliver besluttet på et niveau, der er for fjernt fra foreningernes virkelighed. Rene Erdmann Christensen uddyber, at mange af de regler, som foreningerne skal overholde, ofte bliver udformet og besluttet på et overordnet politisk niveau, hvor der ikke altid er forståelse for de praktiske udfordringer, som lokalt forankrede foreninger står overfor, samt den tid det kan tage at få indlejret de nye foranstaltninger.

Foto: Privatfoto.

– Jeg synes, det er rigtig fedt, at regeringen tager hul på at løse disse problemer, men jeg tror desværre, at det hele foregår for højt oppe i helikopteren. Det er på Christiansborg-niveau, og inden ændringerne når ud til foreningerne, har de måske allerede besluttet noget nyt, siger han.

Rene Erdmann Christensen er bevidst om, at foreningsdanmark sammen med de komplekse politiske processer og behovet for at tage højde for mange forskellige interesser gør, at det kan være svært at gennemføre varige forbedringer, som virkelig gør en forskel på græsrodsniveau.

– Jeg forstår godt, hvorfor det bliver, som det gør. Der er så mange hensyn at tage, og de beslutninger, der træffes, skal fungere på et overordnet plan. Men det betyder også, at vi foreninger ofte står tilbage med regler, der ikke altid er tilpasset vores virkelighed, forklarer han.

Trods regeringens initiativer står det klart, at der stadig er et stykke vej, før de danske foreninger kan opleve en hverdag uden unødvendige benspænd. Foreninger som Rene Erdmann Christensens svømmeklub har stor forståelse for, hvorfor det kan være svært at få implementeret forskellige tiltag på alle mulige planer. Imens vil følge udviklingen nøje og håber på, at kommende tiltag i højere grad vil tage højde for de forskellige behov, der eksisterer i landets foreningsliv.

Venstre: Ugennemtænkt proces

0

I Fredericias Senior- og Socialudvalg bliver et omfattende sparekatalog præsenteret som en del af budgetforhandlingerne for 2025-2028. Forslagene, der omfatter betydelige ændringer i både senior- og socialområdet, bliver imidlertid nedstemt af et flertal i udvalget. Louis Lindholm, medlem af udvalget og repræsentant for Venstre, er blandt dem, der stemmer imod. Ifølge Lindholm er processen bag forslagene ikke gennemtænkt, og beslutningen om at stemme imod er drevet af en dybfølt bekymring for, hvordan besparelserne vil påvirke de mest sårbare borgere i Fredericia Kommune.

Lindholm påpeger, at den proces, der bliver fulgt i forbindelse med udarbejdelsen og fremlæggelsen af spareforslagene, er mangelfuld. “Man kan på en måde sige, at demokratiet vinder over processerne,” udtaler han efter mødet. Lindholm mener, at den måde, beslutningerne skal tages på, vil have undergravet de politiske partiers rolle og mærkesager. Hvis spareforslagene var blevet vedtaget, ville de automatisk være blevet en del af det kommende budget, med mindre der blev fundet midler til at frikøbe de specifikke besparelser efterfølgende. En sådan tilgang ville have frataget de politiske partier deres indflydelse og mulighed for at tage ansvar for helheden i Fredericia Kommunes økonomi.

Besparelserne på seniorområdet

Blandt de forslagene er ændringerne i rengørings- og tøjvaskefrekvensen for ældre borgere i Fredericia. Forslaget indebærer, at rengøring og tøjvask fremover kun skal foregå hver tredje uge, i modsætning til den nuværende ordning, hvor det sker hver anden uge. Denne ændring vil have medført en markant forringelse af serviceniveauet for de ældre, der i forvejen er afhængige af kommunal hjælp i hverdagen. Lindholm understreger, at Venstre ikke kan acceptere en sådan forringelse af vilkårene for de ældre.

– Vi har alle – uanset partifarve – pligt til at varetage de ældres og de udsattes ve og vel, siger han.

Bekymringer på socialområdet

Venstre er også imod flere af de foreslåede besparelser på socialområdet i Fredericia. Blandt andet er der forslag om at nedlægge gadesundhedsindsatsen i Rusmiddelcenteret, som har været en vigtig del af kommunens arbejde med de mest udsatte borgere. Denne indsats, der indebærer opsøgende arbejde blandt de mest sårbare grupper i samfundet, vil blive fjernet, hvis forslaget bliver vedtaget. Lindholm fremhæver, at dette vil have alvorlige konsekvenser for de berørte borgere og understreger, at Venstre ikke kan støtte en sådan nedskæring.

– Der er nogle ting, som vi simpelthen ikke kan gå på kompromis med, fastslår han.

Processens mangler og fremtiden

Lindholm påpeger desuden, at processen omkring sparekataloget har været præget af manglende overblik og gennemsigtighed. Han kritiserer, at udvalgene på tværs af Byrådet i Fredericia har skulle beslutte besparelserne uden at have det fulde overblik over de samlede konsekvenser.

– Det er ikke en måde at arbejde på, siger Lindholm. Han fremhæver, at en mere grundig og gennemtænkt proces er nødvendig, hvis man skal sikre, at de politiske partier kan stå inde for de beslutninger, der træffes.

Selvom Venstre stemmer nej til sparekataloget, understreger Lindholm, at partiet fortsat vil deltage konstruktivt i de kommende budgetforhandlinger.

– Vi er ikke kravlet op i et træ, siger han og pointerer, at Venstre er klar til at finde løsninger, der både tager hensyn til kommunens økonomi og de mest sårbare borgere.

Lindholm ser dog frem til en grundigere drøftelse ved borgmesterens bord, hvor han håber, at alle partier vil arbejde sammen om at finde en balanceret løsning.

– Vi skal sikre, at vi ikke bare sparer for besparelsens skyld, men at vi gør det på en måde, der ikke går ud over dem, der har mest brug for vores hjælp, afslutter han.

Demokrati frem for processer

Afstemningen i Fredericias Senior- og Socialudvalg illustrerer de vanskeligheder, der opstår, når spareforslag udarbejdes uden tilstrækkelig inddragelse af de politiske partier og uden et helhedssyn på kommunens behov. Lindholm og Venstre ser denne afstemning som et klart eksempel på, hvordan demokratiet kan og bør vinde over processer, der ikke tager tilstrækkeligt hensyn til de menneskelige konsekvenser af økonomiske beslutninger.

I sidste ende sender afstemningen et stærkt signal om, at der er bred modstand mod de foreslåede besparelser, og at det er nødvendigt at genoverveje, hvordan Fredericia Kommunes økonomi kan balanceres uden at gå på kompromis med borgernes velfærd. Med Venstre og andre partiers modstand mod sparekataloget står det klart, at der er behov for en mere nuanceret og ansvarlig tilgang til budgetforhandlingerne, hvor både økonomi og menneskelige hensyn går hånd i hånd.

Borgerlige partier afviste spareforslag

0

Fredericia Kommune står overfor store økonomiske udfordringer, og som en del af de igangværende budgetforhandlinger for 2025 blev en række spare- og udvidelsesforslag præsenteret for Økonomi- og Erhvervsudvalget. Men på trods af mange timers arbejde og grundige overvejelser fra både forvaltning og politikere, blev forslagene afvist, hvilket sender budgetprocessen ud i usikkerhed.

Forslagene, der blev præsenteret i Økonomi- og Erhvervsudvalget, indeholdt en række betydelige besparelser, der samlet skulle reducere kommunens udgifter med over 16 millioner kroner årligt fra 2026. Samtidig var der foreslået udvidelser på knap 10 millioner kroner, der skulle finansiere kendte ubalancer og nye tiltag i kommunen.

Blandt de mest kontroversielle besparelser var en reduktion i antallet af sagsbehandlere i Plan & Byudvikling og Natur & Miljø, hvor tre stillinger skulle nedlægges. Besparelsen på 1,867 millioner kroner årligt skulle bl.a. håndteres ved at reducere medarbejderstaben, hvilket ville medføre længere sagsbehandlingstider og færre grønne initiativer i kommunen. Derudover var der en foreslået reduktion i Borgerservicecentret med en besparelse på 500.000 kroner årligt, hvilket ville føre til færre medarbejdere og dermed længere ventetider for borgerne.

Andre besparelsesforslag inkluderede afskaffelsen af den årlige frivilligfest, som skulle spare kommunen 155.000 kroner årligt, samt en opsigelse af samarbejdsaftaler med bl.a. Vestdansk Filmpulje, Ældre Sagen og Veteranhjemmet, som tilsammen ville spare kommunen over 500.000 kroner årligt. Derudover blev der foreslået besparelser på markedsføringsbidrag og tilskud til Business Fredericia, FC Fredericia og Fredericia Håndboldklub, samt en centralisering og optimering af IT-systemer, som skulle give en besparelse på yderligere 1 million kroner årligt.

På udvidelsessiden var der forslag om øgede udgifter til arbejdsskader og advokatudgifter, som skulle finansiere kendte ubalancer, samt en mindre udvidelse til kommunal medfinansiering af GESEK, en regional samarbejdsplatform.

Politisk splittelse: Partierne reagerer

På trods af de omfattende besparelser og de nødvendige udvidelser kunne partierne i Økonomi- og Erhvervsudvalget ikke blive enige om at sende forslagene videre til budgetforhandlingerne. Afstemningen viste en klar splittelse mellem partierne, hvor Det Konservative Folkeparti, Venstre og Dansk Folkeparti stemte imod, mens Socialdemokratiet, Enhedslisten og SF undlod at stemme.

Peder Tind. Arkivfoto.

Peder Tind fra Venstre, forklarer, at partiet stemte imod, fordi de ikke kunne se sig selv i de samlede forslag.

– Vi stemte imod, fordi der er flere ting i kataloget, vi har vanskeligt ved at se for os. For os handler det om at sende et klart signal, og derfor stemmer vi imod. Det er vigtigt for os at kommunikere, siger Tind og understreger, at Venstre ønsker at drøfte budgettet som en helhed ved borgmesterens bord, og at de derfor er klar til at gå konstruktivt ind i de kommende forhandlinger.

Susanne Eilersen. Arkivfoto.

Susanne Eilersen, gruppeformand for Dansk Folkeparti, udtrykker også sin modstand mod sparekataloget og kritiserede både indholdet og processen.

– Vi stemte imod sparekataloget med samme begrundelse som i Børne- og Skoleudvalget samt Senior- og Socialudvalget. Der var ting i sparekataloget, vi ikke kunne se os selv i, og processen har ikke været hensigtsmæssig, siger Eilersen, der tidligere har kritiseret, at processen er nået så langt, uden at nogen har stoppet op for at reevaluere situationen, og påpegede, at det nu vil kræve en intens indsats at finde en vej frem.

Søren Larsen. Arkivfoto.

Søren Larsen, gruppeformand for Socialdemokratiet, forklarede, at partiet undlod at stemme, fordi de ønsker at se på forslagene som en del af en samlet pakke.

– Vi undlod at stemme, fordi vi mener, at det er vigtigt at se de samlede pakker nu. Der er mange delelementer i de store udvalg, og næste step er at finde en måde at få sat det i høring, da vi formelt ikke kan se det, da det er stemt ned, siger Larsen, der håber, at det vil være muligt at finde en måde at sætte forslagene i høring, så der kan skabes størst mulig åbenhed.

Cecilie Roed Schultz. Arkivfoto.

Cecilie Roed Schultz fra Enhedslisten valgte også at undlade at stemme, men påpegede, at der skal findes penge et sted.

– Der skal findes nogle penge et sted, men der har været værre ting i Børne- og Skoleudvalget samt Senior- og Socialudvalget. Der er dog noget i Økonomiudvalgets forslag, hvor vi godt kan være med, men andre ting, hvor vi er åbne over for at diskutere det, siger Schultz.

Tommy Rachlitz Nielsen. Arkivfoto

Konservative stemte imod med en klar mindretalsudtalelse, hvor de ønskede yderligere afdækning af mulige spareområder og en justering af budgetprocessen.

– Konservative stemmer imod, dels da der er flere dele i forslaget, vi allerede nu ikke kan stemme for, og dels da der ønskes en yderligere afdækning af mulige områder, hvor der kunne spares, lyder det fra partiet.

Fremtiden for budgettet i Fredericia

Afvisningen af spare- og udvidelsesforslagene i Økonomi- og Erhvervsudvalget sætter budgetprocessen i Fredericia i en prekær situation. Ingen af partierne har stemt for forslagene, og der er nu usikkerhed om, hvordan budgettet for 2025 skal håndteres. De kommende forhandlinger ved borgmesterens bord bliver afgørende for, hvordan Fredericia Kommune vil navigere i de økonomiske udfordringer, de står overfor.

Processen har afsløret dybe uenigheder mellem partierne, ikke kun om de konkrete spareforslag, men også om selve budgetprocessens forløb. Flere partier har kritiseret, at processen ikke har været hensigtsmæssig, og at der burde have været mere tid til at evaluere og justere forslagene, inden de blev præsenteret for udvalget.

Socialdemokratiet i Fredericia vælger ny folketingskandidat

0

Socialdemokratiet i Fredericia har hen over sommeren arbejdet på at finde en ny folketingskandidat og er nu klar til at præsentere et forslag til kandidat for Fredericia kredsen på deres ekstraordinære generalforsamling d. 29./08. – 2024.

Bestyrelsen i Socialdemokratiet i Fredericia indstiller Maria Radoor som kandidat til det kommende folketingsvalg. Maria Radoor var kandidat til nyligt overståede valg til Europa-Parlamentet, hvor hun fik et flot valg med 7.743 personlige stemmer og markerede sig dermed med et af de højeste stemmetal, blandt de kandidater der ikke blev valgt.

Maria Radoor, 38 år, er uddannet Kandidat i Folkesundhedsvidenskab med speciale i Global Health. Hun bor i Kolding syd med sin mand Tommy og deres to piger, Emily på 7 år og Freya på 12 år. Maria har tidligere været selvstændig i 6 år med virksomheden Zendoo, med en afdeling i Fredericia og en i Kolding. 

Zendoo var en bæredygtig og social ansvarlig virksomhed der hjalp psykisk og fysisk syge, primært integrationsborgere og psykisk syge og sårbare unge, med at komme på fode, og ind på arbejdsmarkedet. Nu er hun ansat i Falck Quick Care i Vejle.

Låge 23: Vinspecialisten Fredericia: Et sted, hvor julen både kan smages og mærkes

Låge 23: Vinspecialisten Fredericia: Et sted, hvor julen både kan smages...

0
December i Fredericia har sin egen rytme. Gaden er mere levende, tempoet en anelse højere, og indkøbsposerne tungere. I Fredericia AVISENs julekalender besøger vi...