Torsdag den 28. november vil der være planlagt lukning for fjernvarmen og det varme vand i dele af Fredericia. Lukningen finder sted fra kl. 08:00 til 14:30 og vil påvirke flere boligområder i byen.
De berørte områder omfatter blandt andet følgende adresser: Avlsbrugervej, Kaltoftevej, Skansevej, Smedevænget, Treldevej, Tømrervænget og Nørrebrogade. I denne periode vil beboere og virksomheder på disse adresser være uden både fjernvarme og varmt vand.
For at holde sig opdateret om situationen og få information om driftsstatus, kan alle berørte følge med på Fredericia Fjernvarmes hjemmeside, www.fredericiafjernvarme.dk, hvor opdateringer vil blive lagt ud.
Lukningen skyldes planlagt vedligeholdelse af fjernvarmesystemet, som er nødvendig for at sikre en fortsat stabil drift og forsyning. Fjernvarmeværket opfordrer alle til at forberede sig på den midlertidige afbrydelse og planlægge deres aktiviteter i overensstemmelse hermed.
Beboere i de berørte områder vil blive opfordret til at følge med på Fredericia Fjernvarmes hjemmeside for at få den nyeste information om eventuelle ændringer i tidsrammen eller opdateringer om driftsstatus.
Danske pensionister får en økonomisk håndsrækning i 2025. En kombination af højere folkepension, stigende udbetalinger fra markedsrente og en forhøjet ældrecheck betyder, at mange kan se frem til flere penge på kontoen.
Ifølge Danica Pension kan pensionister med markedsrente forvente en stigning på op til syv procent i deres udbetalinger næste år. Det svarer til, at en person, der i dag modtager 100.000 kroner årligt, vil få 107.000 kroner før skat i 2025.
– Mange pensionister kommer til at opleve en markant stigning i deres privatøkonomi næste år. Det er det seneste års gode afkast, der nu for alvor slår igennem i udbetalingerne, siger cheføkonom Mads Moberg Reumert fra Danica Pension til Ekstra Bladet.
Folkepensionen stiger mest i 15 år
Ud over stigningen i markedsrente bliver folkepensionen hævet med 3,9 procent, hvilket er den største stigning i 15 år. Det skyldes de generelle lønstigninger på arbejdsmarkedet, som regulerer pensionen. Enlige folkepensionister kan derfor se frem til en samlet stigning i deres folkepensionsydelser på op til 7.000 kroner næste år.
Ældrechecken får et historisk løft
Den skattepligtige ældrecheck, som gives til pensionister med lav indkomst og begrænset formue, bliver også hævet. I 2025 vil den maksimale ældrecheck stige fra 19.900 kroner til 25.700 kroner – en stigning på hele 5.800 kroner, hvilket er det højeste løft i mere end et årti. Cirka 300.000 pensionister forventes at modtage den forhøjede ældrecheck.
Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen har udtalt, at ændringen er målrettet de pensionister, der har mindst.
– Jeg er stolt over, at vi med vedtagelsen sikrer de pensionister, der har mindst, en mærkbar forbedring af deres økonomi. Forhøjelsen kan forhåbentlig gøre hverdagen lidt nemmere, siger ministeren i en pressemeddelelse.
Hold øje med forskudsopgørelsen
Mads Moberg Reumert opfordrer afslutningsvis, i Ekstra Bladet, pensionister til at tjekke deres forskudsopgørelse og tage højde for de forhøjede udbetalinger næste år.
– Det er vigtigt at være opmærksom på, hvordan den stigende ydelse kan påvirke skatten og modregningen i folkepensionen, forklarer han.
Middelfart Kommune har på det seneste været ramt af en bølge af indbrud. Ifølge Fyns Politis døgnrapport er der alene hen over weekenden anmeldt 13 indbrud i kommunen, fordelt på Middelfart og Nørre Aaby, og yderligere episoder er nu blevet rapporteret i dagene derefter.
Seneste indbrud på Assensvej og Skovbovej
Tirsdag blev der registreret et indbrud på Assensvej i Middelfart. Politiet oplyser, at det endnu ikke er klart, hvordan gerningsmanden skaffede sig adgang, og der er ikke overblik over, hvad der eventuelt er blevet stjålet.
Samme dag blev der anmeldt to indbrud på Skovbovej i Ejby. I det ene tilfælde blev et vindue opbrudt, men det lader til, at intet er stjålet. I det andet tilfælde blev en dør brudt op, og her er der blandt andet blevet stjålet kontanter – og en tallerken med pizza.
Weekendens mange indbrud
Hen over weekenden blev Middelfart og Nørre Aaby ramt af hele 13 indbrud, heraf 10 i Middelfart by. Flere adresser blev besøgt af indbrudstyve, og metoderne varierede fra opbrudte vinduer og døre til knuste ruder. På Perikonvej blev der lørdag begået to indbrud, hvor der blandt andet blev stjålet smykker, mens der på Bogøvænget blev stjålet både smykker og sko.
Andre områder, som Plantagen og Frederiksøvænget, har også været særligt hårdt ramt. På Frederiksøvænget blev der blandt andet stjålet kontanter og smykker, og i et tilfælde havde tyvene pakket julegaver ud uden at tage dem med sig.
I Nørre Aaby blev der anmeldt tre indbrud søndag. Her blev der blandt andet stjålet smykker og kontanter efter opbrudte vinduer på Mikkelsbro og Egebakken.
Indbrudstyveri er en gentagen udfordring i vintermånederne, hvor mørket ofte giver bedre muligheder for gerningsmændene. Middelfart Kommune har tidligere været blandt de mest indbrudsplagede kommuner på Fyn.
Et borgerforslag, der foreslår et forbud mod sociale medier som TikTok, Snapchat og Instagram for børn og unge under 18 år, har nu opnået de nødvendige 50.000 underskrifter, hvilket betyder, at Folketinget skal tage stilling til forslaget.
Onsdag formiddag er støttetallet steget til 52.850.
Forslaget sigter mod at beskytte børn og unge mod, hvad forslagsstillerne kalder “skadelige, vanedannende digitale stimulanser.” Konkret ønsker de, at sociale medieplatforme, der anvender personaliserede algoritmer til at fastholde brugere, skal underlægges samme restriktioner som andre vanedannende produkter såsom tobak og alkohol.
Digitaliseringsminister: Sociale medier fylder for meget
Digitaliseringsminister Caroline Stage (M) roser initiativet for at rejse en vigtig debat. Til DR udtaler hun:
– Vi er kommet for sent i gang, og vi har været for naive omkring, at skærmen ikke kun er til for det gode, men også kan have trivselsmæssige effekter for børn og unge.
Ministeren erkender dog, at et totalforbud næppe er muligt inden for EU’s rammer. Hun påpeger, at Danmark allerede har forsøgt at indføre en aldersgrænse uden held, men lover at presse på for flere reguleringer, der kan dæmme op for de sociale mediers indflydelse.
– Jeg kommer til at presse citronen, så meget som jeg kan inden for de lovgivningsmæssige rammer, der er, tilføjer hun.
Forslaget og dets alternativer
Ifølge borgerforslaget bør Folketinget overveje at sidestille sociale medier med gambling og indføre restriktioner, der blandt andet kunne indebære:
Begrænsninger i daglig brugstid.
Forbud mod personaliseret markedsføring rettet mod børn og unge.
Skærpede regler for dataindsamling fra mindreårige.
Forslaget lægger vægt på, at sociale medier anvender psykologiske mekanismer, som skaber afhængighed hos unge brugere. Ifølge forslagsstillerne er det på tide, at Danmark tager et opgør med tech-giganternes strategier og beskytter børn og unge mod de, ifølge dem, negative konsekvenser.
Stor opbakning, men skepsis om aldersgrænsen
Flere politikere bakker op om intentionen bag forslaget, men enkelte stiller spørgsmålstegn ved, om en aldersgrænse på 18 år er realistisk.
Birgitte Vind, digitaliseringsordfører for Socialdemokratiet, udtaler også til DR:
– Vi er klar til at gå meget, meget langt for at beskytte børn og unge på nettet.
Imens påpeger Liberal Alliances digitaliseringsordfører Alexander Ryle, at sociale medier også har positive sider, og at fokus i højere grad bør være på opdragelse og oplysning frem for forbud.
Ifølge ministeren skal kampen også tages i EU, hvor der arbejdes på bedre aldersverificering og beskyttelse mod afhængighedsskabende design. Flere eksperter, herunder tidligere EU-kommissær Margrethe Vestager, mener, at en fælles europæisk indsats er vejen frem for at regulere tech-giganterne.
Forslaget er nu overladt til Folketinget, hvor det skal behandles som en del af den politiske dagsorden om børn og unges trivsel i en digital tidsalder.
Tirsdag aften blev en 27-årig mand fra Kolding påkørt af en bil, da han cyklede gennem krydset mellem Lærkevej og Vejlevej i Kolding.
Uheldet skete klokken 23.50, da en 62-årig mand fra Kolding, der kom kørende i en personbil, skulle svinge til venstre ad Lærkevej. Bilisten overså cyklisten, der kørte nordpå ad Vejlevej, hvilket resulterede i en kollision.
Politikommisær ved Sydøstjyllands Politi, Martin Frandsen, fortæller, at cyklisten blev kørt til skadestuen for en nærmere kontrol.
– Heldigvis tyder det ikke på alvorlige skader. Cyklisten havde lidt smerter i hovedet, men umiddelbart var der ikke tegn på brækkede knogler, siger han.
Politiet arbejder nu på at klarlægge præcist, hvordan ulykken skete. Som nævnt medførte uheldet kun mindre skader på både cyklen og bilen.
– Det er heldigvis sluppet med mindre personskader, afslutter politikommisæren.
En 18-årig mand fra Fredericia mistede herredømmet over sin bil i et sving på Titanvænget mandag aften og kørte gennem en hæk og videre ind i en have.
Uheldet skete omkring klokken 20.50 og involverede ingen andre køretøjer eller personer. Ifølge politikommissær Martin Frandsen fra Sydøstjyllands Politi skete ulykken i svinget ved adressen Titanvænget 1.
– Den unge mand mistede kontrollen over bilen i et sving og endte med at køre gennem en hæk og videre ind i en have, fortæller han.
Politiet er nu i gang med at undersøge omstændighederne bag ulykken for at klarlægge, hvad der præcist gik galt.
– Vi laver de sædvanlige undersøgelser for at finde ud af, hvad der præcist gik galt, fortæller politikommisæren.
Politikommisæren oplyser afsluttende, at episoden ikke resulterede i personskade.
Det er paradoksalt, at man etablerer cykelstier, blandt andet med den begrundelse, at de skal øge trafiksikkerheden, mens man samtidig gør det på en særdeles uansvarlig og skødesløs måde i forhold til netop trafiksikkerheden. Der skal placeres et ansvar, og det skal ske nu.
Som tilsynsmyndighed er kommunen forpligtiget til at sikre forholdene omkring tilladelser, man har givet til vejarbejde. Det gør man ikke. Som lokalpolitikere er man ansvarlig for de beslutninger, man har truffet, der senere viser sig at forkerte eller baseret på forkerte oplysninger. Nu skal der tages ansvar, politikere:
Vi vil gerne inviterer de 21 byrådsmedlemmer på en bytur klokken 07.45-8.15 omkring Fredericia centrum. Vi vil på turen uddele sikkerhedshjelme, da kraner, trucks, gravemaskiner, lastbiler, grusmaskiner, boremaskiner, rør og meget mere svinger rundt i luften allevegne, selvom man færdes på de ruter, som teknisk forvaltning har godkendt. Undervejs på turen vil vi bede politikerne om at tælle de farlige situationer, hvor ikke mindst skolebørn er tæt på ulykker, fordi de trafikale forhold er så farlige, at hele den indre by burde lukkes omgående, alene af sikkerhedsmæssige hensyn.
Efter turen vil vi bede politikerne om at tage ud på samtlige skoler og uddannelsesinstitutioner, hvor de skal tale med eleverne, der med livet som indsats nåede frem til deres sted. Politikerne er ikke gode til at tage et ansvar; ‘det må forvaltningen tage sig af’-forklaringen er så rutinepræget, at det afslører enten deres totale arrogance overfor børnenes sikkerhed eller deres komplette uvidenhed om trafikforholdene. Men det må være pressens opgave at gøre opmærksom på så grotesk og sløset en planlægning, som den vi i Fredericia har været vidner til de sidste år.
Hvis der sad ansvarlige politikere i byrådet, så ville de foretage en politianmeldelse af Fredericia Kommune og de respektive chefer, der står bag denne eklatante fadæse. Skal der lig på bordet, før der reageres? Forældre er rædselsslagne. Og hvad med jer, der arbejder på “byggepladserne” rundt omkring? I er voksne mennesker. Kan I ikke se, at jeres maskiner og adfærd er livsfarlig for omgivelserne? Mens radioen buldrer løs inde i maskinerne, så fræser I rundt med børnene flyvende omkring jer. Nedlæg dog arbejdet og forlang at ruterne spærres af. Ingen af jer vil have et skolebarn på samvittigheden.
Kort sagt: Forsinkelser, dårlig planlægning, tvister med entreprenører, Fredericia Spildevand og andre undskyldninger er ikke længere acceptable. Situationen er løbet fuldstændig af sporet. Den mangelfulde eller direkte elendige planlægning har skabt enorme trafikknuder på få veje, hvor der samtidig spærres af på sideveje eller gives tilladelse til ukontrolleret kørsel. Det er nu nødvendigt at standse arbejdet, indtil der er styr på tingene, og en professionel planlægning bliver sat i værk. Der skal udarbejdes en reel trafikplan, etableres korrekt skiltning, sikres ordentlige sikkerhedsforanstaltninger og formidles klare informationer om alternative ruter, der rent faktisk fungerer. Det skal være slut med skiltning, der leder til forvirring, blindgyder og yderligere kaos.
Vi opfordrer kommunaldirektøren til straks at indkalde cheferne på området og få udarbejdet en kriseplan. Han har overtaget et makværk af dimensioner på området, men nu har borgerne i Fredericia fået nok:
En 48-årig kvinde fra Fredericia mistede i går aftes livet i et tragisk færdselsuheld på motorvejen.
Kvinden var til fods, da hun klokken 21.36 blev påkørt af en lastbil nær afkørsel 60B, Taulov Nord, i vestgående retning mod Fyn.
Ifølge politikommissær Martin Frandsen fra Sydøstjyllands Politi er en bilinspektør blevet tilkaldt for at undersøge omstændighederne ved ulykken.
– Vi laver selvfølgelig en masse undersøgelser for at finde ud af, hvad der helt præcis er sket, udtaler han.
Lastbilchauffør involveret i ulykken
Lastbilchaufføren, en 46-årig mand fra Odense, var føreren af det køretøj, der påkørte kvinden. Motorvejen var midlertidigt spærret, mens politi og bilinspektører arbejdede på stedet for at kortlægge hændelsesforløbet.
Martin Frandsen forklarer, at ulykkesstedet ligger cirka 200 meter vest for afkørsel 60B, og at hændelsen skete i vestgående retning mod Fyn.
Undersøgelser fortsætter
Politi og bilinspektører arbejder nu på at afklare de nærmere omstændigheder, der førte til ulykken.
– Vi er stadig i gang med at undersøge, hvad der er op og ned i sagen, fortæller Frandsen, der ikke kan give yderligere detaljer på nuværende tidspunkt.
Efter ulykken var motorvejen spærret, mens politi og redningsmandskab arbejdede på stedet. Spærringen blev ophævet senere på aftenen, men trafikken var påvirket i området.
Massivt vejarbejde i Fredericias indre by skaber frustration blandt både borgere og erhvervsdrivende. Forældre frygter for deres børns sikkerhed i morgentrafikken, hvor situationer med hårde opbremsninger og nær-ved-ulykker er blevet dagligdag. Samtidig melder flere forretninger om drastiske fald i omsætningen, da kunderne har svært ved at nå frem. Flere politikere erkender, at situationen kræver en bedre planlægning, men vejen til løsninger synes lang.
Forældre til skolebørn i Fredericia er begyndt at beskrive trafiksituationen i indre by som en tikkende bombe. Særligt i morgentimerne, hvor trafikken er tæt, og vejarbejderne skaber smalle passager, er frygten for alvorlige ulykker stor. Det er en frygt, der rammer både forældre, børn og de daglige pendlere, der kæmper med at finde vej gennem de afspærringer og snørklede veje, der præger byen.
– Når vi får konkrete oplysninger, sender vi dem videre til teknisk afdeling for at se, hvad der kan gøres. Vi arbejder løbende på at forbedre forholdene. Trafiksikkerheden skal altid være i top. Det er vigtigt, at borgerne føler sig trygge – særligt forældre, der sender deres børn ud i morgentrafikken, siger John Nyborg (A), der er formand for Teknisk Udvvalg.
Nyborg understreger, at han forstår de bekymringer, som mange forældre har i forbindelse med skolevejene. Han er ikke blind for faren ved den nuværende situation, hvor vejarbejde og smalle passager skaber en usikker trafik. En situation, hvor både forældre og børn føler sig presset af den tætte trafik og manglende sikkerhed.
– Det er et stort ansvar for os som politikere at sikre, at både børn og voksne kan færdes sikkert i byen. Og det gælder ikke kun i morgentrafikken, men hele vejen rundt i byen, forklarer han videre.
John Nyborg understreger dog, at det kræver samarbejde, ikke kun fra kommunen, men også fra borgerne:
– Vi gør, hvad vi kan for at forbedre forholdene, men det kræver også, at bilisterne tager ansvar og nedsætter hastigheden i områder med vejarbejde. Det er et fælles ansvar, og alle skal tage deres del af ansvaret for, at Fredericia bliver et sikkert sted at færdes, siger John Nyborg.
Erhvervslivet i knæ
Mens trafiksikkerheden vækker stor bekymring blandt forældrene, har de omfattende vejarbejder i Fredericia fået alvorlige konsekvenser for byens erhvervsliv. Forretningerne i både gågademiljøet og de omkringliggende gader rapporterer markante tab, da mange kunder opgiver at komme til byen på grund af de mange afspærringer og omkørsler. Det er en økonomisk krise, som rammer byens butikker og erhvervsliv hårdt, og som truer de mange lokale arbejdspladser, der er afhængige af en levende handel i centrum.
Susanne Eilersen fra Dansk Folkeparti understreger, at et af de største problemer er manglende koordinering mellem de forskellige projekter.
– Det er uacceptabelt, at vi ser så mange opgravninger det samme sted. Vandrør, el-kabler og kloakker burde håndteres samtidigt, men det sker ikke. Det koster byen dyrt, både økonomisk og i forhold til livskvaliteten for både borgere og erhvervslivet, siger Eilersen.
Eilersen fremhæver, at det også er vigtigt, at arbejdet ikke forsinkes af økonomiske tvister.
– Der må ikke være plads til forsinkelser, fordi der er uenigheder om, hvem der skal betale for hvad. Vi skal sikre, at arbejdet færdiggøres hurtigt og effektivt, og så må vi tage de økonomiske diskussioner bagefter. Fredericia kan ikke bære, at erhvervslivet skal betale prisen for dårlig planlægning, slår hun fast.
Politikernes dilemma: At balancere nødvendigt arbejde og gener
Selvom kritikken er hård, påpeger flere politikere, at vejarbejde er nødvendigt for at vedligeholde og udvikle byens infrastruktur. Kenny Bruun Olsen fra Venstre erkender, at mængden af igangværende projekter i øjeblikket skaber problemer for trafikken:
– Jeg forstår godt frustrationen, men vi forsøger at tage hensyn, hvor vi kan, siger han.
Bruun Olsen foreslår, at arbejdet fremover fordeles bedre over året:
– Det her puslespil kunne måske være løst mere elegant. Vi skal lære af det her og sikre, at det bliver bedre planlagt næste gang, siger Venstre-politikeren, som sidder i Teknisk Udvalg.
Han erkender, at det er nødvendigt med en langt mere koordineret tilgang, hvor vejarbejdet planlægges og fordeles bedre over året, så ikke alle projekter skaber kaos samtidig.
Løsgænger Karsten Byrgesen mener, at en aktivitetsoversigt kunne være løsningen.
– Vi har brug for en kalender, der viser, hvad der skal ske, hvor det skal ske, og hvor lang tid det forventes at tage. Det vil gøre det lettere at koordinere og undgå de massive overlap, vi ser nu. Det vil skabe bedre overblik for alle involverede parter, siger Byrgesen.
Han understreger, at effektivitet skal være nøgleordet.
– Det er bedre at have 100 mand på én dag end én mand i 100 dage. Folk bliver frustrerede, når en byggeplads står stille i flere dage. Det handler om bedre planlægning og hurtigere arbejde, så vi kan minimere generne, siger løsgængeren, der er næstformand i Teknisk Udvalg.
Vejen til bedre planlægning
Der er bred enighed blandt både politikere og borgere om, at der skal ske forbedringer i håndteringen af vejarbejde. Susanne Eilersen kræver, at der tages fat om problemerne med det samme: – Vi kan ikke fortsætte med at lade vejarbejde ødelægge byens liv og erhverv. Det er simpelthen ikke holdbart.
Bruun Olsen afslutter med en opfordring til at lære af de nuværende udfordringer:
– Vi skal have større fokus på planlægningen og sikre, at det her ikke sker igen. Vi kan ikke ændre fortiden, men vi kan sørge for, at det bliver bedre i fremtiden.