Onsdag formiddag har to kvinder i Kolding været udsat for tricktyverier, hvor deres smykker blev stjålet under påskud af at skulle hjælpe med vejvisning.
Det første tilfælde fandt sted på Skovvej i Kolding klokken 10:45. En 59-årig kvinde blev vinket hen til en bil, hvor personerne i bilen spurgte om vej til skadestuen. Efter den korte samtale opdagede kvinden, at hendes halskæde, der har en værdi af 15.000 kroner, var blevet stjålet. Den ene af de involverede i dialogen beskrives som en kvinde med brun hud, 70-75 år gammel, som sad i en mørk personbil. Derudover var der to mænd i bilen, men de kunne ikke beskrives nærmere af den forurettede.
Det andet tilfælde fandt sted tidligere samme dag klokken 09:30 på Vonsildvej i Kolding. Her blev en 75-årig kvinde kontaktet af en bil med en mandlig fører og en kvinde på bagsædet, som spurgte om vej til sygehuset. Som tak for hjælpen gav kvinden på bagsædet den forurettede et kram samt nogle smykker. Efterfølgende opdagede den 75-årige kvinde, at hendes egen halskæde var blevet stjålet. Den mistænkte kvinde beskrives som mellemøstlig af udseende, med sort hår sat op i en knold, iført mørkt tøj og med mange smykker. Manden beskrives også som mellemøstlig af udseende, med kort sort hår. De talte begge engelsk, og de kørte i en stor, mørk bil, men der er ingen oplysninger om registreringsnummer eller bilmærke.
Politiet advarer nu borgere i området om at være ekstra opmærksomme på lignende situationer og opfordrer til at anmelde mistænkelig adfærd.
Thomas Bay taler og deler hemmeligheden; navnet på den nye musical. Foto: AVISEN
Fredericia er mere end blot en by; det er et kulturelt knudepunkt, hvor historie, innovation og kreativitet mødes. Med sine unikke kulturelle fyrtårne, fra det eneste statsstøttede musicalteater i hele Norden til en levende scene for kunst og sport, har Fredericia placeret sig som en by med store ambitioner og endnu større potentiale. Teaterdirektør Thomas Bay fra Fredericia Musicalteater ser byen som dynamo for kunstnerisk udvikling, økonomisk vækst og livskvalitet.
Om lidt har Fredericia Musicalteater premiere på WICKED – en magisk rejse ind i en ny fortolkning af det velkendte eventyr om Troldmanden fra Oz.
– WICKED er en kæmpe musical. Det er en af de musicals à la Disney-niveau, som vi alle elsker. Det er en genfortolkning af Troldmanden fra Oz, men set fra et andet perspektiv. Det er den grønne heks fra Wizard of Oz, hvor man får forhistorien mellem hende og den gode heks. Det er en fortælling om deres gode venskab; om den grønne heks, der er udstødt, og som skal finde ud af, hvordan det er at være anderledes, og hvordan man skal finde troen i sig selv, siger Thomas Bay og fortsætter:
– Samtidig omhandler det perspektiver på sandhed – sandhed er jo ikke absolut. Troldmanden siger på et tidspunkt: “Sandheden er jo den, vi skaber,” og fra den verden, han kommer fra, Jorden, kalder man det for historier. Det er forstået på den måde, at hvis vi kan kontrollere det, man gerne vil have folk til at forstå og se – som i medierne – så kan vi kontrollere en hel befolkning. Det er vel den spoiler, jeg kan dele. Derudover handler det også om fortællingen om deres venskab, hvordan den grønne heks finder sine kræfter, og så er der fortællingen om Troldmanden – er han virkelig god, eller hvad er han?
Den største produktion i historien
Når man dykker ned i de rige lag af WICKED, er det tydeligt, at denne musical ikke blot er en præstation af høj kvalitet, men en monumental indsats, der sætter nye standarder for teateroplevelser. Thomas Bay, teaterdirektøren for Fredericia Musicalteater, fremhæver, at WICKED repræsenterer den største produktion, han har været en del af, og måske endda den største i teatrets historie. Den omfattende opgradering af teatrets foyer er et bevis på dette. Med en total renovering af det gamle hus og et fokus på at forvandle hele kunderejsen – fra første reklameindtryk til den fulde teateroplevelse – understreger Bay den overordnede vision: at sikre, at hver del af besøget bidrager til en magisk helhed. I en by som Fredericia, der er hjemsted for det eneste statsstøttede musicalteater i Norden, er ambitionen klar: At levere en oplevelse, der er værd at betale for, og som reflekterer den ekstraordinære kvalitet og magi, man finder i WICKED.
– Det er den største, jeg har lavet. Det er nok også det største, som dette teater har lavet indtil videre. Det er en kæmpe produktion på alle parametre, derfor har vi også valgt at renovere det gamle hus i foyeren. Det giver en samlet oplevelse. Produktet starter jo, når man går ind i teaterrummet, magien sker i scenerummet, men jeg er drevet af, at kunderejsen starter meget tidligere. Det begynder allerede, når vi sætter reklamer op, når vi læser om teatret i avisen, når man kommer ind i foyeren, bestiller noget i baren, og så videre. Det skal spille sammen; det matcher også samtalen om fyrtårne, siger Bay og uddyber:
– I Fredericia har vi et af de 10 statsstøttede teatre i Danmark. Det eneste statsstøttede musicalteater i hele Norden. Det skal naturligvis matches med noget, der er fedt. Det skal være et sted, hvor man tænker: Det er ikke kun 200 kroner, 300 kroner, 400 kroner eller 500 kroner, man har givet for billetten, det er en magisk oplevelse, og prisen skal afspejle en ekstraordinær oplevelse.
Fredericia Musicalteater tager et kæmpe skridt med WICKED, en storstilet musical der løfter teateroplevelsen til nye højder. Denne omfattende produktion markerer et betydningsfuldt øjeblik for teateret og er en del af Fredericias stolte kulturelle tradition, som strækker sig over 185 år. Med en rig historie og en kulturel profil, der inkluderer alt fra topklasser sportsklubber til store koncerter og kunstfestivaler, er Fredericia klar til at præsentere en uforglemmelig teateroplevelse, der afspejler byens unikke status som kulturelt fyrtårn.
– Den helt lange vinkel kræver, at man ser på Fredericia i et historisk perspektiv inden for kulturen. Vi har haft teaterdrift siden 1838. Det er over 185 år. Først i et lukket univers, senere i et åbent univers. Vi har en håndboldklub, der fik sølv. Håndboldklubben er historisk for Fredericia og er i dag toppen af poppen i Danmark, og spiller med i Champions League. Vi har en fodboldklub, der leverer fint i 1. division og pokalturneringen. Vi har Fredericia Art Festival, vi har Tøjhuset/Eksercerhuset, der trækker store koncerter og navne til. Derudover er kultur også et velfungerende bibliotek og et restaurationsliv, der fungerer, og her har vi meget at byde på – endda til den højeste klasse med en Michelin-restaurant, fortæller Thomas Bay.
– Vi taler om en by med 50.000 indbyggere, og der, hvor jeg er flyttet fra nu, Hvidovre, var der også 50.000 indbyggere. Jeg ved godt, at der har man København i baghaven, men alligevel har Hvidovre ikke i nærheden af, hvad Fredericia har. Vi ligger i midten af Danmark, og vi har fyrtårne, som ikke bare er noget, vi selv prøver at tale op. Det behøver vi egentligt ikke, fordi vi er fyrtårne. Som sagt tidligere, så er vi det eneste statsstøttede musicalteater i hele Norden. Musical er vores DNA. Den eneste statsstøttede uddannelse inden for musicals ligger også i Fredericia. Vi har også et Museum Fredericia på vej med at skrive en stor historie, og vi har Nordeuropas største fæstningsanlæg. Det er en lille by, der byder på enormt meget, tilføjer han.
Kunst og kultur er ikke blot dekorationer på livets kulisse, men grundpiller i vores eksistens. De tilbyder en dybere mening og formidler en følelse af tilhørsforhold, som transcenderer de materielle goder i vores liv. På et filosofisk plan rejser spørgsmålet om, hvad der virkelig er værdifuldt i vores tilværelse
– En af mine kolleger sagde også, at hun aldrig havde oplevet en lille provinsby med så mange unikke små festivaler, arrangementer og events i løbet af et år. Med det mente hun alt fra Tarteletfestival, influencerfodboldkamp på Monjasa Park til Musicalens Folkemøde. Der sker fandme meget i Fredericia. Det er fedt, siger dirketøren og fortsætter:
– Værdien er stor. Man skal se på det på flere parametre. Grundlæggende skal man støtte kunst og kultur, fordi den værdi, der skabes, giver en højere mening med vores eksistens. Det er helt på det filosofiske plan. Hvis vi ikke har kunst og kultur, og noget at gå op i – om det så er frivillighed, musik og fællesskab – hvad er så den egentlige værdi? Penge har i sig selv ikke nogen værdi. Penge kan købe dig til værdi, men du har ikke en værdi ved at gå på arbejde, hvis der ikke er livskvalitet i det. Der kan kunst og kultur spille positivt ind. I kunsten skal man spejle sjælen, for når man går i teatret, ser et maleri, hører et stykke musik, og hvis vi kan resonere med noget, der sker inde i vores sjæl, eller vi kan perspektivere vores eget liv, og vi forstår noget bedre, så har det haft den effekt, det skal have. Det er det, kunsten og kulturen skal.
En by fyldt med liv
Når man ser på den værdi, som kunst og kultur tilfører en by, bliver svaret tydeligt: En by, der er fyldt med liv og aktivitet, bliver mere attraktiv at bo i. Det handler ikke blot om at have faciliteter, men om at skabe en dynamisk og spændende hverdag. Når en by tilbyder alt fra strande og natur til historiske steder og kulturelle events, bliver det en destination, hvor folk ønsker at bosætte sig.
– Taler vi så om værdien, det giver for byen, så er svaret oplagt: Det bliver federe at flytte til byen, det bliver federe at bo i byen. Det er fedt at bo i en by, hvor der sker noget. Det er god bosætning. Hvis vi kan lave noget, hvor man siger: Prøv at høre – man behøver ikke tage til Odense, Aarhus eller Vejle, vi har det hele her. Vi har stranden, naturen, historien, kulturen og kunsten, så det gør det interessant at bo her og flytte hertil. Det bliver derfor også interessant for virksomheder at blive og rykke hertil. Det er en del af det. Ser man på kulturelle begivenheder som en musical, en artfestival eller en fed kamp i arenaen, så kan vi trække folk til, fortæller Bay og peger på de afledte effekter:
– Det giver også en afledt økonomisk effekt på byen, restauranter og så videre. Det betyder også, at de støttekroner, der postes i kultur og kunst, genererer en bedre samfundsøkonomi, når der kommer kunder i butikker og restauranter. Det er en afledt økonomi. Vi er ikke sat i verden til at skabe det som det primære, men det skal være en afledt effekt, man naturligt får ud af, at vi er her. Derudover giver det byen en brandværdi, som måske er et tåbeligt ord, fordi det på mange måder er uhåndgribeligt – fordi hvad fanden betyder det? Men det betyder, at når folk taler om Fredericia, så er det første, der kommer in mind; musicals. Det er det i mit univers, hvilket betyder, at der skabes en kobling mellem musicals og Fredericia, hvilket vil sige, at man både forstår musical som en kvalitet, og som noget der hører til i Fredericia. Det betyder, at hver gang vi nævner Fredericia, og der hedder vi jo: Fredericia Musicalteater, Fredericia Håndboldklub og FC Fredericia, så får man en større bevidsthed om byen og en større interesse for at komme til byen som turist eller bosætter.
Du er selv flyttet til Fredericia, hvorfor?
– Fordi det er en fed by. Jeg kunne sige, at jeg var træt af at pendle, men det er ikke sandheden. Min familie var helt sikkert træt af, at jeg pendlede flere timer, og børnene ikke så mig så meget. Men det er ikke årsagen, fordi Fredericia har det hele, og derfor er snakken omkring de kulturelle fyrtårne god og præcis. Jeg har ikke et ønske om at tage videre for at opsøge noget, fordi jeg kan få det i Fredericia. Både natur og kulturelle oplevelser, og skal jeg i et storcenter, så er det 20 minutter væk, og skal jeg til København, så er jeg der på under to timer. Fredericia ligger hammergodt geografisk, og det med, at jeg kan cykle på arbejde nu på fem minutter, har en høj værdi for mig. Jeg tror også, at nu hvor mine børn har fået en god skolestart, og det at vi er samlet som familie, det giver en stor glæde som kernefamilie. Det betyder noget, men det er også det faktum, at der sker noget i Fredericia, hvor der også er mange fritidsinteresser, som man kan pleje, så man kan meget. Det er ikke kun kultur. Der er en stor diversitet, der gør, at byen får en stor værdi, slutter Thomas Bay.
Rejsende på Fyn kan onsdag aften forvente længere rejsetider, oplyser DSB. En fejl på en køreledning ved Odense er skyld i forsinkelser og muligvis enkelte aflysninger af regionaltog. Trods problemerne vil togene fortsat køre, men rejsende skal forberede sig på ekstra ventetid.
DSB arbejder på at få løst problemet, så togtrafikken kan køre normalt igen.
– Vi forventer, at vi kan køre normalt fra torsdag morgen, lyder det fra DSB.
De rejsende opfordres til at holde sig opdateret på eventuelle ændringer i køreplanen via DSB’s app og hjemmeside.
Onsdag aften klokken 19:30 var der stor spænding i luften foran Fredericia Musicalteater. Den længe ventede premiere på den verdensberømte musical WICKED løb af stablen, og gaderne omkring teatret summede af liv. Prinsessegade var spærret af, så publikum kunne nyde atmosfæren foran teatret, inden de gik ind til forestillingen. Den lune efterårsaften tilføjede en magisk stemning, og de mange fremmødte – fra kendisser til familier af medvirkende og almindelige musicalfans – stod spændte foran teatret.
Teaterdirektør Thomas Bay var naturligvis også til stede, og han delte sin begejstring over, hvordan teatrets rammer var udvidet med den Grønne Folkefest, som skabte en unik oplevelse for både publikum og forbipasserende.
– Stemningen her er virkelig magisk. Vi har skabt denne grønne folkefest for teatret, og jeg må sige, skal vi ikke gøre noget lignende hver gang? Temaet her er grønt, og det passer til WICKED, og der er musik, som man kan høre. Der er grønne nuancer og andre elementer, og jeg er meget glad, sagde Bay.
Martin Skriver fra AHA Creations og Brian Løkkegaard, der blandt andet er medejer af Urbania Street Food. Foto: AVISEN
Med ønsket om at inddrage hele byen i premieren, forklarer Bay, hvordan dette koncept blev født ud af en ambition om at skabe en helhedsoplevelse, der strakte sig ud over selve teateret og ind i gaden.
– Vi besluttede ret tidligt, at det hele skulle bevæge sig ud fra teatret, så det bliver en helhedsoplevelse. Det vigtigste er, at vi skal give gode oplevelser til byens borgere. Og selv hvis man ikke har billet til premieren, skal man have mulighed for at komme herned og opleve premierestemningen. Dette er en måde at gøre det på, ved at vi flytter det ud i byen, forklarede Thomas Bay.
En anden, der var tydeligt imponeret over festlighederne omkring teatrets forplads, var næstformanden i Kultur- og Idrætsudvalget, David Gulløv (A). Han beskrev, hvordan denne opsætning markerede en stor begivenhed for byen og teatret:
– Det er fantastisk. Det er det største, jeg længe har oplevet, sagde Gulløv, der til premieren havde følgeskab af konen Cristina.
David Gulløv i samtale med kommunaldirektør Thomas Jaap. Foto: AVISEN
For Gulløv var det en bemærkelsesværdig oplevelse at se, hvordan teatret brugte pladsen foran til at skabe en udvidet teateroplevelse, hvilket han fandt imponerende.
– Jeg har aldrig oplevet, at vi bruger pladsen foran teatret på denne måde før, så det synes jeg er virkelig imponerende. Jeg ser frem til at komme ind i den nye foyer. Det er en enorm forestilling, som har fået ros alle steder, og jeg er meget spændt på at se den, forklarede Gulløv.
Cykeldrengene Emil og Nicklas. Foto: AVISEN
Som en af dem, der aldrig før har set WICKED, var Gulløv fyldt med forventning. Han glædede sig til at opleve forestillingen og beskrev, hvordan han havde hørt store ting om musicalen fra en af de mest anerkendte kritikere, han kender.
– Jeg har aldrig set den før. På alle måder bliver det en premiere for mig. Det er en forestilling, som en af de mest anerkendte musicalkritikere, jeg kender, roser kraftigt og mener er blandt de allerbedste. Som én, der arbejder meget med musicals, betyder det enormt meget, at vi igen markerer os på landkortet. Vi er Danmarks Musicalteater, det er der ingen tvivl om, og det kan vi fortsat befæste med denne forestilling, sagde David Gulløv.
Med en dyb respekt for teatret og dets evne til at bringe store produktioner til byen, understregede Gulløv også den kulturelle betydning, som forestillingen har for Fredericia og dens status som musicalby.
– Det er enormt stort. Det er svært at sætte ord på, fordi det er to oplevelser, som på den ene side er vidt forskellige, men samtidig er tæt forbundet. Det er dejligt at se den synergieffekt, der opstår, og hvordan det spreder sig som ringe i vandet, sagde Gulløv.
Peder Tind. Foto: AVISEN
Ligeledes var formanden for Kultur- og Idrætsudvalget, Peder Tind (V), synligt stolt over byens præstation. Han beskrev, hvordan forestillingen og den omgivende fest skabte en følelse af stolthed blandt byens borgere, herunder ham selv.
– Jeg er glad. Jeg er en stolt fredericianer. Vi er fyldt med forventningsglæde lige nu til noget, vi skal ind og opleve, som jeg tror bliver virkelig stort. Det bliver en fantastisk forestilling. Og det faktum, at man har skabt denne ramme herude, er med til at understøtte, hvor betydningsfuldt det her er. Så jeg er meget stolt og glad, forklarede Tind.
Tind forklarede også, at denne begivenhed var noget, han længe havde håbet på at opleve, og at den var resultatet af byens evne til at tage chancer og tænke stort.
– Det her er faktisk noget, jeg har drømt om. Man kan sige, at vi skal turde drømme. Vi skal turde tage chancer som by. Og det her er også en af de chancer, vi har taget ved at genrejse os sammen. I dag ser vi, hvor stort og stærkt det er blevet, sagde Peder Tind.
CEO i olievirksomheden Monjasa, Anders Østergaard, sammen med Peder Tind. Foto: AVISEN
Han understregede, hvordan Fredericia nu for alvor cementerer sig som en kulturel metropol, der formår at tiltrække og støtte store produktioner.
– Jeg er en stolt fredericianer, der glæder mig over, at vi er en kulturmetropol, der understøtter kulturen på bedste vis ved at have forestillinger som den, vi skal opleve i aften. Du har set mange premierer før. Hvordan rangerer denne? Jeg tror, den kommer til at rangere rigtig højt. Jeg har ikke læst meget om forestillingen på forhånd, så jeg glæder mig til at gå ind og opleve den. Jeg ved, der har været et par forpremierer, som jeg har hørt skulle være virkelig gode. Men i aften vil jeg blot lade mig underholde og opleve denne fantastiske musical. Jeg tror, den vil levere på et meget højt niveau og forhåbentlig få mange stjerner, sagde Peder Tind.
Med både lokale politikere, teaterledere, kendte erhvervsfolk, andre kendisser og et engageret publikum var det tydeligt, at WICKED-premieren var en milepæl for Fredericia. Teatret og byen havde formået at skabe en oplevelse, der ikke blot fandt sted på scenen, men som bredte sig ud i gaden og inddrog hele byens borgere i festlighederne. En aften, der markerer Fredericia som en by, der tør drømme stort og levere store kulturelle oplevelser.
Onsdag er Prinsessegade blevet forvandlet til en festlig oase, da Fredericia Musicalteater er vært for en storstilet gadefest forud for premieren på den verdenskendte musical WICKED. Allerede fra klokken 17:00 summede gaden af liv og spænding, hvor både teatergæster og nysgerrige forbipasserende kunne tage del i festlighederne.
Gaden var blevet spærret af foran teatret, hvor det grønne tema fra WICKED prægede dekorationerne. Møbler var stillet op langs gaden, og den behagelige lyd af livemusik fyldte luften.
Teaterdirektør Thomas Bay havde dagen forinden løftet sløret for nogle af de spændende tiltag, der skulle gøre dagen mindeværdig for både gæster med billetter og de forbipasserende, der blot ville opleve stemningen uden at træde indenfor.
– Jeg tør godt sige, at det bliver en stor dag, hvor vi virkelig har gjort alt for at få alt til at spille, udtalte han til AVISEN. Og det blev det. Hele området omkring teatret var forvandlet til en eventyrlig scene med grønne WICKED-temaer, møbler, og levende musik, der fyldte luften med behagelige toner. Der var en helt særlig stemning af forventning, som gæsterne lod sig opsluge af.
Fra klokken 18:30 begynder gæsterne til premieren at komme. Alt fra celebre gæster, kendte ansigter fra kulturlivet og folk med billetter til premieren vil gøre deres entre. Men festen er ikke kun for de indviede. Gaden har plads til alle, og der var lagt op til en ægte folkefest. For at fremhæve WICKED-temaet blev der serveret gratis grøn sodavand og kaffe til de første 600 besøgende – og de smaragdgrønne drikkevarer passede perfekt til musicalens ikoniske farve.
Mange tog også imod muligheden for at få et glimt af den nyrenoverede foyer i Fredericia Musicalteater. Uanset om man har billet til forestillingen eller ej, var man velkommen til at kigge indenfor og se den forvandling, foyeren har gennemgået i forbindelse med forberedelserne til den store premiere.
Klokken 19:30 begynder spændingen for alvor at stige, når lyset dæmpes i den udsolgte teatersal sal til premieren. AVISENs anmelder er naturligvis til stede, og vil komme med en anmeldelse i en af de kommende dage.
Tirsdag aften dannede rammen om et borgermøde med folkeskolen som tema, arrangeret af SF og Konservative. Mødet tiltrak en bred gruppe deltagere – fra forældre og skolebestyrelsesmedlemmer til fagforeningsfolk og andre engagerede i skoleområdet.
Der var ét fælles mål: at finde de 10,3 millioner kroner, der mangler i budgettet for at sikre, at Fredericia Kommune fortsat kan leve op til visionen om at være børnefamiliernes førstevalg.
Tommy Rachlitz Nielsen, De Konservatives gruppeformand, åbnede mødet med en klar melding om, hvorfor SF og Konservative havde valgt at stå sammen om netop dette initiativ:
– SF og Konservative er blevet skubbet lidt sammen af, at der er andre, der taler meget om folkeskolen, men handler mindre, synes vi. Derfor mente vi, at der var behov for at komme ud og høre, hvad det egentlig er, vi skal fokusere på. Noget, vi alle er enige om – også med de andre partier i byrådet – er, at vores børn fortjener den absolut bedste folkeskole. Vi skal bare finde ud af, hvordan vi kommer derhen. Aftenens formål er at rammesætte: hvis vi nu forestiller os, at penge ikke er et problem, og vi har de bedste ledere, de bedste lærere og de bedste pædagoger – hvad skal vi så fokusere på at implementere i folkeskolen, for at vores børn kan yde deres absolut bedste og udvikle sig på den bedst mulige måde, sagde Rachlitz.
SF’s Malene Søgaard-Andersen fulgte op og satte yderligere fokus på vigtigheden af børns trivsel og læring:
– Vi har vores børns trivsel og læring for øje. For os handler det rigtig meget om, hvad vi skal tilføre folkeskolen, for at vi kan lykkes endnu bedre med den opgave. Som Tommy siger, kan vi se på de målinger, der bliver lavet, at vi ikke er gode nok, som tingene er i dag. Derfor er vi nysgerrige på, hvad borgerne i Fredericia egentlig tænker. Som politikere kan vi tale meget om, hvad vi gerne vil, og hvad vi ikke vil, men hvad tænker borgerne? Det er vi nysgerrige på, og det er noget, vi er fælles om her, sagde Søgaard-Andersen.
Hun pegede også på udfordringerne i det politiske landskab:
– Vi oplever desuden, på vegne af vores to partier, at børneskoleudvalget, som har haft posten i mange år, har svært ved at forhandle om nogle af de ting, som vi i hvert fald er nysgerrige på, forklarede Malene Søgaard-Andersen.
Indblik i lærernes virkelighed
En af aftenens mest indsigtsfulde indlæg kom fra Katrine Damkie, lærer på Kirstinebjergskolen, afdeling Havepladsvej, der havde indvilliget i at fortælle om hendes hverdag i skolevæsnet i anonymiseret form således, at de nævnte navne er fiktive.
– Når jeg siger, at man er politisk, så er det egentlig bare som almindelig lærer her i Fredericia. Øverst på ønskelisten, og lærerne er selvfølgelig også en mangfoldig gruppe. Men nu prøver jeg at tage udgangspunkt i, hvad jeg selv tænker, og hvad jeg ved, mange af mine kolleger også tænker, i forhold til vores arbejdssituation. Jeg er lærer på en udskolingsafdeling her i Fredericia og arbejdsmiljørepræsentant, og det er den baggrund, jeg taler ud fra, sagde Katrine.
Hun fortsatte med at beskrive de konkrete udfordringer i klasselokalet:
– Jeg vil lige læse denne anekdote højt fra undervisningen for at illustrere, hvad vi arbejder med til daglig, og derfor vil jeg undlade at nævne navne. Det er tirsdag morgen kl. 8, og dagen starter i 8.A med godmorgen, aflevering af telefoner og fraværsregistrering. Efter en kort gennemgang af de fire regnearter, gennemgår jeg opgaverne fælles og sætter klassen i gang. Jeg begynder straks at hjælpe de fire elever, der har behov for individuel opstart. Arne skal i dag have hjælp til at finde sin bog, slå op på den rigtige side og få gennemgået opgaven trin for trin, sagde Katrine.
Denne beskrivelse understregede, hvordan lærerne må jonglere mange opgaver samtidig og håndtere elevernes forskellige behov:
– Bo river sig i håret og fortæller mig, at tirsdag er en ‘møgdag’, og at han har forsøgt at løse opgaven, men nu ligger han med hovedet på bordet. Han påstår, at han aldrig har fået bogen. Elisabeth sukker opgivende og siger, at hun ikke ved, hvad hun skal lave. Mens jeg hjælper dem, melder de første spørgsmål sig fra dem, der allerede er gået i gang, forklarede Katrine.
Damkie fortalte, hvordan lærerne ofte står i situationer, hvor de skal balancere mellem mange behov på én gang:
– Frank har problemer med at huske, hvordan man løser en opgave med tre cifre, og Inga vil gerne have, at jeg tjekker hendes arbejde. Jakob vil vise sine fremskridt, mens jeg observerer, at Kasper og Laura begynder at prikke til hinanden, og støjen stiger. Jeg ved, at når først de to begynder at snakke, så falder koncentrationen for alvor, sade hun.
Hun afsluttede sin anekdote med at beskrive de udfordringer, som opstår, når der ikke er nok ressourcer til at imødekomme alles behov:
– Jeg må finde på en aktivitet, som resten af klassen kan arbejde med, så jeg kan tage Nicolaj til side og få en kort snak med ham om, hvad der er galt. Er det vennerne? Er det noget derhjemme? Eller er det matematikken? Mens dette sker, ringer Olivers telefon, fordi han igen har medbragt en ekstra telefon, som ikke er sat på lydløs. Og så er de første 45 minutter af undervisningen gået, sagde Katrine.
Damkie forklarede videre, hvordan lærerne ikke kun håndterer undervisningen, men også en række administrative og pædagogiske opgaver:
– Bag disse 45 minutter ligger der dog meget usynligt arbejde, som lærerne også skal tage sig af. Det handler om at forberede materiale, der er differentieret til elevernes individuelle niveauer. Det handler også om de elevsamtaler, du har haft dagen før, fordi tre piger er blevet uvenner i weekenden, og det skal løses, inden det trækkes med ind i klassen. Det handler om møder med kontaktpersoner, sparring med kolleger om det faglige niveau og den retning, vi skal i. Det handler om samarbejde med ledelsen om elever, der venter på støtte, og meget mere, sagde Katrine.
Hun beskrev afslutningsvis den frustration, som mange lærere føler i forhold til de stigende krav og de færre ressourcer:
– Lærerlivet er ikke nødvendigvis fyldt med glade dage, men det er i hvert fald spændende. Der er sjældent to dage, der er ens, og til tider kan det være meget hårdt. På en arbejdsdag taler jeg med over 100 mennesker – lærere, børn og voksne. Nogle gange føles det, som om man er en blæksprutte, der forsøger at holde det hele i gang. Jeg har stor respekt for det arbejde, mine kolleger udfører, især når vi har flere og flere elever med særlige behov og færre ressourcer til at imødekomme dem, forklarede Katrine.
Politiske prioriteringer under kritik
Efterfølgende var der mulighed for at komme med indspark og spørgsmål til at løfte debatten om den fredericianske folkeskole. En af dem, der ikke sad i en skolebestyrelse eller havde andre kasketter på, var Hans Thomassen, som satte fokus på kommunens økonomiske prioriteringer:
– Jeg er lidt rystet over, at vi for nogle år siden politisk brugte 330 millioner anlægskroner på alt muligt mellem himmel og jord – nyt stadion og meget andet. Og nu, et par år senere, står vi med skoler, der ser forfærdelige ud i byen, og som mangler både det ene og det andet – og der mangler for 300 millioner kroner. Det er jo fuldstændig vanvittigt. Vi kan stå på stadion og se, hvad det har kostet – 20 millioner kroner ekstra til tribunen osv., sagde Thomassen.
Thomassen var klar i sin holdning om, at der skal ske en omfordeling af midlerne:
– Pengene er der. Der skal ikke spares, som det nu er lagt frem med et sparekatalog. Der er penge i systemet. De skal bare omfordeles. Vi er nødt til at gøre tingene på en anderledes, nyere og klogere måde og bruge de penge, vi har, til at sætte ind der, hvor det virkelig er nødvendigt. Og det er på børn, unge og uddannelse, sagde Hans Thomassen.
Lærernes arbejdsmiljø – en nøglefaktor
Formand for Fredericia Lærerkreds, Per Breckling, tog også ordet og fremhævede den store betydning, som trivsel har i folkeskolen, både for eleverne og for lærerne. Han startede med at slå fast:
– Trivsel er en af de vigtigste ting, vi skal sikre i skolen. Vi skal få eleverne, de unge mennesker, til at trives. Vi skal også, som der er blevet sagt her, gøre dem klar til videre uddannelse og forberede dem på at bidrage til samfundet, på den ene, den anden eller tredje måde, uanset om de går i en almindelig folkeskole eller en specialskole. De to ting hænger sammen, sagde Breckling.
Breckling rettede dernæst fokus mod, hvad der ofte bliver målt og talt om, nemlig karaktergennemsnit, og pegede på, at denne tilgang ofte overser de grundlæggende problemer:
– Men hvad måler vi dem på? Hvad skriver aviserne om? Det er karaktergennemsnit. Men hvad gør vi for de andre unge mennesker? Hvad gør vi for børnene? Vi sætter dem i skole i rigtig lang tid – den længste skoledag i Europa. Vi tror, at jo mere tid vi giver dem i skolen, desto bedre bliver de. Men det kunne man godt lave en sammenligning på. Man kunne f.eks. sammenligne det med alkohol – nej, det var en joke. Men det er ikke nødvendigvis rigtigt, at mere altid er bedre. Det handler om kvaliteten, sagde Per Breckling.
Han fremhævede Katrine Damkies tidligere indlæg og understregede vigtigheden af, at lærerne får den nødvendige støtte:
– Katrine nævnte det faktisk: Hun sagde, at hun nogle gange mangler hjælp. Hun mangler hjælp til den elev, der sidder i hjørnet og har brug for en snak, fordi tårerne løber ned ad kinderne, fordi far har slået mor i dag. Eller mor har slået far, for at være ligestillingsvenlig. Og så er der dem, der har brug for hjælp, som Malene, der skal videre med sin opgave og føler pres for at blive færdig før Kirsten, for ellers lykkes hendes dag ikke., sagde Breckling.
Breckling satte også fokus på de strukturelle udfordringer, der gør lærernes hverdag sværere:
– Vi har så mange ting, vi skal tage hånd om, og så er der midtergruppen osv. I det her system mangler vi hænder. Vi kan ikke længere have den gamle folkeskolemodel, hvor én lærer havde ansvar for 24 elever. Vi har brug for at kunne lave holddeling og tage hånd om de enkelte elever. Og det er her, det falder tilbage på politikerne. Det koster penge, ja, det gør det. Men hvis man ser på andre ting i vores samfund over tid, er det heller ikke sådan, at alt koster det samme som før. Nogle ting er blevet dyrere, andre billigere, afhængigt af typen af virksomhed. Og her har vi en sektor, hvor vi skal bruge flere ressourcer, sagde lærerformanden.
Han afsluttede med en kritik af de nuværende arbejdsmiljøforhold, som får mange lærere til at forlade faget:
– Lige nu leverer vi nogle arbejdsmiljøforhold, som er utålelige, og det får folk til at forlade deres job. Det er trist. Når man ikke kan lykkes med sin opgave i hverdagen, finder man et andet sted at være. Det gør man som lærer, som læge – det gælder for os alle. Så det er en vigtig pointe i denne debat: Hvordan rammesætter vi undervisningen? Det kræver flere penge, men det kræver også frisættelse. Det nævnte du før, selvom det ikke blev fremhævet nok. Det handler om at frisætte skolerne, ledelsen og forældrene, så de kan være med til at forme det, der fungerer bedst for dem. Så må vi se, om det kan føre os frem til noget bedre, sagde Per Breckling.
Fremtiden for folkeskolen i Fredericia
Aftenen afsluttedes med en klar erkendelse af, at folkeskolen i Fredericia står over for udfordringer, men også med en fælles vilje til at finde løsninger. Det står klart, at både økonomiske prioriteringer, arbejdsmiljø og støtte til både lærere og elever skal have høj prioritet i de kommende politiske forhandlinger.
De mange perspektiver fra lærere, politikere og borgere viste, at der er et bredt ønske om at styrke skolen, og at der er behov for en fælles indsats.
På Kirstinebjergskolen, afdeling Høgevej, har der ifølge flere forældre været en alvorlig sag om en lærer, som skal have krænket fire piger. Anklagerne, der omhandler upassende adfærd, har skabt stor uro blandt forældre, og skolen har været under kritik for sin håndtering af sagen.
Det blev for noget tid siden offentliggjort, at afdelingsleder Tina Möglich forlod sin stilling efter en gensidig aftale med Fredericia Kommune. Dette skete i slutningen af august, og tidspunktet for hendes fratræden kommer i kølvandet på forældres utilfredshed med hendes ageren i den sag, der omhandler de fire piger.
Skolen på Høgevej huser elever fra 0. til 6. klasse, og ifølge anonyme forældre har en lærer på skolen udvist upassende opførsel over for flere piger i disse aldersgrupper. Forældrene beskriver episoder, hvor læreren angiveligt skulle have nusset pigerne i håret, rørt dem på lårene, siddet tæt op ad dem og kommenteret på deres påklædning. Disse handlinger har fået forældrene til at reagere kraftigt og bringe sagen frem i lyset.
Pigerne forsøgte ifølge forældrene gentagne gange at sige fra over for lærerens adfærd, som fandt sted fra marts og frem til sommerferien. På trods af deres forsøg på at tage afstand, fortsatte episoderne, hvilket kulminerede i en specifik hændelse kort før sommerferien. Dette førte til, at pigerne blev indkaldt til et møde på daværende skoleleder Tina Möglichs kontor, uden at deres forældre blev informeret.
Fredericia AVISEN har talt med flere forældre, der er dybt rystede over Tina Möglichs håndtering af situationen. Når en folkeskoleelev kaldes ind til et møde af denne alvorlige karakter, er det normal praksis, at forældrene som minimum får mulighed for at være til stede. Men ifølge forældrene blev pigerne i stedet skældt ud af den daværende skoleleder, som bad dem om at stoppe med at rette beskyldninger mod læreren. Denne reaktion har skabt stor frustration blandt de berørte familier, som føler, at deres børn ikke blev taget alvorligt, og at deres bekymringer blev affejet.
Efter hændelsen har der været flere møder mellem Fredericia Kommunes fagchef for Børn og Læring, Magnus te Pas, distriktskoleleder Pernille Kragelund og nogle af de berørte forældre. Disse møder har haft til formål at diskutere situationen og forsøge at skabe klarhed. Den 26. august blev det meddelt via Aula, at Tina Möglich fratrådte sin stilling efter gensidig aftale med Fredericia Kommune. Det har dog ikke været muligt at få bekræftet, om hendes fratrædelse er relateret direkte til denne sag.
Fredericia AVISEN har været i kontakt med Magnus te Pas, som har oplyst, at han vil være til rådighed for spørgsmål på fredag
Ved du noget om sagen? Kontakt journalist Patrick Viborg Andersen på pa@avisen.nu. Din henvendelse vil blive behandlet fortroligt.
Havnen i Middelfart har i dag fået en usædvanlig gæst i form af den imponerende luksus-yacht Vive La Vie, der ejes af den schweiziske milliardær Willy Michel.
Yachten, som strækker sig over 59 meter, er uden tvivl et spektakulært syn for dem, der besøger havnen i dag.
Ifølge oplysninger fra vesselfinder.com, ankom Vive La Vie allerede tidligt torsdag morgen klokken 06.30. Her vakte det straks opmærksomhed blandt de lokale, hvor flere aktive brugere af Facebook-gruppen “Middelfart” hurtigt har delt billeder og kommentarer om den eksklusive gæst i byens havn.
Willy Michel, der er en velkendt figur inden for medicinindustrien, står bag en formue på omkring 36 milliarder kroner. Det er endnu uklart, om Michel selv er ombord på yachten, og hvad hans besøg i Danmark eventuelt drejer sig om. Det er dog ingen tvivl om, at tilstedeværelsen af Vive La Vie har skabt en del nysgerrighed blandt byens borgere. Denne type eksklusivt besøg er ikke hverdagskost i Middelfart, og det har derfor skabt stor interesse og aktivitet på sociale medier, hvor billeder af yachten hurtigt er blevet delt.
I kølvandet på Fredericia Teaters konkurs er Fredericia Musicalteater trådt frem som et lysende eksempel på, hvordan man kan genopbygge en kulturinstitution fra bunden, men det har ikke været let. Grete Højgaard, der overtog formandsrollen efter konkursen, deler her sin rejse, de udfordringer, hun har mødt, og hvordan byens DNA nu igen fyldes af teatermagi, ambitioner og nye toner.
Da Fredericia Teater lukkede, blev det ikke blot et farvel til en institution; det føltes som et farvel til en del af byens kulturelle sjæl. En sjæl, der havde været definerende for Fredericia gennem to årtier, og som havde sat Fredericia på Verdenskortet indenfor Musicalgenren. Det skulle ikke være en afsked. Det skulle drives videre i en ny form. Det var politikere og erhvervsliv hurtigere til at give hånd på i Fredericia. Ud af asken steg et nyt Fredericia Musicalteater, med en ny bestyrelse ledet af Grete Højgaard, der fra starten stod over for den komplekse opgave at genopbygge noget nyt på fundamentet af det gamle. Med det fulgte et ansvar, for en kulturel institution i en provinsby.
– Det har været spændende. Det har været mega spændende, og som du selv siger, så har det været stort at overtage stafetten, men også hårdt, udfordrende og svært – men alt i alt en ære. Fordi jeg tænker, at det en lille by som Fredericia kan, når den er allerbedst, er jo netop det, som vores musicalteater var, og det synes jeg, vi nærmer os nu, siger Grete Højgaard og fortsætter:
– Hvis jeg tænker tilbage til starten, hvor vi stod på randen af et sammenbrud – for sådan er et konkursbo jo, når man først dykker ned i det – og så ser på det, vi har i dag med et nyt selskab og et nyt musicalteater, så er jeg rigtig, rigtig glad. Jeg synes, det var vigtigt for vores by, at vi kom i gang så hurtigt som muligt. Musical var blevet vores DNA, der trak tusindvis af gæster til byen og gav os en stor portion selvtillid. Og derfor tog jeg også imod den hånd, der blev rakt ud. Jeg har været rigtig glad for det. Jeg synes, jeg har fået indsigt i en anden verden, og der har været masser af bøvl på vejen, men når man ser på det fundament, vi står på nu – hvor vi lige har fået en paragraf 5-aftale hjem fra Christiansborg, og vi står med den største forestilling nogensinde i byens historie på teatret – så bliver jeg mega stolt over det team, der har fået tingene til at ske. Det må jeg sige.
En væsentlig del af processen har været at definere bestyrelsens rolle, hvor det første skridt var at sætte en retning og udvikle en ramme for teatrets fremtidige kurs.
– Det første, vi gjorde, var at sætte en retning og udvikle en ramme for, hvad det er, vi skal kunne. Vi gav et løfte til byrådet om, at vi ville sikre, at vi kom igennem perioden med en sund økonomi. Og samtidig forsøge at få så meget kunst for pengene som muligt. Og det synes jeg, vi er kommet igennem med.
For Fredericia Musicalteater har det været en balancegang mellem ambitioner og økonomisk ansvarlighed. Mens forventningerne fra publikum og byen har været store, har bestyrelsen arbejdet målrettet for at sikre en bæredygtig økonomi uden at miste teatrets kreative gnist. Grete Højgaard, formand for Fredericia Musicalteater, fortæller om de valg, der har været nødvendige for at genopbygge teatret efter konkursen og samtidig fastholde byens status som et kraftcenter for musicalgenren:
– Den største forestilling er lige på trapperne, og jeg ved godt, at mange ønskede de største fra starten, fordi vi kom fra Disney og de store musicals, men vi havde et omdrejningspunkt sammen med politikerne, at vi ikke ønskede at komme i økonomisk uføre igen. Så økonomisk rapportering har været en stor del af starten, og sådan må det være. Og det tænker jeg også er vigtigt, at man fortsat holder den linje – at man sørger for, at der er penge til det, der skal være. Men det er svært med musicals, fordi når man på et almindeligt teater får tilskud, så er det til et ensemble. Hos os skal vi jo have to ensembler. Vi skal både have nogen, der spiller på scenen, og vi skal have musikere, der spiller live hver aften. Og det er klart, det koster både i løn og tid på en anden måde. Men jeg synes, vi har noget at byde på. Jeg synes, byen har noget at byde på. Vi har også en talentmasse i Fredericia med en enestående mulighed, fordi vi har et musicalakademi i byen, som føder nye talenter, og vi kan samtidig give de nye talenter den bedst mulige opvækst på en rigtig scene med rigtigt publikum. Og det er mageløst, synes jeg, siger Højgaard.
Hvad er det et musicalteater kan skabe for en by som Fredericia?
– Vi kan skabe en masse opmærksomhed. Det handler jo om at komme i pressen, helst på den gode måde. Og det tror jeg er på vej igen. Det tager også tid. Det tager tid at få opmærksomhed. Det tager tid at få tillid. Men jeg oplever, at vi får mere og mere positiv respons. Og derfor er jeg sikker på, at Fredericia på den lange bane har lavet den rigtige satsning, da de valgte at sige, at musical skal være vores ting. Det skal være det, som Fredericia blandt andet bliver kendt for. Der er jo allerede blevet holdt en række premierer på teatret, og den magi, der skabes der, har vi brug for.”
For Fredericia Musicalteater har samarbejdet med stærke partnere været en nøgle til at sikre fremtidige succeser og store produktioner. En af de vigtigste aktører i denne udvikling er AHA Creations, hvor Anders Østergaard, kendt som CEO og ejer af Monjasa, har spillet en central rolle. Med sin baggrund som tidligere formand for Fredericia Teater og en dyb forståelse af både branchen og økonomien, har Østergaard bidraget væsentligt til at opbygge tillid både internt og eksternt. Grete Højgaard forklarer betydningen af dette samarbejde og den positive effekt, det har haft for teatrets ambitioner:
– Det er afgørende for vores helt store produktioner, og dertil kommer den viden, som de bidrager med. Selvfølgelig er Anders Østergaard (CEO og ejer af Monjasa, red.) kendt som en god forretningsmand, men han har også en fortid som formand for Fredericia Teater. Han ved rigtig meget om branchen, økonomien og vejen. Det har også skabt tillid, at han er med i AHA Creations. Det er tillid på flere parametre. Det er det store, fordi der er skabt tillid til dem, der skulle sælge os et stykke som ‘Wicked.’ Vi har haft fingrene ude efter ‘Wicked’ tidligere, men simpelthen ikke fået mulighed for at røre ved det, for lige så snart de hørte om vores adresse, blev vi afvist. Og så er det jo fantastisk, når der sidder en på den anden ende af bordet og siger, jamen hvis I bare er optaget af at få en garanti, så har vi den, og der er Anders meget stærk, fortæller formanden.
Ud over hans rolle som en strategisk partner har Anders Østergaard også spillet en afgørende rolle i at skabe tillid omkring Fredericia Musicalteater i byens borgere og teatrets publikum. Med sin dybe indsigt i branchen og tidligere erfaring som formand for Fredericia Teater har han forstået, hvordan man genopbygger troen på teatrets økonomiske fundament, især efter de udfordringer, der fulgte med konkursen. Grete Højgaard uddyber, hvordan Østergaards engagement har hjulpet med at genvinde tilliden og sikre opbakningen fra publikum:
– Det at have så meget indsigt, som Anders har, giver os en kæmpe værdi. Han har meget indsigt i hele musicalbranchen. Han har virkelig sat sig ind i det, mens han var på formandspladsen. Derfor er han en erfaren mand, som ved, hvad han taler om. Så det er ikke kun et spørgsmål om penge, det er også et spørgsmål om at vide, hvornår man skal ryste med posen, hvornår man skal sætte ind på tillidskontoen. Og det er det, han har gjort. Og det vil sige, det er også det, han har gjort over for byens borgere, fordi vi har måske haft det rigtig svært her i opstarten med salget, fordi nogen har sat penge til på deres billetter ved det tidligere Fredericia Teater, men teatergængerne bliver rolige, når de pludselig hører, at det er ham, der har sat en garanti ind, for at vi er sikret økonomien ved sådan en stor forestilling. Det betyder, at der er nogle borgere, som tænker, nu tør vi faktisk godt. Nu risikerer vi ikke hele den opsparing, vi har lavet, for at tage hele familien med i musicalteatret. Ja, klart, det har også været et aspekt, det der. I hvert fald i starten var der mange, der gjorde os opmærksomme på deres tab ved det tidligere selskab, siger Grete Højgaard.
Med blikket rettet mod fremtiden er Fredericia Musicalteater fast besluttet på at forblive en frontløber inden for udviklingen af musicalgenren. Mens de forhandler en ny aftale med Kulturministeriet, reflekterer Grete Højgaard over teatrets visioner og forpligtelser, som skal sikre, at Fredericia Musicalteater fortsat kan skabe unikke oplevelser og nå ud til et bredere publikum – både lokalt og nationalt. Hun fremhæver vigtigheden af at leve op til forventningerne og udnytte det store tilskud til at tage genren nye steder hen:
– I fremtiden skal vi fortsat være dem, der udvikler genren. Vi sidder lige nu og skriver på den aftale, vi skal have med Kulturministeriet. Hvad er det for nogle ting, de ønsker, vi skal stå på mål for? Vi har ikke skrevet de sidste linjer endnu, men det er klart, at det, der er meningen med, at man får så stort et tilskud, er, at man skal være med til at udvikle genren, og de ønsker også at lægge vægt på, at vi fortsat skal lave turné, slutter Grete Højgaard, der glæder sig til den kommende premiere på WICKED, som hun ved, vil få stjerne til at skinne på Fredericias musicalhimmel.
For Peder Tind, udvalgsformand for Kultur og Idræt i Fredericia Kommune, er byens fyrtårne – Fredericia Håndboldklub, FC Fredericia, og Fredericia Musicalteater – langt mere end blot lokale sports- og kulturinstitutioner. De er hjertet i Fredericias identitet, steder hvor byens sjæl får plads til at blomstre og borgerne finder sammen i et stærkt fællesskab.
– Når vi taler om Fredericias fyrtårne, taler vi om meget mere end blot sport og kultur,” begynder Peder Tind. “De er en afgørende del af vores selvforståelse og vores DNA som by. De repræsenterer vores styrke, vores fællesskab og vores stolthed. Fredericia Håndboldklub, FC Fredericia og Fredericia Musicalteater er steder, hvor vi samles, hvor vi kan dele oplevelser, og hvor vi kan mærke, at vi hører til. De er med til at definere os som fredericianere.
Fredericia Håndboldklub har gennem årene skabt begejstring og glæde blandt både unge og gamle.
– Når jeg ser børnene løbe rundt i FHK’s røde trøjer og genkende spillerne, ser jeg en fornyet stolthed i byen, siger Tind. – Klubben har formået at redefinere os som en håndboldby, og det fællesskab, der skabes på og uden for banen, styrker os som samfund.
Kulturens fyrtårn: Fredericia Musicalteater
På samme måde er Fredericia Musicalteater, der holder til på Fredericia Teater i Prinsessegade, blevet et centrum for kunstnerisk udfoldelse og kulturel identitet.
– Teatret er mere end bare en scene for store forestillinger, siger Tind. Det er et sted, hvor morgendagens stjerner uddannes og en platform, der giver vores by en helt særlig profil. Når vi møder mennesker fra andre dele af landet, der har været her for at se en musical, er det ikke bare god reklame – det styrker vores brand og vores selvforståelse.
Han tilføjer:
– Vi uddanner morgendagens stjerner og skaber forestillinger, som ikke kun er store og flotte, men som også har en lokal forankring. Vores musicalteater er kendt for sine imponerende produktioner, men også for de nicheforestillinger, der taler til et bredt publikum. Når vi har så stærkt et kulturelt fyrtårn, der lyser ud over hele Danmark, er det noget, vi som by kan være meget stolte af.
Sporten, der bringer folk sammen: FC Fredericia
FC Fredericia, der spiller på Monjasa Park, er også en vigtig del af byens fyrtårne og bidrager til byens sportslige profil.
– Jeg har selv stået på Monjasa Park og set holdet ramme en pokalsemifinale og spille fremragende fodbold i 1. Division. Det er en helt speciel følelse at være en del af det fællesskab, som opstår omkring klubben, fortæller Tind. Det er ikke kun spillerne på banen, der kæmper, men også byens borgere, der møder op, hepper og bakker op om holdet. Det skaber glæde og stolthed, og det mærkes i hele byen.
Når FC Fredericia kæmper sig til resultater på fodboldbanen, eller når Fredericia Håndboldklub vinder afgørende kampe, ser Peder Tind en begejstring, der smitter. – Fyrtårnene bidrager til vores bys identitet og gør os stolte. Vi kan sende 600 mennesker til fodbold i Svendborg, selvom vi taber, og stadig skabe en fantastisk stemning, siger han. – Det handler ikke kun om at vinde, men om at være med, at stå sammen, og at fejre de små og store sejre, som definerer os som by.
Fremtiden for Fredericias fyrtårne
Men fremtiden for fyrtårnene i Fredericia kræver både investeringer og visioner. – Vi skal blive ved med at kæmpe for disse fyrtårne, understreger Tind. De har store ambitioner, som rækker langt ud over, hvad der er muligt med de nuværende ressourcer. Stadionudvidelser, forbedringer af arenaer og udvikling af nye projekter er vigtige skridt for at sikre, at disse fyrtårne kan fortsætte med at lyse klart.
Han nævner planerne om en ny arena og stadionudvidelser, hvor siderne bliver lukket, som konkrete eksempler på de ambitioner, der findes i byen. – Selvfølgelig har kommunen sine begrænsninger, når det kommer til økonomi, men vi skal sikre, at der er et fællesskab omkring erhvervslivet, og at vi finder ekstern finansiering, siger Tind. – Museum Fredericia er et andet kommende fyrtårn, som kan blive en stor attraktion i fremtiden, og vi skal arbejde hårdt på at få fondsmidler og støtte til at realisere disse drømme.
Et levende fællesskab i bevægelse
Peder Tind mener, at det er afgørende, at kommunen viser engagement og opbakning til fyrtårnene. – Når vi som kommune melder klart ud og viser, at vi støtter op om projekterne, hjælper det også med at tiltrække ekstern finansiering. Og det er netop denne form for samarbejde og engagement, der gør, at vi i Fredericia kan udvikle os som kulturens og sportens metropol.
Han peger på, hvordan byen i løbet af de sidste 10 år har oplevet en markant positiv udvikling, selvom der stadig er udfordringer. – Vi skal ikke bare hvile på laurbærrene. Vi skal stræbe efter at være den bedste håndboldby, vi kan være, og vi skal fastholde vores position som en stærk aktør inden for musical og teater, siger Tind. – Jeg tror ikke på hurtige løsninger, men jeg tror på en langsigtet indsats, hvor vi bygger videre på de stærke fundamenter, vi allerede har.
Fredericia – en by fuld af oplevelser
Med et smil reflekterer Tind over den mangfoldighed af oplevelser, byen har at tilbyde. – Forestil dig en by, hvor du hver dag kan opleve noget nyt – fra store sportsbegivenheder til koncerter og teaterforestillinger. Fredericia er den by, siger han. Og når vi investerer i vores fyrtårne, investerer vi også i os selv som by. Det skaber en stolthed og en fællesskabsfølelse, som er uvurderlig.
– Jeg er utrolig begejstret og stolt af vores fyrtårne, afslutter han. De fortæller historien om, hvem vi er, og hvad vi kan. Og når vi kan stå sammen om dem, kan vi virkelig skabe noget særligt her i Fredericia.