0.9 C
Copenhagen
onsdag 24. december 2025

Retrobrillen gør comeback i foråret

0
Retrobrillen gør comeback i foråret

Brillemoden tager et nostalgisk tilbageblik denne sæson. En ny kollektion hos Louis Nielsen trækker tråde til fortidens trends, hvor især de store, markante stel fra 70’erne og de geometriske former fra 80’erne har fået en opdatering til nutidens stil – en udvikling, som chefoptiker Michael Biegala, indehaver af Louis Nielsen i Fredericia, mærker stor interesse for blandt kunderne.

Klassikere i nye farver

De retroinspirerede briller kombinerer velkendte former med moderne farver og materialer. Spørger du Michael Biegala er det især de overdimensionerede stel og briller i gennemsigtigt acetat, der hitter hos kunderne i øjeblikket.

– De overdimensionerede stel og briller med gennemsigtigt acetat er inspireret af 70’erne, og dem sælger vi mange af for tiden. Farverne er moderne, og mange kunder er glade for den retroinspirerede stil, siger han.

Geometriske former, gennemsigtige stel og markante detaljer præger de nyeste retroinspirerede designs.

80’ernes karakteristiske geometriske stel er også repræsenteret i kollektionen. Ifølge Biegala har funky former været en populær trend i lang tid, og den fortsætter med at præge brillemoden i år.

Pilotbrillen holder sin plads

Blandt de mange stilretninger er én klassiker dog fortsat blandt de mest efterspurgte.

– Pilotbrillen er en evig klassiker, som mange vælger igen og igen. Den vælges både af kvinder og mænd. Det er faktisk også en trend i sig selv, at kvinder og mænd vælger de samme stel, fortæller Michael Biegala.

Den klassiske pilotbrille med markant stel og retroinspireret design har igen fundet vej til modebilledet. Kombinationen af de bløde former og de varme, brunlige nuancer giver brillen her et tidløst udtryk, der passer til både mænd og kvinder.

Hos Louis Nielsen kan alle brillestel omdannes til solbriller med forskellige typer glas. Butikken tilbyder blandt andet spejlrefleksglas og graduerede glas, og kunderne får rådgivning om, hvilke løsninger der passer bedst til deres behov, fortæller butiksindehaveren.

– Der er virkelig mange muligheder for at lave en meget personlig brille eller solbrille, og vi hjælper altid med at rådgive om, hvad der passer til den enkeltes stil og livsstil, siger Biegala.

Når man kaster et blik på stellene i butikkens vindue, forstår man, hvorfor retrobrillen har fået sin renæssance – en kombination af nostalgi og moderne design, der ikke bare klæder ansigtet, men også vækker glæde med de mange flotte farver.

Er færre busafgange et problem, hvis fleksibiliteten øges?

0
Er færre busafgange et problem, hvis fleksibiliteten øges?

Siden 2010 er antallet af køreplantimer faldet betydeligt i flere landsdele, herunder på Fyn. Ifølge erhvervsorganisationen DI Fyn har det skabt problemer for pendlere og virksomheder, der forsøger at rekruttere medarbejdere. I Middelfart er busdriften reduceret med 22 procent, men ifølge Regitze Tilma (V), der både sidder i kommunens tekniske udvalg og bestyrelsen for FynBus, er udviklingen ikke så sort-hvid, som den fremstilles.

– I Middelfart kører der jo ikke færre busser. Vi bruger samme pengemængde, som vi hele tiden har gjort. Så det er ikke, fordi kommunen har skåret ned på busdriften, siger hun.

Et ændret transportmønster

Tilma fremhæver, at en række faktorer har ændret danskernes rejsevaner. Flere har i dag adgang til bil, som er blevet billigere og mere brændstoføkonomisk, og coronapandemien har sat sig varige spor i måden, vi arbejder og bevæger os på.

– Vi kan jo sige, at vi er sådan lidt velsignede med, at vi har en togbane, der kører lige midt igennem kommunen, så vi kan køre busser til og fra der. Og det betyder jo, at vi laver opkoblinger, vi har nogle meget stærke knudepunkter, forklarer hun.

Ifølge Tilma er det ofte ikke selve bussen, der er udfordringen, men adgangen til den.

– Man starter et sted og slutter et andet. Når man tager bussen, handler det ikke kun om selve turen, men også om at komme til og fra den. Nogle gange er det dét, der er besværligt – ikke selve bussen. Hvis du for eksempel skal cykle tre kilometer for at nå det nærmeste stoppested, kan det være dér, problemet opstår, siger hun.

Flextur og Plustur som supplement

Middelfart Kommune har ikke skåret i budgettet til kollektiv transport, men har omlagt en del af midlerne for at sikre en mere fleksibel løsning. Kommunen har satset på alternativer som Flextur og Plustur – transportformer, hvor borgere kan bestille en tur med kort varsel og blive kørt fra dør til dør eller til nærmeste knudepunkt.

– Det betyder så også, at vi kan lave nogle mere lokale løsninger, for eksempel med de her Plustur og Flextur. Og det er der egentlig, jeg tænker, den der mere individualiserede busdrift, eller mobilitetsdrift, at den tror jeg, vi vil have rigtig stor gavn af, siger Tilma.

Ordningen er ikke en direkte erstatning for faste busruter, men en måde at sikre, at kollektiv transport fortsat dækker behovene i områder, hvor passagertallet ikke kan bære en fast rutetrafik.

– Noget af det nye, vi kigger på, er at sætte bestillingsfristen ned til en time, så du kun skal bestille en time i forvejen i stedet for de nuværende to timer, fortæller hun – et forslag, der forventes at komme i høring her i februar.

Prioritering af skoleelever

DI Fyn frygter, at manglen på busafgange vil gøre det sværere for virksomheder at tiltrække arbejdskraft, men Tilma mener, at en ren fokusering på antallet af bustimer ikke giver et retvisende billede af transportmulighederne.

– Vi prøver jo selvfølgelig at understøtte busdriften der, hvor vi mener, der er et potentiale for nogen, der tager bussen, og så prøver vi at lave en sammenkobling til hele den kollektive sektor, så den også hænger godt sammen med togdriften, siger hun.

Hun erkender, at kommunen har prioriteret bestemte grupper – især skoleelever – men understreger, at beslutningerne træffes på baggrund af trafikmålinger.

– Vi har været nødt til at kigge på trafiktallene og vælge, hvilke afgange der var de vigtigste. Hvor var det, at der var nogen, der ville tage bussen? Man kan jo sige, at det er lidt hønen eller ægget. Er det bussen først, eller passageren først?

Samkørsel skal afhjælpe transportbehovet

Foruden Flextur og Plustur arbejder kommunen også med samkørsel for at forbedre mobiliteten, både for pendlere og skoleelever.

– Vi har stort fokus på samkørsel, og det er noget, vi arbejder meget med i kommunen. Det handler om at køre sammen, hvad enten det er til sport eller arbejde – vi har det også på rådhuset. Derudover har vi netop indført en ny ordning, hvor man kan få dækket en del af udgifterne, hvis man kører sammen med sine klassekammerater til gymnasiet, for eksempel, siger hun.

Tilma ser ikke omlægningerne som en afvikling af den kollektive trafik, men som en udvikling, hvor kommunen ikke blot fastholder traditionelle busruter, men også afprøver nye metoder for at sikre mobilitet til så mange borgere som muligt.

– Så det er ikke fordi, vi prøver at udvande den traditionelle drift – den er, som den plejer. Men vi prøver ret mange andre ting rundt om den, afslutter hun.

Ny ingeniør til Process Engineering i Fredericia

0
Ny ingeniør til Process Engineering i Fredericia

Process Engineering A/S har ansat Bilal Anwari som Process Engineer i virksomhedens afdeling i Fredericia. Han er uddannet MSc. Mechanical Engineering fra Aarhus Universitet med fokus på fluid- og termodynamik, maskindynamik, strukturel mekanik og materialeteknologi.

Under studiet var han i praktik som Maskinkonstruktør hos Klovborg Maskinfabrik, hvor han arbejdede med konstruktion af specialmaskiner, transportbånd og produktionslinjer til fødevareindustrien. Efter endt praktik fortsatte han i virksomheden og arbejdede blandt andet med teknisk tegning i AutoCAD Inventor.

Senest har han i 3,5 år været ansat hos Koppers Denmark ApS som Projektingeniør og Projektleder, hvor han var hovedansvarlig for Engineering Standards og ledte et team af seks smede. Han har desuden arbejdet med design, beregninger, simuleringer og procesoptimering, herunder HAZOP-analyser, maskinsikkerhed og CE-mærkning.

I sin nye rolle hos Process Engineering A/S vil han trække på sin erfaring med design, dimensionering og procesoptimering, herunder arbejdet med AutoCAD Plant 3D, HAZOP-analyser og maskinsikkerhed.

Virksomheden byder Bilal Anwari velkommen og ser frem til at få ham med på holdet i Fredericia.

Sæt de gamle lejligheder fri i Fredericia

0
Sæt de gamle lejligheder fri i Fredericia

Boligen er basen for vores liv, og derfor er det afgørende at føre en boligpolitik, der sætter det enkelte menneske i centrum. Syv ud af ti danskere ønsker at eje deres bolig, men kun lidt over halvdelen af de voksne danskere bor i en bolig, de ejer. Her i Fredericia er vi under landsgennemsnittet, og med den laveste andel ejere i hele Sydjylland.

Som liberale har vi tillid til markedet. Det er du og jeg. Sådan er det også på boligmarkedet. Derfor skal vi se på, hvordan man kan fjerne forældede forbud, skabe bedre rammer for private investeringer og på andre måder fremme, at borgerne kan bo, som de ønsker, uden unødig politisk indblanding.

Vi skal med andre ord rette op på årtiers forfejlet boligpolitik. Derfor vil Liberal Alliance ophæve forbuddet mod at omdanne lejeboliger opført før sommeren 1966 til ejerboliger. I Fredericia er der omkring 3.000 af sådanne lejligheder, hvilket er næsten to tredjedele af alle etagelejligheder i kommunen. Derudover skal vi afbureaukratisere lejeboligmarkedet ved at sikre, at alle lejligheder reguleres ud fra de samme regler: lejeloven, fremfor de bøvlede særregler, som Fredericia Kommune i dag pålægger en lang række ejendomme opført før 1992. Det har de for længst gjort i både Billund, Varde og Tønder.

For os handler det om at sætte de gamle lejligheder fri i Fredericia. Hvis borgerne efterspørger ejerlejligheder i byen, så skal markedet kunne tilbyde det. Behovet er reelt. I det nye boligkvarter Kanalbyen har der været stor efterspørgsel på ejerlejlighederne, og i 2024 oplevede området et rekordhøjt boligsalg. Det vidner om, at mange ønsker at eje deres egen bolig – vi bør øge mulighederne for, at den drøm kan realiseres. Ikke kun i Kanalbyen, men også andre steder inden for voldene og i de øvrige bydele, hvor der allerede bor mennesker, som hellere vil eje end leje. Når efterspørgslen er så tydelig, bør vi ikke lade forældede regler stå i vejen for, at flere får mulighed for at investere i deres egen fremtid.

Hvad er mere åbenlyst end at ophæve politiske forbud, som forhindrer, at allerede eksisterende lejligheder kan frasælges, og at langt flere fredericianere kan få muligheden for at købe et hjem, der passer til deres ønsker? Det er godt for klima og miljø at udnytte eksisterende bygninger bedre. Det er nødvendigt, da Fredericia er en af de tre kommuner i Sydjylland, som frem mod 2040 driver befolkningsudviklingen opad. Det er også godt for byen som helhed, da ejere har en stor egeninteresse i at investere, forbedre og vedligeholde deres ejendom. Det sikrer en højere kvalitet af vores samlede boligmasse, hvilket løfter hele Fredericia.

Beregninger viser, at 62 % af de ældre lejeboliger vil have et økonomisk incitament til at frasælge deres lejlighed som ejerlejlighed. De burde derfor komme ud på markedet gradvist, efterhånden som lejere fraflytter. Den nye frihed vil muliggøre flere ejerboliger i områder, hvor det er svært at bygge nyt, som fx inden for voldene. Det vil også skabe muligheder for nyt liv steder, hvor det viser sig svært at udleje. Samtidig vil værdistigningerne, der følger med, blive beskattet og kunne bruges til at forskønne byområderne, klimasikre eller realisere andre samfundsgavnlige projekter.

Liberal Alliances ambition er at skabe en bedre balance på boligmarkedet, som i øjeblikket er præget af politisk regulering og ikke afspejler danskernes ønsker. Ved at øge udbuddet af ejerboliger kan vi gøre det muligt for flere at realisere drømmen om at eje deres bolig.

Carl Andersen (LA)
MF og Boligordfører

John Rasmussen (LA)
Byrådskandidat i Fredericia

Middelfart får nye ladestationer til elcykler

0
Middelfart får nye ladestationer til elcykler

Middelfart Kommune har nu opsat ladestationer til elcykler på syv lokationer i kommunen. Initiativet er finansieret gennem statens “Pulje til offentlig opladning for elcykler” og skal forbedre den grønne mobilitet for både pendlere, borgere og turister.

Lad op på farten

Cykelpendlere og turister i Middelfart Kommune får nu bedre muligheder for at oplade deres elcykler. Syv nye ladestationer er nemlig blevet sat op rundt omkring i kommunen som en del af et projekt, der er støttet af staten.

Ladestationerne er placeret ved flere af kommunens centrale knudepunkter for offentlig transport, blandt andet Gelsted Station, Ejby Station, Nørre Aaby Station og Middelfart Station. Derudover kan elcyklister også oplade deres batterier ved populære udflugtsmål som Naturcentret Hindsgavl, Middelfart Marina og Kulturøen i Middelfart.

Hver ladestation har fire forskellige udtag, så de kan bruges af langt de fleste elcykler.

Grøn mobilitet på tværs af kommunen

De nye ladestationer skal både gøre det nemmere for pendlere at kombinere cyklen med kollektiv transport og give turister en mulighed for at besøge flere steder uden at skulle bekymre sig om batteriniveauet.

Middelfart Kommune håber, at projektet vil gøre det mere attraktivt at vælge en klimavenlig transportform, der kan reducere biltrafikken og fremme den grønne omstilling.

BR åbner ny butik i Nyborg

0
BR åbner ny butik i Nyborg

Nyborg får snart en ny destination for leg og legetøj, når BR åbner en butik i byens nye centerområde. Med beliggenheden tæt på Storebælt og motorvejen skal butikken både tiltrække lokale kunder og rejsende på farten.

Den 12. april slår BR dørene op for en ny butik i Nyborg. Den 830 kvadratmeter store butik får adresse på Storebæltsvej 16, og skal ifølge Salling Group, der ejer BR, være en legeoplevelse i sig selv. Det oplyser Salling Group i en pressemeddelse tirsdag morgen.

– Alle kan godt glæde sig til et brag af en fest. Vi kan næsten ikke vente med at åbne, og vi håber, at vi også kan være med til at bidrage til gejst, glæde og god energi i Nyborg, siger Christina Werner, der bliver butikschef i den nye BR.

Butikken bliver nummer 31 i kæden og bliver nabo til blandt andet Netto i det nye centerområde.

Magisk zoo og Click & Collect

Butikken får et gennemgående tema, der skal gøre det sjovt for børn at besøge BR. Her vil de kunne opleve et “magisk zoo”-univers med klatretræer, rutsjebaner, vippeaber, en giraf, en søhest og et stort bassin fyldt med legoklodser. Derudover vil der være et krea-område, hvor børn kan slippe fantasien løs.

Samtidig bliver BR Nyborg en af de første butikker i kæden til at tilbyde Click & Collect via døgnåbne bokse foran butikken. Det betyder, at kunder kan hente deres onlinebestillinger, når det passer dem.

– Den nye butik i Nyborg ligger lidt anderledes placeret end vores øvrige butikker. Vi glæder os rigtig meget til at tage imod både de lokale, folk fra oplandet, pendlerne, og familier, som er på farten samt turister. Vi ved, at rigtig mange familier holder et pitstop på vej over Storebælt, og vi glæder os til at bidrage til gode oplevelser i den forbindelse, siger kædechef Charlotte From.

Ifølge hende har BR haft Nyborg som en prioritet i længere tid og ser frem til at blive en del af byens nye handelsområde.

Festlig åbning

Åbningen den 12. april bliver markeret med en festlig weekend. De første 100 gæster får en goodiebag, og børn kan opleve tryllekunst, ballondyr og ansigtsmaling. Der vil også være skattejagt med mulighed for at vinde gavekort, samt popcorn til de mindste gæster.

– Vi sætter en høj barre allerede fra begyndelsen, så børnene altid er sikret gode og legerige oplevelser i BR, og vi glæder os til at tage imod alle vores gæster, siger Christina Werner.

Arbejdet med at gøre butikken klar er allerede i fuld gang, så alt er på plads til åbningsdagen.

Elever bekæmper tøjspild og bygger satellitter

0
Elever bekæmper tøjspild og bygger satellitter

Tirsdag og onsdag mødes 575 elever fra 5. og 6. klasse i Odense Kommune til Naturfagsmaraton, en konkurrence, hvor naturvidenskab og teknologi er i centrum. Bag arrangementet står Naturvidenskabernes Hus, som med opgaver om tøjspild, energilagring og satellitter skal styrke elevernes forståelse for videnskabens rolle i hverdagen.

Naturfag gennem praksis

Konkurrencen har til formål at give eleverne en praktisk tilgang til naturfag og problemløsning. Opgaverne er udviklet med fokus på at vække deres nysgerrighed og evne til at eksperimentere. Eleverne arbejder med en metode, hvor de undersøger, planlægger, bygger og tester deres løsninger.

– Med Naturfagsmaraton vil vi øge elevernes faglige motivation og interesse for naturfag og teknologi. De bliver klogere på aktuelle udfordringer og oplever, at de kan gøre noget ved dem. Det er med til at give eleverne håb og handlekraft og en bevidsthed om, at også de kan være med til at bidrage til fremtidens løsninger, når det gælder bæredygtighed og grøn omstilling, siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus.

Naturfagsmaraton afholdes i flere kommuner fra januar til maj, og i alt deltager over 22.000 elever på landsplan.

Fra idé til model

Blandt årets fire opgaver er Stop Tøjspild, hvor eleverne skal undersøge tøjforbrugets miljøpåvirkning og udvikle en kampagne for at reducere spild. Med opgaven Frø På Farten undersøger de, hvordan planter formerer sig, og hvad der skal til for, at frø kan spire under forskellige betingelser.

Virksomhederne GomSpace og TotalEnergies har bidraget med opgaver, der skal give eleverne indsigt i virkelige problemstillinger. GomSpace har stillet en opgave, hvor eleverne skal bygge en model af en satellit og lære om rummets betydning for kommunikation og overvågning. TotalEnergies har udviklet en opgave, hvor eleverne skal konstruere en bil, der lagrer energi med en spændt elastik.

– Opgaverne skal bidrage til at stimulere deres opfindsomhed og kompetencer inden for engineering, hvor eleverne arbejder med at løse konkrete udfordringer ved at undersøge, få ideer, planlægge, bygge, afprøve og forbedre. De vil opleve, at der ikke kun findes én rigtig løsning på en udfordring, siger Lolck.

Forbindelsen til den virkelige verden

Direktøren forklarer videre at en væsentlig del af Naturfagsmaraton er samarbejdet med virksomheder, der bringer deres erfaringer ind i undervisningen.

– Gennem virksomhedernes engagement og deltagelse får eleverne indblik i nogle problemstillinger, som faktisk betyder noget i en virksomhed. Samtidig er opgaverne meget alsidige, så det bliver tydeligt, at eleverne har forskellige styrker og har brug for hinanden på forskellige områder, siger Maiken Lykke Lolck.

Arrangementet støttes af Novo Nordisk Fonden, LEO Fondet, Knud Højgaards Fond, Otto Mønsteds Fond, Stibo Fonden og Grundfos.

13-årig stoppet i Føtex – havde stjålet slik og tyggegummi

0
13-årig stoppet i Føtex – havde stjålet slik og tyggegummi

Mandag eftermiddag blev en 13-årig dreng fra Fredericia taget i butikstyveri i Føtex på Prinsessegade. Drengen havde stjålet slik og tyggegummi til en værdi af 199 kroner, men blev stoppet af en butiksdetektiv, da han forsøgte at forlade supermarkedet uden at betale.

Stoppet ved kassen

Ifølge politikommissær Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd blev drengen pågrebet i butikken, efter at han havde passeret kassen med varerne skjult i lommerne.

– Han bliver formentlig stoppet af en butiksdetektiv, forklarer han.

Herefter blev politiet tilkaldt for at håndtere situationen.

Da drengen er under den kriminelle lavalder, kan han ikke sigtes for butikstyveri, men sagen blev behandlet i samarbejde med de sociale myndigheder.

– Vi har en social bagvagt med på sagen, fordi vi har at gøre med en mindreårig, siger politikommissæren.

Drengens forældre blev kontaktet og involveret i sagen, ligesom de sociale myndigheder blev informeret. 

Roligt døgn for politiet i Fredericia

Politikommissæren oplyste afslutningsvis, at det ellers havde været et roligt døgn for Sydøstjyllands Politi i Fredericia, hvor der ikke var registreret andre hændelser på døgnrapporten.

Flere biler udsat for tyveri – én blev stjålet

0
Flere biler udsat for tyveri – én blev stjålet

Sydøstjyllands Politi har i løbet af weekenden og mandagen registreret flere tilfælde af tyveri fra personbiler i Vamdrup og Christiansfeld. I flere af tilfældene har bilerne været ulåste, og gerningsmændene har fået adgang uden at bryde ind. Derudover blev en bil stjålet fra Kokærvej i Christiansfeld og senere fundet på en privat parkeringsplads i Horsens.

Biler var ikke låst

På Fløjbjergvej i Vamdrup blev der i tidsrummet fra søndag kl. 21.00 til mandag kl. 06.37 stjålet et nøglebundt fra en personbil. Ifølge politikommissær Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd var nøglerne relateret til en arbejdsplads.

– Umiddelbart er bilen ikke låst, siger han.

Et andet tyveri fandt sted på samme vej fra søndag kl. 22.45 til mandag kl. 12.00, hvor der blev stjålet et sæt AirPods fra en ulåst bil.

– Også her var bilen ikke låst, fortæller Rindahl Petersen.

I Christiansfeld blev der også registreret flere sager. På Kokærvej blev der mellem søndag kl. 20.00 og mandag kl. 18.00 stjålet to små punge med mønter samt to benzinkort fra en ulåst personbil.

Stjålet bil fundet i Horsens

På samme vej, Kokærvej i Christiansfeld, blev der i tidsrummet fra søndag kl. 22.30 til mandag kl. 05.30 stjålet en personbil. Bilen blev senere fundet på en privat parkeringsplads ved Kattesund i Horsens. Et vidne kontaktede politiet og gjorde opmærksom på, at bilen holdt parkeret.

– En bilist ringer og oplyser, at der holder en bil på en privat parkeringsplads. Vi har efterfølgende kontaktet ejeren, som nu kan hente bilen, forklarer Arno Rindahl Petersen.

Politikommissæren oplyste efterfølgende, at politiet undersøger, om tyverierne fra bilerne kan hænge sammen, og om de samme personer står bag biltyveriet på Kokærvej.

– Hvis vi får en lille smule mere kig på det, kunne det jo være de samme personer, der har været rundt og kigget i bilerne for at se, om der var noget at tage, og som til sidst endte med at stjæle personbilen. Men det er ikke noget, jeg har mere konkret på lige nu, siger han.

Ingen mistænkte

Politiet har endnu ingen mistænkte i sagen, men efterforskningen fortsætter.

– Vi har desværre ikke nogen mistænkte på nuværende tidspunkt, oplyser Rindahl Petersen afsluttende.

24-årig idømt fængselsstraf for at køre fodgænger ned og true med kniv

0
24-årig idømt fængselsstraf for at køre fodgænger ned og true med kniv

Retten i Kolding idømte mandag den 17. februar en 24-årig mand fra Fredericia tre måneders ubetinget fængsel for fareforvoldelse og trusler med kniv. Manden påkørte en fodgænger, der krydsede vejen med sin familie. Nu skal den 24-årig i fængsel, han må ikke køre bil i to år og så har politiet konfiskeret bilen.

Dommen på tre måneders ubetinget fængsel falder efter en hændelse i september 2022, hvor den 24-årige mand påkørte en fodgænger ved Axeltorv i Fredericia. Fodgængeren var ved at krydse vejen med sin familie i et fodgængerfelt, da han blev påkørt af den 24-årige, der efterfølgende kørte fra stedet.

Episoden blev blandt andet overværet af en politibetjent, der havde fri fra arbejde, og som kørte lige bag den 24-årige. Ud over fængselsstraffen blev den dømte frakendt førerretten ubetinget i to år, ligesom bilen blev konfiskeret som følge af vanvidskørsel.

– Det er en alvorlig sag, når nogen bevidst udsætter andre trafikanter for fare. Vi skal alle kunne færdes trygt i trafikken, og det kunne være endt langt værre, siger anklagerfuldmægtig Kasper Sørensen fra Sydøstjyllands Politi.

En måned efter påkørslen i fodgængerfeltet truede den dømte en anden person med en kniv. Et forhold, som han også blev dømt for. Den dømte var i forvejen tidligere straffet for både fareforvoldelse og trusler. Den 24-årige udbad sig betænkningstid i forhold til en eventuel anke af dommen.

Låge 23: Vinspecialisten Fredericia: Et sted, hvor julen både kan smages og mærkes

Låge 23: Vinspecialisten Fredericia: Et sted, hvor julen både kan smages...

0
December i Fredericia har sin egen rytme. Gaden er mere levende, tempoet en anelse højere, og indkøbsposerne tungere. I Fredericia AVISENs julekalender besøger vi...