3.7 C
Copenhagen
tirsdag 23. december 2025

Færre togafgange bekymrer Lundsfryd

0
Færre togafgange bekymrer Lundsfryd

Ændringer i køreplanen har reduceret togafgange på Vestfyn, og det bekymrer Middelfarts borgmester, Johannes Lundsfryd Jensen. Han frygter, at det vil få konsekvenser for både pendlere og den kollektive trafik. Sammen med tre andre borgmestre har han nu henvendt sig til Folketingets Transportudvalg i håbet om at få afgange tilbage på køreplanen.

– Det kommer til at betyde, at pendlerne fra stationerne i Gelsted, Ejby, Nørre Aaby og Kauslunde har færre afgange. Primært i retning fra Odense mod Fredericia, men også den anden vej. Og det er vi jo rigtig ærgerlige over, fordi vi vil jo egentlig gerne have, at der var flere afgange og ikke færre afgange, siger han.

Drømmen om en fynsk S-togsmodel

Borgmestrene på Fyn har i fællesskab udviklet en vision for den regionale togdrift, kaldet Det Fynske S-tog, som skal skabe hyppigere afgange mellem de fynske byer.

– Vi samlede både alle borgmestrene i Trekantområdet og alle borgmestrene på Fyn om en fælles vision, som vi kalder det fynske S-tog. Det handler om, at alle små stationer på strækningen mellem Svendborg og Odense, mellem Odense og Middelfart og mellem Middelfart op mod Kolding og Vejle skal have hyppige afgange med tog på faste minuttal. Lidt ligesom vi kender det fra S-togene i København, forklarer han.

I borgmestrenes drømmescenarie er målet at have tre afgange i timen fra de mindre stationer, så passagererne altid har en afgang inden for kort tid.

– Hvis man ikke lige når det ene tog, så kan man altid tage det næste uden alt for lang ventetid. Og det kan lade sig gøre, når den nye jernbane over Vestfyn står klar i 2030. Indtil da er vi meget optagede af, at hvis det skal kunne blive en succes, så er det vigtigt at komme godt fra start. Og jeg synes, det er en dårlig start at skære på afgangene, siger han.

Presser familier til at tage bilen

Rundt om i landet har den kollektive trafik haft svært ved at genvinde passagerer efter COVID-19, mens bilsalget har holdt sig stabilt. I 2022 var passagertallet i den kollektive trafik stadig lavere end før pandemien, mens der i 2024 blev registreret 173.047 nye biler – på niveau med året før.

En tendens, som borgmesteren frygter vil forværres, hvis færre afgange får flere til at droppe toget og i stedet investere i en ekstra bil.

– Det presser jo flere familier til at overveje, om de bliver nødt til at have en bil mere, hvis de ikke kan komme med toget, når det passer, siger han.

Ingen forvarsel fra DSB

Borgmesterkollegaen fra Assens, Søren Steen Andersen, påpeger, at ingen af de fire borgmestre oprindeligt var blevet informeret om ændringerne. Johannes Lundsfryd fortæller, at han først blev opmærksom på dem, efter de trådte i kraft i december.

– Det skete, da den nye køreplan trådte i kraft 5. december, og vi havde ikke fået nogen forvarsel fra DSB om, at der var en større ændring af trafikplanen i gang. Så det kom først på bagkant. Og det synes jeg også er lidt ærgerligt. Jeg synes, det ville være god stil at tage fat i de relevante kommuner, når der er større ændringer på vej, siger han.

Han understreger, at kommunerne også har en rolle at spille i transportplanlægningen, fordi de har ansvaret for den lokale busdrift, som hænger sammen med tognettet, og det kan blive problematisk, hvis der ikke findes en koordineret løsning, der sikrer en sammenhæng mellem bus- og togdrift.

– Og så vil vi gerne have en dialog om det. Det er jo os, der står for den lokale busdrift, som hænger sammen med tognettet. Der er også noget i planlægningen fra vores side, som det får konsekvenser for, lyder det fra borgmesteren.

Borgmestre håber på genindførelse af afgange

De fire borgmestre har nu rettet en fælles henvendelse til Folketingets Transportudvalg i håbet om, at DSB vil genindføre de fjernede aftenafgange i den næste køreplansrevision.

– Vi håber, at det bliver gennemført næste gang, der laves en køreplansændring. Det er det scenarie, vi ønsker, men som minimum håber vi, at der ikke sker yderligere forringelser på tognettet på strækningen. Vi har brug for forbedringer, ikke forringelser, fastslår han.

Absurd omvej via Fredericia

Borgmestrene har også kritiseret, at fjernelsen af de regionale tog tvinger passagerer til at tage omveje med InterCity-tog for at nå frem.

– Det ved jeg, fordi jeg selv oplever det. Når jeg tager Intercity eller lyntoget fra Odense til Middelfart, så tager jeg jo ikke et tog til Fredericia for at tage tilbage til Middelfart. Det virker jo helt tudetosset, afslutter Johannes Lundsfryd Jensen.

Politi rykkede ud til færdselsuheld på Strandvejen

0
Politi rykkede ud til færdselsuheld på Strandvejen

Sydøstjyllands Politi modtog fredag formiddag en anmeldelse om et færdselsuheld på Strandvejen i Fredericia. Uheldet, der blev registreret klokken 11.16, involverede tre parter og skete som følge af en påkørsel bagfra.

Det oplyste vagtchef Andreas Juhl fra Sydøstjyllands Politi under pressebriefingen klokken 17.

Der var ingen meldinger om personskade i forbindelse med hændelsen, forklarede vagtchefen, og politiet har ikke haft behov for yderligere indsatser på stedet. De nærmere omstændigheder omkring uheldet blev heller ikke uddybet, men det har ikke haft større konsekvenser for trafikken i området.

Vagtchefen havde ikke yderligere meldinger fra Fredericia, og dagen har foreløbigt været rolig i politikredsen. Siden pressebriefingen klokken 9 har politiet ikke rapporteret om større hændelser.

Upcyclede døre i eg og douglasgran: Håndværk med historie

0
Upcyclede døre i eg og douglasgran: Håndværk med historie

Bæredygtighed er ikke længere en niche, men et afgørende parameter i byggebranchen. Flere aktører søger derfor løsninger, hvor genanvendelse og kvalitet går hånd i hånd – og her spiller upcycling en central rolle. Hos Overgaard Wood har man specialiseret sig i at forvandle gamle bjælker og planker af eg og douglasgran til eksklusive døre, både til indendørs og udendørs brug.

Fra råmateriale til unikt design

Modsat masseproducerede døre i standardmål tilbyder Overgaard Wood en håndværksmæssig tilgang, hvor hver dør bliver tilpasset efter individuelle ønsker og dimensioner. Træet, der genbruges, har ofte en historie bag sig – det kan komme fra gamle industribygninger, nedlagte gårde eller historiske ejendomme, hvilket giver materialet en særlig karakter og patina.

– Når vi arbejder med upcycling, handler det ikke kun om at genbruge træ – det handler om at forædle det og skabe noget tidløst. Mange af de materialer, vi bruger, har allerede vist deres styrke i årtier, og vi giver dem et nyt liv i form af døre, der kan holde i generationer, siger Michael Sørensen, COO i Overgaard Wood.

En bæredygtig fremtid for byggeriet

Ifølge en rapport fra EU’s miljøagentur kunne op mod 50 % af byggeaffaldet i Europa genanvendes, hvis der blev tænkt i cirkulære løsninger. Hos Overgaard Wood arbejder man netop ud fra denne filosofi og tilbyder skræddersyede døre, hvor design, funktionalitet og miljøhensyn forenes.

Upcyclede døre i massiv eg og douglasgran er ikke kun et bæredygtigt valg – de tilfører også en varme og autenticitet, som ofte mangler i konventionelle løsninger.

Mindre CO₂, større ansvar

Produktionen af nye byggematerialer er en af de største kilder til CO₂-udledning i byggebranchen. Ifølge Danmarks Grønne Tænketank, CONCITO, står cement- og træproduktion for en stor del af sektorens klimabelastning. Ved at vælge upcyclede døre reduceres behovet for nyproduktion, hvilket både sparer energi og mindsker CO₂-aftrykket.

Hos Overgaard Wood bruger man eksisterende materialer, der ellers ville ende som affald. Dette betyder, at færre træer fældes, og at de allerede forarbejdede ressourcer får en længere levetid. Samtidig minimeres den energiintensive proces, der ellers ville være nødvendig for at producere nye materialer.

For virksomheder, arkitekter eller private, der ønsker en skræddersyet dør med et bæredygtigt aftryk, tilbyder Overgaard Wood rådgivning og produktion af løsninger, der kombinerer traditionelt håndværk med en moderne tilgang til genbrug.

DSB ændrer køreplanen i stilhed: Nu reagerer fire borgmestre

0
DSB ændrer køreplanen i stilhed: Nu reagerer fire borgmestre

Tre aftenafgange på strækningen Odense-Fredericia er forsvundet fra køreplanen, og det er sket uden varsel til hverken borgere eller berørte kommuner. Det har nu fået fire borgmestre til at reagere skarpt.

– Det dur ikke, at pendlerne skal opdage dette ved noget, der ligner tilfældigheder, skriver Assens’ borgmester Søren Steen Andersen (V) i et Facebook-opslag.

Sammen med Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd Jensen (A), Fredericias borgmester Christian Bro (A) og Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (A) har han nu rettet en skriftlig henvendelse til Folketingets Transportudvalg.

Fjernede togafgange uden information

Ændringerne betyder, at følgende aftenafgange er fjernet fra køreplanen:

• Odense → Fredericia kl. 20.40 (mandag til søndag)

• Odense → Fredericia kl. 22.40 (mandag til søndag)

• Fredericia → Odense kl. 23.30 (mandag til søndag)

Ifølge Søren Steen Andersen blev ændringerne gennemført i stilhed uden ordentlig information til pendlere eller kommuner. DSB har i et svar til borgmestrene erkendt, at de ikke har informeret tilstrækkeligt om ændringerne.

– Vi har i januar skrevet til DSB’s direktør og fået et svar tilbage fra DSB’s kommercielle direktør, hvor de medgiver, at de ikke havde informeret godt nok… Men det tog er jo kørt, så at sige, skriver han.

Borgmestre kritiserer DSB’s prioritering

I DSB’s svar til borgmestrene oplyses det, at ændringerne ikke skyldes anlægsarbejde på Aarhus H, som tidligere nævnt, men derimod en samlet prioritering af DSB’s ressourcer.

– Når vi skal foretage den prioritering, har vi noteret os, at der desværre har været meget få kunder på netop de afgange, lyder det fra DSB’s informationschef Tony Bispeskov i svaret til borgmestrene.

DSB overvejede at indsætte togbusser, men konkluderede, at rejsetiden ville blive for lang – op mod 2 timer og 50 minutter – sammenlignet med togets normale rejsetid på under en time.

Borgmestre: Pendlerne betaler prisen

De fire borgmestre mener, at DSB’s beslutning rammer borgere, der er afhængige af de fjernede togafgange, særligt dem med skæve arbejdstider.

– Der er talrige borgere her på egnen, der f.eks. har skæve vagter og sene arbejdstider på f.eks. OUH, Fyns Politi, i restaurationsbranchen og andre arbejdsgivere. De er afhængige af et tog, der også kører, skriver Søren Steen Andersen.

Borgmestrene kritiserer også, at ændringerne rammer vestgående tog, mens regionaltrafikken i østgående retning (Fredericia-Odense) forbliver intakt. Det betyder, at pendlere fra Odense, der skal vestpå, nu anbefales at tage et InterCity-tog til Middelfart eller Fredericia – og derefter tage regionaltoget tilbage igen.

– Hen til kommoden og tilbage igen, skriver Søren Steen Andersen ironisk.

Håber på genindførelse af togafgange

Borgmestrene håber nu, at deres henvendelse til Transportudvalget kan føre til, at de tre manglende aftenafgange genindføres ved næste revision af køreplanen.

På længere sigt arbejder borgmestrene også på at få flere afgange på den vestfynske strækning, når den nye højhastighedsbane langs motorvejen står klar omkring 2030.

– Til den tid vil det være fint, hvis DSB i mellemtiden havde opdyrket et marked, der kan understøtte den hyppigere lyntogsbetjening, der ligger i timeplanen, skriver Søren Steen Andersen.

Mænd med flere hundrede gram lattergas sigtet af politiet

0
Mænd med flere hundrede gram lattergas sigtet af politiet

Sydøstjyllands Politi har torsdag morgen sigtet to mænd i Kolding for besiddelse af lattergas i strid med lovgivningen. De blev truffet på et parkeringsdæk i Karolinegade, hvor de hver især var i besiddelse af flere hundrede gram lattergas.

Politikommissær Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd fortæller, at politiet klokken 09.51 traf de to mænd i forbindelse med en patruljering.

– Vi har to personer, som hver især er i besiddelse af lattergas. Den ene er en 28-årig mand fra Kolding, som havde 314 gram. Den anden er en 30-årig mand, også fra Kolding, der var i besiddelse af 506 gram. Begge er blevet sigtet for overtrædelse af loven om lattergas, oplyser han.

Loven om lattergas fastsætter bødestraffe for besiddelse af større mængder.

– Besiddelse af lattergas i små mængder – defineret som op til 1.349 gram – straffes med en bøde på 3.000 kroner. Hvis mængden ligger mellem 1.350 gram og 2.699 gram, starter bøderne på 5.000 kroner, forklarer Arno Rindahl Petersen.

Ifølge § 4 i lov om salg og markedsføring af lattergas til forbrugere er det forbudt for forbrugere at indføre mere end 17 gram lattergas til Danmark pr. dag.

De to mænd står nu over for en bødestraf, men politikommissæren kan ikke komme det præcise beløb nærmere.

Comwell-direktør runder 25 år i hotelbranchen

0
Comwell-direktør runder 25 år i hotelbranchen

Frederik Jelstrup har gennem et kvart århundrede været en del af Comwell Hotels, hvor han i dag står i spidsen for Comwell Bygholm Park i Horsens og samtidig er ansvarlig for mad- og drikkevarekoncepterne på tværs af kædens hoteller. Karrieren har bragt ham vidt omkring, og hans ledelsesfilosofi har sat sit præg på flere af Comwells hoteller, blandt andet Kellers Park og Kongebrogaarden.

Fra tjener til hoteldirektør

Jelstrups rejse i hotelbranchen begyndte i 2000, da han som tjener trådte ind i Comwell Kolding. Med en baggrund som selvstændig caféejer på Sjælland havde han allerede et indgående kendskab til gæstfrihed, men det var inden for hotelverdenen, han fandt sin karrierevej.

Gennem årene har han haft ledende roller på flere af Comwells hoteller. Han startede som restaurantchef i Middelfart og rykkede senere videre til Comwell Kellers Park, hvor han var med til at udvikle hotellet til en førende spa- og konferencedestination. Her fik han for alvor erfaring med at lede større driftsenheder og skabe en helhedsoplevelse for både gæster og medarbejdere.

Siden fik han muligheden for at træde ind i en ny rolle som hotelchef på Comwell Kongebrogaarden, der med sin beliggenhed ved Lillebælt har en særlig eksklusiv profil.

– Det var en stor drøm, der gik i opfyldelse for mig, fortæller han og understreger, hvordan skiftet til hotelchef også blev et skifte i hans ledelsesstil.

– Nu skulle jeg pludselig lede et hotel gennem ledere. Noget, jeg befinder mig godt ved. Comwells medarbejdere er vores vigtigste ressource, og når de forstår deres rolle, skaber vi en arbejdsplads, hvor vi trives, og gæsterne får den bedste oplevelse.

Ledelse gennem en trekantmodel

I dag er Frederik Jelstrup hoteldirektør på Comwell Bygholm Park i Horsens, hvor han fortsat arbejder ud fra sin ledelsesfilosofi, som han beskriver som en trekantmodel. Her skal tre elementer – hotellet, medarbejderne og gæsterne – være i balance for at skabe en velfungerende helhed.

– Alle tre elementer skal ’smile’, siger han.

– Gør de det, så ved jeg, at vi gør det rigtige. Nogle gange roder vi lidt i det ene hjørne, men det smitter ofte positivt af på de andre.

Jelstrup har aldrig været bange for at implementere nye koncepter, og han lægger vægt på hurtig handling, når han ser muligheder. Det kan dog give udfordringer i en branche, hvor forandringer tager tid.

– Det skaber nogle gange lidt modstand blandt kollegaer. Forandring tager tid, og modstand er en naturlig del af processen. Men jeg holder fast, hvis idéen giver mening for helheden.

Et af de initiativer, han har stået i spidsen for, er Comwells flaskefrie koncept, som er indført på flere af kædens hoteller. Konceptet har resulteret i en væsentlig reduktion af forbruget af aluminiumsflasker – svarende til 700.000 flasker årligt.

– Det er de små, men vigtige skridt, der gør en forskel – både for miljøet og for gæsteoplevelsen, siger han.

En del af noget større

Selvom han nu har titel af både hoteldirektør og F&B-direktør for Comwell Hotels, ser Frederik Jelstrup stadig sig selv som en del af en større enhed. Han fremhæver samarbejdet på tværs af hotellerne som en af styrkerne ved Comwell.

– Sådan ved jeg, vi er mange i koncernen, der har det. Det er en fornøjelse at have de andre hoteller i ryggen. Vi bakker hinanden op og hjælper, hvor vi kan. Comwell har som arbejdsplads givet mig masser af frihed og tillid gennem årene, og det skaber kæmpe motivation. Min karriere er også beviset på, hvor mange muligheder der ligger i vores branche – jeg startede som tjener for 25 år siden, og nu er jeg her.

For Frederik Jelstrup handler det ikke om at drive et hotel, der blot fungerer – han vil se udvikling og forbedring.

– Trekanten skal være ligevægtig. Gæsterne skal være glade, økonomien sund, og mit dygtige team skal trives. Vi er godt på vej.

Mand skabte uro på tog og banegårde i to byer

0
Mand skabte uro på tog og banegårde i to byer

En 24-årig mand med bopæl i Sverige skabte torsdag uro på både Kolding Banegård og senere i Fredericia. Politiet måtte gribe ind flere gange i løbet af dagen, og han endte med at tilbringe natten i detentionen.

Ifølge politikommissær Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd begyndte sagen tidligt om morgenen, da betjente klokken 08.18 blev kaldt til Kolding Banegård. Her skabte manden utryghed blandt de rejsende på perronen ved spor 1.

– Vi havde en mand, der opførte sig uroskabende og skabte utryghed i toget, og det endte med, at han blev bortvist fra toget, uden at der blev oprettet en sag mod ham, forklarer Arno Rindahl Petersen.

Men episoden var langt fra slut. Klokken 09.27 måtte politiet igen rykke ud til Banegårdspladsen i Kolding, hvor den samme mand skabte uro. Denne gang gik han målrettet efter en ung pige, som han chikanerede, samtidig med at han generede øvrige rejsende.

– Han går blandt andet efter en pige, som han chikanerer, og han generer også øvrige rejsende på banegården. Vi kommer frem og træffer manden, som vi sigter for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen, siger politikommissæren og understreger, at politiet greb ind for at sikre ro på stedet.

Flere timer senere dukkede manden op i politiets vagtjournal igen. Klokken 18.12 blev han observeret i et tog i Fredericia, hvor han igen var larmende og udadreagerende.

– Vi træffer ham igen, og denne gang er han på et tog. Han er stadig lidt udadreagerende og formentlig påvirket af alkohol. Vi kommer frem, og det ender med, at vi tager ham med os og administrativt frihedsberøver, fortæller politikommisæren.

Manden blev sat i detentionen og løsladt natten til fredag klokken 00.55.

– Han er ikke sigtet for noget i Fredericia, men i Kolding blev han sigtet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen, forklarer Arno Rindahl Petersen afsluttende.

Lyskryds ude af drift gennem flere dage

0
Lyskryds ude af drift gennem flere dage

Trafikanter i Kolding skal være ekstra opmærksomme i de kommende dage. Lyssignalet i det trafikerede kryds Vejlevej-Galgebjergvej-Islandsvej er ude af drift og forventes først at være funktionsdygtigt igen i starten af næste uge.

Årsagen til nedbruddet er, at styreskabet, som leverer strøm til signalerne, blev påkørt af en ukendt bilist i går. Skaderne er så omfattende, at reparation ikke er mulig, og et nyt styreskab er derfor bestilt.

Indtil installationen er på plads, opfordres bilister til at køre forsigtigt og vise hensyn. Særligt bilister fra Galgebjergvej og Islandsvej skal være opmærksomme på, at de har almindelig vigepligt.

Det har trukket i langdrag

0
Det har trukket i langdrag

Debatten om botilbuddet Kobbelgården 3 i Fredericia intensiveres, efter at Socialtilsyn Syd har sendt en akterskrivelse, der lægger op til at trække godkendelsen tilbage. Mens Fredericia Kommune har meldt ud, at de vil svare på akterskrivelsen og undersøge mulige handlemuligheder, mener Dansk Folkeparti, at processen allerede har varet alt for længe.

Susanne Eilersen er okay med, at der nu ses på skrivelsen og gives et svar, men hverken beboere eller medarbejdere skal vente på afgørelser i Ankestyrelsen. Det har allerede taget for lang tid.

– Det her har trukket i langdrag, siger byrådsmedlem Susanne Eilersen (O) og fortsætter: – Der er gået et år og fire måneder, og det er alt for lang tid i forhold til beboerne, som lever der hver dag. Der skal ske noget nu.

Ifølge hende har bekymringerne omkring botilbuddet eksisteret længe.

– Allerede i november og december sidste år havde vi diskussioner om, at der var bekymringer, der skulle kigges ind i. Men det var svært at trænge igennem – både til forvaltningen og til udvalgsformanden. Nu er vi her igen.

“Man forsøger at trække det i langdrag”

Mette Heidemann, direktør for Unge, Voksen og Senior i Fredericia Kommune, har påpeget, at kommunen har flere muligheder i processen, herunder en potentiel klage til Ankestyrelsen, hvilket kan forlænge sagsbehandlingen. Det vækker kritik hos Dansk Folkeparti.

– På pressemødet sagde Mette Heidemann, at man har utrolig mange træk i bøssen – og et af dem er Ankestyrelsen. Men det betyder jo, at beslutningen kan trækkes i langdrag. Det er ikke noget, jeg er med på, og vi er heller ikke med på det i Dansk Folkeparti, siger Susanne Eilersen.

Kobbelgården vil ikke være det samme fremover

Uanset hvordan sagen udvikler sig, mener Eilersen, at en ting er sikker:

– Uagtet hvad de siger den 6. marts, når vi har kunnet sige noget, så vil Kobbelgården 3 ikke fremadrettet være det samme, som det var i går. Der skal ske noget derude. Det betyder på ingen måde, at medarbejderne skal være nervøse for lukning, for alle dygtige hænder skal fortsat bruges. Hun peger dog på, at beboersammensætningen ikke fungerer, og at der bor for mange mennesker på bostedet.

– Der bor for mange, og sammensætningen er helt skæv. Det skal vi have kigget på. Men vi skal også huske medarbejderne – vi har brug for alle vores gode medarbejdere, uanset hvordan vi deler bostedet op. De skal ikke gå med ondt i maven.

“Det er ikke bare en agterskrivelse”

Fra kommunens side har både Mette Heidemann og formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget, David Gulløv, fremhævet, at der er tale om en agterskrivelse – altså en foreløbig vurdering fra Socialtilsyn Syd, som kommunen har mulighed for at svare på. Men den forklaring køber Susanne Eilersen ikke.

– De sagde flere gange på pressemødet, at det ‘kun’ er en akterskrivelse. Men når man læser den PDF-fil og ser indholdet, så er det dybt alvorligt. Det er ikke bare en akterskrivelse – for mig er det faktisk en dom over stedet, lyder det fra viceborgmesteren.

Hun understreger, at hun ser situationen som en klar besked fra Socialtilsyn Syd.

– Jeg læser det, som om vi ikke kan køre det her tilbud videre. De har truffet en afgørelse om, at der er så mange problemstillinger på Kobbelgården, at det ikke vil være forsvarligt at fortsætte i den konstellation, det har i dag, men vi følger naturligvis proceduren i første omgang, og laver et svar, men herefter skal det gå stærkt.

Hvad der konkret skal ske med bostedet, er endnu uvist. Men ifølge Susanne Eilersen er én ting sikker:

– Kobbelgården 3 vil ikke være det samme bosted, som det var i går.

Læs også

Reform skaber usikkerhed – men Fredericia Gymnasium ser muligheder

0
Reform skaber usikkerhed – men Fredericia Gymnasium ser muligheder

Ungdomsuddannelserne i Danmark står over for en historisk reform, der ændrer strukturen for de unges vej gennem uddannelsessystemet. Med regeringens, SF’s og Dansk Folkepartis aftale er det nu en realitet, at 10. klasse, HF og VUC lukkes, mens en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasial uddannelse – epx – indføres. Men hvad betyder det i praksis for de eksisterende gymnasier, erhvervsskoler og videregående institutioner?

I Fredericia er rektor på Fredericia Gymnasium, Jørgen Lassen, klar til at se på mulighederne frem for at dvæle ved problemer. Men han understreger, at det stadig er for tidligt at tegne et klart billede af, hvordan reformen vil forme sig lokalt.

“Der er ikke nogen ændring fra i går til i dag”

Dagen efter aftalen er på plads, beskriver Jørgen Lassen det ikke som en pludselig omvæltning, men snarere en formalisering af en retning, der har været kendt længe. Dog understreger han, at selv om beslutningen nu er truffet, er det stadig uklart, hvordan den reelt kommer til at påvirke byens uddannelsesbillede.

– Der er ikke nogen ændring fra i går til i dag, andet end at reformen nu er vedtaget. Det betyder, at vi ved, HF lukker, 10. klasse forsvinder, og VUC ikke længere vil eksistere. Men det behøver jo ikke at få en negativ konsekvens for os, bemærker rektoren.

Han peger netop på, at ministeriet har meldt ud, at der vil være flere gymnasieelever i 2035, end der er i dag, og det kan i sidste ende også betyde flere elever til Fredericia Gymnasium.

– Når man kigger på deres fremskrivninger, så skal der jo med den her beslutning være flere gymnasieelever i 2035, end vi har i øjeblikket, siger han.

Erfaringer fra HF kan danne grundlag for nye epx-forløb

Mens nogle kommuner kan tilpasse deres eksisterende uddannelsesudbud relativt gnidningsfrit, er situationen i Fredericia mere kompleks. Her har de forskellige ungdomsuddannelser traditionelt været spredt ud over flere lokationer, og det kan gøre implementeringen af reformen mere udfordrende.

– Vi har et stærkt samarbejde i Fredericia Uddannelsesråd. Hvordan vi konkret kan arbejde videre, afhænger dog af, hvad vi får lov til. Det er netop derfor, jeg siger, at vi endnu ikke kender spillebanen, forklarer Lassen, og tilføjer:

– Vi ved ikke, hvordan institutionsloven kommer til at spille ind. Vi ved heller ikke, om vi får lov til at udbyde epx.

Men hvis muligheden opstår, ser han store potentialer i at trække på Fredericia Gymnasiums erfaringer og faglige tyngde fra HF’en, som skolen gennem tiden har haft mange elever på, til at udvikle epx-forløb, der kan imødekomme de unges behov.

– Jeg kan se mange muligheder for epx her. Vi kan lave forløb inden for design, kreativitet, håndværk og brugskunst. Vi kan udvikle et anlægs- og designspor, et pædagogisk forløb og et med fokus på læreruddannelsen. Der er mange muligheder for at skabe forskellige epx-pakker, fordi vi allerede har erfaring fra HF, siger rektoren, der tidligere har heppet på, at HF burde have fået mulighed for at afprøve nye tiltag og udvikle sig i en bredere retning, før beslutningen om at sløjfe uddannelsen blev truffet.

Rektor ser frem til samarbejde om reformen

Reformen er vedtaget. De store linjer er trukket op, men detaljerne mangler, og det efterlader en række åbne spørgsmål. For rektoren er fokus nu rettet mod de muligheder og det samarbejde, der venter forude, og han ser frem til at drøfte dem med sine fredericianske kolleger.

– Jeg ønsker et samarbejde og et stærkt Fredericia Uddannelsesråd. Jeg ønsker, at vi sammen kan gøre det bedste for de unge i Fredericia, i det omfang vi får mulighed for det, siger Jørgen Lassen og slutter af med at påpege, at der i forvejen er en stærk tradition for dialog mellem byens uddannelsesinstitutioner.

Mand og kvinde varetægtsfængslet for indbrud i Middelfart

Mand og kvinde varetægtsfængslet for indbrud i Middelfart

0
KRIMI. En 31-årig mand fra Esbjerg og en 49-årig kvinde fra Odense blev anholdt den 21. december 2025 sigtet for to indbrud begået den...