5.9 C
Copenhagen
mandag 22. december 2025

Politiet mangler ressourcer til ulovlige pakker

0
Politiet mangler ressourcer til ulovlige pakker

Hver dag kommer der over 100.000 pakker igennem DAO’s pakkecentral i Fredericia, men hvor mange af dem er ulovlige? Det er der ikke tal, men det er et voksende problem, som SF nu sætter fokus på. SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, og retsordfører Karina Lorentzen, har været på rundvisning i pakketerminalen for at se og høre om virkeligheden.

På en travl arbejdsdag på DAOs pakkecentral i Fredericia er der konstant bevægelse. Pakker bliver hurtigt scannet, sorteret og sendt videre på deres rejse til modtagerne. Men i kulissen er der et presserende problem, som ikke alle får øje på: Hvordan opdager man ulovlige varer som stoffer og våben, når de er skjult i de små pakker, der strømmer igennem systemet?

SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, og retsordfører Karina Lorentzen havde taget turen til Fredericia for at få et førstehåndsindtryk af de processer, der er på plads for at håndtere dette dilemma. På et stort skærmbillede bliver pakker hurtigt vurderet, og medarbejderne står klar til at håndtere dem, men hvad sker der, når en pakke rummer noget, der ikke bør være der? Hvordan kan man sikre, at ulovlige varer som stoffer eller våben ikke når ud til modtagerne?

Gennem en grundig rundvisning på terminalen kunne Pia Olsen Dyhr og Karina Lorentzen få et klart billede af, hvordan pakkecentralerne i dag forsøger at håndtere de enorme mængder pakker, der passerer igennem, men også hvilke udfordringer de står overfor i jagten på de små, farlige pakker.

De store scannere, som terminalerne benytter sig af, har svært ved at opdage de små pakker, der kan gemme på opioider eller MDMA. Da Pia Olsen Dyhr spørger ind til, hvordan man sikrer, at disse små pakker bliver opdaget, bliver det hurtigt tydeligt, at teknologien, som myndighederne har valgt, ikke er nok til at fange alle de ulovlige forsendelser. Der er en klar erkendelse af, at der skal udvikles nye løsninger – både hvad angår teknologi og lovgivning – for at få kontrol over situationen.

Pia Olsen Dyhr understregede, hvordan det er blevet stadig nemmere at få adgang til stoffer, især blandt unge, og hvordan pakkecentralerne kan spille en afgørende rolle i at stoppe den illegale handel, før pakkerne når deres destination.

– Vi står her, fordi det er et af de steder, hvor pakker kommer ind i Danmark, og vi har brug for at få bedre kontrol med de pakker, der kommer ind. Det kan være våben, det kan være stoffer, og det kan være alt muligt andet. Her på pakkecentrale kan man scanne pakkerne og identificere, om de indeholder ulovlige genstande. Og i de tilfælde vil vi gerne have, at man handler hurtigt, så vi kan forhindre, at de kommer ud til danskerne, siger Pia Olsen Dyhr.

Der knokles i terminalen, hvor der dagligt kommer over 100.000 pakker igennem. Foto: AVISEN

Men selvom der er teknologiske muligheder for at identificere pakker med ulovligt indhold, er der et stort problem, som Pia Olsen Dyhr påpeger: politiets manglende ressourcer til at håndtere sagerne effektivt. Hun nævner konkrete tilfælde, hvor våben og ammunition er blevet fundet i pakker, men hvor politiet ikke har reageret hurtigt nok.

– Jeg har set, hvordan det virker, og jeg har hørt om de ting, der er blevet fundet her. Når man finder våben og patroner, bør politiet reagere, men det har ikke altid været tilfældet. Det er ikke op til pakkecentralen at håndtere det, men hvis politiet ikke har ressourcerne til at reagere hurtigt, bliver det et problem. Det er en situation, vi bør kunne gøre bedre, siger Pia Olsen Dyhr.

Pia Olsen Dyhr lytter interesseret. Foto: AVISEN

Karina Lorentzen, SF’s retsordfører, understreger, at den kriminelle verden har tilpasset sig de nye muligheder, som pakkepostsystemet tilbyder. Hun mener, at myndighederne er nødt til at følge med udviklingen og tage de nødvendige skridt for at stoppe den illegale handel, der foregår gennem pakkerne.

– Den kriminelle verden har for længst fundet ud af, hvordan de kan udnytte de nye muligheder, og vi er nødt til at følge med udviklingen. Der er behov for nye teknologier til at opdage stoffer og våben i pakkerne, især de små pakker, der indeholder opioider eller MDMA. De er meget svære at opspore med de store scannere, der er blevet peget på som løsningen i regeringens opioidudspil, siger Karina Lorentzen.

Problemet med de små pakker er særligt udtalt, da de kan gemme sig blandt de millioner af pakker, der dagligt passerer gennem terminalerne. De store scannere, som regeringen har satset på, er ikke i stand til at opdage disse små pakker, og derfor bliver de let overset.

Der observeres på den store pakkecentral. Foto: AVISEN

For SF er løsningen at sikre, at alle pakkecentraler får det nødvendige udstyr til at identificere og konfiskere pakker med ulovligt indhold. Det vil ifølge Pia Olsen Dyhr og Karina Lorentzen kræve en kombination af bedre teknologiske løsninger og et tættere samarbejde mellem myndigheder, logistikvirksomheder og politiet.

– Vi skal sørge for, at alle pakkecentraler får det udstyr, der skal til, så vi kan stoppe pakkerne med stoffer og våben, før de når folk. Det er første skridt, men vi må også sørge for, at politiet har de nødvendige ressourcer til at reagere hurtigt, siger Pia Olsen Dyhr.

SF er klar til at arbejde for, at der bliver afsat de nødvendige ressourcer i forhandlingerne om politiets økonomi, så både pakkecentralerne kan få det rette udstyr, og politiet kan få de nødvendige midler til at håndtere situationen. Målet er at sikre, at ulovlige varer som våben og stoffer bliver stoppet, før de når ud til befolkningen.

Vigtige spørgsmål om Ukraine

0
Vigtige spørgsmål om Ukraine

Efter den ukrainske præsidents skænderi med den amerikanske præsident i Det Hvide Hus, er dommedagsprofeterne atter i fuld gang med at blæse i dødens trumpeter. Det er i den forbindelse værd at bemærke, at der er knap fire år tilbage med Trump, og vi er knap nok kommet i gang. Sagen er bare den, at det, vi ser ske, kan få direkte konsekvenser for den danske befolkning.

Helt i tråd med Mette Frederiksens (A) stil og politiske virke er der fuld tryk på kriseretorikken. Det er en stil, hun perfektionerede under Covid-19, hvor de daglige pressemøder og katastrofemeldinger definerede hendes statsministerrolle. Den blev hurtigt afløst af invasionen af Ukraine i 2022. Siden er den danske økonomi blevet presset af krigen, hvor Danmark ligger i toppen over lande, der bidrager mest per borger. I forvejen er der optaget store lån under pandemien, hvor nedlukningerne direkte og indirekte har kostet et ukendt beløb for den danske befolkning. Alt sammen er sket, og sker, naturligvis under “nødvendighedens politik”. Det præsenteres således, at vi er nødt til det, og der er ikke andre alternativer.

Den daglige formidling er propagandistisk af karakter. Mantraet fra 2020’erne er, at vi ikke længere kan forvente en neutral dækning af begivenheder. Der er implicit et krav om, at man skal tage stilling til, hvem man holder med. Begreberne flyver konstant i luften, og de indarbejdes i befolkningen på en sådan måde, at de færreste kan se skoven for bare træer. Der er for mange informationer, der sker for meget, og det går alt for stærkt. Det tilbageværende indtryk er kaos. Man kan teste fænomenet på sig selv:

Prøv at slukke for nyheder, streams og sociale medier i en måned. Tænd igen. Og du vil ikke ane, hvad det hele går ud på. Fordi “strømmen” bevæger sig så hurtigt, men også fordi forudsætningerne konstant ændrer sig. Årsagen er spekulationer, gætterier, formodninger, antagelser og følelser, kombineret med frygt, antagonisme, fordomme og voldsomme udbrud.

Men konsekvenserne af krisen i det internationale diplomati kan blive store for Danmark. Både på grund af den afgørende eksport, der sikrer danske indtægter, men også fordi vores lille land trækkes ind i forløb uden demokratiske mandater. Et af de værste eksempler er de europæiske kommissærer, der er voldsomt proaktive indenfor vitale områder, uden at de har noget som helst folkeligt mandat. De er samtidig repræsentanter for et EU-system, hvor mange lande med store forskelle skal enes. Den europæiske enhed er en fantasi, der kan ende med at ødelægge et vitalt samarbejde på kontinentet. Senest har 20 % af tyskerne rejst sig imod det, og mange vælgere rundt omkring i Europa kan komme til at gøre det samme i de kommende år. Samarbejdet har været en af de største garantier for fred siden 2. verdenskrig. Nu risikerer den europæiske elite at ødelægge denne sikkerhedsstruktur, fordi de ikke er i tråd med befolkningerne, de angiveligt taler på vegne af.

I Danmark kender vi det bedre end de fleste europæere. Modstanden mod EU har været historisk høj, hvilket adskillige folkeafstemninger vidner om. Ligesom alle andre europæere ønsker mange at bevare deres nationale identitet. Tanken om en europæisk hær eller stat er langt fra et drømmescenarie for mange europæere. Så selvom de europæiske statsledere og EU-kommissærer har travlt med at vise handlekraft uden USA i spørgsmålet om Ukraine, er det et projekt uden et folk. Det vil kræve ualmindelig stor politisk tæft at overbevise vælgerne i de enkelte lande om, hvad man ønsker sig:

Specielt hvis man begynder at forklare, hvad prisen for hele krigsapparatet kommer til at være.

Nu har vi set det før, at EU-eliten med vold og magt får indført deres stormagtsdrømme. Der kom fælles valuta, åbne grænser og fælles EU-regler med detaljeregulering, selvom det har været umådelig upopulært blandt befolkningerne. I boblen nede i Bruxelles bekymrer man sig dog ikke om den slags bagateller. Her er ideologien “De Forenede Europæiske Stater”. Men selv det mægtige Tyskland er i en sand helvedesild med sine egne borgere, der netop har tildelt socialdemokraterne den største lussing i historien. Det er et klart tegn på, at den europæiske elite er i en alvorlig krise. Hvis Brexit ikke har været et forvarsel om EU’s potentielle undergang, så vil intet hjælpe på deres realitetsopfattelse:

Uden et folk, går det ikke.

På samme måde som man har skabt fred blandt de europæiske lande via økonomisk samarbejde, kunne man have fortsat med at sprede fred i den russiske befolkning. Utallige vestlige kæder og brands etablerede sig i Rusland og var med til at skabe tilknytning til de vestlige værdier. Det økonomiske samarbejde som diplomatisk våben har altid været den mest fredelige af alle former for diplomati. Modsat oprustning, missiler og mange soldater i tjeneste. Det sidste koster også mange penge. Rigtig mange penge. Når der skal betales for krig, skal det tages fra andre vitale områder. Derfor kunne forligspartierne bag støtten til Ukraine i 2022 også meddele den danske befolkning, at det naturligvis ville gøre ondt. Men at det naturligvis var nødvendigt.

I disse dage er sikkerhedspolitikken i Vesten under total forvandling. Det amerikanske folk har stemt for en ny kurs, der skal tage USA ud af rollen som en kronisk krigsførende nation, hvilket ofte er sket gennem krige, proxykrige, skjulte pengestrømme, hemmelige kup og lignende. For Danmark og Europa er det mest interessante spørgsmål, hvilke konsekvenser de beslutninger, der bliver truffet i regeringen, Folketinget og via EU, vil få. Desværre er man, også i Danmark, meget dårlig til at nævne både fordele og ulemper ved konkrete politiske initiativer. Oftest fokuserer medierne kun på ulemperne, medmindre de er begejstrede for et initiativ, i hvilket tilfælde de primært fremhæver fordelene. Begge dele er dog problematiske. Det vil stort set altid være både fordele og ulemper, der kan beskrives.

Krigen i Ukraine handler om sikkerhedspolitik, herunder også Danmarks sikkerhedspolitik. Vi har som land været tæt knyttet til amerikanerne via NATO. Derfor har vores handlinger været tæt koblet til USA. Da Biden-administrationen i 2022 satte fuld styrke bag at føre krig i Ukraine, gjorde Danmark det samme. De sidste år har derfor været præget af konstant krigsretorik, samtidig med at milliarder af kroner er blevet sendt til krigen. De diplomatiske forbindelser med Rusland er blevet skrottet. Europa har opbygget deres forsvar, og de europæiske regeringer og statsmedier har haft travlt med at forklare vælgerne, at Rusland vil angribe andre lande i Europa, hvis vi ikke gør noget. Altså: det er nødvendighedens politik. Flere har endda haft den tanke, at krigen først slutter, når Rusland har tabt. Denne logik har dog den basale fejlslutning, at Rusland ikke kan besejres med tanks, fly, krudt og kugler. Rusland er nemlig verdens største atommagt.

I 1970’erne og 1980’erne fyldte fredspolitik enormt meget i Vesten. Frygten for atomkrig var et gennemgående tema, og man hyldede de ledere i Vesten, der forsøgte at nedruste, fremfor at fortsætte våbenkapløbet med Østblokken. Men mærkeligt nok er frygten for en atomkrig slet ikke dominerende i 2022-2025. Ikke desto mindre kan Europa og Danmark blive udraderet på få minutter, hvis de russiske missiler bliver affyret. Da Sovjetunionen kollapsede i 1991, var frygten for, at man ved en fejl kom til at sende en atombombe afsted, stor. Det var en af de vigtigste opgaver i begyndelsen af 1990’erne at finde ud af, hvordan man kunne sikre sig mod den slags.

Det mest interessante i hele forløbet siden 2022 er, at der fra politisk side ikke har været nogen realpolitiske forsøg på at opstille et realistisk mål for spørgsmålet om Ukraine og den generelle sikkerhedspolitik i Europa. Hovedmålet ser ud til at have været ideen om, at hvis man forsynede Ukraine med penge og våben, kunne Rusland blive slået tilbage på slagmarken eller i det mindste forhindre et nederlag for Ukraine. Altså en form for proxykrig, hvor Vesten forsyner Ukraine, men ikke selv deltager direkte i krigen. Samtidig har man ønsket at ramme Rusland økonomisk gennem sanktioner. Disse har dog primært haft den konsekvens, at den russiske befolkning er kommet længere væk fra de vestlige værdier. Dermed er man ikke kommet tættere på et systemskifte i Rusland, men tværtimod har det muligvis fremmedgjort Vesten for den russiske befolkning og styrket Putins nationalistiske dagsorden.

Men hvad er det, man ønsker? USA’s og NATO’s realpolitiske arrogance i 1991-2022 virker at være åbenlys. Hvis målet har været at sikre freden, samtidig med at man vidste, at der var et antidemokratisk styre i Rusland, så er det slået fejl. Her er det nødvendigt at forholde sig strengt til den kendsgerning, at der er betydelige russiske mindretal i de lande, der er kommet ud af Sovjetunionen. I pressedækningen taler man ofte om “ukrainere”, men 17% af befolkningen i Ukraine er russiske. Næsten en femtedel. I to af de baltiske lande er tallet knap 25%. Det er mange russere. Af samme årsag føler Rusland sig mere knyttet til disse lande, uanset den lange tid, de har været adskilt under det kommunistiske diktatur. Det virker som om, vi i dag ser konsekvenserne af en lang række fejlslutninger om, hvad der skulle ske med resterne af Sovjetunionen efter den kolde krig. Ikke mindst er spørgsmålet, hvorfor man overhovedet bevarede NATO?

For at komme tættere på en realpolitisk løsning bør vi stille en række simple spørgsmål. Lad os starte med at definere, hvad vi ønsker at opnå i spørgsmålet om Ukraine. Er det Ukraines frihed? Er det en afslutning på krigen i Ukraine? Er det Ruslands nederlag i Ukraine? Er det et systemskifte i Rusland? Er det Ukraine som medlem af EU? Er det flere af disse mål tilsammen? Dernæst bør vi gøre det klart, hvilken pris vi er villige til at betale for at opnå det. Vil vi gå i krig mod Rusland? Vil vi betale 5, 10 eller 15 procent af vores BNP til formålet? Vil vi gå med i en EU-hær? Vil vi melde os ud af NATO? Vil vi stoppe samarbejdet med USA og frasige os beskyttelse af amerikanernes atommagt? Vil vi opbygge atomvåben i EU?

Disse spørgsmål er lige så faretruende, som de virker. De er ikke mainstream. De bliver kraftigt underspillet eller glemt i dagligdagens formidling, der primært fokuserer på persongalleriet, ikke mindst den aktuelle Trump-mania. Men vi skal stille os disse spørgsmål og komme med rimelige svar, hvis vi skal finde tilbage til en mere fredelig sameksistens. Krig handler ikke kun om moral. De sidste tre år har primært været moralske spørgsmål. Krig handler også om, at man kan tabe.

Vesten kan tabe. Vi er ikke usårlige. Og vi kan ikke vinde på konventionelle styrker. Med den aktuelle tumult mellem Europa og Washington er det derfor mere vigtigt end nogensinde, at krigen i Ukraine får en ende. Det kræver diplomati. Hvor de europæiske nationer tidligere havde velfungerende diplomatiske kanaler til Rusland, har man på grund af Biden-administrationens komplette mangel på realpolitiske mål, placeret sig et sted, hvor man ikke længere kan bygge de vigtige broer, der før i tiden var med til at holde den kolde krig kold og ikke varm. Det er epokens største fejl, at man ikke har arbejdet intensivt på at inddæmme konflikten. Den eneste strategi, man lader til at have haft, var, at Rusland skulle tabe en krig til ukrainerne og give op. Tre år senere er vi i en tilstand, der minder om første verdenskrig, hvor frontlinjen næsten ikke har rykket sig. Det er meningsløst, ikke mindst for de mange døde soldater og civile. At man tilmed ikke har forsøgt at opstille realpolitiske mål, men tværtimod har forsøgt at bilde Vesten ind, at de ikke kan ende med at blive sendt til fronten med den førte politik, er manglende omhu i rette tid. Det er afgørende at erindre, at forsvarsalliancer kan udløse storkrige. Derfor er det strengt nødvendigt, hvis man er medlem af en alliance som NATO, at man sikrer sig mod at blive draget ind i en krig, man ikke kan vinde.

Ingen kan vinde en atomkrig. Danmark var neutralt under første verdenskrig. Vi forsøgte at være neutrale under anden verdenskrig. Vi blev NATO-partnere for ikke at blive overrumplet af den kommunistiske verdensorden. I 1991 sluttede denne. Vi må derfor spørge os selv, hvordan de ansvarlige politikere mener, at krigen i Ukraine, og tilsvarende Danmarks rolle i denne krig, skal ende.

Dette er det store spørgsmål, vi bør kunne få svar på.

FHK skal op mod uventet bundhold

0

Søndag klokken 19:00 er det tid til en ny udfordring for Fredericia Håndboldklub, når de tager imod Ribe-Esbjerg på hjemmebane i Middelfart Sparekasse Arena. Efter en uge med rejseaktivitet i forbindelse med Champions League-udekampen mod Sporting, er FHK klar til at fokusere på ligaen, hvor de i øjeblikket ligger på en solid tredjeplads.

Ribe-Esbjerg kommer til kampen som bundhold i ligaen, efter at de blev taberdømt for at have brugt en ulovlig spiller mod Grindsted. Denne beslutning har sat den vestjyske klub under et enormt pres, da de nu kæmper for at undgå direkte nedrykning. Sidste års DM-semifinalister, som netop blev slået af FHK i semifinalen, har i den grad brug for point for at holde håbet om overlevelse i ligaen i live.

Men på trods af de modgang, som klubben har oplevet, viste Ribe-Esbjerg for en uge siden, at de stadig har et hold, der kan levere. Med en imponerende 36-29 sejr over TMS Ringsted, har de måske fået blod på tanden. For en klub, der har haft sin andel af udfordringer, herunder en ny cheftræner, er det et resultat, der kan være med til at skabe ny energi. Marc Uhd, der tidligere var cheftræner i TMS Ringsted, blev hentet til Ribe-Esbjerg for at styrke holdet, og hans ankomst, selvom den oprindeligt var planlagt til sommer, er måske begyndelsen på en vendepunkt for den vestjyske klub.

Den store profil hos Ribe-Esbjerg er Andreas Søgaard, som til næste sæson skifter til Skanderborg AGF. Han er uden tvivl en af de vigtigste spillere for holdet og vil spille en central rolle, hvis Ribe-Esbjerg skal have en chance i kampen mod FHK. Derudover har de også den 12. mest scorende spiller i ligaen, Alfred Jönsson, som er en nøglespiller i bagkæden.

Når det kommer til FHK, er holdet favoritter til opgøret. I midtugen spillede de en tæt kamp mod Sporting, hvor de kun tabte 32-29. Selvom de ikke havde fuldt besat truppen, med både anfører Lasse Balstad og målmand Sebastian Frandsen ude, samt stregspilleren Evgeni Pevnov, der blev syg på kampdagen, viste FHK, at de kan præstere under pres. I fraværet af Pevnov blev Mads Kjeldgaard og Einar Olafsson kastet sammen som midterblokkens forsvarsspecialister i et samarbejde, der viste sig at være meget effektivt. De formåede at forstyrre Sportings angreb og vise, at FHK har spillere, der kan steppe op, når det gælder.

Offensivt var det Martin Bisgaard, der trak læsset med hele ti mål. Bagspillerne kæmpede dog mere med skarpheden i denne kamp, hvilket førte til en lidt ujævn præstation i angrebet. Mod Ribe-Esbjerg er niveauet dog et andet, og FHK vil forventeligt være bedre i stand til at udnytte deres angrebspotentiale. Med en stærk hjemmebane og et hold, der er fyldt med kvalitet, bør FHK kunne konsolidere deres position på tredjepladsen, hvis de spiller op til deres sædvanlige standard.

FHK har meget at spille for i denne kamp. Med fortsat pres fra holdene bag dem, der jager top-placeringer og muligheden for oprykning, er det vigtigt, at FHK tager de nødvendige skridt mod at sikre sig en sejr og holde et stærkt greb om tredjepladsen. Ribe-Esbjerg er et hold i nedrykningsfare, men de har vist, at de kan overraske, og de vil uden tvivl komme til Middelfart Sparekasse Arena med et stærkt ønske om at hente point.

Kampen mellem FHK og Ribe-Esbjerg spilles søndag kl. 19:00 i Middelfart Sparekasse Arena, og der er lagt op til en spændende og intens duel, hvor begge hold vil være sultne efter at hente de nødvendige point.

Tråden skal styrke kulturen i Middelfart

0
Tråden skal styrke kulturen i Middelfart

Middelfart Kommune har længe arbejdet på at skabe et nyt samlingspunkt i byens hjerte, og Tråden, som er et ambitiøst projekt, er netop en del af denne vision. Borgmester Johannes Lundsfryd Jensen (A) ser det som et projekt, der ikke kun vil styrke byens økonomi, men også skabe nye muligheder for både borgere og besøgende.

Tråden vil blive et multibrugsområde, der rummer flere funktioner. For det første vil det fungere som et attraktivt sted for unge med et ungemiljø, og for det andet som et område med street food og mulighed for at smage på lokale delikatesser. Derudover kommer Tråden til at huse en koncertsal i centrum af Middelfart, der kan rumme op til 2.000 koncertgæster. Ifølge borgmesteren er dette en stærk kombination, der både tiltrækker unge og giver et kulturelt løft til området.

– Det skaber en god integration og muligheder for at tiltrække både lokale og besøgende. Man kan gå derind fra stationen og tage på en restaurant, eller nyde et koncertbesøg. Det er et sted, der åbner området op og skaber nye muligheder for fællesskab, siger Johannes Lundsfryd Jensen.

Johannes Lundsfryd elsker at komme på Middelfart Stadion. Når Tråden åbner til sommer vil han også blive en flittig gæst der. Foto: AVISEN

Projektet Tråden er en del af den ambitiøse udviklingsplan for det tidligere trafikhavnsområde, hvor det vil blive integreret i den nye bydel med boliger, kontorplads og en bypark. Borgmesteren ser Tråden som en vigtig del af Middelfarts fremtidige udvikling og som et projekt, der både giver byens borgere og gæster nye oplevelser og aktiviteter.

– Jeg tror, at Tråden vil løfte hele området og skabe en større sammenhæng i bydelen. Det bliver et samlingspunkt, hvor vi kombinerer både det kommercielle og det kulturelle på en måde, der vil komme til at gavne alle, siger Lundsfryd Jensen.

Spørgsmålet om, hvorvidt det er kommunens opgave at drive sådanne projekter, er et, der ofte bliver diskuteret. Borgmesteren understreger dog, at det er vigtigt, at kommunen tager ansvar i samarbejde med private aktører for at sikre, at projekter som Tråden bliver til virkelighed.

– Vi kommer til at samarbejde med private aktører om at drive koncertsteder og events, men vi skal også selv tage ansvar for at bruge de faciliteter, vi har til rådighed, og sikre, at de bliver en del af byens liv. Det handler om at skabe et bæredygtigt og dynamisk samlingspunkt, afslutter Johannes Lundsfryd Jensen.

Stort millionbeløb bevilliget til Tråden

0
Stort millionbeløb bevilliget til Tråden

Middelfart Kommunes Økonomiudvalg har godkendt en økonomisk bevilling til etableringen af Tråden, et nyt samlingspunkt, der skal danne rammen for både unge, voksne og familier. Tråden, som åbner den 20. juni 2025, bliver et multifunktionelt område bestående af tre ombyggede haller på den tidligere trafikhavn. Her vil der være et ungemiljø, en eventhal til koncerter og aktiviteter, samt et område med streetfood og bryggeri.

Projektet er en del af den overordnede udviklingsplan for Middelfart, kaldet Mulighedernes Middelfart, som skal forvandle det tidligere industrigenerede område til en livlig bydel. Tråden skal fungere som et kulturelt samlingspunkt på tværs af generationer, og ambitionen er at skabe et sted, der appellerer til unge og samtidig tilbyder et hyggeligt og inspirerende miljø for alle aldersgrupper.

Økonomisk set er Tråden et ambitiøst projekt. Anlægsudgifterne for etablering af Tråden er budgetteret til 13,769 mio. kr., hvoraf 9,674 mio. kr. er tillægsbevilling. Projektet forventer også at generere nettoindtægter på 1,562 mio. kr. fra lejeindtægter og arrangementer i perioden 2025-2028. For at dække driftsomkostningerne afsættes en årlig udgiftsbevilling på 7,549 mio. kr. i de kommende år.

Borgmester Johannes Lundsfryd Jensen (A) understreger, at kommunen har en vigtig rolle i at understøtte projekter som Tråden:

– Vi ser mange steder, at kommuner træder til, når private aktører ikke fylder det tomrum, der opstår. Tråden vil være et vigtigt bidrag til byens udvikling, og når det er et projekt, der mangler i byen, ser vi det som vores opgave at støtte op om det. Det er et rigtig godt projekt, og jeg ser frem til at følge det, siger Lundsfryd.

Økonomi og driftsbudget for Tråden

Projektet Tråden i Middelfart har en betydelig økonomisk dimension, både i etableringsomkostninger og i driftsbudgettet. De samlede anlægsudgifter for de nødvendige ombygninger og tilpasninger af de tre gamle industrilokaler er estimeret til 13,769 mio. kr., hvoraf 9,674 mio. kr. er tillægsbevilling. Arbejdet påbegyndes i april 2025, og de første faciliteter forventes at åbne den 20. juni 2025.

Trådens driftsbudget for de første tre år (2025-2028) er på 7,549 mio. kr., mens de samlede forventede indtægter er på 9,111 mio. kr., hvilket giver et nettooverskud på 1,562 mio. kr. i perioden. Budgettet omfatter løbende udgifter som personaleomkostninger, herunder en eventmanager og en ungekoordinator. Eventmanagerens samlede lønudgifter i perioden er budgetteret til 2,400 mio. kr., og ungekoordinatorens omkostninger til 900.000 kr. for samme periode.

Derudover afsættes midler til vedligeholdelse af bygningerne og drift af de tre haller: Hal 1, som skal bruges til streetfood og bryggeri, Hal 2, som skal være et samlingssted for unge, og Hal 3, som skal bruges til events og koncerter. Indtægterne fra lejeaftaler i Hal 1 er planlagt at dække en stor del af omkostningerne, mens Hal 2 og 3 vil have blandet benyttelse med både kommunale og foreningsaktiviteter, hvilket betyder, at foreningen vil dække en forholdsmæssig andel af omkostningerne for disse haller.

Med en samlet økonomi, der sigter mod at skabe et bæredygtigt fundament, skal Tråden både fungere som et kulturelt mødested og som et økonomisk levedygtigt projekt.

Projektet Tråden er et resultat af et tæt samarbejde mellem erhvervsnetværket Middelfart X og Middelfart Kommune. De to parter har sammen stiftet foreningen “Tråden”, som skal stå for den videre udvikling og drift af det nye samlingspunkt. Foreningen ledes af Per Jørgensen, der til daglig er direktør i 5E Byg.

Utilfredshed over manglende trafikplaner gør indtryk på udvalgsformand

0
Utilfredshed over manglende trafikplaner gør indtryk på udvalgsformand

Efter sagen om de manglende trafikplaner i Fredericia Kommune i forbindelse med det omfattende gravearbejde er formand for Teknisk Udvalg, John Nyborg (A), klar i mælet: Det skal blive bedre.

Nyborg slår fast, at det ikke er godt nok, at der ikke har været lavet planer på et papir. Han har dog en formodning om, at der har været en idé med det hele, men som så ikke er skrevet ned i en trafikplan.

– Der har helt sikkert været tænkt tanker omkring det, men der har ikke været noget på papir, og det skal vi selvfølgelig have, men vi skal også huske, at meget af det gravearbejde der har været er, fordi vi som kommune har valgt at være en levende by. Vi har udskudt projekter pga. det, og derfor har der været meget på en gang. Man skal derfor huske på alle de gode arrangementer vi havde i foråret og sommeren 2024, der udskød en del vejarbejde. Vi har nok presset for meget ind, og noget af det burde vi måske have løftet ind tidligere, siger John Nyborg.

En central kritik af gravearbejdet har været, at der ikke har været udarbejdet tilstrækkelige trafikplaner, og der er sket afspærringer fra den ene dag til den anden uden at informere borgerne. Nyborg mener dog, at vejarbejdet har været forsvarligt, selvom der ikke har været lavet en decideret trafikplan.

– Det, vi gør, er forsvarligt, fordi hver gang man iværksætter vejarbejde, er der risiko for, at tingene kan gå galt. Men vi skal selvfølgelig have haft et bedre overblik, og det er det, vi arbejder på at få nu, erkender Nyborg.

Han understreger, at arbejdet med trafikplaner og organisering af vejarbejder er noget, der er blevet taget op af Teknisk Udvalg, og at der er et klart mål om at få en bedre og mere effektiv planlægning fremover.

Et andet vigtigt punkt, som Nyborg fremhæver, er vigtigheden af at tage hensyn til de bløde trafikanter. Med et stadigt voksende gravearbejde og øget trafik presser kommunen i stigende grad både biler og fodgængere til at dele pladsen.

– Jeg synes også, at det er et gensidigt hensyn. De bløde trafikanter er dem, vi skal passe på. Bilisterne er de hårde trafikanter. Der skal være gensidigt hensyn med skiltene, og vi skal være opmærksomme på, at de virker sammen, ellers får vi et kæmpe problem, siger Nyborg.

Han påpeger også, at kommunen nu har et ansvar for at sikre, at både bilister og bløde trafikanter kan færdes sikkert under og efter vejarbejderne. Nyborg mener, at der er behov for en endnu tættere koordinering af afmærkninger og trafikstyring i hele kommunen, så de forskellige trafikanter kan bevæge sig uden unødige forsinkelser og farer.

Fredericia AVISEN gennemførte i januar 2025 en læseafstemning om gravearbejdet, og resultaterne var klare – 80% af de adspurgte var utilfredse med, hvordan arbejdet blev håndteret, og hvordan det påvirkede trafikken i byen. Dette resultat gør et tydeligt indtryk på John Nyborg.

– Ja, det gør det helt klart. Det er noget, jeg arbejder på at forbedre. Vi i udvalget skal blive bedre til at planlægge og koordinere vores arbejde. Det er et område, vi skal prioritere højere fremadrettet, slutter Nyborg.

Venstre-mand vil have indført trafikplaner

0
Venstre-mand vil have indført trafikplaner

I kølvandet på de udfordringer, Fredericia Kommune har stået overfor i forbindelse med det omfattende gravearbejde, der har præget byen i de senere år, er der opstået en politisk opmærksomhed omkring behovet for bedre trafikplanlægning. Medlem af Teknisk Udvalg, Kenny Bruun Olsen (V), understreger det, at han ser det som en god idé, at der fremover bliver lavet klare trafikplaner for store vejprojekter.

Kenny Bruun Olsen har ikke selv haft tænkt på ideen om trafikplaner, men da han fik det forlagt synes han, at det lyder som en god idé han vil gå videre med.

– Jeg synes, det er et rigtig godt punkt, og det er sådan noget, vi bør have med som et opfølgende punkt i vores udvalgsarbejde. Det er noget, vi kan arbejde videre med. Jeg synes, vi kunne have haft bedre kommunikation om det, især omkring de steder, hvor gravearbejdet har været. Det kunne have været udbredt i byen, så folk vidste, hvad de kunne forvente, siger Kenny Bruun Olsen og tilføjer:

– Det er et punkt, vi kan blive bedre til at håndtere, og det bør vi fokusere på fremadrettet.

Trafikafvikling og hensyn til de bløde trafikanter

I Fredericia har der været kritik af, at trafikafviklingen under gravearbejderne ikke har været tilstrækkeligt planlagt, hvilket har medført både forsinkelser og farlige situationer for især bløde trafikanter som fodgængere og cyklister. Kenny Bruun Olsen påpeger, at det altid er en balancegang, men understreger, at der bør tages mere hensyn til de svageste trafikanter.

– Når der bliver lavet gravarbejde, er det jo klart, at nogle veje bliver spærret, og det kræver, at folk finder alternative ruter. Jeg synes dog, vi skal sikre, at vi kommunikerer dette tydeligt, så borgerne kan planlægge deres ruter på forhånd, siger han.

Han erkender, at det kan være en udfordring, men påpeger, at trafikafviklingen er et ansvar, som bør håndteres grundigt, især når det gælder de bløde trafikanter. Han understreger, at det er vigtigt at skabe en bedre balance i forhold til bilister og de bløde trafikanter for at sikre sikkerheden for alle.

Kenny Bruun Olsen påpeger også, at der bør være en tættere politisk involvering i planlægningen af større vejprojekter, så man undgår situationer, hvor trafikafviklingen ikke er tilstrækkeligt overvejet.

– Det er klart, at vi ikke laver de store linjer alene, men vi bør være med til at sikre, at vi får planlagt tingene ordentligt, før de iværksættes. Det handler om at gøre tingene så smidige som muligt for borgerne, siger han og fortsætter:

– Jeg opfordrer formandskabet til, at vi i fremtiden får styr på den type projekter, så vi undgår de problemer, vi har set i forbindelse med vejarbejderne.

Han nævner et konkret eksempel fra tidligere vejarbejde ved Nørre Port, hvor ændringer blev lavet efter politiske indgriben for at sikre, at arbejdet ikke skulle støde sammen med julehandlen, der kunne blive påvirket. Dette viser ifølge Kenny Bruun Olsen, at politisk indgriben kan være med til at finde løsninger på trafikudfordringer, før de bliver til større problemer.

Reaktion på borgernes utilfredshed

Fredericia AVISEN gennemførte i januar en læserafstemning, der viste, at 80% af svarende var utilfredse med den håndtering, der har været af gravearbejdet i byen. Det resultat gør et tydeligt indtryk på Kenny Bruun Olsen.

– “Ja, det gør da et indtryk. Jeg forstår godt frustrationen, for det er aldrig sjovt at opleve forsinkelser og gener på grund af vejarbejde, men jeg tror det er naturligt at være utilfreds med vejarbejde. Jeg husker selv, da Fynske Motorvej blev renoveret, og det var irriterende, men nu er den jo tresporet, og trafikken glider perfekt. Jeg tror, at det er noget, vi også kan se frem til, når de nuværende projekter er færdige. Det tager tid, men der er en løsning på det, siger han.

Som en del af Teknisk Udvalg har Kenny Bruun Olsen et klart mål om at arbejde på at forbedre kommunikationen og planlægningen af fremtidige vejprojekter i Fredericia. Han mener, at der er et stort potentiale for at gøre vejarbejderne lettere for borgerne, hvis der er en grundigere forberedelse og bedre trafikplanlægning.

– Jeg vil gerne sikre, at vi fremadrettet kan planlægge vejarbejderne bedre og kommunikere dem klart, så borgerne ved, hvad der sker, og kan tage hensyn til det. Jeg tror, at det vil gøre en stor forskel for, hvordan vi håndterer trafikafvikling i fremtiden, afslutter han

Uansvarligt ikke at have en trafikplan

0
Uansvarligt ikke at have en trafikplan

I forbindelse med den omfattende gravearbejde, der har præget Fredericia, har der været en intens debat om håndteringen af trafikafviklingen, som der ikke er en plan for på papiret. Det kalder næstformand i Teknisk Udvalg, Karsten Byrgesen, uansvarligt.

Byrgesen erkender, at der har været fejl i planlægningen af vejarbejderne og understreger, at fremtidige projekter kræver bedre koordination og tidsplanlægning.

– “Når vi laver sådanne arbejder, sikrer vi os ikke kontraktuelt, at entreprenørerne forstår, at arbejdet skal være færdigt inden for en kort tid. Jeg ser et sådant arbejde som noget, hvor det ikke er tre mand i 100 dage, men derimod 100 mand i tre dage. Hvis det er dyrere, så må vi vurdere, hvad prisen for det er, og så må vi spørge, om det er nødvendigt, siger Byrgesen.

En af de store udfordringer i Fredericia har været manglen på ordentlige trafikplaner, især i forbindelse med store vejarbejder som dem, der har fundet sted i byen. Byrgesen anerkender, at manglen på en ordentlig planlægning har skabt problemer, især for de bløde trafikanter, som fodgængere og cyklister.

– Jeg synes, det er uansvarligt, at vi ikke har haft ordentlige trafikplaner. Specielt når vi ser på spærringen af Nørrebrogade i et helt år. Det er et godt eksempel på, hvor galt det kan gå, siger Byrgesen og fortsætter:

– Det er ikke godt nok. Vi skal tage hensyn til de bløde trafikanter. Vi har skabt farlige situationer på gaderne, fordi vi ikke har taget tilstrækkeligt hensyn. Men det er et gensidigt ansvar. Bløde trafikanter skal selv tage ansvar for at bevæge sig sikkert, og bilisterne skal også gøre det.

Byrgesen har som politiker et stærkt fokus på at forbedre planlægningen af fremtidige vejprojekter. Han har bedt om, at alle større vejprojekter bliver præsenteret med en oversigt i et format, der giver både politikere og borgerne en klar forståelse af, hvad der sker, hvornår det sker, og hvornår det er færdigt.

– Jeg har bedt om, at vi får lavet en oversigt i et ark-format, hvor vi kan se, hvad der er påtænkt, hvor og hvornår arbejdet starter og slutter. Det er noget, jeg har taget op med både kommunaldirektøren og borgmesteren, og jeg har et stærkt fokus på, at vi som politikere får den information, siger Byrgesen og tilføjer:

– Jeg har ikke fået det endnu, men det er noget, vi fortsat arbejder på, og jeg vil tage kontakt til dem igen, så vi kan få det på plads.

Byrgesen understreger, at det er vigtigt, at kommunen arbejder på at få bedre koordinering og tidshåndtering på tværs af projekter, så fremtidige vejarbejder kan gennemføres uden de store gener for borgerne.

Fredericia AVISEN gennemførte i januar 2025 en undersøgelse, hvor 80% af de adspurgte var utilfredse med den håndtering af gravarbejdet, der har fundet sted i byen. Byrgesen erkender, at dette resultat gør et stort indtryk på ham som politiker.

– Ja, det gør helt klart et indtryk. Det er noget, vi skal arbejde på at blive bedre til. Vi skal sikre, at vi kan planlægge bedre og kommunikere klart med borgerne om de ændringer, der påvirker deres hverdag, siger Byrgesen.

Karsten Byrgesen ser frem til de kommende ændringer i kommunens vejprojekter og trafikplanlægning. Han mener, at det er muligt at skabe en mere effektiv og borgervenlig proces, hvis der lægges større vægt på planlægning og koordinering.

– Vi skal være bedre til at planlægge og sikre, at vi har den rette information på plads. Når vi får den rigtige struktur og planlægning, kan vi undgå de problemer, vi har set, afslutter Byrgesen.

Fredericia har ingen trafikplan

0
Fredericia har ingen trafikplan

I november 2024 rettede Fredericia AVISEN en forespørgsel til Fredericia Kommune om, hvorvidt der forelå trafikplaner for det omfattende gravearbejde, der har præget og stadig præger kommunen. Svaret var, at der findes ikke nogen trafikplaner for de omfattende vejarbejder, der har påvirket trafikafviklingen i flere områder. Dette bekræftes af leder af Vej & Park, Ditte H. Nielsen.

Sagen begyndte med, at Fredericia AVISEN rettede henvendelse til kommunen for at få indsigt i, hvordan man havde håndteret trafikafviklingen i forbindelse med det mangeårige gravearbejde i Fredericia. Forud for gravearbejderne havde man ventet en form for planlægning, der kunne sikre, at trafikken kunne ledes effektivt og uden for store forsinkelser, mens arbejderne udførte deres opgaver. Men det, der blev afsløret, var, at den nødvendige trafikplanlægning slet ikke var blevet udarbejdet.

I første omgang blev opgaven om at få trafikafviklingsplanerne på plads sendt videre til Rasmus Overgaard, der dengang var ansvarlig for vejingeniørarbejdet. Men i stedet for en hurtig løsning trak sagen i langdrag. Den 10. december 2024 oplyste Overgaard, at han var i gang med at trække trafikafviklingsplanerne for de pågældende vejarbejder. Han forklarede, at det er et krav for at få godkendt en graveansøgning, at der vedlægges en omkørselsplan, og at kommunen derfor ville vurdere, om omkørslerne kunne lade sig gøre, samtidig med at andre vejarbejder blev taget i betragtning. Politiet, blev det oplyst, ville blive underrettet om arbejdet, men ville ikke blive involveret i selve omkørselsplanlægningen.

– Politiet bliver ikke inddraget i omkørsler, de bliver underrettet, så at de er orienteret om arbejdet jf. bekendtgørelse om afmærkning af vejarbejde mv., skrev Overgaard.

Denne udmelding skulle vise sig at blive et af de første tegn på forvirring i sagen. Fredericia AVISEN fulgte op på sagen, og efter flere henvendelser til kommunen samt aktindsigtsanmodninger hos politiet, afslørede det sig, at der hverken var en godkendt omkørselsplan eller dokumentation for politiets kendskab til det omfattende vejarbejde.

I midten af februar 2025, efter flere måneder med manglende opklaringer, meddelte Ditte H. Nielsen, at Rasmus Overgaard ikke længere var ansat i stillingen som vejingeniør. Ifølge Nielsen var opgaven blevet “faldet ned mellem to stole”, og derfor eksisterede der ikke de trafikplaner, som Fredericia AVISEN havde anmodet om.

Det er ikke kun kommunen, der ser udfordringer i dette forløb. Det er også et alvorligt problem for de lokale borgere, der dagligt har oplevet forsinkelser og trafikale udfordringer på grund af det omfattende arbejde, uden at der har været nogen officiel trafikplan, der kunne lette situationen. Fredericia AVISEN har løbende haft dialog med kommunen og fået indblik i de vanskeligheder, der har været forbundet med afviklingen af de omfattende vejarbejder.

I forbindelse med sagen har Fredericia AVISEN forsøgt at få indsigt i, om politiet var blevet informeret om de trafikafviklingsplaner, som kommunen ikke kunne fremvise. Det har dog været umuligt at få indsigt i, da en anmodning om aktindsigt hos politiet blev afvist. Dette skaber yderligere usikkerhed om, hvorvidt politiet blev ordentligt orienteret om de problemer, som det massive gravearbejde kunne skabe for trafikken i kommunen.

I forbindelse med sagen har Fredericia AVISEN forsøgt at få indsigt i, om politiet var blevet informeret om de trafikafviklingsplaner, som kommunen ikke kunne fremvise. Det har dog været umuligt at få indsigt i, da en anmodning om aktindsigt hos politiet blev afvist

Konklusionen er, at Fredericia Kommune ikke har dokumenteret skriftligt, hvordan trafikafviklingen skal håndteres under det massive gravearbejde, der har været og stadig pågår.

Kvinder i politik: Fra suppleant til byrådsmedlem

0

Serien om kvinder i politik er nu nået til det nye skud på stammen i Fredericia Byråd, nemlig Dorthe Fallesen (A). Hendes vej ind i byrådet har været både uventet og hurtig. Den 1. januar 2025 trådte hun ind i byrådet, da Søren Larsen trak sig i utide.

Det var ikke den traditionelle vej, som Fallesen gik, da hun først stillede op til kommunalvalget i 2021. Hun fik 146 stemmer og var den 12. største stemmesluger på Socialdemokratiets liste, som ved valget fik 9 mandater. På trods af at have opnået en god placering, var hun ikke blandt de valgte medlemmer. I stedet blev hendes politiske karriere taget et skridt videre, da anden suppleant Lise Nielson måtte trække sig af arbejdsmæssige grunde, og dermed blev Fallesen indkaldt som byrådsmedlem, da Søren Larsen trådte tilbage.

Dorthe Fallesen blev inspireret til at engagere sig i politik af Steen Wrists første valgkamp i 2013. Han blev valgt til byrådet, og det tændte en politisk gnist hos Fallesen, som siden har været en aktiv deltager i Fredericias politiske liv. I 2017 fulgte hun Anette Hyre-Jensen under valgkampen, og i 2021 valgte hun selv at stille op.

– Jeg har altid haft lyst til at være med til at gøre en forskel i politik, især for børn og familier. Jeg synes, at det er vigtigt, at der er balance i, hvem der sidder i byrådet, og at vi ikke kun har én type mennesker repræsenteret, men at vi har et bredt spektrum af både mænd og kvinder, unge og ældre, forskellige etniciteter og baggrunde, siger hun.

Selvom Fallesen havde en god opbakning i 2021, var det ikke uden sine udfordringer. For hende er det politiske arbejde en balance mellem karriere og familieliv, og hun ved, at det kræver både tid og dedikation.

– Når man står i en valgkamp, er det svært at finde tid til det hele. Men man må prioritere, og man skal være klar til at arbejde benhårdt, hvis man vil være en del af det politiske landskab, siger hun.

Teknisk Udvalg og Unge- og Uddannelsesudvalget

Nu hvor Fallesen er kommet ind i byrådet, har hun valgt at fokusere på områder, der betyder meget for hende – især de unge og familiestrukturen. I sin tid i Teknisk Udvalg og Unge- og Uddannelsesudvalget arbejder hun på at skabe forbedringer for Fredericias fremtidige generationer.

– Det er fantastisk at få lov til at arbejde med unge, uddannelse og trivsel. Vi skal sikre, at Fredericia forbliver en attraktiv by for både unge og familier, og jeg er glad for, at jeg nu har mulighed for at påvirke beslutninger på disse områder, siger hun.

Udover arbejdet med børn og familier, har Dorthe Fallesen også en stor interesse for natur og miljø. Hendes passion for naturen stammer fra hendes opvækst og hendes dybe forbindelse til Fredericias omkringliggende landskaber. Fallesen er kendt for at engagere sig i bevaringen af naturen og har en stærk holdning til, at politik også skal tage ansvar for den lokale biodiversitet.

– Jeg er rigtig stolt af at eje værdifuld natur i området. Jeg bor i Egeskov, og vi går meget op i at passe på den natur, vi har. Jeg har selv været aktiv i at holde strandene rene gennem havmiljøvogterkampagnen, og det er noget, der betyder meget for mig. Jeg mener, at vi har et ansvar for at værne om vores lokale perler som Vejle Fjord og kyststrækningen fra Skærbæk til Østerstrand, siger hun.

En udfordring med den hårde politiske tone

Som ny i byrådet har Fallesen også måtte håndtere den hårde politiske tone, der ofte findes i lokalpolitik. Selvom hun er blevet forberedt af sine partifæller, erkender hun, at politisk arbejde kan være udfordrende.

– Jeg er blevet kastet ind i det, og det er klart, at det har været spændende. Det er en hård politisk tone, men man skal være forberedt på det, når man vælger at gå ind i politik, siger hun og understreger, at det er vigtigt at holde fokus på de politiske løsninger, snarere end at lade sig rive med af den personlige konflikt.

Som politiker er det ikke kun den fysiske debat, der skal navigeres i. De sociale medier spiller en stor rolle, og Fallesen har også været vidne til, hvordan tonen på nettet kan være skarpere, især når det kommer til politisk aktivitet.

– Sociale medier har helt klart ændret dynamikken. Folk kan gemme sig bag deres skærme og skrive ting, de måske ikke ville sige ansigt til ansigt. Det er vigtigt at være hårdfør, men også at huske på, at mange af de kommentarer kommer fra frustration, siger hun.

I takt med at politisk debat flytter sig til de digitale platforme, er det blevet endnu vigtigere for politikere at balancere deres synspunkter og kommunikationen med borgerne, samtidig med at de opretholder en respektfuld tone.

Kønsbalancen i politiske udvalg

For Fallesen er det et mål at skabe en mere mangfoldig repræsentation i politiske beslutningsprocesser, og hun anerkender, at kvinder stadig ofte står overfor større udfordringer for at blive anerkendt.

– Jeg synes, at vi stadig oplever, at kvinder skal bevise mere, end mænd skal. Det er ærgerligt, men det er noget, vi skal fortsætte med at arbejde med. Jeg håber, at min deltagelse i byrådet og arbejdet i udvalgene kan være med til at inspirere flere kvinder til at stille op, siger hun og tilføjer, at en af hendes personlige ambitioner er at sikre, at flere kvinder får plads i politik.

Selv om Fallesen er ny i byrådet, har hun allerede gjort sig bemærket i den politiske debat og er kommet ind i arbejdet med stor entusiasme. Hun ser frem til de kommende år og håber at kunne skabe positive forandringer i Fredericia.

– Det er et fantastisk ansvar at få lov til at arbejde for borgerne i Fredericia. Jeg er klar til at gøre en forskel og skabe et byråd, der repræsenterer alle, siger hun og afslutter med et håb om, at hendes arbejde kan inspirere flere til at blive en del af politisk beslutningstagning i fremtiden.

Låge 21: Green Closet: December med plads til at vælge

Låge 21: Green Closet: December med plads til at vælge

0
Der er noget særligt over december i Fredericia. Lyset blinker i kæder over byens gader, og luften er fyldt med duften af gløgg, kaffe...
Mand idømt 7 års fængsel for overgreb

Mand idømt 7 års fængsel for overgreb