SPORT. Sommerferien er traditionelt ensbetydende med afslapning og stilhed, men ikke hos Kolding IF. Her er byggeriet af den nye hovedtribune på Autocentralen Park i fuld gang, og nu begynder konturerne af det nye stadion for alvor at tage form.
Bestyrelsesformand Claus Holm-Søberg fortæller, at byggeriet skrider frem helt efter planen, selvom kalenderen siger sommerferie.
»Arbejdet med færdiggørelsen af vores nye hovedtribune følger planen. Selvom den står på sommerferie for mange, betyder det ikke, at stadionbyggeriet går i stå,« siger Claus Holm-Søberg.
I øjeblikket er flere forskellige entrepriser i gang samtidig, og især tømrer-, maler-, el- og ventilationsarbejde udføres intenst. Det betyder, at man nu kan begynde at ane, hvordan det færdige resultat vil se ud indvendigt.
Bestyrelsesformanden fortæller desuden, at siddetribunen muligvis kan tages i brug allerede før selve bygningen står færdig, hvilket forventes at være i september, når Kolding IF spiller deres første kamp i de nye rammer.
»Der udestår værn, el, lyd, spillerbokse og naturligvis stolene, inden vi kan færdigmelde denne del,« siger Claus Holm-Søberg og understreger samtidig, at klubben er optimistiske med hensyn til tidsplanen.
Han sender desuden rosende ord til JORTON A/S og de andre entreprenører, der er involveret i projektet.
»Vi er imponerede over den indsats, der bliver lagt for dagen. Det bliver en stor dag, når vi kan træde ind i det færdige byggeri. Så glæd jer til det,« lyder det fra Claus Holm-Søberg.
Kolding IF kan dermed snart byde både spillere og fans velkommen i nye, moderne omgivelser.
Jeg havde ærligt talt forventet mere af Pernelle Jensen (V) og Susanne Eilersen (DF), i bybussen med formanden for Seniorrådet, Carsten O. Jørgensen, hvor de flasher sig med besparelser på ældreområdet.
De data, de henviser til, er analyseret af FOA og Faglige Seniorer. Carsten O. Jørgensen har en fortid som sektorformand i FOA og er i dag formand for Faglige Seniorer Fredericia. Hans økonomiske forståelse og respekt for samfundet penge, eller mangel på samme – har jeg desværre selv oplevet i Seniorrådets arbejde. Uvildighed? Ikke just.
Kære Susanne og Pernelle: Man kan ikke sammenligne tal 1:1 mellem kommuner. Befolkningen er forskellig, behovene varierer, og kommunernes struktur og prioriteringer er vidt forskellige. Én kommune har mange plejekrævende ældre, en anden har korte afstande, og en tredje bogfører på en helt anden måde. Tallene siger først noget, når man kender historien bag – og har de her tal mon været en tur gennem den røde centrifuge?
Dårligt fodarbejde er, når:
• Besparelser sker uden konsekvensanalyse • Politikere tror, at værdighed kan effektiviseres • Man “glemmer” at spørge de ældre selv • Plejen bliver så tynd, at personalet må improvisere sig frem
Kvalitet i ældreplejen er, når:
• Hjælpen matcher behovet – ikke bare et budget • Personalet har tid til nærvær – ikke kun praktiske opgaver • De ældre bliver set som mennesker – ikke som journalnumre • Pårørende føler sig trygge – ikke stressede og overset
Allerede i 1995 vidste vi, at antallet af ældre i Danmark ville stige markant. Alligevel står Fredericia i dag midt i en perfekt storm: Personalemangel, pressede plejehjem, alt for få varme hænder og et system, der allerede knager i fugerne.
Susanne og Pernelle – I har været styrmænd på denne kollisionskurs. Nu ligger I, som I har redt. Ingen af jer har kigget i krystalkuglen. Det burde I have gjort.
Det er ikke kun flere, der bliver ældre i Fredericia. Det er også en mere mangfoldig gruppe. Mange har en anden etnisk baggrund end dansk. Det udfordrer både plejesystemet, kommunikationen og fællesskabet. Sprogbarrierer og lav tillid til myndigheder gør, at mange ældre med indvandrerbaggrund ikke benytter sig af hjælpen – selv når behovet er der.
Når ældrepolitik reduceres til ideologiske slogans i stedet for holdbare løsninger, ser vi konsekvenserne direkte i hjemmeplejen, på plejehjemmene og i de ældres hverdag. Tallene, som Enhedslisten og andre venstrefløjspartier hiver frem, handler ofte mere om ønsketænkning og omfordeling end om reel kvalitet.
Ældrevelfærd kan delvist måles i penge – når vi taler ressourcer, normeringer og effektivitet. Men det, der virkelig betyder noget, kan ikke gøres op i regneark:
Tryghed. Tid til nærvær. Kontinuitet. Selvbestemmelse. Vigtigst af alt – livskvalitet.
LEDER. Når FC Fredericia i dag træder ind på den helt store danske fodboldscene, Superligaen, sker det med en økonomisk styrke og opbakning, der ikke er set før. Det er især byens lokale erhvervsliv, der med Anders Østergaard og hans selskab Monjasa i spidsen, har sikret klubben en robust ballast, så man for første gang kan tage kampen op mod landets bedste klubber.
Uden den massive støtte fra lokale kræfter havde det næppe været muligt at gennemføre udvidelsen af Monjasa Park til 10.000 tilskuere, eller at skabe de rammer, som klubben nu står med forud for debuten i Superligaen. De store investeringer viser, at erhvervslivet ikke blot har øje for kortsigtede resultater, men også for fællesskabets værdi, ambitioner og langsigtede succes.
Fredericia har gang på gang vist, at byen kan løfte store udfordringer, når man står sammen. FC Fredericia står nu stærkere end nogensinde, takket være erhvervslivets store engagement og tro på projektet.
Men det stopper ikke ved fodbolden. Også Fredericia Håndboldklub står foran endnu en sæson med europæisk tophåndbold på programmet. Her spiller Bent Jensen og byens erhvervsliv en afgørende rolle. Med en stærk lokal opbakning og solid økonomisk støtte står håndboldklubben rustet til endnu engang at repræsentere byen i europæisk sammenhæng.
At Fredericia nu har to hold, der på hver deres front konkurrerer på højt nationalt og europæisk niveau, er ikke kun en sejr for idrætten, men også et stærkt signal om en by med visionære erhvervsfolk og en tro på fællesskabet.
Denne store og brede opbakning fra lokale virksomheder som Monjasa med Anders Østergaard og Bent Jensen fra områdets stærke erhvervsliv fortjener både anerkendelse og ros. De er garant for, at Fredericia står solidt på det danske idrætskort – stærkere end nogensinde før.
SPORT. FC Fredericia er nu økonomisk rustet til sin første sæson i Superligaen nogensinde. Den netop gennemførte kapitaludvidelse gav klubben i alt 17 mio. kroner i ny kapital, og det er betydeligt mere end det oprindelige mål på 12 mio. kroner, klubben meldte ud før sommerferien.
Dermed er det endeligt sikret, at stadionkapaciteten på Monjasa Park kan udvides fra 4.000 til 10.000 tilskuere, et projekt som gennemføres i samarbejde med Fredericia Kommune. Derudover vil klubben også styrke organisationen, faciliteterne for sponsorer og fans samt det sportslige setup frem mod en krævende sæson i landets bedste fodboldrække.
Monjasa-ejer bliver majoritetsejer i klubben
En markant konsekvens af kapitaludvidelsen er, at Anders Østergaard, ejer af Monjasa og via sit fredericianske investeringsselskab Multiple Holding ApS, nu bliver majoritetsejer af FC Fredericia.
»Vi er utroligt stolte over den samlede opbakning til vores klub og by, og vi vil sammen gøre alt, hvad vi kan, for at sikre nogle fantastiske oplevelser i Superligaen. Vi har overgået forventningerne til kapitaludvidelsen og er allerede godt i gang med at udvide vores loungefaciliteter samt tilføre yderligere midler til understøttelse af det sportslige setup. Tilsammen ruster det os bedre til overgangen til Superligaen,« siger bestyrelsesformand Morten Rahbek.
Han understreger også betydningen af erhvervsnetværkets opbakning, især fra Anders Østergaard og Monjasa:
»Uden vores erhvervsnetværk med Anders Østergaard og Monjasa i spidsen var klubben ikke kommet i mål med udvidelsen af Monjasa Park, og der ville næppe være blevet spillet Superliga-kampe her i byen. Men nu er Fredericia en Superligaby, og vi er klar til at tage hul på en historisk sæson for klubben,« siger Morten Rahbek.
Efter kapitaludvidelsen består FC Fredericias fem største anpartshavere af følgende selskaber: – Multiple Holding ApS – Rahbek Invest ApS – Mokoni Holding ApS – FS Logistics ApS – Nordic Sports Management ApS
Nye krav og muligheder med Superligaen
Baggrunden for kapitaludvidelsen er de krav og muligheder, som oprykningen til Superligaen medfører for klubben. Et væsentligt krav er stadionkapaciteten, som skal opfylde Divisionsforeningens krav til Superliga-stadioner.
Udover stadionudvidelsen ønsker FC Fredericia at styrke spillertruppen samt klubbens administration og kommercielle aktiviteter, hvilket samlet set skal sikre klubben større omsætning og soliditet i fremtiden.
I seneste regnskabsår (2024) præsenterede FC Fredericia ApS et resultat på 1,7 mio. kroner og en egenkapital på 3,5 mio. kroner pr. 31. december 2024. Nu har klubben sikret sig væsentlig ekstra kapital til at gå Superliga-udfordringerne i møde med optimisme og solide rammer.
FINANS. Mange danskere oplever lige nu, at deres kortbetalinger afvises, når de forsøger at betale i butikker. Problemet har ramt hele landet lørdag aften, og betalingsvirksomheden Nets bekræfter nedbruddet, der tilsyneladende er omfattende.
Over for Ekstra Bladet bekræfter pressechef hos Nets, Søren Winge, problemerne med betalingerne.
»Der er rigtig mange betalinger, der bliver afvist. Vi kender ikke årsagen,« siger han til mediet.
Han forklarer desuden, at det ikke blot er Danmark, som er påvirket, men at betalingsproblemerne strækker sig til hele Norden.
»Lige nu er vores teknikere ved at undersøge, hvor kilden til problemet kan være sammen med de partnere, vi har. Lige nu har jeg ikke noget mere konkret,« siger Søren Winge videre til Ekstra Bladet.
Ifølge betalingsvirksomheden kan butikker forsøge at gennemføre betalinger ved at skifte til offlinemode, der tillader transaktioner uden netadgang.
TRAFIK. Der skal nu endnu mindre til, før nye bilister risikerer at få inddraget kørekortet, hvis de drikker alkohol og sætter sig bag rattet. En ny regel, som trådte i kraft i starten af juli, sænker nemlig promillegrænsen fra de velkendte 0,5 til blot 0,2. Denne skærpede grænse gælder i de første tre år, efter at man har bestået køreprøven og fået kørekortet i hånden. Tiltaget skal mindske risikoen for spirituskørsel, der især blandt unge og uerfarne bilister fortsat er et stort problem.
Hos Fredericia Køreskole tager indehaver og kørelærer Allan Windeballe godt imod den nye lovgivning, som han håber vil have en positiv effekt på længere sigt.
»Jeg synes, det er rigtig positivt, at politikerne har lyttet til brancheorganisationerne og har valgt at sænke grænsen. Når vi ser på statistikkerne, er det især førstegangsbilister mellem 18 og 24 år, der ofte bliver taget i spirituskørsel. Derfor tror jeg også, at hensigten har været at nå den gruppe med en mere markant regel,« siger Allan Windeballe.
Men det er vigtigt at forstå, pointerer han, at den nye lov ikke kun gælder unge bilister. Den omfatter alle, der får deres første kørekort – uanset alder. Dette aspekt har givet anledning til en del spørgsmål hos hans elever og tidligere elever på køreskolen.
»Vi har også voksne elever hos os. Lad os sige, at man hedder Peter og er 28 år, når han tager kørekort. Så gælder den nye regel altså også for ham. Peter skal overholde promillegrænsen på 0,2 i sine første tre år som bilist,« forklarer Allan.
I praksis betyder det, at man ifølge kørelæreren slet ikke bør drikke alkohol, før man sætter sig bag rattet. Selv en enkelt øl kan nemlig betyde, at man overskrider den nye grænse.
»Drikker man bare én øl, skal man måske vente op til to timer, før kroppen har forbrændt alkoholen. Og selv dét afhænger af personens vægt, søvn, kost og helbred. Derfor lægger den nye regel reelt op til nul-tolerance,« understreger han.
For Allan Windeballe er en nul-tolerance noget, han også personligt håber, at man med tiden vil bevæge sig hen imod på landsplan.
»Hvis jeg skal komme med en personlig holdning, så håber jeg, at det her er vejen mod nul-tolerance for alkohol i trafikken. Jeg mener helt principielt ikke, at man burde drikke og køre bil.«
Forskning peger på, at kombinationen af alkohol og for høj fart hører til blandt de mest risikofyldte faktorer i trafikken. En ny rapport fra EU’s trafiksikkerhedsorgan ERSO viser eksempelvis, at en promille på bare 0,5 femdobler risikoen for en dødsulykke, mens risikoen tidobles, når promillen rammer 0,8. Da alkohol og høj fart ofte spiller sammen i alvorlige ulykker, mener Allan Windeballe derfor, at det er afgørende, at politikerne nu sender et tydeligt signal med en skærpet promillegrænse.
»Hvis tallene fortsætter med at vise, at folk kommer til skade i trafikken på grund af alkohol, så bliver man jo nødt til at handle. Min egen bil vejer halvandet ton, og den vil jeg altså ikke have over mig,« siger han med et glimt øjet.
Den nye promillegrænse er endnu ikke blevet en officiel del af undervisningsmaterialet på køreskolerne, ligesom teoriprøverne heller ikke er blevet opdateret endnu. Alligevel sørger Allan Windeballe og hans kolleger hos Fredericia Køreskole allerede nu for at informere eleverne om ændringen, så de er godt forberedte.
»Når eleverne består prøven, får de af den prøvesagkyndige udleveret en seddel, hvor de bliver gjort opmærksomme på de nye regler. Og selvfølgelig nævner vi det også løbende,« fortæller han.
Men undervisningen handler ifølge Allan ikke kun om selve lovgivningen. Mindst lige så vigtigt er det at tale åbent med eleverne om konsekvenserne af spirituskørsel og gøre dem klar til at sige fra i svære situationer.
»Vi bruger eksempelvis videoer fra Rådet for Sikker Trafik, som meget tydeligt viser konsekvenserne af spirituskørsel. Vi tager også dialogen med eleverne om, hvordan man siger fra, hvis man eksempelvis er til gymnasiefest, og én vil køre efter at have drukket to eller tre øl. Det er vigtigt, at der er et åbent rum til at sige fra i de situationer,« siger han.
Generelt oplever Allan Windeballe stor åbenhed og lydhørhed blandt eleverne. Samtidig hører han også nogle gange fra tidligere elever, der har behov for at få genopfrisket reglerne og forstå, hvordan den nye promillegrænse konkret påvirker dem.
»Jeg får faktisk nogle opkald fra tidligere elever, som spørger, om de stadig er omfattet af reglen, selvom de måske allerede er voksne. Og svaret er klart ja – reglen gælder, indtil man har haft sit kørekort i tre år,« forklarer Allan Windeballe.
Han håber, at den nye regel ikke blot vil få en effekt her og nu, men også skabe en langsigtet ændring i danskernes holdning til alkohol i trafikken. Allan peger på historiske eksempler, hvor holdningsændringer har skabt store kulturelle skift.
»Jeg håber, at det her kan skabe en kulturændring. Engang måtte man jo drikke på arbejdspladserne, så man havde en promille på én – selv ude på vores lokale bryggeri. Den tid er heldigvis forbi, og det viser, at vores værdier kan ændre sig. Jeg tror og håber, at det samme vil ske med alkohol og trafik,« afslutter Allan Windeballe.
KRIMI. Lørdag formiddag rykkede Sydøstjyllands Politi ud til Sønderjyske Motorvej ved Kolding, hvor der klokken 11.15 opstod et mindre harmonikasammenstød i sydgående retning.
Ifølge vagtchef Morten Jessen fra Sydøstjyllands Politi skyldes uheldet tæt køkørsel kombineret med bilisternes uopmærksomhed:
»På grund af tæt køkørsel og noget uopmærksomhed, så opstår der et færdselsuheld, hvor man kører op i hinanden,« fortæller vagtchefen.
Politiet betegner hændelsen som »et færdselsuheld med ringe materiel skade og uden personskade«, hvilket betyder, at bilisterne heldigvis slap uskadt fra sammenstødet. Til gengæld måtte flere af køretøjerne formentlig køre videre med mindre buler og skrammer.
Uheldet medførte kortvarigt trafikale gener for de øvrige trafikanter, da politiet rykkede ud og arbejdede på stedet. Men ifølge politiet blev trafikken hurtigt normaliseret igen, da ingen personer var kommet noget til.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis pressebriefing lørdag eftermiddag klokken 17.00.
KRIMI. Lørdag formiddag kort før klokken 11 gik det galt på Horsensvej ved Bredal i Vejle, da en personbil pludselig begyndte at slingre voldsomt.
Vidner observerede først bilen slingre, hvorefter føreren foretog en kraftig acceleration og derefter kørte direkte ind i en parkeret bil. Det oplyser vagtchef Morten Jessen fra Sydøstjyllands Politi, som har gennemgået døgnrapporten fra formiddagen:
»Der er en personbil, som slingrer, og det bemærker vidner på stedet. Så ser vidnet, at bilen foretager kraftig acceleration og kører ind i en parkeret personbil.«
Da politiet og ambulancen kort efter nåede frem til stedet, stod det hurtigt klart, at bilens fører, en 77-årig mand, formentlig havde fået et ildebefindende bag rattet.
»Da vi får kontakt med pågældende, virker det til, at han har fået et ildebefindende, så han bliver tilset af ambulanceredderne på stedet. Vi påtænker derfor, at det drejer sig om et ildebefindende, der har været skyld i det her,« fortæller Morten Jessen.
Den 77-årige fører slap uden skader fra selve sammenstødet, men blev altså undersøgt af ambulancepersonalet på stedet efter uheldet. Ingen andre personer blev involveret i episoden, der udelukkende gav materielle skader på køretøjerne.
Politiet er i gang med at få klarlagt de nærmere omstændigheder omkring uheldet, men holder altså fast i, at det formentlig var førerens pludselige ildebefindende, der var årsagen til, at han mistede kontrollen over bilen.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis pressebriefing lørdag eftermiddag klokken 17.00.
LOKALT. Fredericianerne må igen væbne sig med tålmodighed, når det kommer til de nye gangbroer ved Sjællandsgade. Fredericia Kommune oplyser nemlig, at broprojektet igen har mødt uforudsete udfordringer, som betyder, at den planlagte åbning endnu engang udskydes.
Projektet, der skal forbinde dele af det historiske voldområde og gøre det lettere for borgere og besøgende at opleve byens kulturarv til fods, skulle oprindeligt stå færdigt inden sommerens store begivenheder. Efter en første forsinkelse var en ny dato sat til august, men heller ikke den tidsplan holder længere stik.
Forsinkelserne kan også få økonomiske konsekvenser for entreprenøren bag projektet, da kommunen ifølge kontrakten har mulighed for at kræve en økonomisk bod på op til 128.000 kroner pr. forsinket uge. Kommunen har endnu ikke besluttet, om denne klausul skal træde i kraft.
SPORT. Det er de små marginaler, som ofte gør den store forskel i fodbold. Det ved man alt om i Middelfart Boldklub efter denne lørdag eftermiddag på Helsingør Ny Stadion. Oprykkerne gik nemlig fra banen med nul point efter et smalt 2-1-nederlag til Hillerød. Et nederlag, som smagte bittert efter en kamp, hvor de nok havde fortjent bedre.
Allerede da spillerne gik på banen, kunne man mærke historiens vingesus. Middelfart stod klar til debut i Betinia Ligaen mod Hillerød, og luften sitrede af forventning og en pæn sommerhede. Det var en eftermiddag, der både bød på nerver, intensitet og store øjeblikke, men altså ingen point til sidst.
Middelfart åbnede faktisk kampen på fornem vis. Der blev lagt et højt og aggressivt pres fra første fløjt, som tydeligt udfordrede hjemmeholdet. Flere gange fik Malthe Boesen og Jonas Villemoes tidligt sendt advarsler afsted mod Hillerøds målmand, Magnus Kappenberger, men uden at få udbytte af anstrengelserne i de allerførste minutter.
Men allerede efter 11 minutter kom forløsningen for oprykkerne. Jonas Villemoes sendte en elegant bold til Noah Barholt, der med overblik spillede videre til Jacob Linnet. Linnet bevarede roen, fandt Bardhec Bytyqi inde foran mål, og den unge Middelfart-forsvarer prikkede sikkert bolden i nettet.
Fodbold er dog en ubarmhjertig størrelse, og knap havde Middelfart fået armene ned, før glæden blev afløst af forvirring og frustration. Efter 19 minutter kom keeper Casper Radza farende ud af sit mål i et forsøg på at bremse en fremstormende Bjarki Justinussen. Radza ramte både bold og mand – og dommeren tøvede ikke med at pege på pletten. Om forseelsen var inde i eller lige uden for feltet var genstand for debat, men straffesparket stod ved magt. Hillerøds Jude Etim udnyttede situationen og udlignede til 1-1, trods Radza fik fingerspidserne på bolden.
Efter udligningen faldt Middelfart lidt længere tilbage på banen. Hillerød fandt rytmen, og især Bjarki Justinussen og Jude Etim skabte udfordringer i gæsternes bagkæde. Pausen kom derfor belejligt for Middelfart, der trængte til luft efter en hektisk første halvleg.
Efter hvilen tog Hillerød for alvor initiativet, mens Middelfart tydeligt mærkede debutkampens høje intensitet i benene. Gæsterne havde sværere ved at følge med i perioder, og efter godt en times spil faldt afgørelsen, da Bjarki Justinussen – en af kampens største profiler – hamrede bolden op under overliggeren til 2-1.
Trods udmattelsen, der ja, kunne aflæses i hvert eneste skridt spillerne tog, viste Middelfart en imponerende moral i kampens sidste minutter. Det var tydeligt, at kræfterne var ved at slippe op, og afleveringerne mistede både fart og præcision. Men holdet nægtede at overgive sig, og med en lille energi, der blev hentet frem fra skjulte reserver, lykkedes det alligevel at presse Hillerød en smule tilbage i overtiden. Benjamin Zjajo var ganske tæt på at krone indsatsen med et mål, men hans afslutning sneg sig lige præcis uden om stolpen. Middelfart kastede alt frem, Søren Reese tog turen hele vejen fra forsvar til angreb med tunge skridt, og Malthe Boesen løb utrætteligt på trods af tydelig udmattelse – men forgæves. Denne gang blev trætheden for stor en modstander.
Efter syv minutters hektisk overtid lød slutfløjtet, og Middelfarts spillere sank sammen i græsset.
En halvbarsk velkomst til Betinia Ligaen for Middelfart, men også en lille påmindelse om, at der skal hentes kræfter frem hver weekend, hvis oprykkerne skal gøre sig gældende.
POLITIK. Fra årsskiftet bliver det både nemmere og hurtigere for danske bilister at finde den billigste benzin og diesel. Nye regler betyder, at brændstofselskaberne...