KRIMI. Når fodbolden ruller, følger politiet ekstra godt med. Sådan lyder meldingen fra vagtchef Torben Møller fra Sydøstjyllands Politi, der fredag aften har et ekstra skarpt blik på kredsens stadioner og tilstødende veje, når FC Fredericia, Vejle Boldklub og Kolding IF alle spiller hjemmekampe.
»I dag står det i fodboldens tegn. Fredericia tager imod FCK kl. 18, Kolding stiller mod Køge kl. 19, og Vejle spiller mod OB kl. 20,« fortæller vagtchef Torben Møller og fortsætter:
»Det betyder, at der er lidt mere trafik i kredsen, og derfor lidt flere patruljevogne og vores mandskabsvogne ude på gaderne. Det er simpelthen for at være på forkant med eventuelle fejringer og begivenheder.«
Politiet understreger samtidig, at der ikke er tale om en særlig alarmberedskab, men en ganske almindelig, præventiv indsats, der skal sikre ro og orden omkring fodboldkampene.
»Vi afventer selvfølgelig kampene i god ro og orden herfra,« lyder det afsluttende fra vagtchefen.
I Fredericia ventes en fyldt Monjasa Park til mødet mod de regerende mestre fra FCK, mens også Vejle Stadion og Autocentralen Park i Kolding forventes velbesøgte fredag aften.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis pressebriefing fredag eftermiddag klokken 17.00.
SUPERLIGA. Fredag aften kommer de danske mestre til Fredericia. Monjasa Park er klar, tribunerne er fyldte, og spændingen sitrer. FC Fredericia tager imod FC København i klubbens største hjemmekamp nogensinde. Har fredericianerne en chance?
AVISEN dækker det hele live – minut for minut – direkte fra stadion. Følg kampen med os.
BUSINESS. Der blæser nye vinde ind over Hanstholm Havn. Netop som solen nåede sit højeste punkt på himlen denne første augustdag, lød lyden af applaus fra erhvervsfolk, politikere og lokale samarbejdspartnere, der var samlet til officiel markering af det nye ejerskab. En blå silkesnor blev klippet over af borgmester i Thisted Kommune, Niels Jørgen Pedersen, og CEO i ADP, Rune D. Rasmussen, og dermed var fremtiden for den nordvestjyske erhvervshavn for alvor sat i gang.
Partnerskabet mellem ADP og Thisted Kommune er historisk og skal vende bøtten for havnen, der trods sin strategiske beliggenhed ved Nordsøen længe har kæmpet med at indfri sit fulde potentiale. Med det nye ejerskab fordeles ejerandelen således, at ADP overtager aktiemajoriteten med 51 procent, mens Thisted Kommune sidder med de resterende 49 procent.
Rune D. Rasmussen, der står i spidsen for ADP, kalder dagen en milepæl og et vigtigt skridt mod en ny æra for havnen, som med det nye partnerskab også skifter selskabsform til aktieselskab.
»Den 1. august 2025 bliver en skelsættende dato i dansk havnedrift. For ADP er det et vigtigt strategisk skridt, der styrker vores position på markedet og kan få betydning langt ud over Hanstholm. Samtidig er det en erkendelse af, at vi nu for alvor begynder det hårde og vigtige arbejde med at få Hanstholm Havn til at blomstre økonomisk og strategisk. Der skal sikres stabilitet og skabes en sund og bæredygtig økonomi,« siger Rune D. Rasmussen.
Fra Thisted Kommunes side glæder borgmester Niels Jørgen Pedersen sig særligt over, at det lokale ejerskab fortsætter – nu med nye muligheder for en mere dynamisk og kommerciel drift. Han peger på, at netop det tidligere kommunale ejerskab har haft sine klare begrænsninger, når det handler om at tænke stort og kommercielt.
»Hanstholm Havn har altid haft en helt særlig plads i vores lokalhistorie, og den er på mange måder kommunens hjerte og livsnerve. Det skal havnen fortsat være, men vi er klar over, at vi har manglet det kommercielle drive, der skal til for virkelig at udløse havnens potentiale. Derfor har vi nu indgået partnerskab med ADP, som har stor erfaring med at drive og udvikle havne. Det er et partnerskab, jeg forventer mig utroligt meget af, og jeg er sikker på, at vi nu ser begyndelsen på et spændende nyt kapitel for Hanstholm og hele Nordvestjylland,« siger Niels Jørgen Pedersen.
I det sydjyske område er interessen for det nye partnerskab særligt stor, da Fredericia Kommune, Middelfart Kommune og Nyborg Kommune netop ejer ADP i fællesskab med Fredericia som hovedaktionær. Dermed bliver partnerskabet også en strategisk investering, som kan styrke værdien af selskabet og indirekte gavne ADP’s sydjyske ejere og bagland.
Rune D. Rasmussen fremhæver samtidig, at det lokale erhvervsliv i Hanstholm og omegn er afgørende, hvis projektet skal lykkes. Dialogen med både eksisterende og potentielle kunder er allerede i fuld gang, og det er ifølge ADP-direktøren her, nøglen til fremtidens succes skal findes.
»Vi ser et enormt uforløst potentiale i Hanstholm Havn, både inden for fiskeri, gods, offshore-aktiviteter og især grøn omstilling. Vi ved fra vores øvrige aktiviteter i Fredericia og Middelfart, hvad der skal til for at skabe vækst og økonomisk robusthed. Men intet kan lykkes uden lokal opbakning og stærke partnerskaber. Vi har allerede haft gode og konstruktive møder med en række virksomheder, og det er denne tætte dialog, der skal sikre, at Hanstholm igen kan blive det kraftcenter, den fortjener at være,« siger Rune D. Rasmussen.
Og potentialet er bestemt til stede. Hanstholm Havn er allerede blandt landets førende fiskerihavne med mere end 2.300 arbejdspladser tilknyttet direkte og indirekte. Samtidig gør dens geografiske placering, moderne faciliteter og attraktive baglandsarealer den oplagt som regionalt centrum for erhvervsudvikling.
Med det nye ejerskab og en stærk kommerciel aktør som ADP ved roret har havnen taget første skridt ind i en ny fremtid, der ikke bare kan løfte Hanstholm Havn, men måske hele Nordvestjylland. Det hårde arbejde begynder først nu, men som dagens snoreklip antydede, er både de lokale og de nye ejere klar til at gribe opgaven og føre Hanstholm Havn til nye højder.
POLITIK. Borgmester Jens Ejner Christensen (V) afbrød torsdag sin ferie for at bringe et vigtigt budskab frem i TV Avisen. Han ønsker bedre muligheder for, at kommunen kan investere i klimasikring.
Baggrunden er blandt andet det store regnvejr, der ramte Vejle for få uger siden. Her slap byen dog uden oversvømmelser, hvilket ifølge borgmesteren skyldes flere klimaforebyggende initiativer, som kommunen allerede har gennemført.
Jens Ejner Christensen fremhæver især ændringer og udvidelser af Omløbsåens løb, oprensning af åen samt etablering af sandfang som afgørende tiltag, der har hjulpet med at sikre byen mod oversvømmelser.
»Der er altså fuld smæk på sikringen af byen, og jeg vil gerne investere endnu mere i klimasikring«, udtaler Jens Ejner Christensen.
Men borgmesteren peger samtidig på et afgørende problem: Kommunen er underlagt et statsligt loft for, hvor mange penge der må bruges på sådanne investeringer.
»Det bør løsnes, hvis vi skal kunne gå skridtet videre i klimasikringen«, lyder hans opfordring.
KRIMI. Tyve på rov efter guld, hærværk mod biler og flere narkosager – Fyns Politi har haft travlt det seneste døgn. Her får du overblikket over, hvad der skete nær dig.
Middelfart: Smykker stjålet ved indbrud
Torsdag den 31. juli klokken 15.00 modtog politiet anmeldelse om indbrud på Havevænget i Middelfart. En ukendt gerningsperson havde brudt et vindue op og stjålet smykker.
Faaborg-Midtfyn: Indbrud uden overblik
På Albanivej i Årslev brød gerningspersoner torsdag morgen den 31. juli klokken 06.40 en dør op. Der er endnu intet overblik over, hvad der eventuelt er stjålet.
Nyborg: Kvinde bestjålet på åben gade
En kvinde fik tirsdag den 29. juli klokken 17.00 på Vestergade i Nyborg stjålet sin pengepung fra jakkelommen. To mænd stillede sig på hver sin side af hende, og efterfølgende opdagede hun, at pungen var væk.
Onsdag den 30. juli klokken 16.00 blev endnu en person bestjålet i Nyborg, denne gang på Storebæltsvej, hvor en mobiltelefon blev stjålet fra personens lomme af en ukendt gerningsmand.
Odense C: Guldhalskæde franarret på Skibhusvej
På Skibhusvej i Odense C blev en person torsdag den 31. juli klokken 11.55 franarret en guldhalskæde. En kvinde henvendte sig og spurgte om vej til sygehuset, hvorefter halskæden forsvandt. Kvinden beskrives som østeuropæisk af udseende, 45-50 år, kraftig kropsbygning, mørk hud, lyst hår, iført sort hovedtørklæde og en grønlig storblomstret kjole.
Samme dag klokken 16.54 observerede politiet mistænkelig adfærd hos en 18-årig kvinde og en 19-årig mand fra Odense Kommune. Begge blev sigtet for besiddelse af euforiserende stoffer.
Klokken 17.45 blev en 53-årig mand fra Odense Kommune standset på Næsbyvej, hvor han kørte spirituspåvirket på lille knallert. Klokken 18.25 blev en 17-årig mand fra Faaborg-Midtfyn Kommune og en 18-årig kvinde fra Odense Kommune sigtet for besiddelse af euforiserende stoffer i Benediktsgade.
Odense M, NØ og SV: Flere indbrud og hærværk på biler
På Platanvej i Odense M blev der torsdag klokken 23.08 begået indbrud, hvor der blev stjålet smykker.
På Birkeparken i Odense NØ blev højre forreste siderude på en bil knust torsdag klokken 16.20 af en ukendt gerningsmand. Dagen før, onsdag den 30. juli klokken 21.00, var en bil på Kertemindevej blevet udsat for omfattende hærværk, hvor både for- og sideruder blev knust, og bilen blev ridset og fik buler.
På Åbakken i Odense SV blev der onsdag klokken 12.00 begået indbrud via en knust rude. Der blev stjålet diverse solbriller og kontanter.
Otterup: Tricktyveri af guldkæde
En ukendt kvinde henvendte sig torsdag den 31. juli klokken 13.00 til en borger på Nørregade i Otterup og ville vise en halskæde frem. Under fremvisningen lykkedes det gerningspersonen at stjæle en guldkæde fra offeret.
KRIMI. En trafikulykke på Sønderjyske Motorvej ved Kolding torsdag eftermiddag gav store udfordringer for bilisterne i sydgående retning mellem afkørsel 62 (Kolding Ø) og 63 (Bramdrupdam). Klokken var 14.07, da alarmen gik hos Sydøstjyllands Politi, og flere patruljer blev sendt mod stedet.
Ifølge vicepolitiinspektør Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd var der tre parter involveret i ulykken, som skabte en længerevarende spærring på motorvejen.
»Der er en part 1 i en personbil, som kører i tredje vognbane i sydgående retning. Bag ved ham kører part 2 også i en personbil, og ved siden af i anden vognbane kører part 3 – en sættevogn med autotransport,« forklarer Arno Rindahl Petersen og fortsætter:
»Af en eller anden grund, og vi ved ikke, om det skyldes et uheld, kører part 1 ud i græsset i midterrabatten og kommer op på siden af part 2. Part 1 kører herefter med bilens højre side ind i venstre side af part 2 og presser denne ind mod anden vognbane, hvor lastbilen, part 3, befinder sig.«
Situationen udviklede sig hurtigt, og bilisten i midten blev klemt mellem de to andre køretøjer.
»Part 1 sænker farten, og part 2 bliver herefter skubbet mod venstre, hvor bilen rammer midterrabatten, vælter rundt på taget og til sidst lander på siden,« siger vicepolitiinspektøren.
Uheldet betød betydelige trafikale gener. Ifølge politiet var der i en periode både delvise og fulde spærringer af motorvejen, hvilket skabte kø og forsinkelser resten af eftermiddagen.
»Der var spærret derude i noget tid, sådan lidt on-and-off. Først var anden vognbane spærret, så var det hele spærret lidt, og så blev der åbnet lidt op igen,« fortæller Arno Rindahl Petersen.
Politiet afsluttede deres arbejde på stedet omkring klokken 15.47.
På trods af ulykkens alvorlige karakter er der ifølge politiet ikke registreret nogen alvorlige personskader.
»Sagen er oprettet som en sag uden personskade. Det betyder, at der ikke umiddelbart på stedet var tegn på alvorlige skader, men det er selvfølgelig ikke det samme som, at folk ikke kan have fået knubs,« afslutter Arno Rindahl Petersen.
Årsagen til ulykken er endnu ikke afklaret, og politiet arbejder videre med sagen for at finde frem til de nærmere omstændigheder.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis pressebriefing fredag morgen klokken 09.00.
TOGREJSE. Mandag morgen, sidst i juli. Familien på fire er stået op før byen, der stadig sover sommerlænge. Forventningsfulde og en smule spændte. De har valgt toget til Berlin. Et eksperiment i togtrafik gennem Europa. To voksne, to børn på tre og otte år, en klapvogn, et par kufferter og tre tasker, heraf to små på børnenes rygge. Eventyret venter. Men eventyret har sine betingelser.
De træder ind på Fredericia Banegård lidt før klokken otte. På skærmene er det allerede tydeligt, at eventyret ikke bliver helt enkelt. Toget er forsinket. Det er klart – for nogle timer før kunne man læse, at der var problemer mellem Fredericia og Aarhus – og toget ankommer netop fra Aarhus mod Kolding. Ni minutters planlagt skiftetid, ifølge tog-appen, i Kolding er væk. Det giver uro blandt de ventende på perronen, men togpersonalet er rolige og klare i meldingen senere i toget, der triller ind på Kolding Station med for stor en forsinkelse: »Bliv bare siddende, der bliver arrangeret en løsning i Lunderskov.«
Løsningen viser sig at være et ekstraordinært stop, hvor man skal orientere sig hurtigt og sætte i fart. Turen ændres fra afslappet rejse til et kort øjeblik med høj puls. Familien og de øvrige rejsende skal hurtigt op ad trapperne til den modsatte perron. En medrejsende hjælper spontant med at løfte klapvognen. Tasker, kufferter og børn kommer med op. Fløjten lyder fra togpersonalet og alle råbes ind i togene. Dørene lukker næsten bag dem. En pendler siger stilfærdigt, at sådan er det tit.
Resten af turen mod syd gennem Tyskland foregår i mere rolige rammer. Man kan igen finde roen. Den milde monotoni, der kommer, når landskabet flyder sammen uden for vinduet, og verden bliver én lang linje gennem familie spiller kort, ser film, læser magasiner, nyheder og spiser snacks. Lyden af skinnerne synger med imens landskabet udenfor passerer stille forbi – marker, landsbyer, men også grimme solcelleparker, der skal give den ønskede grønne energi, men samtidig ødelægger det grønne udsyn. Præcis som man ser det langs Autobahn.
I Hamburg er det slut med roen. Familien og de øvrige medrejsende mod Berlin skal igen hurtigt skifte tog, denne gang fra Hamburg-Altona med S2-linjen mod Hamburg Hauptbahnhof. Flere undrer sig over, hvorfor toget tog ikke kan skifte direkte på hovedbanegården i Hamborg, men det kan det ikke, og det gør det ikke. Man skal igennem et skifte igen. Det er ikke en lang tur, men igen skal der løbes med tasker, børn og klapvogn, og når det sker tit, at elevatorer bare står med en rød knap, fordi de er i stykker, så bliver det mere bøvlet.
Togtrafik i Europa er effektiv, men det kræver også, at man selv er det. Man skal være på – hurtig og parat. Familien når toget, men roen kommer først tilbage, da de sidder i toget videre mod Berlin.
Der er i øvrigt grundig paskontrol både ned og hjem. Europa er forandret, grænserne er tydeligere, end de har været længe. Men personalet er venligt og effektivt, og det er politiet også, men husk passet!
Hjemturen fra Berlin byder igen på forsinkelser og kaos. Både elevatorer og rulletrapper på den enorme hovedbanegård er ude af drift, og der synes ikke at være fokus på at få dem fikset. I stedet må man gå 3 x 48 trin over tre etager med børn og oppakning for at nå helt ned til den nederste perron, hvor toget afgår længst væk. Derudover møder man også et syn af sørgelig socialrealisme med mange hjemløse, der forvirrede og ekstremt berusede har indtaget banegården og området omkring den. Det har ændret sig markant, siden familien sidst var i Berlin.
Toget mod Hamburg snegler sig af sted til trods for, at det afgår til tiden fra Berlin.
I Hamborg opstår der igen kaos, fordi toget kommer godt 12 minutter senere ind end planlagt. Igen skal der løbes og det foregår mellem mange mennesker, og ingen ved, hvor de skal løbe hen; unge danskere råber til familien for at høre om turen går mod Danmark, alle følger hinanden og til sidst nås forbindelsen kun lige akkurat. Denne gang er det et dansk IC3-tog, der skal bringe alle videre på rejsen mod Danmark. Toget er møgbeskidt, overfyldt og absolut ikke rart at sætte sig ind i. Derudover er der ingen informationer til de udenlandske rejsende om, hvad der skal ske, hvordan og hvornår. Forsinkelserne fortsætter på resten af turen.
Sent på aftenen nærmer toget sig Danmark, men nu er forsinkelsen så omfattende, at den sidste forbindelse mod Fredericia er tvivlsom. I tog-appen står der pludselig: Connection is no langer available. Please find an alterntive. Personalet meddeler, kort før Kolding, at der vil vente et regionaltog mod Fredericia. Men beskeden kommer så sent, og familien vil ikke tage chancen med små, trætte børn. De ender derfor med at blive hentet i bil fra Kolding til Fredericia.
Toget fungerer. Personalet gør alt for at løse udfordringerne. Medrejsende er hjælpsomme, smilende og rare. Det trækker klart op på rejsen.
Men den samlede pris på godt 4.000 kroner tur/retur for to voksne og to børn – heraf det ene barn på tre, som er gratis – er i overkanten, hvis man sammenligner med alternativet i egen elbil. Her ville turen koste omkring 700 kroner i strøm plus parkering. Man kan dog bestille togbilletter i meget god tid – som i måneder før, og få det billigere, men hvis toget skal have en chance i fremtiden for to voksne og to børn, så skal priserne langt længere ned. Det kan simpelthen bedre betale sig at sætte sig i bilen, og fortællingen om rejseformen som værende rolig og idyllisk matcher ikke virkeligheden.
Så kan man rejse gennem Europa med tog med børn på tre og otte år? Selvfølgelig kan man det. Alt løser sig undervejs. Men turen er ikke bare afslapning. Den kræver årvågenhed, fart i benene og evnen til at acceptere forsinkelser og ændringer. Den er både en oplevelse og en udfordring.
Måske er konklusionen egentlig meget enkel: Det er muligt – og endda fint – at tage toget gennem Europa med små børn. Men det er en rejseform, man skal vælge med åbne øjne og gode løbesko. Og så skal man glæde sig over, at medrejsende og personale er flinke mennesker, der hjælper, når det virkelig gælder.
KRIMI. Var der nogen, der bankede på hos dig i nat?
Det spørgsmål kan flere personer omkring Prinsessegade i Fredericia med rette stille sig selv fredag morgen, efter en 24-årig mand natten igennem skabte uro i gaden ved gentagne gange at banke på døre, ringe på dørklokker og forsøge at åbne døre hos flere beboere.
Klokken havde passeret midnat, da Sydøstjyllands Politi fik en anmeldelse om en mand, der skabte uro i Prinsessegade. Han gik frem og tilbage på strækningen og gjorde opmærksom på sig selv med både larm og højlydt opførsel. Vicepolitiinspektør Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd fortæller:
»Vi modtog en anmeldelse klokken 00.33 om en mand, der gik frem og tilbage ad Prinsessegade. Han tog i døre, ringede og bankede på ved flere adresser, og det stod på i omkring en times tid,« fortæller Arno Rindahl Petersen.
Men mandens urolige nattevandring stoppede ikke ved bankeri og ringeklokker. Han havde også en højlydt attitude, råbte ud i natten og skabte yderligere uro ved at smide en flaske ud på gaden.
»Han råber lidt og smider også en flaske på gaden. Det er naturligvis noget, der er egnet til at forstyrre den offentlige orden, og derfor bliver han sigtet efter ordensbekendtgørelsen,« siger vicepolitiinspektøren.
Politiet fik hurtigt lokaliseret og anholdt den urolige natteravn, der viste sig at være en 24-årig mand med ukendt adresse. Manden blev sigtet på stedet for at have forstyrret den offentlige orden.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis pressebriefing fredag morgen klokken 09.00.
KRIMI. Mens de fleste koldingensere formentligt lå hjemme under dynen fredag morgen, udviklede nattelivet i det centrale Kolding sig til en voldelig affære. Klokken nærmede sig fire, og nattens festligheder var ved at klinge af på Akseltorv, men uden for beværtningen »Torden« blev festen brat afbrudt af et voldsomt overfald.
Klokken 03.53 blev Sydøstjyllands Politi tilkaldt til stedet, efter at en mand på 45 år var blevet slået ned på fliserne.
»Fredag kl. 03.53 er der en sigtet, som slår den forurettede hårdt med knyttet hånd, så han falder ned på flisebelægningen og han får så nogle mindre skader i ansigtet og hovedet,« fortæller vicepolitiinspektør Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd.
Politi og ambulance rykkede hurtigt til stedet, og den 45-årige mand blev bragt til Kolding Skadestue for behandling. Heldigvis viste skaderne sig at være mindre alvorlige end først frygtet, og manden blev udskrevet igen kort tid efter.
»Han bliver behandlet på skadestuen i Kolding, men bliver kort efter udskrevet igen,« fortæller vicepolitiinspektøren.
Kort efter episoden havde politiet styr på sagen, og en mistænkt kunne sigtes for volden:
»Vi har været dernede og sigte en person for vold, og den person, vi har sigtet, er en mand på 33 år fra Kolding Kommune,« lyder det fra Arno Rindahl Petersen.
Om de to mænd kendte hinanden, eller om episoden blev udløst af tidligere uoverensstemmelser, står endnu uklart. Politiet arbejder stadig på at klarlægge de nærmere omstændigheder omkring voldsepisoden.
»Vi ved ikke noget om deres relation, om de kender hinanden, eller om der har været noget forudgående mellem dem. Det kan vi ikke sige noget om på nuværende tidspunkt,« slutter Arno Rindahl Petersen.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis pressebriefing fredag morgen klokken 09.00.
KOMMUNALT. Fredericia Kommune bad virksomheden »Skru Op« om at undersøge Danske Digitale Medier (DDM), der blandt andet står bag Fredericia AVISEN. Samtidig købte netop »Skru Op« annoncer hos DDM’s direkte konkurrenter på vegne af kommunen. Nu har Ankestyrelsen underkendt kommunen i sagen om aktindsigt, hvilket betyder, at kommunen må genoptage sagen.
»Kommunen satte en klart inhabil virksomhed til at undersøge vores annoncepriser og medieværdi, samtidig med at denne virksomhed købte annoncer hos vores direkte konkurrenter på vegne af kommunen. Det er netop disse fakturaer, vi nu forventer at få indsigt i efter Ankestyrelsens afgørelse,« siger Andreas Dyhrberg Andreassen, direktør i Danske Digitale Medier.
Kommunen dokumenterede ikke økonomisk skade
Ankestyrelsen slår klart fast, hvorfor kommunens afslag ikke holder:
»Det er Ankestyrelsens opfattelse, at Fredericia Kommune ikke har konkretiseret, hvilke væsentlige økonomiske skadevirkninger, der vil kunne indtræde for JFM som følgevirkning af aktindsigt i oplysninger om del-/enhedspriser, der relaterer sig til konkrete opgaver, som er løst for kommunen,« skriver Ankestyrelsen i afgørelsen og uddyber:
»Vi vurderer, at Fredericia Kommunes henvisning til, at en udlevering af disse oplysninger må antages at ville indebære en nærliggende risiko for, at der påføres JFM økonomisk skade af en vis betydning, ikke udgør en tilstrækkelig konkretisering af, hvilke økonomiske skadevirkninger, der er tale om, eller hvordan et eventuelt økonomisk tab vil eller kan indtræde.«
Massiv skade efter brud på høringsfrister
Problemerne begyndte, da kommunen tidligere udleverede samtlige økonomiske oplysninger om DDM – herunder kontrakter, priser og detaljerede beløb – uden at overholde de lovbestemte høringsfrister. Kommunen offentliggjorde også gamle kontrakter med lokale samarbejdspartnere, som efterfølgende blev samlet og fremstillet i konkurrerende medier med store beløb, selvom der var tale om mindre beløb pr. måned. Det førte til en voldsom offentlig shitstorm og et betydeligt økonomisk tab for DDM.
»Vi blev hængt offentligt ud, fordi kommunen uden varsel og før høringsfristen udløb gav vores konkurrenter adgang til alt om vores forretning. De udleverede endda gamle kontrakter, som blev misbrugt i artikler, hvor beløbene blev samlet for at skabe en negativ historie om os. Det kostede os mange penge,« forklarer Andreas Dyhrberg Andreassen.
Forskelsbehandling og ulige konkurrencevilkår
Ankestyrelsens afgørelse gør det samtidig klart, at Fredericia Kommunes tidligere afslag på aktindsigt i tilsvarende oplysninger om Jysk Fynske Medier (JFM) ikke var holdbart. Kommunen afviste dengang anmodningen med henvisning til risikoen for økonomisk skade for JFM – en risiko, Ankestyrelsen nu afviser, at kommunen havde dokumenteret tilstrækkeligt.
»Det understreger endnu en gang, at kommunen har behandlet medierne helt forskelligt. Man har beskyttet vores konkurrent mod aktindsigt med henvisning til økonomisk skade, mens vi selv blev udstillet uden varsel med store økonomiske konsekvenser til følge. Det er helt uacceptabelt,« siger Andreas Dyhrberg Andreassen.
Ankestyrelsen henviser direkte til offentlighedslovens § 30, nr. 2 og siger:
»Det fremgår af forarbejderne til offentlighedslovens § 30, nr. 2, at det ikke udgør et tilstrækkeligt grundlag for at undtage oplysninger efter bestemmelsen at henvise til bestemmelsens ordlyd, til konkurrencemæssige grunde eller andre tilsvarende abstrakte angivelser af beskyttelsesbehovet.«
Byrådet nikkede til omfordeling af fondsmidler, vedtog lokalplanen for Hertugens Kvarter med Enhedslisten imod og SF undladende, og rundede den åbne dagsorden af med...