5.9 C
Copenhagen
mandag 22. december 2025

Middelfarts borgmester: Vi skal kunne være stolte af vores plejehjem

0
Middelfarts borgmester: Vi skal kunne være stolte af vores plejehjem

PLEJEHJEM. Middelfart står som et af de gode eksempler i den nye VIVE-rapport, der sætter fokus på bemandingen på landets plejehjem. Hvor nogle kommuner kæmper med lave nattevagtsnormeringer og utilfredshed blandt både beboere og ansatte, viser tallene, at Middelfart formår at holde et højt niveau – og det er ikke tilfældigt.

Borgmester Johannes Lundsfryd Jensen kalder det en principbeslutning, når han forklarer, hvorfor kommunen ligger bedre end mange andre.

»Det er et udtryk for, at vi har truffet en principbeslutning om, at man ikke skal være alene på arbejde om natten. Der skal altid være mindst to medarbejdere på vagt. Det handler både om de ældre og om medarbejderne,« siger han.

Tallene fra VIVE viser, at Middelfart har én nattevagt for hver 13 beboere, mens nogle kommuner har helt op til én for hver 37.

»Når man har en struktur med plejehjem, der er relativt små og hyggelige, får man et højere bemandingstal. Vi har plejehjem med helt ned til 28 beboere. Det giver en nærhed og et kendskab mellem medarbejdere og borgere, som betyder meget for den kvalitet, vi kan levere,« siger borgmesteren.

Frikommuneforsøg med mærkbare resultater

Middelfart har i flere år været en del af frikommuneforsøget på ældreområdet. Her har målet været at give både beboere og medarbejdere mere frihed til at præge hverdagen.

»Borgerne oplever, at de har markant mere indflydelse på deres hjem, end de havde tidligere. Det skaber tilfredshed. Og når både beboere og medarbejdere grundlæggende er tilfredse, får man også en helt anden stemning og et bedre miljø,« siger Johannes Lundsfryd Jensen.

Han peger på, at VIVE’s evaluering af frikommuneforsøget viser høj medarbejdertilfredshed og tilsvarende tilfredshed blandt borgerne.

»Det tror jeg også spiller ind på, at vi ligger bedre end mange andre. Hvis de ældre er grundlæggende tilfredse, og medarbejderne er det samme, så er det et helt andet sted at være – både at bo og at arbejde,« siger han.

Små enheder og faste hænder

Borgmesteren erkender, at der altid vil være spidsbelastninger – også om natten – men han mener, at strukturen i kommunen hjælper.

»Heldigvis er det meget sjældent, at man har brug for alle kræfterne på én gang. Det er mest i særlige situationer. Det modsatte argument kunne være, at man burde have flest muligt på arbejde, når der er travlest om dagen. Men kunsten er at balancere det hele. Vi har små plejehjem, og det betyder, at nærheden og kendskabet til beboerne er større,« siger han.

Demens presser området

En af de største udfordringer er ifølge borgmesteren den stigende andel af beboere med demens.

»VIVE’s måling viser en stigning fra 51 til 59 procent på få år. Det presser hele sektoren. Opgaven med at håndtere mennesker med demens er langt større end for borgere uden demens. Derfor skal vi hele tiden tænke på kompetenceudvikling, på at ansætte så mange som muligt med en faglært uddannelse, og på at fastholde medarbejderne,« siger han.

Det er en udfordring, der forværres af demografien.

»Vi ser samtidig, at antallet af unge falder. Antallet af unge, der tager en SOSU-uddannelse, falder også, mens mange af de nuværende medarbejdere går på pension. Samtidig bliver der flere ældre, der har brug for pleje. Det regnestykke går ikke op, og derfor er vi nødt til at arbejde meget systematisk med rekruttering,« siger han.

Rekruttering starter tidligt

Kommunen har i den forbindelse opbygget et tæt samarbejde med Social- og Sundhedsskolen. Hvert år har Middelfart omkring 200 elever under uddannelse på SOSU-området.

»For nogle år siden ændrede vi hele vores måde at arbejde med elever på. Vi ansatte faste fuldtidsvejledere, og det betød, at frafaldet faldt fra over 40 procent til omkring 10. Vi tilbyder også spirejobs – små fritidsjobs – for unge på plejehjemmene, så de får lyst til at vælge uddannelsen senere,« siger Johannes Lundsfryd Jensen.

Et nyt initiativ er undervejs på nærospitalet.

»Vi indretter et rum i kælderen som et laboratorium med alle typer hjælpemidler og teknologi, som SOSU-elever kan afprøve. Det skal gøre uddannelsen mere attraktiv,« siger han.

Borgmesteren fremhæver også, at regeringens lønløft til SOSU-personalet hjælper rekrutteringen.

»En social- og sundhedsassistent med syv års erfaring får 5.680 kroner mere om måneden, når lønløftet er fuldt indfaset. Det er et markant løft. Det er fortjent – og det er nødvendigt, hvis vi skal tiltrække flere,« siger han.

Tillid til ledere og medarbejdere

I Middelfart er det ikke kun strukturen og rekrutteringen, der skiller sig ud. Der er også fokus på ledelse.

»Vi har meget dygtige ledere, og de får et stort frirum til at træffe beslutninger. Vi sidder ikke i byrådet og bestemmer, om herr Jensen skal have et bad. Det har vi fuld tillid til, at medarbejderne og lederne kan vurdere. Det er en del af frikommunetanken,« siger Johannes Lundsfryd Jensen.

Stolthed over plejehjemmene

Borgmesteren er ikke i tvivl, når han bliver spurgt, om han er stolt af kommunens plejehjem.

»Ja, vi er stolte. Vi begyndte for mange år siden bevidst at kalde det plejehjem. Det har før heddet plejecenter, og hvor kommunalt kan det næsten blive. Det her skal være hjem, hvor mennesker bor den sidste tid af livet,« siger han.

Derfor kan beboerne tage møbler, billeder og personlige ting med. Nogle har endda fået lov til at tage deres hund med, fordi de ikke kunne bære at blive skilt fra den.

»Et hjem skal kunne rumme, at man har sin hund. Ellers kan alternativet være, at man bliver boende hjemme, selv om man har brug for meget hjælp. Det giver ikke mening,« siger han.

Johannes Lundsfryd Jensen har flere gange inviteret medier med ud på plejehjemmene.

»Det er ikke alle, der gør det, men vi har intet at skjule. Vi er stolte af den måde, vi driver vores plejehjem på, og det skal vi kunne vise frem,« siger borgmesteren.

Røveri, narkosigtelser og postkasseeksplosion – politiets døgn på Fyn

0
Røveri, narkosigtelser og postkasseeksplosion – politiets døgn på Fyn

KRIMI. Fyns Politi har det seneste døgn haft hænderne fulde med alt fra simple tyverier og narkosager til et spektakulært hærværk mod en række postkasser.

I Odense C blev en 24-årig mand fra Fredericia standset på Nyborgvej klokken 01.02 natten til torsdag. Han førte personbil, selvom han var påvirket af euforiserende stoffer, og blev samtidig sigtet for besiddelse af stoffer. Senere på dagen, klokken 18.33 i Englandsgade, blev en 29-årig mand fra Odense fundet i besiddelse af euforiserende stoffer. Også i Benediktsgade gjorde politiet fund – her blev en 48-årig mand visiteret og fundet med såkaldte pølsemandsposer med euforiserende stoffer, en digitalvægt og andet udstyr.

I Odense N, på Skolevej klokken 08.46, blev en 49-årig kvinde fra kommunen standset, mens hun kørte bil påvirket af euforiserende stoffer. Hun var desuden i besiddelse af stoffer ved anholdelsen.

Midt mellem narkosagerne måtte politiet også rykke ud til et mere usædvanligt hærværk. På Bystævnevej i Odense V var seks sammenhængende postkasser sprunget i luften. Ifølge anmeldelsen lå dele af kasserne halvanden meter væk, og flere var ødelagt.

Døgnet bød også på flere tyverier. På Skt. Hans Plads i Odense C blev en taske med tøj og små elektronikgenstande stjålet, mens en borger i Munkebo mistede sin pung i baren i Munkebo Idrætscenter. I Vissenbjerg blev der stjålet to nummerplader fra et køretøj på Søndersøvej.

På Nørregade i Otterup udviklede et butikstyveri sig til røveri, da en 25-årig mand tog en flaske og gemte den, før han betalte for en pakke cigaretter og forlod butikken. Anmelderen løb efter manden, som truede ham. Overvågning på stedet gjorde det muligt at identificere gerningsmanden, som blev sigtet for røveri.

Derudover blev der anmeldt et indbrud på Lærkedals Allé i Odense SV, hvor møbler er blevet stjålet, samt flere tilfælde af tabte nummerplader – blandt andet fra en motorcykel på motorvej og fra en anhænger på Logistikvej.

Politiet efterforsker fortsat flere af sagerne.

Ombygning af rådhusets forhal skal give en bedre velkomst til borgerne

0
Ombygning af rådhusets forhal skal give en bedre velkomst til borgerne

FREDERICIA. Når man træder ind på Fredericia Rådhus i de kommende uger, vil man blive mødt af byggerod, håndværkere og lyden af værktøj. Men bag støjen gemmer der sig en klar ambition. Kommunen er nemlig i gang med at skabe en helt ny forhal, der skal være mere imødekommende og give borgerne en bedre start på mødet med kommunen.

Arbejdet begynder i uge 34 og forventes at vare fire uger. Forhallen har det seneste år været brugt som et slags eksperimentarium, hvor forskellige indretninger er blevet afprøvet. Det har givet værdifulde erfaringer, fortæller kommunen. Mange borgere har oplevet, at de midlertidige løsninger skabte en mere hyggelig og rar stemning – også blandt dem, der tidligere fandt forhallen uoverskuelig og lidt kold. Samtidig har medarbejderne fortalt om bedre kommunikation med borgerne, færre konflikter og et markant fald i antallet af klager.

Det er de erfaringer, der nu bliver omsat til en permanent løsning. Den nye forhal skal give et roligt overblik og være indrettet, så den fungerer for så mange forskellige grupper af borgere som muligt. Indretningen skal invitere til et ligeværdigt møde mellem den enkelte og kommunen og samtidig sikre fortrolighed og diskret afskærmning, når der er behov for personlige samtaler. Arkitekturen skal afspejle rådhusets klassiske stil, men samtidig give et moderne udtryk, hvor nye teknologiske løsninger kan skabe hurtigere og bedre hjælp.

Borgerservice og Ydelser forventer at holde åbent som normalt gennem hele byggeperioden – med undtagelse af et par timer mandag den 1. september. Kommunen gør dog opmærksom på, at uforudsete situationer kan opstå, og i så fald vil ændringer i åbningstiden blive meldt ud med det samme.

De mest støjende arbejder vil blive lagt i weekender eller uden for normal åbningstid for at genere mindst muligt. Alligevel må borgerne indstille sig på, at der i en periode vil være lidt mere uro og aktivitet, end de er vant til.

Planen er, at forhallen kan genåbne og blive indviet mandag den 22. september. Når dørene åbner til den nye velkomst, er håbet, at borgerne vil opleve et rådhus, hvor rammerne understøtter dialog, respekt og en bedre service – allerede fra det øjeblik, de træder ind ad døren.

SF vil have ministeren til at droppe dyrt lyskryds

0
SF vil have ministeren til at droppe dyrt lyskryds

POLITIK. SF i Kolding retter nu en direkte appel til transportminister Thomas Danielsen i håb om at få ændret en beslutning, som ifølge partiet kan spare både staten og Kolding Kommune for millioner af kroner.

Baggrunden er et planlagt anlæg til 140 millioner kroner ved Tankedalsvej. Her har Vejdirektoratet besluttet at etablere et toplanskryds, men Kolding Kommune foreslår i stedet et signalreguleret anlæg til omkring 60 millioner kroner. Ifølge kommunens egne beregninger vil det være en besparelse på op mod 80 millioner kroner – uden at trafikanterne mærker nævneværdige forsinkelser.

Byrådsmedlem for SF i Kolding, Iben Lehmann Rasmussen, mener, at det er sund fornuft at vælge den billigere løsning.
»Det er uansvarligt at bruge så mange penge på et lyskryds, der kan gøres billigere uden væsentlige forringelser. Vi ønsker en løsning, der er ansvarlig i forhold til skatteborgernes penge, og et signalreguleret anlæg vil koste omkring 60 mio. kr. frem for de 140 mio. kr., det oprindelige toplanskryds forventes at koste. Det er en forskel, vi ikke kan ignorere.«

Kommunens trafikberegninger viser, at rejsetiden kun vil blive forlænget med 20–25 sekunder, hvis man vælger et signalanlæg frem for en toplansløsning. Samtidig peger kommunen på, at der allerede findes en signalreguleret motorvejstilslutning blot få hundrede meter fra den planlagte placering. Dermed mener man, at den ekstra investering på 80 millioner kroner ikke står mål med den beskedne tidsbesparelse, som toplanskrydset giver.

Alligevel har Vejdirektoratet afvist det billigere forslag. Begrundelsen er, at en signalreguleret løsning afviger fra de almindelige principper, som myndigheden arbejder efter.

Det har fået SF’s lokale folketingsmedlem, Karina Lorentzen, til at gå ind i sagen. Hun har nu rettet henvendelse direkte til transportministeren.
»Jeg har i dag taget kontakt til ministeren. Det virker lidt ude af proportioner at vælge den dyreste løsning, når vi kan opnå næsten samme effekt for langt færre penge. Jeg håber, transportministeren skærer igennem her.«

Karina Lorentzen forventer at få et svar fra ministeren inden for de næste 30 dage.

Købmand Jacob takker af i Strib og tager teamet med til Middelfart

0
Købmand Jacob takker af i Strib og tager teamet med til Middelfart

BUSINESS. Efter fem år som købmand i REMA 1000 i Strib er Jacob Fugmann Christensen klar til at lukke døren til butikken på Strandvejen for sidste gang den 31. august. Kort efter, den 4. september, tager han fat på en ny udfordring som købmand i REMA 1000 i Skrillinge på Assensvej i Middelfart. For Jacob handler skiftet ikke om at sige farvel til Strib, men om at tage næste skridt i en karriere, der hele tiden har været drevet af lysten til at udvikle sig.

»Det var på tide med en større udfordring. Skrillinge har et højere aktivitetsniveau end Strib, og det tiltrækker mig. Hvis vi havde haft den samme vækst her, havde jeg nok ikke truffet den beslutning, men i forhold til mine ambitioner er det det rigtige skridt« siger han.

Selv om beslutningen er truffet med udsyn mod fremtiden, har den ikke været uden følelser. Fem år i samme butik har sat sit præg, og Jacob lægger ikke skjul på, at han kommer til at savne både medarbejdere og kunder.

»Jeg er rigtig glad for at være her. Kunderne har været loyale, og personalet har gjort et kæmpe stykke arbejde. Jeg kunne aldrig have skabt det, vi har opnået, uden dem. Succes i detailhandel er et holdarbejde, og her har både unge og erfarne medarbejdere spillet en vigtig rolle« fortæller han.

Det tætte samarbejde betyder også, at han ikke tager af sted alene. Til Skrillinge følger hans souschef, hans kone, en ung medarbejder, der skal starte som elev, og en over-18-medarbejder. Det giver en tryg overgang, selv om de nye omgivelser også kræver tid til at lære en ny stab og en ny kundekreds at kende.

Jacob beskriver årene i Strib som præget af stabilitet og gensidig respekt. »Der har været op- og nedture, som i alle brancher, men overordnet set har det været stabilt godt. Kunderne har bakket op, været venlige og imødekommende, og det gør arbejdet nemmere. Jeg er meget overvældet over de mange reaktioner på, at jeg stopper. Det er lidt med blandede følelser, både for mig og for dem« siger han.

På spørgsmålet om, hvad han vil savne mest, falder svaret hurtigt. »Kontakten med kunderne. Den daglige snak, de små historier og den lokale opbakning. Nogle har joket med, at de kommer forbi Skrillinge for at hilse, og det må de gerne – men jeg håber, de bliver ved med at støtte lokalt her i Strib« siger han med et smil.

Når han den 4. september træder ind i Skrillinge-butikken, bliver det med respekt for det arbejde, der allerede er lagt. »Først og fremmest handler det om at lande i jobbet og lære medarbejderne og kunderne at kende. Jeg vil bevare de gode ting, som min forgænger har skabt, men også finde steder, hvor jeg kan optimere og sætte mit eget præg. Butikken er nyere, men rummer stadig udfordringer, og det tiltaler mig« siger Jacob.

Han forventer, at tempoet bliver højere end i Strib. »Der er flere kunder og flere transaktioner, så grundtrykket er højere. Det giver et anderledes arbejdsmiljø, som jeg glæder mig til at være en del af« siger han.

Til sin efterfølger, Mille, har han et enkelt råd. »Hun skal være der for kunderne og for medarbejderne. Gør hun det, skal hun nok få mindst lige så stor succes, som jeg har haft« siger han.

Når han skal opsummere sine fem år i Strib, falder valget på tre ord. »Glæde, udfordringer og forventninger. Det dækker meget godt« siger Jacob, inden han runder af med en hilsen til de kunder, der har fulgt ham siden første dag.

»Tusind tak for den enorme opbakning. Den måde, I har taget imod mig og mine medarbejdere på, har været helt fantastisk. Jeg kommer til at savne jer« siger han.

Byrgesen: Systemet ødelægger familier

0

Det er ikke bare tal og statistik, der har rystet byrådsmedlem Karsten Byrgesen fra Borgernes Liste. Efter at have fulgt AVISENs tema om Fredericia Kommunes familieafdeling sidder han tilbage med en tung følelse – og en fornemmelse af, at noget er grundlæggende galt i kommunens håndtering af sager om børn og familier.

– Jeg er jo kendt for at være en hård hund, men det her gjorde faktisk et kæmpestort indtryk på mig. Jeg sad med en klump i halsen og en lille tåre i øjenkrogen, da jeg så og hørte de forældre, der står fuldstændig magtesløse. Systemet har lagt sig tungt over dem og frataget dem enhver ret til at være forældre, siger han.

”Vi ligger altid i bunden”

Hvert år udgiver Ankestyrelsen det såkaldte Social- og Danmarkskort, der viser, hvordan kommunerne klarer sig på socialområdet – herunder hvor ofte deres afgørelser bliver omgjort på grund af fejl.

For Fredericia er billedet det samme år efter år: Kommunen ligger i bunden.
– Alle ved, at det her er galt. Alle ved, at vi træffer forkerte og åndfærdige beslutninger. Men alligevel fortsætter det. Der er ingen reelle initiativer til forandring, hverken fra den politiske eller den faglige ledelse, siger Byrgesen.

Han nægter ofte at stemme for at tage disse rapporter til efterretning.
– Jeg vil ikke tage en rapport til efterretning, der fortæller, hvor dårlig kommunen er, uden at vi samtidig får konkrete handlingspunkter for, hvordan vi løser problemerne. Men der sker ingenting.

Børnene bliver ikke hørt

Et af de mest alvorlige kritikpunkter i Byrgesens øjne er, at børn ikke bliver inddraget nok i beslutninger, der handler om deres liv.

– Vi har indført princippet om barnets tag, og børn skal have lov at sige deres mening. Når et barn siger, at det har det bedst hos far og mor, skal det veje tungt. Men i mange sager er børnene ikke engang udredt, før man fjerner dem, siger han.

Han peger på, at der er eksempler, hvor forældrene får hele skylden for problemerne, mens barnet i virkeligheden har en udiagnosticeret udfordring.
– Det skriger til himlen. Man lægger skylden på forældrene, der måske kæmper for at holde sammen på familien, og man gør dem til de skyldige. Det er både uretfærdigt og ødelæggende.

Et økonomisk pres – og et menneskeligt

De mange anbringelser koster dyrt for Fredericia Kommune. Ifølge Byrgesen er der tale om enorme ekstraudgifter på det sociale område, ikke mindst når børn bliver anbragt langt væk fra hjemmet.

– Spørgsmålet er, om der bliver grebet for hårdt og for hurtigt ind – ofte på et ikke-eksisterende grundlag. Det er dyrt for økonomien, men endnu værre for de børn og forældre, det går ud over, siger han.

Han understreger, at det ikke kun handler om kroner og øre.
– Jeg synes, det er synd for forældrene. Det er synd for børnene. Det rammer også skoler, venner, hele netværket. Når man fjerner et barn uden tilstrækkelig grund, ødelægger man noget, der ikke kan genskabes.

“Det her er et system uden vilje til forandring”

For Byrgesen er problemet ikke blot enkelte fejl. Han mener, at der er tale om et system, der er gået i stykker – og som ikke viser vilje til at rette op.

– Havde det været et fodboldhold, ville alle investorer have trukket sig for længst. Men her fortsætter man år efter år uden at ændre noget. Man gør tingene på samme måde i dag, som man gjorde i går, og får det samme dårlige resultat i morgen, siger han.

Han bruger et billede fra naturen:
– Havde det været et æbletræ, ville man have skåret de dårlige grene og frugter væk. Men her lader man det hele stå, selvom man ved, det er dårligt.

Det politiske ansvar

Byrgesen placerer ansvaret for problemerne hos både den politiske og faglige ledelse i Fredericia Kommune.

– Når man er valgt ind i byrådet, har man et fælles ansvar for hele byen. Det ansvar bliver svigtet, når man ikke lytter til familierne, ikke sørger for ordentlig udredning og ikke handler på kritik, siger han.

Han mener også, at socialrådgivere og sagsbehandlere mangler reelle muligheder for at råbe op, hvis de oplever fejl.
– Har de en whistleblower-ordning? Lytter deres chefer til dem? Jeg tvivler. Det er et system, der er dårligt hele vejen igennem.

Vil fortsætte kampen

På byrådsmødet den 25. juni brugte Karsten Byrgesen sin taletid på at gennemgå borgervejlederens rapport punkt for punkt. Det var ikke første gang, han rejste kritikken – og han lover, det heller ikke bliver den sidste.

– Jeg har sagt det igen og igen: Vi kan ikke blive ved med at acceptere rapporter, der viser, hvor dårligt vi klarer os, uden at gøre noget. Der er behov for forandring – og det haster, siger han.

Han håber, at flere vil lytte og presse på for forandringer.
– Mange familier i Fredericia har haft en sag i familieafdelingen. Jeg håber, de kan se, at der er nogen, der kæmper for at ændre systemet.

Lokal REMA 1000 i Fredericia flytter til nye lokaler

0
Lokal REMA 1000 i Fredericia flytter til nye lokaler

BUSINESS. REMA 1000 på Strevelinsvej 1 i Fredericia står over for en større forandring. Efter mange år på den velkendte adresse lukker butikken dørene for sidste gang fredag den 30. august. Kort efter, torsdag den 11. september, åbner dørene igen blot få hundrede meter derfra – i nyrenoverede butikslokaler på Strevelinsvej 3.

Flytningen betyder, at kunderne fremover vil kunne handle i en opdateret REMA 1000, der er indrettet med moderne faciliteter, bedre plads og et friskt udtryk, men stadig med de samme åbningstider som hidtil – fra klokken 7 til 22 alle ugens dage.

Selvom der sker store ændringer på adressen, forbliver kernen i butikken den samme. Henrik Schrøder fortsætter som selvstændig købmand, og det velkendte fokus på god kundeservice og kvalitet til lave priser vil fortsat være i centrum.

»Jeg glæder mig enormt meget til at flytte vores butik i nye, renoverede lokaler. Mit team og jeg ser frem til at byde kunderne velkommen indenfor til gode og behagelige indkøbsoplevelser, ligesom vi glæder os til at fortsætte vores arbejde med kvalitet til lave priser« siger Henrik Schrøder om den forestående flytning.

Inden genåbningen i september skal de nye lokaler forvandles til en fuldgyldig REMA 1000-butik. Det indebærer blandt andet installation af inventar, opsætning af køl og frys, optimering af belysning samt klargøring af hylder og lager. Hele sortimentet skal på plads, så butikken kan være fyldt med friske dagligvarer, kolonial, frost, drikkevarer og alt det, kunderne i forvejen forbinder med REMA 1000.

Henrik Schrøder fortæller, at flytningen også giver mulighed for at tilpasse butikken til nutidens indkøbsbehov. De nye lokaler får blandt andet bedre flow i gangene, opdaterede selvbetjeningskasser og mere plads til udvalgte vareområder. Derudover er der lagt vægt på at skabe en indbydende atmosfære, der gør indkøbsturen mere behagelig for kunderne.

Flytningen sker i en periode, hvor mange dagligvarebutikker opgraderer deres fysiske rammer for at imødekomme stigende forventninger fra kunderne. For REMA 1000 i Fredericia er det en mulighed for både at fastholde de loyale kunder og tiltrække nye, der måske ikke tidligere har handlet i butikken.

Fra den 30. august og frem til genåbningen vil der være travl aktivitet bag kulisserne. Alt inventar skal flyttes, og de nye lokaler skal finpudses, så alt står klart til åbningsdagen den 11. september. Henrik Schrøder opfordrer kunderne til at kigge forbi til genåbningen og opleve den nye butik fra første dag.

»Vi glæder os til at vise, hvad vi har arbejdet på. Målet er, at kunderne skal føle sig hjemme i butikken fra første besøg – bare med lidt ekstra plads, bedre indretning og en frisk start« siger han.

Når dørene åbner på Strevelinsvej 3, vil alt være klar til at byde kunderne velkommen til en ny indkøbsoplevelse – med samme koncept, samme købmand og samme fokus på at give mest muligt for pengene.

Togene kører igen mellem Fredericia og Vejle – enkelte togbusser fortsætter lidt endnu

0
Togene kører igen mellem Fredericia og Vejle – enkelte togbusser fortsætter lidt endnu

TRAFIK. Efter torsdagens dødsulykke på Børkop Station er politi og øvrige myndigheder nu færdige med deres arbejde på stedet, og togene er så småt begyndt at køre igen. Det oplyser DSB på det sociale medie X og på deres hjemmeside.

Togbusserne, der kører direkte mellem Vejle og Fredericia, vil fortsætte, indtil de ikke længere har passagerer at sætte af. Togbusserne, som kører ind om Børkop og Brejning, fortsætter frem til cirka klokken 17, da regionaltogene på strækningen er aflyst indtil da.

DSB anbefaler passagerer at tjekke Rejseplanen inden afgang for at få de nyeste opdateringer om køreplanerne.

Ved forsinkelser på over 30 minutter træder DSB’s Rejsetidsgaranti i kraft, og passagerer kan søge om kompensation for deres billet. Pladsbilletter til tog, man ikke kan nå på grund af forsinkelsen, kan refunderes uden gebyr.

Togbusserne standser på følgende steder:

  • Fredericia: Pladsen på Banegårdsvej
  • Børkop: Pladsen foran stationen
  • Brejning: Pladsen foran stationen
  • Vejle: Pladsen ved Danmarksgade

Ferie til Tyrkiet: Oplev et land fyldt med historie, kultur og skønhed

0
Ferie til Tyrkiet: Oplev et land fyldt med historie, kultur og skønhed

Drømmer du om en ferie, der kombinerer historiske seværdigheder, fantastisk mad og smukke strande? Så er Tyrkiet det perfekte rejsemål for dig. Dette fascinerende land byder på en unik blanding af østlig og vestlig kultur, der vil fange din opmærksomhed og efterlade dig med uforglemmelige minder.

Tyrkiets mange facetter: Fra antikke ruiner til moderne metropoler

Tyrkiet er et land med mange ansigter. Her finder du alt fra antikke ruiner og UNESCO-verdensarvssteder til pulserende storbyer og luksuriøse badebyer. Uanset om du er interesseret i historie, kultur, gastronomi eller bare ønsker at slappe af ved poolen, har Tyrkiet noget at tilbyde enhver rejsende.

En af de største fordele ved at vælge en rejse til det tyrkiske paradis er den enestående værdi for pengene. Tyrkiet tilbyder ofte mere luksus og komfort for budgettet sammenlignet med mange andre populære feriedestinationer i Europa.

Historiske perler: Udforsk Tyrkiets rige fortid

Tyrkiet er et sandt paradis for historieentusiaster. Landet har været hjemsted for nogle af verdens største civilisationer, og sporene efter disse kan ses overalt. Her er nogle af de mest bemærkelsesværdige historiske seværdigheder:

  • Istanbul: Besøg den ikoniske Hagia Sophia, Det Blå Moské og Topkapi-paladset
  • Efesos: Udforsk en af de bedst bevarede antikke byer i verden
  • Kappadokien: Oplev de surrealistiske klippeformationer og underjordiske byer
  • Troja: Se resterne af den berømte by fra Homers Iliade

Tyrkiske strande: Paradis ved Middelhavet og Det Ægæiske Hav

Tyrkiet er velsignet med over 7.000 kilometer kystlinje, der byder på nogle af de smukkeste strande i Middelhavsregionen. Fra de travle badebyer på Den Tyrkiske Riviera til de mere afsides bugter langs Det Ægæiske Hav, er der noget for enhver smag.

StrandområdeKendetegnBedst for
AlanyaGyldne sandstrande, historisk fæstningFamilier, vandsport
ÖlüdenizBlå lagune, paraglidingNaturelskere, eventyrere
BodrumLuksuriøse resorts, nattelivPar, festglade
Patara18 km lang sandstrand, antikke ruinerRo-søgende, historieinteresserede

Tyrkisk gastronomi: En kulinarisk rejse for smagsløgene

Tyrkisk mad er kendt for sin rige smag og varierede ingredienser. Fra de lækre mezze (små retter) til de saftige kebab’er og søde desserter, er tyrkisk cuisine en fest for smagsløgene. Her er nogle must-try retter på din ferie til Tyrkiet:

  • Kebab: Prøv forskellige varianter som Adana kebab eller Iskender kebab
  • Pide: Tyrkisk “pizza” med forskellige fyld
  • Manti: Små dumplings fyldt med kød og serveret med yoghurtsauce
  • Baklava: Lag på lag af filodej fyldt med nødder og sirup

Glem ikke at nyde en kop tyrkisk kaffe eller te, som er en vigtig del af den tyrkiske kultur og gæstfrihed.

Oplevelser ud over det sædvanlige: Unikke aktiviteter i Tyrkiet

Tyrkiet byder på en række unikke oplevelser, der gør din ferie ekstra speciel. Her er nogle forslag til aktiviteter, der vil give dig minder for livet:

  • Tag en luftballontur over Kappadokiens fantastiske landskab
  • Besøg de antikke termiske kilder i Pamukkale
  • Oplev en traditionel tyrkisk hammam (dampbad og massage)
  • Sejl langs den tyrkiske kyst på en gulet (traditionel træbåd)
  • Udforsk de farverige basarer og øv dine forhandlingsevner

Praktiske tips til din ferie i Tyrkiet

For at få mest muligt ud af din rejse til Tyrkiet, er her nogle nyttige tips:

  • Bedste rejsetid: Forår (april-maj) og efterår (september-oktober) for behageligt vejr og færre turister
  • Visum: Tjek de aktuelle visumkrav før afrejse
  • Valuta: Tyrkiske lira (TRY) er den officielle valuta, men euro og dollars accepteres ofte
  • Transport: Indenrigsflyvninger er en effektiv måde at nå fjerne destinationer
  • Sprog: Lær nogle grundlæggende tyrkiske fraser – det vil blive værdsat af lokalbefolkningen

Tyrkiets skjulte perler: Udforsk de mindre kendte destinationer

Mens steder som Istanbul og Antalya er populære turistmål, har Tyrkiet også mange mindre kendte destinationer, der er værd at udforske. Disse steder tilbyder ofte en mere autentisk oplevelse og mulighed for at komme tættere på den lokale kultur:

  • Mardin: En charmerende by med unik arkitektur og fantastisk udsigt over Mesopotamiens sletter
  • Butterfly Valley: En afsides strand og naturreservat, der kun er tilgængelig med båd
  • Safranbolu: En UNESCO-verdensarvssted kendt for sine velbevarede ottomanske huse
  • Amasya: En pittoresk by med klippehuler og kongelige grave fra antikken

Familievenlig ferie i Tyrkiet: Aktiviteter for alle aldre

Tyrkiet er et fremragende valg for familier, der søger en afvekslende ferie med aktiviteter for både børn og voksne. Her er nogle ideer til familievenlige oplevelser:

  • Besøg vandlande og aquaparker i badebyer som Antalya og Bodrum
  • Tag på en jeep-safari i Taurusbjergene
  • Udforsk undervandslivet med snorkling eller dykning i klare turkise vande
  • Besøg Istanbul Akvarium, et af verdens største akvarier
  • Nyd en dag på stranden med vandsport og sandslotbyggeri

Bæredygtig turisme i Tyrkiet: Rejse med omtanke

I takt med at bæredygtig turisme bliver stadig vigtigere, har Tyrkiet taget skridt til at fremme mere miljøvenlige rejseformer. Her er nogle måder, hvorpå du kan bidrage til en mere bæredygtig ferie i Tyrkiet:

  • Vælg øko-venlige overnatningssteder og resorts
  • Støt lokale virksomheder og håndværkere ved at købe autentiske souvenirs
  • Deltag i strandoprydninger eller andre miljøbevarende aktiviteter
  • Brug offentlig transport eller cykler, når det er muligt
  • Respekter lokale skikke og traditioner

En ferie til Tyrkiet er en rejse gennem årtusinders historie, en opdagelse af fantastisk natur og en oplevelse af varm gæstfrihed. Uanset om du søger afslapning, eventyr eller kulturel berigelse, vil Tyrkiet overraske og inspirere dig. Så pak kufferten, åbn sindet og gør dig klar til en uforglemmelig oplevelse i dette fascinerende land, hvor øst møder vest.

Drop standardpakken – få præcis det, du har brug for med mobilabonnementer til erhverv

0
Drop standardpakken – få præcis det, du har brug for med mobilabonnementer til erhverv

Hos Telenor Erhverv ved vi, at én størrelse ikke passer til alle. Derfor tilbyder vi mobilabonnementer til erhverv, der gør det muligt for jer at tilpasse løsningen, så den matcher netop jeres virksomhed.

De fleste mobiludbydere tilbyder faste, standardiserede pakker. Hos Telenor Erhverv har vi valgt en lidt anden vej. I stedet for at tvinge jer ind i en pakke, der måske indeholder funktioner, I ikke har brug for, tilbyder vi et “byg selv”-abonnement. Det betyder, at I kan sammensætte jeres abonnement, så det passer præcist til de behov, I har – og kun betale for det, I rent faktisk bruger.

Hvad er et byg selv-abonnement?

Hos Telenor Erhverv giver vi jer muligheden for at vælge netop de funktioner og services, der er relevante for jeres virksomhed. I stedet for at blive nødt til at vælge én af de traditionelle standardpakker, som måske indeholder funktioner, der ikke er nødvendige, kan I vælge fra et bredt udvalg af muligheder.

Det betyder, at I kan tilpasse jeres mobilabonnementer til erhverv, så de passer præcis til virksomhedens størrelse og behov. Fra enmandsvirksomheden til større teams på op til 150 medarbejdere, har I mulighed for at justere abonnementet efter jeres arbejdsmønstre og økonomi.

Flexibilitet uden bøvl

Det skal være nemt at vælge den rette løsning, uden at I skal bruge unødig tid på at finde rundt i unødvendige tillæg eller forvirrende valgmuligheder. Med Telenor Erhvervs løsninger er det hurtigt og intuitivt at vælge præcis, hvad der er nødvendigt – og samtidig skræddersy abonnementet til at passe til jeres virksomhed.

Er I en virksomhed, hvor medarbejderne er på farten hele dagen? Så kan I vælge abonnementer med ekstra data, så de kan holde kontakten med både kunder og kollegaer uden at skulle bekymre sig om dataforbrug. Er jeres virksomhed derimod mest kontorbaseret, så kan I vælge et mere simpelt og prisvenligt abonnement, der dækker de nødvendige funktioner.

Mobilabonnement sikkerhed – vigtig for både små og store virksomheder

Når det kommer til mobilabonnementer til erhverv, er sikkerhed også en topprioritet. Hos Telenor Erhverv tilbyder vi abonnementer, hvor I kan vælge sikkerhedsløsninger, der beskytter både data og virksomhedens informationer.

Med vores løsninger får I adgang til mobilabonnement-sikkerhed, der beskytter både medarbejdernes personlige data og virksomhedens informationer. Det er især vigtigt, hvis I arbejder med følsomme data, eller hvis medarbejderne har adgang til systemer, der indeholder kritiske virksomhedsoplysninger.

Gør det nemt at tilpasse – nu og i fremtiden

En af de store fordele ved Telenor Erhvervs byg selv-abonnement er, at I kan ændre abonnementet, som jeres behov ændrer sig. Skal I pludselig have flere medarbejdere med på farten? Ønsker I at tilføje flere sikkerhedsfunktioner, eller har I behov for ekstra data til et bestemt projekt? Hos Telenor Erhverv kan I nemt justere abonnementerne uden at skulle skifte til en helt ny løsning.

Er I klar til at tage kontrollen over jeres mobilabonnementer? Så kontakt Telenor Erhverv i dag og lad os hjælpe jer med at finde den bedste løsning

Låge 21: Green Closet: December med plads til at vælge

Låge 21: Green Closet: December med plads til at vælge

0
Der er noget særligt over december i Fredericia. Lyset blinker i kæder over byens gader, og luften er fyldt med duften af gløgg, kaffe...
Mand idømt 7 års fængsel for overgreb

Mand idømt 7 års fængsel for overgreb