3.7 C
Copenhagen
tirsdag 23. december 2025

Regeringen vil give Klimafolkemødet i Middelfart 2 millioner kroner årligt

0
Regeringen vil give Klimafolkemødet i Middelfart 2 millioner kroner årligt

POLITIK. Klimafolkemødet i Middelfart kan se frem til statslig støtte i de kommende år. Regeringspartierne har fremlagt et forslag om, at mødet hvert år fra 2026 til 2028 skal modtage 2 millioner kroner i tilskud. Støtten skal komme fra en ramme på 10 millioner kroner årligt, som er afsat i aftalen om implementeringen af et grønt Danmark til lokale indsatser.

Baggrunden er ønsket om at styrke den lokale forankring af den grønne trepart. Møder som Klimafolkemødet i Middelfart og Naturmødet i Hirtshals fremhæves som vigtige platforme, der engagerer civilsamfundet og bidrager til at gøre den grønne omstilling til en folkesag.

Minister for Grøn Trepart, Jeppe Bruus, siger »Vi har mere end nogensinde brug for at snakke sammen om den grønne omstilling. Jeg er kisteglad for, at lokale ildsjæle hvert år stabler inddragende og demokratiske begivenheder som Klimafolkemødet og Naturmødet på benene. Den grønne trepart fylder i år meget på begge folkemøder, hvilket formentlig også vil være gældende de kommende år. Det er vigtigt, fordi den grønne trepart er Danmarks største samarbejdsøvelse. Derfor er det godt, at den grønne trepart også kan være med til at bevare og udvikle de to store begivenheder i årene, der kommer.«

Økonomiminister Stephanie Lose fremhæver den folkelige inddragelse. »Store forandringer kræver dialog, engagement og lokal forankring. Naturmødet og Klimafolkemødet er gode eksempler på, hvordan vi fremmer lige præcis det. Og så er det helt oplagt, at den grønne trepart vil fylde meget til begge arrangementer i de kommende år. For med de store ambitioner og forandringer, der kendetegner den grønne trepart, så hører den helt naturligt hjemme på både Naturmødet og Klimafolkemødet. Jeg glæder mig over, at der nu bliver endnu bedre mulighed for at skabe gode rammer om den folkelige involvering i den grønne trepart« siger hun.

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard kalder den grønne omstilling en holdsport. »Den grønne omstilling er en holdsport – og vi kommer kun i mål, hvis der er flere med på holdet. Derfor er det fedt at se lokale initiativer som for eksempel Klimafolkemødet og Naturmødet, som sætter klima og natur på plakaten. Selv glæder jeg mig til, når kursen lige om lidt bliver sat mod Klimafolkemødet« siger han.

Klimafolkemødet i Middelfart er vokset støt og tiltrak sidste år 40.000 besøgende. Støtten fra staten kan dermed bidrage til at sikre både udviklingen af arrangementet og den lokale forankring i Middelfart.

Venstre i 7000 vil distancere sig fra den uro, de selv er en del af?

0
Venstre i 7000 vil distancere sig fra den uro, de selv er en del af?

At love ro er let – men det er i virkeligheden en indrømmelse af, at man selv har været en del af problemet. 

Venstre peger på “ro og stabilitet” som løsningen, i deres valgprogram, men sandheden er, at partiet selv har siddet med ved bordet gennem syv år med borgmesterskift, direktørudskiftninger og skandaler. Det er derfor svært at sælge sig som “den sikre hånd på rattet”, uden at forklare, hvorfor man ikke skabte ro, da uroen stod på.

At tale varmt om kultur, frivillighed og borgerinddragelse er fint – men hvor er visionen for indtjening? Hvordan vil Venstre skabe de arbejdspladser og skatteindtægter, der kan betale for de velfærd- og kulturprojekter, de taler om? Fredericia kan ikke leve af musicalteater og borgerpaneler alene.

Det er let at love ro. Det er sværere at levere vækst. Spørgsmålet til Venstre er derfor enkelt: Vil I nøjes med at være vogter af ro – eller vil I være ægte borgerlige og skabere af vækst? Som Liberal Alliance vil. Forsætter I som underleverandør til Socialdemokratiet i Fredericia, som i gør på Christiansborg til Mette Frederiksen? 

Min liberale løsning er klar: Skab arbejdspladser gennem erhvervsvenlig politik, sænk bureaukratiet og giv frihed til investeringer – sådan sikrer vi velfærd og kultur for fremtiden. Det er den ægte liberale løsningen, hvis det kommende byråd sammensættes rigtig.

Kolding vil binde by og havn sammen – Falck-grunden bliver første skridt

0
Kolding vil binde by og havn sammen – Falck-grunden bliver første skridt

KOLDING. Når Falck i 2026 flytter ud af brandstationen på Caspar Müllers Gade ved Kolding Havn, bliver grunden ryddet og klar til nye formål. Det besluttede byrådet allerede i juni, hvor politikerne pegede på området som første konkrete skridt i arbejdet med at knytte by og havn tættere sammen.

Opførelsen af en ny brandstation på Kobbervej i det nordvestlige Kolding er i fuld gang. Når den står klar, bliver den nuværende station på havnen tom. Byrådet ønsker derfor, at Kolding Havn sikrer, at Falck lever op til lejeaftalen. Det betyder, at bygningerne på grunden skal nedrives, og at der skal tages hånd om eventuelle forureninger efter mange års brandstation på stedet.

»Vi har drøftet, om vi skulle lade bygningerne stå eller ej. Men Falck-komplekset er det første delområde i visionsplanen for havnen, hvor vi kan udvikle noget nyt, som knytter byen og havnen tættere sammen. Og ved at fjerne bygningerne får vi et åbent areal at arbejde med. Vi har netop afsat 500.000 kroner på budgettet, så vi i første omgang kan komme i gang med prøvehandlinger på grunden,« forklarer borgmester Knud Erik Langhoff.

Byrådet lægger vægt på, at oprydningen bliver gjort grundigt. »Vi vil gerne have, at der allerede nu tages hånd om eventuelle forureninger, der kan være opstået, mens der har været brandstation på arealet. Og jeg kan forstå, at der er god dialog mellem Falck og havnen om både nedrivning og oprydning,« siger borgmesteren.

Hvad der på længere sigt skal ske med grunden, er endnu ikke besluttet. Området indgår i en samlet helhedsplan for havne- og stationskvarteret, som kommunen arbejder med i øjeblikket.

»Der kan måske godt gå lidt tid, inden der ligger et projekt for grunden. Men når den er ryddet og gjort ren, kan vi bruge den til midlertidige formål, der kan være med til at binde by og havn bedre sammen i den mellemliggende periode,« vurderer Knud Erik Langhoff.

Med beslutningen om at rydde Falck-grunden åbnes der dermed for, at Kolding kan tage hul på visionen om »Mere by – grønnere erhvervshavn«, hvor de mest bynære dele af inderhavnen med tiden skal udvikles og bindes tættere sammen med centrum.

Fire partier i Kolding sender rykker til regeringen: »Vi har brug for havnestrategien – nu«

0
Fire partier i Kolding sender rykker til regeringen: »Vi har brug for havnestrategien – nu«

POLITIK. I Kolding er havnens fremtid igen blevet et brændpunkt i den politiske debat. Et samlet valgforbund bestående af Kristendemokraterne, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti har nu rettet en direkte appel til regeringen: Fremlæg den nationale havnestrategi.

Baggrunden er, at strategien allerede to gange er blevet udskudt. Først var meldingen, at den skulle komme i foråret 2025, siden blev det rykket til efteråret. Men i Kolding – og i andre havnebyer – skaber forsinkelsen frustration.

»Vi venter spændt på regeringens nationale havnestrategi. Og vi kan ikke tåle at vente længere,« skriver de fire partier i en fælles henvendelse til transportminister Thomas Danielsen, erhvervsminister Morten Bødskov og klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard.

Ifølge valgforbundet er havnen i Kolding omdrejningspunkt for nogle af de vigtigste lokale beslutninger. I 2023 vedtog byrådet en visionsplan under overskriften »Mere by – grønnere havn«, men arbejdet med at omsætte planerne til konkrete løsninger er stadig på standby.

»Uden de klare rammer og forventninger fra regeringens side, skaber den nuværende usikkerhed et stort tomrum, som hindrer udvikling, vækst, investeringer og en meningsfuld lokal dialog,« lyder det fra partierne.

I brevet til ministrene understreger valgforbundet, at de fire partier på flere punkter ser forskelligt på havnens fremtid. Men de er enige om ét, her at man ikke kan tage stilling til havnens rolle i Kolding, før man ved, hvad staten forventer.

»Vi er 100% enige om, at vi før enhver drøftelse har brug for den nationale afklaring af, hvilke forventninger og ambitioner regeringen har for havnene,« skriver de.

Kommunalvalget i november nærmer sig, og havnen ventes at blive et hovedtema. Netop derfor mener valgforbundet, at regeringen må levere sit udspil nu, så vælgerne ikke skal gå til stemmeurnerne uden at kende de nationale rammer.

»Lad os få de nationale forventninger på bordet, så den lokale debat kan begynde. Og lad det ske forud for et valg, så borgerne i Kolding ikke skal gå i stemmeboksen med bind for øjnene,« lyder det i opfordringen.

Med brevet håber valgforbundet at presse på for en afklaring. Om regeringen vælger at rykke strategien frem i kalenderen, er endnu uvist.

Taulovmotorvejen får ny asfalt – bilister må forberede sig på aften- og natarbejde

0
Taulovmotorvejen får ny asfalt – bilister må forberede sig på aften- og natarbejde

TRAFIK. Mandag den 1. september går Vejdirektoratet i gang med et større asfaltarbejde på Taulovmotorvejen ved Fredericia. Arbejdet ventes at tage omkring fire uger og vil berøre trafikanter i både øst- og vestgående retning.

Det er en slidt asfalt, der nu må lade livet. Først fjernes den gamle belægning, herefter repareres underlaget, og til sidst lægges der ny asfalt og males friske vejstriber. Når maskinerne ruller væk, står bilisterne tilbage med en mere jævn kørebane og en bedre køreoplevelse.

I østgående retning omfatter arbejdet strækningen fra Motorvejskryds Fredericia til Den Ny Lillebæltsbro. I vestgående retning er det strækningen fra frakørsel 59 Fredericia S til Motorvejskryds Fredericia, der får en omgang.

For at mindske generne er arbejdet planlagt som aften- og natarbejde. Vestgående spor bliver indsnævret fra tre til ét mellem klokken 20.00 og 05.30. Samtidig spærres det nordgående spor mod Skærup ved Motorvejskryds Fredericia, og trafikanter fra Taulov mod Vejle må køre en omvej via frakørsel 61 Taulov og retur til Østjyske Motorvej ved 60b Taulov N.

I østgående retning arbejdes der fra klokken 19.30 til 05.30, hvor motorvejen også snævres ind til ét spor. Her vil tilkørselsrampe 60a Fredericia V samt ramperne ved 59 Fredericia S i perioder være lukkede. Skiltning skal guide bilisterne ad alternative ruter.

I dagtimerne, hvor arbejdet ligger stille, vil alle spor og ramper være åbne som normalt. Alligevel varsler Vejdirektoratet risiko for kødannelser og længere rejsetid og beklager de gener, som arbejdet kan give trafikanterne.

Bilister, der vil undgå overraskelser, kan følge med på Vejdirektoratets trafikkort og på Trafikinfo.dk, hvor der løbende opdateres om vejarbejder og restriktioner på statsvejene.

Er nybyggeri svaret på folkeskolens udfordringer?

0
Er nybyggeri svaret på folkeskolens udfordringer?

Når drømmene om ny skole og økonomisk ansvarlighed mødes, kommer spørgsmålet. Er det smartest og mest økonomisk at bygge nyt i Fredericia eller pille ved de gamle skoler. Jeg er teknikker og ikke skole ekspert, men noget er vel logik for perlehøns.

Det grønne aspekt er: Ved renovering vinder klimaregnskabet her og nu – nybyggeri kan vinde det på 30–50 års sigt. Det afgørende er, at beslutningen i Fredericia ikke kun handler om mursten og pris – men om et totalregnskab for lærer, elever, klima, drift og levetid. 

Fordele ved nybyggeri:

• Tidssvarende rammer: Moderne undervisningsmiljø, bedre indeklima, inklusionsfaciliteter, fleksible læringsrum. En samlet 0–9skole kan give bedre sammenhæng og plads til specialundervisning. En ny skole holder 80+ år.

Ulemper ved nybyggeri:

• Underskønne skjulte omkostninger: Jordbundsforhold, forurening, arkitekturkrav mm., kan pludselig skyde budgets i vejret. Skolen først færdig i 2030 – i mellemtiden kræver eksisterende skoler fortsat vedligehold og investering. Økonomisk pres: Betyder måske mindre råderum til andre projekter?

Fordele ved renovering (af de andre eksisterende skoler):

• Indeklima og miljø forbedres hurtigere, så elever og lærere får bedre forhold nu og her. Lavere anlægstung udgift: Typisk billigere pr. m² end nybyg, afhænger af skolens tekniske tilstand. Ingen lokalplan, ingen omfattende arkitekturkrav, mindre projektstyring.

Ulemper ved renovering:

• Fundamentalt uperfekte rammer: Gamle skoler har ofte for lidt fleksibilitet til at imødekomme moderne inklusionskrav og indeklimaproblemer. Løbende regninger: Gamle bygninger kræver konstant vedligehold. Fragmenteret løsning: Bevarelse af flere skoler betyder fortsat skolestrukturproblemer – uensartede rammer spredt ud.

Billigst i pris er ikke altid billigst i længden. En skæv reparationsskole kan koste mere over tid i drift, vedligehold, energi og mistrivsel blandt børn. Nybyggeri er dyrt på kort sigt, sparer penge på drift, give bedre læring, trivsel og skabe samlet sammenhæng i skoleforløbet.

Uanset om vi bygger nyt eller renoverer, så holder ingen pris, hvis udbudsmaterialet ikke er 100% i orden. Det var det, vi så i første omgang – at prisen ikke holdt. Er udbuddet ikke gennemtænkt til mindste detalje – bliver regningen dyrere end politikerne tør sige højt. Det er hverken lærer, børn, forældre eller skatteborgere tjent med.

Open by Night gør Fredericia til en levende sensommeraften

0
Open by Night gør Fredericia til en levende sensommeraften

EVENT. Fredag aften bliver Fredericia forvandlet til en by fuld af liv, musik og shopping, når Open by Night endnu en gang inviterer både borgere og besøgende ind til en aften i hyggens og fællesskabets tegn. Detail- og eventkoordinator Lotte Fenneberg glæder sig til at se gågaderne summe af mennesker.

»Det som de kan glæde sig til, det er at hele byen faktisk summer af liv. Butikkerne rykker ud på gaden med deres udsalgsvarer under pavilloner og laver gadesalg. Der vil også være inviteret en vinvogn, hvor man kan få smagsprøver og købe drikkevarer. Samtidig er der musik i gaderne, og foran Den Gyldne Ovn er der hyggeligt livemusik, der skaber stemning i gågaden« fortæller hun.

Det bliver en aften, hvor mange forskellige aktiviteter smelter sammen til en helhed. »Hvis du går længere ned i byen, er der en 90’er-fest på Street Food klokken 21. I Vendersgade er der en vinrute, hvor man kan købe et glas og gå rundt og smage vin i de forskellige butikker. Samtidig er der DJ, der spiller musik fra klokken 16 til 21, Gelato Di Natura byder på tapas ved iscafèen, Føtex kører masser af smagsprøver i butikken, og butikkerne har naturligvis masser af gode tilbud« siger Lotte Fenneberg.

Hun understreger, at det særlige ved Open by Night netop er blandingen af handel og oplevelse. »Det er nok der, hvor man blander både shopping og hygge. På en almindelig fredag suser man ned for at hente det, man skal bruge. Men en by night er mere en hyggelig shoppeaften, hvor man møder naboen eller nogle gamle venner, får et glas vin og handler lidt ind, mens tiden ikke er en faktor« siger hun.

At alle butikkerne bakker op, er afgørende. »Alle butikkerne er med, og det betyder rigtig meget, at alle aktørerne bidrager, så der er liv i alle gader. Det er super godt, at alle går med på åbningstiderne og aktiviteterne« siger hun.

For Lotte Fenneberg handler Open by Night ikke kun om et enkelt arrangement, men om at styrke byens identitet og detailhandel. »Det bidrager til det, folk efterspørger. Hvis man laver analyser af, hvad folk gerne vil, så svarer mange, at de ønsker levende midtbyer. De vil kunne gå i midtbyen og opleve musik, shopping og mad. Alle analyser peger i retning af, at folk rigtig gerne vil deres midtbyer« siger hun.

Stemningen fredag aften bliver ifølge hende noget helt særligt. »Beslutningen i august er mega smuk. Der er stadig lidt lunt, og det ser ud til at blive fint vejr. Så jeg forestiller mig en sensommeraften, hvor man tager en striktrøje på og hygger sig i byen« siger hun.

Hun lægger vægt på, at kombinationen af handel, musik og mad er det, der giver folk lyst til at bruge tid i byen. »Det er det ultimative, fordi folk vil have oplevelser som første prioritet. De vil have en god service, en god handel, musik og lækker mad. Folk vil gerne have det hele, og det er det, vi tilbyder ved Open by Night« siger hun.

For Fredericia betyder arrangementer som dette mere end blot en travl handelsaften. »Det betyder rigtig meget. Fredericia er ikke en by, der ligger på den lade side med arrangementer. Der sker rigtig meget her, og det er en del af vores identitet. Når folk snakker om Fredericia, så siger de, at der altid sker noget i byen« siger Lotte Fenneberg.

Fredag aften bliver endnu et bevis på netop det. Når musikken spiller, når duften af mad rammer gaderne, og når butikkerne rykker ud med deres varer, bliver Fredericia til den levende handelsby, mange efterspørger.

Fra fogedbesøg til narkosag – politiet gjorde stort fund af narko og våben

0
Fra fogedbesøg til narkosag – politiet gjorde stort fund af narko og våben

KRIMI. Onsdag eftermiddag klokken 13.00 var Sydøstjyllands Politi på opgave i Sønder Havnegade i Kolding. Oprindeligt var det ikke en narkosag, der bragte betjentene til adressen, men en helt anden type assistance. Patruljen var nemlig tilkaldt for at hjælpe fogeden i forbindelse med en fogedforretning.

Men det, der begyndte som en rutineopgave, udviklede sig hurtigt til noget langt mere alvorligt. Inde i lejligheden stødte politiet på en række effekter, som gav anledning til at skærpe blikket.

»Da vi kommer ind, træffer vi en person i besiddelse af 183 gram skunk, 574 gram hash, 65 joints og fire pakker vingummier med THC. Derudover finder vi kontanter, to økser, en peberspray og en lommelygte, som også fungerer som en strømpistol,« fortæller vicepolitiinspektør Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd.

Fundet blev gjort i forbindelse med, at politiet fulgte fogeden ind i lejligheden. Ifølge vicepolitiinspektøren var nogle af genstandene synlige, mens andre først kom frem, da betjentene kiggede nærmere.

»Vi er inde i hans lejlighed, og nogle ting kan være gemt væk, mens andre ligger frit fremme. Jeg ved ikke præcist, hvad der har været synligt, men der var i hvert fald effekter, som gjorde, at vi efter at have hjulpet fogeden fandt anledning til at gennemføre en ransagning,« forklarer han.

Blandt de effekter, der tiltrak sig opmærksomhed, var de kontanter, som politiet også fandt på stedet. Om pengene kan kobles til salg af narkotika, bliver nu en del af efterforskningen.

»Det er umiddelbart vores tanke, at pengene godt kan stamme fra salg eller noget i den retning,« siger Arno Rindahl Petersen.

Den mand, politiet traf på adressen, er en 33-årig fra Kolding. Han blev sigtet for besiddelse af de omfattende mængder narkotika samt de ulovlige våben. Han blev anholdt i forbindelse med fundet, men løsladt igen onsdag aften.

Skæve briller og knækkede tænder: Togtur mellem Fredericia og Kolding endte i slagsmål

0
Skæve briller og knækkede tænder: Togtur mellem Fredericia og Kolding endte i slagsmål

KRIMI. Sydøstjyllands Politi måtte onsdag eftermiddag rykke ud til et usædvanligt slagsmål, der udviklede sig i et tog på strækningen mellem Fredericia og Kolding. Episoden endte med, at to mænd blev sigtet for vold mod hinanden, og hændelsen har sat politiet på en sag, hvor begge parter både er ofre og sigtede.

Slagsmålet begyndte i toget og fortsatte, da passagererne nåede frem til Banegårdspladsen i Kolding omkring klokken 17.15. Ifølge politiet var der tale om en konfrontation, der hurtigt eskalerede.

»Da vi ankommer, kan vi konstatere, at der er nogle skub og nogle slag. En 23-årig mand havde skæve briller og en hudafskrabning under højre øje, og en 66-årig mand har fået slået to tænder ud og revet en skjorte i stykker,« fortæller vicepolitiinspektør Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd.

De to mænd, en 23-årig fra Kolding Kommune og en 66-årig fra Vejen Kommune, kender ifølge politiet ikke hinanden. Det er endnu stadig uklart, hvad der har udløst slagsmålet.

Politiet blev alarmeret af en anmelder, der havde set episoden og ringede ind. På den baggrund kunne patruljen hurtigt rykke ud og tage hånd om situationen.

Efterfølgende har politiet vurderet, at der er tale om vold begået fra begge sider. Begge mænd er derfor sigtet, og sagen behandles nu som vold mod hinanden.

»Vi har sigtet begge personer,« bekræfter vicepolitiinspektøren.

De to mænd havde de omtalte synlige skader, men ingen af dem var ifølge politiet alvorligt tilskadekomne.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis pressebriefing torsdag morgen klokken 09.00.

Indbrud på ridecenter i Fredericia: Udstyr for 150.000 kroner stjålet

0
Indbrud på ridecenter i Fredericia: Udstyr for 150.000 kroner stjålet

KRIMI. Ridecenteret på Fuglsangvej i Fredericia fik natten til tirsdag uventet besøg, da tyve slap af sted med rideudstyr for omkring 150.000 kroner.

Ifølge vicepolitiinspektør Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd fandt indbruddet sted klokken 02.02, et tidspunkt politiet kender så præcist, fordi der er videoovervågning på stedet.

»Der er videoovervågning, og det er formentlig derfor, at man har et så præcist tidspunkt. Anmeldelsen kom først til os i går i løbet af dagen. Det fremgår, at man er kommet ind i hallen via en ulåst port. Inde i hallen er en hængelås blevet brudt op til et rum, hvor der opbevares rideudstyr. Her er der stjålet ridehjelme, sadler samt hovedtøj. Jeg har ikke det præcise antal, men den anførte værdi ligger lige nu på 150.000 kroner,« siger han.

Optagelserne viser, at det ikke var en enkelt gerningsmand, der var på spil.

»Vi kan i hvert fald se, at to personer kører om bag ridescenteret og går ind gennem en ulåst port,« fortæller Arno Rindahl Petersen.

Politiet har endnu ikke haft lejlighed til at gennemgå hele overvågningen og kan derfor ikke sige nærmere om de to personer.

Indbruddet betyder et tab for ridescenteret, da ridehjelme, sadler og hovedtøj er kostbart udstyr. Politiet har som nævnt ikke et præcist overblik over antallet af genstande, men vurderer, at det samlede udbytte har en værdi på omkring 150.000 kroner.

Mand og kvinde varetægtsfængslet for indbrud i Middelfart

Mand og kvinde varetægtsfængslet for indbrud i Middelfart

0
KRIMI. En 31-årig mand fra Esbjerg og en 49-årig kvinde fra Odense blev anholdt den 21. december 2025 sigtet for to indbrud begået den...