Spændende udstilling med farverige malerier

0

Fredericia Kunstforening åbner lørdag den 14. oktober op for en spændende fynsk billedkunstner som med sine vær- ker fortæller fabulerende”Momenter i farver, tryk og strik”

Gitte Skovmand beskæftiger sig med mange aspekter inden for det kulturelle og kunstneriske område. Hun er blandt andet billedkunst- ner, kunstpædagog, projektdesigner og underviser i kunstmiljøer. Hun er medejer af Violas Værksted, et kunstværksted for børn. Des- uden medlem af kunstgruppen ”Rust” og den hyggelige Lino cut club.

Som billedkunstner arbejder Gitte Skovmand primært med akrylmaleri. Hun opbygger sine malerier i lag på lag af mange realistiske elementer, der i kompositionen bliver fabulerende. Hendes undersøgelsesfelt i kunsten er samvær og relationer eller mangel på det mellem mennesker og miljøer i det private og offentlige rum. Hun beskriver øjeblikket med ensomhed, tosomhed og hele flokken samlet. Billederne er ofte i serier. Gitte ønsker at skabe fortællinger gennem sine værker, der ikke har én på forhånd fastlagt konklusion, men derimod flere fortolkningsmuligheder.

Gitte Skovmand er også kendt for den meget udadvendte strikkeform kaldet strikkegraffiti/broderi. Eller tekstil street art. Hun har sammen med bl.a. Eva Holm lavet flere workshops om fænomenet.

Om sig selv siger Gitte:

– Ved Odense Fjord har jeg mit værksted, og her opstår maleriet i en leg og slåskamp med motiv, farve og komposition.

Fernisering: 13. oktober ( kun for medlemmer )

Udstillingsperiode: 14. til 29. oktober

SF: Nu får flere mulighed for at bo i centrum af Vamdrup

0
Foto: AVISEN

En ny aftale er netop vedtaget i Folketinget. Og der er både penge og dispensation på vej i Vamdrups retning, og som skal bidrage til at udvikle bymidten. Det oplyser SF’s landdistriktsordfører Karina Lorentzen.

Aftalen betyder, at Vamdrup både får penge, der kan bidrage til at omdanne bymidten, men også en dispensation, hvor man kan omdanne erhvervsmål i stueetagen til boliger, selvom stueetagen ifølge lokalplanen skal bruges til erhverv.

Det glæder Karina Lorentzen:

– Det er ret afgørende for at fastholde bosætning og butikker, at der også er lokale mødesteder og attraktive bykerner i mindre byer. Derfor er jeg glad for, at vi laver en ordning, hvor vi giver muligheder for at skabe det. Om det virker, bliver spændende at følge, men det er i hvert fald et forsøg på at give bedre betingelser, forklarer hun.

Det hele sker som en udmøntning af aftalen om frie bymidter. Her får byer mulighed for at kunne dispensere fra eksisterende lovgivning, for at forsøge at skabe mere liv i de mindre byer.

– Det er et forsøg, hvor vi giver Kolding kommune mulighed for at må afvige fra lokalplanerne, så flere kan få lov at bo i midtbyen i Vamdrup. Det betyder, at området bliver mere attraktivt både at drive erhverv i, men også at opholde sig i, siger Karina Lorentzen Dehnhardt, landdistriktsordfører, som selv har forhandlet aftalen.

– Med aftalen ønsker vi at sparke liv i bymidterne i de mindre byer, forklarer hun.

Forsøget med frie bymidter er planlagt til at blive vedtaget ved lov i februar 2024. Forsøgsperioden starter 1. juli 2024 og skal vare frem til 2029, hvor forsøgshjemlerne udløber.

17-årig pige forsøgte at bryde ind i butik

0

I Danmarksgade ved Danish Phone Repair blev roen søndag kl. 02.17 brudt, da en 17-årig pige smadrede en rude.

Pigen forsøgte at række ind efter noget og kom i den forbindelse til skade.

Et opmærksomt vidne så pigen kaste stenen og alarmerede politiet. De var hurtigt på stedet og anholdt den 17-årige, som nu kan forvente sig retslige skridt for forsøget på indbrud. Hun er oprindeligt fra Bulgarien, men har familie i Danmark.

Indbrud i Asperup

0

I Asperup, Middelfart Kommune, blev et hus på Ravnskovsgyden udsat for indbrud.

Gerningsmændene knuste en rude for at få adgang og stjal diverse el-værktøj. Hændelsen fandt sted mellem fredag klokken 10:00 og lørdag.

17-årig snuppet med hash i parkeringshus

0

En 17-årig dreng blev lørdag opdaget med hash i parkeringshuset Domus Axel i Fredericia.

Lørdag kl. 20.35 besøgte politiet stedet, hvor de kunne lugte hash. Tre unge blev mødt, og en 17-årig dreng fra Fredericia blev fundet i besiddelse af hash, hvilket han blev sigtet for. Det oplyser vicepolitiinspektør Mikkel Ross.

Varebil holdt ikke vigepligten

0
Foto: Thomas Max - avisen.nu

Søndag omkring klokken 10:18 udspandt der et trafikuheld i Elmegade i Middelfart.

En varebil kørte mod vest og overholdt ikke sin vigepligt, hvilket førte til en kollision fra højre side med en anden bilist, der kørte ad Jernbanegade mod syd. Varebilen mistede kontrollen og ramte en kantsten, hvorefter den væltede om på siden. Selvom en af parterne blev kørt til Kolding Sygehus for tjek, kom ingen til skade.

Hærværk på tre personbiler

0

Tre personbiler i Middelfart er blevet udsat for hærværk mellem fredag til lørdag.

Mellem fredag klokken 16:30 og lørdag blev en personbil udsat for hærværk i Jernbanegade i Middelfart. Gerningsmanden knuste bilens bagerste venstre siderude.

Endnu et tilfælde af hærværk fandt sted mellem fredag klokken 22:00 og lørdag. Her fik en personbil sin bagerste højre siderude knust, mens den stod parkeret i Havnegade i Middelfart.

En tredje hærværkssag indtraf i Østerbygade i Middelfart. Her fik en personbil begge sine bagerste sideruder knust. Episoden skete fredag omkring klokken 16:00.

Dødsfald Middelfart den 9. oktober 2023

0

Ruth Greve, 1928 – 2023

Karin Marie Hansen, 1944 – 2023

Dødsfald Fredericia den 9. oktober 2023

0

Elsa Birgitte Hansen, 1940 – 2023

Transportvirksomhed med opråb om farligt kryds

0

Ø.S.G. A/S ligger på Eurpopavej i Taulov. I krydset ved Europavej / Skærbækvej. På daglig basis opstår der farlige situationer med lastbiler og cyklister. Adm. direktør Henrik Herum frygter, at der en dag sker en tragisk ulykke på stedet, hvis der ikke gøres noget.

Transport og logistikvirksomheden Ø.S.G. A/S kører med gods og fragt. Virksomheden holder til dagligt til på Europavej 17, og skal selvsagt ud mange gange dagligt med lastbiler. Direktør Henrik Herum oplever i den henseende på daglig basis farlige situationer næsten udenfor deres egen matrikel.

– Vi har et har voldsomt problem. vi har 200 passeringer hver dag i den her regulering på Europavej, jeg kommer selv forbi fire gange om dagen, to gange har jeg observeret, hvor en cyklist var på vej under en lastbil, da chaufføren ville svinge til højre og en cyklist fra højre kørte direkte ud foran. Han skal ikke holde tilbage for nogen, men der opstår råben og skrigen, der skete ingen personskade, men det var tæt på. Det undrer mig, at man egentlig kan tillade, at man kommer kørende modsat trafikretningen som cyklist. Der er ingen lysregulering for dem, og jeg er sikker på, at det går galt, da jeg har observeret det to gange nu, den ene gang lidt værre end den anden, men jeg er overbevidst om, at hvis det ikke ændrer sig, så koster det menneskeliv, siger Henrik Herum.

Ude ved krydset står Henrik Herum og fortæller, hvad der konkret er galt, hvis man spørger ham.

– Hvis du kommer fra Europavej og kører opad har vi en svingebil og en cyklistregulering, der viser, at der er rødt, når der grønt for svingebilen, men fra højre side kan cyklister køre igennem, da de ikke skal holde tilbage. Ved grøn pil for køretøj vil han ikke holde øje med cyklister fra højre – det er muligt, de har ret, men jeg har observeret det to gange nu. Det samme gælder på den anden side med grøn svingepil til højre. Cyklisterne inde fra Fredericia har rødt lys, de skal holde tilbage for, men modkørende kan bare køre. I min verden skal der gøres noget, og det ufatteligt hurtigt, siger Herum.

Den administrerende direktør har særligt én stor frygt: At en af hans chauffører bliver impliceret i et uheld i krydset. Han frygter det værste kommer til at ske.

– Det er noget af det største mareridt, vi har da, vi har blinde vinkler i bilerne, så vi er afhængige af, at man er på dupperne og vi er afhængig af den bløde trafikant tænker over, hvor farligt det er. Man skal tænke sig rigtig godt om, slutter Henrik Herum.

Bymuseet lukker på Jernbanegade: Fredericias historie flytter ind midt i fæstningsbyen

Bymuseet lukker på Jernbanegade: Fredericias historie flytter ind midt i fæstningsbyen

0
KULTUR. Efter mere end hundrede år lukker bymuseet på Jernbanegade til sommer. Men det er ikke en afsked uden retning. I foråret 2027 åbner...