1.9 C
Copenhagen
søndag 28. december 2025

Hærværk på biler i Fredericia – 26-årig mand sigtet

0
Foto: Pixabay

Østergade i Fredericia blev natten til onsdag ramt af hærværk på flere køretøjer. En 26-årig mand er nu sigtet for at have været involveret i de forskellige hærværksforhold på tre biler.

En opmærksom anmelder rapporterede, at de havde set en person slå på bilerne. Efter anmeldelsen blev politiet straks tilkaldt, og de ankom til stedet kl. 01.22.

Politiet kunne kæde forholdene sammen med den mistænkte 26-årige mand, som blev sigtet for sin angivelige involvering i hærværket, fortæller vagtchef Emil Jensen.

Indbrud og biltyveri i Snoghøj – Efterlysning af mistænkte

0

På Baunegårdsvej i Snoghøj blev der tirsdag begået et indbrud klokken 11.28, hvor en beboer befandt sig hjemme.

Beboeren valgte at søge hjælp hos en nabo, som anmeldte hændelsen. Under indbruddet stjal tyvene smykker og et pengeskab, og da de forlod stedet, tog de også beboerens sølvgrå Citroën Berlingo.

Efterfølgende blev bilen meldt stjålet, og en efterlysning blev udsendt. Bilen blev samme dag opdaget af en ansat hos Q-Park på Valmuevej klokken 22.40 samme dag. Men sagen er ikke afsluttet endnu.

Politiet er fortsat interesseret i at finde to mistænkte mænd, som blev set gå ind og ud af den sølvgrå bil. Begge mænd var iført sorte hættetrøjer og havde knallert styrthjelme på. De talte dansk under episoden.

Vagtchef Emil Jensen opfordrer alle, der måtte have set eller hørt noget, der kan hjælpe med at identificere de mistænkte, til at kontakte politiet.

Nyt samarbejdsprojekt skal fremme fokus på sikker medicinering på botilbud og midlertidige pladser

0
Foto: AVISEN

Middelfart Kommune er sammen med en række andre kommuner udvalgt til at deltage i et nyt projekt, der skal styrke patientsikkerheden for borgere på botilbud og midlertidige pladser. Projekt “Sikker Medicinering” skal styrke medarbejdernes kompetencer, når det kommer til medicinhåndtering, sikre robuste arbejdsgange og forbedre de fysiske rammer på arbejdspladsen.

Medicinsikkerheden for borgere på botilbud og midlertidige pladser skal være i top.

Det er formålet med Dansk Selskab for Patientsikkerheds nye projekt “Sikker Medicinering”, som Middelfart Kommune sammen med ni andre projektdeltagere, er udvalgt til at deltage i. Projektet starter op i midten af august og løber frem til begyndelsen af 2026. Med støtte fra Helsefonden, er det et projekt, der sætter ind på et område, der har stor betydning for borgernes patientsikkerhed.

I Middelfart Kommune deltager Botilbuddet Skovbakken og midlertidige pladser på Egebo Plejehjem.

– Sikker medicinering er og har altid været en meget høj prioritet blandt vores personale på botilbuddene og på de midlertidige pladser, for som borger i Middelfart Kommune skal man være sikker på at få den korrekte behandling. Derfor er det også spændende at være en del af projekt “Sikker Medicinering, siger Social- og Sundhedsdirektør i Middelfart Kommune, Irene Ravn Rossavik, og uddyber:

– Vi ved, hvor vigtig den rette behandling er for borgernes velfærd og rehabilitering, og derfor ser vi det som en gave, at personalet på Skovbakken og Egebo får udvidet værktøjskassen og får nogle redskaber til at forbedre de fysiske rammer for medicineringsprocessen.

Vigtigt område at styrke

Sundhedsvæsenet har ændret sig de senere år. Borgere udskrives hurtigere fra sygehusene, og det betyder også, at flere udskrives til midlertidige rehabiliteringspladser, og at flere udskrives med flere kroniske og forskellige behandlingskrævende sygdomme.

Det stiller nye krav til de midlertidige pladser, som skal kunne varetage nye typer af opgaver, der stiller krav til både kompetencer og indretning.

– Vi ved, at der i dag generelt set sker et stort antal utilsigtede hændelser i forbindelse med medicinhåndtering. Heldigvis ved vi også, hvad vi kan gøre ved det, siger direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Inge Kristensen. Hun fortsætter:

– Vi skal kompetenceudvikle inden for medicineringsprocessen og i, hvordan man skaber sikre arbejdsgange. Vi skal understøtte en læringskultur, hvor vi bruger fejl og utilsigtede hændelser til at skabe forbedringer, og så skal vi sikre, at de fysiske rammer er med til at understøtte en sikker medicinhåndtering. Det glæder vi os til at samarbejde med botilbud og midlertidige pladser om.

Læs mere om Sikker Medicinering på patientsikkerhed.dk/sikkermedicinering

SF er ønsker at begrænse tung trafik i midtbyen

0
Foto: Thomas Lægaard, Fredericia Avisen.

SF er ønsker at begrænse tung trafik i midtbyen – store dieseldrevne autocampere er ingen undtagelse! 

Connie Maybrith Jørgensen SF, Socialistisk Folkeparti

Det er interessant at en enkelt gruppe gæster/turister i den grad skal have særbehandling. Debatten er gået i selvsving hen over sommeren og udokumenterede påstande om tab af indtægter for byens handlende er er tilsyneladende blevet et tungtvejende argument og der skrives sågar om tales sågar om tabet af et særligt miljø – og det ikke tabet af dielselpartikler der henvises til. At de store dieseldrevne autocampere skal have særbehandling kan undre! Ikke mindst set i lyset af at netop denne ferieform er kendetegnet ved muligheden for at medbringe alt, hvad man kan få brug forunder et ferieophold – det er derfor tvivlsomt om der er meget handel at hente her. Store autocampere pynter afgjort ikke i landskabet, men forøger trafik og miljøbelastningen i byen oghører derfor hjemme på campingpladserne. SF ser gerne turister i byen og da gerne hele året. Vi ser gerne der satses mere på hoteller og vandrehjem i midtbyen. Det kunne f.eks. være i en del af Kulturkasernen.

Connie Maybrith Jørgensen

Byrådsmedlem for SF Fredericia

Den 2. august har vi brugt jordens ressourcer for i år

0
Aerial view. Slash and burn subsistence farming to plant crops in a tropical rainforest.

Allerede onsdag den 2. august har vi opbrugt de ressourcer, som jorden kan nå at genskabe på et år. Selvom vi er blevet en smule bedre til at passe på ressourcerne, er vi fortsat langt fra de globale natur- og klimamål, vi har forpligtet os til. WWF opfordrer til at implementere nogle af de løsninger, vi ved, vil kunne vende udviklingen.

Den 2. august 2023 har verden opbrugt vores årlige andel af naturens ressourcer. Det viser en ny beregning fra tænketanken Global Footprint Network. Fra og med den 3. august 2023 bruger vi globalt set flere ressourcer, end jordklodens økosystemer kan regenerere på et år. Mennesker fisker altså flere fisk og fælder flere træer, end jorden har til rådighed. Danmark trækker desværre i den forkerte retning, da vi er blandt de 15 lande, som presser jordens ressourcer hårdest.

Datoen for den såkaldte Earth Overshoot Day har de seneste fem år ligget nogenlunde stabilt. Dermed ligner det, at vi har formået at stoppe væksten i fodaftrykket fra vores forbrug. Alligevel har vi fortsat et alt for stort naturunderskud i verden. Det vil kræve hele 1,7 jordkloder at være i balance med naturen. Det er derfor helt afgørende, at vi får vendt udviklingen og sat turbo på den grønne omstilling. Det samme gælder på klimaområdet. Hvis vi skal nå FN’s mål om at reducere den globale CO2-udledning med 43 procent i 2030 sammenlignet med 2010, vil det kræve, at vi udskyder Earth Overshoot Day med 19 dage om året de næste syv år.

-Vores fortsatte overforbrug rydder verdens have og skove for liv, hvilket leder til hedebølger, skovbrande, tørke og oversvømmelser. Det sætter verdens fødevareproduktion i fare. Tænk bare på oversvømmelserne i Pakistan eller sommerens hedebølge i Sydeuropa, der er hele Europas madkammer. Det er ikke nok kun at stoppe ødelæggelserne. Hvis vi skal undgå naturkatastrofer og fødevaremangel i fremtiden, er vi nødt til at mindske vores fodaftryk på naturen markant, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Vi har allerede løsningerne til at vende udviklingen

Og det er bare med at komme i gang. Vi har nemlig allerede løsningerne til at vende udviklingen, og vi kan sætte ind på mange niveauer: innovative teknologiske løsninger, mere grøn energi, mere bæredygtig produktion, flere grønne investeringer eller såkaldte naturbaserede løsninger, hvor vi mennesker lader naturen løse vores problemer for os.

-Simple ændringer kan flytte Earth Overshoot Day markant. Hvis vi skruer op for andelen af vedvarende energi som vind og sol fra de nuværende 39 procent til 75 procent, kan vi flytte datoen 26 dage. Hvis vi halverer vores madspild, kan vi flytte datoen med 13 dage. Og hvis verdens banker, pensionskasser og andre store investorer investerer mere bæredygtigt, kan vi flytte datoen med hele 22 dage, siger Bo Øksnebjerg.

På globalt plan er der allerede en række tiltag, som skal trække vores forbrug i den rigtige retning og genoprette den natur, vi har ødelagt via vores overforbrug. I december 2022 vedtog verdens lande den såkaldte Kunming-Montreal-aftale, en slags naturens Paris-aftale, der skal standse og vende tabet af biodiversitet og beskytte 30 procent af verdens land, ferskvand og havareal inden 2030. Og i starten af juli 2023 blev EU enige om en naturgenopretningslov, der skal sikre genopretning af 20 procent af EU’s natur på land og i havet i 2030.

-Vi er nu forpligtiget via både FN og EU til at gøre en indsats for naturen, men det kræver, at vi får sat mål og sætter handling bag vores ambitioner. Her kunne vi blandt andet lade os inspirere af Slovenien, der som det første land har sat et bindende mål for at reducere sit økologiske fodaftryk. Lad os også i Danmark sætte nogle ambitiøse mål og handle på dem, så vi kan være med til at trække i den rigtige retning. Der er ingen tid at spilde, og det er nu, vi skal begynde at give mere tilbage til naturen, end vi tager, siger Bo Øksnebjerg.

Syv tiltag, der kan flytte datoen for Earth Overshoot Day (link)

Reducere madspild: Hvis vi halverer vores madspild globalt, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 13 dage.
Udvikle smartere byer: Gør vi vores byer grønnere og smartere ved at udnytte eksisterende teknologier til at gøre både bygninger og el-distribution grønnere samt sikrer mere bæredygtig transport, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 29 dage.
Ambitiøse politiske aftaler: Hvis halvdelen af verden implementerer en grøn politisk aftale med samme ambitionsniveau som EU’s Green New Deal, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 42 dage i løbet af de næste 10 år.
Bruge (og genbruge) vores tøj i længere tid: Hvis vi bruger vores tøj længere og dermed halverer vores økologiske fodaftryk fra tøj, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 5 dage.
Mere vedvarende energi: Hvis vi skruer op for andelen af vedvarende energi som vind og sol fra de nuværende 39 procent til 75 procent, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 26 dage.
Flere grønne investeringer: Hvis vi – blandt andet via vores banker – investerer mere bæredygtigt i vedvarende energi, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 22 dage.
Kortere arbejdsuge: Hvis vi forkorter arbejdsugen uden at reducere lønnen, kan vi flytte Earth Overshoot Day med 11 dage.
Læs mere om den danske Overshoot Day, og få gode råd til at reducere forbruget på wwf.dk.

Om WWF Verdensnaturfonden

WWF (World Wide Fund for Nature) er en af verdens største og mest indflydelsesrige organisationer med mere end fem millioner støtter globalt. WWF har kontorer i flere end 80 lande og mere end 1.200 projekter over hele verden. WWF’s mission er at stoppe forringelsen af jordens naturlige miljø og skabe en fremtid, hvor mennesker lever i harmoni med naturen. Den danske afdeling, WWF Verdensnaturfonden, blev grundlagt i 1972 af Hans Kongelige Højhed Prins Henrik. Læs mere på wwf.dk.

Fakta om beregningen bag Overshoot Day

Den private tænketank Global Footprint Network udregner hvert år datoen for Earth Overshoot Day. Beregningen er baseret på over 200.000 målepunkter fra blandt andet FN, verdens fødevareorganisation FAO og verdens regeringers egne data. Det tager flere år at indsamle og behandle de mange data. Derfor laver forskerne bag undersøgelsen en fremskrivning, der skal kompensere for dataforsinkelsen.

I 2022 faldt Earth Overshoot Day den 28. juli. I 2023 er datoen den 2. august – altså fem dage senere. Det er dog kun en enkelt af disse dage, der kan tilskrives, at vi er blevet bedre til at udnytte jordens ressourcer. De resterende fire dage skyldes, at Global Footprint Network har fået endnu bedre data at bygge beregningerne på. Læs mere om 2023-beregningen her.

Beregningen viser, hvornår forbruget af naturens ressourcer – det økologiske fodaftryk – overstiger, hvad jorden kan nå at genskabe samme år – dens biokapacitet. Eller lidt forsimplet: om vi for eksempel fanger flere fisk, end havene kan genskabe det samme år.

-Beregningerne giver en god indikation af, hvordan vores forbrug i forhold til jordens bæreevne udvikler sig over tid. Beregningernes udgangspunkt er udviklingen på jorden som helhed. Men Global Footprint Network laver også en beregning for hvert land, der viser, om landet forbruger flere ressourcer, end dets eget areal kan genskabe. Danmark er blandt de 15 lande i verden, der presser jordens ressourcer hårdest, siger Bo Øksnebjerg.

Juli bød på vækst i bilsalget

0

Mange danskere fik ny bil over sommeren, da der var en stigning i antallet af nye personbiler på 14 procent fra juli 2022 til juli 2023. Salget af elbiler steg med 81 % sammenlignet med samme måned sidste år.

Juli måned resulterede i 11.239 nyregistrerede personbiler, hvilket er en fremgang på 14 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Fremgangen i juli bidrager til den udvikling, der har karakteriseret 2023, hvor bilsalget har været højere end i 2022. Juli bød også på en stor vækst i elbilsalget på 82 procent, og el er det drivmiddel, der vokser mest på det danske marked. De opladelige biler (elbiler og plug-in hybridbiler) udgjorde 42 procent af personbilsalget i juli.

-Vi er glade for, at bilsalget fortsætter sin fremgang. Danskerne har stor appetit på nye biler – og særligt elbiler. Ved årets start var der stor usikkerhed om bilsalget og danskernes lyst til at købe ny bil pga. rentestigninger og usikkerhed generelt, men det går væsentlig bedre end vi frygtede, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Elbilssalgets fortsatte succes kræver politisk handling

Året har budt på stor fremgang for elbilerne måned for måned, og elbiler udgør nu over 5 procent af bilbestanden. Udviklingen i elbilsalget hjælpes dog samtidig på vej af en afgiftsfritagelse,, der gør elbiler konkurrencedygtige i forhold til diesel og benzinbiler.

Afgiftsfritagelsen står til at skulle udfases efter 2025, hvilket vil føre til en opbremsning i elbilsalget. Efteråret betyder en ny politisk sæson, som giver anledning til at se nærmere på den kommende afgiftsudvikling. Det vil også gå fint i takt med regeringsgrundlaget fra december 2022, som indeholder øgede ambitioner for antallet af elbiler i Danmark.

-Det er helt essentielt, at afgifterne på elbilerne holdes i ro, hvis elbilernes udvikling skal fortsætte i det høje tempo, som vi ser nu. Afgiftsindfasningen vil betyde store prisstigninger på elbiler, hvilket vil gøre det svært for mange bilkøbere at tilvælge en elbil. Den kommende politiske sæson er en god anledning til at kigge nærmere på problematikken, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

Vedligeholdelse af Dine Dæk: Tips og Anbefalinger til Bilister i Fredericia

0

At vedligeholde dine dæk i topform er afgørende for din sikkerhed på vejen. Et korrekt vedligeholdt dæk kan betyde forskellen mellem en sikker køretur og en mulig ulykke. I denne artikel vil vi dykke ned i vigtige emner som korrekt opbevaring, installation og vedligeholdelse af dæk. Vi vil udstyre dig med praktiske tips og råd, der hjælper dig med at sikre, at dine dæk altid er i den bedste stand. Disse tips kan være med til at forlænge dine dæks levetid, forbedre din bilens ydeevne og mest vigtigt af alt, øge din sikkerhed på vejen. Forståelsen af, hvordan man opbevarer, installerer og plejer sine dæk, er en væsentlig del af at være en ansvarlig bilejer

Vigtigheden af korrekt opbevaring af dæk

Korrekt opbevaring af dine dæk, når de ikke er i brug, kan markant forlænge deres levetid. I Danmark, og specielt i byer som Fredericia med dens tempererede klima, er det vigtigt at overveje både temperatur og fugtighed, når dæk opbevares.

Opbevar dine dæk på et køligt, tørt og mørkt sted – for eksempel i en kælder eller garage. Direkte sollys kan skade gummiet, og høje temperaturer kan få det til at nedbryde over tid. Hvis du ikke har et indendørs opbevaringssted, kan dækovertræk være en god investering for at beskytte dækene mod elementerne.

Stående eller liggende? Dæk skal opbevares enten liggende eller, hvis de er monteret på fælge, stående på deres sider. Hvis de opbevares stående, er det en god ide at rotere dem lejlighedsvis for at undgå flade pletter.

Desuden bør dæk, der er monteret på fælge, opbevares under moderat tryk. Over tid vil dæk naturligvis miste noget lufttryk, så det er vigtigt at tjekke og justere det før de bruges igen.

Til sidst, hvis du har både sommer- og vinterdæk, er det vigtigt at sørge for, at de opbevares korrekt i den sæson, de ikke er i brug. For eksempel, når vinterdækkene er på bilen, skal sommerdækkene opbevares på en korrekt måde, og omvendt. Korrekt opbevaring af dæk er ikke kun afgørende for deres holdbarhed, men det er også et spørgsmål om din sikkerhed på vejen. På den anden side, hvis du ønsker at se priser og muligheder for dæk, kan du gå ind på daek-online.dk.

Korrekt installation af dæk

Korrekt installation af dæk er en afgørende del af dækvedligeholdelse. Det sikrer ikke kun, at dækkene varer længere, men det er også en vigtig sikkerhedsfaktor, når du kører på vejen. Her er en trin for trin guide:

Forberedelse: Før du starter, skal du sikre, at dækket er korrekt oppustet. Tjek producentens anbefalede lufttryk for det pågældende dæk. Sørg også for, at du har de rigtige værktøjer klar, inklusive en dækjern, en hjulnøgle og et krydsnøgle.

Fjernelse af det gamle dæk: Brug hjulnøglen til at løsne hjulboltene på det gamle dæk. Det er vigtigt at gøre dette, mens bilen stadig er på jorden, da det gør det nemmere at løsne boltene.

Installation af det nye dæk: Efter at det gamle dæk er fjernet, skal det nye dæk installeres. Sørg for at dækket er vender i den rigtige retning. Hvis dækket har en rotationsretning, skal dette følges. Placer dækket på hjulet og stram boltene let med hånden.

Stram boltene: Når bilen er sænket igen, skal boltene strammes fuldstændigt. Brug krydsnøgle til dette. Det er vigtigt at stramme boltene i et “kryds” mønster, hvilket hjælper med at sikre, at dækket er monteret jævnt.

Tjek dæktrykket: Efter installationen skal du kontrollere dæktrykket igen og justere det om nødvendigt. Korrekt dæktryk er afgørende for både dækets levetid og din sikkerhed på vejen.

Kør forsigtigt: Når du først har installeret nye dæk, er det en god ide at køre forsigtigt i starten, indtil du har vænnet dig til deres køreegenskaber.

At installere dæk korrekt kan lyde kompliceret, men med lidt praksis og de rigtige værktøjer kan det gøres nemt. Husk altid, at hvis du er i tvivl, skal du tage din bil til en professionel for at få dækkene installeret

Råd om dækpleje

Vedligeholdelse af dine dæk er afgørende for at forlænge deres levetid og sikre din sikkerhed på vejen. Her er nogle vigtige tips til at passe på dine dæk:

Tjek dæktrykket regelmæssigt: Korrekt dæktryk er afgørende for dækkets præstation og sikkerhed. For lavt tryk kan føre til øget dækslid og højere brændstofforbrug, mens for højt tryk kan gøre dækket hårdere og mindske grebet. Kontroller dæktrykket mindst en gang om måneden og før lange køreture. Husk at dæktrykket skal måles, når dækkene er kolde.

Kontroller dækkenes slidbaner: Slidbanen på dine dæk er afgørende for deres evne til at holde greb i våde forhold. I Danmark skal dæk på personbiler, varebiler og trailere have en minimumsdybde på 1,6 mm i slidbanens hovedmønster. Anvend en mønt eller et slidmåler til at kontrollere dybden.

Inspektion af dæk: Kontroller dine dæk regelmæssigt for eventuelle tegn på skade, såsom snit, buler, revner eller fremmedlegemer som søm eller glasskår. Hvis du opdager skade, skal du tage dækket til en dækfagmand for inspektion.

Rotation af dæk: At rotere dine dæk regelmæssigt kan hjælpe med at sikre jævn slid. Dette betyder typisk at skifte for- og bagdækene omkring hver 10.000-12.000 km, men tjek producentens anbefalinger.

Professionel service: Selv med regelmæssig selvkontrol er det vigtigt at få dine dæk inspiceret af en professionel mindst en gang om året. De kan identificere eventuelle problemer, som du muligvis har overset.

Ved at følge disse dækplejeråd kan du forlænge levetiden på dine dæk, forbedre din bilens ydeevne og øge din sikkerhed på vejen.

Anbefalinger til Fredericia bilister

Fredericia, beliggende i regionen Syddanmark, er et område, der oplever en bred vifte af vejforhold, fra varme, tørre somre til kølige, våde vintre. Dette betyder, at dækpleje er særligt vigtig for Fredericia-bilister.

Det er vigtigt at tage højde for vej- og klimaforholdene i Fredericia og Syddanmark, når du vælger og vedligeholder dine dæk. For eksempel, på grund af de køligere vintre, kan det være værd at overveje brugen af vinterdæk eller helårsdæk for at sikre optimal ydeevne og sikkerhed på vejen. I den våde sæson er det afgørende at sikre, at dine dæk har tilstrækkelig slidbanedybde til at håndtere våde veje.

Desuden bør Fredericia-bilister være opmærksomme på lokale regler og anbefalinger vedrørende dæk. Dette omfatter at være opmærksom på de danske krav til minimumsdybde på dækkenes slidbane og regler om brug af vinterdæk.

Det at holde dine dæk i top stand handler ikke kun om at forlænge deres levetid, det er afgørende for at sikre din sikkerhed på vejen. Uanset om du bor i Fredericia eller et andet sted i Danmark, kan følge disse dækpleje og opbevaringstips hjælpe dig med at køre mere sikkert og effektivt. Husk, at regelmæssig vedligeholdelse og korrekt opbevaring af dine dæk er en investering i din bil’s ydeevne og din sikkerhed på vejen

Flere billetter frigives: Kæmpe efterspørgsel velgørenhedsarrangement i Fredericia

0
(Foto: Avisen)

Lørdag den 5. august løber Danmarks måske største YouTube live event af stablen, når content creator-kollektivet ProdigyDK afholder deres første officielle event, Creator Charity Showmatch på Monjasa Park i Fredericia. Arrangørerne meldte efter 3300 billetter udsolgt, men grundet den store efterspørgsel, er der nu åbnet op for yderligere billetter.

– Jeg er pavestolt af at vi kunne melde udsolgt på vores første officielle event! Det er under to måneder siden, at vi annoncerede eventet og vi vidste ikke helt, hvad vi skulle forvente af antal publikum, men fordi efterspørgslen var så stor, så åbnede vi op for flere billetter, fortæller Lum Krasniqi, projektleder og vært i ProdigyDK

I et samarbejde mellem ProdigyDK, Red Bull Danmark, FC Fredericia og Fredericia Idrætscenter, spiller nogle af Danmarks største content creators og streamers en fodboldkamp i den gode sags tjeneste. Navne som Rasmus Søndergaard, Jacob “Jaxstyle” Krull og Mika Schultz trækker i fodboldtrøjerne lørdag på Monjasa Park i Fredericia, for at samle ind til Wings For Life-fonden.

Alle pengene fra billetsalget går ubeskåret til Wings For Life-fonden, som samler ind til forskning i rygmarvsskader og som i år også afholdte motionsløbet, Wings for Life World Run, i Fredericia tilbage i maj måned. Og netop denne velgørenhed ligger tæt ved hjerte hos projektleder og vært i ProdigyDK, Lum Krasniqi:

– Vi har valgt at samle ind til Wings For Life fonden da deres mærkesag omkring forskning i rygmarvsskader er mit hjerte nær, siger Lum Krasniqi.

Creator Charity Showmatch filmes med liveproduction og kan livestreames gratis på ProdigyDK’s YouTube kanal kl 12:30 lørdag d. 5 august.

Ingen af de 34 spillere, som skal kæmpe på lørdag, er professionelle fodboldspillere, men alligevel er de spændte på at få deres drengedrømme, om at lege fodboldstjerner for en dag, opfyldt.

– En pose blandede bolsjer af gamere, youtubere, streamere og venner der på magisk vis skal spille en kamp på 90 min – det bliver ikke et kønt syn, men glæder mig til at score en kasse eller to, tilføjer Rasmus Søndergaard

Billetter kan købes her:

https://fcfredericia.billetten.dk/index/eventdetails/eventno/115150

Program:

11.00-12.00: Signing sessions udenfor stadion med udvalgte spillere

12.30: Live show start

13.00: Kampstart

13.00-13.45: Første halvleg

13.45-14.15: Halftime show – overraskelser + charity challenges

14.15-15.00: Anden halvleg

15.00: Kamp slut

15.00-15.30: Aftermatch show og interviews

15.30-16.00: Meet’n’greet / Signing session med udvalgte spillere

Dødsfald Fredericia den 2. august 2023

0

Rigmor Sørine Berg, 1923 – 2023

https://gardeniablomster.dk/

Hold øje med børnene, når de bader

0

I sidste uge måtte livredderne hjælpe seks børn i land, som var fanget i et revlehul. Børnene badede tilsyneladende alene uden voksne til at holde øje med dem. Det får livredderne til at sende en opfordring til forældrene: Gå altid i vandet med børnene, så du kan gribe ind, hvis de kommer i problemer.

De seks børn badede ved Hvide Sande Sydstrand, da de blev overrasket af strømmen i et revlehul, og de blev hjulpet tilbage på stranden af livredderne. Livredderne kommer derfor med en klar opfordring til voksne om aldrig at lade børn ude af syne, når de bader. Det bedste er at gå med børnene i vandet, så man er tæt på, hvis de får brug for hjælp.

-Alle børnene kom sikkert tilbage til land, men strandturen kan hurtigt ændre sig fra sjov leg i vandet til en alvorlig situation, siger Anders Myrhøj, kystlivredningschef i TrygFonden Kystlivredning.

– Bølgernes kræfter kan overraske selv voksne, og derfor bør man altid selv gå med i vandet og være tæt på, når børnene bader. Der kan komme en stor bølge, som vælter dem omkuld, de kan blive fanget af strømmen, eller børnene kan komme til at bevæge sig for langt ud, så de pludselig ikke kan bunde. Når du bader med dine børn, kan du også bedre fornemme, hvor meget de kan i vandet, og du kan motivere dem til at blive endnu mere vandsikre ved at lege og lave øvelser med dem.

Anders Myrhøj understreger, at langt de fleste forældre er meget opmærksomme på deres børn på stranden, men de ser også forældre, som solbader, læser avis eller kigger på mobilen, mens børnene leger i vandet.

-Børn er ikke selv i stand til at vurdere farerne i vandet, og derfor skal de guides af forældrene. Selvom der er livreddere på stranden, er det forældrenes ansvar at passe på børnene og sikre, at de ikke overvurderer deres evner i vandet og pludselige kommer i vanskeligheder. Derfor skal man som forælder hele tiden have et øje på børnene, siger Anders Myrhøj.

I uge 30 gennemførte livredderne 7.630 indsatser, hvoraf de 3 var aktioner, hvor det vurderes, at personer var i livsfare. Derudover var der 164 almindelige førstehjælpsaktioner, 528 forebyggende aktioner og 6.935 oplysende aktioner.

Aktioner i uge 30, hvor det vurderes, at personer var i livsfare:

Lørdag den 29. juli, Den Permanente
En kvinde hopper i vandet fra en platform ude i vandet og begynder at svømme ind mod stranden. Efter et par svømmetag får hun krampe og kæmper derfor med at holde sig oven vande. En af livredderne padler ud på sit board til kvinden, som er gået i panik, og får hende til at gribe fat i boardet, så hun kan blive hjulpet sikkert ind på stranden.

Fredag den 28. juli, Søndervig Strand
Livredderne spotter en mand 300 meter ude i vandet, og de beslutter sig for at sejle ud til ham for at tjekke, om alt er ok. Da livredderen når frem, er badegæsten i krampe, og han hjælpes ombord på livredderbåden. Tilbage på stranden er badegæsten konfus, men han har ikke brug for yderligere behandling.

Fredag den 28. juli, Hvide Sande Sydstrand
Livredderne ser en gruppe på seks børn i ca. 8-12-års alderen i et revlehul syd for livreddernes primærzone. En af livredderne padler ud på board til børnene og dirigerer to af børnene tilbage på en sandbanke, så de selv kan komme i land. To andre børn samles op på livredderens board og bringes sikkert i land, mens en surferinstruktør, som var i nærheden, hjælper yderligere to børn tilbage på stranden på sit board.

Torben skiftede erhvervslivet ud med folkeskolen nu advarer han om presset i klasserne

Torben skiftede erhvervslivet ud med folkeskolen nu advarer han om presset...

0
Efter et karriereskifte fra erhvervslivet valgte Torben Søgaard Bonnichsen folkeskolen til for værdiernes skyld. I tredje del af vores serie om den fredericianske folkeskole...