I weekenden havde Fredericia Svømmeklub – en del af EGIF fire svømmere fra K2 med til Vestdanske Årgangsmesterskaber i form af Freja Kawa, Malthe Petersen, Oliver Søe og Simon Germansen. Svømmerne svømmede hver især seks løb.
Udover de flotte resultater svømmede Simon også nogle medaljer hjem. Simon vandt guld på både 200 IM og 100 fly, sølv på 100 ryg og bronze på 100 IM. Simon og Freja svømmede også begge hurtigt nok til at få en præmie i den samlede kategorikonkurrence.
For Oliver og Malthe bød stævnet på en masse personlige rekorder og erfaring med de lidt længere løb. Derudover svømmede de også begge nye kravtider til DÅM langbane til sommer.
– Jeg synes, alle svømmerne har gjort det meget godt i weekenden. Det er fantastisk at se, at de ting vi har arbejdet med på træningslejr og til daglig allerede begynder at give resultater, fortæller træner Jeppe Søgaard Rasmussen.
Samtidig har klubben også haft fire svømmere fra K3 med til Børne Medley Syd 2024 i Haderslev. De har svømmet hurtigt, sat en masse nye personlige rekorder og opnået deres egne mål, som var valgt inden stævnet, hvilket giver dem mod og mulighed for at opnå flere personlige mål ved fremtidige stævner. Yasmin Sig udmærkede sig ved at svømme sig til to bronzemedaljer på henholdsvis 50 fly og 200 IM. Med en samlet PR% omkring 80% har svømmerne opnået mange lærerige erfaringer, som de tager med hjem til den kommende træning hen over foråret.
– De har oplevet, hvordan træningen i vinter har båret frugt og udviklet dem på nye måder, ligesom de har opnået deres personlige mål, som svømmerne selv har sat i samarbejde med vores trænerteam. Dette med hinandens opbakning – hvor hygge og kammeratskab på tværs af alder, køn og klubber – er i fokus, fortæller træner Christian Damborg Thomsen.
Wings for Life afvikles i Fredericia i weekenden den 4. – 5. maj. Fredericia Kommune bakker arrangementet op med 500.000 kroner både i 2024 og 2025. Det har fået kritik af Dansk Folkeparti, men nu forsvarer Det Konservative Folkeparti, der bragte det ind i budgetforhandlingerne sidste år, beslutningen.
– Jeg synes, det er uhørt mange penge at bruge på et weekendarrangement, også set ud fra det sparebudget, vi har. Projektet er godt, og formålet er godt, og det er godt at lave ting i Fredericia. Det kan man også for 50.000 kr. Vi ved, at erhvervslivet også bidrager, men at bruge 0,5 millioner kroner på et weekendarrangement i Fredericia, også set i lyset af det budget, jeg har til aktiviteter hele året i Bosætnings- og Turismeudvalget, hvor vi kun har en million kroner. At bruge 0,5 millioner kroner på dette er derfor langt over målet.
Sådan har Susanne Eilersen (O) tidligere udtalt til AVISEN. AVISEN har derfor spurgt Konservatives gruppeformand, Tommy Rachlitz Nielsen, hvad Wings for Life giver til Fredericia.
– Wings for Life giver byen meget, det er endda kun en lille del af det. Der er YouTube-kamp, hvor vi tager på stadion og ser youtubere, de opholder sig også i Fredericia og sender live på deres kanaler så vi bliver rigtig profileret til en målgruppe, vi ikke plejer at ramme, nemlig det yngre segment. Wings for Life er et løb, hvor man har til formål at samle ind til et velgørenhedsformål, og så skaber vi opmærksomhed omkring Fredericia. Løbet livestreames til hele verden. Man får det deltagerne og tilskuerne, det her er et branding langt ud over kommune- og landegrænserne, siger Rachlitz.
Han deltog selv i løbet i 2023 med partifællen og byrådskollegaen Kirsten Hassing Nielsen. Han forklarer om baggrunden for, hvorfor de bragte Wings for Life på banen i budgetforhandlingerne sidste år.
– Det var fordi Den Konservative byrådsgruppe deltog i løbet sidste år, og jeg havde bare tænkt mig at lulle 2,5 km rundt og så var det, men lige pludselig opdagede jeg, at jeg havde løbet ti kilometer. Det gjorde jeg, fordi der var sat den her virtuelle “hajer” ud, som man kan høre i sin øresnegl og bliver indhentet af den. Det var fascinerende, men jeg blev mest grebet af historien. Det arrangement vi havde, og mødte en mor fra Malmø, der havde været i København forrige år og var skuffet over arrangementet der, men så var de rejst til Fredericia sidste år, fordi løbet flyttede hertil, og man opgav det i København. Hun var så imponeret over hvad Fredericia gjorde for løbet, og så tænkte jeg, at vi ikke havde gjort ret meget. Tænk hvad vi ville få ud af det, hvis vi engagerede os mere i sådan et løb? Det var fantastisk synes jeg. Det blev vi hurtigt enige om, at det var genialt at fokusere på, siger Rachlitz.
Eilersens kritik går på beløbet 500.000 kroner pr. år. Rachlitz mener dog, at pengene er givet godt ud.
– Jo, for pokker (det er ret mange penge, red.). Men må jeg minde om, at vi bruger mange midler på annoncering andre steder, og her når vi ud til flere seere end noget andet medie, så jeg er sikker på, at de penge er givet godt ud, men det er en prioritering. Tiden er kommet til, at vi er modige, i stedet for at gøre det, vi plejer at gøre, forklarer Tommy Rachlitz.
I budgettet, der blev vedtaget uden Dansk Folkeparti, kunne man se millionbesparelser på flere områder. Derfor kan det virke voldsomt at bruge 500.000 kroner på et event som Wings for Life.
– Det ser altid voldsomt ud, uanset om det er spareår. I er selv et medie, der gør jer i annoncering, og I ved godt hos jer, at der er en pris pr. klik og bruger man kommer i kontakt med. Den pris tror jeg er lav til dette arrangement, fordi man når ud til så mange. Det handler om, hvor mange man når, og hvilke målgrupper man når. Jeg synes dog ikke, det er mange penge i forhold til, hvad man får igen. Vi får value for money, slår Tommy Rachlitz Nielsen fast.
På Østjyske Motorvej ved Skærup opstod der tidligere i dag et færdselsuheld i nordgående retning, da en bil med trailer kom i slænger under et vognbaneskifte og endte på siden.
Ifølge vagtchef Jesper Brian Jensen fra Sydøstjyllands Politi var man nødsaget til kortvarigt at spærre motorvejen af for at håndtere situationen. Som direkte følge af solouheldet udviklede der sig hurtigt køkørsel på motorvejen.
Omkring kl. 17.00 skete der et yderligere færdselsuheld, her et harmonikasammenstød, hvori fem parter indgik. Dette skete som følge af den tætte trafik forårsaget af det oprindelige uheld.
Ambulance og politi ankom til stedet, og ifølge vagtchefens seneste udmelding er der indikationer på, at der er tilskadekomne derude.
Vejle Boldklub fik udlignet til 1-1 i overtiden mod Viborg og holder dermed snor i Lyngby.
Lyngby fik i fredags et enkelt point, da de spillede 0-0 mod OB i en kamp, hvor det kraftige regn satte et stort præg på opgøret, hvor forholdene langt fra var i top.
Det var de til gengæld i Nørreskoven søndag eftermiddag, hvor solen skinnede i forårsvejret. Viborg kunne med en sejr sikre sig et vigtigt skridt i forhold til ikke at blive blandet ind i nedrykningskampen og i stedet fokusere på at nå syvendepladsen, der giver adgang til en play-off-kamp mod nummer tre fra mesterskabsspillet om en plads i Europa til næste sæson.
Vejle på den anden side skulle sørge for at holde snor i Lyngby qua deres ene point mod OB. En sejr ville sende vejlenserne over nedrykningsstregen, mens uafgjort ville betyde, at det var status quo i forhold til udgangspunktet før denne spillerunde.
Det var en kamp præget uden de store chancer, og det lignede, at den godt kunne ende 0-0, men det lavede indskiftede Malik Abubakar om på med 17 minutter tilbage af opgøret, hvor han sendte Viborg i ekstase.
Hjemmeholdet lagde sig ikke ned. I kampens overtid lykkedes det Kristian Kirkegaard med hans anden sæsontræffer at få udlignet til slutresultatet 1-1.
Kræftens Bekæmpelses direktør takker de tusindvis af frivillige, der søndag gik på gaden for at samle ind til kræftsagen ved årets Landsindsamling. Den digitale indsamling fortsætter indtil 15. april, så man kan stadig støtte og gøre en forskel.
Tusindvis af frivillige indsamlere gik søndag dør til dør for at samle ind til forskning, forebyggelse og Kræftens Bekæmpelses arbejde med at yde gratis rådgivning og støtte til patienter og pårørende.
Foreningens direktør, Jesper Fisker, var selv på gaden for at samle ind og takker befolkningen for deres store støtte til kræftsagen.
– Tusind tak til alle jer, der generøst har givet tre timer af jeres søndag for at samle ind – og alle jer, der har støttet kræftsagen med en donation. Uden jer var meget af Kræftens Bekæmpelses arbejde ganske enkelt ikke muligt, siger han og understreger, at der heldigvis er god mulighed for at støtte, selvom man ikke var hjemme.
Den fysiske indsamling er nemlig igen i år suppleret af en digital indsamling, der fortsætter helt indtil mandag den 15. april, hvorefter det endelige resultat gøres op.
Der er indtil videre flere end 1.000 digitale indsamlinger enten via Facebook og indsamling.dk.
Det er også stadig muligt at støtte via sms ved at sende sms KB50, KB150 eller KB200 til 1422, så støtter du med henholdsvis 50 kr., 150 kr., eller 200 kr.
Du kan også støtte med et valgfrit beløb på MobilePay til 45 65 00, betalingskort på indsamling.dk eller via den husstandsfolder, der bliver efterladt i din postkasse på søndag, hvis du ikke er hjemme.
Sidste år var mere end 15.000 frivillige indsamlere med til at samle over 35 mio. kr. ind ved Landsindsamlingen. I gennemsnit indsamles der 1.600 kr. pr. bøtte.
For hver 100 kr. af indsamlingens overskud går 63 kr. til forskning i kræft, 22 kr. til patientstøtte, 11 kr. til forebyggelse af kræft og 4 kr. til administration.
Kun 3 pct. af Kræftens Bekæmpelses indtægter stammer fra det offentlige. Foreningen er derfor afhængig af dig og andre, som støtter sagen og derved er med til at sikre, at færre får kræft, at flest muligt overlever kræft, og at mennesker ramt af kræft får et godt liv med eller efter kræft.
EGIF Fodbold afholdt lørdag den traditionsrige opstartsturnering for unge fodboldspillere i alderen syv år og op til ti år. I alt var der omkring 3.000 mennesker til stede på fodboldbanerne omkring Erritsø, hvor 178 hold deltog.
Vejret har sejlet, rent bogstaveligt. Det har skabt udfordringer for EGIF Fodbold op til stævnet lørdag, men det hele lykkedes, og dagen derpå kan EGIF-formand Mads Hansen se tilbage på et velafviklet stævne.
– Hele ugen har det været kaotisk, da banerne har stået under vand, men takket være hjælp fra kommunen fik vi hjælp i onsdags, da der var tørvejr. Der klippede de græsbanerne. Det var en vigtig hjælp. Bolden er svær at trille, når banerne er lidt “langhårede”. Det er første gang, vi holder det så tidligt, og det giver udfordringer, da vi har haft problemer med vejret, og det kommer vi også til fremadrettet med det her svingende klima. Flere klubber, der deltog, måtte stadig ikke komme ud fra kommunerne, fordi det er så vådt. Under omstændighederne ser vores baner faktisk fine ud taget i betragtning af vejret, siger Mads Hansen.
Vejret kunne også give anledning til spørgsmål om, hvorvidt stævnet i det hele taget kunne afvikles. Derfor kunne man frygte, at hold ville udeblive, men det skete ikke.
– Det gik rigtig godt. Alle hold kom, og ingen meldte fra på dagen, selvom man kunne forudse kraftig regn fredag aften. Flere spurgte, om vi gennemførte stævnet, og det svarede vi ja til. Det fungerede godt, og der var glade børn og forældre hele vejen rundt. Vi har også solgt godt fra vores telt med kaffe og pølser. Føtex har også givet en fantastisk præmiepose til børnene, og de mindste fik en medalje, og alle fik en t-shirt, siger Mads Hansen.
For foreningen betyder stævnet også en økonomisk gevinst, foruden at glæde de mange børn, der deltager.
– Det giver økonomisk overskud, men det gør også, at frivillige har budt ind på opgaver og kan se, det ikke er så “frygteligt” at hjælpe, og det har været hyggeligt. Vi har fået tre fra svømmeafdelingen til at hjælpe os. Vi kan hjælpe hinanden på kryds og tværs, og det kan vi bruge til fremtiden, forklarer Mads Hansen.
For at det hele kunne lade sig gøre, har det krævet en del frivillige. De sidste er stadig i gang med at rydde op dagen derpå.
– Vi har måske brugt 70 i løbet af dagen. Nogen har været der 1-2 timer, og U12 og U13 dømte de mindste. Det er første gang, de er frivillige, og det gik rigtig fint. Seniorerne opsætter og nedtager telte, og oldboys står for grillen. Jesper Wagner og Sascha er uvurderlige, og dem vil jeg gerne særligt fremhæve. Vi har også lånt ting af Fredericia Idrætscenter, hvilket vi er rigtig glade for, slutter Mads Hansen.
FC Fredericias cheftræner, Michael Hansen, lagde sig fladt ned efter nederlaget på 4-0 til Kolding.
Lørdag eftermiddag blev FC Fredericia sat eftertrykkeligt til vægs af Kolding IF i lokalopgøret i NordicBet Ligaen. Efter at have været bagud 1-0 ved pausen, gik det galt i anden halvleg, hvor der blev lavet den ene personlige fejl efter den anden, som blev straffet.
– Det er en kamp, vi tabte fortjent, og størrelsen er også okay. Det er irriterende, at vores måde at løsne Kolding på, får vi ikke gjort mange gange. Vi er et hold, med de spillere vi har, det tungt, når vi kommer bagud, da det er nemmere at acceptere, at vi har bolden. Det gør ondt på os, at vi lukker mange mål ind, og mål, vi er selvforskyldte i, siger Michael Hansen.
At Kolding kom foran, var i det hele taget ikke godt for FC Fredericia, og da det blev 2-0, så var det for alvor op ad bakke.
– Allerede ved 2-0 ser det svært ud; den er selvfølgelig tough. Vi fik ikke spillet ud af det pres, de lagde på os, og var for dårlige til den del. Det er den måde, vi vil spille på, så vi lægger alle kuglerne i den turban, og det var vi ikke gode nok til, forklarer Hansen.
I tirsdags vandt FC Fredericia 3-1 mod Vendsyssel og spillede en god kamp. Spørgsmålet er, hvordan FC Fredericia kan svinge så meget fra den ene kamp til den anden.
– Kolding gjorde det godt og vandt fortjent. Vi fik de par meter mindre på bolden, og ideerne blev lukket ned. Fodbold er sådan, at bare fordi du var god i kampen inden, så er det ikke ensbetydende, at du er det i kampen efter, siger Michael Hansen.
FC Fredericias korthus faldt sammen på en måde, som ikke burde forekomme på det niveau, holdet ellers har vist sæsonen igennem.
– Det synes man altid, men summa summarum er, at vi har en trup og et hold, der betaler for en sårbarhed, men vi har skiftet meget ud. Vi har svært ved at erstatte de profiler, som har forladt os, slutter Michael Hansen.
Forude venter der et returopgør i pokalturneringen på torsdag for FC Fredericia, mens der søndag står SønderjyskE på menuen i NordicBet Ligaen.
Lørdag blev trafikken på motortrafikvejen mellem Vejle og Billund alvorligt påvirket af en alvorlig trafikulykke, der resulterede i, at vejen var blokeret i flere timer. Ifølge Sydøstjyllands Politi, som har rapporteret hændelsen på deres sociale medieplatforme, er flere personer blevet alvorligt skadet i ulykken, og en person er rapporteret i kritisk tilstand.
Ulykken indtraf på strækningen mellem Vandel og Ny Nørup i retning mod øst og involverede to køretøjer. Som følge heraf måtte vejen lukkes for trafik for at gøre plads til redningsmandskab og muliggøre de nødvendige tekniske undersøgelser af ulykkesstedet. Politiet har bekræftet, at fem personer er kommet til skade som følge af ulykken.
– Vi har kontakt til alle parter, og deres familier er underrettet, står der på det sociale medie X i en meddelelse fra Sydøstjyllands Politi.
I forbindelse med ulykken udsendte politiet en efterlysning af en hvid Audi A3 med sorte fælge og dobbelte udstødningsrør. Senere oplysninger tyder på, at føreren af det eftersøgte køretøj nu er lokaliseret og kontaktet af politiet.
Redningsindsatsen på ulykkesstedet inkluderede assistance fra både en helikopter, der blev indkaldt for at transportere de tilskadekomne, og flere ambulancer, der var hurtigt fremme på stedet for at yde nødvendig førstehjælp og transportere ofrene til behandling. Situationen på vejen er nu stabiliseret, og efterforskningen af ulykkens årsager er i gang.
egning af eng og sø ved Balslev. Til foråret vil kreaturer afgræsse engen igen, efter der er givet tilskud til nyt hegn. På engen er der tidligere fundet vilde orkideer. (Foto: Middelfart Kommune )
I disse dage oplever Danmark de karakteristiske forårssvingninger, der bringer mildt og til tider vådt vejr. Dette skyldes et kraftigt lavtryk, der aktuelt befinder sig nordvest for Skotland og bevæger sig langsomt mod nordøst. Som lavtrykket fyldes op, ledes mild og fugtig luft op over Danmark fra sydvest, hvilket resulterer i en varm og fugtig strøm over landet.
Søndagen byder på en blandet vejrpalette, hvor en koldfront i formiddagens løb vil bringe spredt regn over Danmark. Men som dagen skrider frem, vil skyerne lette, og der loves “nogen eller en del sol” med temperaturer, der kan nå op til 16 grader. Dette lover godt for dem, der håber på en smule udendørsaktivitet, efterhånden som dagen bliver tør og solrig.
Det ser ud til, at det mildt og våde vejr vil fortsætte ind i den kommende uge. Natten til mandag byder på endnu et regnvejr, som bevæger sig op over landets sydøstligste del fra sydvest, men resten af mandagen forventes at være tør med lidt sol og temperaturer op til 17 grader.
Fra tirsdag til torsdag vil Danmark blive påvirket af flere regnfulde fronter, der passerer over landet. Efter disse våde dage er der dog udsigt til et vejrskifte, idet der forventes “nogle dage med tørt vejr”, hvilket vil være en velkommen pause fra de seneste dages nedbør.
Det er interessant at notere sig, at klimanormalen for de højeste dagtemperaturer i april ligger på 11,2 grader. I de kommende dage, især mandag og tirsdag, vil Danmark opleve temperaturer, der ligger et godt stykke over denne normal. Fra onsdag forudses dog et lille dyk i temperaturen, hvor det vil blive “lidt køligere og mere blæsende”.
I alt er idrætsforeningerne i Fredericia Kommune gået frem med 633 medlemmer i 2023 i forhold til 2022, og det betyder, at kommunen nu har 20.474 medlemmer i idrætslivet. Det viser en opgørelse foretaget af Dansk Idrætsforbund og DGI.
Et nærmere dyk ned i tallene viser, at der er stor procentmæssig fremgang inden for bordtennis, kick- og thaiboksning, krolf og volleyball. På den anden side er der tilbagegang i eksempelvis løb, svømning, samt surf og SUP.
– Det er en god nyhed for Fredericia. Der er omkring 600 flere medlemmer i foreningerne, og det betyder, at den indsats, der bliver gjort, gør en forskel. Eksempelvis har vi afholdt Idrættens Topmøde flere gange, hvor foreningerne mødes og udveksler erfaring. Det er godt at se, at vi stiger efter det var svært omkring covid-19, siger formand for Kultur- og Idrætsudvalget, Peder Tind (V).
Tind fremhæver tiltag i de seneste par år, der har været med til at hjælpe foreningerne på vej. Eksempelvis at man har fået fejringen af de frivillige tilbage, og at man hylder medaljevindere i de forskellige idrætsgrene. Dertil kommer et større fokus på at tiltrække idrætsevent til Fredericia.
– Det sætter sundhed på dagsordenen. Vi havde Wings for Life for første gang sidste år, og i år har vi Wings for Life igen og Royal Run. Det er eksempelvis med til at aktivere løbeklubben, som på den måde er blevet synlig. Der kommer flere events over de kommende år, der kommer til at tale ind i, at vi vil have en stærk sundhedsprofil i Fredericia Kommune, forklarer Peder Tind.
Selvom Peder Tind noterer sig, at det går fremad med medlemstallet i foreningslivet på det generelle plan, betyder det ikke, at det ikke kan blive endnu bedre.
– Vi kommer ikke til at ligge på den lade side. Vi vil have endnu flere til at melde sig ind i vores foreninger. Nu har jeg selv haft fornøjelsen af at følge EGIF Rugbys succes på ungdomssiden, og alle de tiltag, som de laver derude. Det er imponerende at følge i en af de sportsgrene, som man ikke hører så ofte om. På samme måde, da jeg var ude i golfklubben en kold hverdagsaften, hvor der alligevel var troppet 100 mennesker op til en indvielse. Den frivillighed, som er med til at gøre det muligt, skal vi ikke tage for givet. Derfor er vi politisk også med til at understøtte foreningslivet så meget vi kan. Vi er stolte over det store stykke arbejde, der bliver gjort derude i hverdagen, slutter Peder Tind.
På landsplan er medlemstallet også steget i idrætsforeningerne. I alt har DIF og DGI fået yderligere 85.261 medlemmer, og det samlede medlemstal er nu oppe på 2.424.915.
Fyns Politi er lørdag aften gået i gang med en eftersøgning af en 74-årig kvinde, der er forsvundet fra Sundhedscenteret Åhaven i Ferritslev.
Kvinden, Brita...