Von der Leyens hemmelige Pfizer-forhandlinger truer EU’s transparens

0

Det er med stor bekymring, at jeg følger de seneste afsløringer omkring EU-Kommissionsformand Ursula von der Leyen og hendes tilsyneladende private forhandlinger med Pfizers administrerende direktør, Albert Bourla, angående indkøb af coronavacciner. Situationen er dybt betændt og rejser alvorlige spørgsmål om magtmisbrug og mangel på transparens i EU’s ledelse.

Ifølge mediet Politico og andre troværdige kilder er von der Leyen blevet anklaget for at have ført disse forhandlinger uden et klart mandat fra medlemsstaterne, hvilket er i direkte modstrid med principperne om demokratisk beslutningstagning. Desuden peger juridiske dokumenter og belgiske anklagere på mulig korruption, interessekonflikter og ødelæggelse af beviser i sagen, som omhandler 20 mia. euro eller 150 mia. kr.

Disse afsløringer kommer på et tidspunkt, hvor tilliden til EU’s institutioner allerede er svækket. Skandalen omkring Eva Kaili, den nu afsatte græske næstformand for Europa-Parlamentet, der stadig er varetægtsfængslet, og mistænkt i den største korruptionsskandale i Parlamentets historie.

Yderligere to europaparlamentarikere har sidenhen mistet deres immunitet, og dermed er seks personer nu i det belgiske politis søgelys, mistænkt for at have modtaget eller kanaliseret millioner af kroner fra Qatar og Marokko til gengæld for at støtte de to landes interesser. En af de hovedmistænkte, den italienske tidligere EU-parlamentariker Pier Antonio Panzeri, har lovet at afsløre flere EU-parlamentarikere, som har taget imod bestikkelsen, til gengæld for en mildere straf. Siden er vejen ryddet for, at politiet kan afhøre det korruptionsmistænkte belgiske medlem Marc Tarabella og hans kollega fra Italien, Andrea Cozzlina. Begge tilhører Europa-Parlamentets socialdemokratiske gruppe, og ifølge det belgiske politi menes Tarabella at have modtaget mellem 900.000 og 1 million kroner i bestikkelse. Begge mistænkes for korruption, hvidvaskning af penge og deltagelse i en kriminel organisation.

Dertil kommer den manglende transparens, monitorering og kontrol, som har været til stede i mange årtier, og der har ikke været interesse fra parlamentets styrende organer til at tage handling. Sagerne kaster et skræmmende lys over den politiske kultur i Bruxelles. Det er uheldigt, at sådanne store sager får så lidt opmærksomhed i de danske medier, da det underminerer vores evne som borgere til at forstå og deltage i den europæiske beslutningsproces.

Husk at du faktisk har en stemme til Europa-Parlamentsvalget d. 9. juni 2024. En stemme på mig til EU-Parlamentsvalget er en stemme på en kritisk vagthund i det føderalistiske galehus.

Med venlig hilsen
Sune Nørgaard Jakobsen
Kandidat til Europaparlamentsvalget 2024 for Dansk Folkeparti

EWII leverer næstbedste resultat nogensinde

0

Med snuden i sporet og styr på driften havde EWII et godt år i 2023 og opnåede et overskud efter skat på 426 millioner kroner. Et år med fart på forretningen, der har givet energikoncernen det næstbedste resultat til dato.

– 2023 var et godt år for EWII Koncernen, og vi er tilfredse med resultatet, som især viser, at vi har haft godt styr på vores drift. Vi har fået etableret en række systemer og processer – og det har givet god kontrol i forretningen, hvor vi står stærkt i vores infrastrukturforretning og har vind i sejlene kommercielt, siger Lars Bonderup Bjørn, administrerende direktør i EWII Koncernen.

EWII Koncernen fik i 2023 et samlet overskud efter skat på 426 millioner kroner, hvilket kun er set højere i rekordåret 2019. Det positive resultat bygger især på god stabilitet i de etablerede dele af koncernens forretningsområder. Det til trods for, at det var et år, der var påvirket af energikrise og klimaforandringer, hvor blandt andet stormfloden i oktober ramte hårdt.   

– Under energikrisen valgte vi at gå mod strømmen og fortsat tilbyde fastpriskontrakter til de kunder, der ønskede at sikre sig. Vi imødekom kundernes behov, og lykkedes samtidig med at risikoafdække de sidste kvartalskontrakter med fast pris med succes, siger Lars Bonderup Bjørn.   

EWII Koncernens arbejde med at udrulle fibernet til alle borgere i Trekantområdet nærmede sig ved udgangen af 2023 sin afslutning. Et projekt, hvor koncernen også har valgt at betragte fibernet som en værdiskabende forsyningspligtig ydelse. I en lang årrække har udrulningen af fibernet påvirket koncernens samlede resultat negativt.

– I 2023 fik EWII Fibernet et overskud, der primært skyldes, at en nedskrivning fra 2012 har måttet tilbageføres med en positiv påvirkning af resultatet på 139 millioner kroner. Det sker på grund af en høj tilslut­ningsgrad og udsigt til, at fibernettet i nær fremtid vil generere positive pengestrømme, siger Lars Bonderup Bjørn.

Lars Bonderup Bjørn. Foto: PR

Forretning i fart

Elektrificering og grøn omstilling har sat sit præg på EWII Koncernen det seneste år, hvor det har resulteret i god fart i forretningsområder med udbygning af elnet og fjernvarme og ikke mindst opsætningen af ladestandere til elbiler på tværs af landet.

– På ladeområdet er vores netværk af offentligt tilgængelige ladestandere vokset hurtigt, især styrket af at vi i løbet af året vandt adskillige kommunale udbud. Sidst på året åbnede vi Danmarks måske flotteste lynladestation i Københavns Lufthavn – et projekt, som også cementerer et stærkt partnerskab mellem EWII og lufthavnen, siger Lars Bonderup Bjørn.

2023 blev også året, hvor EWII lancerede et stort sats på batteriområdet. Koncernen er i færd med at etablere en kapacitet på 47MW/63MWh via batterianlæg både Øst og Vest for Storebælt – blandt andet er Dan­marks hidtil største batteri under opførelse på Born­holm, og illustrerer koncernens engagement i den grønne omstilling.

Udvidede landkortet

EWII er hjemmehørende i Trekantområdet. I løbet af 2023 blev koncernens landkort dog udvidet i både ind- og udland. I marts overtog EWII den forskningsbaserede virksomhed FlexShape, der har base i Kolding og Litauen, og med etablering af et kontor i Lyngby er energikoncernen nu repræsenteret i Kolding, Rønne, Aalborg, Odense, København, Vejle og Vilnius.

Forretningsmæssigt har EWII også udvidet geografisk og er nationalt til stede med alle sine kommercielle forretninger. I 2023 var det bredbåndsforretningen, der blev til en landsdækkende internetudbyder og dermed tilgængelig for kunder i hele landet.  

I 2024 forventer EWII at fortsætte med at levere innovative grønne løsninger og bæredygtig vækst på tværs af sine forretningsområder. Koncernens nok vigtigste bidrag i disse år er det perspektiv, der hedder sektorkobling.

– Vi er ikke alene engageret i løsningen af klimaproblemer, men også i hele miljøsiden, hvor især vores vandfor­retning mærker konsekvenserne af tidligere tiders forureninger. Vi står med spørgsmålet, om vi fremover skal indstille os på at rense grundvandet – og ikke kun beskytte det – for at have nok grundvand af drikkevandskvalitet til rådighed, siger Lars Bonderup Bjørn.

I 2024 indleder koncernen byggeriet af et nyt vandværk i Middelfart, hvilket bliver det første i en række af nye vandværker, der skal opføres i de kommende år.

Økonomiske nøgletal EWII Koncernen

TDKK202320222021
Nettoomsætning3.217.5933.485.9371.790.747
Bruttofortjeneste988.358634.512700.976
EBITDA585.821293.165382.176
Årets resultat425.747-324.474402.264
Egenkapital5.464.4974.812.8795.098.740
Antal heltidsansatte i gennemsnit587527454

Vejle Kommune inviterer børn og unge gratis til fodbold

0

Når Vejle Boldklub søndag spiller på hjemmebane mod Randers FC, er der mulighed for børn og unge at komme gratis ind.

Vejle har fået en god start på nedrykningsspillet. I den første kamp vandt de over OB, og siden har de spillet uafgjort mod Viborg, inden det søndag igen går løs mod Randers klokken 14:00.

Til den kamp vil der formentlig blive stor opbakning fra børn og unge i Vejle, da Vejle Kommune er kampsponsor og giver gratis adgang til alle børn og unge under 18.

Hvis rundens øvrige resultater flasker sig, vil det være muligt for Vejle at kravle over nedrykningsstregen, hvor de p.t. har et point op til Lyngby, der møder Hvidovre. Derudover er der to point op til OB, som fredag spiller mod Viborg.

Afhængigt af resultaterne i Lyngby og OB’s kampe, vil Vejle potentielt kunne kravle forbi mindst ét af de to hold. I så fald, at Vejle skal forbi OB, vil det kræve en sejr, uanset om OB spiller uafgjort eller taber, mens uafgjort kan være nok til at komme á point med Lyngby, hvis de taber.

39-årig mand sigtet for at råbe af togpersonale

0

Onsdag blev en 39-årig mand sigtet for at råbe højlydt af en servicemedarbejder tilknyttet DSB.

Episoden skete i et tog, hvor den 39-årige mand befandt sig. Her råbte han højlydt af en servicemedarbejder, og det fik DSB til at tilkalde politiet.

I Fyns Politis døgnrapport fremgår det, at den 39-årige mand onsdag klokken 14.53 på Odense Banegård blev sigtet for at forstyrre den offentlige orden.

Stjålet minilæsser blev fundet igen

0
Foto: Pixabay

En minilæsser blev stjålet fra en byggeplads i Taulov, men onsdag blev den fundet i Vejen.

Tyveriet skete fra en byggeplads i Dronningens Kvarter, hvor den var blevet stjålet mellem tirsdag klokken 17:30 og onsdag klokken 07:00. Minilæsseren stod på en trailer, der også blev stjålet, men efterfølgende har Syd- og Sønderjyllands Politi fundet den i Vejen.

Sydøstjyllands Politi blev onsdag klokken 14:52 kontaktet af den anden politikreds om, at minilæsseren og traileren var blevet fundet, og nu er den genforenet med ejeren.

Guldsmykker stjålet fra villa

0

Fra en villa på Stenhøjvænget i Fredericia er der blevet stjålet guldsmykker.

Indbruddet er sket mellem tirsdag klokken 20:30 og onsdag klokken 15:30, hvor der er sket en rudeknusning til et soveværelse, og på den måde har man fået åbnet et vindue og kommet ind.

Fra villaen er der stjålet smykker, herunder en guldhalskæde med et Dagmarkors og flere øreringe i guld. Derudover er der stjålet en mindre sparebøsse til børn, en tablet og trådløse in-ear høretelefoner.

Fællesopråb fra borgmester og erhvervsformand

0
Steen Wrist og Bent Jensen. Foto: AVISEN

I Fredericia er der bred enighed om, at det lokale erhvervsliv skal have optimale betingelser for at trives. Borgmester Steen Wrist og Bent Jensen, bestyrelsesformand for Business Fredericia, understreger dette budskab i et fællesopråb i dag. De opfordrer alle i Fredericia til at bruge deres stemme til aktivt at forme et endnu bedre erhvervsklima i kommunen. I disse uger udfylder flere fredericianske virksomheder deres holdninger til Fredericia i den årlige undersøgelse fra Dansk Industri.

Indtil den 24. april har borgerne en gylden mulighed for at påvirke og evaluere, hvor erhvervsvenlig Fredericia Kommune er, gennem Dansk Industris årlige undersøgelse.

– Denne undersøgelse fungerer både som en vigtig temperaturmåling på vores indsats og et afgørende værktøj til dialog, skriver Wrist og Jensen i en fælles udtalelse.

De fremhæver, at Fredericia sidste år rykkede fem pladser op i rang i den samme undersøgelse, hvilket vidner om en allerede igangværende positiv udvikling. Gennem konkrete initiativer har Fredericia Kommune arbejdet målrettet på at forbedre forholdene for lokale virksomheder, herunder fjernelsen af dækningsafgiften, reduktion af sagsbehandlingstider, fokus på arbejdsudbud og kompetenceudvikling, infrastrukturelle forbedringer og tiltag for at tiltrække flere besøgende til byen.

– Det er afgørende, at vi hører din mening. Din stemme i DI-undersøgelsen kan highlighte både vores styrker og de områder, vi kan forbedre, fortsætter de. Med en åben invitation til dialog understreger de deres commitment til at lytte og arbejde for at optimere betingelserne for erhvervslivet i Fredericia.

Borgmester Steen Wrist og Bent Jensen slutter med en opfordring:

– Lad os i fællesskab fortsætte den positive udvikling. Brug din stemme til at bidrage til at forme fremtiden for Fredericia’s erhvervsliv.

Scarlet Pleasure og TV·2 spiller på Grøn 2024

0

I dag kan Muskelsvindfonden og Tuborg tilføje et par af landets bedste liveartister fra hver sin generation til årets lineup på Grøn i form af Scarlet Pleasure og TV·2. De slutter sig til tidligere offentliggjorte Tobias Rahim, når de drager på turné gennem det danske sommerland fra den 18.-28. juli.

Med tilføjelsen af Scarlet Pleasure og TV·2 er der lagt op til dans, fællessang og vilde koncertoplevelser på Grøn til sommer. Det er nemlig to af Danmarks største og bedste livebands fra hver sin generation, der inviterer til fest for fællesskabet og forskelligheden i det danske sommerland. For Grøn er en fest der gør en forskel –overskuddet går til Muskelsvindfonden.

Tropiske toner fra poptrioen

Siden debuten i 2014 har Scarlet Pleasure, bestående af sanger Emil Goll, Joachim Dencker på trommer og Alexander Malone på bas, leveret et imponerende repertoire af hits i topklasse, med numre som “Deja Vu” og “Limbo”. Hitkavalkaden tager med de iørefaldende melodier og fængende beats lytteren med på en musikalsk rejse til varmere himmelstrøg, hvor man trygt kan lade dansekroppen slænge sig tættere på zen end nogensinde.

I 2021 tog Scarlet Pleasure den triumferende succes til nye internationale højder, og med svimlende 65 mio. streams på Spotify blev trioen sat på verdenskortet med soundtracket “What a Life” til den Oscar-vindende film “Druk”. Foruden perlerækken af hitsingler har trioen siden sin debut krydset 200 mio. afspilninger på Spotify, spillet udsolgte koncerter, startet fester på de største festivalscener, bragt 90’erne til live og lagt landet ned med en platinblond midterskilning.

Scarlet Pleasure debuterede på Grøn i 2017 og har siden stået på plakaten i 2019 og til Grønnere Grøn i 2020. Nu glæder de sig over at være tilbage.

– Vi er meget beærede over at få muligheden for at spille på Grøn for tredje gang. Vi vender tilbage til Grøn, fordi der er en helt særlig stemning. Man kommer rundt i hele landet, og man oplever byernes forskellige vibes og mennesker. Og det glæder vi os helt vildt til at skulle igen til sommer, lyder det fra bandet.

TV-2 tilbage på Grøn for tiende gang

Siden bandet opstod i 1980 har TV·2 leveret et hav af tidløse klassikere. “Alt Hvad Hun Ville Var At Danse”, “Bag Duggede Ruder” og “De Første Kærester På Månen” er blot et lille udpluk af de mange kæmpehits fra bandets omfangsrige repertoire. TV·2 laver musik, der taler til alle generationer og fungerer som et mødested for de store følelser, festen og fællesskabet. Det er lige netop det, som det grønne publikum kan glæde sig til, når Grøn endnu engang byder velkommen til Danmarks lykkeligste orkester efter 13 års pause

Og det ser bandet frem til:

– I en tid hvor det virker som om, at hele verden er gået fra forstanden, er det en stor glæde for os i TV·2 at spille på Grøn og være med til at samle os selv og hinanden om det, der binder os sammen: Glæde, kærlighed og håb for fremtiden.

TV·2 spillede på Grøn for første gang i 1986 og har gennem de sidste knap 40 år spillet på Grøn hele ni gange.

Link til billetter og yderligere information om Grøn 2024 kan findes på groenkoncert.dk.

Advarer mod kraftig blæst

0
Foto: AVISEN

Trafikanter på Den Nye Lillebæltsbro mellem Middelfart og Fredericia opfordres til forsigtighed grundet kraftig vind.

Ifølge Vejdirektoratet er både øst- og vestgående retninger på E20-strækningen mellem Ny Lillebæltsbro og afkørsel 59 ved Fredericia S påvirket.

Der forventes en aftagende vind i løbet af formiddagen.

Daniel fra Middelfart skal dyste om at blive landets bedste alubygger

0

Alubyggerlærling Daniel Høj Rasmussen fra Tarpgaard A/S i Fredericia skal sammen med tre andre alubyggerlærlinge repræsentere glarmesterfaget på Skills 18. – 20. april 2024 i Roskilde.

25-årige Daniel Høj Rasmussen har vundet sin plads i feltet af alubyggerlærlinge ved en forudgående udtagelse på Glarmesterskolen ved Holbæk og er nu i fuld gang med forberedelserne. 

– Det er en ære at blive udvalgt til at dyste ved DM i Skills. Det er fedt at kunne se, at kvaliteten i ens arbejde bliver værdsat – og at ens konkurrenter også kæmper for at gøre deres bedste, siger Daniel Høj Rasmussen. 

Lærlingene skal dyste i fem udvalgte glarmesteropgaver, blandt andet at UV-lime en glasreol, lave en glasvæg med fuge og bygge et aluminiumsvindue. Daniel Høj Rasmussen har de seneste uger forberedt de nødvendige glas og profiler samt øvet sig på opgaverne der kræver stort håndelag og præcision.

Hos Tarpgaard A/S er man stolte over at have en lærling med til Danmarksmesterskabet, hvor han kan vise det gode håndværk for især skoleelever og deres forældre.

– Daniel har et stærkt fagligt niveau, og han løser sine opgaver på en fin måde. Han er også nem at arbejde sammen med og falder godt ind i et team. Daniel er kort sagt en branddygtig lærling til sit fag, konkluderer værkfører hos Tarpgaard A/S, Torben Sørensen.

Skills 2024 har 300 deltagere fra 77 fag deltager. Både konkurrencemæssigt og i forhold til antallet af besøgende er DM i Skills en stor succes. 

Det forventes at ca. 50.000 mennesker lægger vejen forbi DM i Skills i dagene fra den 18. – 20 april.

– Det er en ære at blive udvalgt til at dyste ved DM i Skills. Det er fedt at kunne se, at kvaliteten i ens arbejde bliver værdsat – og at ens konkurrenter også kæmper for at gøre deres bedste, siger Daniel Høj Rasmussen. 

Lærlingene skal dyste i fem udvalgte glarmesteropgaver, blandt andet at UV-lime en glasreol, lave en glasvæg med fuge og bygge et aluminiumsvindue. Daniel Høj Rasmussen har de seneste uger forberedt de nødvendige glas og profiler samt øvet sig på opgaverne der kræver stort håndelag og præcision.

Hos Tarpgaard A/S er man stolte over at have en lærling med til Danmarksmesterskabet, hvor han kan vise det gode håndværk for især skoleelever og deres forældre.

– Daniel har et stærkt fagligt niveau, og han løser sine opgaver på en fin måde. Han er også nem at arbejde sammen med og falder godt ind i et team. Daniel er kort sagt en branddygtig lærling til sit fag, konkluderer værkfører hos Tarpgaard A/S, Torben Sørensen.

Skills 2024 har 300 deltagere fra 77 fag deltager. Både konkurrencemæssigt og i forhold til antallet af besøgende er DM i Skills en stor succes. 

Det forventes at ca. 50.000 mennesker lægger vejen forbi DM i Skills i dagene fra den 18. – 20 april.

Tre FHK-talenter med til EM, en fjerde i opvarmningen

Tre FHK-talenter med til EM, en fjerde i opvarmningen

0
Tre spillere fra Fredericia HK er udtaget, da Danmark til sommer stiller op ved M18-EM i håndbold i Serbien. En fjerde Fredericia-spiller er kaldt...