Kritik af Fredericia Kommune: Når unges demokratiske deltagelse ignoreres

0

Af Karoline Dal Marsay, Liberal Alliance

Fredericia Kommune er på mange måder glade for at vise sig frem og fremhæve kommunens mange aktiviteter, især når det kommer til Ungdommens Hus, som på sin hjemmeside stolt reklamerer for at være et sted for “Alle Fredericias unge i alderen 15-25 år.” 

Men lad os være ærlige, hvordan kan man hævde, at Ungdommens Hus er for alle, når vi i ungdomspartierne bliver nægtet adgang? Med et vedvarende forbud mod politisk aktivitet sender kommunen et tydeligt signal om, at de ikke ønsker at understøtte den demokratiske samtale blandt unge. Hvor forventes det egentlig, at vores foreninger skal holde til?

Det mærkelige er faktisk, at dette forbud finder sted  på en institution, der selv reklamerer med at: “ gør idéer og visioner til handling” – præcis det, vi i ungdomspartierne arbejder for. Dette forbud mod politisk aktivitet strider direkte imod Ungdommens Hus’ egne pædagogiske principper og værdier, som de så flot beskriver som “Dialog, demokrati og kulturelle aktiviteter samt ung til ung formidling.” Altså, undskyld mig, men det er jo nøjagtigt det, vi i ungdomspartierne tilbyder ung-til-ung formidling gennem ægte demokratisk dialog. Indtil videre virker det dog, som om kommunen kun ser unges plads i demokratiet som symbolsk.

I virkeligheden synes jeg, at Fredericia Kommune lader den demokratiske samtale blandt unge dø, når forholdene er så uanstændige.

Det burde være indlysende for de fleste, at vi ungdomspartier kan tilføre Ungdommens Hus noget positivt. Lige nu er det et sted, hvor primært udsatte unge samles om alt andet end det “gode” – herunder narko. Hvis man virkelig ønsker at ændre denne negative fortælling om Ungdommens Hus, er det nødvendigt at tiltrække en ny type unge. Jeg tillader mig at sige, at vi ungdomspartier kunne være med til at skabe denne ændring. Vi kan tilbyde de udsatte unge et sundt værdifællesskab, som både giver stærke relationer og en følelse af at høre til et sted, hvor deres stemmer bliver hørt og respekteret af andre unge.

Når det er sagt, vil jeg gerne gøre det klart, at mit budskab ikke skal reduceres til en diskussion om at øge budgettet til ungdomsområdet. Nej tak. Tværtimod forventer jeg, at økonomien i Ungdommens Hus faktisk vil blive forbedret, når vi unge engagerer os og bruger faciliteterne – hvad end det indebærer køb af drikkevarer eller andet.

Hvis kommunen virkelig ønsker at leve op til deres egne løfter om, at Ungdommens Hus skal være for alle, så er det min klare opfordring at afskaffe forbuddet mod politisk aktivitet, så vi i ungdomsforeningerne kan få et sted at høre til. 

Middelfarts pokaldræbere gjorde det igen

0

Middelfart Boldklub leverede endnu en pokaloverraskelse. I silende regnvejr endte de med at besejre NordicBet Liga-mandskabet Hobro med 3-2.

En regnfuld tirsdag aften på Middelfart Stadion bød på endnu en nervepirrende kamp i Oddset Pokalen, hvor Middelfart Boldklub klokken 17:00 tog imod Hobro IK i jagten på endnu en overraskende sejr.

Efter at have leveret en stor overraskelse i første runde, hvor Kristoffer Johansens mandskab sensationelt sendte OB ud af turneringen, var spændingen i top blandt både spillere og tilskuere. Den lille klub fra Fyn, der allerede havde vist, at de kunne måle sig med større modstandere, var nu klar til at tage kampen op mod Hobro, et andet stærkt hold fra de øvre rækker.

Regnen silede ned over det intime stadion, men hverken spillerne eller de fremmødte fans lod sig slå ud af vejret. Middelfart var opsatte på at fortsætte deres pokaleventyr og havde forberedt sig grundigt på opgøret mod Hobro, der kom med en forventning om at dominere. Fra første fløjt var det tydeligt, at hjemmeholdet var parat til at kæmpe for hver eneste bold.

Middelfart var tæt på at få en drømmestart allerede efter fem minutter, da Jonas Villemoes fik en stor chance midt for mål. Efter et hurtigt opspil fra hjemmeholdet landede bolden for fødderne af Villemoes, der stod helt upresset lige foran målet med en gylden mulighed for at sende Middelfart i front. Men i stedet for at placere bolden i hjørnerne valgte Villemoes at skyde midt i målet, hvor Andreas Søndergaard, Hobros målmand, stod klar og kunne afværge forsøget uden de store problemer.

Kort tid efter kom selvsamme Søndergaard i fokus. En kæmpe brøler af Hobro-keeperen gav Middelfart en tidlig føring efter blot syv minutter. Søndergaard forsøgte at spille bolden ud til en medspiller, men afleveringen blev skæbnesvanger og endte direkte i fødderne på Robert Kakeeto. Uden tøven udnyttede Kakeeto muligheden, tog et enkelt træk og sendte bolden i nettet med et følt spark uden for målmandens rækkevidde. Fejlen fra Søndergaard kastede Middelfart i front og tændte håbet om endnu en pokalsensation for hjemmeholdet.

Middelfart pressede fortsat på

Efter scoringen bevarede Middelfart momentum og pressede videre mod Hobro. Efter 33 minutter opstod endnu en stor mulighed, da Bardhec Bytyqi fik bolden i en god position tæt på målet. I stedet for at tage chancen selv og afslutte besluttede han sig for at spille bolden videre til William Akpan, som befandt sig i en endnu bedre position. Men Akpan fik ikke tid til at afslutte, da en Hobro-forsvarer hurtigt kom på tværs og blokerede skuddet. Det var en situation, hvor Middelfart kunne have udbygget deres føring, men valget om at aflevere frem for at skyde selv viste sig at være en fejldisposition.

I resten af første halvleg fortsatte Middelfart med at fastholde deres momentum og lagde et konstant pres på Hobro. Anstrengelserne gav bonus i overtiden, da Middelfart igen fik sat gæsterne under pres. I første halvlegs tillægstid steg Lasse Thomsen til vejrs på et indlæg og headede bolden sikkert i nettet, hvilket fordoblede Middelfarts føring. Stemningen på stadion blev elektrisk, og overraskelsen lurede nu for alvor, da det begyndte at se ud som om, Middelfart var på vej mod endnu en overraskelse i pokalturneringen.

Reduceringen kom hurtigt

Fra starten af anden halvleg lagde Hobro et massivt pres på Middelfart i et forsøg på at vende kampen. Det hårde pres gav hurtigt resultat, da Hobro fik deres første reelle chance efter 50 minutters spil. Villads Rasmussen fik bolden på kanten af feltet, og med en velplaceret afslutning sendte han den uden for målmandens rækkevidde og direkte i nettet. Dermed reducerede Hobro til 2-1 og skabte fornyet spænding i kampen, hvor de jagtede en udligning og et comeback.

På trods af Hobros tidlige reducering stod Middelfart imod det øgede pres og holdt fast i deres føring. Med 20 minutter tilbage af kampen var indskiftede Mads Hansen tæt på at øge hjemmeholdets forspring, da han fik en gylden mulighed foran mål. Desværre mistimede Hansen sit skud, og bolden gik forbi målrammen. Chancen var stor, og Middelfart kunne have lukket kampen, men Hobro slap med skrækken og fortsatte jagten på udligningen.

To mål i slutfasen

Med otte minutter tilbage på uret lignede det, at afgørelsen endelig faldt i Middelfarts favør. Indskiftede Lukas Eg stod klar inde i feltet, da et præcist indlæg fandt vej til ham. Med en elegant bevægelse snød han Hobros keeper, Andreas Søndergaard, og sendte bolden sikkert i mål til 3-1. Det var et mål, der for alvor cementerede Middelfarts kontrol over kampen.

Glæden varede dog kort for Middelfart. På den allerførste aktion efter målet til 3-1 fik Hobro hurtigt reduceret. Marco Bruhn steg til vejrs og vandt hovedstødsduellen mod Middelfarts keeper, Rasmus Jepsen-Jacob, der tydeligt var hæmmet efter en skade. Bolden endte i nettet, og dermed blev stillingen 3-2. Den skadede Jepsen-Jacob måtte kort efter lade sig udskifte med Casper Radza.

Casper Radza, der normalt er holdets førstekeeper, kom ind med ro og rutine i kampens slutfase. Med flere sikre indgreb og solidt spil var han afgørende for at stabilisere Middelfarts forsvar og fuldende holdets pokaltriumf mod Hobro. Hans tilstedeværelse gav det nødvendige pusterum til et presset hjemmehold og sikrede, at Middelfart kunne holde fast i føringen frem til slutfløjtet.

Der var allerede trukket lod til 3. runde af Oddset Pokalen, og lodtrækningen faldt således ud, at Middelfart skal møde Viborg. Dette bliver endnu en stor udfordring for Middelfart, men med aftenens sejr i bagagen kan holdet gå til opgaven med fornyet selvtillid og tro på endnu en pokalsensation.

USA var i fokus på Fredericia Gymnasium

0
Foto: AVISEN

Mandag aften blev Fredericia Gymnasium forvandlet til en lille amerikansk oase, da “USA-messen” og “Stjerner og striber”-arrangementet løb af stablen. Eleverne havde knoklet for at gøre deres workshops så spændende som muligt, og mange nysgerrige gæster, både forældre og andre interesserede, mødte op for at deltage.

Fra kl. 17 til 19 summede gymnasiets gange af aktivitet. “USA-messen” tilbød et væld af workshops, som gav de besøgende et bredt indblik i forskellige aspekter af amerikansk kultur, historie og politik. Elever fra 2g-, 3g- og 2h-klasserne havde arrangeret workshops om alt fra amerikansk mad og rodeoridning til linedance og hip-hop. Der var endda plads til mere alvorlige emner som stofmisbrug i USA og en workshop med titlen “USA’s værste præsident,” som trak mange nysgerrige blikke.

Udover elevernes workshops deltog flere eksterne aktører også i “USA-messen.” Amerikanske studier fra Syddansk Universitet (SDU) præsenterede deres viden, mens “US Garage” fremviste klassiske amerikanske biler, og “Triangle Razorbacks” demonstrerede det taktiske spil i amerikansk fodbold. Fredericia Bibliotek bidrog med en sektion dedikeret til anmeldelser af amerikansk litteratur, der gav de besøgende mulighed for at dykke ned i USA’s rige litterære traditioner.

Midt i denne travle messe var der også mulighed for at smage på amerikansk mad, da billetten inkluderede en amerikansk ret samt vand eller sodavand, som blev serveret mellem kl. 17 og 19.

Foto: AVISEN

Efter messens afslutning fulgte dagens højdepunkt: “Stjerner og striber” – et foredrag, der fandt sted i gymnasiets hal fra kl. 19 til 21. Her var hovedtemaet det kommende præsidentvalg i USA, og de tre inviterede oplægsholdere – den internationale korrespondent Stéphanie Surrugue, USA-specialisten Lasse Engelbrecht, og tilrettelæggeren Lasse Berg Sørensen, kendt fra DR’s “Stjerner og striber” – gik i dybden med emnet.

Foredraget startede med en indledning om det komplekse amerikanske valgsystem, og hvordan dette system ofte kan være svært at forstå for udenforstående.

– Det er et system, hvor hver stemme tæller, men nogle tæller mere end andre, forklarede Surrugue med et smil og hentydede til de afgørende valgmandsstemmer, som ofte ender med at bestemme udfaldet af præsidentvalget.

En af de mest engagerende dele af foredraget var, da publikum fik mulighed for at stille spørgsmål. Ét spørgsmål, som vakte stor interesse, var, hvem foredragsholderne tror, vil vinde det kommende valg. Stéphanie Surrugue gav et udførligt svar, der fangede alles opmærksomhed:

– Den statistiske usikkerhed er så gigantisk, at man kan bruge den til næsten hvad som helst, sagde Surrugue og skabte et billede af, hvor uforudsigelig den politiske situation i USA kan være. Hun fortsatte med at forklare, hvordan valgkampen handler om mere end bare at vinde flest stemmer – det handler om at vinde de rigtige stemmer i de rigtige stater.

Foto: AVISEN

Surrugue betonede det komplekse og til tider frustrerende aspekt af det amerikanske valgsystem.

– Det er et trænet system, sagde hun, og pegede på, hvordan valgsystemet kan virke meget modstridende for folk, der er vant til et mere ligefremt demokratisk system.

– Men hvis jeg skulle komme med et gæt, så ville jeg sige, at det stadig ser meget tæt ud. Det kan ændre sig, men lige nu kan man ikke forudsige noget med sikkerhed.

Foto: AVISEN

Det var tydeligt, at Surrugue nød at dele sine indsigter med publikum og forsøgte at give en balanceret vurdering af, hvordan valget kunne udspille sig. Hun nævnte også, hvordan den politiske scene er under konstant forandring:

– Der er så mange faktorer, vi ikke kan forudsige. Man skal bare tage det, som det kommer, sagde Surrugue.

Mange gik fra arrangementet med en ny forståelse af amerikansk politik og de komplekse mekanismer, der er i spil ved præsidentvalget. Især de mange deltagere fra Fredericia Gymnasium følte sig klædt godt på til at følge med i de kommende politiske begivenheder, takket være aftenens oplysende og engagerende program.

Live: Kan Middelfart overraske igen i pokalen?

0

Middelfart Boldklub møder klokken 17:00 Hobro i pokalen. Kan Middelfart gøre det onde ved dem, ligesom de gjorde mod OB? Følg med og få svaret.

Første kunde står i kø hos Billigblomst

0

Billigblomst i Fredericia åbner på lørdag, og allerede mandag aften var den første kunde, Rasmus Trini, mødt op for at sikre sig en af de attraktive køetilbud. Butikken tilbyder blandt andet en robotplæneklipper til den usædvanlige pris af 50 kroner, og det er denne tilbudsdygtighed, der har fået Rasmus til at slå til.

Med et telt plantet op af siden af indgangen, har Rasmus Trini slået lejr. Personalet hos Billigblomst har budt ham velkommen, og lånt ham stikkontakter indenfor således, at han ikke bruger al strømmen fra medbragte powerbanks. Og årsagen til, at Rasmus allerede er i kø nu er simpel:

– Ja, det er fordi, jeg troede, der ville være mange flere. En robotplæneklipper er som regel ret dyr, ofte op til 20.000 kroner. Men når jeg kan få den til 50 kroner, så turde jeg ikke tage chancen. Jeg troede, at køen ville være meget længere fremme, end at der slet ikke var nogen, siger Rasmus.

Da Rasmus hørte om tilbudet, var han ikke i tvivl om, at han skulle slå til. Derfor blev det planlagt.

– Vi så jo lige, at tilbuddet var der for, jeg ved ikke, en fem, seks, syv dage siden. Og så tænkte jeg bare, at jeg kunne få den, siger Rasmus og uddyber, hvorfor det netop er en robotplæneklipper, at han vil have fingrene i:

– Jeg har længe tænkt på at købe en robotplæneklipper. Jeg synes, budgettet har været lidt for højt, men til en 50’er er det jo perfekt. Det vil jeg gøre.

På spørgsmål om, hvad tiden skal gå med ind til åbningen lørdag klokken 07:00 er Rasmus ærlig.

– Det ved jeg ikke. Jeg tager det, som det kommer, siger han.

Centerchef Tommy Jessen er ikke overrasket over, at køtilbudende har fået stor interesse.

– Jeg bliver rigtig glad for, at der allerede er kommet en, siger Jessen, der dog ikke havde forventet en så tidlig ankomst:

– Nej, ikke mandag. Jeg havde måske forventet det onsdag, men mandag er vi overraskede over. Men det er jo fedt. Det er et tegn på, at det er et godt tilbud, siger han.

Tommy Jessen forklarer, at målet med køtilbuddende er at give kunderne en rigtig god handel.

– Forventningen til køtilbuddet er, at det er et godt tilbud. Det er sådan, folk handler. Jeg har længe ventet på at få fat i et ordentligt tilbud. Det er jo det, man altid gjorde i gamle dage, når man åbnede en ny butik, og der var ekstra tilbud. Så vi prøver at komme tilbage til den gamle skole og gøre det på den måde, at folk virkelig får en god handel, siger Tommy Jessen.

Udover glæden over, at der allerede er en kunde i kø, så kan Jessen også se, at butikken for alvor begynder at tage form.

– Det er super. Bare de sidste 48 timer er der sket virkelig mange ting herude. Vi har fået hjælp fra vores administrationsfolk, som også hjælper vores personale. Der sker rigtig meget. Vi er begyndt at få planter hjem. Nu begynder det at ligne det, vi gerne vil vise vores kunder, og vi er klar til lørdag, siger Tommy Jessen.

Se hele indslaget her:

Leder: Business Fredericia er en brobygger

0

Der er muligvis nogle svage sjæle blandt det siddende byråd, hvis tankegang er præget af en alt for rundhåndet offentlig kasse, når det kommer til uddeling af penge til egne ønskede projekter. Men et projekt, der støttes af kommunen, bør have en særlig interesse for politikerne: Adgangen til det fredericianske erhvervsliv via Business Fredericia.

Business Fredericia opstod i kølvandet på en lang periode med stilstand i Fredericia, man gav håndslag på at ville løfte Fredericia, både økonomisk og på image. Der skulle skabes et talerør og en fælles forståelse.

Det er nødvendigt, at der kan bygges bro mellem politikere, embedsfolk og erhvervsliv. Historisk set har det vist sig, at Fredericia aldrig har stået stærkere, end da det lykkedes at søsætte en samlet erhvervsorganisation, der med stærk repræsentation af professionelle kapaciteter kunne italesætte de mange udfordringer, der er på den kommunale konkurrencescene mellem driftige byer i Danmark. Her er det blevet en stor succes i Fredericia, at man har kunnet samle mere end 800 virksomheder, der i fællesskab bakker op omkring den by, hvorfra de tager deres udgangspunkt.

Byer som Horsens, Randers, Herning, Kolding, Vejle, Silkeborg, Esbjerg og mange flere er i hård konkurrence med Fredericia på vitale områder. De store byer som Odense, Aarhus og Aalborg er slet ikke medtaget her, for alene konkurrencen med byer, vi burde kunne sammenligne os med, fortæller noget essentielt:

Det kræver enorm gejst, initiativ og dygtighed, hvis man vil have sin by til at vokse eller sågar fastholde den nuværende situation. For alle opruster med dygtige kapaciteter, nye visioner, planer og handlinger. Der er ikke plads til mange fejltrin, hvis man vil sikre sig selv en plads i toppen. Derfor er det afgørende, at der er generel og massiv opbakning til en stærk, lokal erhvervsorganisation. For der er behov for noget, der ikke kommer direkte fra den kommunale forvaltning, men derimod fungerer som brobygger mellem virksomhederne og det offentlige. På mange måder er der tale om et talerør for virksomhedernes ønsker og behov. Og det er der brug for, hvis man ønsker driftige og succesfulde virksomheder, der kan levere de absolut uundværlige arbejdspladser til den kommunale økonomi.

For det handler ikke bare om at dele penge ud, sådan som nogle partier måske tænker. Det handler også om, hvordan de kan tjenes. Her spiller erhvervslivet en afgørende rolle i samfundslivet, og alene af den årsag er en organisation som Business Fredericia ikke bare relevant, men også absolut uundværlig. Tidligere tiders kommunale erhvervsafdelinger slog fejl år efter år, og kostede mange flere penge end tilskuddet til Business Fredericia, der leverer resultater dag for dag, der gavner byens erhvervsliv, og i sidste ende skaber de værdifulde arbejdspladser alle byer skriger efter.

Man behøver såmænd ikke remse alle succeserne op. For de har været tydelige for det fredericianske erhvervsliv siden midten af 10’erne, hvor rejsen for alvor tog fart. Vi skal snarere være bekymrede for, hvis der er politikere, der tror, “de betaler til erhvervslivet.” Det er den modsatte vej, pengene strømmer. Forestil dig Fredericia uden de nødvendige arbejdspladser. Så kunne man for alvor tale om en dårlig demografisk slagsside.

Det er afgørende, at vi begynder at tale erhvervsorganisationerne og erhvervslivet op i Fredericia. For der er et formidabelt sammenhold i disse kredse, der er opbygget med flid af Business Fredericia og deres dygtige medarbejdere. Der er ikke tale om blot et adressekartotek. Derimod er der tale om utallige seminarer, workshops, netværksarrangementer og indlæg til den offentlige diskurs omkring erhvervslivet.

Hvis Fredericia skal udvikle sig og ikke gå tilbage, skal der være maksimal opbakning til dette projekt. Det manglede bare.

Kraftig røglugt da brandvæsnet rykkede ud i Fredericia

0
Foto: Martin Ries Fotografi

Klokken 10:26 modtog TrekantBrand en melding om en brand i en bygning beliggende i indre Fredericia, nærmere bestemt på hjørnet af Sjællandsgade og Bjergegade. Kort tid efter rykkede et større beredskab ud til stedet, og slukningsarbejdet blev hurtigt iværksat.

Foto: Martin Ries Fotografi

To brandbiler kom til adressen sammen med en indsatsleder og en politibil. Brandfolkene påbegyndte straks deres arbejde, mens vidner blev afhørt.

Foto: Martin Ries Fotografi

På trods af en tydelig røglugt, som bredte sig på gaden foran bygningen, var der ingen synlig røg eller flammer, da beredskabet ankom.

Galleri: Stort arrangement om USA på Fredericia Gymnasium

0
Foto: AVISEN

Fredericia Gymnasium dannede mandag aften rammerne om et arrangement om USA. Første del var en messe lavet af eleverne, mens anden del var et foredrag, hvor international korrespondent Stéphanie Surrugue, USA-specialist Lasse Engelbrecht og tilrettelægger Lasse Berg Sørensen delte deres viden og perspektiver om USA.

Fredericia Gymnasium var centrum for et inspirerende arrangement med fokus på amerikansk kultur, historie og politik. “USA-messen” løb af stablen fra kl. 17 til 19, hvor elever og gæster kunne deltage i en række kreative workshops om alt fra amerikansk mad, rodeoridning, hip-hop og basketball til diskussioner om USA’s valgsystem og præsidenter. Der var også særlige aktiviteter med deltagelse af amerikanske studier fra SDU, “US Garage” med amerikanerbiler og “Triangle Razorbacks” med amerikansk fodbold.

Efter messen fortsatte aftenen med “Stjerner og striber” – et foredrag i hallen fra kl. 19 til 21, hvor international korrespondent Stéphanie Surrugue, USA-specialist Lasse Engelbrecht og tilrettelægger Lasse Berg Sørensen delte deres viden og perspektiver om USA. Arrangementet blev gennemført i samarbejde med Fredericia Bibliotek og foredragsforeningen Rubicon og samlede mange deltagere til en aften fyldt med læring og kulturel udveksling.

Se her et stort galleri fra aftenen:

Partier indgår budgetforlig udenom borgmesteren

0

Dansk Folkeparti, Venstre, SF og Socialdemokraterne indgik den 9. september et historisk budgetforlig i Kolding Kommune. Historisk fordi det er første gang i Kolding Byråds lange historie, at der er lavet et budgetforlig, udenom den siddende borgmester.

Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre er ikke med i forliget, og det betyder, at med et flertal på 20 ud af 25 mandater i Kolding Byråd, at budgettet er vedtaget.

– For Dansk Folkeparti er det vigtigt at få indflydelse og kunne arbejde for det vi har lovet og det vi mener er rigtigt. Det har vi ikke kunnet i de første lange to år og otte måneder af den Byrådsperiode. Vi har forgæves argumenteret mod de mange besparelser på børn, ældre, handicappede, udsatte, ensomme, syge m.v. og den manglende udvikling af stort set alle områder. Derfor har vi selvfølgelig gjort alt hvad vi kunne for, at komme uden om borgmesteren og finde sammen med de partier, som vi traditionelt har haft et rigtig godt samarbejde med. Det lykkedes og det var faktisk utroligt let, at finde fælles grundlag med de Venstre, SF og Socialdemokraterne. Vi havde mange enslydende ønsker og mulighederne er jo rige i en velstående kommune. Vi er nu omsider kommet væk fra de evindelige besparelser og laver noget der udvikler og er fremtid i, siger Dansk Folkepartis gruppeformand Søren Rasmussen.

Søren Rasmussen peger på, at der har været en stor fælles interesse i at styrke folkeskolen og børnepasningen. De får hhv. 15 mio. kr. og 5 mio. kr. ekstra om året og så er store planlagte besparelser på hhv. 49,3 mio. kr. og 23,4 mio. kr. er fjernet – og det er selvsagt en kæmpe lettelse.

På ældreområdet har man fjernet planlagte besparelser for 58,4 mio. kr., der sker ingen forringelser af sygeplejen og til gengæld tilføres alle midler som kommer fra regeringen til at styrke kvaliteten i ældreplejen og det er 54,9 mio. kr. over de næste fire år.

Der er også blevet penge til lokalområderne. Således er der blandt meget andet penge til Hejls Mulithus, der får 2 mio. kr. til anlæg og penge til drift, der er 2,5 mio. kr. til renovering af Christinero i Christiansfeld og 300.000 til Christiansfeld Multipark. Forliget indeholder også mange grønne tiltag til gavn for miljø og klima, hvilket har været vigtigt for alle partier.

Gammel Aldi-butik på Treldevej får nyt liv

0

KFUM’s Soldatermission flytter sin genbrugsbutik til Treldevej i Fredericia. De nye lokaler giver dobbelt så meget plads som de tidligere og vil forbedre forholdene både for de frivillige og kunderne.

KFUM’s Soldatermission har længe haft udfordringer med pladsmangel i den tidligere butik. Både varerne til salg og de mange donationer, som skulle sorteres og prismærkes, har skabt behovet for større rammer. De frivillige har også været udfordret af at skulle transportere varer op og ned ad trapper. Flytningen til Treldevej 86 løser disse problemer og giver samtidig de frivillige bedre arbejdsforhold uden trapper og med mere plads til at præsentere varerne overskueligt.

De nye lokaler på Treldevej giver også mulighed for at udvide sortimentet, blandt andet med salg af møbler i større skala. Også tøjafdelingen vil få mere plads, da der både er et stort lager og stigende efterspørgsel. Samtidig samler flytningen alle KFUM’s Soldatermissions aktiviteter inden for kort afstand, hvilket skaber sammenhæng mellem landskontoret, genbrugsbutikken, soldaterhjemmet og soldaterrekreationen.

Med udvidelsen af butikken følger behovet for flere frivillige. De nuværende frivillige yder allerede en stor indsats under til tider kaotiske forhold, og den ekstra plads i den nye butik vil give dem bedre arbejdsbetingelser og flere kollegaer at samarbejde med.

Den nye butik satser på en mere specialiseret fordeling af opgaver blandt de frivillige, hvor man kan få ansvarsområder, der matcher ens interesser. De ledige roller spænder fra bogelsker, glasentusiast og smykkekyndig til møbelchauffør, kreativ ildsjæl og glad ekspedient.

Hver frivillig har typisk en ugentlig vagt på cirka fire timer. Vagtplanen sikrer fleksibilitet, så det er muligt at tilpasse arbejdstiderne efter behov. Det sociale samvær og kaffepauser er en vigtig del af arbejdet for at skabe et godt fællesskab.

Overskuddet fra genbrugsbutikkerne går til KFUM’s Soldaterhjem, som fungerer som fristeder for soldater både i Danmark og på udenlandske missioner. I 2023 genererede butikkerne et overskud på 4,4 millioner kroner, som bidrager til arbejdet med at støtte soldater og veteraner i hverdagen.

Der afholdes informationsmøde for alle interesserede mandag den 23. september kl. 16.30-17.30 i de nye lokaler på Treldevej 86. Her vil der være præsentation af projektet samt kaffe og kage.

Tre FHK-talenter med til EM, en fjerde i opvarmningen

Tre FHK-talenter med til EM, en fjerde i opvarmningen

0
Tre spillere fra Fredericia HK er udtaget, da Danmark til sommer stiller op ved M18-EM i håndbold i Serbien. En fjerde Fredericia-spiller er kaldt...