2.9 C
Copenhagen
lørdag 27. december 2025

FC Fredericia klar til pokalkamp mod Viborg på Monjasa Park

0
FC Fredericia klar til pokalkamp mod Viborg på Monjasa Park

Der er pokalaften i Fredericia. Klokken 18.00 fløjtes der op på Monjasa Park, hvor FC Fredericia tager imod Viborg FF i 4. runde af Oddset Pokalen. Kampen spilles over én omgang – og vinderne går direkte videre til kvartfinalen.

Efter to sikre sejre over Tune IF og Thisted FC skal Fredericia nu for første gang i denne pokalsæson i aktion foran egne fans. Det bliver samtidig en kærkommen mulighed for at rejse sig efter den tunge periode i Superligaen, hvor resultaterne har været imod holdet.

Pokalturneringen kan blive et frirum uden tabellen, men med alt at vinde. Fredericia har tidligere haft flotte resultater i turneringen, senest i sæsonen 2023/2024, hvor de nåede hele vejen til semifinalen mod Silkeborg IF.

Denne gang er modstanderen Viborg FF, som for bare en måned siden besejrede Fredericia 2-1 i Superligaen på Energi Viborg Arena. Det opgør leverede både tempo og tænding, og Fredericia var tæt på at tage point efter at have bragt sig foran. I aften får Fredericia chancen for revanche – og denne gang på eget græs.

Pokalturneringen lever sit eget liv. Den handler om momentum, mod og marginaler. For Fredericia kan aftenen blive et vendepunkt – både sportsligt og mentalt.

Kampen fløjtes i gang klokken 18.00, og AVISEN er naturligvis live fra Monjasa Park fra 17.55 med opdateringer, stemningsbilleder og alt, hvad der sker, når bolden ruller i fæstningsbyen.

John Nyborg: »Gratis bybusser er en succes – men presset er blevet for stort«

0
John Nyborg: »Gratis bybusser er en succes – men presset er blevet for stort«

De gratis bybusser i Fredericia har været en enorm succes, men succesen har haft en uventet bagside. Presset på busserne er blevet så stort, at chauffører, fagforeninger og Sydtrafik nu har fået nok. Derfor indføres der et forbud mod cykler og el-løbehjul i bybusserne.

Ifølge viceborgmester og gruppeformand for Socialdemokratiet, John Nyborg, handler beslutningen om både sikkerhed og plads.

»Der er så mange, der gerne vil med – også med cykler og el-løbehjul – at der ikke længere er plads til barnevogne, klapvogne og rollatorer. Det giver konflikter, og både arbejdsgiverne og arbejdstilsynet har vurderet, at der må gøres noget,« siger han.

Forbuddet skal skabe ro
De mange konflikter mellem chauffører og passagerer har været en central årsag til, at kommunen nu siger stop.

»Chaufførerne skal ikke stå midt i skænderier, fordi der ikke er plads. Det er deres arbejdsplads, og det skal være trygt at gå på arbejde. Derfor har vi valgt at lytte til indvendingerne og indføre et generelt forbud,« fortæller John Nyborg.

Det betyder dog ikke, at debatten er slut. Ifølge ham vil man allerede i forbindelse med evalueringen af bybusordningen se på, om der kan findes nye løsninger.

»Vi må tage emnet op igen, når vi evaluerer hele området. Måske kan vi finde en anden måde at håndtere det på, men lige nu er der ikke plads, og vi har ikke økonomi til at udvide busflåden,« siger han.

Overvejede myldretidsforbud
Et alternativ kunne have været at begrænse forbuddet til myldretiden, men det blev forkastet.

»Vi talte om at lave restriktioner i bestemte tidsrum, men blev enige om at gøre det generelt for at undgå tvivl. Det skulle være klart for alle, hvad reglerne er,« siger John Nyborg.

Sikkerheden spiller også ind
Ud over pladsmangel spiller sikkerheden en vigtig rolle i beslutningen.

»El-løbehjul fylder meget, også når de er klappet sammen. Hvis der sker en hård opbremsning, kan de glide ud og ramme andre passagerer. Derfor er det ikke forsvarligt,« forklarer han.

I stedet prioriterer man plads til hjælpemidler og børnefamilier.

»Der skal fortsat være plads til rollatorer, kørestole, klapvogne og barnevogne. Men noget måtte give sig, og det blev el-løbehjulene. Det er ikke optimalt, men det er nødvendigt lige nu,« siger John Nyborg.

Mangler økonomi til flere busser
Muligheden for at indsætte flere busser er ifølge Nyborg ikke realistisk med det nuværende budget.

»Der er ikke penge i budgettet til at udvide lige nu. Vi håber, at vi i budget 2026 kan se på, om der kan laves flere inddupleringer af busserne. Men det kræver, at økonomien følger med,« siger han.

Et midlertidigt kompromis
For John Nyborg er beslutningen først og fremmest en konsekvens af succes.

»Gratis bybusser har været en stor gevinst for Fredericia. Det er et af de bedste tiltag, vi har haft i mange år. Men succesen har også vist, at vi skal tilpasse os. Det her er et nødvendigt skridt for at sikre, at busserne fortsat fungerer for flest muligt.«

Det handler om velfærd 

0
Det handler om velfærd 

Valgdebatterne op til valget den 18. november er i gang. Jeg skal selv deltage i en del debatter, og ved disse debatter er min prioritering meget klar.  

Valget den 18. november er et velfærdsvalg!  

Hvordan sikrer vi, at der er pædagoger nok nede i daginstitutionen? Hvordan lykkes vi med at skabe en god folkeskole i Fredericia? Hvordan sikres at vores allermest udsatte borgere, får den hjælp de har brug for? Hvordan giver vi den rigtige ældrepleje, til de ældre der bor i eget hjem eller på et af plejecentrene i Fredericia? 

Nogle borgerlige stemmer tror, at vi kan spare og rationalisere os til bedre velfærd. Man hører nogle af dem sige, at der må være nogle “kolde hænder”, der kan spares væk. Dels er begrebet “kolde hænder” et meget nedladende udtryk. Administrative medarbejdere på skoler, Rådhuset eller i ældreplejen løser faktisk nogle vigtige opgaver, som muliggør at lærere, pædagoger, sosu´er og sagsbehandlere kan bruge deres ressourcer på børn, unge, voksne og ældre, der har brug for velfærdsløsninger. Administrative opgaver omkring fx løn, ferier, barselsaftaler, arbejdsmiljø og hjælp til kørekort, pas og byggesager forsvinder ikke, hvis man fyrer de administrative medarbejdere. Opgaverne skal blot løses af nogle andre medarbejdere, som herefter ikke har tid til velfærdsopgaver.  

Vi er nødt til at erkende, at hvis vi vil ordentlig velfærd, så kræver det investeringer. Investeringer i medarbejdere, kompetenceudvikling, arbejdsmiljø for vores kommunale medarbejdere og fysiske rammer. 

Malene Søgaard-Andersen 

Borgmesterkandidat for SF  

Nej tak til Atomkraftværk i Fredericia

0
Nej tak til Atomkraftværk i Fredericia

Poul Rand fra Liberal Alliance mener, at det vil være rigtigt at satse på atomkraft og antyder også, at en placering i Fredericia kunne være fornuftig. Jeg er uenig i begge dele.

Lige nu har vi brug for mere elektricitet fra vind og sol for at få klimapåvirkningen nedbragt, og også fordi kraftværkerne aktuelt bruger rigeligt med importeret træ. Vi kan ikke vente på, at et atomkraftværk står færdigt om 25 år.

Der kan være fordele ved atomkraft, men de producerer også farligt affald (på Risø ved Roskilde står der fortsat affald fra en forsøgsreaktor, som for længst er lukket…) og der er klart et sikkerhedsproblem med radioaktiv stråling, hvis uheldet er ude eller ved sabotage.

De danske energipriser – før afgifter – er faktisk i den lave ende blandt europæiske lande. Det er ikke dyrere at satse kraftigt på sol og vind – selv om der skal være andre anlæg, der tager over når vejret ikke er ”energivenligt”.

Og jeg har ærligt talt også svært ved at se Fredericia som et sted at placere et atomkraftværk. Mon ikke der er andre end mig, der så foretrækker at bruge op til en procent af det åbne land på solceller og vindmøller, i øvrigt meget mindre areal, end der anvendes på veje og jernbaner.

SF har i mange år støttet en bæredygtig energipolitik med et mindre og mindre klimaaftryk.  Tallene viser at det er lykkedes ganske pænt. Selv når CO2 fra biomasse regnes med, udleder energisektoren kun halvt så meget CO2 som for 25 år siden.

Palle Dahl: Bybusserne skal være til mennesker, ikke til gods

0
Palle Dahl: Bybusserne skal være til mennesker, ikke til gods

Der skal sættes en stopper for cykler og el-løbehjul i Fredericias bybusser, mener Danmarksdemokraternes byrådskandidat Palle Dahl. For ham handler sagen både om sikkerhed, arbejdsmiljø og sund fornuft.

»Bybusserne er til persontransport, ikke godstransport. Man lejer jo heller ikke en taxa for at sende et cykelhjul. Hvis man tænker lidt logisk, så er busserne jo først og fremmest til passagerer,« siger Palle Dahl.

Den markante udmelding kommer, efter at busselskabet Umove har anmodet Fredericia Kommune om et totalt forbud mod at tage cykler og løbehjul med i bybusserne. Ifølge Dahl er ønsket fra chaufførerne tydeligt – de vil have ro og tryghed i arbejdet.

»Chaufførerne bliver udfordret af unge mennesker, der kommer med løbehjul og cykler, som fylder for meget. Der opstår konflikter, når nogen bliver afvist, fordi der ikke er plads. Og det er ikke chaufførens job at stå og tage skraldet. De skal køre bussen sikkert frem, og de skal ikke svines til,« siger han.

Siden Fredericia indførte gratis bybusser, er passagertallet steget markant. Det har skabt trængsel i busserne, hvor der ofte ikke er plads til både passagerer, barnevogne, rollatorer og de populære løbehjul.

»Busserne er så populære, at cykler og løbehjul simpelthen optager plads, som kunne have været brugt til ti ældre borgere eller en mor med barnevogn. Det er ikke rimeligt. Vi skal prioritere de mennesker, der har brug for transporten,« siger han.

Udvidelse er for dyrt – forbud er nødvendigt
Ifølge Palle Dahl er løsningen ikke at indsætte flere busser. Det vil være alt for dyrt.

»Umove har ikke flere busser, og vi har ikke råd til at købe nye. To ekstra busser koster et tocifret millionbeløb, og så skal vi oven i det betale for chauffører, drift og vedligehold. Det kan simpelthen ikke hænge sammen,« siger han.

Et udvidet forbud i myldretiden kunne være en mulighed, men det er ifølge Dahl kun en halv løsning.

»Så skal vi hele tiden stå og diskutere, hvornår man må og ikke må tage cyklen med. Det bliver et rod. Det er bedre, at vi laver et klart forbud, så alle ved, hvad der gælder. Det er det mest fair, både for passagererne og for chaufførerne,« siger han.

Ifølge Palle Dahl vil kommunen snarest melde ud, at busserne ikke længere er beregnet til befordring af cykler og løbehjul.

»Der kommer en klar udmelding og skilte i busserne, så alle ved, hvad der gælder. Det handler om at skabe tryghed for chaufførerne og bedre plads til passagererne. Vi skal huske, at bybusserne er til mennesker, ikke til gods,« siger han.

Han forventer, at forvaltningen inden længe fremlægger en præcisering af reglerne, som skal sikre, at både chauffører og passagerer får en bedre oplevelse i bybusserne.

Venstre vil have byggekraner i gang i Kolding midtby allerede i 2026

0
Venstre vil have byggekraner i gang i Kolding midtby allerede i 2026

Byudviklingen af Riberdyb og Holmsminde skal ikke blive endnu et langstrakt projekt på tegnebrættet, mener Venstre i Kolding. Partiet vil se handling – og byggekraner – allerede i 2026.

»Vi har ventet længe nok. Nu er det tid til handling«, siger borgmesterkandidat Jakob Ville (V).

Venstre foreslår, at området udbydes i mindre byggefelter – eksempelvis ti separate – i stedet for at overlade hele udviklingen til én stor aktør. Ifølge partiet vil det skabe variation, mangfoldighed og dynamik, hvor både private og almene aktører kan bidrage.

De almene boligselskaber opfordres til at gå forrest og kickstarte byggeriet, så Koldings midtby kan få ny energi.

Samtidig lægger Venstre vægt på kvalitet og bæredygtighed. Partiet foreslår, at der fra start tænkes i fremtidssikrede parkeringsløsninger med et nedgravet parkeringshus, der kan frigøre plads til grønne opholdsrum mellem bygningerne.

»Det handler ikke kun om tempo, men også om at skabe et område med funktionalitet, grønne værdier og høj livskvalitet«, siger Jakob Ville.

Venstre i Kolding vil have, at kommunen tager styringen i udviklingen, så planerne ikke strander i proces. Målet er at skabe et levende byområde midt i Kolding – og få de første kraner i gang allerede næste år.

Kenny Bruun Olsen: »Bybusserne skal være for mennesker – ikke for cykler og løbehjul«

0
Kenny Bruun Olsen: »Bybusserne skal være for mennesker – ikke for cykler og løbehjul«

Efter den store succes med de gratis bybusser i Fredericia er der nu opstået et nyt problem. Busserne er blevet så populære, at pladsmanglen er til gene for både passagerer og chauffører. Derfor foreslår Sydtrafik og Umove et totalt forbud mod at medtage cykler og løbehjul i busserne – en beslutning, som formand for Teknisk Udvalg, Kenny Bruun Olsen (V), bakker op om.

»Der er simpelthen ikke plads til alle mennesker i bussen. Så må man spørge sig selv, hvad der kan undværes – og det er måske cykler og løbehjul. Vi skal stadig kunne få plads til barnevogne og gangstativer, men det andet er blevet et problem,« siger han.

Succes med bagside
De gratis bybusser har været en kæmpe succes, men det har også skabt udfordringer. Passagertallet er steget langt mere end forventet.

»Det første tal, vi hørte, var, at der ville komme 37 procent flere passagerer. Nu er det over 100 procent. Det er selvfølgelig positivt, men det har også gjort, at der ikke længere er plads nok i busserne,« forklarer han.

Ifølge Kenny Bruun Olsen handler det ikke kun om pladsmangel, men også om arbejdsmiljøet for chaufførerne.

»Buschaufførerne skal ikke stå i diskussioner med passagerer om, hvorvidt der er plads til cykler og løbehjul. Det skaber konflikter, og det går ud over både sikkerhed og stemningen i bussen. 3F og Arbejdstilsynet har været inde over og sagt, at det her, det går ikke. Så vi er nødt til at finde en løsning.«

Flere busser? Ikke lige nu
En oplagt mulighed kunne være at indsætte flere busser, men det er ifølge Kenny Bruun Olsen ikke realistisk med det nuværende budget.

»Vi har simpelthen ikke råd til at sætte flere busser ind. Det er dyrt, og vi kan ikke bare trylle nye busser frem. Så må vi tage det med til næste gang, vi skal forhandle bybusruter, og se, om vi kan lave noget på den lange bane,« siger han.

Et nødvendigt valg
For dem, der normalt tager cykel eller løbehjul med i bussen, erkender han, at det er en ærgerlig situation.

»Jeg kan godt forstå, at det kan være besværligt, især hvis man bor langt fra stoppestedet. Men så må man jo tage cyklen hele vejen eller bruge løbehjulet i stedet. Busserne skal først og fremmest være for mennesker – ikke for transportmidler.«

Han understreger, at beslutningen ikke handler om at gøre hverdagen sværere, men om at få det hele til at fungere.

»Når busserne er så fyldte, som de er nu, må vi prioritere anderledes. Vi skal sikre, at flest muligt kan komme med – og at chaufførerne kan passe deres arbejde uden konflikter.«

Borgmester fortsætter gyllegate i Egeskov: Der lugter derude

0
Borgmester fortsætter gyllegate i Egeskov: Der lugter derude

Der blev stille et øjeblik i salen, da en borger rejste sig under mandagens valgmøde i Egeskov Forsamlingshus og kiggede direkte mod borgmester Christian Bro (S).

Borgeren henviste til de udtalelser, der i den seneste tid har vakt opsigt, hvor borgmesteren tidligere har omtalt kommunens landsbyområder som »gyllemarker« og sine kolleger i byrådet som »et kartel«.

»Man går til valg på samarbejde og ordentlighed. Og lige efter kan man høre, at du kalder dine samarbejdspartnere for et kartel og landsbyområderne for gyllemarker. Synes du, det er ordentligt?« lød spørgsmålet fra salen.

Christian Bro tog mikrofonen og svarede roligt, men med et tydeligt ønske om at forklare sig.
Han understregede, at ordet »kartel« var brugt i en politisk sammenhæng og ikke som en personlig fornærmelse.

»Et kartel er jo, når man laver en sammenslutning, der prøver at holde andre fra at byde. Det er en størrelse, man kender fra arbejdsmarkedet og erhvervslivet. Når de blå partier skubber sig sammen og siger, at de ikke vil have magten på socialdemokratiske stemmer, så synes jeg, begrebet kartel er dækkende,« sagde borgmesteren.

Herefter kom samtalen ind på de omtalte »gyllemarker«. Bro erkendte, at udtrykket havde været uheldigt, men stod samtidig fast på, at der bag ordene lå et billede af kommunens grønne omgivelser – ikke en hån.

»Det var nok ikke velvalgt i den sammenhæng. Jeg ville nok ikke have brugt det på den måde, hvis jeg havde tænkt mig om. Men det ændrer ikke på, at de grønne bakker derude jo bliver gødet, og at der lugter derude – det er sådan, det er på landet. Og det er jo helt fint,« sagde han med et smil.

Ifølge Bro handlede udtalelsen om at beskrive forskellen mellem by og land, ikke om at tale landsbyerne ned.
»De grønne marker, vi har derude, er jo en del af vores kommune. De ligger tæt på byen, og det er netop det, der gør Fredericia særlig – at vi både har byliv og åbent land,« sagde borgmesteren.

Udtalelsen fik dog flere af de fremmødte til at ryste på hovedet, og diskussionen om tone, respekt og samarbejde kom hurtigt til at dominere aftenen. Flere deltagere mente, at borgmesteren burde tage tydeligere afstand fra ordvalget.

Valgmødet i Egeskov Forsamlingshus blev dermed endnu et kapitel i den debat, der har præget valgkampen i Fredericia: spørgsmålet om ordentlighed, samarbejdskultur og tonen i lokalpolitikken.

Karsten Byrgesen: Bussen skal være til mennesker – ikke til grej

0
Karsten Byrgesen: Bussen skal være til mennesker – ikke til grej

Bybusserne i Fredericia skal bruges til det, de er bygget til – at transportere mennesker. Sådan lyder meldingen fra Karsten Byrgesen fra Borgernes Liste, der støtter forslaget om et totalt forbud mod cykler og løbehjul i de gratis bybusser.

»Bussen er til personbefordring. Og hvis man befordrer alt muligt andet i den, og der ikke er plads til personer, så er der jo et problem,« siger Karsten Byrgesen.

Ifølge ham handler det om at få styr på prioriteringerne. Når en cykel eller et el-løbehjul tager pladsen fra passagerer, så mister bybusserne deres formål.

»Det vigtigste er, at personer kan komme med ud og køre. Hvis den enkelte person har en masse grej med sig, som gør, at andre borgere ikke kan komme i bussen, så er det ikke persontransporten, der er i fokus længere – og det er forkert,« siger han.

Ingen penge til flere busser

Sydtrafik og Umove har anmodet kommunen om at indføre et totalt forbud, og det forslag bakker Karsten Byrgesen op. Han understreger, at det ikke handler om økonomi alene, men om fornuft.

»Vi har brugt alle de penge, vi har til at drive busserne for, og der er ikke råd til at sætte flere busser ind. Vi skal ikke bruge en masse penge på at køre rundt med cykler og løbehjul. Det vigtigste er, at borgerne kan komme med bussen,« siger han.

For Byrgesen er løsningen enkel. De, der bruger cykel eller løbehjul, må parkere det ved stoppestedet og tage bussen derfra.

»Man skal kunne tage sit løbehjul eller cykel hen til bussen, parkere det dér og så tage med. Vi skal ikke have, at det bliver vigtigere at få sit private udstyr med i bussen end at få mennesker med,« siger han.

Klare regler skal skabe ro

Byrgesen peger på, at det også handler om at skabe tryghed for både chauffører og passagerer.

»Der skal være klare linjer. Det skal ikke være chaufførerne, der står med ansvaret og konflikterne. Det ansvar skal ligge hos dem, der driver busserne, og hos byrådet. Og så skal det kommunikeres tydeligt ud til alle brugere, hvad reglerne er,« siger han.

Han understreger, at der skal meldes klart ud – på alle platforme og i alle busser – så ingen er i tvivl om, hvad man må og ikke må.

»Når reglerne er tydelige, undgår vi de daglige konflikter og misforståelser. Busserne er til mennesker, og sådan skal det også være fremover,« siger Karsten Byrgesen.

To Fredericia-profiler på Rundens Hold

0
To Fredericia-profiler på Rundens Hold

Efter Fredericia Håndboldklubs 37-31-sejr over Grindsted er der blevet lagt mærke til præstationerne fra Middelfart Sparekasse Arena. Hele to FHK-spillere er nemlig blevet udtaget til Rundens Hold i Bambuni Herreligaen.

Både Sander Heieren og Anders Kragh Martinusen har fået plads på listen, som Tophåndbold præsenterede mandag.

Sander Heieren leverede en spektakulær præstation i målet – med både redninger og fem scoringer i tomt mål – mens Anders Kragh Martinusen var kampens store profil offensivt med ti scoringer og flere afgørende aktioner, da kampen skulle afgøres.

Fredericia Håndboldklub hentede med sejren to vigtige point, og udtagelsen af de to profiler understreger holdets stærke indsats i søndagens kamp.

Kvinde alvorligt kvæstet i motorvejsuheld ved Kolding – familie retter tidligere oplysninger

Kvinde alvorligt kvæstet i motorvejsuheld ved Kolding – familie retter tidligere...

0
Den 25-årige kvinde, som forleden var involveret i et solouheld på motorvejen ved Kolding, kom alvorligt til skade i ulykken. Det oplyser kvindens familie...