Kursusforløb åbner døre til velfærdssektoren

0
Kursusforløb åbner døre til velfærdssektoren

Social- og Sundhedsskolen i Kolding har netop lanceret en ny runde af deres populære kursusforløb “Klar til SOSU”, et otte ugers AMU-kursus, der er målrettet dem, der ønsker at få indsigt i og afklaring om en karriere inden for social- og sundhedssektoren.

Kurset, som arrangeres i samarbejde med Kolding Kommune og Jobcentret, er blevet en fast del af Koldings beskæftigelsesindsats og har med sin kombination af undervisning og tre ugers praktik tiltrukket stor interesse. Der er ventelister til kurset, som har været afholdt ti gange, et vidnesbyrd om, hvor aktuelt SOSU-arbejdet er for mange.

Jacob Bro, direktør for Social- og Sundhedsskolen i Kolding, ser det som en succes i sig selv, at deltagerne viser interesse for SOSU-arbejdet og forklarer, at de første skridt allerede er taget.

– Nu har de i hvert fald en interesse i at ville gøre noget for andre og sammen med andre, og det er jo derfor, de sidder her, siger han.

Bro understreger, at kursets formål er afklaring – ikke nødvendigvis, at alle deltagere fortsætter direkte i en SOSU-uddannelse.

– Jeg tror, at i et afklaringsforløb skal man passe på med at sige, at målet er uddannelse. For så bliver det ikke et afklaringsforløb, men snarere manipulerende. Succeskriteriet for mig er, at der er 28 deltagere, der, når de er færdige her, er afklaret med, om det er et felt, de ønsker at være i, forklarer han.

Han påpeger, at SOSU-arbejdet ofte tiltrækker folk, der ønsker at gøre en forskel, og at kursisterne allerede har truffet et vigtigt valg ved at søge ind.

– Vi nævnte det også, da vi bød dem velkommen. Allerede nu har de truffet et respektfuldt valg ved at vise interesse og nysgerrighed for velfærdssektoren og dette felt, siger Bro, som finder det positivt, at der er ventelister til kurset:

– Når man tænker på, at der mangler arbejdskraft i sektoren, lyder det måske lidt vildt med ventelister til et afklaringsforløb som dette, siger han.

Personlige rejser mod meningsfuldt arbejde

Blandt de nye kursister er 61-årige Heidi Daugaard, som ser “Klar til SOSU” som en mulighed for at prøve noget nyt og arbejde med omsorg.

– Jeg valgte kurset, da jeg synes, jeg har et omsorgsgen, som jeg gerne vil prøve af. Jeg har også empati for ældre mennesker – eller generelt folk, der har brug for hjælp, fortæller hun og forklarer, at det især er praktikken, der tiltrækker hende.

– Personlig pleje har jeg jo ikke haft noget med at gøre før, så det synes jeg også er spændende at prøve af, siger hun, mens hun reflekterer over, om SOSU-faget kunne være hendes fremtidige karrierevej.

Henrik Christensen, en anden deltager, har valgt forløbet af to grunde, som han forklarer.

– For det første på grund af min alder, og for det andet fordi tidligere jobs ikke har givet mig den store mening, siger Henrik og tilføjer, at han ønsker en beskæftigelse, hvor arbejdet er meningsfuldt for ham selv og for dem, han arbejder med.

– Denne gang kunne jeg godt tænke mig et job, som giver mening – ikke mindst for mig selv, men også for nogle mennesker, som jeg forhåbentlig kan have en positiv indvirkning på.

Henrik ser det som en fordel, at der generelt mangler mænd i branchen.

– Som mand har jeg fået at vide, at der er gode muligheder for fleksibilitet i dette fag, og at man kan få en del indflydelse på arbejdet selv, siger han og understreger, at praktikken giver en unik mulighed for at afprøve faget.

Henrik nævner, at han er åben for at undersøge forskellige typer af SOSU-arbejde.

– Jeg har også hørt, at det kunne være bosteder eller arbejde med mennesker, der har det svært i hverdagen. Det handler om at gøre en forskel, ikke kun for ældre, men også for folk, som har brug for støtte til at komme på rette vej, siger han.

Et kursus, der åbner døre til en sektor med stor efterspørgsel

For Jobcenter Kolding er “Klar til SOSU” et vigtigt skridt både for ledige og for velfærdssektoren. Diana Lærke, uddannelseskonsulent og torvholder for projektet, ser stor værdi i kurset.

– Jeg synes, det er et fantastisk samarbejde og en rigtig god mulighed for at få ledige til at snuse til et fag, hvor der er mangel på arbejdskraft, siger hun og understreger, at praktikken er et væsentligt element.

– Fordelen her er, at der også er mulighed for ansættelse bagefter, så vi ikke uddanner til ledighed. Kurset slutter præcis på et tidspunkt, hvor deltagerne kan overgå til en ny ansættelse uden ventetid,” forklarer hun.

Helle Andersen, leder af uddannelsesafdelingen i Kolding Kommune, ser kurset som en succes, netop fordi det giver deltagerne mulighed for afklaring.

– Ved at have et snuseforløb, hvor de kan prøve faget af i praksis, får deltagerne mulighed for at mærke efter, om det er den rigtige vej for dem, og de modtager stadig deres ydelse undervejs, fortæller Andersen.

Ifølge Diana Lærke er interessen for SOSU-kurset stor, og det skyldes både den store jobefterspørgsel og kursets opbygning.

– Det skyldes, at der er en grænse for, hvor mange vi kan have på holdet af hensyn til undervisningen. Men ja, der er stor interesse for faget, og vi kører forløbet to gange om året. I foråret havde vi et hold, hvor 12 ud af 15 gik videre til uddannelse. Ud af 24 deltagere valgte de resterende enten noget andet eller at arbejde ufaglært, så der er gode resultater ved at lave forløbet på denne måde, siger hun.

Kurset er præget af en aldersspredning, som giver en særlig dynamik, hvilket både Lærke og Andersen oplever som positivt.

– Den ældste på holdet her er 64, og den yngste er 26. Sidste år havde vi en deltager på 67, så det spænder bredt. Det skaber også en god dynamik i undervisningen, når deltagerne har forskellige baggrunde og erfaringer,” forklarer Lærke og tilføjer, at den brede målgruppe også er med til at styrke sammenholdet på kurset.

Med sin store popularitet og de gode erfaringer, deltagerne tager med sig, har “Klar til SOSU” cementeret sig som en solid indgang til velfærdssektoren og en afgørende del af Koldings indsats for at sikre kvalificeret arbejdskraft i et område med høj efterspørgsel.

Nu kommer ‘Gladiator 2’ på det store lærred i Panorama Biograferne ved Lillebælt

0
Nu kommer ‘Gladiator 2’ på det store lærred i Panorama Biograferne ved Lillebælt

Onsdag den 13. november ruller tæppet op for forpremieren på den længe ventede ‘Gladiator 2’ i Panorama Biograferne ved Lillebælt.

Filmen, der bygger videre på succesen fra den originale ‘Gladiator’ fra 2000, ser ud til at blive et episk gensyn med antikkens brutale verden, denne gang med Lucius, sønnen af Lucilla, i centrum.

‘Gladiator’, som blev instrueret af Ridley Scott, vandt fem Oscars og blev berømt for sin fortælling om Maximus (spillet af Russell Crowe), en romersk general, der blev gladiator for at hævne sig på kejser Commodus. I den nye film er Scott igen bag kameraet, og manuskriptet er skrevet af David Scarpa, som også står bag Scotts kommende film, ‘Napoleon’.

I ‘Gladiator 2‘ møder publikum Lucius, spillet af Paul Mescal, som blev kendt for sin Emmy-nominerede rolle i tv-serien ‘Normal People’. Lucius, der som barn var vidne til Maximus’ død, oplever nu som voksen sit hjem erobret af Roms tyranniske ledere. For at overleve sælges han som slave og tvinges til at kæmpe som gladiator i Colosseum. Men kampen bliver hurtigt mere end overlevelse – Lucius må se sin fortid i øjnene og finde styrken til at kæmpe for Roms folk og ære.

Den intense fortælling om mod og hævn bliver et gensyn med romerske arenaer og politisk drama, som allerede har fanget manges opmærksomhed.

Panorama Biograferne ved Lillebælt ser frem til forpremieren og forventer stor interesse fra publikum næste onsdag i Fredericia og Middelfart.

Udvalgsformand utilfreds med budgetoverskridelse

0
Udvalgsformand utilfreds med budgetoverskridelse

Den seneste økonomiske opfølgning fra Fredericias Senior- og Socialudvalg viser et alarmerende merforbrug på 7,8 millioner kroner i serviceudgifterne. Dette merforbrug er blevet emnet for intens debat, især i lyset af den betydelige sum og de underliggende årsager til overskridelsen. Med en befolkning, der er afhængig af velfærdstjenesterne, er det vigtigt at forstå, hvordan budgettet er blevet overskredet, og hvilke skridt der vil blive taget for at rette op på situationen.

Pr. 31. august 2024 viser budgetopfølgningen, at merforbruget er fordelt på seniorområdet, som står for 3,7 millioner kroner, og socialområdet, som har et merforbrug på 4,1 millioner kroner. Desuden er der registreret et merforbrug på 1,2 millioner kroner vedrørende tomgang i ældre- og plejeboliger. D

Søren Larsen, formand for Senior- og Socialudvalget, udtrykker sin bekymring over budgetoverskridelsen.

– Vi er nu så langt fremme, at det er svært at korrigere ret meget, og vi forventer at overskride budgettet med 7,8 millioner i år, siger han.

Larsen pointerer vigtigheden af at forstå årsagerne til merforbruget:

– Ja, det står i sagen. Der har været nogle udgifter til køkkenting, og så har der været udgifter i Kobbelgården og så videre, siger Søren Larsen.

Udvalgsformanden er ikke tilfreds med, at budgettet er endt med et merforbrug.

– Det er aldrig tilfredsstillende, når vi ikke kan holde et budget. Men samtidig er vi også klar over, at vi har været nødt til at foretage nogle store besparelser i år, siger Larsen ogtilføjer, at situationen på Kobbelgården har ført til ekstra regninger, der har belastet budgettet yderligere.

En væsentlig del af merforbruget kan henføres til hjemmepleje og sygepleje samt plejehjemmene, hvor der er et samlet merforbrug på 16,1 millioner kroner. Larsen nævner, at der arbejdes med at tackle sygefraværet i disse områder for at reducere omkostningerne til vikarer:

– Vi har tilkoblet en ekstern konsulent til områderne samt Fredericia Kommunes forebyggelseskonsulenter, siger Larsen.

Søren Larsen påpeger, hvordan der er indført et nyt budgetredskab for at forbedre økonomistyringen:

– Vi kører med strammere budgetopfølgninger nu. Vi har fået indført et nyt budgetredskab, som gør det lettere at kontrollere økonomien.

Den ændrede tilgang til budgetopfølgning understreger en nødvendighed for at opnå større gennemsigtighed og ansvarlighed i fremtidige budgetter.

– Vi skal have lavet en kulturændring, så man også tager økonomien i betragtning, påpeger Larsen, hvilket peger på en dybdegående udfordring i at balancere servicelevering med økonomisk ansvarlighed. Det er en balance, der er essentiel for at kunne opretholde de velfærdstjenester, som så mange borgere er afhængige af.

Larsen nævner også, at den nye økonomichef, Rune Wentzel Helms, har indført nye principper og metoder til økonomistyring.

– Der er et bedre redskab, som giver større gennemsigtighed i økonomien og de løbende forbrug, siger han.

Senior- og Socialudvalgets merforbrug er et klart signal til byrådet om, at der er behov for opmærksomhed og handling for at sikre en bæredygtig fremtid for Fredericias social- og sundhedssektor. Det er en kompleks situation, der kræver en kombination af effektiv styring, opfølgning og en dyb forståelse for de faktiske forhold, der driver omkostningerne.

Hovedpineklinik åbner i Middelfart

0
Hovedpineklinik åbner i Middelfart

For hovedpine- og migrænepatienter i og omkring Middelfart er hjælpen nu kommet tættere på.

Hemi Hovedpineklinik udvider nemlig med to nye klinikker i Aarhus og Middelfart for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter hurtig, lokal behandling. Klinikkerne skal sikre, at patienter i Jylland og på Fyn får adgang til specialiseret hovedpinebehandling uden at skulle rejse til København eller vente i månedsvis på en tid.

En voksende folkesygdom

Ifølge tal fra Viden om Hovedpine er hovedpine og migræne udbredte problemer blandt danskerne. Hvert år oplever omtrent 1.240.000 voksne spændingshovedpine mindst 30 dage, og op mod 400.000 danskere rammes af migræne. Derudover lider omkring 80.000 af medicinoverforbrugshovedpine.

Signe Munksgaard, neurolog ved Hemi Hovedpineklinik, forklarer, at de nye klinikker netop er et direkte svar på denne udfordring og skal være med til at nedbringe ventetiderne.

– Det er vigtigt, at vi udbreder behandlingstilbud til hele landet. For patienter i Jylland og på Fyn er det langt nemmere at tage til Aarhus eller Middelfart end at rejse hele vejen til København. Det giver større lighed i behandlingen og sikrer, at flere får mulighed for specialiseret hjælp tættere på deres hjem.

Specialiserede behandlingsformer

Hemi Hovedpineklinik tilbyder behandlingsformer som botulinumtoksin mod migræne og GON-blokader mod klyngehovedpine – begge behandlinger kræver fysisk fremmøde, og den nye placering gør det muligt for patienter i Middelfart og omegn at få adgang til disse specialiserede muligheder. Klinikken vil også tilbyde digitale konsultationer, så hjælp er tilgængelig, uanset hvor patienten befinder sig, og sikre, at afstanden ikke længere er en barriere. Derudover optimerer de konstant deres behandlingsforløb med udgangspunkt i patientfeedback og de nyeste forskningsresultater.

– For os handler det om at tilbyde den mest effektive behandling gennem en proces, der udvikles og forbedres over tid, udtaler Signe Munksgaard.

Den nye klinik i Middelfart åbner dørene den 14. november på Teglgårdsparken 118, hvor den vil stå klar til at modtage hovedpine- og migrænepatienter fra lokalområdet.

Gråvejr med mulige solstråler over Danmark

0
Gråvejr med mulige solstråler over Danmark

Et højtryk hviler næsten stille tæt på Danmark og sender lun, fugtig luft op over landet. Dette vejr skaber en udsigt til flere dage med grå og diset himmel, men der er mulighed for, at små sprækker i skydækket kan slippe en solstråle ned i ny og næ.

I de sydøstlige dele af landet kan sollys især være en mulighed på lørdag eftermiddag og først på søndag, hvor solen kan finde vej gennem skyerne. Dog skal man ikke udelukke, at der vil komme lidt dryp af regn ind imellem på søndag.

Temperaturen vil holde sig i en lille døgnvariation, men vil generelt ligge mellem 5 og 11 grader. Hvis skydækket åbner sig, kan temperaturerne falde et par grader yderligere, men der er ikke udsigt til, at vi når ned til frysepunktet.

En positiv nyhed er, at højtrykket holder blæsten væk, hvilket betyder, at vi kan forvente svage vinde fra forskellige retninger. Fra i eftermiddag vil højtrykket dog begynde at bevæge sig mod øst, hvilket vil medføre jævn vind fra sydøst. Ved kysterne kan vinden stedvis være frisk, så husk at klæde dig passende, hvis du skal ud i det åbne.

Alt i alt ser det ud til, at weekenden vil byde på gråvejr med sporadiske chancer for solskin, hvilket giver anledning til en rolig og hyggelig weekend indendørs eller en kort tur ud i naturen, hvis vejret tillader det.

Indbrud på Fredericia Gymnasium natten til fredag

0
Indbrud på Fredericia Gymnasium natten til fredag

Natten til fredag blev der begået indbrud på Fredericia Gymnasium på Nørrebrogade.

Indbruddet fandt sted omkring klokken 02.52, hvor gerningsmanden knuste en rude med en ukendt genstand og trængte ind på skolens område. Her lykkedes det indbrudstyven at stjæle en bordlampe fra et kontor, men værdien af den stjålne lampe er endnu ikke oplyst.

Vagtchefen oplyste i morgendagens døgnrapport, at der havde været et indbrud på en skole, og det er nu bekræftet, at det drejede sig om gymnasiet.

Ifølge vagtchef Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi er der ingen yderligere oplysninger om indbruddet på nuværende tidspunkt, og politiet arbejder fortsat på at få klarlagt hændelsesforløbet.

Indbrud i villa på Annavej

0
Indbrud i villa på Annavej

I Fredericia har en villa på Annavej været udsat for indbrud i en periode fra tirsdag til torsdag. 

Mellem tirsdag klokken 16.30 og torsdag klokken 14.00 blev en villa på Annavej i Fredericia udsat for indbrud, oplyser vagtchef Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.

Indbruddet skete, da gerningsmændene knuste en rude med en sten og rakte hånden ind for at åbne vinduet indefra og skaffe sig adgang til huset. Gerningspersonerne har efterfølgende bevæget sig rundt i hele boligen. Der er dog endnu ikke noget overblik over, hvad der præcist er blevet stjålet.

Politiet arbejder fortsat på at få klarhed over hændelsen og undersøger sagen nærmere.

To indbrud i Taulov torsdag aften

0
To indbrud i Taulov torsdag aften

To indbrud ramte torsdag aften Taulov, hvor villaer på både Morbærvej og Kastanjevej blev udsat for tyveri.

Vagtchef Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi oplyste ikke om de to episoder har forbindelse.

Det første indbrud fandt sted i en villa på Morbærvej, hvor gerningsmændene trængte ind i boligen mellem klokken 17.45 og 20.00. Et vindue blev opbrudt, og der blev efterladt tydelige mærker på cirka 5 cm i bredden. Blandt de stjålne genstande er smykker, men der er endnu ikke overblik over, hvor meget der præcis er blevet taget.

Senere på aftenen, omkring klokken 20.30, skete det andet indbrud på Kastanjevej. Her brugte gerningsmændene et koben til at bryde et vindue op, og også her blev der stjålet smykker, dog i ukendt omfang.

Politiet efterforsker nu de to indbrud.

27-årig ville slås med politiet

0
27-årig ville slås med politiet

En mand blev torsdag aften anholdt på Kløvervej i Kolding efter at have skabt uro og optrådt voldeligt i gaden.

Torsdag aften klokken 21.56 blev en 27-årig mand fra Kolding anholdt på Kløvervej efter at have indledt et slagsmål med en ukendt person på gaden.

Ifølge vagtchef Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi var manden ophidset og optrådte voldeligt, da betjentene ankom. Politiet forsøgte at dæmpe situationen, men manden modsatte sig og blev aggressiv over for betjentene. Han udviste kampklar adfærd ved at tage sin jakke af og knytte hænderne, mens han gav udtryk for, at han ønskede at slås.

Manden blev derfor anholdt og sigtet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen samt for at hindre politiet i deres arbejde. Han blev derefter ført til detentionen i Vejle og løsladt kort tid efter.

Lidl kan ikke være opførsel bekendt

0
Lidl kan ikke være opførsel bekendt

Sagen om Lidl og deres tilbagetrækning fra en aftale om at finansiere etableringen af et lyskryds ved Snaremosevej og Gl. Landevej har skabt stor opmærksomhed i Fredericia. Næstformand i Teknisk Udvalg, Karsten Byrgesen, er ikke imponeret over dagligvarekæden og udtrykker sin utilfredshed over deres håndtering af situationen.

For år tilbage blev der diskuteret en ny dagligvareforretning i Erritsø, og placeringen var et varmt emne. Dengang vidste man ikke, at der var tale om Lidl. Allerede dengang startede sagen om lysreguleringen.

– Vi havde en sag oppe, hvor vi skulle drøfte placeringen af en ny dagligvareforretning. Der er ikke nogen, der snakker om, hvem det er, for vi vidste det ikke. Det er heller ikke relevant for sagens behandling. Vi taler om det og kigger på de udfordringer, der er i trafikken, siger Byrgesen.

Det er især ind- og udkørsel fra forretningen, som Byrgesen understreger, er afgørende.

– Vi fandt ud af, at det eneste sted, man kunne køre til for at få en parkeringsbaseret forretning, er der, hvor indkørslen er lavet nu. Men det vil kun starte en række problemer rent trafikalt, fordi Snaremosevej derude kun er én sporet, siger han.

Ifølge Byrgesen skaber den nuværende trafikstruktur udfordringer, når biler venter for at skære ind på krydsvejen, hvilket kan resultere i trafikpropper.

– Hvis der holder nogen i en kø og venter på at skære krydsvejen, som kommer ind fra Burger King for eksempel, og skal til venstre ned ad den gamle landvej, så vil de komme til at spærre for dem, der kører forbi, advarer han.

For at imødekomme trafikproblematikken havde Byrgesen tidligere arbejdet på at ekspropriere nogle grunde på sydsiden af Snaremosevej for at skabe svingbaner.

– Jeg stod for den forretning. Jeg havde ansvaret for det. Jeg var ude sammen med en kommunal repræsentant, en indlejet landinspektør og en repræsentant for Lidl. Vi gik det hele igennem, og jeg fik eksproprieret det, jeg skulle, og vi fik sagerne afsluttet, forklarer han.

Aftalen mellem Lidl og kommunen omfattede, at Lidl skulle betale for et lyskryds.

– Det ville de gerne, for de kunne se, at det var nødvendigt. Det blev lavet en sag ved kommunen, siger Byrgesen.

Problemet opstod, da kommunen lavede en juridisk fejl i tilladelsen, som Lidl nu bruger som en undskyldning for at trække sig fra aftalen. Byrgesen er kritisk over for Lidl’s håndtering af sagen.

– Hvis de nu skulle opføre sig ordentligt, ville de høfligt gøre opmærksom på, at vi havde brugt den forkerte paragraf. Jeg mener, de burde tage ansvar og sige, at hvis vi retter til og bruger den rigtige paragraf, så sørger vi for at betale millionerne til et nyt lyskryds, siger Karsten Byrgesen.

Han mener, at det ikke kun handler om den juridiske fejl, men om et løfte til borgerne i Fredericia.

– Deres undskyldning med, at det er jura, kan jeg ikke bruge til noget. En hvilken som helst ordentlig virksomhed ville bare sige, at det er en forkert paragraf, men det skal ikke ændre noget; vi står ved det, vi har lavet, forklarer Karsten Byrgesen.

Byrgesen konkluderer, at Lidl’s tilbagetrækning fra aftalen kommer på et kritisk tidspunkt, hvor kommunen står over for store trafikudfordringer.

– Timingen er dårlig for dem, for det kommer på det tidspunkt, hvor de faktisk har sat forretningen i brug, siger Byrgesen.

Den nuværende situation kan medføre betydelige trafikproblemer, især når andre veje lukkes, og trafik skal dirigeres ind i området.

. Området er utroligt belastet med trafik. Når vi nu lukker afkørsel 61 nede ved Taulov, fordi den skal bygges om, så skal al trafikken til Taulov ledes ind til afkørsel 59, og så skal den køre Snaremosevej og den gamle Koldingvej den anden vej for at komme til Taulov igen. Det er enorme mængder, der skal håndteres, forklarer Karsten Byrgesen.

Det er tydeligt, at Byrgesen er frustreret over Lidls beslutning om at trække sig fra aftalen. Det vil komme til at koste et millionbeløb i kommunekasesn, hvis ikke Lidl betaler.

– Det vil koste kommunen fem og en halv million kroner, muligvis mere. Det er ikke acceptabelt, og det påvirker mit humør negativt. Det er en rød klud for mig, og jeg kan ikke forstå, at en virksomhed som Lidl vil være bekendt at gøre det, slutter han.

Byrgesens kommentarer afspejler en dyb bekymring for både trafiksikkerheden og kommunens evne til at håndtere de udfordringer, der opstår i kølvandet på denne sag. Med en kompleks trafikstruktur og en dagligvarekæde, der har trukket sig fra sine forpligtelser, ser fremtiden for trafikreguleringen ved Snaremosevej mere usikker ud end nogensinde.

Her kan du komme til sankthans i aften

Her kan du komme til sankthans i aften

LOKALT. Solen står højt over kommunen tirsdag, og når den sidst på aftenen begynder at falde ned mod Lillebælt, bliver bålene tændt. Sankthans samler...