Showcase 2023 præsenteret af Den Danske Scenekunstskole Musicalakademiet Fredericia og Fredericia Musicalteater er atter et lovende bevis på, at der nu efter 20 år stadig leveres yderst professionelt velflyvende ungdom til de danske og udenlandske scener.

De otte afgangselever, der efter veloverstået eksamen nu kan kalde sig musicalperformere er:

Johannes Lyngby Johansen, Mira Andrea Balloli, Tobias Arentoft Gräs, Line Weien Hoffmann,  Aviaya Rønnow Steinø, Morten Adelhardt Kristensen,  Kathrine Lemmeke Madsen og Rosa Kuhlmann Gehl. Og hvilken levering af denne 3. årgang af Showcase 2023! En ”skole”, hvor eleverne (alle årgange) kan præstere en så gennemført talentfuld afslutningsforestilling, er fuldstændig unik. Kæmpe anerkendelse til uddannelsesansvarlig Bjørg Gamst, teaterdirektør Thomas Bay og alle andre, der står bag.

Foto: Søren Malmose

Den over 2 ½ time (incl. pause) lange Showcase 2023 består af Magic To Do – en række af sang- og dansenumre fra den jazzede del af musicalhistorien, og efter pausen den 8-dobbelte Tony-vindende musical Spring Awakening. Alt smager af Broadway, og den fremtidige brede vej (!) ligger åben lige for fødderne af de dygtige unge mennesker.

Magic To Do

Magic To Do består af ti sang- og dansenumre af bl.a. Kander and Ebb, Syephen Schwarts, Barry Mann m.fl.

Foto: Søren Malmose

Musicalakademiet formår at anvende sine performere, så de enkeltes forcer bliver fremhævet og udnyttet. Men man er også afhængig af det materiale, man skal levere på. Som publikum er vi mest tilbøjelig til at begejstres, når vi bliver ramt af genkendelsens glæde. Derfor kan det være uretfærdighed at fremhæve nogle for andre. Alligevel gør Kathrine Lemmeke Madsen stort indtryk med sin klare vokal i sine to solonumre, ikke mindst i nummeret How Lucky Can You Get.

Måske også fordi hendes to sange er de eneste, der i Magic To Do synges på dansk.

Kontant og kraftfuld synger Morten Adelhardt Kristensen ”Don’t Let Me Be Misunderstood”, så det er til at forstå (!)

Man må ikke glemme, at dans er en del af at være musicalperformer. Ud over et charmerende stepnummer skal ”I Gotcha” med Aviaya Rønnow Steinø i den iøjnefaldende dansende hovedrolle

nævnes. Som mit ældste barnebarn engang overraskende sagde om sin gymnastikglade søster: ”Hun er hypermobil”. Samme ordvalg vil jeg bruge om Aviaya: Hun er da vildt hypermobil. Det er da utroligt, hvordan den krop kan bevæge sig. Lille, let og fin som Klokkeblomst, så man næsten kan være bange for den pludselig forsvinder op i himlen.

Foto: Søren Malmose

Forrygende er det inden pausen, når hele 3. og 2. årgang fremfører Cabaret/Magic To Do. Der er altid noget storslået over, når alle er med.

Spring Awakening

Denne musical (Broadway 2007) er baseret på det meget kontroversielle og ofte censurerede skuespil fra 1891 af den tyske dramatiker Frank Wedekind.

Trods der er gået over 100 år, er problematikkerne – pubertet, oprør, seksualitet, voldtægt, selvmord og ensomhed – i stykket stadig uhyre aktuelle i 2023.

I slutningen af det 19. århundredes Tyskland kæmper teenagere for at klare pubertetens seksuelle mysterier. Moritz (Tobias Arentoft Gräs) har haft drømme, som han ikke kan forklare – drømme, der får ham til at føle sig sindssyg. Da Melchior (Johannes Lyngby Johansen) forsøger at forklare ham deres seksuelle natur, bliver de kun værre. Wendla (Mira Andrea Balloli) forsøger forgæves at lære mere om sin krop og sin transformation til kvindelighed, men er i stedet tvunget til at lære af erfaring. Melchior, den smukkeste og mest intelligente dreng i skolen, kæmper for at håndtere sine skiftende følelser og give sine venner den hjælp, de har brug for. Stillet over for seksuel undertrykkelse og uretfærdigheder fra voksne, forsøger disse teenagere at gå den svære vej til følelsesmæssig og fysisk modenhed.

Foto: Søren Malmose

Fra ”anden halvleg” af Showcase 2022, hvor man skreg af grin, er den i 2023 en noget anden alvorstung, men tankevækkende oplevelse, som i mange scener måske er endnu mere udfordrende for de unge performere. Ikke så sært at de i løbet af den kun ca. en måneds forberedelse har grædt og været i tvivl undervejs hertil. Men resultatet: fremragende, emotionelt og gribende.

Koreografi og scenografi

Det er altid imponerende, hvor let det ser ud, når en koreografi sidder i skabet. Bevægelser og sceneskift udføres ubesværet. Men hold nu op, hvor skal der øves! Koreografien hænger sammen med scenografien. Den umiddelbar enkle, men effektive scenografi med passende lys: LEDdesign er velvalgt. Interessant at Jens Kau Wahlers fra 1. årgang er en mesterassistent her.

Musik

Fra Line Weien Hoffmann til Rosa Kuhlmann Gehl er alle otte fremragende skuespillere, dansere og sangere. Dog ikke uden den rette musikledsagelse. Her udført af levende musikere uden backtrack eller anden ”snyd” med kapelmester Jacob Trautner i Magic To Do og Martin Konge i Spring Awakening i spidsen for fejlfrie dygtige musikere.

Foto: Søren Malmose

Purpur sommer

Purpur udtrykker rigdom, magt og stolthed. I kære unge er rige på talent, styrer på scenen og kan være stolte af jeres indsats.

Otte (purpur-) røde roser til jer alle og held og lykke i fremtiden.