I et samarbejde med VisitFredericia, er det i uge 29, 30 og 31 muligt at se “årets pressefoto 2022”. Dette er en mulighed for at opleve et unikt snapshot af det forgangne år, set gennem linsen af landets bedste pressefotografer.

Disse fotografer har gennem deres arbejde skildret virkeligheden på dramatiske, humoristiske og uforglemmelige måder. Det kan være, at denne kortere varighed er valgt for at skabe en følelse af eksklusivitet og haste om at besøge udstillingen, mens den er der. Det kan også være, at det afspejler den hurtige og foranderlige natur af pressefotografi.

Det er også en god måde at samarbejde med lokale turistorganisationer på, for at tiltrække besøgende til Fredericia. Det understreger byens engagement i kulturelle begivenheder og dets værdsættelse af fotografiets kunstform.

Du træder ind i Fredericia Idrætscenters hovedindgang og vender straks til venstre, hvor du møder den rummelige forhal. Væggene i denne åbne, luftige plads er fyldt med billeder – alle deltagere i “Årets pressefoto 2022”. Hvert billede fortæller sin egen historie om det seneste år, hver enkelt fremviser både det tekniske håndværk og den kunstneriske sans, der går i fotografi.

Flere af billlederne er taget af Anthon Unger. Det fanger din opmærksomhed. Der er blandt andet et billede af politiet, der evakuerer folk fra Field’s shoppingcenter. Din mave trækker sig sammen ved synet af billedet – de bekymrede ansigter, hasten i bevægelsen. Du kan næsten mærke spændingen og usikkerheden, der hænger i luften.

Når du først træder ind i udstillingen, opfanger du straks den følelse af storhed og betydning, som rummet giver. Rummet er fyldt med billeder, der hver især er placeret med omhu for at skabe en bestemt stemning og fortælle deres egen historie. Den høje loftshøjde giver et indtryk af luft og rum til refleksion, og de nøje udvalgte belysninger fremhæver detaljerne i hvert billede.

Billederne er ikke hængt direkte på væggene, men er i stedet præsenteret på store paneler, der er sat op i rummet. Disse paneler giver et moderne og minimalistisk look og tillader at udstillingen kan organiseres på en mere dynamisk måde.

De mange paneler giver en fornemmelse af at man går gennem en labyrint af billeder. De er placeret i forskellige højder og vinkler, hvilket skaber en interessant visuel oplevelse, der leder publikum fra det ene billede til det næste. Belysningen er nøje arrangeret for at fremhæve hvert billede, og skaber kontrast mellem billederne og det mørkere rum omkring dem.

At udstillingen er placeret i en forhal betyder også, at der er en konstant strøm af folk, der kommer og går. Dette skaber en summende baggrundslyd, der blander sig med de mere stille øjeblikke, hvor folk stopper op for at betragte de enkelte billeder.

Nogle gange bliver nogle billeder overset på grund af deres placering på panelerne, men det tvinger også publikum til at være mere opmærksomme og søge efter skjulte skatte blandt de udstillede værker. Det er en udstilling, der belønner dem, der tager sig tiden til at se nærmere på hvert enkelt billede.