FC Fredericia vil udvide deres salgsorganisation. Klubben har sendt et stillingsopslag ud med, at de søger en sponsorship manager. Dette skal bidrage til, at klubben kan øge omsætningen og samtidig tilpasse sig de øgede omkostninger, der følger med at være i NordicBet Ligaen.

FC Fredericias organisation består af direktør Stig Pedersen, salgsansvarlig Christian Johansen og økonomi- og billetansvarlig Birthe Skov. Når den rette kandidat er fundet, bliver organisationen udvidet til også at omfatte en sponsorship manager.

– Christian er hovedansvarlig for salget, og nu søger vi en ny medarbejder der kan styrke salgsorganisationen. Sponsorater er omdrejningspunktet i vores indtjeningsmuligheder og dermed afgørende for professionel fodbold i Fredericia. Vi har haft over 40 arrangementer i 2023, og det kræver noget mandskab, og det kræver folk, der har hands-on på salgsafdelingen, så vi kan pleje vores samarbejdspartnere endnu mere.

Én ting er sponsorplejen, noget andet er de øgede omkostninger, da det er blevet dyrere at drive en fodboldklub i dag end for år tilbage.

– Alt i fodboldens verden bliver dyrere, så det kræver større økonomi for at drive en NordicBet Liga-klub. Vi omsætter i 2024 for ca. 20 millioner kroner , så det kræver nogle folk til at holde virksomheden i gang, siger Stig Pedersen.

Særligt i de senere år har FC Fredericia haft en del erhvervspraktikanter som led i deres uddannelse. Det har hjulpet administrationen i klubben.

– Vi har nydt godt af erhvervspraktikanter. Det bliver sværere og sværere at skaffe frivillige, så det er en god løsning. Vi har fantastiske frivillige, der bare yder mere og mere. Vi har mistet nogle undervejs, fordi alle efterspørger frivillige hænder. Der er mange områder, hvor man som virksomhed skal træde til, siger Pedersen.

Hvis FC Fredericia lå i Superligaen, ville det automatisk generere flere indtægter, men med status som en NordicBet Liga-klub er det en anden opgave for klubbens salgspersonale.

– I Superligaen har man adgang til større sponsorer på landsplan, og der er en rigtig god tv-aftale, som løfter indtægtsgrundlaget.  Vi har også en god  TV aftale i NordicBet Ligaen, men den er ikke i samme prisleje som Super Ligaen. Vi er mest forankret omkring lokale sponsorer i NordicBet Ligaen og nyder godt af en flot opbakning fra byens erhvervsliv og Fredericia Kommune, og med yderligere en sælger i teamet vil vi kunne nå ud til endnu flere møder i Fredericia og omegn, afslutter Stig Pedersen.

FC Fredericia skriver i stillingsopslaget, at deres kommende sponsorship manager skal opsøge nye salgsmuligheder, deltage i netværk og relevante events ved FC Fredericias kampe. Klubben ser gerne, at den de ansætter har en baggrund indenfor B2B-salg (business-to-business) indenfor eliteidræt eller oplevelsesindustrien.