Men en god komponist og vokalist med en unik evne til at kombinere elementer fra forskellige musikstile og skabe noget nyt og spændende. 

Hun er bedre live end på Youtube-video. Hun har på scenen en beroligende effekt med vuggende hofter og bølgende arm bevægelser, en charme der bringer hendes musik til live på en måde, der ikke kan opleves gennem en skærm. Hendes livepræstation er på en speciel måde både intens, emotionel og engageret, og hun har en unik evne til at få publikum til at føle sig som en del af oplevelsen, og hun fik løbende flot bifald og blev aldrig kedelig.

Ikke mange var dukket til koncerten. Foto: AVISEN

Hendes stil beskrives af hende selv som nordisk popmelankoli og varm Americana, hvad end det er? 

AVISENs anmelder kalder det, “indie i den lette ende”. Når eee gee (Emma Grankvist Kristensen) står frem i sit lette Cowgirl-kostume, tænker man, har hun skiftet stil, det har hun ikke. 

eee gee er citeret for om sit nye album fra 2022, citat ”Jeg går en smule mere 70’er-disco, Sharon Van Etten og Bruce” hvilket i anmelderens øjne ikke er helt hørbart med undtagelse af Sharon Van Etten, her hører vi hvor en stor del af eeegees inspiration kommer fra. 

eee gee har spillet på Roskilde, fyldt Store Vega, lavet utallige interviews, været P3’s Uundgåelige, opnået femstjernede anmeldelser for sin plade, spillet på den store scene på Spotfestivallen, hvor så mange store er startet, og nu i Tøjhuset, hvor der desværre kun var cirka 50 publikummer. De fik til gengæld en fremragende koncert med solid lyd. 

eee gee med band, har god ”live” lyd og fremfører hendes musik fornemt. Sceneopsætningen er beskeden, men stemningsfuld og den hun bruger på hele denne turné.

eee gee er pænt spillet i DR, isæt titlen Bad Person ligger flot med over 500 afspilninger og der er meget mere ny musik på vej i 2023.

eee gee’s tekster er både komplekse og lige ud af landevejen menneskelige, men som et maleri får lytteren forskellige indtryk, men fra skrøbeligheden til det sprudlende, betegner nok i store træk hendes univers for nuværende, hvilket gør hun har været nomineret til mange priser.

En dejlig musiker, vi gerne ser med band igen i Fredericia.

Support denne aften var Selma Higgins, der siddende med en enlig, men dygtig guitarist med både indie og 60’er lyd, guitaren udgjorde hele det musikalske univers. Mange af Selma Higgins sange er bygget op af sentimentale tekster om mennesket og dets fantastiske fejl og dermed noget der skal lyttes til.

Selma Higgins. Foto: AVISEN

Selma Higgins har spillet opvarmning for flere kendte bla. Andreas Odbjerg på Hotel Cecil, The Grenadines på Ideal Bar og Selina Gin på Hotel Cecil.

Denne aften i Tøjhuset forblev det bare muzak og tæt på direkte kedeligt, selv om publikum gav hende pænt med bifald. Hun virkede ikke scenevant og man kan bare ikke lave indiemoves siddende på en discountstol, godt forsøgt, men direkte pinligt, intimstemningen var så som så, fortællergenet var også indskrænket til en begrænset del af eget univers.  

Selma Higgins musikalske univers er ” easy listening music” anno 2023, og man skal være i en bestemt stemning der nok ikke rammer alle for at få YES følelsen.

Selma Higgins er bedst på YouTube og her får man bedre fat i, at hun kan noget og har noget på hjertet, i denne liveopsætning var hun direkte kedelig og lydmandens alt for overstyrede diskant på vokalerne i starten, hjalp hende ikke. Øv, det kunne have været så meget bedre med lidt flere musikere på scenen og en lydmand, der ikke sad og småsov.

Poul Rand, Musikanmelder Fredericia AVISEN.