De kloge siger ”Et godt læserbrev er som et velanrettet måltid: let at fordøje, og efterlader et indtryk, der varer ved”, dette vigtige emner falder nok uden for rammen.
Alle taler om vejret, men ingen handler. Jeg, når indvalgt i byrådet for Liberal Alliance vil tage initiativ til forebyggende løsninger, der sikrer Fredericia mod klimaforandringernes konsekvenser. Det understreges at Jeg her peger på den absolut billigste løsningsmodel og at landsbyerne ikke er medregnet.
Prioritet | Tiltag | Handling | Tids-ramme | Estimerede kommunaleomkostninger | Effekt | |||
1 | Kystsikring | Forhøjelse af diger, bølgebrydere, samt erosionforebyggelse ved kyststrækninger. | 3-5 år | 100-150 mio. kr. | Beskytter mod stormfloder og stigende vandstand. | |||
2 | Kloakseparering | Adskillelse af regn- og spildevand for at undgå oversvømmelser ved kraftig regn. | 5-7 år | 80-120 mio. kr. | Reducerer risikoen for oversvømmelse i byområder. | |||
3 | Regnvandsbassiner og grønne tage | Etablering af bassiner og grønne tage for at forsinke og absorbere regnvand. | 3-6 år | 40-70 mio. kr. | Øger kapaciteten til at håndtere ekstremregn. | |||
4 | Bygningsbeskyttelse | Tilskud til private husejere til klimatilpasning som højvandslukker og isolering. | 2-4 år | 20-40 mio. kr. | Mindsker skader på privat ejendom under ekstremvejr. | |||
5 | Træplantning og byforgrønnelse | Plantning af træer og grønne områder for at reducere varmeøer og absorbere CO₂. | 3-8 år | 10-20 mio. kr. | Forbedrer byens klima og luftkvalitet. | |||
6 | Digital overvågning | Installation af sensorer og software til overvågning af vandstand og vejrdata. | 1-2 år | 5-10 mio. kr. | Hurtigere reaktion på akutte klimaforandringer. | |||
7 | Bæredygtige byggematerialer | Skærpede krav til materialer og energikrav ved nye byggerier. | 2-5 år | Minimal (del af byggebudgetter). | Reducerer bygningers CO₂-aftryk og energiforbrug. |
Sammenlagt Tidsramme og Omkostninger
• Tidsramme: 10-12 år for fuld implementering.
• Estimerede samlede kommunale omkostninger: 255-500 mio. kr.
Finansieringsmodel for Klimasikring i Fredericia
1. Ansvars- og omkostningsfordeling
• Kommunen (30%): Lokale budgetter og prioritering af eksisterende anlægsprojekter.
• Stat og EU (40%): Nationale og internationale støtteordninger.
• Private aktører (20%): Samarbejde med erhvervslivet og borgere.
• Innovative værktøjer (10%): Grønne obligationer og offentlig-private partnerskaber.
Komponenter i modellen
Kommunens bidrag: Grundfinansiering (30%)
• Årlig afsætning i anlægsbudgettet til klimasikring.
• Eks. 50 mio. kr. årligt i 10 år = 500 mio. kr.
• Formål: At skabe en økonomisk reserve, der kan finansiere nødvendige klimasikringsprojekter som stormflodsbarrierer, diger og regnvandsbassiner.
• Mål: Definér en klar målsætning, fx at opspare 50 mio. kr. over 10 år.
Statens og EU’s bidrag: De store tilskud (40%)
• Statstilskud:
• Ansøgning til statens Klimatilpasningspulje (kan dække op til 50% af projekter som kystsikring).
• Mulighed for at søge midler fra relevante styrelser som Kystdirektoratet.
• EU-midler:
• LIFE-programmet: Projekter med fokus på bæredygtighed og biodiversitet.
• Interreg-programmet: Regionale samarbejdsprojekter, fx med nabokommuner om fælles kystsikring.
• Horizon Europe: Støtte til innovative teknologier som digital overvågning.
Private aktørers bidrag: Partnerskaber (20%)
• Erhvervslivets investering:
• Virksomheder i havneområder og andre udsatte sektorer kan investere direkte i sikring af deres aktiver.
• Fx Fredericia Havn kan pålægges medfinansiering af barrierer og diger.
• Medfinansiering fra borgere:
• En mindre klimabidragsskat på ejendomsskat i udsatte områder (eksempelvis 0,1%-0,5%), ikke liberal politik, men kan blive en nødvendighed.
• Frivillige tilskud via grønne fonde eller borgerinitiativer.
Innovative finansieringsværktøjer: Fremtidens løsning (10%)
• Grønne obligationer:
• Kommunen kan udstede obligationer målrettet grønne investeringer og tiltrække investorer, der ønsker afkast fra bæredygtige projekter. Med Green Bond Principles(GBPs) for at sikre international anerkendelse.
• Offentlig-private partnerskaber (OPP):
• Private aktører bidrager mod medejerskab i projekter som rekreative områder langs diger.
Fordele ved modellen
1. Bredt finansieringsgrundlag: Kommunen bærer ikke alene omkostningerne.
2. Motivation og ejerskab: Erhverv og borgere får incitament til at bidrage.
3. Bæredygtighed: Fokus på grøn finansiering sikrer en langsigtet, positiv udvikling.
For de, der stadig kun taler om vejret. Med denne model sikrer Jeg, Fredericia ikke bare snakker, men handler og styrer via KPI.
Poul Rand, Kandidat KV 25 for Liberal Alliance.
1jcjhx
Promoting a healthier and healthier workspace is essential for factories and factories. Power washing can help remove impurities, dust, and impurities that accumulate on floors, ensuring a safer workspace for staff. Frequent power washing of floors lowers the likelihood of accidents and safety problems resulting from exposure to dangerous materials. A well-maintained industrial area also boosts employee morale and efficiency, as employees are more likely to care in a well-maintained setting. Moreover, high-pressure washing helps avoid the buildup of oil and oil, which may be fire risks. By investing in power washing, warehouse operators ensure a healthier and more efficient working environment. If you’re keen, please visit my home and business power washing site to learn more.
[url=https://calipressurewashing.net/blog-post-title-two-r7sny/]Parking Lot & Walkway pressure washing in Daly City for Alhambra water[/url]
[url=https://safeairtesting.com.au/steps-to-launch-a-successful-blog/#comment-6382]Keeping Neat Shopping Centers in Shopping Centers[/url] 38_f908