Der er noget særligt over december i Fredericia. Lyset blinker i kæder over byens gader, og den kølige luft er fyldt med duften af gløgg, kaffe og brændte mandler fra Mandelmandens pande. Mennesker går langsommere, som om byen selv beder dem om at trække vejret dybere. Caféerne sender varme ud i verden, og butikkerne folder deres jul ud – hver på sin måde, hver med sin fortælling.
I årets julekalender besøger Fredericia AVISEN 24 lokale butikker, der hver dag i december åbner en ny låge ind til byens handelsliv. Det er en serie om nærvær, om faglighed og om alt det, der sker bag disken i årets mest sanselige måned.
I dag åbner vi låge 5.

Duften af træ, flasker og fortællinger
I Gothersgade ligger Fredericia Vinhandel, en af byens mest traditionsrige butikker. Her dufter der af træ, flasker og det dér særlige miks af nye og gamle vine, som kun findes i en specialbutik. Bag disken står Carsten Lindberg, der har været en del af stedet i tre år, og som virker fuldt hjemme i både sortiment og stemning.
»Det her er Fredericia Vinhandel, og vi er Fredericias ældste vinhandel. Vi blev grundlagt i 1972, og Henrik (indehaver af Fredericia Vinhandel, red.) har haft butikken i godt 11 år,« fortæller han. Der ligger en stille stolthed i ordene. En fornemmelse af at være en del af et sted med så mange år på bagen. En butik, hvor tingene ikke skal gå stærkt for at være gode. Hvor kunderne kender lokalet lige så godt som medarbejderne, og hvor der altid er tid til at tale om smag, retter og flasker.
Carsten bevæger sig hjemmevant mellem hylderne, som én der både kender sin vare og sin by.
Et år med nye kunder og tapas over disken
Når året skal opsummeres, smiler han. Det er ikke en overdreven begejstring, men den dér rolige tilfredshed, man kun hører fra mennesker, der kan mærke, at tingene går den rigtige vej. »Hos os har det været, kan man vel sige, uden at prale, et rigtig godt år. Vi har faktisk haft et godt år omsætningsmæssigt,« fortæller han og peger mod en æske tæt på kassen, hvor noget af forklaringen faktisk står.
»Vi fik tapas ind sidste år, og det er stadig en stor succes. Torsdag, fredag og lørdag henter folk tapas herinde, og det har givet os mange nye kunder, også folk, vi normalt ikke ser. De kommer efter maden, og så opdager de butikken.«
Tapassen gør mere end at fylde bakker og skabe trafik, fortæller han videre. Den bringer mennesker ind, som ellers ikke ville være gået ind mellem flaskerne. På den måde er den blevet et mødepunkt, en anledning og et lille ekstra skridt ind i vinens verden. For Fredericia Vinhandel har det vist sig at være en af årets stærkeste idéer.
Hvorfor kunderne kommer
Efter et år med både nye initiativer og faste kunder vender samtalen tilbage til det, Fredericia Vinhandel først og fremmest er kendt for, nemlig rådgivning og ro til at vælge den rigtige vin. For i Fredericia Vinhandel er der tid. Tid til at tale om smag, tid til at spørge, tid til at finde den rigtige flaske. Det er her, forskellen mellem en specialbutik og et supermarked bliver tydelig. Her behøver man ikke stå alene foran en hylde og gætte sig frem.
»Folk kommer herind, når de vil vide lidt mere om vinen end det, de får at vide i supermarkedet,« siger Carsten. »Der er jo sjældent nogen at spørge der. Og hvis der endelig er, så er de 18-19 år og ved ikke så meget om vin endnu.« Han siger det uden kritik, men mere som en konstatering af, hvorfor en butik som denne stadig har sin berettigelse. Carsten selv har samtidig en baggrund, der giver ham et lille ekstra kort på hånden.
»Jeg er uddannet slagter, så jeg kender til kød og vin. Det gør det nemmere at hjælpe folk, når de er usikre på, hvad de skal vælge. Så får de den gode service.«

December i vinhandlen
Når kalenderen rammer december, ændrer butikken rytme. »Det er mange pakker. Mange julegaver. Firmajulegaver til personale eller til deres kunder.« Carsten ler stille, før han fortsætter. »Og så er det lige pludselig noget andet vin, vi sælger. Julemaden kræver vin med mere kraft. Den skal kunne modstå det fede i sovsen og på flæskestegen. Så her i december sælger vi flasker, der er langt kraftigere, og som for eksempel ville være alt for kraftige om sommeren.«
Alt det hænger tæt sammen med de vaner, kunderne tager med sig ind i butikken hvert år. Det er traditionerne, kundernes traditioner tilføjer Carsten, der styrer meget af decemberhandlen. »Folk vil gerne have noget med den her kraft. Mange går efter Châteauneuf-du-Pape, og til risalamanden skal der portvin til. Det sidste stykke af året er en stor portvinsmåned hos os,« fortæller han.

Men december har også en anden hovedperson. På en af hylderne står to flasker med røde og hvide etiketter – et lille lokalt fænomen. »Det her er julerom. Den røde og den hvide. Folk går og venter på den. Når vi når til slutningen af oktober, begynder de at spørge, hvornår den kommer.« Hvorfor? Carsten smiler igen.
»Den har en smag af kokos og vanilje. Mange bruger den til risalamanden i stedet for portvin. Den er sød og meget drikkevenlig. Flere kan lide den her type rom end portvin, så derfor er det blevet et hit.« Man fornemmer på vinhandleren, at julerommen efterhånden har fået sin egen plads i december. En slags tradition ved siden af traditionerne.
Årets julegave-hit: Japansk whisky
Når snakken bevæger sig fra decembertraditionerne over mod julegaverne, åbner der sig et lidt andet billede af, hvad kunderne går efter. Her handler det ikke kun om vaner og klassikere, men også om det, der overrasker, det, de ikke vidste, de stod og manglede. Carsten nævner whisky, cognac og gin som de sikre valg. Men hvis han skal pege på én ting, der skiller sig ud i år, falder valget hurtigt. »Vi har solgt rigtig meget japansk whisky.«
Han tager flasken frem, for det er en af de flasker, de fleste nok gerne vil have forklaret. »Der er ikke mange, der kender japansk whisky. Men de laver det virkelig godt. Nogle er lavet på saké-fade, andre på ølfade. Og så ligger whiskyen og lagrer i en gammel togremise ved en konstant temperatur på 14 grader. Det giver en fantastisk kvalitet.« Han smiler igen. »De fleste ved slet ikke, at japanerne laver whisky. Men når vi foreslår den, tager kunderne virkelig godt imod det.«

Italienske juleøl ligger imens også højt på listen, fortæller han. Og så er der gavekurvene, butikkens stille bestseller. »Vi sælger faktisk flere kurve end to flasker vin. Folk vil gerne komme med en kurv. Så pakker vi den for dem med vin og snacks. Det er populært.«
Låge 5 er åben – I morgen venter en ny fortælling
Efter en december med både traditioner, nye smage og mange gaver står én ting klart. For Fredericia Vinhandel handler julen lige så meget om menneskerne bag disken som om flaskerne på hylderne. Vinhandlen er et af de steder, hvor julen kan smages, duftes og tales om. Et sted, hvor flaskerne bliver pakket ind med omhu, og hvor traditioner, både de gamle og de nye, får lov at fylde. Med låge 5 har vi fået et kig ind i deres december. En måned med tunge vine, julerom, gavekurve og gode råd over disken. I morgen åbner vi låge 6. En ny butik. En ny stemning. Endnu en del af Fredericias jul.







