Fredericia Byråd har besluttet, at et nyt udvalg vil spille en central rolle i planlægningen af fremtidens skoleinfrastruktur. Dette §17, stk. 4-udvalg, der vil fungere under Økonomi- og Erhvervsudvalget, er sat til at operere i hele 2024, med en klar deadline for dets anbefalinger i slutningen af 2. kvartal. Formand for udvalget bliver Kirsten Hassing Nielsen (C).

Udvalgets primære opgave vil være at vurdere mulighederne for enten at renovere eksisterende skolebygninger, såsom Kirstinebjergskolen på Indre Ringvej og Havepladsvej, samt Frederiksodde Skolen eller at investere i nybyggeri. Dette omfatter også vurderingen af finansierings- og driftsmodeller for disse projekter. Et særligt fokus vil blive lagt på Frederiksoddeskolen, hvor der søges en permanent løsning, da en af skolens afdelinger pt. er at finde i pavilloner.

– Det er for mig en enormt vigtig opgave. Det er også en stor opgave, hvilket jeg også påpegede på byrådsmødet. Det er en opgave med mange aktører involveret, og det bliver essentielt for os at sikre deres inddragelse. Dette handler ikke blot om at indhente relevant viden, men også om at udvikle holdbare løsninger for fremtiden. Det er vigtigt, at vi tænker dette grundigt igennem i den indledende fase, så vi har et solidt fundament at bygge videre på. Det er netop, hvad denne opgave handler om nu, og det understreges også i kommissoriet, siger Kirsten Hassing Nielsen.

En beslutning om fremtidens folkeskoler bringer følelser i spil for forældre og andre interessenter. Det gør, at den vil få bevågenhed i processen frem mod den endelige beslutning, om hvad der vil komme til at ske.

– Det har været tydeligt i den offentlige debat, og det fremgår også af mediedækningen, at spørgsmålet om vores skoler og børns opvækst vækker stærke følelser og meninger. Dette blev endnu mere tydeligt, da interessen og de mange meninger allerede begyndte at vise sig, selv før det nye udvalg var formelt nedsat og besluttet, forklarer Kirsten Hassing Nielsen.

Et spørgsmål i debatten er, hvorvidt man skal opføre en ny folkeskole, og om den i så fald skal være indenfor voldene i Fredericia, hvor der pt. ingen folkeskoler er, men derimod er tre privatskoler.

– Personligt ser jeg ikke fraværet af en folkeskole indenfor voldene i Fredericia, på trods af tilstedeværelsen af tre privatskoler, som et problem. Dette er heller ikke en problemstilling, som vores udvalg er sat til at adressere. Det essentielle her er at anerkende og opretholde det frie skolevalg og at sikre optimale rammer for alle skoler. Vores primære fokus og opgave er at sikre disse gode rammer, da det er her essensen af vores arbejde ligger, siger Kirsten Hassing Nielsen.

Folkeskolerne i Fredericia har ifølge Hassing et efterslæb, og det er det, som udvalget nu skal se ind i, da det er vigtigt, at skoleeleverne har de bedst mulige rammer.

– Dette er et område, der har krævet opmærksomhed i mange år. Vi skal grundigt evaluere behovet for renovering af eksisterende skoler, samt overveje muligheden for at bygge en ny skole. Det er velkendt, at mange af vores skoler er slidte og derfor er en gennemgribende fornyelse tiltrængt, påpeger Hassing.

For det nedsatte udvalg venter der et stort stykke arbejde. De skal inden udgangen af anden kvartal 2024 komme med en anbefaling, om der skal renoveres eller bygges en ny skole. Der skal de gøre op med sig selv, hvilken model man går med, og der er det ikke nødvendigvis den billigste løsning, der er bedst, mener Kirsten Hassing Nielsen.

– I første omgang skal vi koncentrere os om en grundig vurdering af vores skoler: Skal vi renovere de eksisterende bygninger, eller skal vi opføre en helt ny skole? Dette kræver en dybdegående indsamling af data for at udarbejde en solid business case. Vi skal overveje forskellige scenarier, herunder fordele og ulemper ved hver mulighed, samt undersøge finansieringsmulighederne. Det afgørende her er at foretage en helhedsvurdering. Det handler ikke kun om at finde den billigste løsning, men om at sikre den bedst mulige løsning til de mest fornuftige omkostninger. Vi sigter mod holdbare, permanente løsninger, som er fremtidssikrede og vil tjene vores samfund godt i mange år fremover, siger Kirsten Hassing Nielsen.

For Hassing er det essentielt, at standarden på folkeskolerne er høj, og i den henseende er rammerne også en del af det, og det er netop det udvalget kigger på.

– For mig er det af stor betydning. Vores børns opvækst og det miljø, hvor de lærer og trives, er afgørende. Det er essentielt, at de rammer, vi tilbyder dem, er af høj kvalitet. Vi ved, at disse rammer ikke kun påvirker børnenes udvikling, men også har en markant indflydelse på arbejdsmiljøet for personalet. Gode rammer bidrager til at skabe et positivt læringsmiljø, hvilket er nøgleelementet for en givende og berigende skolegang for vores børn, slutter hun.

Foruden Kirsten Hassing Nielsen består udvalget af følgende medlemmer:

Næstformand: Vibe Dyhrberg Nielsen (A)
Cecilie Roed Schultz (Ø)
Pernelle Jensen (V)
Malene Søgaard-Andersen (F)