4.7 C
Copenhagen
fredag 24. januar 2025

Fyns Politi øger synligheden og trygheden til søs

0

Fyns Politi har fået sin egen båd til at foretage patruljer til søs. Allerede fra den 3.- 4. juni kan borgere til søs, ved kysterne og i havnene hilse på Fyns Politi i den nye båd.

Patruljebåden er vigtig for at fremme Fyns Politis muligheder for i endnu højere grad at være til stede der, hvor borgerne er og bidrage til, at vi i videst muligt omfang kan reagere på henvendelser og anmeldelser til søs, såvel som til lands.
Tryghed og sikkerhed for alle på vandet
Politidirektør Arne Gram siger om den nye båd: – Fyns Politis nye RIB er et godt redskab og helt i tråd med vores strategi om at komme tættere på borgerne og være der, hvor de er. For os er det vigtig at alle kan færdes trygt og sikkert – også på vandet. Vi har gennem en årrække, og for det skal lyde en stor tak, nydt godt af et helt enestående samarbejde med Marinehjemmeværnet, der har assisteret os på indsatser til søs. Det vil vi også fremadrettet gøre brug af, men vi kan nu supplere dette med indsatser og patruljer i vores egen RIB.

Fyns Politiets tilstedeværelse på havet, ved kyster og i havne er forankret i indsatsen Maritim kontrol – i daglig tale ”MARSIKPOL”, og foregår i et tæt samarbejde med de fynske kommuner og havne.

I MARSIKPOL-indsatsen deltager politifolk, der er specielt uddannet i sejlads, sølove, navigation mv. Flere af politifolkene er også uddannede droneførere, og derfor har Fyns Politi ofte droner med på søkontrol, hvilket bidrager til det gode overblik fra oven.

Leder af Fyns Politis maritime kontrol, politikommissær Henrik Strauss fortæller: – På vores sejladser hilser vi på rigtig mange borgere til søs, og vi nyder den gode dialog, som vi har med de sejlende. Med egen båd kan vi i endnu højere grad sikre vores synlighed og bevægelighed, så vi også fremadrettet kan sørge for, at både motorbåde, jetski, sejlbåde, kajakker, sup-boards og badegæster kan færdes trygt sammen, når vejret er godt.

Fyns Politi vil løbende være til stede rundt om hele Fyn og de tilhørende øer, så hvis vejret bliver til det, skulle der være rig mulighed for at hilse på den fynske søpatrulje til sommer. Kontakt gerne patruljen på vandet eller læs mere om sejlads omkring Fyn og øerne på Politi.dk under sejlads.

Lang kystlinje og specielle regler
Fyn med tilhørende øer har mere end 1.000 km kystlinje og talrige større og mindre havne. Hertil kommer mange fredede områder med særlige regler for sejlads. Bl.a. omkring Svendborg og I Lillebælt, hvor vi deler farvand med nabopolitikredsen, er der både befærdet på vandet og en række forskellige regler og bestemmelser, som sejlere må sætte sig ind i.

Politiets tilstedeværelse i det maritime miljø omfatter foruden kontrol af sejlads også samarbejde med øvrige lokale myndigheder, havnefogeder og jagtkontrol. Og det arbejde sker fremadrettet altså nu også fra egen platform i form af en RIB.

Hvad er en RIB
RIB betyder Rigid Inflatable Boat. Det er en båd, der har en fast bund og gummipontoner på siderne. Båden har en motorkraft fra 130 hk til 600 hk og kan sejle med hastigheder på op mod 90 km /t eller ca. 50 knob.

Regeringen genindfører ret til uddannelsesløft på 110 pct. dagpenge

0

Fra 1. juli bliver det igen muligt at opkvalificere sig på 110 pct. dagpengesats inden for brancher med mangel på arbejdskraft.

Fredag har et flertal i Folketinget vedtaget L 128, som skal bidrage til, at flere vælger en vej som faglært – til gavn for den enkelte ledige og til gavn for arbejdsmarkedet og virksomhederne, som mangler kvalificerede hænder.

Fra 1. juli har man ret til at påbegynde en erhvervsuddannelse inden for brancher med mangel på arbejdskraft og modtage 110 pct. af sin hidtidige dagpengesats, hvis man er over 30 år og er ufaglært eller faglært med en forældet uddannelse.

Genindførelsen udspringer af regeringens finanslovsforslag for 2023 og den efterfølgende indgåede Aftale om finanslov for 2023 mellem regeringen, SF, LA, RV og DF.

Ordningen har tidligere været gældende fra august 2020, men udløb 31. december 2022. I den periode har ca. 2.800 ledige påbegyndt en erhvervsuddannelse via ordningen, og erfaringerne peger på, at den forhøjede dagpengesats bidrager til, at flere ledige påbegynder en erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er mangel på arbejdskraft.

Er man som dagpengemodtager påbegyndt et uddannelsesforløb i første halvdel af 2023, er der mulighed for at overgå til ordningen på den højere dagpengesats fra 1. juli 2023, hvis den uddannelse, man har påbegyndt, fremgår af den nye positivliste for ordningen, og hvis de øvrige betingelser for ordningen er opfyldt.

Retten til uddannelsesløft på 110 pct. dagpenge vil gælde for resten af 2023.

Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen siger:

-Ordningen gør det mere økonomisk attraktivt at uddanne sig til faglært, selvom man er midt i livet med forpligtelser. Det, håber jeg, vil give flere mod på at vælge den faglærte vej og i sidste ende bidrage til f.eks. flere kolleger på plejehjemmene og flere hænder på de mange industriarbejdspladser rundt i landet.

-Virksomhederne mangler faglært arbejdskraft, og vi ved, at behovet kun bliver større i fremtiden. Regeringen har stort fokus på uddannelse og er særligt optaget af, at flere tager en erhvervsuddannelse. Det er nødvendigt med mere faglært arbejdskraft for at komme i mål med den grønne omstilling og have personale nok i vores velfærdssamfund.

Dansk og tysk vejvæsen underskriver samarbejdsaftale

0

Vejdirektoratet i Danmark og den ansvarlige organisation for de tyske motorveje, Die Autobahn GmbH des Bundes, har sammen udarbejdet et forståelsespapir, der skal danne grundlaget for et stærkt samarbejde på tværs af grænsen. I dag fredag den 2. juni mødte parterne hinanden nær den dansk-tyske grænse ved Padborg og Ellund for at underskrive papiret.

Vejdirektoratets direktør, Jens Holmboe (tv), og Die Autobahn GmbH Des Bundes’ direktør, Stephan Krenz (th), med den underskrevne samarbejdsaftale. Foto: Vejdirektoratet
I 2021 fik Tyskland Die Autobahn GmbH des Bundes – en samlet organisation med ansvar for de cirka 13.000 km tyske motorveje. Die Autobahn arbejder ligesom Vejdirektoratet med at udvikle og implementere innovative og bæredygtige løsninger inden for trafik og vejforvaltning. Der er derfor et stort potentiale for begge parter i at dele viden og erfaring fra dette arbejde.

Samtidig er Die Autobahn også en vigtig samarbejdspartner i forhold til at sikre, at trafikken glider let på tværs af grænsen. Særligt ved vejarbejder eller større begivenheder, som når Tyskland i sommeren 2024 skal afholde EM i fodbold.

Aftale underskrevet ved grænsen
For at styrke det gode samarbejde har Vejdirektoratet og Die Autobahn derfor sammen udarbejdet et såkaldt forståelsespapir, der sammenfatter en række punkter, som parterne er blevet enige om at samarbejde om.

Fredag den 2. juni 2023 mødtes Vejdirektoratets direktør, Jens Holmboe, og Die Autobahn GmbH Des Bundes’ direktør, Stephan Krenz, ved den dansk-tyske grænse ved Padborg og Ellund for sammen at underskrive forståelsespapiret.

Vejdirektør Jens Holmboe, Vejdirektoratet, siger:
-Danmark deler hele vores landfaste grænse samt flere færgeovergange og den fremtidige Femernforbindelse med Tyskland. Derfor har det stor betydning for både turisme og dansk eksport, at vi sammen sikrer en god trafikledelse og trafikafvikling på tværs af de to lande. Det har vi allerede et rigtig godt samarbejde om, og jeg ser frem til, at det praktiske samarbejde om dette nu bliver styrket yderligere.

Også hos transportminister Thomas Danielsen er der glæde over, at Vejdirektoratet og Die Autobahn nu har fået papir på hinanden.

Transportminister Thomas Danielsen siger:
-Det er en stor fordel for trafikanterne – og særligt dem, der krydser grænsen – at der er et godt og konstruktivt samarbejde mellem vejmyndighederne i Danmark og Tyskland. Der er samtidig en masse gode erfaringer i begge lande, som det giver god mening at dele, så eksempelvis ideer til at nedbringe CO2-udledningerne deles, når veje og broer skal vedligeholdes.

Trafikafvikling og CO2-reduktion
Papiret cementerer en gensidig intention om at prioritere kommunikation og vidensdeling mellem de to organisationer. De faglige temaer, der bliver fremhævet, er blandt andet trafikafvikling i forbindelse med vejarbejde og særlige begivenheder samt udveksling af viden om klima og trafiksystemer.

Inden for klimaområdet har Vejdirektoratet eksempelvis arbejdet med en model for beregninger af CO2-udledning kaldet InfraLCA. Der bliver også udvekslet viden om konkrete tiltag til mulig nedbringelse af CO2-udledning ved anlæg og drift af veje og broer.

På trafikledelsesområdet samarbejdes der særligt om C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems). Det er en betegnelse for systemer, der understøtter digital kommunikation mellem trafiksystemer og køretøjer, som løbende bliver mere automatiserede og forbundne.

Vejdirektoratet og Die Autobahn vil fremadrettet fortsætte det gode samarbejde og herunder mødes i deres forskellige arbejdsgrupper mindst to gange årligt.

Ny iværksætterpolitik skal vende trist udvikling – SMVdanmark lancerer hjælp til iværksættere

0
Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN.

Folketingets kommende iværksætterpolitik skal rette op på, at Danmark har mistet 20.000 selvstændige på 13 år. Regeringens nye analyser leder i den rigtige retning, men der mangler mere fokus på al det bureaukrati, der er forbundet med at starte og drive virksomhed, mener SMVdanmark, der nu lancerer sin egen online iværksætterportal for at hjælpe nystartede selvstændige.

Siden 2008 er Danmark blevet ca. 20.000 selvstændige fattigere, på trods af at beskæftigelsen i samme periode er steget med godt 186.000 personer. Det er i høj grad mændene, der fravælger livet som selvstændig.

Det er på det bagtæppe, at regeringen netop har offentliggjort sit første analytiske indspark til, hvad en ny iværksætterpolitik skal rumme. Indholdet skal Folketinget om lidt forhandle om, og dét er en opgave, som politikerne skal tage dybt alvorligt, mener Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

-Vi har i årevis hørt alle skåltalerne om, hvor vigtige selvstændige iværksættere er for Danmark. Og at Novo, Maersk og Danfoss jo også var små engang, og at vi derfor skal pleje iværksætterne. Men der har manglet handling, så det er glædeligt, at der nu er ved at ske noget, siger han.

Regeringen har netop åbnet ballet med en analyse af iværksætternes udfordringer. Analysen viser bl.a., at overkommelige regler og lovgivning er afgørende for virksomheders udvikling.

-Og her ser det sort ud. Regelmængden i Danmark bare vokser og vokser, og en ny iværksætterpolitik må og skal indeholde tiltag, der reducerer det administrative bøvl, siger Jakob Brandt.

Ny iværksætterportal

For at bidrage yderligere til at finde rundt i regeljunglen og gøre det lidt nemmere at være ny selvstændig, har SMVdanmark udviklet og netop lanceret SMViværksætter.dk – en portal hvor nystartede kan få vejledninger, skabeloner, links og rådgivning af eksperter om mange forskellige emner, som fx regnskab, skat, jura, webshop, design- og patentrettigheder og kapitalrejsning.

-Iværksættere har typisk et ret hektisk liv i starten, og har svært ved at overskue alt dét, en ny virksomhed kræver. Så på SMViværksætter.dk kan de få rådgivning til fx deres skatteregnskab, så de ikke går glip af fradrag, og dé der selv bygger deres webshop kan fx få rådgivning til at sætte den rigtige betalingsløsning op til shoppen. Og når ens virksomhed er klar til at skalere op, hjælper SMViværksætter med vejledning og rådgivning til det helt rigtige pitch og guider videre til vores partnere, der hjælper med at finde investorer, siger Jakob Brandt.

En af brugerne af portalen er Jeppe Koudal Frostholm, CEO i Heeplink.

-Jeg fandt nemt og hurtigt hvad jeg skulle bruge på SMViværksætter, og deres rådgiver svarede hurtigt på mine spørgsmål. Det fungerede rigtig godt, og jeg fik løst min udfordring uden at skulle bruge en masse tid og penge på at søge materiale og rådgivning. Der er masser af emner på portalen, så jeg kommer til at bruge SMViværksætter igen, hvis jeg får brug for hjælp, siger han.

Regeringen vil efter sommerferien fremlægge et konkret politisk udspil, som herefter skal forhandles. En endelig, ny iværksætterstrategi kan forventes til efteråret.

Danske priser er steget mindre end i EU-lande

0

De danske forbrugerpriser er steget nogle procentpoint mindre siden starten af 2022 end i nærtliggende EU-lande og EU set under et. Det gælder også for fødevarer. Det fremgår af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens status på den skærpede prisovervågning.

Siden begyndelsen af 2022 og frem til april 2023 er forbrugerpriserne i Danmark steget mindre end priserne i Holland, Sverige og Tyskland i gennemsnit. Sammenlignes der med hele EU, er priserne også steget mindre herhjemme.

Det afspejler relativt kraftige prisstigninger i første del af 2022, mens de danske forbrugerpriser har ligget på et nogenlunde konstant niveau siden oktober sidste år. Selvom den årlige stigning i forbrugerpriserne – inflationen – er aftagende, var den i april 2023 stadig på et højt niveau på 5,6 procent. Den fortsat høje inflation er således i vid udstrækning et såkaldt overhæng fra den stigning, der fandt sted fra januar til oktober 2022.

Fødevarepriserne er ligeledes steget mindre i Danmark end i tre sammenlignelige lande (Sverige, Holland og Tyskland) og i EU set under et siden begyndelsen af 2022. Priserne på nogle af de væsentlige input (for eksempel råvarer og energi) til fødevareproduktionen begyndte at falde for godt et år siden, hvilket kan have bidraget til at stabilisere priserne. Ændringer i råvarepriserne slår først fuldt igennem i forbrugerpriserne på fødevarer med en betydelig forsinkelse. Denne træghed i forbrugerpriserne gjorde sig også gældende, da inputpriserne begyndte at stige.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har desuden undersøgt udviklingen i virksomheders bruttoavancer, da de kan indikere, om prisstigningerne skyldes andet end højere omkostninger på råmaterialer og andet input. Bruttoavanceprocenten for hele økonomien var i fjerde kvartal 2022 og første kvartal 2023 lavere end i de foregående år. Overordnet er der således ikke tegn på, at inflationen skulle være drevet af stigende avancer.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil fortsætte med at overvåge prisudviklingen i Danmark og bidrage til arbejdet i regeringens Forum for Forbrugerpriser.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blev af den tidligere erhvervsminister bedt om at skærpe prisovervågningen.

En 33-årig vognmand fra Sjælland skal i fængsel

0

Retten i Kolding idømte i går en 33-årig vognmand fra Sjælland 60 dages ubetinget fængsel for forfalskning af diagramark.

Vognmanden blev på baggrund af en kontrol foretaget af en medarbejder ved Tungvognscenter Øst den 13. oktober 2021 på Hylkedal Rasteplads tiltalt for i fire tilfælde i september og oktober 2021 at have anført sin brors navn på et diagramark i stedet for sit eget. På diagramarket registreres blandt andet førerens køretid og hviletid. Vognmanden nægtede sig skyldig.

Retten fandt vognmanden skyldig og lagde ved strafudmålingen blandt andet vægt på, at han tidligere var straffet for noget lignende og antallet af diagramark, men retten lagde også vægt den tid der var gået siden forseelsen. Straffen blev fastsat til 60 dages ubetinget fængsel.

Vognmanden ankede dommen til landsretten.

Kontrollen ved Hylkedal Rasteplads blev foretaget af Tungvognscenter Syd i samarbejde med Tungvognscenter Øst.

For Anklagemyndigheden ved Sydøstjyllands Politi mødte specialanklager Pernille Moesborg.

Fakta
Straffelovens § 175, stk. 1
Den, der for at skuffe i retsforhold i offentligt dokument eller bog, i privat dokument eller bog, som det ifølge lov eller særligt pligtforhold påhviler den pågældende at udfærdige eller føre, eller i læge-, tandlæge-, jordemoder- eller dyrlægeattest afgiver urigtig erklæring om noget forhold, angående hvilket erklæringen skal tjene som bevis, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år

Om Tungvognscenter Syd
Tungvogncenter Syd varetager den operative kontrol af tunge køretøjer. Tungvognscentrets arbejdsområde er primært varetagelse af den operative vejsidekontrol, der omhandler kontrol af lastbiler, busser samt traktorer og landbrugsredskaber på vejnettet. Opgaverne er blandt andet kontrol af køre- og hviletid, farligt gods, særtransporter, miljøfarligt affald, overholdelses af miljøzoner, dyretransporter samt cabotagekørsel.

Tungvognscenter Syd har base i Sydøstjyllands Politi og dækker et geografisk område svarende til tre politikredse: Fyns Politi, Syd- og Sønderjyllands Politi samt Sydøstjyllands Politi.

Tyv bed betjent i armen: Idømt 5 måneders fængsel

0

Da en 22-årig cykeltyv i april blev anholdt i Aarhus, kvitterede han med at bide en betjent hårdt i armen – torsdag blev han ved Retten i Aarhus idømt fem måneders fængsel.

Sagen begyndte om aftenen den 11. april, da en kvik borger kontaktede politiet, efter han havde set en mand stå og skære låsen over på en el-cykel i en p-kælder i Aarhus C.

En patrulje var hurtigt på stedet, hvor de fik øje på den 22-årige, der havde en anden stjålet cykel med sig. Han blev anholdt og sat ind på bagsædet af politibilen, og her blev han aggressiv, råbte skældsord af patruljen og bed betjenten ved siden af sig så hårdt igennem tøjet, at der gik hul i huden på hendes arm.

Betjenten måtte efterfølgende behandles på skadestuen, men kom ikke alvorligt til skade.

Den 22-årige blev dagen efter episoden varetægtsfængslet, og torsdag faldt der så dom i sagen.

Var tidligere straffet
Ud over to cykeltyverier blev den 22-årige dømt for vold og fornærmelig tiltale mod en polititjenestemand, og det endte altså med en dom på fem måneders ubetinget fængsel.

-Jeg er tilfreds med, at retten valgte at følge min strafpåstand. Den 22-årige begik vold mod en betjent, der bare passede sit arbejde, og det er selvfølgelig voldsomt groft og fuldstændigt uacceptabelt, hvilket dommen også afspejler. Der blev i strafudmålingen også lagt vægt på, at den 22-årige tidligere er straffet for både personfarlig kriminalitet og berigelseskriminalitet, siger anklagerfuldmægtig Lukas Callesen.

Den 22-årige erkendte forholdene, men forklarede i retten, at han følte sig uretfærdigt behandlet af politiet og derfor var blevet vred og opfarende. Han ankede dommen.

Sådan kommer vi videre med fremtidens grønne arbejdsmarked

0

Efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling stiger markant i de kommende år og risikerer at sætte omstillingen i stå. CONCITO og Tænketanken Mandag Morgen lancerer otte anbefalinger til fremtidens grønne beskæftigelses- og uddannelsespolitik.

Udfordringerne med at sikre nok arbejdskraft til den grønne omstilling er velkendte, men endnu ikke løst. Derfor fremlægger CONCITO og Mandag Morgen nu et katalog med otte anbefalinger til fremtidens grønne arbejdsmarked.

Den grønne omstilling bliver en massiv udfordring for det danske arbejdsmarked. I disse år skal fjernvarmenettet udvides i mange kommuner, samtidig skal der opsættes solceller og elladestandere. I de kommende år skal der opsættes flere havvindmøller end nogensinde før og elnettet skal udvides. Det er kæmpemæssige investeringer i fremtidens grønne infrastruktur, som alt sammen kræver arbejdskraft.

– Men den grønne omstilling er mere end teknik. I fremtiden kommer den grønne omstilling til at berøre alle på arbejdsmarkedet og det stiller øgede krav til op- og omkvalificering af hele arbejdsstyrken, siger programchef Peter Andreas Norn, CONCITO.

Derfor lancerer CONCITO og Tænketanken Mandag Morgen nu otte anbefalinger til, hvordan vi skaffer kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling. Anbefalingerne er udarbejdet i regi af projektet Fremtidens grønne arbejdsmarked, hvor 25 centrale aktører på arbejdsmarkeds- og uddannelsesområdet har deltaget i et intensivt toårigt udviklingsforløb på baggrund af en række analyser af grønne krav til arbejdsmarkeds- og uddannelsesområdet.

Projektet er finansieret af PensionDammark, Novo Nordisk Fonden og Industriens Fond. På vegne af de finansierende parter udtaler adm. dir. Torben Möger Pedersen, PensionDanmark:

– Danmark kommer til at mangle både faglært og akademisk uddannet arbejdskraft inden for en ganske kort årrække til den grønne omstilling. Selv om at udfordringerne er velkendte, så er de endnu ikke løst. Uden arbejdskraften forsinker vi den grønne omstilling. Derfor er PensionDanmark, Novo Nordisk Fonden og Industriens Fond gået sammen om finansiering af vidensprojektet: Fremtidens grønne arbejdsmarked.

Klimapolitik skal konsekvensvurderes og et nationalt kompetenceråd skal sikre den rette uddannelse og kompetence

Projektet peger på, at dansk uddannelses- og beskæftigelsespolitik fremadrettet skal løse tre kerneudfordringer for, at vi kommer i mål med den grønne omstilling. Kerneudfordringerne er hhv. behovet for mere arbejdskraft til den grønne omstilling, behovet for flere med en erhvervsuddannelse og STEM-uddannelse og behovet for yderligere op- og omkvalificering af den eksisterende arbejdsstyrke.

Udfordringerne er så komplekse, at der er behov for at arbejde systemisk med at skabe en stærkere kobling mellem klima- og energipolitik på den ene side og uddannelses- og beskæftigelsespolitik på den anden side. Konkret foreslår CONCITO og Tænketanken Mandag Morgen, at regeringen fremover udarbejder konsekvensvurderinger af beskæftigelseseffekter ved alle større klima-, energi-, forsynings og miljøpolitiske tiltag og at regeringens årlige klimaprogram fremadrettet skal indeholde en gapanalyse, der viser den forventede forskel mellem udbud og efterspørgsel efter arbejdskraft til den grønne omstilling.

Samtidig foreslår CONCITO og Tænketanken Mandag Morgen, at regeringen etablerer et nationalt kompetenceråd. Kompetencerådet skal følge udviklingen på uddannelsesområdet og arbejdsmarkedet samt bidrage med analyser af kompetencebehov på fremtidens arbejdsmarked. Det skal ske i dialog med arbejdsmarkedets parter og uddannelsessektoren, som tilpasser dimensioneringen af uddannelserne og udbuddet af VEU herefter.

– Arbejdsmarkedet forandrer sig dramatisk i disse år. Der er behov for, at vi løbende indretter os, så vi sikrer en bedre sammenhæng mellem fremtidens udbud af jobs, uddannelsesdimensionering og fremtidens efteruddannelsesindsats. Vi skal tænke meget mere i helheder og på tværs af organisationsskel. Derfor foreslår vi et nationalt kompetenceråd som organiseres lige som de økonomiske vismænd og med en bred deltagelse af alle relevante interesser i et repræsentantskab, udtaler strategidirektør Lisbeth Knudsen, Tænketanken Mandag Morgen.

De to anbefalinger skal ses i sammenhæng med det samlede anbefalingskatalog, der i alt indeholder otte centrale anbefalinger til beskæftigelses- og uddannelsespolitikken og mere end 20 konkrete indsatser.

FHK-træner hylder Danmarks bedste fans: Vi vil gøre alt for DM-bronze

0

Fredericia Håndboldklub sikrede søndag aften en vigtig sejr på hjemmebane mod Skjern med 27-25. De loyale FHK-tilskuere mødte endnu engang talstærkt op i Fredericia for at støtte deres hold. Efter sejren roste FHK-træner, Gudmundur Gudmundsson, tilskuerne og betegnede dem som ‘Danmarks bedste fans’. Nu er hans fokus rettet mod at bringe DM-bronzen hjem til dem og klubben.

I en stille stund, efter at være omringet af ellevilde fans, talte AVISEN med Gudmundur Gudmundsson.

– Det var en fantastisk præstation i begge ender af banen. Thorsten Fries leverede en utrolig præstation i første halvleg. Vi spillede seks mod seks hele den første halvleg, og vi håndterede det rigtig godt. I anden halvleg skiftede vi til syv mod seks, og det gik også fremragende. Skjern kom aldrig foran, og vi vandt fortjent, siger Gudmundsson.

FHK-træneren anerkender også styrken af deres modstander, Skjern. Han begrunder deres kvalitet med, at FHK ikke kunne holde en større føring.

– Vi mødte et godt hold med stor rutine. Det var en svær opgave, så jeg er stolt over den måde, vi vandt på, og vi har stadig en chance for at vinde bronze, fortæller Gudmundur Gudmundsson.

http://adp-as.dk

Gudmundsson tilføjede, at holdet har lært af deres fejl fra den tidligere kamp mod Skjern.

– Vi har set, hvad vi gjorde forkert i kampen i Skjern, og vi gjorde ikke de samme fejl igen. Vi løb bedre retur, og var bedre både i forsvar og angreb. Alt er muligt, siger islændingen.

Afslutningsvis udviser Gudmundsson sin taknemmelighed for den utrættelige støtte fra FHK’s fans.

– De betyder utroligt meget. Vi fik endnu engang fantastisk opbakning. De er uden tvivl Danmarks bedste fans, og vi har den bedste hjemmebane i Danmark. Jeg er dybt taknemmelig for deres opbakning. Vi har et mål om at vinde medaljer, og vi vil gøre alt for at opfylde det mål, slutter Gudmundsson.

https://www.estate.dk/ejendomsmaeglere/midtjylland/estate-peter-moeller-fredericia

Den afgørende tredje bronzekamp mellem FHK og Skjern vil blive spillet den 10. juni i Skjern.

60-årig mand fundet livløs på båd i Lillebælt

0

En tragisk hændelse indtraf søndag eftermiddag i Lillebælt ud for Skærbæk, hvor en lokal 60-årig mand blev erklæret død efter at være blevet fundet livløs på en båd. Dette oplyser vagtchef Thomas Kiær fra Sydøstjyllands Politi.

Anmeldelsen kom kl. 13.33, da en tilsyneladende ubemandet båd blev observeret sejlende rundt i cirkler.

– Fra land kunne man umiddelbart ikke se, at der var nogen ombord på båden, den sejlede bare rundt og rundt, fortalte Kiær.

En omfattende redningsaktion blev iværksat, involverende politi, brandvæsen samt luft- og søstøtteenheder. På båden fandt man den livløse mand. En helikopter fra flyvestationen i Skrydstrup fløj efterfølgende manden til Odense Universitetshospital, hvor han ved ankomst blev erklæret død.

– Vi fik mange henvendelser fra folk som spurgte, om der var brug for hjælp, men vi fandt ret hurtigt ud af, at manden var ombord på båden, uddyber Kiær og tilføjer:

– Der er indtil videre ikke noget der peger på at der skumle være sket en forbrydelse.

Redningsaktionen blev afsluttet omkring kl. 14.30.

De pårørende er blevet underrettet, og politiet arbejder nu på at afdække de nøjagtige omstændigheder omkring den tragiske hændelse. På nuværende tidspunkt er årsagen til mandens død endnu ikke fastlagt.