8.9 C
Copenhagen
lørdag 13. december 2025

Kolding Kommune er i spil ved en ny forbindelse over Lillebælt

0
Foto: AVISEN

Efter at have gennemført en analyse peger Vejdirektoratet på en ny bro over Lillebælt syd for Middelfart. Dette vil betyde et vejanlæg hen over Stenderuphalvøen i Kolding Kommune. Men dette støtter hverken Kolding Kommune eller Trekantområdet, slår borgmester Knud Erik Langhoff fast.

Der er tegnet en tyk streg på kortet tværs over Stenderuphalvøen i Vejdirektoratets skitse over en mulig linjeføring af en kommende ny forbindelse over Lillebælt.

Vejdirektoratet har analyseret seks mulige nye linjeføringer over Lillebælt og slår i en pressemeddelelse fast, at “Det viser sig, at en vejforbindelse syd om Middelfart er den løsning, der giver de største trafikale gevinster, når man ser på sparet rejsetid og kørselsomkostninger.”

Løsningen syd om Middelfart sender trafikken fra E45 syd om Kolding og tværs over Stenderuphalvøen, hvorfra selve broen skal løbe syd for Fænø og gå i land syd for Middelfart.

I samme pressemeddelelse fortæller Vejdirektoratet dog også, at forligskredsen i Folketinget bag Infrastrukturplan 2035 har sat det videre analysearbejde af linjeføringen på pause, fordi man afventer forundersøgelserne af en Als-Fyn-forbindelse, som forventes færdige ved udgangen af 2024.

Knud Erik Langhoff. Foto: AVISEN

“Jeg håber, folketingspolitikerne tænker sig rigtig godt om i den pause, de nu har givet sig selv, før der kommer en endelig beslutning om en linjeføring. Det er meget vigtigt for mig at slå fast, at Kolding Kommune ikke bakker op om en løsning, der skal gå hen over Stenderuphalvøen,” understreger borgmester Knud Erik Langhoff fra Kolding Kommune.

“Halvøen er en naturperle, som både er et Natura 2000-område og et habitat. Dertil kommer, at der er store kulturværdier, bl.a. forbundet med Skamlingsbanken. Det vil være helt forkert at ødelægge dette enestående område med masser af trafik,” pointerer Knud Erik Langhoff.

Han påpeger også, at det ikke kun er Kolding, der foretrækker en anden linjeføring.

“I Trekantområdet Danmark, der er en sammenslutning af de syv kommuner, der ligger her i området ved Lillebælt, bakker vi op om en anden løsning. Vi har tidligere i fællesskab rettet henvendelse til Folketingets Transportudvalg, hvor vi anbefaler, at den tredje forbindelse skal være en forbindelse nord for de nuværende Lillebæltsbroer, der går parallelt med den, vi i dag kalder den nye Lillebæltsbro,” understreger Knud Erik Langhoff.

Den løsning er også en af de seks løsningsmuligheder, som indgår i Vejdirektoratets analyse.

Trekantområdet Danmark er en sammenslutning af kommunerne Kolding, Vejle, Fredericia, Middelfart, Vejen, Billund og Haderslev.

Læs også

Hash og kniv fundet ved rutinekontrol

0

En BMW personbil med tre personer blev standset af politiet tidligt om morgenen på Kolding Landevej mellem Kolding og Fredericia.

Politiet bemærkede straks, at der lugtede af hash i bilen. Efter visitering af de tre personer og ransagning af bilen fandt politiet 25 gram hash på en af personerne. Desuden blev der fundet en 36 cm lang klinge indpakket i et viskestykke på samme person, som er en 23-årig mand. Han sigtes nu for overtrædelse af knivloven.

Havareret lastbil udfordrer trafikken

0

En havareret lastbil i venstre spor på E20 mellem <60a> Fredericia V og Fredericia forårsager betydelige trafikproblemer. Vejdirektoratet rapporterer om lange køer og opfordrer bilister til at udvise ekstra forsigtighed.

Situationen har resulteret i en markant opbremsning af trafikken og kø på Den Nye Lillebæltsbro. Der arbejdes på højtryk for at få ryddet vejen og genoprette normal trafikafvikling.

19,6 millioner kroner til faste teams i ældreplejen i Fredericia, Middelfart, Kolding og Vejle

0

Regeringen og aftalepartierne bag ældrereformen har nu fordelt 376,1 millioner kroner til faste teams i ældreplejen. Formålet er at sikre, at ældre borgere møder kendte ansigter i deres eget hjem, hvilket kan forbedre både plejekvaliteten og arbejdsglæden blandt plejepersonalet. Midlerne er fordelt ud fra den demografiske sammensætning i kommunerne, så de tager højde for antallet af ældre.

Fredericia Kommune modtager 3,521 millioner kroner til at styrke faste teams i ældreplejen. I Middelfart Kommune modtager man 2,979 millioner kroner. Kolding Kommune får en væsentlig tildeling på 5,810 millioner kroner. Vejle Kommune modtager 7,289 millioner kroner, det største beløb blandt de nævnte kommuner.

Ældreminister Mette Kierkgaard udtaler, at nogle kommuner allerede er godt i gang med omstillingen til faste teams, hvilket glæder både borgere og medarbejdere. Hun håber, at omstillingshjælpen vil betyde, at kommunerne hurtigere når i mål, og at de tager ved lære af de kommuner, som allerede har opnået gode resultater. Med denne finansiering får Fredericia mulighed for at forbedre plejen for de ældre borgere gennem en mere kontinuerlig og personlig plejeoplevelse.

Ældreordfører Maria Durhuus fra Socialdemokratiet understreger vigtigheden af at undgå, at de ældres hjem bliver en banegård. Hun er meget glad for, at midlerne til faste teams skal sikre tryghed, høj faglighed og kontinuitet for de ældre, samtidig med at plejepersonalet får større frihed til at yde omsorg, der passer til den enkelte. Middelfart kan nu intensivere indsatsen for at implementere faste teams og dermed skabe en mere stabil og tryg pleje for de ældre borgere.

Hans Chr. Schmidt fra Venstre påpeger, at omstillingen til faste teams kan være omvæltende og svær at gennemføre. Han understreger, at det er afgørende at lære af de kommuner, som har påbegyndt omstillingen, og at bygge videre på deres erfaringer. Denne økonomiske håndsrækning skal hjælpe Kolding med at fremme implementeringen af faste teams, hvilket vil sikre bedre plejekvalitet og arbejdsvilkår for plejepersonalet.

Ældreordfører Kirsten Normann Andersen fra SF fremhæver, at faste teams forbedrer både kvaliteten for de ældre og arbejdsmiljøet for de ansatte. Hun glæder sig over, at penge nu sendes ud til kommunerne, øremærket specifikt til faste teams. Med denne betydelige finansiering kan Vejle Kommune styrke oprettelsen og udviklingen af faste teams, hvilket skal skabe en mere stabil og tryg plejeoplevelse for de ældre borgere.

Midlerne er fordelt på baggrund af kommunernes demografiske sammensætning og skal sikre, at omstillingen til faste teams kan ske hurtigere og mere effektivt. Marlene Harpsøe fra Danmarksdemokraterne understreger vigtigheden af kendte ansigter i plejen for både borgerne og medarbejderne. Hun mener, at kendte ansigter skaber mere tryghed og kvalitet for de ældre, men også et bedre arbejdsmiljø for medarbejderne.

Designerstole stjålet fra Taulov Kirke

0
Foto: Taulov kirke

Taulov Kirke har mellem tirdag aften og onsdag morgen været udsat for et indbrud, hvor gerningsmanden har knust et vindue for at komme ind i kirken.

Efter at have været inde i kirken, brød gerningsmanden bagdøren op for at forlade stedet. Ved indbruddet blev der stjålet otte Børge Mogensen-stole, som har en samlet værdi på 20.000 kroner. Politiet efterforsker nu sagen og arbejder på at finde frem til de ansvarlige for indbruddet.

80-årig udsat for bedrageri

0
Føtex i Prinsessegade, Fredericia. Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen, Fredericia AVISEN.

En 80-årig mand blev udsat for bedrageri, da en gerningsmand henvendte sig til ham i Føtex på Prinsessegade i Fredericia.

Gerningsmanden, som udgav sig for at være en bekendt, fulgte den 80-årige mand hjem og overbeviste ham om, at han manglede penge. Gerningsmanden fik manden til at køre sig til en Danske Bank-hæveautomat på Vejlevej, hvor han fik manden til at taste sin kode ind. Herefter hævede gerningsmanden 8.000 kroner fra automaten samt tog kontanter fra manden.

Gerningsmanden beskrives som en ca. 40-årig mand, dansk af udseende, med kort skæg og en hæs stemme. Han var iført blå cowboybukser og kørte i en sort Mercedes. Politiet efterforsker sagen og forsøger at finde frem til gerningsmanden.

Sæt Fredericia fri

0

Nu begynder byfesten om lidt. Det er atter tid til at fejre 5.-6. juli i Fredericia, og i år markerer vi et jubilæum. Det er en stolt tradition, som desværre ikke er kendt mange steder uden for byen. Men det giver også et kæmpe potentiale, som fredericianerne skal udnytte.

De handlende og den indre by sukker efter besøgende. Fodbold har medført nogle gode dage, men når hverdagen melder sig, er der få besøgende i Fredericia. Det er specielt tankevækkende, når man overvejer, hvor spændende og indbydende byen kunne være.

Kommer man til Fredericia på en sommerdag, vil man blive mødt af et voldanlæg, hvor ukrudtet vokser vildt. Byggeprojekter præger byen, som samtidig har svært ved at vejlede gæsterne. Der mangler en effektiv salgsplan for byen, og det er heller ikke tydeligt, at man er glad for besøgende. Hvis nogen finder en parkeringsplads, må de selv orientere sig grundigt for at finde ud af, hvad der er værd at se eller opleve.

Dette på trods af at der er flere indfaldsveje til den indre by og et vidt forgrenet netværk med en perle af natur midt i byen. Intet tyder på, at dette er en by, hvor man kan noget særligt, hvis man kommer udefra og ikke kender de indforståede fortællinger.

Turisme er en af de store muligheder for at få kasseapparaterne til at klinge hos byens butikker og restaurationer. Og det handler om meget mere end blot markedsføring. Det handler om at tage ansvar for oplevelsen af Fredericia. Det er ikke forvaltningens opgave. Her skal de medvirke, især ved at sikre en effektiv og smidig forvaltning til gavn for erhvervslivet. Men i princippet skal de ikke sidde og udtænke alverdens ting. Driften skal ligge hos de mange aktører, der kan gøre byen attraktiv gennem deres virksomhed og initiativ. Kun fantasien sætter grænser.

Det handler om at sætte den fantasi fri. Ved flere lejligheder viser det sig, at hvis man samler nogle af byens kapaciteter, er der enormt mange visioner, drømme og potentielle ideer, der kunne rejse Fredericia. Derefter arbejder en lille flok forvaltningsmedarbejdere, der leder efter pokaler at pudse, straks på at sabotere enhver aktør, der måtte ønske at udføre lokalpatriotisme. Af en eller anden grund tror man, at Fredericia Kommune skal drive hele byen, ned til mindste parkeringsplads.

Det skal kommunen ikke.

Den forfejlede tankegang viser sig i de projekter, hvor kommunen forsøger at drive det selv. Et af de tydeligste eksempler på en forfejlet driftsopgave er Tøjhuset og Ekscerserhuset, hele to spillesteder, der skal drives med kommunale midler og medarbejdere samt frivillige. De konkurrerer direkte med private aktører, som i sidste ende ikke længere vil Fredericia noget, men søger til andre byer, der vil samarbejde og ikke konkurrere på ulige vilkår. Dette betyder tab af muligheder, ikke mindst særlige koncerttilbud og sammenhængende kulturaktivitet.

I stedet lugter der af kommunekaffe stort set alle steder, hvor der for få år siden var private aktører med lokalpatriotisk energi på arbejde. Byens iværksættere trækker sig. Investeringerne udebliver. Metaltrætheden er overalt. Og politikerne lytter ikke. De stikker ikke en finger i jorden. De er bortrejst, mens Fredericia forfalder og konkurrenterne fra andre byer løber med guldet. De fornægter virkeligheden og bliver sure og krænkede, hvis man påpeger alternative måder at drive kommunen på. På trods af de erfaringer, man indhentede i 10’erne, hvor byen oplevede et boom, er man tilbage til passivitet og manglende dømmekraft.

Det er trist.

Lad os håbe, at byen kan blive sat fri igen. Efter flere års tumultagtige scener på rådhuset trænger vi til, at nye vinde blæser hen over byen, der har alt at byde på, men som kronisk lukker sig selv inde.

Ny parkering til autocampere skal skabe mere plads til personbiler

0

Middelfart Kommune opretter nu fire nye pladser til autocampere ved Gl. Havn. Tiltaget er designet til at gavne byens forretningsdrivende ved at frigive flere ledige pladser til personbiler.

Formålet med de nye pladser

De nye autocamperpladser ved Gl. Havn er længere og bredere end almindelige p-pladser, hvilket gør det muligt for autocampere at parkere inden for stregerne. Disse pladser tillader parkering i op til fire timer. Initiativet skal forhindre uhensigtsmæssige parkeringer fra autocamperturister, som tidligere har optaget de almindelige p-pladser. Autocamperturister får dermed bedre mulighed for at besøge Middelfart og dens seværdigheder, butikker og spisesteder.

Balanceret tilgang til turisme

Anders Møllegård, formand for Teknisk Udvalg, understreger vigtigheden af balance mellem byens borgere og turister. “Autocamperturismen er en tiltagende ferieform, som vi gerne vil være med til at understøtte i hele Middelfart Kommune, men stadig med fokus på balance mellem borgere i kommunen og turister, så vi sikrer, at der er plads til alle,” siger han.

Teknisk Udvalg har siden 2022 haft fokus på autocampere i Middelfart Kommune. De tiltag, der blev implementeret sidste år, har vist gode resultater, og nu byder kommunen også autocampere velkommen på P-pladsen ved Gl. Havn.

Projektet ‘Autocamperturisme i balance’

Tiltaget er en del af projektet ‘Autocamperturisme i balance’, hvor en arbejdsgruppe bestående af Middelfart Kommune, Brobygning Middelfart, VisitMiddelfart og repræsentanter fra autocamperbranchen har arbejdet på løsninger.

Fremtidige planer og samarbejde

Sidste sommer blev der gennemført lignende tiltag ved naturområderne ved Oddevejen og Vejlby Fed for at skabe en naturlig balance mellem personbiler og autocampere. Teknisk Udvalg håber, at de nye pladser vil tiltrække autocamperturister til byen inden for de tilladte fire timer, hvorefter de kan besøge andre dele af kommunen eller videre til Assens, Kerteminde og Nordfyns Kommuner, som Middelfart samarbejder med omkring autocamperturisme.

Ja tak til klima – nej tak til Krifa

0

Debatten raser lige nu i (de lokale) medierne over, at man i Region Syddanmark har valgt at stille krav til sine kursusudbydere om klimavenlighed. Man vil fx ikke længere få serveret rødt kød på kurser ved Region Syddanmark.

Vi har fuld respekt for beslutningen, som er truffet af regionens administrative ledelse og med generel opbakning fra medarbejderne. Der er heldigvis mange gode alternativer til det røde kød, og det er positivt, at regionen anerkender sit ansvar som kursusudbyder.

Men ansvaret stopper ikke ved klimaet.Regionen har også et vigtigt ansvar for at støtte et stabilt arbejdsmarked med gode løn- og arbejdsvilkår.

Derfor undrer det os, at regionen er kunde ved en kursusvirksomhed, der har overenskomst med den gule fagforening Krifa.

En overenskomst er vel en overenskomst, vil nogle sikkert indvende. Men nej, det er ikke så simpelt.

Krifa laver nemlig ikke overenskomster, som vi normalt kender dem.

Er man tvunget til at arbejde under en Krifa-overenskomst, er man også tvunget til at frasige sig konfliktretten. At lønmodtagerne, når alle diplomatiske måder er opbrugt, har muligheden for at strejke, er én af de bærende søjler i den danske model. Fratages konfliktretten, svækkes lønmodtagernes rettigheder betydeligt.

Den danske model er i en kamp for overlevelse. Medlemmerne siver fra de traditionelle fagforeninger, fordi de kan få billigere medlemskab hos de gule forretninger. Grunden til, at medlemskabet her er billigere, er, at de gule alternativer stort set ingen overenskomster tegner, men i stedet lukrerer på dem, de rigtige fagforeninger udarbejder og vedligeholder.

Krifa er blandt de gule foreninger, der tegner ganske få overenskomster, men disse overenskomster er i vores øjne figenblade for en forretning, der først og fremmest tjener penge på andres arbejde, mens lønmodtagerne som helhed svækkes.

Vi opfordrer derfor Region Syddanmark til at sige nej til at samarbejde med virksomheder, der har gule overenskomster. Lige netop det forthold mener vi er mere vigtigt end rødt kød på bordet eller ej.

Hvor er Fredericia?

0

Sidste år blev der indgået et kæmpe forsvarsforlig, som betyder flere soldater og officerer. Det har fået flere kommuner til at søge om at få del i denne udvidelse af forsvaret. Viborg, Haderslev og Vordingborg kommuner har for længst søgt om at få del i denne udvidelse af forsvaret, både med soldater og fast personale. De omkringliggende byer til disse byer har bakket op og støttet ansøgningen. Hvorfor har Fredericia mon ikke søgt?

Udrejse Fængsel skal etableres i Trekantområdet med mange arbejdspladser. Hvorfor har vi ikke lagt billet ind? Er vi bange for de indsatte? Både i Ringe og Billund, hvor de p.t. udvider, glæder det borgmesteren. Hvad siger vores borgmester?

Og hvorfor mon de store almene boligforeninger i Fredericia ikke lægger billet ind på at få bygget nogle almene boliger? Og hvorfor tager kommunen ikke tiltag, der vil kunne udvikle de mindre byer i kommunen og være til gavn for bosætning, skole, institutioner, handel m.v.? Hvad venter vi på? I Middelfart bygger de i Føns, Gelsted og Harndrup.

På et tidspunkt var vi langt fremme med at få et Nærhospital. Det hører vi ikke meget om mere. Til gengæld er de nu ved at etablere et i Middelfart, og også Nyborg har fået bevilget et. Hvordan går det lige i Fredericia?

Med venlig hilsen
Hans Thomassen

Ungdommens Hus åbnes for 13-årige: Venstre vil sikre bedre overgang for unge

Ungdommens Hus åbnes for 13-årige: Venstre vil sikre bedre overgang for...

0
Aldersgrænsen i Ungdommens Hus sænkes fra 18 til 13 år. Beslutningen er truffet i Unge- og Uddannelsesudvalget og skal sikre en bedre overgang mellem...