Torsdag aften omkring klokken 21.30 skete der en bilulykke i krydset mellem Holstensvej og Strandvejen i Fredericia, nu kommer der nye oplysninger fra vagtchef Martin Frandsen fra Sydøstjyllands Politi.
En bil, der kom kørende mod nordøstlig retning i krydset, overså det røde lys og påkørte en anden bil, der kom kørende af Holstensvej og skulle dreje i krydset. Hændelsen skyldtes en vigepligtsforseelse fra den ene bils side. Føreren af bilen, der overså det røde lys, var en 17-årig kvinde. Den anden bil blev ført af en mand.
Der var tre personer involveret i ulykken, og de blev alle kørt til tjek på hospitalet. Ingen af parterne blev alvorligt skadet, fortæller vagtchefen.
Der var ikke meget Sort Sol over Tøjhuset. Foto: AVISEN
Det handler om at skabe en bæredygtig og gennemsigtig struktur for Fredericias kulturtilbud, med kommunens ressourcer optimalt fordelt og sikre klare linjer mellem politisk ansvar og kulturel drift. Kort sagt ansvarlig ledelse. Ved at lade private aktører eller selvejende institutioner drive spillestederne, kan kommunen potentielt reducere sine udgifter og samtidig sikre, at kulturtilbuddene fortsat eksisterer.
Derfor støtter Liberal Alliance, Dansk Folkepartis forslag om at reorganisere byens kommunale spillesteder som selvejende institutioner i stedet for kommunale enheder.
Liberal Alliance ser dette som en måde at sikre gennemsigtighed på, og undgå direkte modarbejdelse af den danske arbejdsmarkedsmodel. En mere effektiv og økonomisk ansvarlig forvaltning af kommunens ressourcer, der prioritere kernevelfærden frem for driften af spillesteder og sports arrangementer uden dokumenteret positiv effekt for Fredericia’s borger og erhvervsliv.
At kartelsagen er ”dysset ned” grundet ”manglende ressourcer”? Ændre ikke det faktum at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har konkluderet, der er sket lovbrud. I Fredericia drejer det sig om medarbejdere, der er ansat af kommunen, den kommune der burde have skredet ind og startet en intern undersøgelse af de reelle forhold, så tvivlen ikke forsat skal hænge over, de ansatte og byen.
Et sparebudget, for kernevelfærden står for døren, det giver ikke mening at bruge millioner til spillestederne, der gør at private udbyder på almindelige konkurrence vilkår ikke har mulighed for at byde ind. Yderlig fråses med midlerne til arrangementer som Wings for life, der trods det gode formål, mest gavner de medvirkende Youtuber. En direkte kontant støtte til WFL’s forskning var bedre givet ud. Konkurrencemyndighedernes afgørelse nødvendiggør en ny vurdering af konceptet bag spillestederne, inkl. den 10 årige uansvarlige forpagtningsaftale, der direkte skriger til himlen.
Der spares også midler ved nedlægge de udvalg oprettet for områderne der kun gavne de politikker der ser i udvalgene med lønnede poster. Udvalg oprettet uden synlige succeskriterier og målbare resultater.
Hver krone skal bruges med omhu for at sikre den bedste service til borgerne.
Liberal Alliance står for: Mere gennemsigtighed, mindre bureaukrati og ansvarlig ledelse.
Poul Rand. Lokalformand Liberal Alliance, KV25 kandidat.
En rutinemæssig standsning i Norgesgade omkring Vester Voldgade resulterede i anholdelsen af en ung mand for spirituskørsel klokken 23.30.
Den 23-årige mand blev stoppet af politiet og blæste over det tilladte promillegrænse. Vagtchef Martin Frandsen fra Sydøstjyllands Politi oplyser, at den unge mand blev taget med til blodprøve og efterfølgende løsladt.
Mellem onsdag eftermiddag og torsdag formiddag blev der begået to indbrud i parkeret biler, blandt andet i en personbil parkeret ved Billig-Billy på Vejlevej i Kolding.
Vagtchef Martin Frandsen fra Sydøstjyllands Politi oplyser, at gerningsmanden knuste en rude i bilen og stjal en multimediaskærm. Derudover blev både venstre fordør og venstre passagerdør afmonteret og stjålet. I en separat hændelse på Mercurvej i Kolding blev alle hjul stjålet fra en Mercedes varebil. Dette tyveri fandt også sted mellem onsdag aften og torsdag morgen klokken 04.00.
En 20-årig mand, der har været savnet siden lørdag, blev torsdag aften fundet død.
Den 20-årige mand, der har været savnet siden natten til lørdag den 29. juni, blev torsdag aften fundet død i Nørresø i Viborg.
Midt- og Vestjyllands Politi har siden lørdag nat eftersøgt den 20-årige mand med droner, helikopter og hunde. Søværnets Dykkertjeneste har samtidig søgt under vandoverfladen med dykkere og sonar.
Det var netop dykkere fra Søværnets Dykkertjeneste, der klokken 18.30 torsdag den 4. juli fandt den 20-årige mand i søen.
“Han er identificeret, og vi er sikre på, at det er ham,” siger leder af lokalpolitiet i Viborg, vicepolitiinspektør Henrik Glintborg.
“Selv om vi har søgt målrettet i flere dage, er det et trist fund. Det er ikke svært at forstå, at familie, venner og pårørende befinder sig i en svær tid lige nu,” siger Henrik Glintborg.
Fredag vil der blive afholdt ligsyn, og politiets efterforskning vil fortsætte for at klarlægge dødsårsagen.
“Vi har fået arbejdsro til at søge på søen, og det vil jeg gerne takke borgerne for. Med fundet fjerner vi nu også afspærringerne,” siger vicepolitiinspektøren.
De pårørende er underrettet, og politiet har ikke yderligere kommentarer til sagen i dag.
Inden længe kører mange danskere traditionen tro på årets sommerferie, og her er der en større økonomisk gevinst for de danskere, der har skiftet benzin- eller dieselbilen ud med en elbil. Det viser en ny undersøgelse fra Spar Nord og Bilbasen, som har kigget på transportudgifterne til nogle af danskernes foretrukne kør-selv-destinationer.
Rigtig mange danskere har skiftet benzin- eller dieselbilen ud med en elbil, og for en del af dem har klimaet og økonomien været et incitament. Her er det ikke kun en økonomisk fordel i dagligdagen, men også når det kommer til årets sommerferie, hvis man er blandt dem, der inden længe pakker bilen og tager på årets kør-selv-ferie til varmere himmelstrøg.
En ny analyse fra Spar Nord og Bilbasen viser, hvor mange penge man egentlig sparer på at køre afsted i en elbil fremfor en benzin- eller dieselbil. Analysen sætter tal på, hvor meget bilturen til og fra nogle af danskernes foretrukne kør-selv-ferie-destinationer koster, når man foruden brændstof- eller elforbrug også medregner parametre som slitage på bilen, værditab og vejafgifter.
Beregningerne viser, at en ferie til og fra eksempelvis Gardasøen i Italien med startdestination i Aarhus koster cirka 13.134 kroner i en benzinbil, mens det i en dieselbil koster 12.943 kroner. Tilsvarende koster turen kun 9.066 kroner i en elbil og er således omtrent 4.000 kroner billigere.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik er bestanden af elbiler i Danmark steget med 79 procent i maj måned, hvis man sammenligner med samme periode sidste år, mens antallet af både benzin- og dieselbiler er faldet. Der er således mange danskere, der i år tager sin første tur i elbilen til det sydlige Europa, og de vil kunne mærke det på pengepungen, lyder det fra cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm.
Et andet eksempel er, hvis man tager turen fra København til den franske riviera. Her koster det cirka 15.536 kroner i en benzinbil og 15.321 kroner i en dieselbil, hvor elbilsejerne får det næsten 4.500 kroner billigere med en pris på cirka 10.962 kroner.
Mens inflationen generelt er kommet ned ovenpå de store prisstigninger i 2022, så er mange ramt af senere års rentestigninger på blandt andet deres boliglån, og de ekstra udgifter kan de lavere transportudgifter være med til at kompensere for. Men overordnet set er der kommet flere penge mellem hænderne på danskerne, fordi beskæftigelsen er tårnhøj, og lønningerne stiger, så for mange vil besparelsen på transportudgifterne ved elbilen blot være med til at forsøde tilværelsen på sommerferien yderligere med endnu flere penge til oplevelser, restaurantbesøg og lignende, fortsætter Jens Nyholm.
Turen er blevet dyrere med benzin og diesel
Derudover fremgår det af undersøgelsen, at det for ejerne af både benzin- og dieselbiler generelt er blevet dyrere at køre på ferie i år sammenlignet med sidste år. Omvendt kan elbilsejerne glæde sig over, at det er blevet billigere.
Som følge af blandt andet stigende brændstofpriser er det blevet dyrere at tage på årets kør-selv-ferie i en benzin- eller dieselbil sammenlignet med sidste år, mens priskrigen på elbiler i efteråret har medført det modsatte for elbiler. Markante prisfald har betydet, at købsprisen på en elbil er blevet lavere, og derfor er de samlede omkostninger ved at eje en elbil dermed også blevet lavere, forklarer markedsanalytiker hos Bilbasen, Jan Lang, og fortsætter:
Samtidig kan elbilejerne glæde sig over, at de i mange europæiske byer slipper helt eller delvist for at betale for miljømærker og parkeringsafgifter. Sammenligner man priserne i 2024 med priserne sidste år, så koster en køretur fra Aarhus til Istrien i Kroatien i år 14.781 kroner i en benzinbil og 14.567 kroner i en dieselbil, hvilket er en stigning på henholdsvis 1.838 kroner og 1.958 kroner. Anderledes ser det ud for en elbil, hvor en tilsvarende køretur i 2024 koster 10.233 kroner til sammenligning med 10.669 kroner i 2023.
Man kommer således ikke uden om, at det er blevet mere fordelagtigt at tage turen i en elbil. Hvor der førhen var hindringer som få ladestandere, er der i dag mange muligheder ved motorvejene og de større hovedveje. Derudover er en væsentlig del af totalomkostningerne ved kør-selv-ferien opladning af bilen, og her er der gode muligheder for at oplade til fornuftige priser sammenlignet med især lynladningspriserne i Danmark. Det skyldes, at der i øjeblikket er en priskrig i gang mellem de store udbydere af lynladning i Europa, forklarer Jan Lang.
Det er dog vigtigt, at man benytter sig af de store aktører, der har gennemsigtige priser, og samtidig undlader tilfældig lynladning, hvor priserne varierer, og man i nogle tilfælde kan risikere at betale markant overpris, slutter han.
Transportprisen på udvalgte kør-selv-destinationer (2024)
Destination (tur/retur)
Aarhus, benzin
København, benzin
Aarhus, diesel
København, diesel
Aarhus, el
København, el
Italien, Gardasøen
13.134 kr.
11.943 kr.
12.943 kr.
11.770 kr.
9.066 kr.
8.261 kr.
Italien, Adriaterhavskysten
14.458 kr.
13.291 kr.
14.247 kr.
13.098 kr.
9.975 kr.
9.186 kr.
Frankrig, Den franske riviera
15.633 kr.
15.536 kr.
15.417 kr.
15.321 kr.
11.028 kr.
10.962 kr.
Frankrig, Alsace
9.039 kr.
8.926 kr.
8.903 kr.
8.791 kr.
6.138 kr.
6.062 kr.
Kroatien, Istrien
14.781 kr.
13.622 kr.
14.567 kr.
13.426 kr.
10.233 kr.
9.449 kr.
Om undersøgelsen:
Der er i beregningerne af TCO (Total Cost of Ownership) taget udgangspunkt i de 10 mest solgte nye biler og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark fra januar til og med maj 2024.
TCO-gennemsnittet (Total Cost of Ownership) for benzinbiler er på 3,05 kr./km, for dieselbiler 3,26 kr./km og for elbiler 2,04 kr./km. Dertil kommer omkostningerne til forbrug af benzin/diesel/el.
Brændstofforbruget er sat til et gennemsnit for benzinbiler på 14,10 km/l og 18,10 km/l for dieselbilerne. Elbilerne er sat til 20 kWh pr. 100 km. Det er 15 procent under de opgivne forbrugstal, da der tages højde for, at langt hovedparten af turen foregår på lande- eller motorvej.
Benzinprisen er 14,12 kr./l for oktan 95 blyfri og dieselprisen 13,21 kr./l. Elprisen er sat til et gennemsnit for elbiler på 3,50 kr. pr. kWh, og der er beregnet med en gennemsnitlig elmotoreffektivitet på 20 kWh/100 kilometer. Brændstofpriserne er indhentet d. 4. juni 2024.
Ved beregning af vejafgifter med viamichelin.com er der valgt den hurtigste rute. Omkostninger ved afrejse fra København er beregnet eksklusive færgeoverfart.
Vejdirektoratets anbefaling om en tredje Lillebæltsforbindelse syd om Middelfart har mødt alvorlig bekymring fra Trekantområdet Danmark.
For nylig anbefalede Vejdirektoratet, at en tredje Lillebæltsforbindelse skal placeres syd om Middelfart. Selvom Trekantområdet Danmark hilser en ny broforbindelse velkommen, mener de, at en parallel Lillebæltsforbindelse vil være en bedre løsning. De frygter, at forligskredsens forsinkelse i beslutningsprocessen kan have alvorlige konsekvenser.
Trængsel på den Ny Lillebæltsbro
Den nuværende trafikmængde på den Ny Lillebæltsbro er enorm. I 2022 passerede i gennemsnit 55 biler per minut over broen – dobbelt så mange som på Storebæltsbroen. Dette gør den Ny Lillebæltsbro til en af de vigtigste infrastrukturelle forbindelser i Danmark. Jens Ejner Christensen, formand for Trekantområdet Danmark og borgmester i Vejle Kommune, understreger broens betydning:
“Lillebæltsbroen binder Trekantområdet sammen og er afgørende for dansk vækst og sammenhængskraft.”
Bekymringer ved en sydgående bro
Vejdirektoratet vurderer, at den Ny Lillebæltsbro først vil opleve kritisk trængsel i 2040. Dog viser de seneste 10 års data, at trafikken i Trekantområdet og over Lillebælt er steget markant mere end forventet. Fra 2012 til 2022 steg trafikken over Lillebælt med 2,6% om året. Hvis denne tendens fortsætter, vil der i 2030 køre 97.000 køretøjer dagligt over Lillebælt. Det skaber udsigter til alvorlige trafikale problemer, som vil påvirke både erhvervsliv og pendlere.
Desuden indebærer den anbefalede sydgående bro en større påvirkning af et værdifuldt naturområde med høj økologisk værdi. En ny bro vil kunne medføre betydelige indgreb, som kan få alvorlige konsekvenser for biodiversiteten og det lokale miljø.
En anden væsentlig bekymring er, at den foreslåede bro ikke adresserer problemerne med jernbaneforbindelsen. En integreret løsning, der omfatter både vej- og baneforbindelser, er nødvendig for at skabe en bæredygtig og fremtidssikret infrastruktur. Den nuværende jernbanebro over Lillebælt er bygget i 1920’erne og trænger til en opgradering for at sikre robustheden af det danske togsystem.
Støjgener og socialt ansvar
Den foreslåede sydgående bro vil også øge støjniveauet i boligområder, som hidtil har været fri for trafikstøj. Dette kan forringe livskvaliteten for mange borgere og medføre både helbredsmæssige og sociale konsekvenser.
Trekantområdet Danmarks løsning: en parallelforbindelse
På baggrund af disse bekymringer anbefaler Trekantområdet Danmark en parallelforbindelse til den eksisterende Lillebæltsbro. Denne løsning vil beskytte værdifulde naturområder, give bedre forudsætninger for fremtidig jernbanegodstransport og sikre robustheden af dansk infrastruktur. Desuden vil den minimere støjgener og bedre understøtte eksisterende og planlagt energiinfrastruktur.
Forligskredsens beslutning
Forligskredsen har besluttet at sætte arbejdet med Lillebæltsbroen på pause, indtil en forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn er klar i slutningen af året. Trekantområdet Danmark anerkender behovet for en grundig vurdering af alternative løsninger, men understreger vigtigheden af, at en strategisk analyse fortsætter. Enhver forsinkelse i beslutningsprocessen vil kun forværre de presserende trafikale udfordringer i regionen.
Trekantområdet Danmark er en politisk styret samarbejdsorganisation mellem syv kommuner: Billund, Fredericia, Haderslev, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle. Samarbejdet ledes af en bestyrelse, der består af de syv borgmestre.
Susanne Eilersen, viceborgmester i Fredericia Kommune, opfordrer byrådet til at revurdere konstruktionen af det kommunalt drevne spillested, Tøjhuset. Eilersen mener, at det ikke er hensigtsmæssigt, at kommunen står for driften af et spillested. Med myndighedernes indskærpelse i kartelsagen og leder Sune Rasmussens nylige afgang, ser hun nu som det rette tidspunkt til at tage sagen op igen.
Tøjhuset har spillet en rolle i en større dansk kartelsag, hvor 10 spillesteder blev undersøgt. Forleden konkluderede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at spillestederne havde begået store overtrædelser, men samtidig, at der ikke kunne rejse en sag, idet styrelsen manglede ressourcer. Derfor blev det til en indskærpelse over for alle 38 spillesteder i stedet.
Susanne Eilersen. Foto: AVISEN
“Jeg var rystet, da jeg læste, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen konkluderer, at man har brudt loven. I Fredericia er der tale om medarbejdere, der er på kommunens lønningsliste. Konsekvensen var en indskærpelse, men der konkluderes samtidig, at der kun er tale om en indskærpelse, fordi myndighederne ikke har ressourcer til at forfølge sagen. Den sag, og det faktum, at lederen af Tøjhuset i denne uge har sagt sin stilling op, da han har fundet nyt arbejde, gør, at jeg synes, at man skal se på Tøjhusets konstruktion igen,” siger Eilersen.
Med Sune Rasmussens opsigelse ser Eilersen en oplagt mulighed for byrådet til at overveje et udbud eller en konstruktion som selvejende institution. “Når lederen af Tøjhuset har sagt op, så er det en god anledning for os som byråd til at se på et udbud eller se på en konstruktion som selvejende institution. Det er vigtigt med armslængde og gennemsigtighed,” siger Eilersen og tilføjer:
“Vi er på vej ind i endnu et sparebudget, hvor det vel at mærke er kernevelfærden, der står for skud. Skal vi så bruge 5-6 millioner på at drive et spillested, ja endda to spillesteder, eller skal vi sætte dem i udbud til ekstern leverandør? Der vil jeg klart foreslå det sidste.”
Eilersen understreger også, at afgørelsen fra Konkurrencemyndighederne nødvendiggør en ny gennemgang af konceptet bag Tøjhuset. “Afgørelsen fra Konkurrencemyndighederne kalder også på en omgang omkring konceptet. Jeg mener også, at den afgørelse betyder, at vi skal gå en runde mere på konceptet, og se på den aftale, vi har indgået, er den okay? En ting er sikkert: I Dansk Folkeparti mener vi, at der skal armslængde på, og der skal være transparens, for så kan man også undgå nogle af de ting, som konkurrencestyrelsen skriver, så ansvaret ligger et andet sted end det kommunale for et spillested.”
Kun to partier stemte imod
Eilersen påpeger desuden, at Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti var de eneste partier, der stemte imod den nyligt indgåede 10-årige aftale om Tøjhuset. “I forhold til den nyligt indgåede 10-årige aftale, så var vi kun to partier, der stemte imod. Det er ikke en offentlig opgave at drive spillested, når kernevelfærden er så presset som den er, så ser vi hellere, at økonomien bruges på velfærd i stedet for.”
På spørgsmålet om, hvad Eilersen vil gøre ved situationen, svarer hun: “Det vil være noget af det, jeg nævner, som vi går til budgetforhandlinger med, men jeg vil også opfordre borgmesteren til at bremse op med at finde en ny leder, før man har afklaret, hvad man vil, når vi står i en ny situation end for en måned siden, hvor man lavede aftalen. Det er en oplagt anledning til at se, om vi skulle gå en runde mere, inden man søger en ny leder.”
Susanne Eilersen ser disse måneder som det perfekte tidspunkt til at genoverveje driften af Tøjhuset og sikre, at fremtidige beslutninger tages med gennemsigtighed og respekt for kommunens kernevelfærd.
En forpagtningsaftale blev det ikke til, men Fredericia Kommune har indgået en midlertidig samarbejdsaftale med beboerforeningen om Cafe Strandparken.
Fredericia Kommune har forsøgt at indgå en forpagtningsaftale på Cafe Strandparken. Selvom der var flere interesserede, lykkedes det ikke.
Derfor har Fredericia Kommune og Skærbæk Beboerforening indgået en samarbejdsaftale omkring brugen af Strandparken frem til 1. november.
”Jeg er selvfølgelig ked af, at det ikke er lykkes at indgå en forpagtningsaftale for Strandparken. Men jeg er utrolig glad for at kunne fortsætte et godt samarbejde med beboerne i området om Strandparken. Jeg ser frem til, at der igen vil komme aktiviteter og liv omkring Strandparken, også set i lyset af de gode aktiviteter, der foregår i Naturpark Lillebælt-regi”, siger formanden for Teknisk Udvalg, John Nyborg.
Formålet med samarbejdsaftalen er, at beboerforeningen får mulighed for at bruge Strandparken og det tilhørende stuehus mod, at de skaber offentlige aktiviteter i området ved Strandparken og i tilknytning til Blå Flag-stranden, mens Fredericia Kommune omvendt har behov for tid til at finde gode løsninger for bygningerne i Skærbæk.
Beboerforeningen vil involvere forskellige aktivitetsudvalg i byen i opgaven og gøre deres bedste for at lykkes med dette. De har allerede planlagt en jazz-festival lørdag den 17. august 2024, og her vil Skærbæk Amatørteater også opføre deres årlige revy.
”Vi er rigtig glade for at få denne mulighed, så de flot renoverede bygninger i Strandparken kommer i brug til gavn og glæde for både lokalområdet og gæster udefra”, siger Aksel Gruelund Sørensen, formand i Skærbæk Beboerforening.
Aldersgrænsen i Ungdommens Hus sænkes fra 18 til 13 år. Beslutningen er truffet i Unge- og Uddannelsesudvalget og skal sikre en bedre overgang mellem...