5.8 C
Copenhagen
søndag 21. december 2025

Fredericia Cycle Club markerede 90 års fødselsdag

0

Fredericia Cycle Club fejrede lørdag deres 90-års jubilæum med en festlig sammenkomst, hvor både medlemmer og sponsorer deltog.

Fredericia Cycle Club har gennem 90 år haft en fast plads i byens sportslige landskab. Klubben har altid haft som mål at fremme samværet omkring cykling og at cykle frem mod nye mål – både for licensryttere og for motionister. Jesper Hviid, bestyrelsesmedlem og aktivt medlem i klubben, understreger, at klubbens kerneværdi ligger i fællesskabet og den glæde, cyklingen bringer.

– Vi er en klub, der vil fremme samværet omkring cykling og cykle frem sammen. Vi har både licensryttere og motionister, og vi udbyder årligt licensløb omkring Herslev, hvor der kommer ryttere fra hele landet for at deltage, siger Hviid.

Dette årlige licensløb er et af højdepunkterne for klubben, og det tiltrækker cykelentusiaster fra nær og fjern. Det er ikke kun en konkurrence, men også en mulighed for medlemmerne at mødes og dele deres passion for cykling.

En festlig dag med fokus på fællesskab

Jubilæumsdagen begyndte med, at medlemmerne samledes klokken 10 til en kort cykeltur på otte kilometer rundt i lokalområdet. Turen blev kørt i selskab med flere af klubbens sponsorer, hvilket gav en unik mulighed for at styrke båndene mellem klubben og dens støtter.

– Vi samledes klokken 10 og cyklede en kort tur på omkring 8 kilometer sammen med nogle af vores sponsorer. Det var en meget hyggelig tur, hvor vi fik mulighed for at cykle sammen og tale undervejs. Vi havde blandt andet Christian Jungmark fra Sparekassen Danmark og Carsten Haupt CH Haupt med som sponsorer, hvilket var rigtig dejligt, siger Jesper Hviid.

Efter cykelturen samledes alle deltagerne til en hyggelig stund med kage og bobler, hvor der blev udvekslet historier og fejret de mange år, klubben har eksisteret.

– Vi afsluttede med at spise kage og skåle i bobler. Det var en meget hyggelig måde at markere dagen på. Det var en fantastisk måde at fejre klubbens 90-års jubilæum på, hvor både medlemmer og sponsorer kunne være en del af festen, forklarer Jesper Hviid.

Klubben ønsker flere medlemmer

Med knap 100 medlemmer er Fredericia Cycle Club en relativt lille klub, især sammenlignet med nabobyer som Middelfart, hvor cykelklubberne har flere medlemmer. Jesper Hviid erkender, at der er plads til vækst, og at klubben aktivt arbejder på at tiltrække flere cykelentusiaster.

– Vi er omkring 100 medlemmer i øjeblikket, men vi ville gerne have flere. I en by som Fredericia kan det godt være bedre. I Middelfart er de flere end os, så vi vil gerne arbejde på at få flere medlemmer ind i klubben, siger Jesper Hviid.

For at gøre det lettere for nye medlemmer at komme til, har klubben en ugeplan med faste træningstider. Her kan medlemmerne deltage på forskellige hold, der træner sammen flere gange om ugen.

– Vi har en ugeplan, hvor man kan deltage på forskellige hold. Vi træner om tirsdagen, torsdagen og søndagen, og alle kommer med ud og hjem. Det er vigtigt for os, at ingen føler sig ladt alene, siger Hviid.

Træningen foregår på den måde, at man kan melde sig til forskellige hold, hvor man på forhånd har aftalt en gennemsnitsfart, som matcher det man gerne vil køre på den pågældende dag. Til tider sker det også, at nogle i klubbens Facebook-gruppe spørger, om nogen vil med ud at køre en tur på tider, der ikke er inden for de normale træningsdage.

Plads til både motionister og licensryttere

Fredericia Cycle Club henvender sig både til dem, der ønsker at deltage i motionsløb, og til de mere konkurrencemindede ryttere, der vil prøve kræfter med licensløb. Klubben har omkring 5-10 licensryttere, men langt størstedelen af medlemmerne cykler for fællesskabets skyld.

– Vi har både motionsløb og licensløb for dem, der vil konkurrere. Vi har omkring 5-10 licensryttere, men den største del af medlemmerne cykler for fællesskabet. For nogle er det en stor del af deres hverdag, og de bruger måske 10-15 timer om ugen på cykling, mens andre nøjes med at cykle et par timer om ugen. Det vigtigste er, at alle kan være med, uanset niveau, siger Jesper Hviid.

Hviid fremhæver, at det er fleksibiliteten og fællesskabet, der gør klubben attraktiv. Man er ikke afhængig af at kunne deltage i alle træninger, og der er plads til både dem, der cykler meget, og dem, der cykler lidt mindre.

– Vi har fået lidt flere medlemmer, men det er ikke fordi, vi har oplevet et stort boom. Vi arbejder hele tiden på at tiltrække flere, og det vigtigste for os er, at medlemmerne føler sig velkomne og en del af fællesskabet, forklarer Hviid.

I dansk cykling oplever man, at eliterytterne gør det godt. Jonas Vingegaard er med helt fremme i de store etapeløb, mens Mads Pedersen gør det godt i klassikerne. Det har dog ikke haft en afsmittende effekt på Fredericia Cycle Club.

– Der er kommet en stigning af antallet af medlemmer, men det er ikke mange. Så man kan ikke sige, at de gode resultater fra stjernerne har påvirket vores medlemstal som sådan, siger Jesper Hviid.

Selvom Fredericia Cycle Club har mange år på bagen, er det en klub med ambitioner for fremtiden. Jesper Hviid ser frem til at fortsætte arbejdet med at udvikle klubben og tiltrække flere medlemmer, så Fredericia kan blive en endnu stærkere cykelby.

– Vi har store ambitioner om at fortsætte med at udvikle klubben. Vi vil gerne være en klub, der både kan tiltrække nye medlemmer og fastholde dem, vi allerede har, slutter Jesper Hviid.

Fredericia opsætter skilte for at beskytte oddere

0

I Fredericia har naturen for alvor gjort sit indtog, og det er ikke kun de grønne områder, der trives. Oddere, som tidligere var truet og tæt på udryddelse, er nu vendt tilbage til byen og omegn. Naturvejleder Bjarne Christensen har igennem de seneste år modtaget flere rapporter om oddere, der ses i området, og han har endda personligt samlet flere trafikdræbte oddere op.

Her står naturvejlederen, Bjarne Christensen, med et odderskind fra en odder, som var kørt over ved Rands Fjord.

– Vi har sat odderskilte op ved Rands Fjord, på Egeskovvej og her på Vestre Ringvej, fordi vi gerne vil gøre opmærksom på, at vi rent faktisk har oddere i byen, fortæller Bjarne Christensen. Skiltene skal ikke kun advare bilister, men også markere, at naturens dyreliv er en del af byens hverdag.

Bjarne Christensen modtager jævnligt henvendelser fra borgere, der har observeret oddere i naturen – ofte med overraskende oplevelser.

– I de senere år har jeg fået flere henvendelser via mail om oddere, som folk har observeret på vildtkameraer eller i deres egne haver, fortæller han. Mange af disse henvendelser drejer sig om søer i private haver, hvor fisk pludselig er forsvundet.

– Folk undrer sig over, hvorfor deres fisk er væk, og så viser det sig, at der har været en odder på besøg, forklarer han.

Trafikale farer for byens oddere

Oddere er kendt for at følge vandløb, og når de møder en vej, vælger de ofte at krydse den i stedet for at tage den sikre vej under broerne.

– Oddere er vanddyr, der helst vil færdes i vandløb, men de vil ikke gerne gå under vejen, selvom der er rørlagt. De foretrækker at gå over vejen, hvilket på en trafikeret vej som denne gør det ret farligt, forklarer Bjarne Christensen.

En borger henvendte sig på et tidspunkt til naturvejlederen efter at have cyklet forbi en død odder, der var blevet påkørt på Vestre Ringvej. Dette er blot ét af flere eksempler på, at trafikken udgør en stor fare for de fredede dyr. Bjarne Christensen har tidligere samlet tre trafikdræbte oddere op, herunder en, der nu er blevet udstoppet.

Odderen som naturvejlederen samlede op på Vestre Ringvej.

Oddere i byens natur

Oddere har tilsyneladende fundet sig godt til rette i Fredericia. Byens mange vandløb, søer og kystnære områder skaber ideelle levevilkår for de sky natdyr.

– Det er egentlig en historie om, at odderen er kommet herind i byen. Ullerup Bæk løber her mellem odderskiltene, og det handler selvfølgelig om at gøre opmærksom på, at vi har oddere, fortæller han. 

Bjarne Christensen fortæller desuden om en video, han modtog fra en bekendt, der ved havet omkring Fælleden i Fredericia havde fanget en odder på kamera.

– En odder kom op af vandet med en fladfisk i munden. Det viser, hvor godt de trives her, bemærkede han.

Oddere er altædende og trives i områder med rig adgang til fisk og andre fødekilder.

– De spiser fisk, men også stort set alt andet, de kan komme i nærheden af. De tager også gerne en fugl, hvis de får chancen, forklarer Bjarne Christensen. Denne alsidige kost og de gode levevilkår i Fredericia betyder, at oddere nu ses hyppigere, selv i bynære områder.

Bilister opfordres til at sænke farten

Håbet med skiltene er, at de kan få bilister til at sænke farten og være mere opmærksomme på de små, men vigtige trafikanter.

– Håbet er selvfølgelig også, at ved at sætte skiltene op, vil bilisterne sænke farten lidt. Vi har lavet førmålinger for at holde øje med trafikken, og nu, efter at skiltene er blevet sat op, laver vi nye målinger for at se, om det har nogen effekt. Hvis vi kan opnå lidt ved at sætte skilte op og få bilisterne til at sænke farten, ville det jo være rigtig fint, også for trafikanterne, siger Bjarne Christensen.

Beskyttelse af et truet dyr

Odderen blev fredet i 1967, da arten var tæt på at blive udryddet. Denne beskyttelse har haft en positiv effekt, og bestanden er i fremgang i Danmark.

– Det er et dyr, der bestemt har det godt, også her i Fredericia, fordi vi har gode levevilkår for dem, siger Bjarne Christensen.

Men med den stigende bestand følger også øget risiko for trafikulykker. Derfor er opsætningen af skiltene en vigtig del af indsatsen for at beskytte oddere i trafikken.

– Selvom de er natteaktive, og vi ikke ser dem før, vi nærmest har kørt dem over, hvis vi skulle være så uheldige, så er de her altså, siger Bjarne Christensen. Han understreger, at det er vigtigt at være opmærksom, når man kører på vejene, især i områder, hvor oddere er kendt for at krydse.

Mand anholdt for spirituskørsel på Assensvej i Middelfart

0

Lørdag den 10. august 2024 blev en mand anholdt for spirituskørsel på Assensvej i Middelfart. Ifølge oplysninger fra Fyns Politi blev manden stoppet, mens han kørte en varebil i østlig retning på Assensvej.

Ved anholdelsen viste det sig, at manden havde en alkoholpromille, der oversteg den tilladte grænse. Sagen er nu overdraget til politiet, som vil tage de nødvendige retslige skridt i sagen.

Barområdet friskes op på Fredericia Musicalteater

0

På Fredericia Musicalteater er der travlhed bag kulisserne – ikke kun på scenen, men også i indgangspartiet og ved barområdet, hvor håndværkere arbejder på højtryk for at opgradere faciliteterne. Når publikum træder ind i teatret til efterårets store forestilling, WICKED, vil de blive mødt af et fornyet og moderne miljø, der sikrer en sammenhængende og mindeværdig oplevelse fra start til slut.

Håndværkerne er i fuld gang og det roder. Det er et særsyn, når man træder ind ad døren på Fredericia Musicalteater, hvor alt plejer at stå snorlige – selv på dage, hvor der ikke er forestilling, men pt. er der en mening bag det. Hele området, man mødes af, inden man træder ind i salene er under forandring, og har været det igennem hele sommerperioden.

Der plejer at være pænt og rydeligt. Sådan er det ikke lige for tiden i barområdet på Fredericia Musicalteater. Foto: AVISEN

Teaterdirektør Thomas Bay forklarer, at den igangværende ombygning har til formål at løfte publikums samlede oplevelse og imødekomme behovet for en mere funktionel og æstetisk indbydende atmosfære.

– WICKED er den største forestilling, dette teater har lavet til dags dato. Den fortjener, at publikum også får en god oplevelse i foyeren, og her så vi muligheden for at opgradere både udnyttelsen af rummet og opfriske de gamle lokaler, siger Bay.

Den gamle bar er brudt ned. Foto: AVISEN

Ombygningen inkluderer en række væsentlige forbedringer. Det første, publikum vil bemærke, er den nye garderobe, som nu placeres lige ved indgangen. Tidligere har det været et irritationsmoment for mange gæster, at de skulle gå igennem hele det store rum for at nå garderoben. Denne ændring gør det lettere og mere bekvemt for gæsterne at aflevere deres overtøj straks ved ankomsten. Derudover etableres der et fysisk billetsalg i samme område, hvilket vil gøre processen med at få billetter mere smidig og tilgængelig.

Det omtalte organiske træ. Foto: AVISEN

Bay bemærker også, at målet med ombygningen er at skabe en mere varm og indbydende atmosfære i teatrets indre.

– Ideen er, at det laves i et organisk materiale, så man fornemmer, at det ikke kun er mursten og beton, men noget varmt og indbydende, forklarer han.

Aha kommer til at stå bag baren

En af de mest spændende ændringer er barområdet, som får en betydelig opgradering. Natklubben Aha Livestage, kendt fra natklubben “Aha” i Købmagergade, overtager driften af baren. Bay fremhæver, at samarbejdet med Aha Livestage er valgt, fordi de er dygtige til at skabe oplevelser og håndtere hurtigt barsalg med god kundeservice.

– Det er oplagt at AHA står bag baren, da de har kompetencer indenfor premium bardrift. Vi vil lave topmusicals og ved at koble de to parter sammen, kan vi levere en bedre helhedsoplevelse til glæde for vores publikum, siger Bay.

Thomas Bay i baren. Foto: AVISEN

Baren vil ikke kun blive opgraderet, men også udvidet, så der kommer flere meter bar til rådighed. Dette skal sikre, at køerne reduceres, og at publikums oplevelse bliver mere sanselig og behagelig.

– Man gider ikke stå i kø og vente, så derfor forsøger vi at imødekomme det, forklarer Bay og understreger vigtigheden af at afvikle køerne hurtigt.

Hele ombygningen forventes at være færdig omkring den 1. september, så alt står klart til forpremieren på WICKED den 16. september. Teatret ser frem til at byde sit publikum velkommen i de nye omgivelser og skabe en helhedsoplevelse, der matcher kvaliteten af deres største produktion til dato. Med disse opgraderinger viser Fredericia Musicalteater, at de er parate til at tage imod en ny æra med store forestillinger og en fornyet forbindelse til deres publikum.

Årets første krydstogtskib er i Fredericia

0

Mandag klokken 08:00, anløb årets første krydstogtskib Fredericia Havn og markerede dermed starten på en ny krydstogtsæson i byen. Skibet, ved navn Deutschland, blev modtaget med stor fanfare. Fredericia Kanonlaug bød skibet velkommen med en salut, mens tonerne fra Postorkestret skabte en festlig stemning på kajen.

Deutschland blev bygget tilbage i 1998, og fra sin opførelse og frem til 2015 var det hjemmehørende i Holstein. Siden da har skibet været registreret i Bahamas, hvor det fortsætter sin sejlads med samme elegance og stil. Med en imponerende makshastighed på 37 km/t er Deutschland i stand til at transportere op til 650 passagerer ombord, hvilket gør det til en favorit blandt krydstogtselskere.

Skibet er udstyret med ti dæk, hvoraf de syv er dedikeret til passagererne, der kan nyde en bred vifte af faciliteter og luksusoplevelser ombord. Deutschland har ry for at levere en enestående oplevelse til sine gæster, og dets ankomst i Fredericia blev mødt med stor begejstring fra både lokale og besøgende.

Efter en dag fyldt med aktiviteter i Fredericia og omegn vil Deutschland atter kaste los mandag aften klokken 22:00. Afskeden bliver markeret med en afskedssalut, igen affyret af Fredericia Kanonlaug, som en sidste hilsen til skibets besætning og passagerer, inden de sejler videre på deres rejse.

Kolding Kommune overvejer strukturændringer for at sikre fremtidig velfærd

0
Borgmester i Kolding, Knud Erik Langhoff (C). Foto: AVISEN

I løbet af det seneste år har Kolding Kommune analyseret 17 forskellige områder for at gennemgå kommunens strukturer. Formålet er at finde op til 86 millioner kroner frem mod 2028, så der fortsat er penge til at dække udgiftspres, uforudsete udgifter og skabe råderum til politiske prioriteringer. Resultatet af disse analyser er netop blevet fremlagt for politikerne i Kolding Byråd.

Kommunerne oplever i disse år et stort pres på de store velfærdsområder, herunder børn og uddannelse, ældrepleje og det specialiserede socialområde. Det er en udfordring for alle kommuner at balancere budgetterne og håndtere udgiftspresset, samtidig med at der skal være plads til uforudsete udgifter og udvikling af velfærden. Dette kræver en robust økonomi.

Et stort flertal i Kolding Byråd besluttede sidste år, at fra budgetlægningen for 2025-2028 skulle man gøre noget nyt. I stedet for at fortsætte med procentvise besparelser på alle politikområder, valgte man at styrke budgettet ved at gennemgå strukturerne på tværs af forvaltningsområder og finde økonomiske rationaler.

Mulighed for prioritering på tværs

Denne strukturelle tilgang giver mulighed for at prioritere på tværs af forvaltningsområder, hvor penge, der findes i et område, kan anvendes i et andet, hvor der mangler midler. På denne måde kan politikerne beslutte, at de store velfærdsområder skal spare mindre end ellers planlagt.

Direktionen har netop præsenteret analyseresultaterne for byrådet og fremlagt et forslag til, hvordan politikerne kan frigøre penge ved at udnytte potentialerne i at gennemføre en række forandringer.

“Intet er besluttet endnu. Men ved at udnytte de rammer og ressourcer, vi har, lidt klogere, kan vi få mere velfærd for de samme penge. Det er faktisk ret enestående, at vi kan lægge budgetterne frem til 2028 på denne måde. Da vi satte analysearbejdet i gang, vidste vi reelt ikke, om vi kunne finde de ca. 86 millioner kroner, som ellers primært skulle findes på de store velfærdsområder. Men det har vi mulighed for nu. Det kræver dog, at vi kan finde hinanden i de politiske forhandlinger og realisere de nødvendige potentialer, der ligger i analyserne,” siger borgmester Knud Erik Langhoff.

Bæredygtige kvadratmeter

Analyserne peger på mange muligheder for at gøre tingene anderledes. En af de mest omtalte analyser er den om “Bæredygtige Kvadratmeter”. Her har man set på, hvordan kommunen bedre kan udnytte sine bygninger og lokaler for at reducere antallet af kommunale kvadratmeter. Denne analyse hænger sammen med en anden på dagtilbuds- og skoleområdet, hvor man har undersøgt, hvordan de fysiske enheder og ledelseskapaciteten kan udnyttes bedre. Ved at slå enheder sammen kan man spare på drift, vedligehold og i nogle tilfælde også på ledelsesudgifter.

Flere forslag fra analyserne handler om kvadratmeterudnyttelse. Et forslag er at fusionere børnehusene Regnbuen og Troldblomst samt Pinjevejens Børnehus og Naturinstitutionen Bøgebladet. Der foreslås også en reduktion af sportsklasserne på Brændkjærskolen fra to til ét spor, nedlæggelse af Ødis Skole og en flytning af Munkevængets Skoles SFO til Munkevængets Skole, så SFO-lejemålet kan anvendes til dagtilbud.

Administration, brugerstyrede huse og lufthavn

Derudover er der også blevet kigget på, om lejeudgifter er for høje i forhold til behovet, og om enheder kan samles i kommunalt ejede bygninger. Dette gælder eksempelvis de brugerstyrede huse, hvor der foreslås en mere ligelig fordeling af udgifterne og kapaciteten over hele kommunen.

“Når man skal finde 86 millioner kroner over fire år, vil det kunne mærkes. Men det er vigtigt at understrege, at Kolding Kommune har en robust økonomi, så det er ikke noget, der skal gennemføres i år. Vi har god tid til at gennemføre de nødvendige forandringer. Denne robuste økonomi er resultatet af den budgetstrategi, vi har vedtaget i byrådet, som netop har fokus på at holde en sikker kurs og overholde budgetterne. Derfor står vi godt i Kolding Kommune,” forklarer Knud Erik Langhoff, som også pointerer, at der vil være mulighed for at afsætte penge til udgiftspres og investering i velfærd, hvis de foreslåede strukturjusteringer gennemføres.

Det administrative område er det, der kan komme til at afgive flest ressourcer for at få regnestykket til at gå op. Det berører ud over klassiske kommunale administrative opgaver også bygningsdrift, reduktion i antallet af kommunale kvadratmeter samt indkøb og kontrakter. Derudover er Kolding Kommunes engagement i Kolding Lufthavn også i spil.

Høring før budgetforhandlinger

Analyseresultaterne og Direktionens oplæg skal drøftes på mødet i Økonomi og Strategi den 15. august. Politikerne i udvalget skal beslutte, om de vil sende Direktionens forslag i høring. Hvis det besluttes, vil råd, nævn, borgere og andre instanser have frem til den 9. september til at afgive høringssvar.

Herefter går budgetforhandlingerne i gang, og det endelige budget forventes vedtaget på byrådsmødet den 24. september.

Millionfejl i politiets regnskab: Store bødekrav bogført i forkert år

0

Rigsrevisionen har udstedt et forbehold for politiets regnskab for 2023 efter at have konstateret, at politiets krav mod flere dømte personer i to store straffesagskomplekser er blevet bogført i det forkerte regnskabsår. Et særligt stort sagskompleks på mere end en halv milliard kroner skulle have været bogført i regnskabsåret 2022, men blev i stedet registreret i 2023.

Fejlen er opstået, fordi det it-system, som Politiets Administrative Center (PAC) anvender til at registrere og sagsbehandle bøder, ikke er designet som et traditionelt regnskabssystem. Systemet indregner først posterne i regnskabet, når opkrævningen påbegyndes, og ikke når staten kan gøre kravet gældende. Selvom fejlen ikke påvirker opkrævningen hos politiet eller den efterfølgende inddrivelse hos Gældsstyrelsen, har den alligevel ført til, at Rigsrevisionen har taget forbehold for regnskabet.

– Der er tale om regnskabstekniske fejl, der giver anledning til et forbehold for politiets regnskab. Det er beklageligt, at indtægterne er registreret i det forkerte regnskabsår, men det er vigtigt at understrege, at det ikke påvirker muligheden for at opkræve bøderne hos hverken politiet eller Gældsstyrelsen. Det ændrer naturligvis ikke ved, at sagerne skal registreres i det korrekte regnskabsår, hvilket PAC og Rigspolitiet nu vil sætte et øget fokus på. Sagerne vil naturligvis blive forsøgt opkrævet og inddrevet med alle sædvanlige opkrævnings- og inddrivelsesskridt. Derudover etablerer vi nu manuelle forretningsgange, hvor vi udsøger store bødekrav omkring årsskiftet for at undgå, at de fremover bliver registreret i det forkerte regnskabsår, siger Økonomidirektør i Rigspolitiet, Andreas Langsted.

PAC og Rigspolitiet planlægger at forhindre lignende fejl i fremtiden ved at prioritere behandlingen af store bødekrav, især omkring årsafslutningen, og ved at forbedre dataudtræk af ikke-behandlede bøder for at sikre korrekt bogføring.

Betaling af bødekrav og inddrivelse er politiets ansvar, og hvis en skyldner ikke betaler, sendes kravet til Gældsstyrelsen for inddrivelse. Gældsstyrelsen har mulighed for at inddrive bødekrav ved for eksempel modregning i overskydende skatter eller lønindeholdelse.

Problemerne med it-systemet har ført til, at nogle krav er blevet registreret i det forkerte regnskabsår. PAC og Rigspolitiet vil arbejde på at forbedre håndteringen af store sagskomplekser og forsøge at undgå, at sagspukler opstår omkring årsskiftet. Dog kan der stadig være sager, som ikke bliver behandlet i det rigtige regnskabsår, især hvis de rejses tæt på årsskiftet.

Når det drejer sig om mindre sager, vil det ikke have en væsentlig påvirkning af regnskabet, men for de større komplekser er det vigtigt at sikre, at de bogføres korrekt.

Mand idømt 9 års fængsel for smugling af narkotika

0
Foto: Thomas Max - avisen.nu

En 48-årig mand fra Jylland er i dag blevet idømt 9 års ubetinget fængsel ved Retten i Odense for overtrædelse af straffelovens § 191. Manden blev dømt for at have indsmuglet 12 kilo kokain samt for at have forsøgt at indsmugle yderligere 2 kilo kokain.

Fyns Politi fik via fransk politi nys om, at den nu dømte mand var involveret i narkosmugling, efter at fransk politi havde brudt krypteringen på chat-tjenesten EncroChat. Indsmuglingen og forsøget på indsmugling fandt sted i april og maj 2020.

Manden blev anholdt, sigtet og varetægtsfængslet i et grundlovsforhør i februar 2024, og han har siddet varetægtsfængslet siden. Yderligere 4 personer er varetægtsfængslet i sagen, og en person blev dømt i sagen den 27. juni 2024.

Sagen er kørt som en tilståelsessag.

Den tiltalte modtog dommen og blev fortsat varetægtsfængslet.

DF: Borgerne kan ikke vente på vi får styr på Kobbelgården

0

Bostedet Kobbelgården har igen fundet sig selv i rampelyset efter endnu en skærpelse af tilsynet, som blev annonceret tidligere i denne måned. Efter en kritisk rapport fra Socialtilsyn Syd står det klart, at stedet står over for alvorlige udfordringer med ledelse, medarbejderkompetencer og beboernes trivsel. Susanne Eilersen fra Dansk Folkeparti, der sidder i Senior- og Socialudvalget, er ikke tilfreds med udviklingen og kræver nu hurtig handling.

En af de største kritikpunkter i Socialtilsyn Syds rapport er manglen på en fast daglig leder på Kobbelgården. Ifølge rapporten har dette skabt store ledelsesmæssige problemer, som har haft negative konsekvenser for både personalet og beboerne. Planen er, at en ny leder først tiltræder den 1. november, men det er alt for sent, mener Susanne Eilersen.

– Jeg håber virkelig, at det ikke er korrekt, at den nye leder først tiltræder i november. Det er simpelthen for lang tid at vente. Vi skal starte samtalerne nu og få processen i gang hurtigst muligt. Borgerne kan ikke vente på, at vi får styr på det her, siger Eilersen med frustration i stemmen.

Krav om hurtigere handling

For Susanne Eilersen er det tydeligt, at situationen på Kobbelgården kræver øjeblikkelig handling. Hun er træt af, at tingene ikke bliver gjort i en hurtigere takt, og at processen med at finde en kompetent daglig leder ikke er blevet prioriteret tilstrækkeligt. Hun forventer, at der på næste udvalgsmøde den 20. august bliver forelagt en klar status på, hvor langt man er i processen.

– Jeg går ind til mødet i næste uge med en klar forventning om, at vi får en grundig gennemgang og status på, hvordan processen skrider frem. Det er på tide, at vi speeder op og sikrer, at borgerne får den hjælp, de har brug for. Det har taget alt for lang tid at få styr på tingene, og det kan vi ikke acceptere længere, forklarer hun.

Susanne Eilersen Foto: AVISEN

Problemer med indretningen: Larmen skal stoppes

Udover problemerne med ledelsen er der også alvorlige udfordringer med de fysiske rammer på Kobbelgården. Rapporten fra Socialtilsyn Syd peger på, at der er betydelige støjproblemer i en af afdelingerne, hvilket har en negativ indvirkning på beboernes trivsel. Susanne Eilersen mener, at der skal handles hurtigt på dette område.

– Vi har vidst i lang tid, at der er problemer med støj og dårlig akustik, og det skal der gøres noget ved nu. Vi kan ikke vente længere. De penge, der skal til for at justere anlægget, skal bare findes, så vi kan få det ordnet. Jeg er hverken arkitekt eller noget, men det er tydeligt, at vi skal handle på det her med det samme, siger Eilersen bestemt.

Hun understreger, at det er vigtigt at sikre, at de fysiske rammer er tilpasset beboernes behov, og at støjproblemerne bliver løst så hurtigt som muligt.

– Vi kan ikke vente mere. Det her skal løses nu, så beboerne kan få den ro og stabilitet, de har brug for, tilføjer Eilersen.

En midlertidig løsning er ikke nok

Indtil den nye leder er på plads, har kommunen planlagt, at ledere fra andre bosteder skal hjælpe til på Kobbelgården. Men ifølge Susanne Eilersen er det ikke en holdbar løsning.

– Jeg kender ikke de ledere, der skal hjælpe, men det er ikke optimalt bare at have nogen til at hjælpe. Det kræver en synlig daglig leder, der kan tage hånd om problematikken. Det har stået på i flere år, og vi har allerede mistet et år, siden vi begyndte at få kontakt med de pårørende sidste efterår. Det er simpelthen ikke i orden, siger hun.

Eilersen understreger, at der er brug for en leder, der er tæt på dagligdagen og har et indgående kendskab til beboerne og deres behov.

– En midlertidig løsning er ikke nok. Vi har brug for en fast og kompetent leder, der kan sikre stabilitet og fremgang på Kobbelgården, tilføjer hun.

Forventninger til næste udvalgsmøde

Med det kommende udvalgsmøde i sigte har Susanne Eilersen store forventninger til, at der bliver lagt en klar plan for, hvordan situationen på Kobbelgården skal håndteres fremadrettet. Hun forventer, at der bliver fremlagt konkrete tiltag, der kan sikre, at beboerne får den støtte og omsorg, de har krav på.

– Jeg forventer en grundig gennemgang på næste møde, og jeg vil gerne kunne sige mere efter det. Men én ting er sikkert: Vi kan ikke vente mere. Vi skal handle nu, fastslår Eilersen.

En vedholdende kamp for borgerne

Susanne Eilersens engagement i sagen om Kobbelgården er tydelig. Hun har fulgt situationen nøje og har været i kontakt med både pårørende og andre involverede parter. For hende handler det om at sikre, at borgerne på Kobbelgården får den bedst mulige omsorg og støtte, og at de fysiske rammer og ledelsen er på plads.

– Vi har været i gang længe, men det er som om, vi ikke rigtigt er kommet i gang. Det er ikke godt nok. Vi skal sikre, at tingene sker nu, så borgerne kan få den støtte, de har brug for, og den daglige ro, der er nødvendig for deres trivsel, afslutter Eilersen.

Efter endnu et skærpet påbud: Enhedslisten kræver status og handling

0

Kobbelgården, der er et bosted i Fredericia under skærpet tilsyn, har igen bragt fokus på udfordringerne inden for kommunens sociale tilbud. Efter endnu en skærpelse af tilsynet har debatten om bostedets fremtid og de overordnede rammer for kommunens bosteder taget fart. Cecilie Roed Schultz, medlem af Senior- og Socialudvalget for Enhedslisten, siger, at der nu er brug for en grundig evaluering af situationen samt en bredere diskussion om kommunens bosteder generelt.

Kobbelgården blev allerede i december 2023 sat under skærpet tilsyn, og nu, godt et halvt år senere, er tilsynet blevet fornyet med yderligere seks måneder. Ifølge Socialtilsyn Syd er der alvorlige bekymringer omkring ledelse, medarbejderkompetencer og borgernes trivsel. De fysiske rammer, herunder problemer med støj og dårlig akustik, skaber også betydelige udfordringer. Disse problemer har gjort det nødvendigt at forlænge tilsynet, hvilket Cecilie Roed Schultz kommenterer med en blanding af bekymring og realisme.

– Det er mere almindeligt, at man får tid til at rette op på tingene, så jeg stoler på tilsynet. Men jeg har brug for flere detaljer på næste udvalgsmøde. Jeg vil vide, om vi har arbejdet længe med disse problemer uden succes, eller om vi slet ikke er kommet ordentligt i gang. Det er vigtigt for mig at få en status, siger hun.

Behov for detaljer og indsigt

Cecilie Roed Schultz understreger, at hun har brug for en dybere forståelse af, hvad der præcis ligger bag det forlængede tilsyn. Er der tale om nye udfordringer, der er opstået, eller er det problemer, som kommunen allerede har arbejdet på i længere tid? Denne forskel er afgørende, da den vil bestemme, hvordan udvalget skal gribe situationen an.

– Jeg har brug for detaljer, for det betyder meget, om det er nye ting, eller om det er noget, vi har arbejdet med længe. Det er først, når vi får det fulde billede, at vi kan tage de rigtige beslutninger, forklarer Cecilie Roed Schultz.

En bredere diskussion om bosteder

Mens Kobbelgården er i fokus lige nu, ser Cecilie Roed Schultz behovet for en bredere diskussion om alle kommunens bosteder. For hende handler det ikke kun om at fikse problemerne på Kobbelgården, men om at sikre, at de rammer, der er sat for alle bosteder, er tilstrækkelige og fungerer efter hensigten.

– Vi skal have en større snak om Kobbelgården og vores bosteder generelt. Det håber jeg, vi kan tage med i budgetforhandlingerne. Man skal kigge på rammerne og se, hvordan man sammensætter beboerne, hvilke aktivitetsmuligheder man har, og arbejdsmiljøet for personalet, men også hvordan beboerne har det. Der er rigtig meget at kigge på. Der er meget få ting, der kan fikses ved blot at fjerne en leder, siger hun.

Udfordringer med rekruttering

En af de centrale udfordringer på Kobbelgården er manglen på ledelse. Ifølge rapporten fra Socialtilsyn Syd mangler der afdelingsledere på to afdelinger, hvilket har ført til en svækket ledelsesstruktur. Dette har resulteret i bekymringer om, hvorvidt personalet og dermed også beboerne får den nødvendige støtte. Cecilie Roed Schultz anerkender, at rekruttering af den rette ledelse og medarbejdere er en kompleks proces, der kan tage tid.

– Hvis man skal finde den rigtige person og vil have en i beskæftigelse, er der opsigelsesvarsler osv. Jeg tror, man kan gøre alt, hvad man kan for at finde de rigtige medarbejdere, men det er en proces, der ikke sker fra den ene dag til den anden, siger hun.

Næste skridt: Udvalgsmødet den 20. august

Med næste udvalgsmøde planlagt til den 20. august forventer Cecilie Roed Schultz, at de nødvendige detaljer om Kobbelgården bliver fremlagt, så udvalget kan tage stilling til de næste skridt. For hende er det ikke blot et spørgsmål om at reagere på tilsynets anbefalinger, men også om at sikre, at der bliver taget en holistisk tilgang til kommunens bosteder.

– Jeg ser frem til næste møde, hvor vi kan få en status og diskutere, hvordan vi bedst kommer videre. Det er vigtigt, at vi ikke kun kigger på Kobbelgården, men også tager en bredere diskussion om vores bosteder. Vi har brug for at sikre, at vi har de rette rammer og ressourcer til at støtte både beboere og personale, afslutter hun.

Låge 21: Green Closet: December med plads til at vælge

Låge 21: Green Closet: December med plads til at vælge

0
Der er noget særligt over december i Fredericia. Lyset blinker i kæder over byens gader, og luften er fyldt med duften af gløgg, kaffe...
Mand idømt 7 års fængsel for overgreb

Mand idømt 7 års fængsel for overgreb