Ny fælles arealanalyse fra Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks Naturfredningsforening og Tænketanken Hav giver for første gang et samlet overblik over, hvor det er forbudt at fiske med bundslæbende redskaber i danske farvande. Det er håbet, at analysen kan bruges til at beskytte flere havområder og i de politiske forhandlinger om fremtidens fiskeri.
En ny fælles arealanalyse fra Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks Naturfredningsforening og Tænketanken Hav viser, at der i dag i 4,6 % af Danmarks havareal er forbud mod at fiske med alle de fem typer af bundslæbende redskaber, der benyttes i dansk farvand – dvs. bundtrawl, bomtrawl, skraber, snurrevod og skotsk vod.
Med de tiltag Folketingets partier har besluttet i Havplanen og i Havstrategiens Indsatsprogram, vil det samlede forbud mod fiskeri med bundslæbende redskaber komme til at udgøre 12,7 % af Danmarks havareal. Naturbeskyttede havområder med forbud mod fiskeri med bundslæbende redskaber vil komme til at udgøre 11,5 %. Det betyder, at regeringen er på vej i den rigtige retning. Det understreger dog samtidig, at Danmark stadig er et godt stykke fra at realisere EU-målsætningen om, at mindst 30 % af havet skal være reelt beskyttet i 2030, inkl. et forbud mod fiskeri med bundslæbende redskaber.
På baggrund af analysen anbefaler de tre organisationer, at minimum 30 % af det danske havareal senest i 2030 skal være reelt beskyttet i et netværk af beskyttede havområder, som sikrer sammenhængende områder, hvor havnaturen har ro og fred, og hvor det er forbudt at fiske med alle typer af bundslæbende redskaber. Organisationerne opfordrer til, at udpegningen sker på et videnskabeligt grundlag, og med hensyntagen til de eksisterende såkaldte beskyttede områder og i dialog mellem regeringen, Folketinget, forskere, og andre relevante interessenter.
Svend-Erik Andersen, formand for Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, udtaler:
– Analysen viser, at der er mange forskellige forbud mod fiskeri med bundslæbende redskaber i Danmark. Det er godt, at denne analyse, nu kaster lys over dette. Det er også godt at få frem i lyset, at vi slet ikke fisker med bundslæbende redskaber alle de steder, hvor vi har tilladelse til det.
Maria Reumert Gjerding, præsident for Danmarks Naturfredningsforening, udtaler:
– Naturbeskyttede havområder er helt afgørende for at få livet tilbage i havet. Analysen viser, at der i dag kun er forbud mod fiskeri med bundslæbende redskaber i 3,6 % af det danske havområde, som er udpeget, som såkaldt beskyttede områder. Det er simpelthen ikke godt nok. Selvfølgelig skal vi have store sammenhængende beskyttede områder uden fiskeri med bundslæbende redskaber, råstofindvinding, klapning osv.
Liselotte Hohwy Stokholm, adm. direktør i Tænketanken Hav, udtaler:
– Analysen viser, at Danmark har taget de første vigtige skridt mod mere naturbeskyttelse på havet, men at vi samtidig er et godt stykke fra at leve op til de internationale forpligtelser. Der skal indføres endnu mere reel naturbeskyttelse, hvor vi mennesker ikke slider på havet. Det skal ske samtidig med, at fiskerierhvervet udvikler sig mere bæredygtigt og at der sikres gode rammevilkår for fremtidens fiskeri.
Fakta:
– Arealanalysen viser, at 4,6% af Danmarks havareal er underlagt forbud mod fiskeri med de fem typer bundslæbende redskaber, der anvendes i dansk fiskeri i dag – dvs. bundtrawl, bomtrawl, skraber, snurrevod og skotsk vod.
– Der er truffet politisk beslutning om fiskeriregulering i flere områder, hvilket vil betyde, at det samlede forbud mod fiskeri med bundslæbende redskaber vil komme til at udgøre 12,7 % af Danmarks havareal. Det betyder, at 11,5 % af Danmarks havareal vil komme til at blive naturbeskyttet havområde med forbud mod fiskeri med bundslæbende redskaber. Da dette sker gennem en EU-proces, så tager det dog adskillige år inden de bundslæbende redskaber forbydes. Eventuelle forbud mod øvrige aktiviteter i naturbeskyttede havområder er ikke vurderet.
– I perioden fra 2017 til 2022 blev der af danske fiskere fisket med bundslæbende redskaber på 42 % af Danmarks havareal.
– I Danmark er der pr. 1. august 2024 udpeget 31,7 % af Danmarks havareal som naturbeskyttede havområder. Udpegningen er i de fleste tilfælde sket for at beskytte specifikke arter og/eller levesteder, og derfor er foranstaltningerne i områderne forskellige. I dag er 3,6 % af Danmarks havareal udpeget som naturbeskyttede havområder med forbud mod bundslæbende fiskeri.
Som et led i det nye landdistriktsudspil ønsker regeringen at tildele Syddansk Universitet, SDU, yderligere 20 studiepladser på kandidatuddannelsen i medicin. Det vil betyde, at der fremadrettet forventes at blive uddannet 50 nye læger om året på medicinuddannelsen i Esbjerg i stedet for 30. Udvidelsen er et vigtigt skridt i bestræbelserne på at styrke det nære sundhedsvæsen og sikre en bedre geografisk fordeling af læger i hele landet.
Økonomiminister, Stephanie Lose, har netop annonceret, at regeringen ønsker at udvide kandidatuddannelsen i medicin i Esbjerg med yderligere 20 studiepladser fra næste sommer med henblik på at styrke det nære sundhedsvæsen og sikre en bedre balance mellem land og by.
Kandidatuddannelsen i medicin åbnede i 2022 med oprindeligt 30 studiepladser og har allerede udmærket sig via et innovativt stamafdelingskoncept, fokus på compassion og nye teknologiske hjælpemidler.
Konstitueret administrerende sygehusdirektør og lægelig direktør ved Esbjerg og Grindsted Sygehus og bestyrelsesmedlem i Education Esbjerg, Anna-Marie Bloch Münster, ser de ekstra studiepladser som en oplagt mulighed for at udvide det populære stamafdelingskoncept yderligere:
– Det har været en meget positiv oplevelse at skabe en kandidatuddannelse i medicin i Esbjerg, og med de ekstra 20 pladser kan vi nu styrke og udvide stamafdelingskonceptet, hvor de studerende tilknyttes faste afdelinger på sygehuset under deres uddannelse. Konceptet har været en stor succes, og vi ser frem til at kunne tilbyde denne model til flere studerende, siger hun og fortsætter:
– Samtidig er det en kæmpe anerkendelse af det hårde arbejde, som er blevet leveret de seneste år ud fra vores ambition om at skabe de bedste rammer for vores kandidatstuderende. Beslutningen har samtidig stor betydning for sygehusets udvikling. Vi er utrolig stolte af, at vi har løftet opgaven som universitetssygehus med så stor en succes, at vi nu står over for en udvidelse. Vi har lagt rigtig mange kræfter i at bygge en attraktiv kandidatuddannelse op, så det glæder os, at vi nu kan se ind i en udvidelse af antallet af studiepladser. Det er en stor dag, afslutter Anna-Marie Bloch Münster.
Mere end en oprustning af medicinuddannelsen i Esbjerg
Rektor ved SDU, Jens Ringsmose, er både stolt og tilfreds med udsigten til at kunne uddanne flere kompetente læger:
– På SDU stræber vi hver dag efter at skabe den højeste kvalitet inden for forskning og uddannelser. Det gør vi, fordi det skaber værdi for og med samfundet – og fordi det er selve universitetets kerneopgave. Medicinuddannelsen i Esbjerg har vist sig at være en succes og understreger SDU’s regionale forankring i Region Syddanmark. Det er en glæde, at denne forankring nu styrkes yderligere med meldingen om, at SDU kommer til at uddanne endnu flere kompetente læger i Esbjerg, siger SDU’s rektor, Jens Ringsmose.
Lokal forankring og flere læger i Sydjylland
Lone Saaby, direktør i Education Esbjerg, fremhæver, at tildelingen af de ekstra studiepladser er et skridt i den rigtige retning, men at der stadig er behov for yderligere udvidelser:
– Det er fantastisk, at vi nu får 20 ekstra pladser på kandidatuddannelsen i Esbjerg. Dette er et vigtigt skridt mod at imødekomme det store behov for læger i hele Sydvestjylland, men det vil også få positiv betydning for studiemiljøet i Esbjerg – ikke mindst med uddannelsens store fokus på trivsel og praksisnærhed. Der er fortsat behov for at udvide uddannelsen. Vi arbejder derfor hårdt på at etablere en bacheloruddannelse i medicin, så Esbjerg kan blive et fuldt udbygget uddannelsescenter for læger i det Sydvestjyske. Der ligger kæmpe gevinster og venter, hvis vi tør investere i uddannelser uden for de store studiebyer.
Jesper Frost Rasmussen, borgmester (V) i Esbjerg Kommune, hilser udvidelsen velkommen og ser den som et nødvendigt tiltag for at imødegå udfordringerne med lægemangel i det sydjyske område:
– Det er positivt, at landdistriktsudspillet betoner vigtigheden af at gøre op med den helt grundlæggende udfordring; at mange praktiserende læger foretrækker at bo og arbejde der, hvor de uddanner sig. En fremtidig organisering af sundhedsvæsnet skal derfor understøttes af, at der åbnes flere uddannelsespladser uden for de store studiebyer. For vi har brug for, at alle borgere, uanset hvor de bor, kan tilbydes den nødvendige behandling.
Sundhedsstyrelsen har bevilget 2,7 millioner kroner til at udvikle særlige nikotinstop-forløb for unge under 25 år i Kolding Kommune.
Flere og flere unge bruger snus, nikotinposer, e-cigaretter og vapes. Faktisk bruger næsten hver femte af de 15-17-årige nikotinprodukter, viser tal fra Sundhedsstyrelsen. Den stigende tendens virker også til at være gældende i Kolding Kommune ifølge opgørelser, som Kolding Kommune og lokale ungdoms- og erhvervsuddannelser har lavet de seneste år.
Snart kan flere unge, der ønsker at kvitte nikotinen, se frem til særlige nikotinstop-tilbud både i udskolingen og på ungdomsuddannelser i Kolding Kommune. Sundhedsstyrelsen har nemlig bevilget 2,7 millioner kroner til et projekt, der gør det muligt at deltage i nikotinstop-forløb som en del af skoletiden.
– En 15-årig, der bruger snus, og en person, der har røget i røget i 40 år, er meget forskellige. Og derfor ser vi ofte ikke de helt unge på vores almindelige nikotinstop-hold. Vi har derfor med succes prøvet at afvikle særlige nikotinstop-tilbud på ungdomsuddannelser. Med midlerne fra Sundhedsstyrelsen kan vi nu udbrede det. Ikke bare til flere ungdomsuddannelser, men også at teste det i udskolingen på folkeskoler, fortæller Heidi Amstrup Olsen, der er leder af afdelingen Sundhedsfremme og forebyggelse i Kolding Kommune.
– Det nye tilbud er et led i Kolding Kommunes sundhedspolitik, der blandt andet fokuserer på, at der netop skal være let adgang til sundhedstilbud. Derfor kommer vores forebyggende indsatser helt ud på skolerne, når vi kan se, at det er det, der giver mening for de unge, forklarer Birgitte Kragh, der er formand for udvalget for Sundhed & Fritid i Kolding Kommune.
Midlerne til projektet stammer fra en særlig pulje hos Sundhedsstyrelsen, der støtter udvikling af nye metoder til ryge- og nikotin-stop blandt unge under 25 år. Det nye tilbud for unge i Kolding Kommune vil både indeholde gruppesamtaler og individuelle samtaler som en del af skoleskemaet. Derfor bliver det gennemført i tæt parløb mellem Kolding Kommunes Sundhedscenter, Ungdomsskolen Kolding, grundskoler, ungdoms- og erhvervsuddannelser. Kolding Kommune ønsker nemlig at teste en ny strategi, hvor nærmiljøet er med til at rekruttere de unge til nikotinstop-forløbet, forklarer afdelingsleder Heidi Amstrup Olsen:
– Skolerne, der medvirker i projektet, kommer til at spille en helt særlig rolle, når vi skal finde de elever, der ønsker at stoppe eller mindske deres nikotin-forbrug. Det kommer vi selvfølgelig til at klæde medarbejdere på til. Sundhedsstyrelsens pulje består af i alt 58,5 mio. kr., der bliver fordelt på 17 forskellige kommunale projekter. Projektet i Kolding Kommune løber frem til 2027, og målet er at udbrede forløbene til 24 skoler i løbet af den treårige projektperiode.
Efter en udbudsproces er LYTT Architecture i samarbejde med Hird&Ko valgt til at udarbejde en strategisk-fysisk udviklingsplan for Odense.
Strategisk-fysisk udviklingsplan for Odense Planen som LYTT og Hird&Ko skal udarbejde, har titlen “På oplevelse i Odense” og skal arbejde med temaerne kunst, kultur og turisme. Den skal analysere byens fysiske rum, oplevelsen af disse samt rummenes atmosfære. Derudover skal turismen i Odense kortlægges, og potentialerne skal identificeres.
– For mig er det vigtigt, at vi kan krydse bymidten på andre måder end blot via de store gader. De små passager, der forbinder gågaderne med de mindre sidegader, er vigtige for at bringe liv de steder, hvor der ikke kommer så mange mennesker. Kigger vi sydpå, særligt i Tyskland, ser man mange steder passager, der åbner op, drager os ind og gør os nysgerrige. Her er huslejen i et niveau, der giver muligheder for spændende butikker og gode oplevelser. I Odense har vi senest set Pariserpassagen, der er blevet genåbnet og forbinder Vestergade med Vintapperstræde. Her har bygherre prioriteret at gøre oplevelsen mere spændende med masser af blomster og grønne planter, siger rådmand for By- og Kulturforvaltningen Søren Windell.
Udviklingsplan for Fyn og Øerne Den strategisk-fysiske udviklingsplan er forankret under “Udviklingsplan for Fyn & Øerne”, der er udført i et samarbejde mellem Dansk Kyst- og Naturturisme, Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Realdania. Der gives støtte til i alt fem forskellige strategisk-fysiske udviklingsplaner. Udviklingsplanen sætter en ambitiøs retning for den samlede vækst i turismen for Fyn og Øerne frem mod 2030.
Tidsplan Projektet er i sin spæde opstart. Nu går LYTT og Hird&Ko i gang med research og inddragelse af relevante aktører for at kunne give et kvalificeret bud på planen, der vil være færdig i udgangen af marts 2025.
OB sænkede FC Fredericia med 3-0 i topkampen i NordicBet Ligaen. Luca Kjerrumgaard stod bag alle tre mål.
Onsdag aften dannede Nature Energy Park rammen om et intenst topopgør i NordicBet Ligaen, da OB tog imod FC Fredericia. Med begge hold placeret i toppen af tabellen var der lagt op til en spændende dyst. OB gik ind til kampen som ubestridt tophold med maksimum 15 point efter de første fem runder, mens FC Fredericia lå lige i hælene på dem med 12 point. Med begge hold i topform og en plads på førstepladsen på spil, var der store forventninger til, hvad der skulle blive en nervepirrende aften i Aarhus.
Som nedrykker fra Superligaen var OB naturligt udpeget som favoritter til både kampen og hele sæsonen i NordicBet Ligaen. Klubben har formået at holde fast i flere af deres nøglespillere, samtidig med at de har styrket truppen yderligere, blandt andet med tilføjelsen af Jakob Bonde i dette transfervindue. Disse tiltag signalerer tydeligt OB’s ambition om at vende hurtigt tilbage til den bedste række. Med denne stærke trup og høje forventninger på sig ville alt andet end en sejr mod FC Fredericia blive betragtet som en skuffelse, på trods af at Fredericia har imponeret med deres spil hidtil i sæsonen.
Allerede fra kampens begyndelse viste FC Fredericia, at de var kommet til Odense for at udfordre favoritterne. I det første minut fik de en gylden mulighed for at komme foran, da bolden havnede for fødderne af Oscar Buch inde i OB’s straffesparksfelt. Med kun målmanden tilbage til at forhindre en tidlig føring, forsøgte Buch at udplacere Viljar Myhra i OB-målet. Men Myhra viste klassen og leverede et indgreb, der i sidste øjeblik fik kastanjerne ud af den akutte fare. OB slap med skrækken i denne tidlige situation, og kampen fortsatte uden scoringer, men Fredericia havde allerede markeret sig som en seriøs udfordrer.
OB svarede hurtigt igen efter Fredericias tidlige forsøg og viste, hvorfor de er et tophold i NordicBet Ligaen. På en hurtig omstilling kort efter Fredericias chance var det hjemmeholdet, der pressede på for en scoring. Med en velorganiseret kontraangreb arbejdede OB sig fremad på banen og var meget tæt på at bringe sig foran, hvilket sendte en klar besked til deres modstandere om, at de ikke ville lade sig ryste af Fredericias tidlige pres. Kampen havde nu tydeligt skiftet karakter til en intens og åben affære, hvor begge hold jagtede den første scoring.
I den efterfølgende periode begyndte FC Fredericia at vise tegn på usikkerhed, noget der hidtil ikke har præget deres sæson. Uprovokerede fejl begyndte at snige sig ind i deres spil, hvilket skabte farlige situationer og gav OB flere muligheder for at tage kontrol over kampen. Heldigvis for Fredericia var OB heller ikke i stand til at udnytte disse svagheder fuldt ud, da deres eget spil heller ikke flød som ønsket. Begge hold havde svært ved at finde rytmen, og selvom Fredericia slap med skrækken i denne fase, stod det klart, at de var nødt til at stramme op for at undgå at komme bagud mod det stærke hjemmehold.
OB kom i front
Efter 28 minutter blev kampen for alvor intensiveret med dramatiske højdepunkter i begge ender af banen. Først var det FC Fredericia, der fik en gylden mulighed for at tage føringen. Anders Dahl brød igennem på højrekanten med en flot solopræstation og sendte et præcist indlæg ind i feltet. Her fandt han Jonathan Lindekilde i en fri position tæt på mål. Lindekilde havde alle chancer for at bringe gæsterne i front, men Viljar Myhra i OB-målet stod i vejen med en afgørende redning, der holdt stillingen uændret.
Men glæden over den store chance varede kort for Fredericia. OB reagerede lynhurtigt og slog kontra i et velorkestreret angreb. På få sekunder var bolden oppe i den anden ende, hvor OB’s farlige topscorer Luca Kjerrumgaard viste sin målnæse. Med kølig præcision sendte Kjerrumgaard bolden i nettet og bragte OB foran 1-0, hvilket udløste stor jubel blandt hjemmeholdets fans. Det var en hård mavepuster for FC Fredericia, der havde været så tæt på selv at komme foran, men i stedet måtte se sig bagud efter OB’s kliniske afslutning.
34 minutter inde i opgøret viste Luca Kjerrumgaard igen sin skarphed foran mål. Efter en veltilrettelagt offensiv fra OB fandt bolden endnu en gang vej til Kjerrumgaard, som med sikkerhed sendte den i nettet og gjorde det til 2-0. Denne scoring lagde yderligere pres på FC Fredericia, som allerede kæmpede med at finde fodfæste efter den første scoring. Ved pausen stod det klart, at OB havde opbygget en solid føring, og der tegnede sig et billede af en sikker hjemmesejr. Med en to-målsføring og en stærk defensiv struktur var det svært at se, hvordan FC Fredericia skulle kunne vende tilbage i anden halvleg og ændre kampens udfald. OB syntes at have fuld kontrol, og Fredericia stod over for en nærmest umulig opgave, hvis de skulle forhindre hjemmeholdet i at tage alle tre point.
FC Fredericia kunne være kommet på tavlen
Allerede i første minut af anden halvleg fik FC Fredericia en oplagt mulighed for at ændre kampens gang. Asbjørn Bøndergaard befandt sig pludselig med en gylden chance, da en returbold dumpede ned for hans fødder midt i OB’s felt. Det lignede et perfekt øjeblik til at reducere OB’s føring, men desværre mistimede Bøndergaard sin afslutning. I stedet for at sende en skarp bold mod mål, blev det til en svag afslutning, der ikke voldte Viljar Myhra de store problemer. Denne fejlslåede mulighed blev et vendepunkt, da OB hurtigt generobrede kontrollen og igen satte sig solidt på begivenhederne. FC Fredericias store chance for at bringe spænding tilbage i kampen gled dem af hænde, og OB’s overtag fortsatte ufortrødent.
OB dominerede spillet i anden halvleg, mens FC Fredericia desperat forsøgte at ændre kampens gang ved at foretage justeringer fra bænken. På trods af Fredericias bestræbelser var det tydeligt, at OB havde fuld kontrol over begivenhederne på banen. Man sad med en klar fornemmelse af, at hvis OB valgte at trykke på speederen, kunne de uden større problemer lukke kampen med et tredje mål. Fredericia kæmpede for at få et fodfæste i kampen, men OB’s overlegne spil og taktiske kontrol gjorde det svært at se, hvordan gæsterne skulle kunne vende slaget til deres fordel.
Kjerrumgaard lukkede og slukkede
Med fem minutter tilbage af kampen satte Luca Kjerrumgaard det sidste søm i kisten. Med en velplaceret afslutning sendte han bolden i nettet til 3-0 og fjernede enhver tvivl om kampens udfald. Det var Kjerrumgaards tredje mål i opgøret, og det cementerede OB’s dominans på en aften, hvor de fortsatte deres imponerende stime i NordicBet Ligaen. Med sejren har OB nu maksimum point efter seks kampe og udbygget deres forspring til seks point ned til FC Fredericia på andenpladsen. Det var en præstation, der understregede OB’s ambitioner om en hurtig tilbagevenden til Superligaen, mens Fredericia må tage hjem med viden om, at der stadig er et stykke vej op til ligaens førerhold.
Begge hold skal hurtigt tilbage i aktion, når de igen skal i kamp på søndag. FC Fredericia får chancen for at komme tilbage på vinderkurs, når de hjemme på Monjasa Park tager imod Hvidovre, som de vil forsøge at hente tre point mod. Samtidig står OB over for endnu en udfordring, når de drager til Hobro for at møde rækkens nummer tre på udebane.
Viljar Myhra Leeroy Owusu – Bjørn Paulsen – James Gomez – Nicholas Mickelson Alesana Manneh – Jakob Bonde – Max Ejdum Don Deedson – Luca Kjerrumgaard – Max Fenger
FC Fredericias startopstilling:
Valdemar Birksø Anders Dahl – Frederik Rieper – Jeppe Kudsk – Jakob Jessen William Madsen Gustav Marcussen – Jonathan Lindekilde Oscar Buch – Asbjørn Bøndergaard – Agon Mucolli
DK:
20201207, Fredericia, Danmark:
Lasse Hildingbjerg, Fredericia Judo og JiuJitsu Klub, Nomineret til Ørsted Årets Energibundt
Foto: Lars Møller
UK:
20201207, Fredericia, Danmark:
Lasse Hildingbjerg, Fredericia Judo og JiuJitsu Klub, Nomineret til Ørsted Årets Energibundt
Photo: Lars Moeller
Fredericia Judo- og Ju-Jutsu Klub står over for en spændende mulighed, da et budgetforslag lægger op til indretningen af en ny kampsportsarena i Fredericia Idrætscenter. Forslaget er en del af de kommende budgetforhandlinger og indebærer en renovering af det tidligere bowlingcenter, som nu kan blive omdannet til en moderne facilitet for vægtløftning og kampsport.
Lasse Hildingberg, formand for Fredericia Judo- og Ju-Jutsu Klub, ser positivt på muligheden for at vende tilbage til idrætscenteret, hvor klubben tidligere har haft til huse.
– Det er en god idé. Vi har været i dialog med kommunen om det i nogen tid, fordi vi i dag befinder os i en lokalesituation med en privat udlejer. Derfor vil det være en stor fordel for os at komme tilbage til Fredericia Idrætscenter, fortæller Lasse Hildingberg.
Klubben, som i øjeblikket holder til i lejede lokaler på Nørrebrogade, har længe ønsket at finde en mere langsigtet løsning, og en tilbagevenden til idrætscenteret synes nu at være inden for rækkevidde.
Forslaget om at ombygge det tidligere bowlingcenter er kommet på bordet efter flere års overvejelser og diskussioner. Hildingberg forklarer, at klubben tidligere har været godkendt til at bruge de nuværende lokaler i en femårig periode.
– Der har været en løbende proces i forhold til fremtiden, og det er først med dette budgetforslag, at tingene begynder at konkretisere sig. Det er positivt at se, at kommunen tager skridt til at finde en varig løsning, siger Hildingberg.
Fordele ved at samle kræfterne
Et af de store plusser ved forslaget er den synergi, der kan opnås ved at samle flere kampsportsforeninger under samme tag. AK Heros, som også nævnes i forslaget, er en af de andre foreninger, der kan få gavn af de nye faciliteter.
– Vi har allerede et godt samarbejde med AK Heros, og det vil give god mening for os at komme tilbage til idrætscenteret. Samarbejdet med andre klubber og foreninger i idrætscenteret kan føre til idéudveksling og erfaringsdeling, som kan skubbe os videre, siger Hildingberg.
For Hildingberg og resten af klubben er det ikke kun faciliteterne, der gør forslaget attraktivt. Det er også muligheden for at styrke de eksisterende samarbejder og skabe nye relationer med andre foreninger i idrætscenteret. Denne samling af kræfter kan være med til at løfte hele miljøet omkring kampsport i Fredericia.
En løsning, der kan kompensere for tab
Selvom ombygningen af det tidligere bowlingcenter til en kampsportsarena kan ses som et tab for dem, der tidligere benyttede bowlingfaciliteterne, ser Hildingberg det som en mulighed for at skabe noget nyt og positivt.
– Der var desværre mange, der mistede deres fritidsaktivitet, da bowlingcenteret lukkede, men vi vil kunne bruge lokalerne til at opveje det tab, der opstod. Ved at indrette faciliteterne til kampsport vil vi give noget tilbage til byen, som kan komme mange til gavn, siger han.
For Fredericia Judo- og Ju-Jutsu Klub handler det ikke kun om at få nye lokaler, men også om at bidrage til fællesskabet i Fredericia Idrætscenter og styrke det sportslige miljø i byen. Hildingberg ser det som en win-win-situation, hvor både klubben og de øvrige brugere af idrætscenteret kan få glæde af de nye muligheder.
Økonomiske overvejelser og udfordringer
Med forslaget følger dog også økonomiske overvejelser. Ombygningen af bowlingcenteret er estimeret til at koste 5,955 millioner kroner, fordelt over to år med 2 millioner kroner i 2025 og yderligere 4 millioner kroner i 2026. Samtidig vil der være en driftsbesparelse på 0,280 millioner kroner årligt, men der vil også være en afledt driftsomkostning på 0,100 millioner kroner, hvilket betyder en reel besparelse på 0,180 millioner kroner per år.
Selvom klubben er tilfreds med de nuværende lokaler på Nørrebrogade, ser de alligevel store fordele ved en flytning.
– Vi kan ikke sætte en finger på de lokaler, vi har nu, men den fordel vi får ved at flytte, er den synergi, vi kan opnå med de andre foreninger. Det handler ikke kun om lokalerne, men også om det fællesskab og den udvikling, vi kan skabe sammen med andre i idrætscenteret, slutter Lasse Hildingberg.
FC Fredericia møder klokken 18:30 i et topbrag mod OB på udebane. Det er rækkens nummer et mod nummer to, og der er derfor lagt op til et brag af et opgør. Vi er til stede Odense, hvor vi vil liveopdatere fra opgøret.
FC Fredericia har dags dato tilknyttet den 24-årige centrale midtbanespiller, Felix Winther.
Felix Winther har senest spillet i den norske klub, Tromsø IL, som i seneste sæson blev nummer tre i Eliteserien i Norge.
– Felix er en spiller som vi har jagtet gennem hele transfervinduet, og vi er dermed selvfølgelig utrolig glade for at det nu er lykkedes. Han kommer til at styrke vores centrale midtbane, da han kommer med stor erfaring fra blandt andet norsk fodbold de seneste tre sæsoner. Vi er overbeviste om at han passer perfekt ind i vores i forvejen stærke trup, siger direktør Stig Pedersen.
Felix Winther har så sent som i sidste uge været med i Tromsø’s Uefa Conference League kvalifikations trup, og han har i alt spillet 79 kampe for Tromsø IL. Han er ud af FCK’s akademi og har også tidligere spillet i NordicBet Ligaen for Fremad Amager tilbage i sæsonen 2020/2021.
Felix Winther har skrevet under på en treårig aftale med FC Fredericia, hvor han får nummer 6. Winther kan få debut i aften, når FC Fredericia gæster Odense Boldklub i NordicBet Ligaen.
Det omtalte bosted Kobbelgården 3 i Fredericia risikerer at lukke, hvis der ikke sker markante forbedringer af forholdene inden for de næste seks måneder. Dette blev tydeligt efter den seneste orientering til Senior- og Socialudvalget. Det skærpede tilsyn, som bostedet er blevet pålagt af Socialtilsyn Syd, kræver, at ledelsen og medarbejderne straks iværksætter intensivt arbejde med at rette op på de kritiske forhold, ellers risikerer bostedet at måtte lukke.
Den seneste tilsynsrapport fra Socialtilsyn Syd, offentliggjort den 8. august 2024, maler et bekymrende billede af situationen på Kobbelgården 3. Rapporten konkluderer, at der er betydelige mangler inden for temaerne sundhed og trivsel, organisation og ledelse samt medarbejdernes kompetencer. På denne baggrund har Socialtilsyn Syd besluttet, at tilbuddet skal underlægges et skærpet tilsyn i seks måneder, hvor der stilles klare krav om øjeblikkelig indsats for at udbedre de konstaterede mangler.
Det skærpede tilsyn gælder ikke kun for Kobbelgården 3, men omfatter også de øvrige enheder i tilbuddet, herunder Kobbelgården 1, Proaktiv og Ullerupdalvej, som alle er tilbud til sårbare borgere. Ifølge Socialtilsyn Syd er det afgørende, at hele tilbuddet øjeblikkeligt og intensivt genoptager arbejdet med den handleplan, der blev fremsendt den 6. maj 2024.
Søren Larsen: Forholdene er i bedring
Formand for Senior- og Socialudvalget, Søren Larsen (A), har dog udtrykt overraskelse over den skarpe tone i tilsynsrapportens konklusioner. Larsen understreger, at både udvalget, ledelsen på Kobbelgården og kommunens forvaltning allerede har igangsat flere initiativer for at rette op på forholdene. Han påpeger, at der er sket fremskridt, selvom processen ikke går så hurtigt, som man kunne ønske sig.
– Ledelsesmæssigt er vi ved at komme på plads. Vi ville ønske, det kunne gå hurtigere, men vi gør alt, hvad vi kan for at bringe forholdene på plads, siger Søren Larsen.
Han påpeger, at den seneste tilsynsrapport muligvis er mere kritisk, fordi en anden person har ført tilsyn denne gang.
Ledelsesmæssige udfordringer og organisatoriske mangler
En af de mest alvorlige kritikpunkter i tilsynsrapporten er de ledelsesmæssige problemer på Kobbelgården. Rapporten fremhæver, at der mangler besættelse af centrale ledelsesstillinger på både Kobbelgården 3 og Kobbelgården 1. Disse ledelsesmæssige mangler har ført til en væsentligt nedsat ledelseskapacitet over en længere periode, hvilket har påvirket tilbuddets evne til at sikre, at borgerne modtager den nødvendige støtte fra personale med de rette kompetencer.
Socialtilsyn Syd vurderer, at kvaliteten af ledelsen er lav, og at organisationen ikke er tilstrækkeligt hensigtsmæssigt organiseret til at imødekomme de behov, som borgerne på bostedet har. Denne mangel på ledelseskapacitet har resulteret i, at borgerne ikke har den nødvendige kontakt med personale, hvilket er kritisk for deres trivsel og sikkerhed.
Medarbejdernes kompetencer er under middel
Rapporten fremhæver også bekymringer vedrørende medarbejdernes kompetencer. En betydelig del af personalet, herunder de ikke-fastansatte medarbejdere, har ikke den opdaterede viden og de faglige, relationelle og personlige kompetencer, der er nødvendige for at imødekomme de komplekse behov hos beboerne på Kobbelgården. Socialtilsyn Syd vurderer, at medarbejderne ikke fremstår med en ensartet praksis over for borgerne, hvilket yderligere forværrer situationen.
Dette kompetenceunderskud har direkte konsekvenser for beboernes trivsel og sikkerhed. I rapporten beskrives det, hvordan den manglende ensartede praksis og opdaterede viden hos personalet har medført, at borgerne ikke modtager en ensartet indsats, der er tilpasset deres aktuelle behov. Dette kan føre til konfliktoptrapning og en manglende indsigt i borgernes situation, hvilket er yderst problematisk.
Problemer med de fysiske rammer og støjgener
Ud over de organisatoriske og ledelsesmæssige udfordringer peger tilsynsrapporten også på problemer med de fysiske rammer på Kobbelgården 3. Fællesarealerne er indrettet på en måde, der udfordrer borgerne i det sociale samspil, og støjniveauet i disse områder er særligt problematisk. Ifølge rapporten er 28 ud af 32 borgere negativt påvirket af støj, råb og høje lyde, som forstærkes af bygningens konstruktion og dårlige akustik. I nogle tilfælde er støjgenerne så alvorlige, at en borger har været nødt til at anvende høreværn i sin egen bolig.
Økonomisk pres og risiko for lukning
Socialtilsynet har også rettet blikket mod Kobbelgårdens økonomiske situation. Selvom tilbuddet vurderes at have en vis økonomisk kvalitet, er der bekymring over manglende gennemsigtighed i forhold til normering og lønomkostninger til borgerrelateret personale. Denne økonomiske usikkerhed kombineret med de omfattende organisatoriske og fysiske udfordringer betyder, at bostedet står over for en reel risiko for at skulle lukke, hvis ikke der hurtigt bringes orden på forholdene.
Fremtiden for Kobbelgården
Med en frist på seks måneder til at rette op på de mange kritiske punkter, er fremtiden for Kobbelgården 3 usikker. Socialtilsyn Syds skærpede tilsyn understreger alvoren af situationen, og der hviler nu et stort ansvar på både ledelsen, medarbejderne og Fredericia Kommune for at sikre, at bostedet kan fortsætte sin drift. Hvis ikke de nødvendige forbedringer gennemføres, risikerer Fredericia at miste et vigtigt tilbud for nogle af kommunens mest sårbare borgere.
Budgetforhandlingerne i Fredericia Kommune er i fuld gang, og der er frustrationer blandt flere byrådsmedlemmer over den måde, processen er blevet håndteret på. Men til citat er det nu gruppeformand Tommy Rachlitz Nielsen fra Det Konservative Folkeparti, der udtrykker sin utilfredshed med forløbet i et interview.
Solen skinner, da en solbrun Tommy Rachlitz Nielsen parkerer sin bil, og giver sit faste håndtryk efterfulgt af en kommentar om det budgetarbejde, der er i gang. Han er direkte frustreret, og ikke tilfreds med, at det bliver en evaluering af budgetprocessen senere, der skal danne grobund for næste års budgetarbejde. Det burde ændres nu, slår Nielsen fast.
– Når jeg skal beskrive det, der har været frustrerende, må jeg sige, at vi alle har vedtaget det, men det er langt fra en optimal løsning. Selvom beslutningen blev truffet, er det tydeligt, at det ikke fungerer godt i praksis. Med min baggrund fra privatsektoren har jeg set, hvordan man typisk ville gå til sådanne udfordringer, men her kører man bare videre og satser på at rette op næste år. Når man ikke kan få materialet, så kan man ikke gå hjem og tale med sit bagland om det, siger Tommy Rachlitz Nielsen.
Han er en politiker, der bruger meget tid på forberedelse, og gerne sætter sig grundigt ind i hver enkelt sag, og lige præcis i budgetprocesser savner han overblik. En af de største frustrationer har været manglen på adgang til skriftligt materiale under forhandlingerne.
– Vi blev præsenteret for nogle ting, som vi ikke kunne få på skrift, fordi man ønskede at undgå, at der kunne søges aktindsigt. Når materialet ikke er tilgængeligt, mister vi muligheden for at tage det med hjem og drøfte det med vores bagland, hvilket er dybt problematisk. Uden denne mulighed bliver det svært at huske alle detaljerne fra møderne, og det skaber en skævvridning i processen, fordi man ikke kan have overblik over alt, der er blevet diskuteret, forklarer han.
Sendte brev til kommunaldirektøren
Tommy Rachlitz Nielsen udtrykte bekymring før sommerferien, men da der ikke var skete noget, udtrykte han sin bekymring i en mail til kommunaldirektør Thomas Jaap og hele Økonomi- og erhvervsvalget.
“Hej Thomas.
Jeg har ved flere lejligheder udtrykt utilfredshed med, at vi som byrådsmedlemmer, ikke får udleveret materialet om spareforslag når disse præsenteres i udvalgene, herunder også ØEU.
Forvaltningen (læs kommunaldirektøren) lovede også, et stykke tid før ferien, at finde en løsning. Den har vi endnu ikke hørt noget om.
Jeg skal hermed formelt udtrykke min bekymring over at byrådet og Økonomi- og Erhvervsudvalget ikke kan få udleveret materialer fra vores møder, ligesom vi ikke får udleveret materiale forud for møderne så vi kan forberede os.
I det hele taget er denne proces, i konservatives optik, løbet helt af sporet. Vi sidder tilbage med en følelse af at forvaltningen ikke har tillid til at byrådet/fagudvalg. Jeg kan ganske simpelt ikke se anden årsag til at vi ikke kan få udleveret materialet. Hvis det er så slemt at det kan betyde afskedigelser og dermed berører vores personale, er ikke nyt for os og det bør byrådet allerede være opmærksomme på. Byrådsmedlemmer er underlagt tavshedspligten og har som folkevalgte en endnu bedre pligt end bare politimændes.
Det er samme billede, som vi oplevede efter sidste budgetforhandlinger, hvor hævken byrådsmedlemmer eller ØEU kunne få oplyst hvem der var opsagt, der of det skabte ikke bare undring men også modvilje henst til de berørte.
Jeg skal derfor opfordre til at vi straks får materialet stillet til rådighed.”
Sådan skrev gruppeformanden og uddyber konsekvenserne i vores interview med ham:
– En anden udfordring var, at vi ikke fik adgang til visse oplysninger, før de blev præsenteret på dagsordenen til udvalgsmødet i august. Det betød, at vi ikke havde mulighed for at gøre indsigelser imod ting, som vi nu kan se, vi burde have reageret på. For eksempel vedtog Teknisk Udvalg at reducere antallet af offentlige toiletter, herunder på lystbådehavnen i Skærbæk. Dette er et område, hvor jeg i Klima-, Energi- og Miljøudvalget netop havde diskuteret et projekt, som involverede det toilet. Hvis processen havde været mere åben, kunne vi have undgået denne situation. Desværre har processen været præget af en lukkethed, som har ført til, at beslutninger træffes uden den nødvendige gennemsigtighed, fortæller han tilføjer:
– Venstre og Socialdemokratiet sidder i alle udvalg, så de har måske et større overblik, men vi har ikke plads i alle udvalg, og er derfor ikke informeret om, hvad der skete i flere vigtige udvalg som Unge- og Uddannelsesudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget samt Bosætnings- og Turismeudvalget. Det er ganske enkelt uholdbart, at vi som byrådsmedlemmer ikke har overblik over, hvad der foregår i udvalg, hvor vi ikke er direkte repræsenteret, for et budget er i sidste ende et samlet hele.
Rachlitz Nielsen er også kritisk over for forvaltningens håndtering af følsomme oplysninger.
– Forvaltningen har forklaret, at vi ikke kunne få adgang til visse oplysninger, fordi de er følsomme og ikke offentligt tilgængelige. I visse tilfælde har de endda anvendt små agenturer for at undgå aktindsigt, hvilket yderligere komplicerer processen.
Han forklarer videre, hvordan han forsøgte at tage initiativ til en mere åben proces. – Den 6. august sendte jeg en mail til hele Økonomi- og Erhvervsudvalget, hvor jeg gjorde det klart, at jeg ikke var tilfreds med processen. Jeg ønskede at have materialet med spareforslagene til rådighed, men det fik jeg ikke. Efterfølgende har jeg set, at disse forslag er blevet offentliggjort på udvalgenes dagsordener, hvilket kun har forstærket min frustration over manglen på gennemsigtighed og inddragelse.
Tommy Rachlitz Nielsen er samtidig sikker på, at han ikke er den eneste, der er utilfreds.
– Min oplevelse er, at flere af mine kolleger også er utilfredse med den måde, processen er blevet håndteret på. Det har ikke været en optimal proces, og nu får vi blot at vide, at man vil kigge på det næste år. Det er ikke tilfredsstillende, når man tænker på, hvor mange ressourcer og hvor meget tid der allerede er blevet brugt på denne proces. Det er frustrerende, at vi har haft faktuelle forslag, som vi ønskede at ændre, men at processen har været sådan, at det ikke har været muligt. Dette minder mig om situationen med bowlingcentret, hvor der var spareforslag to år i træk. Vi fik det fjernet det første år, men sidste år kunne det ikke reddes. Det føles som om, at man ikke tager et nej for et nej, og blot genfremsætter forslagene det følgende år, som om intet var sket.
Han peger også på, hvordan der stadig er muligheder for at finde besparelser, selvom det påstås, at alle sten er vendt.
– Der er desuden mange penge at finde, hvis man ser grundigt efter, selvom det påstås, at alle sten er vendt. For eksempel har jeg hørt, at der i sundhedshuset er brugt 70.000 kroner på planter. Det er penge, som vi sagtens kunne have sparet.
Over sommeren er det også kommet til gruppeformandens indsigt, at flere medarbejdere uden for det politiske niveau havde fået besked om mulige besparelser.
– Jeg synes, det er forkasteligt, at flere modtog besked om spareforslagene før byrådet. At gadesygeplejersken og andre fik besked, før vi i byrådet blev informeret, er helt uacceptabelt.
Tommy Rachlitz Nielsen understreger til sidst, at byrådsmedlemmerne har et ansvar for ledelsen, og han mener, at der mangler en forståelse for, om den nuværende proces er god nok.
– Som byrådsmedlemmer sidder vi i bestyrelsen, og vi har et ansvar for ledelsen. Hvis ingen tager ledelsen, så må forvaltningen gøre det, og det anerkender jeg. Jeg anerkender også, at vi selv har vedtaget den budgetproces, vi gennemgår, men jeg mener, at der mangler forståelse for, om den er god nok. Jeg ville have ønsket, at vi havde mulighed for at se forslagene, før de kom i udvalgene. Den manglende dialog i udvalgene skyldes i høj grad den måde, processen er blevet håndteret på.
Hvis du så alligevel skal sætte ord på kommunens økonomi og det faktum, at man går ind i det tredje spareår i streg, hvad skulle det så være?
– Vi har potentiale til at drive kommunen mere fornuftigt, og vi er villige til at finde besparelser andre steder. Administrationen er ikke det største problem, men når den løber af sporet, som den har gjort i denne proces, er vi nødt til at være tilbageholdende med at tilføje flere komplikationer. Jeg håber, at kommunaldirektøren har vurderet, om der var mulighed for at undtage spareforslagene fra aktindsigt.
Kommunaldirektør i Fredericia Kommune, Thomas Jaap. Arkivfoto.
Kommunaldirektør: Vi ville undgå uro
Kommunaldirektøren understreger over for AVISEN, at den proces, der er blevet fulgt, var besluttet i Økonomi- og Erhvervsudvalget for at undgå unødvendig uro og sikre, at den politiske drøftelse fandt sted inden offentliggørelse.
– Det er den proces, vi besluttede i Økonomi- og Erhvervsudvalget.Grunden til, at vi valgte, som vi gjorde, var for ikke at skabe unødvendig uro, og tage den poltiske drøftelse inden alt kom frem. Havde vi lagt alt frem, ville det være offentligt tilgængeligt, da man så ville kunne søge aktindsigt i det, siger kommunaldirektøren og slutter:
– Hvis vi tager et tænkt eksempel med noget, der ikke kommer til at ske, så ville det skabe røre, hvis vi nu sagde, at man ville lukke kasserne uden at drøfte det. Vi har undersøgt det i forhold til det juridiske. Kommunernes Landsforening har en procedure, og det er den, vi følger. Jeg tager kritikken seriøst, og det er noget vi vil se på, når vi skal evalurere det hele.