Underviseren, der brænder for at vække nysgerrigheden

0
Underviseren, der brænder for at vække nysgerrigheden

Skarp. Entusiastisk. Erfaren. Det er nogle af de ord, der bliver brugt om Steffan Hansen, underviser på Fredericia Maskinmesterskole. Han er ikke typen, der bare læner sig tilbage og kører pensum igennem. Tværtimod. Han insisterer på, at undervisning skal være levende, praktisk og engagerende – og det har hans studerende også bemærket.

– Jeg blev jo indstillet af nogle studerende og har efterfølgende set, hvad de har skrevet. De er simpelthen så søde. Det er virkelig nogle pæne ord, siger han om sin nominering til undervisningsprisen.

Når Steffan taler om sin undervisning, er der ingen tvivl om, at han elsker det, han laver. Det fornemmes ikke kun i hans øjne eller måden, han taler på, men gennemsyrer også hans gestik og ansigtsudtryk. Engageret, nærværende. Han blev uddannet maskinmester i 2019 og arbejdede efter endt uddannelse i et rådgivende ingeniør firma. Men for to år siden trådte han ind i undervisningsverdenen, en rolle han allerede som studerende havde set sig selv i.

“Jeg kan ikke lære dem noget. De kan kun lære sig selv det”

For Steffan handler undervisning ikke om at hælde viden på de studerende, men om at tænde en nysgerrighed, der får dem til selv at opsøge svarene.

– Jeg kan ikke lære dem noget. De kan kun lære sig selv det, siger han og lader sætningen hænge et øjeblik.

Ved første øjekast kan hans svar lyde lidt skævt. Men jo mere man dykker ned i hans tilgang, desto tydeligere bliver det, hvorfor det giver mening.

Hans svar bunder i en filosofi, han har haft, siden han selv var studerende. Dengang fandt han hurtigt glæde i at hjælpe sine medstuderende – ikke ved at give dem svaret, men ved at lede dem i den rigtige retning.

– Hvis jeg kan engagere dem til at blive så nysgerrige, at de selv dykker ned i stoffet, så har jeg gjort mit arbejde.

Mens vi taler med ham, påpeger han, at John Dewey engang sagde learning by doing, og det kunne lige så godt være Steffans eget motto. Han tror ikke på, at man lærer ved bare at lytte. Derfor får han sine studerende ud i gruppearbejde, får dem til at diskutere, tænke og arbejde med stoffet på en måde, der giver mening for dem.

– Jeg kører aldrig noget, hvor jeg kun står og snakker. Der er altid en praktisk dimension. De læser noget, jeg præsenterer det kort, vi afklarer spørgsmål, og så skal de selv i gang.

For ham er det tydeligt, at læring bedst sker, når de studerende er aktive.

– Når de begynder at snakke sammen og udfordre hinanden, så sker der noget. Nogle gange bliver de uenige: én mener det er sådan, en anden noget andet. Og så spørger de mig. Men det bedste er, når jeg kan se lyset gå op for dem. Den dér ‘aha’-oplevelse, hvor de selv knækker koden. Det er det fedeste.

Ingen efterlades på perronen

Steffan ser det som sin opgave at møde de studerende der, hvor de er. Hvis én metode ikke virker, finder han en anden.

– Hvis de ikke forstår det på A-måden, så prøver jeg B- eller C-måden, siger han med et smil.

– Det vigtigste er, at de får en chance for at forstå stoffet.

Den fleksibilitet er en af de ting, der bliver fremhævet i de studerendes indstilling af ham til undervisningsprisen. De oplever en underviser, der tager sig tid til at forklare tingene på flere måder, så ingen bliver efterladt.

– Vi laver løbende evalueringer, og noget af det, der går igen, er, at de sætter pris på mit engagement. Jeg prøver at være nærværende, at vise, at jeg er der for dem.

Men engagement er ikke nok i sig selv. For Steffan handler det også om at udvikle undervisningen, så den passer til virkeligheden uden for klasselokalet.

Han arbejder med Flipped Learning – en metode, hvor de studerende ser undervisningsvideoer hjemmefra, så tiden i klasselokalet kan bruges på at arbejde med stoffet i praksis.

– Det gør, at vi hurtigere kan komme i gang med det vigtige. Jeg vil gerne udbrede det til flere fag, for jeg kan se, at det virker.

Og når han underviser i pumper, trækker han ikke kun på teori, men også på sin egen erfaring fra branchen.

– Jeg vil gerne vise dem, hvordan det, vi snakker om i undervisningen, faktisk ser ud og fungerer i praksis. Det er sådan, man skaber koblingen mellem teori og virkelighed.

Det største øjeblik i undervisningen

Når man spørger Steffan, hvad der driver ham som underviser, er svaret enkelt. Det handler om at se sine studerende forstå. Rigtigt forstå.

– Jamen det fedeste er jo, når man træder ind i et lokale, og man kan mærke energien. Når de netop diskuterer, reflekterer og prøver at finde løsninger. Og så – lige pludselig – får de den her ‘aha’-oplevelse.

Og så er der eksamen.

– Vi har jo eksaminer. Og når de sidder der og shiner igennem, så man bare kan sidde tilbage og tænke: Det er godt. Det er så fedt, siger han med et selvsikkert grin, mens han læner sig en smule tilbage i stolen.

To år som underviser – og allerede nomineret

Steffan er langt fra færdig med at udvikle sin undervisning. For ham er det en disciplin, der altid kan finpudses og forbedres. Han har trods alt kun undervist i to år og er allerede nomineret til undervisningsprisen – der er masser af tid til at bygge videre.

– Jeg har stadig masser af idéer til, hvordan vi kan gøre undervisningen endnu bedre. Jeg vil gerne udvide flipped learning til flere fag, og jeg arbejder på at gøre undervisningsmaterialet endnu mere tilgængeligt.

Men én ting vil han aldrig give slip på: nysgerrigheden.

– Det vigtigste er at bevare nysgerrigheden – både hos de studerende og hos sig selv. Hvis jeg stadig er nysgerrig og åben over for nye måder at undervise på, så bliver jeg ved med at udvikle mig. Og så kan jeg blive ved med at gøre undervisningen relevant.

Hans studerende har allerede lagt mærke til det, og med sin nominering til undervisningsprisen er det tydeligt, at han har ramt noget rigtigt. Men da vi spørger, hvad det vil betyde for ham at vinde – og hvordan det i så fald skal fejres – svarer han, at det er noget, han slet ikke vil spekulere på. Han vil langt hellere, som han selv ydmygt siger, lade sig positivt overraske.

– Jeg prøver at lade være med at tænke for meget på det. Hvis det sker, så sker det. Men jeg blev virkelig rørt, da jeg læste, hvad de havde skrevet. Det betyder meget.

Og lige præcis dér bliver det tydeligt, hvorfor han er en underviser, de studerende gerne vil hylde. For han brænder for dem – og for at de brænder for det, de lærer.

Kobbelgården 3 fortjener en chance for at rette op på problemerne

0
Kobbelgården 3 fortjener en chance for at rette op på problemerne

Det er utrolig ærgerligt, at Tilsynet vil trække deres godkendelse af Kobbelgården 3, fordi der i den sidste tid er lavet mange tiltag for at forbedre forholdene.

Men det er klart, at det har været en stor opgave at få forholdene gjort bedre, fordi der har virkelig været mange problemer i de sidste år. Selvom mange pårørende har været forbi Forvaltningen og klaget deres nød, har man ikke lyttet til dem. Desuden gik der alt for lang tid, efter at de første problemsager dukkede op, inden Forvaltningen virkelig gjorde noget ved det. Det gjorde det endnu sværere at rette det op.

Personalet på Kobbelgården har gjort en stor indsats for at vende udviklingen, men det har så ikke været nok.
Nu må vi så se, om Senior-og Socialudvalget vil anke afgørelsen, men uanset hvad, er det klart, at borgerne og de pårørende vil være urolige for fremtiden.

Men borgerne har jo heldigvis en lejekontrakt, så de kan ikke smides ud af deres lejligheder. De vil jo også være sikre på, at få den nødvendige pleje i hverdagen under en eller anden form, fordi den er jo fastsat af Myndighedsafdelingen, og det nuværende personale vil jo også kunne fortsætte.

Det største problem er, at der ikke kan flytte nye borgere ind i evt. tomme lejligheder, når der ikke er en godkendelse. På sigt vil det betyde, at de manglende huslejeindtægter vil betyde et underskud i regnskabet, Jeg håber så, at Kommunen vil dække dette, da det jo ikke er borgernes skyld, at det er gået så galt. De skal ikke undgælde med en huslejestigning for at dække underskuddet
Uanset om ankesagen ændrer Tilsynets afgørelse eller ej, er Udvalget nok nødt til at se på en evt. anden opdeling af borgerne i mindre enheder. Hvis Tilsynets afgørelse ikke ændres, er man også nødt til at kigge på en anden måde at organisere det på for at få godkendelsen tilbage.

Kurt Hansen

Formand for Pårørenderådet på Center Kobbelgården

De frivillige kræfter bag F’ernes kunstgræsbane

0
De frivillige kræfter bag F’ernes kunstgræsbane

De er de usynlige helte, men de gør et stort stykke arbejde. The Green Team, som de kaldes, står for vedligeholdelse og pleje af Fredericia fF’s kunstgæsbane.

På Fredericia fF’s kunstgræsbane er der altid liv. Spillere dribler, afleverer og skyder mod mål, mens foden konstant presser det sorte granulat ned mellem de kunstige græsstrå. Men få tænker over, hvem der sørger for, at banen forbliver spilleklar uge efter uge.

Det gør The Green Team – en gruppe frivillige, som hver uge holder kunstgræsbanen ved lige. Med deres faste rutiner sørger de for, at granulatet fordeles korrekt, at målene står, hvor de skal, og at lysene ikke brænder hele natten. Manden i spidsen er Frank Jensen, der koordinerer indsatsen med tre faste teams. I dag er det Alex Vestergaard og Mogens Hansen, der har taget tørnen.

Bag kunstgræsbanens overflade gemmer der sig et omfattende arbejde. Traktoren ruller langsomt hen over banen, mens riven bagpå løsner granulatet. Det hele handler om at bevare kvaliteten.

– Vi kører over banen en gang om ugen. Når spillerne træder på den, bliver granulatet trykket ned, og det skal løsnes igen, så græsstråene ikke ligger fladt, forklarer Frank Jensen.

Men det er ikke nok bare at rive. Banen kræver også regelmæssig påfyldning af granulat.

– Vi fylder ekstra granulat på cirka hver tredje uge. Det er nødvendigt, for ellers bliver banen for hård, og bolden ruller ikke ordentligt, siger han.

Det er en opgave, der ikke altid bliver lagt mærke til – medmindre den ikke bliver gjort.

– Folk tænker ikke over det, når det virker, men de kan godt mærke, hvis vi ikke har været der. Så bliver underlaget anderledes, tilføjer han.

Kunstgræsbanen i Fredericia har eksisteret siden november 2013. Den har set mange timers fodbold, og selvom den stadig holder, er den efterhånden ved at være slidt.

– Den har 12 år på bagen, og vi har passet godt på den, men det er ved at være tid til en udskiftning. Normalt siger man, at de kan holde omkring 10-12 år, så vi er faktisk gået lidt over tiden, forklarer Frank.

Der er dog en udfordring.

– EU har forbudt brugen af det granulat, vi anvender nu. Efter 2031 må vi ikke længere bruge det, så hvis vi skal have en ny bane, skal det ske inden da, siger han.

Traktoren, riven og en logbog

Mogens Hansen (tv) og Alex Vestergaard tropper troligt op og passer deres tjans i The Green Team.

På kunstgræsbanen holder Alex Vestergaard og Mogens Hansen en pause. Traktoren bliver slukket, og en cigaret bliver tændt. De griner lidt over, hvor mange år de egentlig har været en del af Fredericia fF

– Jeg har været i klubben siden 1974, fortæller Mogens Hansen.

Alex nikker og tilføjer:

– Jeg var med til Kræmmermarkedet og Kunden i Centrum, inden jeg kom med her. Det hele hænger jo sammen. Når man ikke spiller fodbold mere, må man finde noget andet at lave, siger han.

Alex husker, hvordan han blev lokket med:

– Jeg havde egentlig ikke tid dengang. Jeg var både med i politik og fagforening, men så en dag fik jeg alligevel en opringning, og så røg jeg med herned, siger han.

Det har han ikke fortrudt.

– Vi mødes her hver tredje uge og passer banen. Mogens kører traktoren, og jeg flytter målene – selvom folk egentlig burde sætte dem på plads selv, griner Alex.

Der er en vis stolthed i arbejdet, for det handler ikke bare om at vedligeholde en fodboldbane, men om at sikre, at spillere i alle aldre har et ordentligt sted at træne og udvikle sig.

– Det er jo os, der sørger for, at banen er i orden. Hvis ikke vi gjorde det, ville den hurtigt forfalde, siger Mogens.

Og selvom arbejdet bliver taget seriøst og udføres med en følelse af ansvar, er der altid plads til hyggelige stunder, gode grin og en afslappet snak over en kop kaffe.

– Vi mødes også hver fredag fra 11 til 12 i klubhuset. Så får vi en kop kaffe – og for nogle en bajer – og snakker om, hvordan ugen er gået, fortæller Alex.

Fodboldspillere gider ikke græs længere

En af de ting, Mogens og Alex har bemærket over årene, er, hvordan fodboldspillere har ændret sig.

– Folk gider jo ikke længere spille på græs, siger Mogens med et grin.

Alex nikker.

– Det er ikke engang noget, man tænker over længere. I gamle dage spillede man altid på græs, men nu er det kunstgræs året rundt, siger han.

Det betyder også, at vedligeholdelsen af banen er vigtigere end nogensinde.

– Hvis ikke vi passede den, ville den være ubrugelig ret hurtigt. Spillerne slider på den hver dag, og vi har et ansvar for at holde den i god stand, siger Mogens.

De er dog enige om, at selvom arbejdet er nødvendigt, så er det også hyggeligt.

– Vi gør det jo ikke kun for andres skyld. Det er rart at have noget at lave, og vi har det godt sammen. Det er også en del af at være en klub, slutter Alex.

Når traktoren igen starter, og de sidste granulatstykker fordeles jævnt på banen, er det et bevis på, at The Green Team endnu engang har gjort deres arbejde. Spillerne kommer og går, men de frivillige i Fredericia fF bliver – og uden dem ville der ikke være nogen bane at spille på

Vi må tage påbuddene meget alvorligt

0

I kølvandet på Styrelsen for Patientsikkerheds påbud til Hybyhus plejehjem, Fredericia Kommune, understreger Susanne Eilersen, medlem af Senior- og Socialudvalget for Dansk Folkeparti, at påbuddet ikke bør tages let på, og at det er vigtigt at gribe ind hurtigt for at beskytte de sårbare borgere.

– Vi skal tage påbuddet utrolig alvorligt, siger Eilersen. – Det er jo ikke for sjovt, at de sender et påbud om, at tingene ikke er, som de skal være i henhold til de retningslinjer, de har. Det er jo også derfor, vi har tilsynet. Det er en instans, der skal sikre, at vi gør tingene ordentligt. Når der kommer et påbud, skal vi tage det utrolig alvorligt.

Hun påpeger samtidig, at et påbud som dette altid bør tages alvorligt, da det handler om borgernes velfærd og pleje. Hun erkender dog, at situationen kan skabe usikkerhed for både pårørende og medarbejdere: – Det kan jeg da sagtens forstå. Hvis jeg havde en pårørende på et af de steder, der får et påbud, ville jeg også være bekymret for, om min pårørende får den rigtige pleje og medicin, eller hvad der ellers måtte være i påbuddet. Det ville naturligvis skabe usikkerhed.

Susanne Eilersen tilføjer, at kommunens politikere nu skal tage ansvar for at løse situationen. – Vi skal tage det rigtig alvorligt, og vi skal bede forvaltningen om at give os en grundig redegørelse til næste udvalgsmøde. Vi skal sørge for, at der bliver rettet op på situationen.

Susanne Eilersen anerkender de udfordringer, som mange medarbejdere på plejehjemmene står overfor. – Jeg er helt sikker på, at vi har utrolig mange dygtige medarbejdere, der går på arbejde hver dag og gør det bedste, de kan. Men der kan være situationer, hvor der er meget sygefravær, og så er der mange vikarer. Når man har mange afløsere, kender de ikke den daglige trummerum, og det kan medføre fejl, siger hun og tilføjer, at det er nødvendigt at kigge på bemandingen og arbejdsforholdene.

Se og hør hele interviewet her

Fredericiansk havnedirektør bliver næstformand

0
Fredericiansk havnedirektør bliver næstformand

Bestyrelsen i Danske Havne har netop konstitueret sig på ny, og vi ønsker et stort tillykke til den nye bestyrelsesformand, Thomas Elm Kampmann, havnedirektør for Køge Havn, samt til Rune D. Rasmussen, som nu indtræder som næstformand.

Rune D. Rasmussen, der er en del af virksomheden ADP, ser frem til at støtte op om de danske havnes markedsmuligheder i et internationalt perspektiv. Han understreger, at i en tid, der kræver stor fleksibilitet og omstilling, vil fokus være på forretningsudvikling, markedsmuligheder og tæt kontakt til det politiske system – alle principper, der også kendetegner Danske Havne og ADP’s daglige drift.

Læs også

Tilkørselsrampe mod Kolding ved TSA 61 ved Taulov spærres

0
Tilkørselsrampe mod Kolding ved TSA 61 ved Taulov spærres

Fra og med den 1. april vil den nordvestlige tilkørselsrampe i retning mod Kolding ved TSA 61 ved Taulov blive lukket for trafik. Spærringen er en del af ombygningen af tilslutningsanlægget og forventes at vare indtil august 2025.

Trafikanter, der skal videre mod Kolding, henvises til at benytte TSA 59/Afkørsel 59 Fredericia S. Der vil være en omkørsel via Adelvej, Skærbækvej, Kolding Landevej, Vejle Landevej og motorvejen til TSA 59/Afkørsel 59, hvor der er vendemulighed og mulighed for at vende retur via motorvejen.

Ændringer i trafikken

Torsdag den 27. marts åbner den nordøstlige frakørselsrampe, som gør det muligt at køre af ved Taulov, når man kommer fra Fyn mod Kolding. Her vil der blive opsat et midlertidigt signalanlæg ved Skærbækvej for at sikre en ordentlig trafikafvikling.

Ombygningen af tilslutningsanlægget har medført flere spærringer og ændringer for trafikken siden januar 2025. Ændringerne vil fortsat være gældende, og trafikanterne bør være opmærksomme på følgende:

• Skærbækvej mellem motorvejen og Dronningens Kvarter vil være spærret frem til maj 2025. Trafikken ledes via den nye Adelvej og den midlertidige tilslutning til rundkørslen.

• Skærbækvej vil også være spærret for gennemkørsel mellem Europavej og rundkørslen ved Nordensvej frem til juni 2025, med omkørsel via Nordensvej.

• Trafik på Skærbækvejs vestlige side mellem Europavej og TSA 60 afvikles ved skiftende sideforlægninger frem til april 2025.

• Ensretning af Dronningens Kvarter vil opretholdes til maj 2025. Udkørsel skal i stedet ske til Kolding Landevej.

Omkørsler og cykelforhold

For cyklister vil der være ændringer i ruten i perioden. Cykler vil blive ledt via Europavej, Børupvej, Stakkesvang og Adelvej. Der vil i en periode være skiftende sideforlægninger på Skærbækvejs vestlige side, og cyklister vil blive ledt over på den vestlige side til en dobbeltrettet cykelsti fra Amerikavej.

Alle omkørsler vil være tydeligt skiltet, og det opfordres til, at trafikanterne følger de anviste ruter af hensyn til trafiksikkerheden og arbejdsmiljøet for de involverede entreprenører i området.

Kulturen er en milliardforretning – og Odense scorer kassen

0
Kulturen er en milliardforretning – og Odense scorer kassen

Kultur- og fritidslivet er ikke bare hygge og fællesskab – det er også en kæmpe økonomisk motor, der skaber tusindvis af arbejdspladser og milliarder i skatteindtægter. Det viser en dugfrisk rapport, der bliver præsenteret på et stort topmøde i Aarhus den 3. april.

Milliarder på spil

Glem idéen om, at kulturen kun er en udgiftspost. Ifølge en ny rapport fra analysefirmaet Silverlining Research står kultur- og fritidslivet bag en bruttoværditilvækst på hele 55 milliarder kroner og sikrer job til omkring 80.000 mennesker. Samtidig ryger 20 milliarder kroner direkte i statskassen fra skatteindtægter.

Rapporten har undersøgt kulturens økonomiske effekt i København, Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg og Randers, hvor over 1,6 millioner danskere bor. Tallene viser sort på hvidt, at et stærkt kulturliv ikke kun er vigtigt for fællesskabet – det er også en solid forretning.

Odenses by- og kulturrådmand Søren Windell ser de nye tal som et vigtigt signal:

– Kulturen og foreningslivet har en selvstændig værdi, fordi det samler os, skaber oplevelser og livskvalitet, men rapporten her viser med al tydelighed, at kulturen også skaber værdi på bundlinjen. Og så er kulturen et vigtigt parameter, når det gælder om at tiltrække nye borgere til vores by. I budgetforliget satte vi et ambitiøst mål om, at Odense skal nå 235.000 indbyggere i 2030, og det kræver også et stærkt kultur- og fritidsliv, udtaler han i en pressemeddelelse om rapportens resultater.

Odense scorer kassen på kulturen

Ser man isoleret på Odense, er der tale om en gedigen gevinst for kommunen. I 2022 alene sikrede kultur- og fritidslivet beskæftigelse til 6562 personer i Odense og skabte en bruttoværditilvækst på 3,879 milliarder kroner. Oven i hatten landede skatteindtægterne fra området på 972 millioner kroner.

Det er ikke bare god nyhed for kulturen, men også for erhvervslivet, fastslår Henrik Neelmeyer, bestyrelsesleder i Fynsk Erhverv.

– Udover at bidrage med en betydelig værdiskabelse ikke blot for den enkelte borger, men for vores virksomheder, vores økonomi og samfundet generelt, så er kultur- og fritidslivet en vigtig faktor i virksomhedernes bestræbelser på at tiltrække kvalificeret arbejdskraft på hele Fyn. Og et aktivt og mangfoldigt udbud af kultur og fritidstilbud skaber en lokal stolthed, der smitter af på bl.a. bosætningen, siger han.

Topmøde sætter kulturen under lup

Med de markante tal i hånden inviterer de seks kommuner nu til topmøde i Aarhus den 3. april, hvor kulturens fremtid bliver sat til debat. Her samles både politikere, erhvervsledere og kulturfolk for at finde ud af, hvordan man kan styrke samspillet mellem kultur og erhverv.

Under ledelse af journalist Tine Gøtzsche vil topmødet byde på skarpe paneldebatter og konkrete anbefalinger til, hvordan kulturlivet kan udvikles og bidrage endnu mere til samfundsøkonomien.

Søren Windell ser frem til debatten.

– I en tid med meget uro og usikkerhed rundt om i verden er det vigtigt, at vi stadig tager os tid til at tale om det, der binder os sammen som byer og som nation. Vores kultur- og foreningsliv er bærende søjler i vores samfund, og jeg glæder mig til at dele erfaringer og idéer med de andre deltagere på topmødet, siger han.

Blandt de deltagende er prominente navne fra både kultur- og erhvervslivet, herunder direktør for Aarhus Festuge Rikke Øxner, Kvadrat A/S-direktør Anders Byriel og Peter Holme Jensen fra Aquaporin A/S.

Topmødet for Kultur og Erhverv afholdes den 3. april på Aarhus Rådhus.

Plads til forbedringer hos FHK trods sikker sejr

0
Plads til forbedringer hos FHK trods sikker sejr

FHK vandt onsdag aften med 35-29 på udebane mod Grindsted, men der er plads til forbedringer, hvilket karakterne til spillerne afspejler.

Efter en sejr på 35-29 mod Grindsted, hvor FHK for alvor fik sat sig på kampen i anden halvleg, var spillerne på banen i fokus. Her følger karaktererne for hver spiller efter opgøret:

Thorsten Fries (4)
Fries havde en blandet præstation i målet med en redningsprocent på 24,32%, hvilket er på den lave side. Dog formåede han at pille to straffekast og scorede selv to mål. En målmand med flere store redninger, men har stadig mere at byde på.

Sebastian Frandsen (UB)
Frandsen kom kun på banen for et enkelt straffekast, som han desværre ikke reddede. Ingen markante aktioner i dette opgør.

Martin Bisgaard (7)
Bisgaard leverede en solid præstation med fem mål på seks forsøg. En god dag på kontoret for den driftsikre spiller, dog en enkelt svipser undervejs. Generelt en stabil indsats.

Frederik Jægerum (UB)
Jægerum spillede ikke nok til at få en bedømmelse i denne kamp.

Reinier Taboada (4)
Taboada havde en uskarp dag i afslutningerne og scorede fire mål på syv forsøg. Et forsøg på et tomt mål røg flere meter forbi. Taboada har ellers været en vigtig spiller, men hans afslutninger var ikke på niveau i denne kamp.

Mads Kjeldgaard (4)
Kjeldgaard fik testet sine kræfter i midterforsvaret i første halvleg, men det gik ikke helt som planlagt. I anden halvleg kom han ind som back og gjorde det fornuftigt, med to mål og tre assists. En solid optræden, men lidt uskarp i defensiven.

Jonas Kruse (4)
Kruse havde en lidt skuffende afslutning med tre mål på syv forsøg, men han bidrog med tre assists, og hans spilopbygning var en vigtig faktor i angrebet. Dog kunne afslutningerne have været skarpere.

William Moberg (UB)
Moberg blev ikke sat i spil på grund af en mindre skade og var derfor ikke til rådighed for dette opgør.

Sebastian Henneberg (UB):
Kom ikke på banen.

Anders Martinusen (10 – Man of the Match)
Martinusen var uden tvivl den største spiller på banen. Han spillede en hovedrolle i angrebet, hvor han scorede tre mål på fire forsøg og leverede seks assists. Martinusen var med til at sætte tempoet og skabe chancer, og hans indsats var central for sejren.

Kasper Palmar (7)
Palmar gjorde det også fornuftigt, da han kom ind. Han scorede to mål i åbent spil, et mål på straffekast og lavede tre assists. En god indsats, som var vigtig for holdet, især i de sidste minutter.

Fredrik Mossestad (4)
Mossestad missede et par skud fra fløjen, men fik dog scoret tre mål. Han var en del af rotationen i angrebet og gav sit bidrag, men kunne have været mere præcis i afslutningerne.

Anton Flitenborg (UB)
Flitenborg spillede ikke nok til at få en karakter i denne kamp.

Evgeni Pevnov (7)
Pevnov var en vigtig brik i at straffe Grindsteds syv mod seks med flere mål i tomt mål på hurtige kontraangreb. En god præstation, der hjalp holdet til at holde kontrol på kampen.

Nikolaj A. Nielsen (7)
Nielsen afsluttede kampen stærkt og lavede hele fem mål på fem forsøg. En fantastisk afslutning på kampen, hvor han viste sin skarpe målnæse og leverede, når det virkelig gjaldt.

Lasse Balstad (4)
Forsvaret var ikke helt på toppen denne gang, og selvom Balstad havde nogle gode aktioner, var det ikke hans bedste kamp. Det var dog ikke nødvendigvis hans skyld, da Grindsted ikke udgjorde den store trussel.

Gudmundur Gudmundsson (7)
Træner Gudmundsson forvaltede sine spilleres spilletid godt. Han satte holdet op til at spille med høj intensitet, som havde manglet i de sidste kampe. To elementer trak dog ned: Forsvaret, der ikke fik løst Grindsteds mange indspil til stregen, samt at fløjene ikke blev skiftet ud før de sidste minutter af kampen, da det var mere relevant at give dem flere minutter. Generelt en god ledelse, men der er plads til forbedringer.

Politiets næser gjorde arbejdet: En dør på klem og en tung hash-lugt afslørede storfund af cannabis

0
Politiets næser gjorde arbejdet: En dør på klem og en tung hash-lugt afslørede storfund af cannabis

Sydøstjyllands Politi var egentlig ude i en anden opgave, men en tung lugt af hash ledte dem direkte til en narkofangst på Stejlbjergvej i Kolding. Bag en dør på klem gemte sig ikke bare en enkelt klump hash – men et helt lager af cannabisprodukter.

En dør på klem og en lugt, der ikke var til at tage fejl af

Onsdag klokken 15.40 var en politipatrulje på Stejlbjergvej i en anden anledning, men da betjentene trådte ind i opgangen, blev de straks mødt af en umiskendelig duft.

– Da vi træder ind i opgangen, lugter der kraftigt af hash. Det får patruljen til at tage kontakt til en adresse, hvor døren står åben eller på klem. Her træffer vi en person på stedet, fortæller vicepolitikommissær Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd.

Det skulle vise sig at være et særdeles velduftende tip. Betjentene ransagede adressen og fandt intet mindre end 36,7 gram hash, syv cannabisplanter – svarende til 199 gram – yderligere 24 gram cannabis og hele 27 cannabis-vapes, som er e-cigaretter med cannabisolie.

Ikke just en hemmelig forretning

Den eneste person på stedet var en 34-årig mand fra Kolding. Han blev sigtet for besiddelse af de ulovlige stoffer.

– Vi har sigtet en mand fra Kolding Kommune for besiddelse af de her stoffer, og jeg tror faktisk, at det kun er ham, vi har truffet på stedet, oplyser vicepolitikommissæren.

Politiet har beslaglagt de ulovlige stoffer, og det er endnu uvist, om den sigtede kan se frem til en tur i retten – men én ting er sikkert: Hans stash var alt andet end diskret.

Dit mentale udgangspunkt gør forskellen

0
Dit mentale udgangspunkt gør forskellen.
Dit mentale udgangspunkt gør forskellen.

Efter en længere pause fortsætter jeg artikelserien om ”kunsten at lede”. Serien handler om idéer og konkrete praktiske måder, både hvorpå du kan lede dig selv som menneske og lede andre mennesker bedst muligt i den kaotiske verden, der udvikler sig omkring os. I denne artikel sætter jeg fokus et af de allervigtigste værktøjer, som bør ligge øverst i vores ledelses-værktøjskasse.

Artiklen handler om, at det er vores valg af mentalt udgangspunkt, der rammesætter vores daglige adfærd, og det påvirker i høj grad kvaliteten af vores resultater. Evnen til at kunne tage et godt mentalt udgangspunkt, skaber de bedst mulige forudsætninger for at nå de mål, som vi hver især eller sammen ønsker at nå. Artiklen giver indblik i, hvordan du kan skabe det bedst mulige mentale udgangspunkt og dermed få de bedst mulige forudsætninger for at dine/jeres mål.

Indledning

Vores mentale tilstand påvirker i høj grad vores hjerners evne til at fungere optimalt for os. Sådan er det uanset, hvad vi udsættes for undervejs i hverdagens hektiske gøren og laden. Så hvis vi er bedre i stand til at styre vores mentale tilstand, så skaber vi endnu bedre arbejdsbetingelser for vores hjerner. Det styrker vores adfærd og dermed vores resultater, både når vi træffer vores beslutninger, og når vi gennemfører dem.

Urimeligt kort kan vi tale om to neurologiske tilstande i hjernen (nærmere bestemt i amygdala): En overlevelsestilstand (i Acuity World taler vi om at være i det røde område) og en OK-tilstand (her taler vi om at være i det grønne område). I den første tilstand lukker hjernen ned og har kun ”tændt” for de helt basale funktioner (kæmpe/flygte/fryse tilstanden). I den anden tilstand – når hjernen er i det grønne område – sker derimod det modsatte. Her bliver hjernen i stand til at ”tænde” for og bruge alle sine kapaciteter og kreative evner. Din hjerne bliver i stand til at operere optimalt. Og det er det sidste, vi som ledere, medarbejdere og mennesker har brug for. I den tilstand får vi lettere adgang til alle de ressourcer, som vi hver især besidder. Både dem du er bevidst om og ikke mindst alle dine ubevidste ressourcer. Det er også herfra, at du er bedre til at styre dit sind og sindstilstand, din adfærd og dermed dine resultater. Herfra er du i stand til at lede dig selv og andre allerbedst.

Den gode nyhed er, at vi alle er i stand til at træne os selv og andre op til at kunne styre vores hjerners mentale tilstand over i den åbne tilstand (det såkaldte grønne område), hvor vi kan udnytte alle hjernens kapaciteter og kreative evner og fastholde dem dér. Det kan vi gøre ved hjælp af at følge nogle relativt enkle principper og ibrugtage en række mentale værktøjer. I denne artikel vil jeg begrænse mig til to principper og et værktøj, som eksempler på, hvordan du gør det og straks efter at have læst artiklen gå i gang. Igen urimeligt kort, men jeg håber, at du alligevel lader dig inspirere, søger mere viden og indsigt og påbegynder din personlige mentale rejse, så du, uanset hvad der sker, altid er i stand til at handle og gøre noget ud fra din mentalt allerbedste tilstand.

Henimod – Princippet

Nogle mennesker og ledere ser og taler ofte kun om problemer. De taler om, leder efter og har næsten altid fokus på, hvad de ikke vil, og hvad der ikke kan lade sig gøre. Ved at have fokus på det leder vi ubevidst vores hjerne ind i det røde område – den lukkede tilstand, hvor adgangen til vores mentale ressourcer og kreativitet er lukket af eller stærkt begrænset.

Andre derimod ser og taler mere om løsninger. De taler om, leder efter og har altid fokus på, hvad de vil, hvor de vil hen, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der skal til. Når vi taler om ledelse af mennesker, både ledelse af andre og os selv, så er det sidste (vi kan kalde det henimod-princippet) den mest effektive mentale medicin og brændstof for vores hjerner.

Det første princip (vi kan kalde det problem-princippet) kommer dog i spil, når vi taler om ledelse af non-humane systemer, men det er en anden historie. Henimod-princippet er med til at bringe vores hjerne ind i den føromtalt åbne tilstand (det grønne område), ind i den mentalt åbne tilstand, hvorfra vores hjerner virker og fungerer allerbedst.

BE–DO – Princippet

Det andet princip, som jeg vil omtale her i artiklen, handler om, hvad vi gør først. Mange af os er vokset op med den overbevisning, at vi skal GØRE NOGET for at VÆRE NOGET (DO før BE). Her er det adfærden, der får os til se, høre og føle, hvem vi er – vores identitet.

Men hvad sker der, når vi vender dette princip på hovedet? At VÆRE NOGET før vi GØR NOGET. Når vi begynder med at gå ind og VÆRE i den mentale tilstand, hvor vi er allerbedst (den bedste udgave af os selv og finder ind til vores sande identitet) (BE), og derfra GØR NOGET (DO), så sker der et mentalt SKIFT. Med det SKIFT tvinger vi vores hjerner ind i det grønne område, hvor den neurologiske åbne tilstand sætter alle vores mentale kapaciteter og kreativitet i spil, før vi begynder at gøre noget. SKIFTET styrker vores adfærd og dermed også lederens lederadfærd og medarbejdernes selvledelse betydeligt.

Men hvordan kan vi så lave, lære og udnytte dette mentale SKIFT, så det virker, også når verden omkring os ikke giver nogen god grund til at være i den mentalt bedste tilstand?

Den mentalt bedste tilstand

Den måde, som jeg vil anbefale, lærte jeg for over 15 år siden, da jeg i 2006 begyndte min mentale træningsrejse ved Acuity World, hvor jeg i dag er Associated Partner. Den er siden blevet dybt forankret i måden jeg leder mig selv og andre på, og jeg har skrevet om det i flere af mine bøger. I Acuity World kalder vi den bedste mentale tilstand for General Desired State (GDS).

Måden hvorpå du finder ind til din mentalt bedste tilstand, er ved at tænke tilbage på en helt specifik og unik oplevelse, hvor du oplevede, at du var mentalt allerbedst i lige præcis den situation. Og måden du tænker på den situation igennem på, det skal du gøre på en helt særlig måde ud fra en nøje fastlagt spørge/svar-proces. Du er velkommen til at lege med 😊

Kort fortalt handler det om at tænke tilbage på en helt specifik oplevelse, hvor du oplevede, at du fungerede allerbedst og var mentalt i den åbne tilstand. Når du har fundet frem til den specifikke oplevelse, begynder du at beskrive og tale om den ud fra en bestemt række spørgsmål: Hvor er du? Hvad gør du selv i situationen? Hvad gør andre? Hvad blev der sagt? Hvordan blev det sagt? Hvornår i oplevelsen oplevede du, at du er allerbedst? Hvis du skulle sætte en overskrift på, hvad vil du kalde oplevelsen? Hvad er det for en fornemmelse/følelse du har netop der, hvor du er allerbedst? Hvor sidder følelsen? Hvad vil du kalde den følelse, du har, dér hvor du er allerbedst? Hvad du kalder dig selv, når du er dér? Hvad er du i stand til, når du er dér?

Flere elementer og spørgsmål/svar hører med til at forankre den gode oplevelse og den mentalt bedste tilstand. Den non-verbale kommunikation, som er den allervigtigste informationskilde, skal naturligvis også kobles på, som en fuldt integreret del af helhedsoplevelsen. Men den del kan vi desværre kun få LIVE mens du fortæller om den fede oplevelse.

Kunsten er efterfølgende at træne dig selv i at gå ind i den mentale gode tilstand via den unikke oplevelse – hurtigere og hurtigere. Dette kan blandt andet ske ved at ”ankre” oplevelsen, der hvor du i situationen var/er allerbedst. Derved bliver du i stand til på et øjeblik at gå ind i din mentalt bedste tilstand ved at anvende det ”anker”, som du har sat dig, i alle de situationer, hvor du har brug for det. Og husk at gøre det før du begynder på det du egentlig vil (BE à DO princippet bliver her din vigtige medspiller).

Afrunding

Denne artikel er skrevet med baggrund i bogen ”Mental Fitness for Warriors – Bliv Væredygtig”, som jeg i 2020 skrev sammen med Direktør Henrik Wenøe, Acuity World. En bog baseret på Acuity Worlds personlige ledelsesværktøjskasse og på baggrund af vores erfaringer med mental træning af krigsveteraner og forebyggende mental træning af to hold soldater fra Fredericia Garnison udsendt til Afghanistan i 2013-2014.

Næste artikel i serien ”kunsten at lede” kommer snart og handler om ”God Kommunikation, hvordan det?”

Brandvæsenet får dobbelt så travlt sankthansaften: Brug sund fornuft ved bålet

Brandvæsenet får dobbelt så travlt sankthansaften: Brug sund fornuft ved bålet

0
BEREDSKAB. Når sankthansbålene tændes landet over i aften, er der ingen forbud mod åben ild, og brandfaren vurderes som moderat. Alligevel bliver sankthansaften år...