-0.1 C
Copenhagen
onsdag 24. december 2025

Palle Dahl skifter til Danmarksdemokraterne

0

POLITIK. Efter en periode som løsgænger har byrådsmedlem Palle Dahl nu fundet sit nye politiske hjem hos Danmarksdemokraterne. Han forlod tidligere Dansk Folkeparti i Fredericia efter interne uroligheder, hvor flere medlemmer meldte sig ud som følge af lokalforeningens seneste generalforsamling.

Palle Dahl oplyser, at han har meddelt borgmester Christian Bro og kommunaldirektør Thomas Jaap, at han nu officielt repræsenterer Danmarksdemokraterne i Fredericia Byråd, og det er ikke et arbejde, der er sket over natten.

»Jeg har været det i et stykke tid, og det var engang før påske, hvor jeg var på Christiansborg og sagde, hvordan jeg så på det, og så matchede vores holdninger. De har haft det oppe på hovedkontoret, og de rettede henvendelse til lokalgruppen, som også sagde god for mig,« fortæller Palle Dahl.

Han understreger, at det nu er op til den lokale afdeling at fastlægge kandidatlisterne til kommunalvalget.

»Vi har møde i aften og på mandag, og bagefter kan man se listen, og der ser man, hvordan det ser ud. Lokalgruppen bestemmer,« siger han.

Palle Dahl meldte tidligere på året ud, at han ikke genopstiller for Dansk Folkeparti i byrådet, og dermed tydede det på, at den her periode var hans sidste i byrådet. Dahl mener dog ikke, at det skulle udlægges sådan.

»Jeg opstiller til valget som Danmarksdemokrat. Det, som jeg meldte ud, var, at jeg ikke genopstillede (for DF, red.), men jeg opstiller, ja. Det er to forskellige ting. Jeg har aldrig sagt, at jeg stopper i politik.«

Han glæder sig nu til at fortsætte arbejdet med et parti, hvor han føler, at værdierne passer bedre til ham:

»Jeg har længe fulgt Inger Støjbergs opbygning af Danmarksdemokraterne, og efter nogle gode snakke med folk fra partiet er jeg glad for, at jeg nu repræsenterer Danmarksdemokraterne i Fredericia Byråd,« siger Palle Dahl.

Vejle sikrer sig livsvigtig sejr i Aalborg – kun to point fra redning

0

SPORT. Vejle Boldklub tog mandag aften en afgørende sejr i kampen for overlevelse i 3F Superligaen, da det blev til en smal 1-0-sejr ude mod AaB. Resultatet betyder, at Vejle nu blot er to point fra at komme væk fra nedrykningspladserne.

I en kamp præget af relativt få åbne chancer lykkedes det Vejle at tage føringen efter 58 minutters spil, da Stefan Velkov steg til vejrs efter et præcist hjørnespark fra Hamza Barry og headede bolden utageligt i mål bag AaB-keeper Vincent Müller.

Indtil da havde kampen været præget af hård fight og sporadiske chancer. Hjemmeholdet AaB fik kampens første store mulighed efter otte minutter, hvor Melker Widell tvang Vejle-keeper Igor Vekić til en flot refleksredning, som via overliggeren forhindrede en AaB-føring.

Efter en rodet start begyndte Vejle midtvejs i første halvleg at få mere kontrol med kampen, og holdet fik da også bolden i nettet efter 24 minutter ved Christian Gammelgaard, men målet blev korrekt annulleret for offside efter VAR-gennemsyn.

Efter pausen forsøgte AaB at svare igen med offensive indskiftninger, men nordjyderne havde fortsat svært ved at skabe farlige muligheder mod Vejles defensiv, som blev dirigeret flot af målscorer Stefan Velkov. AaB’s bedste mulighed i anden halvleg kom på et frispark fra Diego Jimenez, som strøg tæt forbi overliggeren med 20 minutter tilbage.

Vejle holdt dermed stand og kunne fejre en vigtig udesejr, der sender klubben op på 22 point – kun to point efter AaB og Lyngby, der begge ligger lige over nedrykningsstregen med 24 point.

Næste skridt i Vejles kamp for overlevelse tages søndag, hvor de møder Silkeborg IF på udebane.

Discofeber, hiphopbeats og plads til alle – Fredericia indtager dansegulvet hos LB Dans

0
Discofeber, hiphopbeats og plads til alle – Fredericia indtager dansegulvet hos LB Dans

SPORT. Inde i LB Dans’ lyse lokaler er spejlene blanke, og musikken spiller højt. Tempoet er også højt og humøret endnu højere, mens pigerne i sort træningstøj danser sig varme på disco-holdet. Forrest står indehaveren Marie Hedemann og viser vejen. Hun er danselærer og den, der dagligt holder styr på danseskolen, der har hjemme i Fredericia.

»Vi tilbyder rigtig meget forskellig dans. I dag har vi disco-dans, men vi tilbyder også hiphop, showdance, pardans for voksne og noget, som hedder Latin Style for unge,« fortæller Marie først og uddyber:

»Latin Style er latinamerikanske danse, men hvor man danser uden partner. Så har vi børnedans helt ned fra treårsalderen og op til de tidlige skoleklasser. Vi har noget ballet og noget moderne dans også, så vi har en bred palet af danse.«

På LB Dans er dans ikke kun for børn og unge. Faktisk er det en fritidsaktivitet, som hvert år samler mellem 250 og 300 elever i alle aldre. Her finder både børnehavebørn, teenagere, voksne og seniorer vej til dansegulvet, hvor de lærer alt fra ballet og disco til voksen-pardans og hiphop. Det betyder, at LB Dans i Fredericia er blevet et sted, hvor generationerne mødes, og glæden ved dans deles af både nybegyndere og mere erfarne dansere.

Disco-dans – når det skal gå stærkt

Men selvom mulighederne for at lære forskellige dansestilarter er mange, så er det især disco-holdet, der fylder godt op denne dag. Disco er nemlig en populær genre hos LB Dans, og ifølge Marie er der en helt særlig grund til, at de unge elsker netop denne stilart.

»De piger, vi har, der danser disco, kan godt lide det, fordi de får sved på panden, og det er hårdt. Det sammensætter noget akrobatik og spring sammen med udholdenhed. Disco går rigtig, rigtig hurtigt, når man danser det,« forklarer hun.

Og så er der selvfølgelig noget med glitteret og glamouren, som også kan være med til at trække:

»Hvis man bliver konkurrencedanser, kan det være, mor og far er søde og køber en flot dragt med masser af glimmer på. Det tænker jeg tiltaler mange,« smiler Marie.

Selvom disco er populært, understreger hun dog samtidig, at LB Dans også har mange hiphop-dansere, som tiltrækkes af en helt anden atmosfære. Hiphop-holdene er mere afslappede og nede på jorden med fokus på streetkultur og musik, som eleverne kender fra radioen.

»Vi har lige så mange hiphopdansere. Og det er jo en helt anden type unge mennesker, der danser hiphop. Det er meget mere chill og nede på jorden og til rapmusik og den musik, vi hører i radioen. Så det er meget mere identificerbart for de unge mennesker,« forklarer danselæreren.

Kom og prøv kræfter med dansen

Har man fået lyst til at prøve kræfter med disco, hiphop eller en af de mange andre danseformer, skal man endelig ikke tøve, lyder opfordringen fra indehaveren og danselæreren. Hos LB Dans kan man altid bare få en gratis prøvetime, så man i ro og mag kan finde frem til præcis den dansestil, der passer bedst.

»Man kan altid prøve at få en prøvetime på et hold, inden man tilmelder sig, men ellers så er det bare ind på vores hjemmeside og tilmelde sig et hold,« siger hun.

Da vi spørger Marie, hvad danserne hos LB Dans glæder sig mest til i løbet af året, peger hun hurtigt på de faste arrangementer, hvor eleverne får mulighed for at optræde foran familie og venner. Her træder eleverne ud af dansesalene og op på scenen – noget, der ifølge Marie er et af årets absolutte højdepunkter for både børn og voksne.

»To gange om året har vi opvisning. I slutningen af november har vi vores julebal med opvisning fra alle hold, og julemanden kommer med slikposer til alle eleverne, store som små. I slutningen af marts har vi så det, der i gamle dage hed afdansningsbal. Det hedder showcase nu, og det har vi flyttet ned i Eksercerhuset. Her er der også opvisning af alle hold, også vores voksne pardansere og motionsdansere,« fortæller Marie.

Hos LB Dans er det med andre ord lige meget, om man er tre år gammel, teenager med hang til glitter eller voksen motionsdanser. Her er der plads til alle, der har lyst til at danse, understreger Marie afslutningsvis.

Klar til tartelet-fest i Fredericia?

0
Klar til tartelet-fest i Fredericia?

EVENTS. Hvis du elsker sprøde tarteletter med cremet fyld, god musik og masser af madfællesskab, er der god grund til at sætte kryds i kalenderen lørdag den 3. maj. Her åbner Urbania Street Food nemlig endnu engang op for årets store Tartelet Festival på J.B. Nielsens Plads i Fredericia.

Vores SoMe-hold hos Fredericia AVISEN er selvfølgelig klar til at dække festivalen, og denne gang er det blandt andet SoMe-kreatørerne Sasha og Aya, som sammen følger dele af dagen tæt og deler oplevelserne på avisens sociale medier.

»Er I klar til at sætte tænderne i en af Danmarks mest elskede retter? Lørdag d. 3. maj kl. 12 går det nemlig løs med Tartelet Festivalen lige her i Fredericia,« lyder det begejstret fra de to SoMe-kreatører, der allerede nu glæder sig til at dele billeder og stemningsvideoer fra begivenheden.

Tarteletter i lange baner – og Johnny fra Kandis

Programmet for årets festival byder på tarteletter ad libitum i to omgange, først klokken 12-14 og igen klokken 18-20. Vil man være sikker på en plads til dette festmåltid, kræver det en billet til 99 kroner i forsalg – og der bliver rift om billetterne.

Når maverne er fyldte, sørger kendte musiknavne for den gode stemning. Klokken 14 går Johnny Hansen fra Kandis på scenen og spiller de velkendte hits som ”En lille ring af guld” og ”Lonnie fra Berlin”. Senere, klokken 20, overtager Frank Clifforth – kendt fra X-Factor – scenen, og lægger op til fællessang, dans og masser af godt humør.

»Det bliver altså en dag fyldt med god mad, livemusik og fantastisk stemning. Det bedste af det hele er, at arrangementet er for alle, og det er gratis at deltage. Det eneste, der koster noget, er to timers ad libitum tarteletter,« fortæller Sasha med forventningens glæde i stemmen.

Kan du slå rekorden?

For de mere dedikerede tartelet-fans er der endnu en god grund til at møde op. Klokken 15 afholdes nemlig den traditionsrige tartelet-spisekonkurrence. Sidste års rekord var imponerende 20 tarteletter på bare 10 minutter. Spørgsmålet er nu, om en ny tartelet-mester kan slå denne rekord i år.

»Er du en lidt mere dedikeret tartelet-elsker? Så er det altså en spisekonkurrence, du skal være med til. Hvor mange tarteletter kan du spise på 10 minutter?,« spørger Sasha med et glimt i øjet.

Urbania Street Food garanterer en festlig dag, og Fredericia AVISENs SoMe-team står klar til at forevige alle de bedste øjeblikke fra festivalen. Så tag venner og familie med under armen, og vær med til en dag i tartelettens tegn.

»Vi ses til Tartelet Festival 2025,« afslutter SoMe-holdet.

Se videoen fra Sasha her:

Fredericia tilbage i musicalens elite med Reumert-nominering til ’WICKED’

0
Fredericia tilbage i musicalens elite med Reumert-nominering til ’WICKED’

KULTUR. Fredericia Musicalteater er tilbage på toppen af dansk musical. Tirsdag kan teatret nemlig offentliggøre, at opsætningen af musicalen WICKED har sikret sig en nominering til Danmarks mest prestigefyldte scenekunstpris, Årets Reumert. Det er sangeren Nanna Rossen, som juryen har udpeget i den eftertragtede kategori Årets sanger for hendes præstation som Elphaba, den grønne heks, der med sin kraftfulde stemme og nærvær bjergtog både publikum og anmeldere.

»Først og fremmest kæmpestort tillykke til Nanna Rossen – vi er så stolte af hende, og hun fortjener i den grad denne nominering,« siger teaterdirektør Thomas Bay og kunstnerisk direktør for AHA Creations, Martin Palme Skriver, oven på nomineringen.

Nomineringen er samtidig en blåstempling af det tætte samarbejde mellem Fredericia Musicalteater og AHA Creations, som satte deres første fælles aftryk med WICKED i september sidste år. Forestillingen blev fra første dag rost til skyerne og tiltrak både fyldte sale og rosende anmeldelser.

Stærke navne dyster om prisen

Selvom Nanna Rossen er en af Danmarks lysende musicalstjerner, bliver kampen om årets sanger-titel hård. Hun står over for Cecilie Gerberg fra Odense Teaters opsætning af Next to Normal samt Johan Reuter, en internationalt anerkendt operasanger, der har imponeret i Det Kongelige Teaters opsætning af Wagners Mestersangerne i Nürnberg.

Reumert-juryen kender dog allerede godt Nanna Rossens navn. Hun fik sit gennembrud i 2016, hvor hun modtog Reumerts Talentpris for sin rolle i Hairspray i Tivoli. Siden har hun cementeret sin status som en af landets store musicalprofiler med roller i Den Skaldede Frisør – The Musical og Charlie & Chokoladefabrikken.

Fredericia vil være Danmarks musicalby nummer ét

For Fredericia Musicalteater og AHA Creations ses nomineringen ikke alene som en stor hæder, men også som en vigtig milepæl på vejen mod deres langsigtede mål om at genetablere Fredericia som Danmarks musicalcentrum. Med WICKED har ambitionen været at skabe en forestilling, der kan måle sig med internationale opsætninger, og som demonstrerer byens kunstneriske kapacitet.

»Det er fantastisk, at vores allerførste samarbejde bliver anerkendt med en nominering til Årets Reumert, og vi er dybt taknemmelige over, at juryen har værdsat modet, kærligheden og det hårde arbejde, hele holdet har lagt i forestillingen. Ambitionen var at bringe Fredericia tilbage på det danske musicallandkort, og med vores egen version af WICKED er det lykkedes,« tilføjer Thomas Bay og Martin Palme Skriver.

Det langsigtede mål for samarbejdet er klart formuleret af Fredericia Musicalteater og AHA Creations, der ønsker at levere kvalitetsproduktioner med medrivende historiefortælling, musik i verdensklasse, spektakulære scenografier og nogle af Danmarks dygtigste kunstnere. Og at WICKED allerede er blevet solgt videre til Norge, understreger, at ambitionen om at levere musicals af international standard er godt på vej til at blive realiseret.

På teatret håber man, at Reumert-nomineringen vil tiltrække endnu flere gæster til Fredericia og cementere byens status som kulturel drivkraft i dansk musicalteater.

Mandag eftermiddag gik galt i Middelfart-trafikken

0
Mandag eftermiddag gik galt i Middelfart-trafikken

KRIMI. Mandag eftermiddag gik det galt for to bilister, da deres biler stødte sammen i krydset Korsvejs Alle og Vestergade i Middelfart.

Uheldet skete omkring klokken 14.33, da den ene bilist kørte ad Korsvejs Alle i nordøstlig retning, mens den anden bilist kom kørende ad Vestergade mod nordvest. Af endnu ukendte årsager ramte de to biler hinanden i krydset.

Uheldet medførte ifølge Fyns Politi betydelige materielle skader på begge biler. Den ene bil fik voldsomme skader på højre side, mens fronten på den anden bil blev kraftigt beskadiget.

Heldigvis slap begge bilister uden fysiske skader ved uheldet, oplyser politiet.

Fyns Politi har efterfølgende undersøgt stedet og registreret hændelsen, men døgnrapporten melder ikke noget om årsagen til sammenstødet, ligesom det heller ikke fremgår, om der eventuelt vil blive rejst sigtelse mod en eller begge af de involverede parter.

Keramik på kanten af historien: Michael Geertsen skulle gå, men han danser med Royal Copenhagen på CLAY

0
Keramik på kanten af historien: Michael Geertsen skulle gå, men han danser med Royal Copenhagen på CLAY

KUNST. På CLAY Keramikmuseum udspiller sig i år et usædvanligt møde i anledning af Royal Copenhagens 250-års jubilæum. Det er et møde mellem fortid og nutid, porcelæn og provokation – en 250 år gammel dinosaur, Royal Copenhagen selv, der står ansigt til ansigt med en af Danmarks mest fremtrædende keramikere, Michael Geertsen.

Når man træder ind i udstillingen, fornemmer man hurtigt den subtile spænding mellem respekt og leg, mellem tradition og modernitet. Lokalet emmer af en særlig stemning, som både understreger historiens alvor og nutidens selvbevidsthed. Her bliver porcelænet til mere end bare kopper og kander; det bliver en dialog om, hvem vi var, hvem vi er, og hvem vi kunne blive.

Men at tale om fortid og nutid som adskilte størrelser er en illusion. Det ved Michael Geertsen bedre end nogen. For ham er historien aldrig fjern eller uvedkommende, men snarere en konstant ledsager, der hvisker ham i øret, når han former leret på drejeskiven. Den udstilling, der nu kan opleves under titlen A Walk With a Dinosaur – Michael Geertsen vs Royal Copenhagen, er derfor en kunstnerisk dialog og personlig refleksion snarere end en konfrontation.

»Jo ældre jeg bliver, jo mere opdager jeg, at nogle af de gamle gutter er mine bedste venner. De gik rundt ligesom mig, bare for 200 år siden. Nothing’s changed but the sideburns,« smiler Geertsen.

Han bevæger sig hurtigt mellem montrerne i udstillingssalen. Hans blik dvæler et øjeblik ved den pompøse vase fra 1790, udlånt fra Rosenborg Slot, udsmykket med figurer af Fama, gudinden for ry og rygte.

Nærbillede af den pompøse vase fra 1790, hvor kronprins Frederik (senere Frederik VI) ses afbildet med krigsgudinden Athenes hjelm. Vasen, der normalt står på Rosenborg Slot, er udlånt i anledning af udstillingen.

Ved siden af ser vi på hans egne abstrakte nyfortolkninger, der er mere suprematistisk avantgarde end kongelig pragt, med referencer til revolutionære strømninger i russisk og tysk kunst fra begyndelsen af det 20. århundrede.

Michael Geertsens abstrakte nyfortolkning af vasen. I baggrunden ses den originale vase fra 1790.

At finde sin plads i historien

I udstillingen bliver det tydeligt, hvordan Michael Geertsen i praksis forholder sig til historien. Det kunne ellers være fristende at tro, at en samtidskunstner ville vende ryggen til fortidens ophøjede porcelænstraditioner, men Geertsen vælger det modsatte. Han træder direkte ind i porcelænets historiske univers med en åben, noget så filosofisk nysgerrighed, hvor han undersøger, hvordan han selv passer ind i det kontinuerlige flow af kunstneriske ideer og udtryk.

Når man bevæger sig gennem de forskellige afdelinger, mærker man hans fascination af den lange fortælling, porcelænet repræsenterer – fra enkedronning Juliane Maries grundlæggelse af sin hjemmelige porcelænsproduktion, over nyklassicismens analytiske, stramme former, til de mere moderne dekonstruktioner af det musselmalede stel. Geertsen søger ikke at undergrave eller afvise historien, men at finde de steder, hvor hans egen kunst kan resonere med fortidens udtryk og samtidig forny dem med et nutidigt blik.

Enkedronning Juliane Marie har fået sin egen montre i udstillingen som anerkendelse af hendes betydningsfulde rolle i etableringen af Den Kongelige Porcelænsfabrik i 1775. Selvom fabrikken blev grundlagt af kemikeren Frantz Heinrich Müller, var det Juliane Maries kongelige støtte og tilladelse til brugen af det kongelige mærke, der var med til at sikre fabrikkens tidlige succes og status.

Hans tilgang formidles samtidig med en befriende humor, som også træder tydeligt frem i udstillingens titel A Walk With a Dinosaur – ja, ”at gå med en dinosaur.” Dinosauren, Royal Copenhagen, har gennem 250 år været et symbol på magt, prestige og aristokratiets selviscenesættelse. Porcelænet var engang elitens hvide guld, det, der markerede tydelige sociale skel. Men Geertsens værker kommenterer denne historie med en underspillet, men fiks lille ironisk hilsen.

»Jeg håner jo ikke kongehuset, men jeg siger bare, at i dag har vi demokrati. Jeg kan godt se kongen lige i øjnene uden at blive sendt på skafottet,« siger han med en smilende direktehed.

Det konkrete eksempel på dette er hans nye pragtvase, hvor kongens portræt på forsiden kontrasteres af Geertsens eget “super sure fjæs” på bagsiden.

Michael Geertsens ”super sure fjæs” pryder bagsiden af hans nyeste pragtvase – en kommentar til fortidens pomp og pragt, hvor kongen er byttet ud med kunstneren selv, og de fine blomster erstattet af blanke symmelinsvampe i porcelæn.

Det er en subtil, humoristisk kommentar til fortidens pompøse symbolik og en påmindelse om, at kunsten i dag er fri til at drille og udfordre autoriteterne.

Imens ser den mere modne Geertsen ikke længere sig selv som den store revolutionære ener, der med egne hænder skal vende op og ned på kunsthistorien. Tværtimod handler hans projekt mere om at finde sig til rette i en større kulturel og historisk fortælling, en erkendelse, der måske nok er blevet nævnt en del gange allerede, men som ikke desto mindre forbliver en af udstillingens helt centrale pointer.

»Jo mere ind i maven jeg kommer på det, jo mere må jeg erkende, hvor ringe mit kunstneriske bidrag har været i virkeligheden, og hvor meget jeg er en del af et kontinuum mere end jeg er et individ,« lyder det fra kunstneren, en erkendelse, der umiddelbart kan virke besynderlig, når man står omgivet af hans værker, der så åbenlyst vidner om det modsatte i egne øjne.

Metaforen om at være ”et sandkorn på en strand” bliver hos Geertsen en personlig erkendelse af, at hans kunstneriske bidrag handler mindre om originalitet for originalitetens skyld og langt mere om samhørighed med historien. Denne samhørighed udspringer af en enorm respekt for forgængerne, men det er ikke en respekt, der lammer ham. Tværtimod skaber den netop det frirum, hvor han kan bevæge sig frit mellem traditionens bevarelse og dens konstante genopfindelse.

Når mågen stjæler din pizza

Michael Geertsen vælger altså en anden vej end den åbenlyse provokation. Han insisterer på at tage traditionen alvorligt, og at finde ”musikken” under porcelænets pompøse ornamentik og arbejde med, snarere end imod, den historiske arv. Dermed udfordrer han også den gængse forestilling om samtidskunstneren som én, der nødvendigvis må afvise traditionen for at være relevant.

Dette greb kommer særligt til udtryk i dialogen med det Musselmalede stel, Royal Copenhagens måske mest ikoniske mønster. Her har Geertsen minutiøst kortlagt stellets æstetiske udvikling helt fra begyndelsen i 1775 og gennem de mange stadier af forenkling, popularisering og senere revitalisering. Han peger på, hvordan det musselmalede stel nærmest selv var forsvundet fra samtiden, indtil kunstneriske ledere som Arnold Krog i 1885 kom til og gav traditionen nyt liv.

To versioner af Royal Copenhagens Musselmalede stel. Til venstre ses en tallerken fra stellets begyndelse i 1775 med detaljeret håndmalet mønster. Til højre ses en udgave efter porcelænsmalerne kom på akkord og måtte arbejde hurtigere i løbet af 1800-tallet.

Siden har mange andre designere fulgt trop, og det er næsten ærgerligt, at der ikke er plads og tid til alle Geertsens fantastiske historier og små anekdoter mellem disse nedslag i porcelænshistorien. For eksempel beretter han levende om porcelænsmalerpigernes strejke i 1970’erne, hvor de som protestaktion malede musselmønster på paptallerkener og solgte dem for en tier stykket. Eller fortællingen om Karen Kjeldgaard-Larsens populære Mega Mussel, som mange danskere i dag har stående i hjemmet, og som han selv engang, med et glimt i øjet, forudsagde ville blive en stor økonomisk succes.

Geertsen selv har brudt mønsteret bogstaveligt op i fragmenter, som placeres tilsyneladende tilfældigt på tallerkenen, en proces, han beskriver med nærmest skødesløs lethed.

»Jeg har taget en fotokopi af en musseltallerken, klippet den i stykker og stort set kastet tilfældigt. Og så har malerne på fabrikken malet det op på porcelænet,« fortæller han.

På udstillingens anden side dukker det musselmalede mønster op på ny. Her udfolder Tableau X – Lågvase – Fra Flue til Form sig, og det bliver klart, hvordan mødet mellem Michael Geertsen og Royal Copenhagen tog konkret form.

Inspireret af Pietro Krohns insekt-lågvase fra 1880’erne begyndte Geertsen først at eksperimentere med sine egne versioner i stentøj på sit eget værksted. Siden udviklede dette sig til et regulært samarbejde med den traditionsrige porcelænsfabrik, hvor han fik mulighed for at arbejde tæt sammen med fabrikkens specialister om at realisere sine idéer i porcelæn.

I disse lågvaser forenes klassiske motiver og mønstre med Geertsens nutidige blik, heriblandt naturligvis det musselmalede, men også det velkendte mågestel, som han har en særlig personlig forbindelse til:

»Min egen faster havde mågestellet derhjemme, og når det kom frem om søndagen, fik vi børn altid besked på at sidde helt stille og ikke røre ved kopperne. I dag er mågestellet nærmest noget, der bliver smidt efter dig på loppemarkederne,« siger han og tager et demonstrativt skridt væk fra kopperne.

Geertsens kommentar til mågestellets symbolske deroute manifesterer sig i en af udstillingens mest iøjnefaldende genstande: en elegant vase, der er dekoreret i mågestellets velkendte, blåtonede stil, men med ét væsentligt brud. Midt i det idylliske motiv flyver en måge rundt med et stykke pizza i næbbet.

Michael Geertsens »Måge med Pizzastykke«.

Værket hedder ”Måge med Pizzastykke” og er både en satirisk hilsen til en småborgerlig porcelænstradition og samtidig en alvorligere kommentar til nutidens økologiske virkelighed. Her fortæller Geertsen om sin egen erfaring med at leve ud til kysten, hvor havmågerne for længst har vænnet sig til lette måltider fra de lokale caféborde.

»Hvis du bor ved vandet, så kender du alt for godt situationen. Du sidder og spiser en bolle på Café Razz, og inden du ser dig om, styrtdykker en måge ned og snupper din mad. Det er både virkelig morsomt, men også ret tragisk, for det er jo faktisk et billede på den økologiske katastrofe, vi står midt i, at fuglene har opgivet naturens eget spisekammer og nu finder maden på vores caféborde,« siger han og fortsætter:

»På den måde rummer værket både en lårklaskende humor og en gravalvorlig pointe, pakket ind i porcelænet.«

Sådan kan man fortsætte med at gå på opdagelse i hans tableauer, fra Google Earth-billeder, der spejler gamle prospekt tallerkener, til en nyfortolkning af en Den Blå Fisk og tegningerne, der har forskellig karakter og funktion, alt efter hvilken sammenhæng de placeres i. Hvert eneste værk rummer mindst én god historie, ofte flere, og minder os samtidig subtilt om en af Geertsens helt centrale pointer: At hvis vi zoomer tilstrækkeligt langt ud, er vi alle sammen små sandkorn i en langt større fortælling.

Michael Geertsens skitser viser, hvordan både nutidens og fortidens porcelænsdesign præsenteres for direktionen på Royal Copenhagen. Nogle af nutidens udgaver præges af populærkulturelle referencer, som eksempelvis den amerikanske rapper, Kanye West, der diskret titter frem fra en af vaserne.

Dialogens kraft

Det er netop denne erkendelse af at være en del af noget større, der gør udstillingen på CLAY så kraftfuld. Michael Geertsen viser med overbevisende klarhed, at dialogen med fortiden hverken handler om at hylde eller at forkaste. Tværtimod bliver det klart, at porcelænets historie, med alt dens pomp og småborgerlige hyggelighed, er en samtalepartner, der både kan pirre og udfordre en samtidskunstner til at finde sit eget ståsted.

Når man bevæger sig gennem udstillingen, bliver man konfronteret med langt mere end blot 250 års porcelænshistorie. Man møder også en kunstners personlige rejse mod erkendelse af sin egen rolle i kunsthistorien – en rejse, der starter med en ungdommelig tro på at kunne revolutionere verden og som langsomt bevæger sig mod en moden forståelse af, at kunst aldrig opstår i et vakuum. Den er altid et resultat af utallige påvirkninger, dialoger og diskussioner med forgængere, samtidige og den kultur, man er en del af.

På den måde bliver udstillingen også en invitation til refleksion over vores egen forestilling om originalitet og kunstnerisk autonomi. Geertsen peger på, at originaliteten ikke nødvendigvis ligger i at skabe noget fuldstændig nyt, men snarere i evnen til at lytte til og samtale med historien, og at være i stand til at se traditionen ikke som en begrænsning, men som et udgangspunkt for kreativ nytænkning.

Dette perspektiv udfordrer den gængse forestilling om kunstneren som en heroisk ener. Han selv har valgt at acceptere sin rolle med både mod og ydmyghed, og netop i den gestus ligger måske hans største styrke som kunstner. Han insisterer på, at vi hver især må finde vores plads som deltagere i en kulturel strøm, der var her før os, og som vil fortsætte længe efter.

Sådan bliver A Walk With a Dinosaur – Michael Geertsen vs Royal Copenhagen på CLAY Keramikmuseum mere end blot en porcelænsudstilling. Den bliver et spejl, hvor vi både ser porcelænets historie og os selv. Med stor dybde og humor har Michael Geertsen omsat erkendelsen af, at vi alle blot er små elementer i en større fortælling. Og med et smil minder han os om, at udstillingen helt bevidst er set fra hans egen næsetip, så ingen går skuffede hjem og savner en porcelæns-Susanne, hende, der måske stadig står hjemme på mormors hylde.

Udstillingen kan opleves på CLAY Keramikmuseum frem til 30. december 2025.

Massiv færdselskontrol gav »bekymrende« resultat

0
Massiv færdselskontrol gav »bekymrende« resultat

KRIMI. Fem narkopåvirkede bilister, 15 fartsyndere og flere bilister med håndholdt mobiltelefon bag rattet. Det var den nedslående status, efter at Sydøstjyllands Politi mandag gennemførte en omfattende færdselskontrol i Kolding.

Det fortæller vicepolitikommissær Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd tirsdag formiddag:

»Vi havde i går en mindre færdselsindsats, hvor nogle folk fra patruljeafdelingen samarbejdede med færdselsafdelingen. Vi var rundt i Kolding og gennemførte kontroller på nogle af de større veje.«

Selvom der alene var tale om en kort indsats på få timer mandag eftermiddag og aften, var resultatet alligevel markant. Hele fem narkopåvirkede bilister blev nemlig stoppet af politiet.

Påvirkede bilister uden kørekort

Den første sag blev registreret klokken 17.08 på Birkedam. Her standsede politiet en personbil med en 25-årig mand bag rattet. Han blev testet positiv for narkotika, havde ikke kørekort og havde samtidig ingen kendt adresse.

Kort tid efter, klokken 17.37 på Platinvej, blev endnu en fører uden kørekort stoppet. Her var der tale om en 32-årig mand fra Fredericia Kommune, som viste sig at være påvirket af kokain.

Klokken 18.05 fortsatte politiets kontrol, nu på Fynsvej. Her blev en 57-årig mand fra Kolding Kommune sigtet for kørsel i narkopåvirket tilstand.

Kontrollen fortsatte ud på aftenen, og klokken 20.54 standsede politiet en 33-årig mand fra Almind på Vejlevej. Han var både påvirket af cannabis og kokain og havde heller ikke kørekort.

Blot fire minutter senere, klokken 20.58, blev en femte bilist taget – denne gang en 30-årig mand fra Egtved, som også blev testet positiv for narkotika.

»Bekymrende« advarsel fra politiet

Ud over de fem narkopåvirkede bilister blev hele 15 personer sigtet for at køre for stærkt under mandagens færdselsindsats. Seks bilister blev samtidig stoppet, fordi de brugte håndholdt mobiltelefon bag rattet, og dermed satte både deres egen og andres sikkerhed på spil.

Politiet noterede sig yderligere seks mindre sager med forskellige færdselsforseelser.

Vicepolitikommissæren understregede afsluttende, at resultatet af kontrollen var »bekymrende«, fordi det viste, at alt for mange bilister stadig tager unødvendige chancer i trafikken:

»Det var da en bekymrende fangst, vil jeg næsten kalde det, med fem sager om påvirkede bilister,« siger han og opfordrer alle trafikanter til at tænke sig ekstra om, inden de sætter sig bag rattet.

Ny guidet ølrejse gennem Fredericias historie

0

EVENT. I maj kan fredericianerne opleve byen på en helt ny måde, når Urbania Street Food og Museum Fredericia sammen inviterer til en guidet beerwalk gennem Fredericias historiske centrum.

På turen får deltagerne ikke alene et indblik i byens spændende historie, men også mulighed for at smage på fem udvalgte specialøl. Undervejs fortælles historier om Fredericias unikke bymiljø, og man besøger flere centrale steder i byen, med start ved det ikoniske vandtårn.

Arrangørerne har nøje udvalgt de fem øl, som deltagerne skal smage undervejs. Blandt andet vil man kunne smage en Reservoir Wild Lager fra Observatoriet og den anerkendte Belgian Ale fra det legendariske klosterbryggeri Orval. De tre øvrige øl holdes hemmelige frem til selve turen, men arrangørerne lover flere unikke smagsoplevelser undervejs.

Den guidede beerwalk foregår på følgende datoer: 8. maj, 15. maj, 22. maj og 29. maj med start klokken 19.00. Billetterne koster 249 kroner plus gebyr og kan købes via hjemmesiden www.urbaniastreetfood.dk.

Arrangementet er velegnet til både vennegrupper, ølentusiaster og alle andre, der ønsker at opleve Fredericia fra en helt ny vinkel. Urbania Street Food og Museum Fredericia ser frem til at give deltagerne en aften med gode grin, spændende fortællinger og masser af smagsoplevelser.

Musik, fællesskab og tarteletter ad libitum i Fredericia

0

EVENT. Fredericianerne kan godt begynde at glæde sig. Lørdag den 3. maj indtager en helt ny festival, dedikeret til den klassiske danske tartelet, J.B. Nielsens Plads. Det er Café MUMS og Urbania Street Food, der står bag den hyggelige begivenhed, hvor lækker mad og gratis musik går op i en højere enhed.

Festivalen byder både på fri entré og gratis koncerter dagen igennem. Blandt de musikalske højdepunkter er forsangeren fra Kandis, Johnny Hansen, som går på scenen klokken 14.00. Senere på aftenen, klokken 20.00, kan man opleve X Factor-stjernen Frank Clifforth med sit energiske repertoire af både rock og pop.

Men det handler naturligvis ikke kun om musikken. Tarteletfestivalens store trækplaster bliver klassiske høns-i-asparges-tarteletter – serveret i mormor-stil. Med en særlig ad libitum-billet til 99 kroner kan man spise så mange tarteletter, man har lyst til på to timer. Der er to seatings i løbet af dagen: klokken 12.00-14.00 og igen klokken 18.00-20.00. Billetterne skal købes på forhånd via Urbania Street Foods hjemmeside, da pladserne er begrænsede.

Skulle man gå glip af en ad libitum-plads, er der stadig mulighed for at købe tarteletter enkeltvis under hele arrangementet.

Festivalens arrangører håber, at dagen bliver præget af fællesskab, god stemning og hygge for hele familien. Arrangementet starter klokken 12.00 og varer hele dagen med fri adgang til både pladsen og de musikalske indslag.

Så sæt kryds i kalenderen, tag venner og familie med og glæd dig til en dag med god musik, fællesskab og masser af sprøde tarteletter.

Forsøg på indbrud, stjålne nummerplader og fyrværkerihærværk

Forsøg på indbrud, stjålne nummerplader og fyrværkerihærværk

0
Fyns Politis døgnrapport op til juleaftensdag rummer flere sager om forsøg på indbrud, tyveri og hærværk rundt om i politikredsen. I Middelfart blev der mandag...
Hvis militær dømmekraft udliciteres 

Hvis militær dømmekraft udliciteres 

Død person fundet udendørs i Kolding

Død person fundet udendørs i Kolding

81-årig omkommet i brand

81-årig omkommet i brand